Lisää polttopuita tuvanuuniin.
Uusi lämminvesivaraaja kellariin, uusi ilmalämpöpumppu kamarin seinälle ja bensiini aggregaatti pihamaalle jauhamaan pörssisähköä!?
Mutta vitullako köyhä ostaa nuo laitteet, uusi uunikin maksaa.
Ja vuoden kokemuksella ilmalämpöpumpusta jonka piti korvata kolmen ikkunan alle sijoitetun sähkölämmitys patterin tuottama lämpö.
Ja alentaa muka sähkön
kulutusta!?
Sähkön kulutus ei alentunut, koska talven tuiskuissa ja pakkasissa ulkona puhalteleva ulkoyksikkö puuhaa jotakin aivan muuta kuin tuottaa lämpöä!
Sähköpatteri ikkunan alla luovutti kaiken sähköstä saatavan lämmön sisälle huoneeseen.
Ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö sulattelee ulkona pakkasessa itseään ja tuottaa lämpöä harakoille.
Vihreäsiirtymä
10
276
Vastaukset
- Anonyymi
Olisit ostanut laadukkaan ilmalämpöpumpun, itsellä oli patterit pois päältä ja ilmalämpöpumppu toimi myös kovilla pakkasilla.
- Anonyymi
Eikö olisi viisaampaa ostaa kunnon lämpöhaalarit, eikä yrittää lämmittää hataria asumuksia.
- Anonyymi
Katselin netistä tietoja läpivirtaus vedenlämmittimistä.
Läpivirtauslämmitin kun säästää 50-80 % sähköä lämminvesivaraajaan verrattuna.
Huikea säästö!
Mutta onko tuokin samaa humpuukia kuin ilmalämpöpumpun.
Tiedätkö sinä lämpöhaalarinen asiantuntija, että onko vai eikö ole?
Mitä muita konsteja teillä on sähkönkulutuksen hillintään?
- Anonyymi
Laske kuule valtakunnanverkon jännite vaikka 200 volttiin, eikös ne mikrot toimi vielä sillä eikä konkat kuumene liiaksi.
- Anonyymi
Alakaa tulla tuolle siirtymälle hintaa
- Anonyymi
Milloin mihinkin on siirrytty.
Meilläkin purettiin 60-luvun lopulla kamarista hyvä kuntoinen pönttöuuni.
Sen tilalle ostettiin Husqvarna merkkinen öljykamiina haisemaan.
Silloin melkein joka mökkiin ostettiin öljykamiina.
Sitten kun öljynhinta nousi laitettiin kamarin ikkunan alle sähköllä lämpiävä patteri.
Siellä se patteri tuotti lähes 50 vuotta tasaista edullista lämpöä talven pakkaspäivinä tuvanuunin kaverina.
Nyt kahtena talvena sähköpatterin on korvannut ilmalämpöpumppu.
Sähköä ei kyllä ole säästynyt!
Mutta nyt on pakko taas kerran tehtävä siirtymä.
Ostin bensiinimoottorilla toimivan aggregaatin.
Kun tuuli ja pakkanen alkaa nurkissa uhoamaan, käynnistän oman voimalan.
Johdan sähkövirran aggregaatista ilmalämpöpumppuun.
Jos vielä oisin virallisesti maataloustuottaja niin oisin ostanut dieselaggregaatin.
Niin lämmityspolttoaineen pystyisin vähentämään maatalousverotuksessa.
Ihan niin kuin 60-70-lukujen vaihteessa, kun kannoin polttoöljyä farmarisäiliöstä kannulla Husqvarna kamiinaan.
Ja lisäksi voisin vähentää polttoöljyn hintaan sisältyvän 24% arvonlisäveron . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin mihinkin on siirrytty.
Meilläkin purettiin 60-luvun lopulla kamarista hyvä kuntoinen pönttöuuni.
Sen tilalle ostettiin Husqvarna merkkinen öljykamiina haisemaan.
Silloin melkein joka mökkiin ostettiin öljykamiina.
Sitten kun öljynhinta nousi laitettiin kamarin ikkunan alle sähköllä lämpiävä patteri.
Siellä se patteri tuotti lähes 50 vuotta tasaista edullista lämpöä talven pakkaspäivinä tuvanuunin kaverina.
Nyt kahtena talvena sähköpatterin on korvannut ilmalämpöpumppu.
Sähköä ei kyllä ole säästynyt!
Mutta nyt on pakko taas kerran tehtävä siirtymä.
Ostin bensiinimoottorilla toimivan aggregaatin.
Kun tuuli ja pakkanen alkaa nurkissa uhoamaan, käynnistän oman voimalan.
Johdan sähkövirran aggregaatista ilmalämpöpumppuun.
Jos vielä oisin virallisesti maataloustuottaja niin oisin ostanut dieselaggregaatin.
Niin lämmityspolttoaineen pystyisin vähentämään maatalousverotuksessa.
Ihan niin kuin 60-70-lukujen vaihteessa, kun kannoin polttoöljyä farmarisäiliöstä kannulla Husqvarna kamiinaan.
Ja lisäksi voisin vähentää polttoöljyn hintaan sisältyvän 24% arvonlisäveron .Ajattelin tässä tämmöistä, että kun ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö pakkasilla itseään sulatellesaan ja harakoita ulkona lämmittäessään tuhlaa turhaan sähköä ja tuottaa alleen vain ison jääpatin
Niin miten johtaisin aggregaatin tuottaman hukkalämmön ilmalämpöpumppuun,
että bensiinmoottorin hukkalämpö pitäisi ilmalämpöpumpun ulkoyksikön sulana.
- Anonyymi
On teillä köyhillä huvit!
- Anonyymi
Ajattelin myös varustaa taloni katon lännen puoleisen lappeen aurinkopaneeleilla.
Mutta en vielä viime kesänä moiseen ryhtynyt koska sähkönhinta 2-vuotisella sopimuksella on vain 4,19 senttiä/kilowattitunti.
Pitää tämä talvi polttaa omasta polttopuumetsästä hakattuja ja pilkottuja kuivia polttopuita tuvan ja kamarin uunissa.
Niitä on varastoissa pinottuna 200 kuutiota.
Aloitin polttopuiden määrätietoisen kasvattamisen entisillä hakamailla jo 80-luvulla.
Mukava käydä silloin tällöin kaatamassa, karsimassa ja katkomassa annos puolenmetrin mittaisia polttopuuaihioita.
Pari pinomottia tulee tuvan ikkunan takana olevasta polttopuumetsästä traktorin peräkauhassa liiterin eteen pinoon nopeasti.
Usein ei edes hiki tule vaikka ikää jo on.
Tänään hain kolme
kuormaa, eli kuusi pinomottia, aikaa meni hakkuineen ja ajoineen vain neljä tuntia.
Siitä määrästä syntyisi hydraulihalkojalla äkkiä 10 rosvonkuution kasa pilkkeitä.
Eli vähintään 500 euron lisätulo vajaassa työpäivässä eläkkeen päälle jos polttopuukulanssina jaksaisi olla.
Toisaalta aurinkopaneelit katolle maksaisivat 7000-8000 euroa
On jotkut ketkut lehtitietojen perusteella myyneet vanhuksille kuusi aurinkopaneelia 25 000 euron hintaan!?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901945
- 1131053
- 104991
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä29590Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481