Jos joka vuosi vuokraa hyvin varustellun 40-45-jalkaisen hyvin varustellun veneen kuukaudeksi, niin kuinka paljon enemmän kuluja kertyy kuin omistamisesta kaikkine kuluineen (lainanhoitokulut, myyntihinta jne.)?
Vuokraamisen hinta verrattuna omistamiseen
11
87
Vastaukset
- Anonyymi
Jos viikkohinta pyörii muutamassa tonnissa, niin kuukausi 10-15 tonnia.
Jos oman veneen kaikki ylläpidot ostaa palveluna, niin äkkiä ajatellen vuokraus on paljon kannattavampaa, varsinkaan kun pääomaa ei ole veneessä kiinni. - Anonyymi
Mitään tarkkaa yleisvastausta tuohon ei tietenkään ole. Riippuu hyvin paljon veneestä, sen ylläpitotavasta ym paljonko omistaminen maksaa. Vuokrakin on kovin erilainen jos vertaat heinäkuuta oikeasta vuokraamosta ja vaikkapa syyskuuta skipperistä. Mutta noin karkeasti voi sanoa, että jos tarve on vain kuukaudeksi, niin vuokraaminen lienee vielä edullisempaa.
- Anonyymi
Omistaminen on valtavan paljon halvempaa, jos tapana on käyttää kesän vapaa-aika purjehdukseen.
Osta sadan tonnin 45-jalkainen vene, satsaa sen huoltamiseen ja säilytykseen joka vuosi kymppitonni, myy vene 15 vuoden päästä ja saat huolletusta veneestä vielä ihan hyvän hinnan.
Samaan aikaan vuokraamiseen on mennyt rahaa pitkälti yli 200 tuhatta.
En ymmärrä, miten joku saa vuokraamisesta halvempaa.- Anonyymi
Säilytys lämpimässä sisällä Helsingissä maksaa n. 10 000 €/v. Huollot teetettynä 2 000 €/v. Päivitetään varusteita 10 000 €/v. Ostetaan 400 000 € vene, jonka hinta on 10-vuotiaana 150 000 €. Vakuutusmaksu 400 000 € arvolla varmaankin 3000 €/v. Satamapaikka 1000 €/v
Saahan ne kulut vaikka kuinka korkealle, jos oikein yrittää. Mutta tuollaisia veneitä ei juuri vuokralle tarjota ja noin ylläpitävää ei paljoa kulut kiinnosta.
Finlandia Sailingissä näyttää maksavan 00-luvun Bavaria 42:n vuokra 3000 viikko siis 12 000 kuukaudessa parhaalla purjehduskaudella. Se on maksanut uutena 150 000 €. Nyt siitä saattaisi saada 90 000 €. Siis luokkaa 3-4 000 €/v arvonalenema. Vakuutusmaksu 1000 €, talvisäilytys seuran paikalla ja satamapaikka nostot 1500 €/v, ylläpitohuoltoa pääosin itse tehtynä 1000 €/v, päivityksiin 1000 €/v (sis kerran uusitut purjeet ja mittariston). Noista tuli 8 tonnia vuodessa mukaanlukien arvonalenema.
Jää siis 4 tonnia vielä ylikin. Tuolla kattaa jo ihan hyvän sijoitetun pääoman tuoton tai on maksanut lainaa.
Jos tuon onkin ostanut 100 000 €:llä vaikkapa vuonna 2010 käytettynä, on arvonalenema ja pääomakulut vielä alemmat.
Jos nyt ostaa uuden "halpis" 40 -jalkaisen, taitaa mennä jo 300 000 €. Silloin varmasti tuon lähes 20-vuotiaan vuokraaminen on halvempaa, mutta ei venekään ole sama. "Yllättäin" uusia veneitä ei myydäkään kuin muutama vuodessa.
Onhan se aika selvää, että omistaminen on halvempaa, jos vähänkin käyttää. Vuokrafirmojen pitää maksaa palkkoja, tehdä voittoa jne. Eikä nekään saa hyvää hintaa kuin 1,5 kk ajalta ja loppuajasta varmaan suuri osa jää vuokraamatta alemmasta hinnasta huolimatta. Veneet kuluu aivan eri tahtia kuin omassa käytössä, kun joka viikko on uusi opettelemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säilytys lämpimässä sisällä Helsingissä maksaa n. 10 000 €/v. Huollot teetettynä 2 000 €/v. Päivitetään varusteita 10 000 €/v. Ostetaan 400 000 € vene, jonka hinta on 10-vuotiaana 150 000 €. Vakuutusmaksu 400 000 € arvolla varmaankin 3000 €/v. Satamapaikka 1000 €/v
Saahan ne kulut vaikka kuinka korkealle, jos oikein yrittää. Mutta tuollaisia veneitä ei juuri vuokralle tarjota ja noin ylläpitävää ei paljoa kulut kiinnosta.
Finlandia Sailingissä näyttää maksavan 00-luvun Bavaria 42:n vuokra 3000 viikko siis 12 000 kuukaudessa parhaalla purjehduskaudella. Se on maksanut uutena 150 000 €. Nyt siitä saattaisi saada 90 000 €. Siis luokkaa 3-4 000 €/v arvonalenema. Vakuutusmaksu 1000 €, talvisäilytys seuran paikalla ja satamapaikka nostot 1500 €/v, ylläpitohuoltoa pääosin itse tehtynä 1000 €/v, päivityksiin 1000 €/v (sis kerran uusitut purjeet ja mittariston). Noista tuli 8 tonnia vuodessa mukaanlukien arvonalenema.
Jää siis 4 tonnia vielä ylikin. Tuolla kattaa jo ihan hyvän sijoitetun pääoman tuoton tai on maksanut lainaa.
Jos tuon onkin ostanut 100 000 €:llä vaikkapa vuonna 2010 käytettynä, on arvonalenema ja pääomakulut vielä alemmat.
Jos nyt ostaa uuden "halpis" 40 -jalkaisen, taitaa mennä jo 300 000 €. Silloin varmasti tuon lähes 20-vuotiaan vuokraaminen on halvempaa, mutta ei venekään ole sama. "Yllättäin" uusia veneitä ei myydäkään kuin muutama vuodessa.
Onhan se aika selvää, että omistaminen on halvempaa, jos vähänkin käyttää. Vuokrafirmojen pitää maksaa palkkoja, tehdä voittoa jne. Eikä nekään saa hyvää hintaa kuin 1,5 kk ajalta ja loppuajasta varmaan suuri osa jää vuokraamatta alemmasta hinnasta huolimatta. Veneet kuluu aivan eri tahtia kuin omassa käytössä, kun joka viikko on uusi opettelemassa.Toisaalta vuokratessa ei tarvitse sitoa niin paljoa pääomaa kerralla, mikä voi sekin olla ihan merkittävä tekijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se aika selvää, että omistaminen on halvempaa, jos vähänkin käyttää. Vuokrafirmojen pitää maksaa palkkoja, tehdä voittoa jne. Eikä nekään saa hyvää hintaa kuin 1,5 kk ajalta ja loppuajasta varmaan suuri osa jää vuokraamatta alemmasta hinnasta huolimatta. Veneet kuluu aivan eri tahtia kuin omassa käytössä, kun joka viikko on uusi opettelemassa.Itsellä 42 jalkainen ja 3700€ lämpimässä hallissa.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä 42 jalkainen ja 3700€ lämpimässä hallissa.....
Helsingissä?
- Anonyymi
Vuokraaminen on hyvä juttu niille, jotka eivät niin veneestä välitä. Kunhan joku on.
Mutta jos harrastaa veneilyä, usein merkittävä osa harrastusta on myös sen varustelu ja tekninen puuhastelu. Mietit vaikka siinä kesän aikana esimerkiksi preventteriratkaisuja veneeseen. Jos on oma vene, niin johan siinä kohta on sopiva ploki asennettuna sopivalla kohdalla varvaslistassa ja siihen sopiva köysi köysilaatikossa. Tai askartelet puusta pienen maustehyllyn mittojen mukaan pentteriin. - Anonyymi
Jos käyttö ihan oikeasti olisi vain se, että 3-4 viikkoa kesässä yhteen menoon seilaisi, olisi vuokraaminen varsin suurella todennäköisyydellä järkevämpää. Omistaminen voi tulla halvemmaksi, jos ei laske kerta kaikkiaan mitään hintaa vaivannäölle mutta kuitenkin hoitaa veneen omatoimisysteemillä eikä avaimet käteen -palveluna kaupallisella telakalla.
Mutta asetelma muuttuu, jos haluaa aktiivisemmin käyttää. Esim. minä veneilen hyvin monina viikonloppuina kesäloman ulkopuolellakin, siihen ei olisi mahdollisuutta, jos vain vuokraisi veneen kesälomaksi. - Anonyymi
"Omistaminen voi tulla halvemmaksi, jos ei laske kerta kaikkiaan mitään hintaa vaivannäölle mutta kuitenkin hoitaa veneen omatoimisysteemillä eikä avaimet käteen -palveluna kaupallisella telakalla."
Minusta vaivannäkö on olennainen osa harrastusta. Harrastan veneilyn lisäksi mm. ruoanlaittoa, moottoripyöräilyä ja koira-agilityä. Kaikki mainitut vaativat vaivannäköä.
Jotta ruokaa oppisi laittamaan, täytyy ihan oikeasti opiskella kirjoista, katsella videoita, tutustua raaka-aineisiin, kokeilla ja opetella. Se sitoo henkisiä voimavaroja ja on välillä rehellisesti stressaavaa, mutta toisaalta oppiminen ja onnistuminen tuovat paljon mielihyvää.
Moottoripyörä aiheuttaa turhaa rahanmenoa ja sitä joutuu huoltamaan ja korjailemaan. Harrastukseen vähän kuin kuuluu odottaa seuraavaa harmia, mutta toisaalta ajamisessa on ihana vapaus, joka laskee stressitasoa.
Koiran omistamisessa on kauhea vaiva ja rahanmeno. Mutta kyllä se karvaturri vain paljon elämään tuo.
Ainoa harmiton harrastukseni on kirjojen lukeminen.
En ymmärrä pyrkimystä vaivattomuuteen. Minusta harrastuksen idea on nimenomaan vaivannäkö, se on vähän kuin työ, joka siirtää ajatukset pois varsinaisista työhuolista. Jos pyörä ei käynnisty, niin harmittaahan se, mutta se on kuitenkin pieni harmi, jota ajattelee mieluummin kuin niitä suurempia.- Anonyymi
No, kaikki eivät ajattele samalla tavoin eivätkä ole kiinnostuneita vaivannäöstä. Itse asiassa ihmisen lajityypilliseen käyttäytymiseen kuuluu pyrkimys päästä mahdollisimman vähällä vaivannäöllä myös niistä asioista, joita sinänsä tykkää tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401