Parhaat tarinat merkkihuollosta

Anonyymi

On tullut aika jakaa parhaat tarinat Mercedes-merkkikorjaamoista tai Mercedes-Benz autoihin erikoistuneista korjaamoista. Mitä on mennyt vikaan? Onko sinulle lisämyyty jotain täysin tarpeetonta? Omat ikimuistoisimmat huoltovisiittini:

1.) Autoni käynnistymisessä ja tyjäkäynnissä kylmänä oli ongelmia. Tuntui, että auto ei aina vastannut kunnolla kaasuun ja kävi laiskasti. Tein oman diagnoosini asiassa ja päättelin ilmamassamittarin olevan likaantunut tai viallinen. Parempi ensin kokeilla puhdistusta ja jos ei auta, pitänee se uusia.

Varasin ajan Mercedes-korjaamolle ilmamassamittarin puhdistukseen. Kerroin vian kuvauksen ja diagnoosini. Vietyäni auton minulle soitettiin, että olen tehnyt väärän diagnoosin. Heidän pikatestin mukaan vika on sytytystulpissa. Annoin luvan vaihtaa tulpat, kun asiantuntija niin suositteli. He jättivät puhdistamatta ilmamassamittairn, kun "vika ei voi olla siinä". Lasku: 225,00 €.

Jokainen arvaa mitä tapahtui. Hain auton huollosta ja vika jatkui: Autoni käynnistymisessä ja tyjäkäynnissä kylmänä oli ongelmia edelleen! Kävin ostamassa ilmamassamittarin puhdistus-spraytä, irrotin ilmamassamitarin, puhdistin sen ja laitoin kaiken kasaan. Voilá. Vika korjattu. Ajoin Mercedes huoltoon kertomaan mitä oli tapahtunut. Huoltopäällikkö oli vähän nolona!

Miettikää nyt: asiakas tekee oikean diagnoosin ja varaa ajan sen tekemiseen, mutta he eivät tee asiakkaan tilaamaa työtä, vaan vaihtavat sytytystulpat. Vika ei korjaantunut. Tein itse diagnoosini mukaisen korjauksen ja auto tuli kuntoon. Ilmeisesti ilmamassamittarin puhdistuksesta ei olisi saanut laskutusta niin paljon kuin tulppien vaihdosta?

2.) Samana vuonna autooni tuli pikkuvika, joka vaati 30 euron muovisen vivun uusimisen kojelaudan uumeniin. Lasku Mercedes-korjaamolla 310,00 €.

Mikä meni vikaan? Kojelauta oli kasattu väärin ja mekaanikko oli vahingossa pudottanut ruuvin automaattivaihteiston vaihteenvalitsijan mekanismin sisään kojelautaa purkaessaan. Eli minä päävin taas itse töihin:

Yksi kojelaudan osan ohjuri ei ollut työntynyt vastakappaleeseen, joten paneeli jäi pullistelemaan ohjeuspyörän alta 3 mm. Saadakseni paneelin oikeaan asentoon oli minun purettava kojelauta uudelleen. Minulle 4 tunnin homma. Huolto oli onnistunut tekemään sen 3 tunnissa. Ei siis kyse mistään pikkuasiasta.

Entä huoltokäynnillä vikaantunut vaihteenvalitsin? Korjaamo vaihtoi sen uuteen ja kirjoitti siitä minulle työstä ja osasta 900 euron laskun. Koko homma tuli tietysti minun maksettavaksi, koska "vaihteenvalitsin voi rikkoutua koska tahansa". Oli vain minun huono tuurini, että se tapahtui auton ollessa korjauksessa, jonka yhteydessä kojelauta vaihteenvalitsijan ympäriltä oli purettu. Eivät liittyneet mitenkään toisiinsa, ei toki, vaihteenvalitsijan rikkoutuminen purkutyön yhteydessä.

Ei muuten, mutta löysin sen kadonneen ruuvin paikan kojelaudasta purkaessani sitä! Ihan sata varmasti se oli pudonnut vaihteenvalitsijan sisään, vaikka ruuvia ei koskaan saatu pois vaihteenvalitsijan sisältä.

Se oli ikimuistoinen 900 €:n korjaamokäynti sekä tietysti itse tekemäni kojelaudan purkuhomma ja kasaus sen jälkeen, kun Mercedes-korjaamo oli kasannut kojelaudan väärinja samalla pudottanut ruuvin vaihteenvalitsijaan :)

2

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joku varmaan pian ilveilee, miksi en vaatinut rahoja takaisin sytytystulppien uusimisesta, kun se ei korjannut vikaa. Hyvä kysymys.

      Miksi en vienyt auto takaisin huoltoon ja pyytänyt heitä kasaamaan kojelauta uudelleen, kun olivat tehneet sen väärin? Jos he jo ensimmäisellä kerralla olivat epäonnistuneet ja samalla hajottaneet vaihteenvalitsimen, mitä kaikkea olisikaan mennyt pieleen toisella käynnillä? Autoa ei uskalla viedä huoltoon, koska siellä autosta rikotaan aina jotain. Sitä ei etukäteen tosin tiedä, että mitä.

      Mutta huumori sikseen, onhan se selvä, että jos 900 €:n vaihteenvalitsin rikkoutuu korjaamokäynnin yhteydessä, ei sen korjauttaminen voi olla asiakkaan ongelma. Huollon rikkomat osat menevät tietysti korjaamon omaan piikkiin. Kai heilläkin joku vastuuvakuutus on, jos rikkovat asiakkaan auton korjaamokäynillä? Ei se ole asiakkaalta kusipäisyyttä, että vaatii omien oikeuksiensa toteutumista. Tulee kalliiksi maksaa omasta lompsasta aina, kun kokee vääryyttä: "Ai te rikoitte tämän? Ei se mitään. Minä kyllä maksan teidän rikkomanne osan korjauksen."

      Olen ilmeisesti unelma-asiakas, omalta kannaltani väärällä tavalla.

    • Minulla on ollut kaksi E200-sarjan dieseliä vuodesta 2011.
      Minulla lienee ollut tuuri, sillä mitään, ei näiden korjauksien aikana ole rikottu
      tai hukattu.
      Ongelmana on vain se, että autot ovat nykyään sen verran monimutkaisia, ettei
      niissä mahdollisesti ilmeneviä "isompia vikoja", lue: purkamista paljon, oikein muuallekaan korjaukseen voi viedä.
      Jos aloittaja itse osaa korjata, niin tilannehan on hyvä, mutta minä en ainakaan
      osaa.
      Harmi, ettei huolto vastannut huudostaan siten, että olisi jättänyt uuden vaihdevalitsimen veloittamatta, koska kyse oli korjaamolla tapahtuneesta työvirheestä.
      Suomessa joutuu vastaanottotiskillä usein nousemaan takajaloilleen tai vähintään korottamaan ääntään, että jotain tapahtuisi.
      Huonoa jälkimarkkinointia.
      Moniin asioihin on lisäksi ensin saatava vahvistus Stuttgartista.
      Asiasi lienee tuore.
      En jättäisi asiaa silleen, vaan veisin kyllä asian eteenpäin.
      Stuttgartiin saakka ei kannata kirjoittaa - vaikka osaisi sujuvasti saksaa, kuten
      minä - asia palautetaan sieltä tänne - kokemus puhuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe