Hänen sydän särkyi ihmissuhteiden takia ensimmäistä kertaa.
Lapsella ollut yksi hyvä ystävä, bestis. Ollaan koko ajan rohkaistu olemaan myös muiden kanssa ja välillä näin onkin. Kuitenkin tyttö ollut jotenkin ihan tämän ystävyyden pauloissa ja koko ajan mainitsee että ovat bestiksiä.
Tämä bestis on jo pidemmän aikaan valehdellut (me vanhemmat tajuttu tämä, ei lapsi) että ei voi nähdä koulun jälkeen tai viikonloppuna, syyt ollu aika kirjavia. Nyt jäi kiinni valehtelusta kiinni niin, että lapsikin tajusi ja itkusta ei meinaa tulla loppua.
Koko tämä aika ollaan kannustettu kysymään muita, jopa välillä kielletty kysymästä tätä bestistä.
Miten tukea nyt lasta? Mitä sanon tästä ystävästä, pitääkö olla koulussa kuin ei mitään? Itse varmaan katkaisisin välit näyttävästi, mutta ehkä pitäisi yrittää opettaa aikuismaisempia keinoja. Siksi kysyn neuvoja, miten tukea lasta ja miten ohjeistaa? Oma sydänkin särkyy, kun katsoo toista.
Miten tukea tokaluokkalaista sydämen säryttyä ystävän vuoksi?
2
118
Vastaukset
- Anonyymi
Entä jos toinen lapsi haluaa välillä olla myös muiden kanssa mutta ei ole uskaltanut suoraan sanoa sitä lapsellesi ettei hänelle tulisi paha mieli?
Ei mielestäni kannata pahentaa tilannetta ja riitaa lietsoa tapahtuneen vuoksi. Parempi seurata tilannetta rauhassa vaikka varmasti tuntuu nyt pahalta.
Jos vihoittelet lapsesi bestiksenä pitämälle kaverille, hän voi aistia sen ja alkaa entistä enemmän vältellä lastasi/teitä?
Eihän mitään ryhmän ulkopuolelle jättämistä tapahdu?
Voisivathan lapset olla välillä yhdessä, isommassakin ryhmässä, ei vain pareittain vaikka se taitaa olla tytöillä varsin yleistä.
Lapsesi voisi suoraan kysyä kaveriltaan koulussa miksi hän valehteli ja kertoa ettei se tuntunut kivalta. Puhumalla monet asiat selviää parhaiten.
Tue ja lohduta lastasi. Näytä ettei ole maailmanloppu vaikka just nyt tuntuu pahalta, tästä kyllä selviää. Kerro että hän on mukavaa seuraa eikä tapahtunut ole hänen vikansa. (Pitäisi vielä tarkemmin tietää asioita että tukemiskeinoja osaisin ehdottaa.)
Jospa se siitä. Toivottavasti kaveri alkaisi käyttäytyä toisin ja pitäisi ystävyyttä arvossa. Jos huono kohtelu jatkuu, kerro lapsellesi että se on väärin häntä kohtaan eikä sellaista pidä hyväksyä. Rehellisyys on tärkeä ominaisuus kaverissa eikä valehtelua tarvitse kuunnella..- Anonyymi
Kiitos vastauksestasi! Suurinpiirtein näin olen edennytkin, olen nyt sanonut lapselle, että ystäviä voi olla monta ja ystävyydessä on ylä- ja alamäkiä ja tämmöinen ei tarkoita että ystävyys on loppu. Olen myös sanonut, että on hyvä ottaa puheeksi ja sanoa, ettei hänelle saa valehdella mutta myös sen, että on ok, että ystävä joskus sanoo, että on toisen kanssa.
Ei missään nimessä haluta katkaista kokonaan välejä, vaan kannustaa tyttöä kysymään myös muita.
Taitaa olla kyllä itselle enempi kasvun paikka, ettei omat kokemukset heijastu. Oikeasti nykyiset lapset tuntuu olevan tunnekasvatukseltaan valovuoden edellä meitä 90-luvun lapsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391