Miksi palstat ovat muuttuneet. Sisältö joka viestissä sama, kaikki on hyvin. Mielipiteiden vaihtoa ei nimeksikään. Kaipaan kehittäviä keskusteluja, joissa jokainen voi esittää omia näkemyksiään asioista.
Miksi ja missä ovat pitkään palstan suolana olleet hyvät kirjoittajat, kaikkien mielipiteitä tarvittaisiin palstan kiinnostavuuden aikaansaamiseksi.
Esim. toisen tukeminen vaikeassa elämäntilanteessa edes tämän palstan avulla oli
usein esillä. Olen lukenut palstoja pitkään, pidän miltei mallikeskusteluna vanhaa keskustelua jossa kirjoittaja kysyi, mikä vanhassa miehessä nuorta naista viehättää. Siinä tuli esille koko ihmisluonteiden käyttäytymisen kirjo puolin ja toisin.
Missä ovat?
30
2087
Vastaukset
Meillä kaikilla, myös Sinulla, on mahdollisuus korjata asia.
Me kaikki arvostelemme muita mutta emme pysty itse parempaan.
Jos kaipaat sitä tilannetta, joka palstalla on ollut, jossa jokainen yrityskin haukuttiin pataluhaksi, esittäjä tyhmäksi j.n.e. niin ihmettelen.- Annuli
Ehkä ajauduimme eri linjoille vastauksesi perusteella. Heitin pallon kehään koska kekustelua en näe mielenkiintoisena jossa vain ilmenee viesti, kaikki on hyvin ja joku ohjaa viestiketjun kulkua oman mielensä mukaisesti, näitä vahvoja persoonallisuuksiakin palstalla näkyy.
Ne alatyylin keskustelut, panettelut ja parjailut eivät liene hyvän tavan mukaisia.
Erilaiset mielipiteet asioista ovat oikeutettuja, voivat avata uusia näköaloja eri tilanteissa,ja joiden perusteella on niin mukava "vääntää kättä."
Uskon Sinunkin pitkään kirjoitelleena kaipaavan
valoa, iloa, elämän moninaisuuksia käsitteleviä tekstejä uudelleen lehdelle runojen ryydittämänä, myös sitä vääntöä...
Tuodessani tosi asioita esille, ei sen välttämättä tarvitse olla arvostelua, vaikka eriävät mielipiteet palstalla nykyisin sellaisina esille tuodaan. Oliko palstan "uudistamisen" tarkoitus uudistaa myös kirjoittajat? Annuli kirjoitti:
Ehkä ajauduimme eri linjoille vastauksesi perusteella. Heitin pallon kehään koska kekustelua en näe mielenkiintoisena jossa vain ilmenee viesti, kaikki on hyvin ja joku ohjaa viestiketjun kulkua oman mielensä mukaisesti, näitä vahvoja persoonallisuuksiakin palstalla näkyy.
Ne alatyylin keskustelut, panettelut ja parjailut eivät liene hyvän tavan mukaisia.
Erilaiset mielipiteet asioista ovat oikeutettuja, voivat avata uusia näköaloja eri tilanteissa,ja joiden perusteella on niin mukava "vääntää kättä."
Uskon Sinunkin pitkään kirjoitelleena kaipaavan
valoa, iloa, elämän moninaisuuksia käsitteleviä tekstejä uudelleen lehdelle runojen ryydittämänä, myös sitä vääntöä...
Tuodessani tosi asioita esille, ei sen välttämättä tarvitse olla arvostelua, vaikka eriävät mielipiteet palstalla nykyisin sellaisina esille tuodaan. Oliko palstan "uudistamisen" tarkoitus uudistaa myös kirjoittajat?En usko, että me olemme kovinkaan eri mieltä. Erimielisyydet toisaalta kuuluvat myös keskusteluihin mutta ei loukkaavassa vaan rakentavassa mielessä.
Kirjoittajat ovat taustoiltaan kovin erilaisia taustoiltaan, koulutukseltaan j.n.e. Tämä näkyy myös viesteissä.
Olen aina puolustautunut "pienten ihmisten" oikeutta kirjoittaa ja saada mielipiteensä julki.
Jos palstalla kirjoittaisivat vain korkeasti oppineet niin se muuttuisi varmaan erittäin kuivaksi asiakeskusteluksi.
Enemmän vaan palstalle "lyyleilyä".- Annuli
Ruuneperi kirjoitti:
En usko, että me olemme kovinkaan eri mieltä. Erimielisyydet toisaalta kuuluvat myös keskusteluihin mutta ei loukkaavassa vaan rakentavassa mielessä.
Kirjoittajat ovat taustoiltaan kovin erilaisia taustoiltaan, koulutukseltaan j.n.e. Tämä näkyy myös viesteissä.
Olen aina puolustautunut "pienten ihmisten" oikeutta kirjoittaa ja saada mielipiteensä julki.
Jos palstalla kirjoittaisivat vain korkeasti oppineet niin se muuttuisi varmaan erittäin kuivaksi asiakeskusteluksi.
Enemmän vaan palstalle "lyyleilyä".Olen samaa mieltä kanssasi.....lyyleily on hyvä lisä.... mistähän löytyisi? Mutta kyllä sitä "vääntöäkin" pitää löytyä eikös vaan.
Kaikkia meitä tarvitaan, onpa taustamme millainen hyvänsä. Järjen käyttö on sallittua, miettiessä millaisissa ajatuksissa tämäkin viesti on laadittu. Annuli kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi.....lyyleily on hyvä lisä.... mistähän löytyisi? Mutta kyllä sitä "vääntöäkin" pitää löytyä eikös vaan.
Kaikkia meitä tarvitaan, onpa taustamme millainen hyvänsä. Järjen käyttö on sallittua, miettiessä millaisissa ajatuksissa tämäkin viesti on laadittu.Harmi huomata, että tuntuu kuin kalikka olisi kajahtanut. Täältä on poisteltu minunkin kirjoituksiani, semmoisistakin paikoista missä itse en huomannut syytä. Siitäpä toiseen.....
palaavatko entiset 'lyylit' jos lakkaan suoltamasta näitä pienen ihmisen juttujani?
Tämä 'vaadittava taso' ei kyllä aukene meikäläiselle, millään.
En sentään viitsisi sivistyssanakirjaa tänne kopioida.- S.T.
Ruuneperi kirjoitti:
En usko, että me olemme kovinkaan eri mieltä. Erimielisyydet toisaalta kuuluvat myös keskusteluihin mutta ei loukkaavassa vaan rakentavassa mielessä.
Enemmän vaan palstalle "lyyleilyä".Kun olin nuori, tyttökavereitteni kanssa naureskeltiin käsitteelle "sydämen sivistys". Mitä se muka oli?
Nyt, kun olen vanha, ymmärrän enemmän siitä. Akateemisuus voi paljon auttaa, jos tuo puuttuu, mutta ei kuitenkaan kokonaan.
Ja jos ihmisellä on sydämen sivistystä, on sama, vaikka olisi käynyt vain kiertokoulun - ja senkin väärään suuntaan. - Ruislintu
S.T. kirjoitti:
Kun olin nuori, tyttökavereitteni kanssa naureskeltiin käsitteelle "sydämen sivistys". Mitä se muka oli?
Nyt, kun olen vanha, ymmärrän enemmän siitä. Akateemisuus voi paljon auttaa, jos tuo puuttuu, mutta ei kuitenkaan kokonaan.
Ja jos ihmisellä on sydämen sivistystä, on sama, vaikka olisi käynyt vain kiertokoulun - ja senkin väärään suuntaan.Monesti ajatellaan, että jonkun oppiarvon suorittanut on samalla saanut korkean sivistyksen. Olen elämäni aikana tavannut tosi törkeästi käyttäytyviä akateemisen oppiarvon suorittaneita ihmisiä. Ehkä viinipullon korkki osataan avata oikeaoppisesti ja sivistyssanat osataan laittaa kutakuinkin oikeisiin asiayhteyksiin, mutta muussa käyttäytymisessä onkin sitten sivistysaukkoja. Olen tavannut mahtavan määrän "oppiarvottomia", mutta todella hyvät käytöstavat hallitsevia persoonia. Sellaisten ihmisten kanssa viihtyy ja heistä voi sanoa oikeasti, että he omaavat sitä oikeata elämänsivistystä. Kyllähän hyvät ja kohteliaat tavat opitaan kotona ja esimerkistä ja oikeasti viisas ihminen pystyy imemään viisautta kaikkialta jokapäiväisestä elämästä.
Myös viisautta on mielestäni antaa kanssaihmisille mielipiteen vapaus. Eihän se tarkoita sitä, että pitäisi olla samaa mieltä asioista. Myös oman mielipiteen esittäminen on jokaisen oikeus, mutta loukkaamiset ja toisen henkilön "lättääminen" ovat sivistymättömyyttä. Jotkut pitävät tällaista loukkavaa käyttäytymistä oikeutuksenaan ja sanovat, että heillä on oikeus omiin mielipiteisiin. He eivät erota loukkaavaa käytöstä ja oman mielipiteen ilmaisua toisistaan. Mielestäni tässä on yksi esimerkki sivistyksen puutteesta.
Varmasti tällaiset "törkyilijät" ovat aiheuttaneet sen, että hyviä mielipidekirjoituksia ei näillä palstoilla juuri näy. - Helena04
TiaLiinu kirjoitti:
Harmi huomata, että tuntuu kuin kalikka olisi kajahtanut. Täältä on poisteltu minunkin kirjoituksiani, semmoisistakin paikoista missä itse en huomannut syytä. Siitäpä toiseen.....
palaavatko entiset 'lyylit' jos lakkaan suoltamasta näitä pienen ihmisen juttujani?
Tämä 'vaadittava taso' ei kyllä aukene meikäläiselle, millään.
En sentään viitsisi sivistyssanakirjaa tänne kopioida.Naapurinoven kolkutuksia varmaan kuulit herkkäkorvaisena, uskoisin, TiaLiinu. :)
Muistathan perustelut poistettuihin teksteihin, mutta emmehän muistele enemmälti menneitä.
Kaikki entisetkin kirjoittajat palaavat varmasti aikanaan, jos ovat palatakseen. Näin edelleen uskoen, toivoen. "Tasoista viis-veisataan!"
Eli missäs olet luuraillut? Helena04 kirjoitti:
Naapurinoven kolkutuksia varmaan kuulit herkkäkorvaisena, uskoisin, TiaLiinu. :)
Muistathan perustelut poistettuihin teksteihin, mutta emmehän muistele enemmälti menneitä.
Kaikki entisetkin kirjoittajat palaavat varmasti aikanaan, jos ovat palatakseen. Näin edelleen uskoen, toivoen. "Tasoista viis-veisataan!"
Eli missäs olet luuraillut?Täällä ollaan, nyt vähän enemmän taustajoukoissa, lueskellen ja tutustuen sillä tapaa palstamenoon.
Tämä puuha tuntuu kuitenkin enemmän elämänmakuiselta kuin romaaanien lueskelu, eikä tarvitse niin intensiivisesti paneutua juoneen. :)) Täällähän voi aina halutessan palailla katsastamaan 'miten siinä nyt sanottiinkaan'. Henkilövalikoimaakin on enemmän, mielestäni. :D
Niistä 'tasoista' minun onkin helppo viis-veisata, kun en ole saanut sisäistettyä. Mukava kuulla toinenkin mielipide. :)
Nyt kun palstaa on siivottu, ovat kirjoittajat vielä hiukan "epäuskoisia" ja ihmettelevät, että ihanko tosissaan tänne uskaltaisi taas tulla kirjoittelemaan ilman että joku häirikkö tulee
pistämään kaikki matalaksi.
Häiriköintimentaliteetti on vaikuttanut niin negatiivisesti palstojen henkeen, että on ymmärrettävää jos vie hiukan aikaa ennenkuin ollaan päästy taas vauhtiin.
Mutta kyllä se siitä! :D- Annuli
Onko sinulla mahdollisuutta kokonaisvaltaisempaan keskusteluun, siis näkemään asia laaja-alaisesti, Asia sammakkoperspektiivistä katsottuna on omaan napaansa tuijottamista, ="kaikki on hyvin"
Annuli kirjoitti:
Onko sinulla mahdollisuutta kokonaisvaltaisempaan keskusteluun, siis näkemään asia laaja-alaisesti, Asia sammakkoperspektiivistä katsottuna on omaan napaansa tuijottamista, ="kaikki on hyvin"
esimerkiksi osastolla Politiikka. Siellä voi keskustella maailmanlaajuisista, Eurooppaa koskevista tai pelkästään Suomen asioista.
Mitä vikaa on sammakkoperspektiivissä?
Ei putoa ainakaan niin korkealta! ;DMdK-MdK kirjoitti:
esimerkiksi osastolla Politiikka. Siellä voi keskustella maailmanlaajuisista, Eurooppaa koskevista tai pelkästään Suomen asioista.
Mitä vikaa on sammakkoperspektiivissä?
Ei putoa ainakaan niin korkealta! ;Dtämä jatkuva valitus keskustelun puutteesta.
Mitä ihmettä kirjoittajat odottavat,,,kehittävää ,,,sitä pitää sitten kirjoittaa,,kehittävää.
Minä en millään saa päähäni ,miksi melkein joka ketjussa valitetaan,ettei ole keskustelua,minä mielestäni keskustelen nytkin ja jos joku vielä vastaa mielipiteellään ,ja taas joku toinen omallaan,eikö siitä synny keskustelu.
Aiheessa pysyminen on sitten toinen juttu,mutta jos mielipiteet vaihtuu edelleen ,on se keskustelua.
Onhan paljon aloituksia,mihin ei kertakaikkiaan osaa sanoa mitään,vaikka aloitus olisi aivan hyvä.
Keskustellaan ,mutta ei siitä ,että keskustelua ei ole,vaan synnytetään keskustelu ;))
Taisipa olla vaikea selkoinen juttu,ymmärsikö kukaan;))DD
- Vilkaisin
Tosi on. Varsinaiset kirjoittajat ovat poistuneet. Palstat ovat nyt sellaiset joksi oletkin ne todennut. En niitä tässä ryhdy arvostelemaan kukin seuransa valitsee. Näillä näkymin eiliseen ei ole paluuta. Muutoksen täytyy tapahtua tietyltä tietämältäsi suunnalta. Vilkaistaanpas sitten taas syksymällä. Eikö vaan "Aulikki" Hyvät kesät!
ps. Kurkkaa ikkunasta nyt on jo kesä !- tarkastin
Anteeksi, Entinen hätähousu, kun olen kirjoitin tietysti nimesi väärin ! "Annuli" tietysti eikä Aulikki.
- Mummeli1
tarkastin kirjoitti:
Anteeksi, Entinen hätähousu, kun olen kirjoitin tietysti nimesi väärin ! "Annuli" tietysti eikä Aulikki.
Minullakin on tapa kirjoittaa niinkuin Lyylillä ,että otan omakohtaisen esimerkin taí tapauksen mukaan kirjoitteluun joka koskee jotain asiaa. Nyt olen lopettanut kun joku useammankin kerran sanoi ettei halua lukea kenenkään omakohtaisia kokemuksia.
Minun tyylini kirjoittaa on että otan esimerkiksi myös omia kokemuksiani.Kun niitä ei tahdota kuunnella olen vaiti.
Samaa luulen olevan monen muunkin kohdalla. Esim. Anua ei ole näkynyt pitkiin aikoihin .Hänen tapansa kirjoittaa on kertoa kuulumisensa ja samalla kannan ottonsa asioihin. Minusta se oli ihan mukavaa, Missä olet Anu?
Vaisua on nytkin kirjoittelu näillä palstoilla .Pitäisikö sallia meidän puheliaitten mummojenkin mukana olo? - annuli1
Mummeli1 kirjoitti:
Minullakin on tapa kirjoittaa niinkuin Lyylillä ,että otan omakohtaisen esimerkin taí tapauksen mukaan kirjoitteluun joka koskee jotain asiaa. Nyt olen lopettanut kun joku useammankin kerran sanoi ettei halua lukea kenenkään omakohtaisia kokemuksia.
Minun tyylini kirjoittaa on että otan esimerkiksi myös omia kokemuksiani.Kun niitä ei tahdota kuunnella olen vaiti.
Samaa luulen olevan monen muunkin kohdalla. Esim. Anua ei ole näkynyt pitkiin aikoihin .Hänen tapansa kirjoittaa on kertoa kuulumisensa ja samalla kannan ottonsa asioihin. Minusta se oli ihan mukavaa, Missä olet Anu?
Vaisua on nytkin kirjoittelu näillä palstoilla .Pitäisikö sallia meidän puheliaitten mummojenkin mukana olo?Ilman muuta olisi hauska lukea erilaisista kokemuksista elämänkerrallisia ja muitakin juttuja. ihmisten erilaisuus on palstan rikkaus. Joten se tästä, kaunista ilmaa helluntaiksi ja tavataan palstoilla, jutellaan mitä mielessä liikkuu kulloinkin.
- Len
annuli1 kirjoitti:
Ilman muuta olisi hauska lukea erilaisista kokemuksista elämänkerrallisia ja muitakin juttuja. ihmisten erilaisuus on palstan rikkaus. Joten se tästä, kaunista ilmaa helluntaiksi ja tavataan palstoilla, jutellaan mitä mielessä liikkuu kulloinkin.
Ihan mielellään keskustelisi. Hyvä aihe pitäisi keksiä. Olisiko aviopuolison kuolema liian synkkä aihe?
- Ajomies
Len kirjoitti:
Ihan mielellään keskustelisi. Hyvä aihe pitäisi keksiä. Olisiko aviopuolison kuolema liian synkkä aihe?
Luulen, että omien yksityisasioiden kertomisessa on syytä olla varovainen ja parhaita ymmärtäjiä ovat laheiset, joihin on luottamuksellinen suhde.
Surevalle on aina annettava mahdollisuus aloitteen tekoon keskusteluissa. Läheiset voivat tunnustellen lähestyä ja rohkaista sekä olla tukena aivan normaaleissa rutiiniasioissakin.
Surun keskellä ihminen saattaa olla hyvinkin avuton ja läheisten hienovarainen tuki asioiden hoidossa on paikallaan, varsinkin kun itse on ollut vastaavassa tilanteessa. - Ajomies
Ajomies kirjoitti:
Luulen, että omien yksityisasioiden kertomisessa on syytä olla varovainen ja parhaita ymmärtäjiä ovat laheiset, joihin on luottamuksellinen suhde.
Surevalle on aina annettava mahdollisuus aloitteen tekoon keskusteluissa. Läheiset voivat tunnustellen lähestyä ja rohkaista sekä olla tukena aivan normaaleissa rutiiniasioissakin.
Surun keskellä ihminen saattaa olla hyvinkin avuton ja läheisten hienovarainen tuki asioiden hoidossa on paikallaan, varsinkin kun itse on ollut vastaavassa tilanteessa.Näin mukavia kun kirjoittelen, niin kukaan ei poista minun kirjoituksiani.
Kumpa jatkossakin malttaisin tehdä samoin. - Len
Ajomies kirjoitti:
Näin mukavia kun kirjoittelen, niin kukaan ei poista minun kirjoituksiani.
Kumpa jatkossakin malttaisin tehdä samoin.Minä vasta tutustun sivustoon. Ihmettelen, kun vastasit nimimerkkialoitukseeni, mutta hetken perästä se oli poissa. Miksi?
- puskasta
Len kirjoitti:
Miten pelastaa Itämeri.
Venäjän alueelta kuljetetaan suunnaton määrä raakaöljyä euroopan ulkopuolelle. Ja millaisella tonnistolla?
Odotamme vain koska lasti päätyy itämereen.!!!
Nyt pitää toimia. Heti.! - tavallinen ihminen
nämä lyhyet ja epämääräset viestit jossa käytetään merkkejä,teille pitäs olla oma palsta kun ymmärrätte toisianne niin hyvin.Miksi ei voi asioita kertoa ihan normaalisti eli sen ymmärtää muutkin.
- Saara
Mummeli1 kirjoitti:
Vaisua on nytkin kirjoittelu näillä palstoilla .Pitäisikö sallia meidän puheliaitten mummojenkin mukana olo?Hyvä puhelias mummo, Mummeli1.
Jatka sinä vaan kirjoitteluasi omista kokemuksistasi. Jos "joku on jotain sanonut" niin jätä se omaan arvoonsa. Jos tämä "joku" ei tahdo lukea näitä kirjoituksia, niin olkoon lukematta, valinta on hänen.
Minulle ainakin tällainen kirjoittelu on ihan itseni takia mukavaa, vaikka ei olekaan tarjota jotain fiksuja kannanottoja! Jos jotain kirjoitukseni ei kiinnosta, ei se minua häiritse.
Siispä kirjoitettaan me vaan ja nautitaan tulevasta kesästä! - Len
tavallinen ihminen kirjoitti:
nämä lyhyet ja epämääräset viestit jossa käytetään merkkejä,teille pitäs olla oma palsta kun ymmärrätte toisianne niin hyvin.Miksi ei voi asioita kertoa ihan normaalisti eli sen ymmärtää muutkin.
Minäkin olen huomannut noiden merkkien käytön ja ajatellut, että kai ne jotain meritsevät. Tässä netti kirjoittelussakin on omat trendinsä samoin kun tekstareissa mobiilipuolella. Nuorten keksimää, jota vanhempi väkikin sitten matkii. Mulle tuosta isosta D:stä on tullut vain mieleen vatsakkaan herrran sivuprofiili. Voisko joku sivistää meitä noista koodeista.
- Marenki
Len kirjoitti:
Minäkin olen huomannut noiden merkkien käytön ja ajatellut, että kai ne jotain meritsevät. Tässä netti kirjoittelussakin on omat trendinsä samoin kun tekstareissa mobiilipuolella. Nuorten keksimää, jota vanhempi väkikin sitten matkii. Mulle tuosta isosta D:stä on tullut vain mieleen vatsakkaan herrran sivuprofiili. Voisko joku sivistää meitä noista koodeista.
Minä ihmettelen seuraava hymiötä: :)))
Minusta siinä on silmät, naurava suu ja kaksois- tai kolmoisleuka. - Saara
Len kirjoitti:
Näin löydät viestin, jossa nuori ystävämme titanium_man on kirjoittanut luettelon tavallisimmista hymiöistä. Mene Ikäryhmät 70 , ketju Tjaa-a (ZOZ) ja sieltä viesti Mikäs (titanium_man) 3.3.2005. Viestiin sisältyy myös linkki kansainväliseen "Hymiö-Pankkiin".
Siitä vaan tutkimaan! - Len
Saara kirjoitti:
Näin löydät viestin, jossa nuori ystävämme titanium_man on kirjoittanut luettelon tavallisimmista hymiöistä. Mene Ikäryhmät 70 , ketju Tjaa-a (ZOZ) ja sieltä viesti Mikäs (titanium_man) 3.3.2005. Viestiin sisältyy myös linkki kansainväliseen "Hymiö-Pankkiin".
Siitä vaan tutkimaan!Selkis-kiitos §:)
§= otsatukka. - Ajomies
Len kirjoitti:
Minä vasta tutustun sivustoon. Ihmettelen, kun vastasit nimimerkkialoitukseeni, mutta hetken perästä se oli poissa. Miksi?
Toivon niitten, jotka haluavat keskustella kanssani tekevän sen meilaten. Chatissa näyttää olevan myös mahdollisuuksia. Käyn kuitenkin siellä eri palstoilla ja kovin epäsäännöllisesti.
Saan nuhteita vastaamattomuudestani, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan vastailla. Kirjoitellaan kun on aihetta.
- fiiuliN
Ihan hyvän aiheen koska näin paljon on tullut mukaan keskustelijoita.
Miksi pitäisi olla jotain rutikuivaa asiakeskustelua, kaikkein parasta mielipiteitten vaihtoa on juuri tämä tämmöinen "rupattelu".
Ja jos entiset kirjoittajat ovat kadonneet, niin uusia hyviä on tullut tilalle.
Jatketaan juttua vaan niillä voimin mitä itsekukin omistaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 29011392
- 1337030
- 1015803
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa415151- 524301
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304019- 613544
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323531Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223055- 793050