Volvo AQ 280 ja kartiokytkin

Sain vihdoinkin vaihdettua sen kartiokytkimen mutta en ole säätänyt sitä mitenkään. Nyt on niin että eteen menee vaihde klonksahtaen päälle (normaalisti) mutta taakse vaihdettaessa vaatii voimaa ja ei helpolla mene päälle. En ole yrittänyt säätää järjestelmää mutta onko tämä normaalia (kun kartiokytkimen vaihtaa) ?
Kartiokytkimen ostin Kiinasta ja se maksoi alle 100 € kun Hollannista maksaa yli 450 €.Ne näyttävät ihan samanlaisilta.

15

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ongelma. Omissa vetareissa alkuperäis osilla toimivat kummatkin hyvin molempiin suuntiin.

      Sinänsä visainen juttu, kun kartio jysäyttä kiinni, niin ajattelen, että ei sillä pitäisi olla sinänsä merkitystä eteen tai taakse. Voisiko hallinta laitten säätö auttaa?

    • Anonyymi

      Mitäs meinasit säätää? Jos kake on keskellä ja vetarin "linkku" on keskellä?
      Vaijerin vaihtamisella vois saada hyötyä.

      • Kiitos molemmille kommenteista.Muistaakseni perävetolaitteessa on joku säätö mutta, kuten sanottua, en ole koskenut mihinkään vielä.Edessä on veneen nosto, silloin voin kytkemällä vaihdevaijeri irti yrittää selvittää miksi vaaditaan niin suuri voima pakin saamiseksi päälle.
        Saattoi olla virhe "ostaa kun halvalla sai".
        En silti tajua tätä hommaa, perävetolaite on ollut minulla yli 20 vuotta ja ei koskaan mitään vaihdeongelmia.Katsotaan miten äijän käy.Kerron sitten miten äijän kävi.
        Ei muuta mutta vene on ajettu lasku paikalta laituriin ja siinä se on seissyt koko kesän,
        kliffaa hei !


    • Anonyymi

      Älä nyt ota itseesi, mutta jos kesän ajosuorite on noin pieni, niin miksi se kartio piti yleensäkään vaihtaa?

      • Siitä syystä että kun vaihde mene päälle lonksattamatta se on oire siitä että jonakin kauniina päivänä se ei kytkeydy ollenkaan vaan peruuttamalla pitää tulla pois. Tämä siis koskee Volvon perävetolaitteita.
        Kesän ajosuorite oli niin pieni koska en halunnut lähteä reissuun huonolla perävetolaitteella.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Siitä syystä että kun vaihde mene päälle lonksattamatta se on oire siitä että jonakin kauniina päivänä se ei kytkeydy ollenkaan vaan peruuttamalla pitää tulla pois. Tämä siis koskee Volvon perävetolaitteita.
        Kesän ajosuorite oli niin pieni koska en halunnut lähteä reissuun huonolla perävetolaitteella.

        Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?


    • Asia alkaa selviämään.Vaikuttaa siltä että kyseessä on ns käytön puute.Roplasin (laiturissa) vaihdetta, päälle pois, päälle pois ... Ja rupesi toimimaan huomattavasti paremmin.Vaikuttaa siltä että nämäkin ",pitää ajaa sisään".Kunhan vene on maissa voi sitten kokeilla suoraan vaihdevipua kääntämällä, onko edelleen jäykkä.

      • Anonyymi

        Hyvä, että alkaa toimimaan👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että alkaa toimimaan👍

        Kiitän kannustavista kommenteista.Niitä tarvitaan.


    • Anonyymi

      Mulla veneessä DP-E, onko siinä edelleen sama kartiokytkin? Kun en muista siinä juuri kolahdusta kuulleen vaihdetta kytkettäessä - vuosiin..

      • Vaikuttaa siltä että on kyseessä täsmälleen sama osa, 3807613.Ennenkuin vaihdat, koetaan ensin selvittää toimiiko oma vaihto !!!
        Kaiken huipuksi, en tiedä miten tarpeellisista on se kolahduksen kuuluminen.En tiedä edes onko pelkkää tämän palstan hälinää.Asia on kuitenkin minun osaltani selvitettävä koska osa on jo perävetolaitteessa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä että on kyseessä täsmälleen sama osa, 3807613.Ennenkuin vaihdat, koetaan ensin selvittää toimiiko oma vaihto !!!
        Kaiken huipuksi, en tiedä miten tarpeellisista on se kolahduksen kuuluminen.En tiedä edes onko pelkkää tämän palstan hälinää.Asia on kuitenkin minun osaltani selvitettävä koska osa on jo perävetolaitteessa.

        Kolahdus tulee siitä, että kaksi kartiota ottava kiinni ja eivät luista ja kampiakselin voima välitty luistamatta potkurille.

        Pehmeä kytkentä on kartioiden luistamista ja ajan mittaan kiilloittuvat niin, että eivät enää voi välittää voimaa kampiakselilta potkuriin, jäävät vain sutimaan keskenään...

        Kunnon kolaus, niin, että tuntuu koko perä tipahtavan on hyvä merkki...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kolahdus tulee siitä, että kaksi kartiota ottava kiinni ja eivät luista ja kampiakselin voima välitty luistamatta potkurille.

        Pehmeä kytkentä on kartioiden luistamista ja ajan mittaan kiilloittuvat niin, että eivät enää voi välittää voimaa kampiakselilta potkuriin, jäävät vain sutimaan keskenään...

        Kunnon kolaus, niin, että tuntuu koko perä tipahtavan on hyvä merkki...

        Kiitos kommentista.No joo, se kyllä kolahtaa niin että vaimo pelästyi. Sitä olen vaan miettinyt että voiko moottorin 225 hp:tä välittyä kahden tällaisen liukupinnan kautta,mutta kaipa sitten voi ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos kommentista.No joo, se kyllä kolahtaa niin että vaimo pelästyi. Sitä olen vaan miettinyt että voiko moottorin 225 hp:tä välittyä kahden tällaisen liukupinnan kautta,mutta kaipa sitten voi ?

        Näin ne toimivat vielä tehokkaammillakin dieseleillä joilla valtava vääntö.

        Kartio muotona muodostaa lähes akseliin verrattavan voiman välityksen, ne ikään, kuin imeytyvät toisiinsa, työstökoneissa hyödynnetään myös näitä kartioita.

        Myös joissain laivoissa kuten tykkilaiva Karjalassa on 3 normi dieseliä normi akselilinjalla mtu 1350hv ja tarvittaessa, keskimmäiseen linjaa voidaan kytkeä kartiokytkimellä Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)

        Tässä vielä asiasta cone clutch eli kartio kytkin.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cone_clutch


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin ne toimivat vielä tehokkaammillakin dieseleillä joilla valtava vääntö.

        Kartio muotona muodostaa lähes akseliin verrattavan voiman välityksen, ne ikään, kuin imeytyvät toisiinsa, työstökoneissa hyödynnetään myös näitä kartioita.

        Myös joissain laivoissa kuten tykkilaiva Karjalassa on 3 normi dieseliä normi akselilinjalla mtu 1350hv ja tarvittaessa, keskimmäiseen linjaa voidaan kytkeä kartiokytkimellä Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)

        Tässä vielä asiasta cone clutch eli kartio kytkin.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cone_clutch

        Kiitos, olipa mielenkiintoinen juttu.Tämä oli minulle täysin uutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      81
      4512
    2. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      64
      4218
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      124
      4189
    4. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      180
      3421
    5. 192
      2758
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      66
      2696
    7. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2597
    8. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      35
      2592
    9. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      69
      2485
    10. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      43
      2142
    Aihe