Lumilinko hankinnassa

Anonyymi

Talvi tulee. Tarvittaisiin isomman omakotitalon pihan putsailuun lumilinko. Olen katsonut 2000e arvoista bilteman linkia, tehot ovat kovat. Esim. Husqvarnan kone ihan eri hintaluokkaa. Pitäisikö kuitenkin panostaa ja ostaa joku merkkilinko 3ke hintaluokassa. Kokemuksia?

55

2634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitokset hyvissä ajoin tehdystä aktivointialoituksesta !

      • Anonyymi

        Pitää olla ajoissa. Jos joutuu tilaamaan, voi mennä 6kk helposti! On se niin nopsaa


    • Anonyymi

      Kymmenkunta vuotta olen jo kiinanlingolla pärjännyt, suurin, mitä silloin myynnissä oli, eikä taida isompaa olla vieläkään markkinoilla. Longin kone, 375cc. kumipyörät, laitoin myös ketjut, mutta ne on turhat, tämä menee kyllä muutenkin, ja tasaisemmin, ilman ketjuja. Vetopuoli on kitkapyörällä, se voisi toki ola parempikin, mutta on tuolla pärjätty. Vetosiivan istukka oli jotain silumiinia, eikä kestänyt, sorvasin uuden raudasta, ja taas mennään.

    • Anonyymi

      Tuolla rahalla saisit traktorin ja siihen lingon. On helppo ja vaivaton istua, vetää lumet pois 2 metriä tai vajaa kerralla.

      • Anonyymi

        No ei kyllä saa. Korkeintaan jonkun traktoria muistuttavan paskaläjän. Se on vähintään 2 kilotonnia ja neliveto.


    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa suurin kallein ja äijin lumilinko pihan koosta riippumatta.

    • Anonyymi

      Suosittelen kubotaa, perälevy sihen riittää.
      Saa niskan kipeeksi ja sorat nurmikolle

      • Anonyymi

        Niin minäkin. Saa heti korjata ostoa vastaavalla summalla eikä ole vielä yhtään niska kipeä tai soraa nurmikolla!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minäkin. Saa heti korjata ostoa vastaavalla summalla eikä ole vielä yhtään niska kipeä tai soraa nurmikolla!!!

        Jos ei nyt ihan ruupua satu ostaan niin kyllä aika pienillä kuluilla pärjää. Polttoaineissaki tulee nettoa verrattuna johonkin työnnettävään linkoon mikä keväällä loskassa aivan onneton. 3800€ maksoin b7100d perälevy ja kuuppa. Toisesta nostovarresta sain rihlat rikki, mutta on pari vuotta menty hitsauksella. Öljyjä vaihdellu vuosittain moottoriin n20€ kerta. Hydrauliikkaan MONITRAT 40€. Taakse led valaisin 10€ ja pari etuvalon polttimoa. Eli huoltoa pikkasen.
        Nyt 11v ollu ja reilu 500h takana. Akun ostin 2013. 200kg kulkee kuupassa tavaraa. Aika näpsäkkä peli on


    • Anonyymi

      Bilteman linko on made in china ja kallis miten tehty.

    • Anonyymi

      Aloittaja jatkaa. Kiitos vastauksista.
      En halua kyllä mitään traktoria tai mönkijää vaivoikseni, vie tilaa eikä muuta käyttöä ole. Lisäksi muutaman polun onnistuu paremmin lingolla jobka leveys esim. 60-80cm.
      Olen merkkiuskollinen. Pitäiskö ostaa sitten vaan joku husqvarnan kone 3000e. Onkohan käytettävyydessä eroa. Eiköhön kaikki nykyään tehdä kiinassa, korkeintaan kootaan muualla.

      • Anonyymi

        On niissä käytettävyydessä eroja suuriakin. Jos laittaisin kolme tonnia linkoon se ei olisi jenkkilinko tai husqvarna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niissä käytettävyydessä eroja suuriakin. Jos laittaisin kolme tonnia linkoon se ei olisi jenkkilinko tai husqvarna.

        Että kotona olisi valoisaa ja lämmintä kohtuuhintaan https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121


    • Anonyymi

      Tähän tarvittais ainakin kymmenen näinkin asiallista kommenttia lisää...

    • Anonyymi

      Husqvarna ST230 olisi ihan hyvä kompromissi hinnan ja tehokkuuden suhteen. Ei maksaisi kuin 2000e ja kuitenkin pärjäisi toivon mukaan perus okt pihan putsaukseen. Onko kokemuksia?

    • Anonyymi

      Älä osta! Lumilapio ja lumikola maksavat alle 100e. Pärjäät niillä aivan hyvin. Saat vaan huollettavan ja säilytettävän koneen vaivaksi. Kun naapuri tappelee koneensa käyntiin, olen omalla pihalla jo puolessa välissä. Saan myös liikuntaa

    • Anonyymi

      Olen kokeillut nurmikonleikkuria lumenluontiin, se viskaa kanssa hyvin sivulle!

      • Anonyymi

        Olen kokeillut ajoleikkurilla. 15cm lumikerros menee vielä hienosti kun nostaa heittotorven ylös ja ohjaa peltilevyllä lumisuihkun ylöspäin. Voi olla että menee psksumpikin mutta teräpukkien laakerit ruostuu pitkällä aikavälillä.


    • Anonyymi

      Lumilinko CST 7113 biltemasta voisi olla oiva valinta. Hinta olisi kohdallaan. Varaosat biltemasta. Tehoa on paperilla, mutta miten käytettävyys. Huskin vastaavat alkaen 2ke

    • Anonyymi

      Ei taida kenelläkääb olla bilteman koneista käytännönkokemuksia

    • Anonyymi

      Muutama vuosi sitten mietin samaa. Ratkaisu oli ~2000 € hintainen, käytettu, mutta vain pari vuotta Hondan hs 760 lumilinko. Laatupeli, jossa sähköstartti, telaveto ja hydrostaattinen voimansiirto. Ei tarvitse hihnojen kanssa leikkiä ja tehoa riittää nuoskalumellekin.
      Ohjehinta uudelle Hondalle on yli 4000 €, joka ylitti ainakin minun kipukynnyyksen...

      • Anonyymi

        Voi siellä silti hihnoja olla. En pidä hondasta. Liikaa kaikkea.


    • Anonyymi

      Luutaa käsiin ja sähköpotkulautaan köytettynä saa liikuntaa.

    • Anonyymi

      Mitä huonoa on kitkalevy voimansiirrosta, joutuuko usein vaihtamaan ja onko helppo itse vaihtaa. Katselin tuollaista Husqvarnaa 268 tai 276 rengas mallia käytettynä.. portaaton nopeudensäätöä, silti ilmoitetaan manuaalissa 6 eteen ja 2 taakse, sitä en ymmärtänyt. Onko kokemuksia kyseisistä laitteista?

      • Anonyymi

        Vanhan Hondan remmien kanssa sai leikkiä joka toinen talvi ja on muitakin vähemmän hyviä kokemuksia remmilingoista. Hydrostaattinen portaaton välityssuhde on on mielestäni luotettavin muutenkin paras, vai sanoisinko mukavin ja toimivin. Jos jotain pitäisi keksiä, niin peruutusvaihde voisi olla hieman nopeampi
        Tässä "uudessa", siis yli 10 v vanhassa Hondassa ei tosiaan mitään vikaa ikinä. Meidänkin yli 10 v vanhaan vaihdettu moottoriöljyjén lisäksi vain vöimansiirtoöljyt kertaalleen. Akku toki uusittu pari kertaa.
        Kesäsäilössä pienkonebensalla tai 98 stabilointiaineella Koskaan ei ole tarvinnut kaasaria putsailla.


    • Anonyymi

      Minulla on jo pian 20 vuotta vanha ensimmäsiä mitä linkoja tuli. Se on pieni ja kevyt pyöritellä pihalla , Olen välillä ostanut uusia, kolmekin, No eihän niillä mitäänole tehnyt,aina on pitänyt kunnostaa se vanha.
      Valitettavasti en nyt muista merkkiä

      • Anonyymi

        En tiedä milloin ensimmäiset lingot tulivat Suomeen, mutta muistan käyttäneeni linkoa ensimmäisiä kertoja jo 1980 paikkeilla, eli reilut 40 v sitten..


    • Anonyymi

      Hydrostaattiset maksaa yli kolme tonnia, eli tuplasti sen mitä ajattelin linkoon sijoittaa. Ymmärrän kyllä että Honda olis hyvä. Miten noissa huskuissa toimii tuo portaaton nopeussäätö?

      • Anonyymi

        Huskujen portaaton nopeussäätö toimii vain hydrostaattivetoisissa.
        Lumilinko voi olla hankinta vaikkapa 5 - 25 vuoden tähtäimellä. Mieti sen mukaan ja ehkä senkin, onko lunta keskimäärin 10 vai 100 cm...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huskujen portaaton nopeussäätö toimii vain hydrostaattivetoisissa.
        Lumilinko voi olla hankinta vaikkapa 5 - 25 vuoden tähtäimellä. Mieti sen mukaan ja ehkä senkin, onko lunta keskimäärin 10 vai 100 cm...

        https://youtu.be/7eL76eCFy34

        Tuossa onkin selitetty huskujen tekniikkaa, ukko sanoo videossa että nopeudensäätö on melkein portaaton ja tuo nopeuden säätövipu minua näissä hämäsi kun ei ole vaihteiden numeroita vaan näytttää samanlaiselta kuin hydrostaattisissa malleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huskujen portaaton nopeussäätö toimii vain hydrostaattivetoisissa.
        Lumilinko voi olla hankinta vaikkapa 5 - 25 vuoden tähtäimellä. Mieti sen mukaan ja ehkä senkin, onko lunta keskimäärin 10 vai 100 cm...

        Se on ihan sama säätyykö nopeus portailla vai portaattomasti paitsi että portaaton maksaa moninkertaisesti ja vanhojen korjaaminen on toivotonta kun osia ei vanhoihin japseihin kuten hondaan saa.

        Kitkapyörä vaihteisto on paljon parempi valinta pitkällä aikavälillä kun niitä myydään enemmän jolloin huolto toimii paremmin ja yksinkertaisempi tekniikkaa antaa enemmän mahdollisuuksia.


    • Anonyymi

      Eikös tuo ole ihan portaaton vaikka on kitkapyörä veto? Kitkapyörän paikkaa vaan siirrellään kitkalevyn kehällä jolloin kehänopeuden muuttuessa vauhti muuttuu.. Nopeuden säätö vain ei onnistu kun on vetopäällä vaan joutuu pysähtymään, hydrostaattisen nopeutta voi säätää vauhdista. Sanokaa jos olen ihan väärässä, aloin näitä itsekin vasta tutkimaan kun lingon osto edessä.

      • Anonyymi

        Tavallaan. Pysähtyä ei tarvi mutta veto pitää irrottaa siirron ajaksi. Nopea operaattori voi saada pysähtymättä mutta käytännössä kummassakaan tapauksessa ei ole käytännön merkitystä pysähtyykö vai ei. Hydrostaattia voi säädellä miten vain kesken matkan kun välityssuhteen muutos tapahtuu nestevirtauksia muuttamalla. Jokatapauksessa portaattomaan nopeudensiirtoon jämähtäminen valintaperusteena on turhaa ruohonleikkuussa ja lumilingoissa. Kiva mutta ei mitenkään välttämätön.
        Niitä on myös hydrostaatteja jotka turvallisuussyistä vaatii kytkimen painamista nopeutta muutettaessa. Eli hydrostaatin ainoa ilo on torpedoitu. Kannattaa varmistaa ennen hankintaa.


    • Anonyymi

      On tämä nyt todella vaikeaa.
      Katselin halvimman Bilteman lumilingon menoa videolta. RIittäisi pienen pihaan, mutta kun lumihommia on vähänkin enemmän, muttei mahdottomasti, pitäisi ostaa parempi vehje.
      Biltema Lumilinko HST 8613 (86cm, 420 cm³, 9 kW, Hydrostaattinen, Akku-/manuaalikäynnistys) hinta 2099 49e kokoaminen eli 2148e.

      Husqvarnan vastaavan hintaiset ovat teholtaan ja työleveydeltään paljon pienempiä. Vastaavilla ominaisuuksilla eli hydrostaattinen ja koko edes sinne päin, olisi St 430 hinta alkaen 3699e. Olisi kiva kyllä käpistellä laitteita, mutta taitaa bilteman rakkine lähteä mukaan. Ei jaksaisi tätäkin loputtomasti vatvoa. Lunta tulee kuitenkin metri kerralla ja yllättäen

      • Anonyymi

        Se on tuo bilteman vehje kiinnostellut itseänikin.. Netistä löysin jonkun älypään tekemän testin jossa oli käyttänyt bilteman konetta kivilinkona ja sitten palauttanut kauppaan kun ei jostain syystä kestänyt..rummun pelti meni puhki! Ihme että sai rahat takasin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tuo bilteman vehje kiinnostellut itseänikin.. Netistä löysin jonkun älypään tekemän testin jossa oli käyttänyt bilteman konetta kivilinkona ja sitten palauttanut kauppaan kun ei jostain syystä kestänyt..rummun pelti meni puhki! Ihme että sai rahat takasin.

        Jos linkoaa lumensekaista soraa, niin joka koneesta hajoaa rummun pellit. Kivi silloin, toinen tällöin ei tee mitään, mutta jos rapisee jatkuvasti, niin pesä on äkkiä entinen.
        Jos teräväsärmäistä kookasta mursketta, niin menee hetkessä. Ai, että mistäkö tiedän...


      • Anonyymi

        Biltema houkutta hinnoillaan. Miten vaan mahtaa olla huollon ja varaosien saatavuuden kanssa. Vallankin joskus 10 v päästä, joka ei ole lingolle mikään ikä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biltema houkutta hinnoillaan. Miten vaan mahtaa olla huollon ja varaosien saatavuuden kanssa. Vallankin joskus 10 v päästä, joka ei ole lingolle mikään ikä.

        Mitä kymmenen vuoden päästä tapahtuu? Vaikea uskoa että biltema ainakaan menisi konkkaan, ollut Suomessakin kohta 40 vuotta. Tarpeeksi kun myyvät koneita niin varaosista tulee hyvä bisnes..tuolla hinnalla luulisi myyvän vuosittain aika monta linkoa. Noiden kestävyydessä en usko mitää poikkeavaa olevan muihin saman hintaluokan vehkeisiin.


    • Anonyymi

      Katselin husqvarnan muutamaa laitetta 2000e hintaluokassa ja kaikissa tuon hintaluokan koneissa huskilla kitkalevy, haittaako se nyt oikeasti. Huskin koneiden saatavuus on myös arvoitus

      • Anonyymi

        Ei se mitään haittaa, suurimmassa osassa on remmit ja kitkalevy. Ihan siitä kiinni mitä haluat ja paljonko haluat linkoon sijoittaa.
        Itsellä tosiaan ollut hydrostaatti Honda kymmenisen vuotta. Kun mietin edellisen (Hondan) remmien kanssa taistelua, niin vaikea kuvitella remmivetoiseen paluuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään haittaa, suurimmassa osassa on remmit ja kitkalevy. Ihan siitä kiinni mitä haluat ja paljonko haluat linkoon sijoittaa.
        Itsellä tosiaan ollut hydrostaatti Honda kymmenisen vuotta. Kun mietin edellisen (Hondan) remmien kanssa taistelua, niin vaikea kuvitella remmivetoiseen paluuta.

        Mikä taistelu niissä remmeissa on? Remmi kestää vuosikausia jos linjaukset ja säädöt on kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä taistelu niissä remmeissa on? Remmi kestää vuosikausia jos linjaukset ja säädöt on kunnossa.

        Kestävyys riippuu käytöstä, siis käyttötunneista. On aivan eri asia lingotaanko lumia etelärannikolla vai napapiirillä. Jo Keski-Suomessa on (yleistäen) moninkertainen määrä lunta eteläiseen Suomeen verrattuna - Lapista puhumattakaan.
        Täällä Itä-Suomessakin tehtiin esim. viime talvena lumitöitä lähes joka päivä. Useasti kahdesti ja parhaina päivinä kolmeen kertaan.
        Myös nuoskalumen linkoaminen rasittaa linkoa ja sen remmejä todella paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävyys riippuu käytöstä, siis käyttötunneista. On aivan eri asia lingotaanko lumia etelärannikolla vai napapiirillä. Jo Keski-Suomessa on (yleistäen) moninkertainen määrä lunta eteläiseen Suomeen verrattuna - Lapista puhumattakaan.
        Täällä Itä-Suomessakin tehtiin esim. viime talvena lumitöitä lähes joka päivä. Useasti kahdesti ja parhaina päivinä kolmeen kertaan.
        Myös nuoskalumen linkoaminen rasittaa linkoa ja sen remmejä todella paljon.

        Ei hihnat yhdessä talvessa mene vaikka kuinka linkoisi. Eri asia tietenkin jos vikoja ei korjata eikä sesonkitaukoa hyödynnetä konehuoltoon.
        Ja mikä pakko ne on kovassa käytössä ajaa poikki asti? Ne voi vaihtaa myös ennalta ehkäisevästi, tunnin työ jos sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hihnat yhdessä talvessa mene vaikka kuinka linkoisi. Eri asia tietenkin jos vikoja ei korjata eikä sesonkitaukoa hyödynnetä konehuoltoon.
        Ja mikä pakko ne on kovassa käytössä ajaa poikki asti? Ne voi vaihtaa myös ennalta ehkäisevästi, tunnin työ jos sitäkään.

        Veikkaanpa, että suurelle, jos ei suurimmalle osalle remmien vaihto on ylivoimainen tehtävä. Ehkä tunnin työ korjaamolla, mutta tarvitaan pakettiauto tai vetokoukullinen auto peräkärryineen. Painava linko, niin apumies ja / tai rampit (meidän linko painaa 95 kg).
        Ajomatkat mennen tullen, kilometreistä kymmeniin, jopa satoihin...

        Sesonkitaukoja kannattaa tosiaan hyödyntää. Itsellä ollut tapana, etten koskaan laita kausisäilöön viallista tai huoltoa kaipaavaa laitetta. Olipa se sitten ruohonleikkuri tai lumilinko.


    • Anonyymi

      Osta Toron lumilinko. Minulla on ollu Toron iso linko 76 cm työleveydellä 10 vuotta. En muista tarkkaa mallia, mutta koneena on strattorin mylly. Pyörävetoinen toimii ja kääntyy helposti ja kätevällä joystikki kahvalla voi suunnata koko ajan lumen lentosuuntaa ja matkaa. Lähtee hyvin käyntiin käsistartilla vaikka siinä on sähköpiuhastarttikin. Kerran olen vaihtanut hihnat ja öljyt tietenkin joka vuosi. Jos jotain huonoa täytyy keksiä, niin bensahana on rimpula.

    • Anonyymi

      Briggsbrättön on selvitystilassa. Ei ehkä kannata enää ostaa linkoa briggsin koneella vaikka saisi. Tecumseh tuli kuuluisaksi lopunajan laatuongelmistaan ja tuskin briggs sen kummemmin nykyään pärjää.
      Itsellä on vanha peruskorjattu ariens ja pärjään sillä mutta jos uutta ostaisin päätyisin ehkä bilteman 950e linkoon. 11hp ja yksinkertainen tekniikka kitka ja pyörä vedolla. Pikkuvikoja ja säätämissä niissä voi olla mutta perusrakenne ok. Merkkituotteissa on vastaava kone ja parempi viineistely mutta tuplahinta.

      • Anonyymi

        Kokeilkaapa joskus hommata varaosia Biltemasta, Puuilosta, Tokmannilta, marketista yms, josta jonkin koneen tai laitteen olette ostaneet. Vastaus on poikkeuksetta: Meillä ei ole varaosia, eikä huoltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilkaapa joskus hommata varaosia Biltemasta, Puuilosta, Tokmannilta, marketista yms, josta jonkin koneen tai laitteen olette ostaneet. Vastaus on poikkeuksetta: Meillä ei ole varaosia, eikä huoltoa.

        Se niissä on ongelma että varaosia joutuu hiukan etsimään ja soveltamaan. Mutta onneksi tekniikka on niin yksinkertaista että ratkaisut löytyy kyllä. Vanhoissa hondissa ja yamahoissa on sama juttu tai hinnat niin järjettömiä ettei tarvi vaivautua.


    • Anonyymi

      Ajattelin ostaa biltema lingon ja laittaa siihen yamaha tarrat..naapuri luulee kohta että mulla on 5000€ linko

      • Anonyymi

        Yamahan kallein taitaa maksaa 6400€, sillä saisi 3 Bilteman hydrostaattista kahden vuoden takuulla. Eli kahden vuoden välein ostaisi uuden niin olisi 6 vuotta takuu päällä. Toisen käytetyn voisi sitten vaikka myydä tonnilla ja toisen pitää varaosiksi. Kuullostaaako järkevältä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yamahan kallein taitaa maksaa 6400€, sillä saisi 3 Bilteman hydrostaattista kahden vuoden takuulla. Eli kahden vuoden välein ostaisi uuden niin olisi 6 vuotta takuu päällä. Toisen käytetyn voisi sitten vaikka myydä tonnilla ja toisen pitää varaosiksi. Kuullostaaako järkevältä?

        Aika julmetun painava tuo Bilteman kallein, 147 kg.
        Voi olla ihan ok, toisaalta joillekin merkkilingoille lupaavat yksityiskäytössä 4 vuoden takuun.
        Jos pitäisi hankkia hydro-linko, niin olisin varmaan kahden vaiheilla... Uusi Biltema, vaiko vähän käytetty Honda, Jammu tai Husse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika julmetun painava tuo Bilteman kallein, 147 kg.
        Voi olla ihan ok, toisaalta joillekin merkkilingoille lupaavat yksityiskäytössä 4 vuoden takuun.
        Jos pitäisi hankkia hydro-linko, niin olisin varmaan kahden vaiheilla... Uusi Biltema, vaiko vähän käytetty Honda, Jammu tai Husse.

        Husse ja biltema on käytännössä sama. Kiinasta molemmat merkki ja väri eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Husse ja biltema on käytännössä sama. Kiinasta molemmat merkki ja väri eri.

        Aika erilainen on ulkonäkökin, telastosta alkaen. Moottorin valmistajaksi kertovat Husqvarnan, tietty se voi olla silti ja varmaan onkin tehty Kiinassa. Joissain husseissa on sähköinen bensan syöttö, biltema mahtaa olla kaasariversio? Kiinasta tulee nykyään melkein kaikki, mutta eiköhän siellä lie muutama tuhat lumilinkotehdastakin omine tuotteineen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Husse ja biltema on käytännössä sama. Kiinasta molemmat merkki ja väri eri.

        Piti ihan varmistaa tämä asia Husqvarnalta. Husqvarnalla ei ole kiinassa tehdasta, valmistetaan eu maissa, monissa tehtaissa ympäri eu.ta.


    • Anonyymi

      Kasataan euroopassa kiinasta tulevilla osilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe