Moi.
Meidän omakotitalossa jonka ostimme keväällä havaitsin, että yhdelle talonulkoseinän sokkelin viereen oli tullu kaksi reikää maahan. Kaivoin lapiolla ja huomasin, että maa on painunut sokkelin alta. Tein useamman kaivauksen talon ympäri ja kaikkialla sama juttu.
Talon perustettu teräspaalujen varaan, eli sokkoli tuskin voi painua, mutta entäs kaikki muu sen ympärillä. Onko minun taloon nyt syntynyt tyhjä tila lattoiden alle? Jos on niin onko siintä minkälaista haittaa ja miten tässä asiassa tulisi edetä?
Kiitos.
Teräspaalutus ja maanvarainen laatta, maa painunut laatan alta.
3
216
Vastaukset 3
- Anonyymi
Noita tilanteita Suomi pullollaan.
Ei mitään haittaa, jos putkistot kestää ja ne on tehty oikein. Osalla painuma on aiheuttanut viemärin katkeamisen ja paskavesi leinnyt talon alle.
Tyhmin perustustapa on paalutuksen varaan rakennettu ja piha-alueen salaojitus. Täytemaalla kuormittaminen piha-aletta. tekee varman painuman tontilla ja se painuma voi olla suuri.
Naapurin rivitalo oli juuri tuosta syystä remontissa ja kuuleman mukaan hintava. - Anonyymi
Älä panikoi, mutta kuvauta viemäri heti.
- Anonyymi
Tässä tullaan juuri siihen että kevytrakenteinen ( puurunkoinen ) rakennus ei tarvitse paalutusta ollenkaan varsinkaan jos sijainti on tasamaalla.
Rakennusvalvonta voisi vaatimuksissaa jo jättää yliampuvat vaatimukset kun eivät kuitenkaan vastaa mistään mitään. Savipohjaiset rinteet vasta tarvitsevat paalutusvahvistuksen. Tosin jjyrkkiin savipohjaisiin rinteisiin ja jokitöyräisiin ei pitäisi rakentaa edes paaluttamalla. Paalut eivät kestä maansiirtymiä sivusuunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 70539
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398