Seuraava on Suomen hallituksen lainvalmistelu tekstiä suorana lainauksena.
”Paliskunnan on poronhoitolain 34 ja 35 §:n mukaan korvattava vahinkoa kärsineelle vahinko, joka on aiheutunut maataloudelle taikka muualla kuin saamelaisten kotiseutualueella puutarhoille, vakituisten asuntojen pihoille tai muille erityiseen käyttöön otetuille alueille. Koska paliskunnalla on velvollisuus estää porojen pääsy mainituille alueille, korvausvastuuta koskevissa säännöksissä ei erikseen edellytetä, että paliskunnan toiminnassa on tahallisuutta tai tuottamusta.”
"KOSKA PALISKUNNALLA ON VELVOLLISUUS ESTÄÄ POROJEN PÄÄSY MAINITUILLE ALUEILLE" Voiko joku viisas kertoa miten muuten tuo tapahtuu kuin paimentamalla poroja? Se, että odotetaan ihmisten ilmoituksia piha-, puutarha- ja peltoporoista ei todellakaan ole estämistä vaan reagoimista jo tapahtuneeseen vahinkoon.
Toinen kysymys: mitkä ovat erityiseen käyttöön otettuja alueita? Eikö kaikki mikä ei ole luonnontilassa ole erityiseen käyttöön otettuja alueita. Minun mielestäni kesämökin pihapiiri on erityiseen käyttöön otettu alue. Yleinen, hoidettu uimaranta on erityiseen käyttöön otettu alue. Soramonttu on erityiseen käyttöön otettu alue. Ja yleinen autotie on aivan varmasti erityiseen käyttöön otettu alue.
Toteutuuko laki?
11
126
Vastaukset
- Anonyymi
Toivottavasti toteutuu👍🏼
- Anonyymi
Siis tämä on olemassa oleva laki. Lain määräykset ei vain toteudu.
- Anonyymi
Ei täällä Kuusamossa toteudu porojen omistajat kirjoittavat vain muuttakaa pois prkl.
- Anonyymi
Niin se on. Sanovat että valittajat muuttakoon muualle kun tulee eripuraa. Eihän valitusta olisi jos poroukot noudattaisivat lakia .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se on. Sanovat että valittajat muuttakoon muualle kun tulee eripuraa. Eihän valitusta olisi jos poroukot noudattaisivat lakia .
Niimpä👍🏼
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanovat, että on mahdoton tehtävä. Sehän tarkoittaa, että porojen pitäminen on silloin mahdoton tehtävä. Ei kukaan muukaan elinkeinon harjoittaja/harrastaja voi vain todeta, että laki hankaloittaa toimintaa niin paljon, että en noudata sitä.
- Anonyymi
Ei lain kirjain ja henki toteudu. Poromiehet on mestareita löytämään porsaanreikiä ja tulkitsemaan lakeja omaksi edukseen. Muiden kärsimästä haitasta veisataan viis.
- Anonyymi
Sama kun Intiassa, siellä lehmä pyhä eläin.. täällä poro.
- Anonyymi
Ja norjassa lammas
- Anonyymi
Taas kantturat suurina laumoina tiellä eikä paimenia näy
- Anonyymi
Kuulaa vaan kalloon niin lähtevät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579