Volvo AQ 280 ja kartiokytkin

Sain vihdoinkin vaihdettua sen kartiokytkimen mutta en ole säätänyt sitä mitenkään. Nyt on niin että eteen menee vaihde klonksahtaen päälle (normaalisti) mutta taakse vaihdettaessa vaatii voimaa ja ei helpolla mene päälle. En ole yrittänyt säätää järjestelmää mutta onko tämä normaalia (kun kartiokytkimen vaihtaa) ?
Kartiokytkimen ostin Kiinasta ja se maksoi alle 100 € kun Hollannista maksaa yli 450 €.Ne näyttävät ihan samanlaisilta.

15

1004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ongelma. Omissa vetareissa alkuperäis osilla toimivat kummatkin hyvin molempiin suuntiin.

      Sinänsä visainen juttu, kun kartio jysäyttä kiinni, niin ajattelen, että ei sillä pitäisi olla sinänsä merkitystä eteen tai taakse. Voisiko hallinta laitten säätö auttaa?

    • Anonyymi

      Mitäs meinasit säätää? Jos kake on keskellä ja vetarin "linkku" on keskellä?
      Vaijerin vaihtamisella vois saada hyötyä.

      • Kiitos molemmille kommenteista.Muistaakseni perävetolaitteessa on joku säätö mutta, kuten sanottua, en ole koskenut mihinkään vielä.Edessä on veneen nosto, silloin voin kytkemällä vaihdevaijeri irti yrittää selvittää miksi vaaditaan niin suuri voima pakin saamiseksi päälle.
        Saattoi olla virhe "ostaa kun halvalla sai".
        En silti tajua tätä hommaa, perävetolaite on ollut minulla yli 20 vuotta ja ei koskaan mitään vaihdeongelmia.Katsotaan miten äijän käy.Kerron sitten miten äijän kävi.
        Ei muuta mutta vene on ajettu lasku paikalta laituriin ja siinä se on seissyt koko kesän,
        kliffaa hei !


    • Anonyymi

      Älä nyt ota itseesi, mutta jos kesän ajosuorite on noin pieni, niin miksi se kartio piti yleensäkään vaihtaa?

      • Siitä syystä että kun vaihde mene päälle lonksattamatta se on oire siitä että jonakin kauniina päivänä se ei kytkeydy ollenkaan vaan peruuttamalla pitää tulla pois. Tämä siis koskee Volvon perävetolaitteita.
        Kesän ajosuorite oli niin pieni koska en halunnut lähteä reissuun huonolla perävetolaitteella.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Siitä syystä että kun vaihde mene päälle lonksattamatta se on oire siitä että jonakin kauniina päivänä se ei kytkeydy ollenkaan vaan peruuttamalla pitää tulla pois. Tämä siis koskee Volvon perävetolaitteita.
        Kesän ajosuorite oli niin pieni koska en halunnut lähteä reissuun huonolla perävetolaitteella.

        Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?


    • Asia alkaa selviämään.Vaikuttaa siltä että kyseessä on ns käytön puute.Roplasin (laiturissa) vaihdetta, päälle pois, päälle pois ... Ja rupesi toimimaan huomattavasti paremmin.Vaikuttaa siltä että nämäkin ",pitää ajaa sisään".Kunhan vene on maissa voi sitten kokeilla suoraan vaihdevipua kääntämällä, onko edelleen jäykkä.

      • Anonyymi

        Hyvä, että alkaa toimimaan👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että alkaa toimimaan👍

        Kiitän kannustavista kommenteista.Niitä tarvitaan.


    • Anonyymi

      Mulla veneessä DP-E, onko siinä edelleen sama kartiokytkin? Kun en muista siinä juuri kolahdusta kuulleen vaihdetta kytkettäessä - vuosiin..

      • Vaikuttaa siltä että on kyseessä täsmälleen sama osa, 3807613.Ennenkuin vaihdat, koetaan ensin selvittää toimiiko oma vaihto !!!
        Kaiken huipuksi, en tiedä miten tarpeellisista on se kolahduksen kuuluminen.En tiedä edes onko pelkkää tämän palstan hälinää.Asia on kuitenkin minun osaltani selvitettävä koska osa on jo perävetolaitteessa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä että on kyseessä täsmälleen sama osa, 3807613.Ennenkuin vaihdat, koetaan ensin selvittää toimiiko oma vaihto !!!
        Kaiken huipuksi, en tiedä miten tarpeellisista on se kolahduksen kuuluminen.En tiedä edes onko pelkkää tämän palstan hälinää.Asia on kuitenkin minun osaltani selvitettävä koska osa on jo perävetolaitteessa.

        Kolahdus tulee siitä, että kaksi kartiota ottava kiinni ja eivät luista ja kampiakselin voima välitty luistamatta potkurille.

        Pehmeä kytkentä on kartioiden luistamista ja ajan mittaan kiilloittuvat niin, että eivät enää voi välittää voimaa kampiakselilta potkuriin, jäävät vain sutimaan keskenään...

        Kunnon kolaus, niin, että tuntuu koko perä tipahtavan on hyvä merkki...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kolahdus tulee siitä, että kaksi kartiota ottava kiinni ja eivät luista ja kampiakselin voima välitty luistamatta potkurille.

        Pehmeä kytkentä on kartioiden luistamista ja ajan mittaan kiilloittuvat niin, että eivät enää voi välittää voimaa kampiakselilta potkuriin, jäävät vain sutimaan keskenään...

        Kunnon kolaus, niin, että tuntuu koko perä tipahtavan on hyvä merkki...

        Kiitos kommentista.No joo, se kyllä kolahtaa niin että vaimo pelästyi. Sitä olen vaan miettinyt että voiko moottorin 225 hp:tä välittyä kahden tällaisen liukupinnan kautta,mutta kaipa sitten voi ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos kommentista.No joo, se kyllä kolahtaa niin että vaimo pelästyi. Sitä olen vaan miettinyt että voiko moottorin 225 hp:tä välittyä kahden tällaisen liukupinnan kautta,mutta kaipa sitten voi ?

        Näin ne toimivat vielä tehokkaammillakin dieseleillä joilla valtava vääntö.

        Kartio muotona muodostaa lähes akseliin verrattavan voiman välityksen, ne ikään, kuin imeytyvät toisiinsa, työstökoneissa hyödynnetään myös näitä kartioita.

        Myös joissain laivoissa kuten tykkilaiva Karjalassa on 3 normi dieseliä normi akselilinjalla mtu 1350hv ja tarvittaessa, keskimmäiseen linjaa voidaan kytkeä kartiokytkimellä Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)

        Tässä vielä asiasta cone clutch eli kartio kytkin.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cone_clutch


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin ne toimivat vielä tehokkaammillakin dieseleillä joilla valtava vääntö.

        Kartio muotona muodostaa lähes akseliin verrattavan voiman välityksen, ne ikään, kuin imeytyvät toisiinsa, työstökoneissa hyödynnetään myös näitä kartioita.

        Myös joissain laivoissa kuten tykkilaiva Karjalassa on 3 normi dieseliä normi akselilinjalla mtu 1350hv ja tarvittaessa, keskimmäiseen linjaa voidaan kytkeä kartiokytkimellä Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)

        Tässä vielä asiasta cone clutch eli kartio kytkin.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cone_clutch

        Kiitos, olipa mielenkiintoinen juttu.Tämä oli minulle täysin uutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe