Sain vihdoinkin vaihdettua sen kartiokytkimen mutta en ole säätänyt sitä mitenkään. Nyt on niin että eteen menee vaihde klonksahtaen päälle (normaalisti) mutta taakse vaihdettaessa vaatii voimaa ja ei helpolla mene päälle. En ole yrittänyt säätää järjestelmää mutta onko tämä normaalia (kun kartiokytkimen vaihtaa) ?
Kartiokytkimen ostin Kiinasta ja se maksoi alle 100 € kun Hollannista maksaa yli 450 €.Ne näyttävät ihan samanlaisilta.
Volvo AQ 280 ja kartiokytkin
15
1328
Vastaukset
- Anonyymi
Mielenkiintoinen ongelma. Omissa vetareissa alkuperäis osilla toimivat kummatkin hyvin molempiin suuntiin.
Sinänsä visainen juttu, kun kartio jysäyttä kiinni, niin ajattelen, että ei sillä pitäisi olla sinänsä merkitystä eteen tai taakse. Voisiko hallinta laitten säätö auttaa? - Anonyymi
Mitäs meinasit säätää? Jos kake on keskellä ja vetarin "linkku" on keskellä?
Vaijerin vaihtamisella vois saada hyötyä.Kiitos molemmille kommenteista.Muistaakseni perävetolaitteessa on joku säätö mutta, kuten sanottua, en ole koskenut mihinkään vielä.Edessä on veneen nosto, silloin voin kytkemällä vaihdevaijeri irti yrittää selvittää miksi vaaditaan niin suuri voima pakin saamiseksi päälle.
Saattoi olla virhe "ostaa kun halvalla sai".
En silti tajua tätä hommaa, perävetolaite on ollut minulla yli 20 vuotta ja ei koskaan mitään vaihdeongelmia.Katsotaan miten äijän käy.Kerron sitten miten äijän kävi.
Ei muuta mutta vene on ajettu lasku paikalta laituriin ja siinä se on seissyt koko kesän,
kliffaa hei !
- Anonyymi
Älä nyt ota itseesi, mutta jos kesän ajosuorite on noin pieni, niin miksi se kartio piti yleensäkään vaihtaa?
Siitä syystä että kun vaihde mene päälle lonksattamatta se on oire siitä että jonakin kauniina päivänä se ei kytkeydy ollenkaan vaan peruuttamalla pitää tulla pois. Tämä siis koskee Volvon perävetolaitteita.
Kesän ajosuorite oli niin pieni koska en halunnut lähteä reissuun huonolla perävetolaitteella.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Siitä syystä että kun vaihde mene päälle lonksattamatta se on oire siitä että jonakin kauniina päivänä se ei kytkeydy ollenkaan vaan peruuttamalla pitää tulla pois. Tämä siis koskee Volvon perävetolaitteita.
Kesän ajosuorite oli niin pieni koska en halunnut lähteä reissuun huonolla perävetolaitteella.Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?
Asia alkaa selviämään.Vaikuttaa siltä että kyseessä on ns käytön puute.Roplasin (laiturissa) vaihdetta, päälle pois, päälle pois ... Ja rupesi toimimaan huomattavasti paremmin.Vaikuttaa siltä että nämäkin ",pitää ajaa sisään".Kunhan vene on maissa voi sitten kokeilla suoraan vaihdevipua kääntämällä, onko edelleen jäykkä.
- Anonyymi
Hyvä, että alkaa toimimaan👍
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, että alkaa toimimaan👍
Kiitän kannustavista kommenteista.Niitä tarvitaan.
- Anonyymi
Mulla veneessä DP-E, onko siinä edelleen sama kartiokytkin? Kun en muista siinä juuri kolahdusta kuulleen vaihdetta kytkettäessä - vuosiin..
Vaikuttaa siltä että on kyseessä täsmälleen sama osa, 3807613.Ennenkuin vaihdat, koetaan ensin selvittää toimiiko oma vaihto !!!
Kaiken huipuksi, en tiedä miten tarpeellisista on se kolahduksen kuuluminen.En tiedä edes onko pelkkää tämän palstan hälinää.Asia on kuitenkin minun osaltani selvitettävä koska osa on jo perävetolaitteessa.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että on kyseessä täsmälleen sama osa, 3807613.Ennenkuin vaihdat, koetaan ensin selvittää toimiiko oma vaihto !!!
Kaiken huipuksi, en tiedä miten tarpeellisista on se kolahduksen kuuluminen.En tiedä edes onko pelkkää tämän palstan hälinää.Asia on kuitenkin minun osaltani selvitettävä koska osa on jo perävetolaitteessa.Kolahdus tulee siitä, että kaksi kartiota ottava kiinni ja eivät luista ja kampiakselin voima välitty luistamatta potkurille.
Pehmeä kytkentä on kartioiden luistamista ja ajan mittaan kiilloittuvat niin, että eivät enää voi välittää voimaa kampiakselilta potkuriin, jäävät vain sutimaan keskenään...
Kunnon kolaus, niin, että tuntuu koko perä tipahtavan on hyvä merkki... Anonyymi kirjoitti:
Kolahdus tulee siitä, että kaksi kartiota ottava kiinni ja eivät luista ja kampiakselin voima välitty luistamatta potkurille.
Pehmeä kytkentä on kartioiden luistamista ja ajan mittaan kiilloittuvat niin, että eivät enää voi välittää voimaa kampiakselilta potkuriin, jäävät vain sutimaan keskenään...
Kunnon kolaus, niin, että tuntuu koko perä tipahtavan on hyvä merkki...Kiitos kommentista.No joo, se kyllä kolahtaa niin että vaimo pelästyi. Sitä olen vaan miettinyt että voiko moottorin 225 hp:tä välittyä kahden tällaisen liukupinnan kautta,mutta kaipa sitten voi ?
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Kiitos kommentista.No joo, se kyllä kolahtaa niin että vaimo pelästyi. Sitä olen vaan miettinyt että voiko moottorin 225 hp:tä välittyä kahden tällaisen liukupinnan kautta,mutta kaipa sitten voi ?
Näin ne toimivat vielä tehokkaammillakin dieseleillä joilla valtava vääntö.
Kartio muotona muodostaa lähes akseliin verrattavan voiman välityksen, ne ikään, kuin imeytyvät toisiinsa, työstökoneissa hyödynnetään myös näitä kartioita.
Myös joissain laivoissa kuten tykkilaiva Karjalassa on 3 normi dieseliä normi akselilinjalla mtu 1350hv ja tarvittaessa, keskimmäiseen linjaa voidaan kytkeä kartiokytkimellä Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)
Tässä vielä asiasta cone clutch eli kartio kytkin.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cone_clutch Anonyymi kirjoitti:
Näin ne toimivat vielä tehokkaammillakin dieseleillä joilla valtava vääntö.
Kartio muotona muodostaa lähes akseliin verrattavan voiman välityksen, ne ikään, kuin imeytyvät toisiinsa, työstökoneissa hyödynnetään myös näitä kartioita.
Myös joissain laivoissa kuten tykkilaiva Karjalassa on 3 normi dieseliä normi akselilinjalla mtu 1350hv ja tarvittaessa, keskimmäiseen linjaa voidaan kytkeä kartiokytkimellä Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)
Tässä vielä asiasta cone clutch eli kartio kytkin.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cone_clutchKiitos, olipa mielenkiintoinen juttu.Tämä oli minulle täysin uutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik196070- 173636
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1193036Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1662249Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6432242Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja721515Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421455Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31258Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061176Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641137