bordeauxindoggi tai cane corso

bocco

kertokaahan koirien eroista esim ::luonne eroista ym...
saako kumpaakaan helposti suomesta ostettua ?

14

3268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaampa lyhyesti

      Elikkäs bordeauxista. Tätä saa Suomesta helpommin kuin corsoja. Bordeaux on istäntäväelle uskollinen ja rauhallinen koira.
      Bordeauxin kanssa saa olla todella tarkkana muiden koirien suhteen. Se ei saa koskaan joutua tilanteeseen jossa sen uinuvat taistelut vietit heräävät sillä kun se kerran tämän kokee, se haluaa kokea sen uudestaan ja vieläpä tykkää siitä. Bordeaux voi olla nuoruusiässä vaikea, mutta oikealla kuolutuksella ja ennen kaikkea positiivisella vahvisteella saa koirasta koulutettua mitä uskollisimman ja turvallisimman kumppanin. Koiraa ei saa koskaan rankaista fyysisin pakottein eikä kouluttaa väkivallalla (niin kuin ei tietenkään muitakaan rotuja) mutta jos tämän menet tekemään bordeauxin kanssa voit saada siitä erittäin vaarallisen ja arvaamattoman. Corso on luonteeltaan rauhallinen ja suhteellisen helppo kouluttaa tottikseen.
      Corsoja on suomessa vielä toistaiseksi vähän mutta luulen että rekisteröintiluvut alkavat kasvamaan uusien kasvattajien myötä. Corsossa pätee sama kuin muissakin mastiffi roduissa, eli sitä ei ikinä saa alistettua tohvelisankarinasemaan vaan se haluaa nauttia arvostuksesta isäntänsä tahdolta. Corsoa ei myöskään koskaan tule rankaista fyysisesti tai kouluttaa väkivalloin, tästä voi seurata joko todella arka tai vihainen koira. Corso voi tietyissä tilanteissa heittäytyä erittäinkin itsepäiseksi ja tilanteista on selvittävä oman nokkeluuden avulla. Koiralle ei koskaan saa antaa periksi ja mikä on kiellettyä on aina kiellettyä. Näissä molemmissa roduissa on tyypillistä se että ne eivät tule toimeen samaa sukupuolta olevien edustajien kanssa.
      Molemmat rodut ovat haastavia ja tarvitsevat kokeneen kouluttajan. Jos haluat kysyä jotain erityistä, vastaan mielelläni :)

      • omistan

        myös minäkin.
        Mä rakastan koko sydämmestäni rotua.
        En myöskään pidä rotua vaikeena.
        Löytyy vieläkin hankalimpia rotuja.

        Bordoolla on iso sydän ja sen rakkauden, kun olet saanut se vie mennessään.
        Meillä käy vieraita koiria kylässä ja eikä meillä
        riidellä ja tapella.
        Rotu on leppoisa, joskin liikettä raajoihin tulee
        jos on tarvetta.
        Kouluttaa voi ja pitääkin ja sulla täytyy olla
        pitkä pinna mukana jos sattuu hidas enkä tahdo
        tehdä päivä.
        Kuljemme ja tapaamme rodun edustajia näyttelyissä
        ja ei ole ollut mitään vaikeuksia koskaan kohdata
        toisia koiria.
        Ison reviirin omaajia jos saavat sellaiseen
        mahdollisuuden.
        Pysyvät aidatulla alueella hyvin eikä tarvitse
        mammutti korkeaa aitaa.
        Sanoisinko bordoon olevan mieliala koira.

        Cane Corsoista en osaa kertoa muuta kuin kunnioitan heidän ylhäisyyttään.
        Jokainen rotu on kuin kaunis kukka avautuisi
        kukkaan.


      • wilmiina

        Omistan borkkuja nyt kolme ja edesmennyt oli myös borkku ja en allekirjoita tossa aikaisemmin jonkun kirjoittamia juttuja tästä rodusta.Borkku ei ole ns. tappelunhaluinen ja kaikkien koirien tappeluvietin saa herätettyä jos ne on väärissä käsissä ei se rodusta ole kiinni.Borkku on mitä ihanteellisin myös lapsiperheeseen mainiosti sopiva koira.Se ei myöskään ole mikään vaikea koira pienenä eikä myöskään isona.Sitä ei tule koskaan kouluttaa kovalla kädellä ja huutamista se inhoaa yli kaiken kaikissa olosuhteissa.Äänenpainolla on suuri merkitys sitä koulutettaessa.Se on koira jolla on suuri eko mitä tulee muihin koiriin, mutta se on hyvällä tavalla sitä.Se ei mene edes sellasten koirien kanssa tekeen tuttavuutta jotka ns. haukkua räksyttävät vaa jatkaa matkaansa... yksi vilkaisu tällasen haukkuvan koiran suuntaan riittää sille.Ne tulevat kaikkien kanssa toimeen.
        Ne on sosiaallisia ja ryhmässä ne ottavat huomioon ryhmän hierarkian hyvin...siis vanhin narttu määrää tahdin ja vanhuksia kunnioitetaan. myös koirahierarkiassa.
        Voin kaikkien kolmen kanssa lähteä minä hetkenä lenkille tai minne vaan ja siellä sopu säilyy ja riitaa ei tule.Kaikki koirakaverit ovat meille tervetulleita.Nartut ja urokset tulevat hyvin keskenään toimeen ja näyttelyissäkin ryhmän voi pitää toistensa läheisyydessä.En ymmärrä mistä moiset kirjoitukset tulevat vihaisista ja taistelunhaluisista ja sitä rakastavista borkuista, sillä asiahan EI niin ole.


      • minä

      • seko

        Kerrotko mulle mihin perustat tietosi borkun tappeluherkkyyteen ja siihen että se nauttii siitä kun kerran pääsee sen makuun.Se että yleistät sen kaikkiin molosseihinkin ja se että ne ei oman rotunsa edustajien samaasukupuolta olevien kanssa tule toimeen.
        Se että sä meet kirjoitteleen tollasta tietoo nettiin mikä ei pidä paikkansa mustamaalaat kyseisen rodun ilman oikeeta tietoo on alhasta ja edesvastttonta.Toivoisin että vastaat minulle mihin tietosi perustat noissa kirjoitteluissasi.KIITOS!


      • omistan

        Tulipa tossa lukiessani mieleen, että
        millainen se bordoo on ja kuinkas on
        cane corson kanss?
        Bordoota ei niin vaan ole saatavissa suomessakaan
        ja canesta en tiedä.
        Mä olen lukenut kummankin luonteen piirteet
        ja cane corsosta on varoittavampi
        ilmaisu mielestäni.
        En tiedä montako canea on suomessa ja
        miten suhtautuvat vieraaseen ja lapsiin.
        Onko cane varautuva ja suojeleva omistajalle?
        Eikös koira ole sellainen kuin omistaja?
        Haluaako joku mustata rodun toisen rodun
        kustannuksella kuten tuli aiemmin ilmi.
        Kerroppa mulle bordoosta ja canesta totuuksia
        kun kirjoitit tokana.
        Linkkejä en halua vaan faktaa tänne kirjoitettuna.


      • omaan kokemukseen
        seko kirjoitti:

        Kerrotko mulle mihin perustat tietosi borkun tappeluherkkyyteen ja siihen että se nauttii siitä kun kerran pääsee sen makuun.Se että yleistät sen kaikkiin molosseihinkin ja se että ne ei oman rotunsa edustajien samaasukupuolta olevien kanssa tule toimeen.
        Se että sä meet kirjoitteleen tollasta tietoo nettiin mikä ei pidä paikkansa mustamaalaat kyseisen rodun ilman oikeeta tietoo on alhasta ja edesvastttonta.Toivoisin että vastaat minulle mihin tietosi perustat noissa kirjoitteluissasi.KIITOS!

        ja mastiffit ry:n pentuvälittäjiin ja rotuesittelyihin...


      • sama kuin edellisen kirjoit...
        omaan kokemukseen kirjoitti:

        ja mastiffit ry:n pentuvälittäjiin ja rotuesittelyihin...

        nyt oman kokemukseni. Eli minulla oli bordeaux joskus aikoinaan. Kerran kun olin lenkillä koiran ollessa vielä pentu vastaan tuli suhteellisen suurikokoinen maksanvärinen uroskoira joka oli irti.
        Koira ampaisi suoraan pentuni kimppuun, yritin ottaa pentuni syliin (vaikka oli jo suhteellisen suurikokoinen) mutta refleksini olivat hitaat ja irtokoira kerkesi ennen minua pennun kimppuun. Mitään vakavaa ei tapahtunut mutta pentu sai varmasti traumat ja oli todella hankala pidettävä myöhemmin. Minun boerdeauksini ei hyväksynyt muita uroksia, jonkun aikaa meni hyvin mutta heti jos toinen uros murisi tai "pullisteli" minun koirani vastasi siihen. Silloin kasvattaja kertoi minulle että bordeauxia ei missään nimessä saa koskaan päästää tappelutilanteeseen, että se kuulemma tuntee omat voimat ja kun kerran kunnon tappeluun joutuu se jää tälle muistiin. Muuten koira on aivan ihana, rauhallinen ja rakasti kaikkia, ainoa että joskus pennunpana tuhosi kaikkea yksinollessaan. Mutta se oli minun ensimmäinen ja viimeinen bortsu. Ei sillä etteikö rotu olisi ollut ihana mutta siirryin palveluskoiriin.
        Nyt olen jopa palveluskoirieni kanssa tehnyt kaikkeni etteivät koirani koskaan pääsisi tappelun makuun.


      • Nyt lentää kyynel !
        wilmiina kirjoitti:

        Omistan borkkuja nyt kolme ja edesmennyt oli myös borkku ja en allekirjoita tossa aikaisemmin jonkun kirjoittamia juttuja tästä rodusta.Borkku ei ole ns. tappelunhaluinen ja kaikkien koirien tappeluvietin saa herätettyä jos ne on väärissä käsissä ei se rodusta ole kiinni.Borkku on mitä ihanteellisin myös lapsiperheeseen mainiosti sopiva koira.Se ei myöskään ole mikään vaikea koira pienenä eikä myöskään isona.Sitä ei tule koskaan kouluttaa kovalla kädellä ja huutamista se inhoaa yli kaiken kaikissa olosuhteissa.Äänenpainolla on suuri merkitys sitä koulutettaessa.Se on koira jolla on suuri eko mitä tulee muihin koiriin, mutta se on hyvällä tavalla sitä.Se ei mene edes sellasten koirien kanssa tekeen tuttavuutta jotka ns. haukkua räksyttävät vaa jatkaa matkaansa... yksi vilkaisu tällasen haukkuvan koiran suuntaan riittää sille.Ne tulevat kaikkien kanssa toimeen.
        Ne on sosiaallisia ja ryhmässä ne ottavat huomioon ryhmän hierarkian hyvin...siis vanhin narttu määrää tahdin ja vanhuksia kunnioitetaan. myös koirahierarkiassa.
        Voin kaikkien kolmen kanssa lähteä minä hetkenä lenkille tai minne vaan ja siellä sopu säilyy ja riitaa ei tule.Kaikki koirakaverit ovat meille tervetulleita.Nartut ja urokset tulevat hyvin keskenään toimeen ja näyttelyissäkin ryhmän voi pitää toistensa läheisyydessä.En ymmärrä mistä moiset kirjoitukset tulevat vihaisista ja taistelunhaluisista ja sitä rakastavista borkuista, sillä asiahan EI niin ole.

        Tuli niiiiiiiiiiiiiin kova ikävä vuosi sitten taivaan kotiin mennyttä Borkkuani, kun tekstisi luin.

        Oli kaikkien kanssa myös kaveri. Tai ei kaveri, koska muista ei välittänyt -meni omia menojaan.
        Koirapuistossa muiden tapellessa tosin keskeytti riidan menemällä jututtamaan päälle-käyjää
        -katsomalla tuimasti silmiin. Uskomatonta mutta aina tehosi.
        Ja jos ei, ja riita kahden välillä jatkui, Borkkuni saattoi mennä murahtamaan vahvemmalle tappelijalle. Koirapuiston poliisiksi sitä ihanaa viisasta koiruutta kutsuttiin.

        Tarinaa borkusta riittää vaikka kuinka paljon. Sitä on vaikea pitää koirana,
        niin inhimillinen ajattelija se on.

        IKÄVÄ, IKÄVÄ !

        Voi Wilmiina, pidä hyvä huoli rakkaista koiristasi =) Ja niin tietysti teetkin.

        ( Jäljelle jäi (borkkuni kuoltua) Bulmastiffi, ja tällä hetkellä jaloissa vipeltää myös Fila-vauva. Voisin uskaltaa jo nyt väittää että yhtä viisas tulee kun edesmenneestä borkustani. )

        Bulmastiffit ja Mastiffit ovat asia aivan erikseen. Tuntemani yksilöt (oma "Bull" mukaan luettuna) ovat ns. tyypillisä koiria, kaikkien kavereita vailla sitä ääretöntä syvyyttä mitä borkusta ja näköjään Filastakin löytyy.
        Joka.tap. osaavissa käsissä niiden olla täytyy.

        Hyvää kesää kaikille =)

        Ja kysymys aloittajalle, joko on valinnan tehnyt Borkun ja Canen välillä ?


    • wilmiina

      http://kotisivu.dnainternet.fi/merhak1/
      Täältä löydät mun nettios ja sieltä kautta vastailen sulle kaikkia borkku asioita mitkä sua kiinnostaa, sillä täällä kirjoitteli toi JOKU ja ei tiennyt sulle kertoa mitään oikeaa kyseisestä rodusta.Jos viellä kiinnostaa kirjoittele.

    • Koiranvihaaja

      Vihaan koiria

      • Anonyymi

        Kiva sulle💩


    • selväpeli

      Borkku sairas rotu. Jos haluat terveen koiran, ota ennemmin se corso.

    • saska11

      Kummastakaan en tiedä mutta olen kuullut että corso on ainaki vihainen jos ei ole määrätietoinen tai jos ei kärsivällisyys riitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe