Honda sähkö SUV 2023

Anonyymi

Honda tuo uuden sähköauton Eurooppaan ensivuonna. HR-V:n sukulainen ulkonäön suhteen, pituutta vähän enemmän. Suurin Akku koko voisi olla 68 kWh, kun Kiinassa moista jo myyvät.

52

1586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se nimi on hauska: e:Ny1.

      Siis 'anyone'. Onko se niinkuin 'kansanauto' eli VW?

    • Anonyymi

      Sen nimi on hauska: e:Ny1.
      Siis 'anyone'. Onko se niinkuin 'kansanauto' eli VW?

      Jos speksit ovat samat kuin Kiinassa, WLTP range on n. 400 km (koska se on 510 km CLTC-testissä).

      • Anonyymi

        Jotkut lehdet kirjoittaa, että nimi muuttuu myyntiin tullessa. Jää nähtäväksi.

        Tuon kokoluokan autot kuluttaa noin 13-15 kwh/100km. Kesäkeleillä optimiolosuhteissa 500 km on lähellä. Toivottavasti akun koko on tuollainen, sillä se olisi varsin käyttökelpoinen myös talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut lehdet kirjoittaa, että nimi muuttuu myyntiin tullessa. Jää nähtäväksi.

        Tuon kokoluokan autot kuluttaa noin 13-15 kwh/100km. Kesäkeleillä optimiolosuhteissa 500 km on lähellä. Toivottavasti akun koko on tuollainen, sillä se olisi varsin käyttökelpoinen myös talvella.

        "Hyvä vaihtoehto perheille, jotka etsivät ensimmäistä sähköautoaan." Jokamiehen sähköauto siis, mutta Hondan tapaan tuskin markkinoiden halvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvä vaihtoehto perheille, jotka etsivät ensimmäistä sähköautoaan." Jokamiehen sähköauto siis, mutta Hondan tapaan tuskin markkinoiden halvin.

        Kaikki nytkin myytävät mallit ovat vastaavan hintaisia mitä muilla merkeillä. Myös Honda e, kun sen verrokki on sähkömini.

        Jos tekniikka ja varusteet ovat samalla viivalla, niin Honda ei ole yhtään muita kalliimpi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Magic seat my ass. Pili lepää hyvin mesen nahkapenkeillä. Siinä teille magic seattia. Tv. Mersumiäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Magic seat my ass. Pili lepää hyvin mesen nahkapenkeillä. Siinä teille magic seattia. Tv. Mersumiäs

        Me kaikki tiedettiin mikä mersumiähillä on, muttei kehdattu sanoa näin julkisesti. Kiitos tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Magic seat my ass. Pili lepää hyvin mesen nahkapenkeillä. Siinä teille magic seattia. Tv. Mersumiäs

        Vaimoasi jos on uskominen, niin tuntuupa tuo pilisi lepäävän hyvin makuuhuoneessakin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kolmivaihe lataus, toivottavasti tulee?

      • Anonyymi

        Kesympi versio Kiinassa myytävistä on tällainen (ei sano mulle mitään):
        AC Charging Type 2, 5-100% in 9 hours
        DC Charging CCS, 30-80% in 40 min


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesympi versio Kiinassa myytävistä on tällainen (ei sano mulle mitään):
        AC Charging Type 2, 5-100% in 9 hours
        DC Charging CCS, 30-80% in 40 min

        Noista ei voi varmaksi sanoa onko kolmivaihe latausta vai ei. Enkä kyllä tiedä minkälainen sähköjärjestelmä Kiinassa on. Mutta meillä kolmella vaiheella saisi 11kW lataus aseman omakotitaloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noista ei voi varmaksi sanoa onko kolmivaihe latausta vai ei. Enkä kyllä tiedä minkälainen sähköjärjestelmä Kiinassa on. Mutta meillä kolmella vaiheella saisi 11kW lataus aseman omakotitaloon.

        Yhdellä vaiheella saa kotiin 3,6kW. Onnistuu se lataus silläkin, mutta menee vaan pidemmän aikaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lämmityslaitteen napukat sais olla vastaavasti kuten uudessa Civicissä.


    • Anonyymi

      Ja onko akku lämmitystä?

      • Anonyymi

        Esitteen mukaan on akun nestejäähdytys ja -lämmitys, mutta onko se etukäteen lämmittävä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitteen mukaan on akun nestejäähdytys ja -lämmitys, mutta onko se etukäteen lämmittävä?

        Talvella matka-ajossa ihan ok varuste, muttei välttämätön. Toki joillekin merkeille tähän hintaluokkaan akun lämmitys on jo tullut. Mutta hyvä kun on 3~ lataus 11kW, se kun on varmastikkin yleisin ja halvin tapa ladata. Pikalataus noin 80kW on vastaavaa mitä muillakin merkeillä, joillakin on myös tehokkaampaa tarjolla. Kun e:ny1:een saa 11 minuutissa 100 km ajomatkaa, niin yhden pikaisen kahvitauon aikana ladaten saa yhteensä noin 500 km taivaltaa matkaa.


    • Anonyymi

      Pitä oleman latausasema.. Kauppojen latauspaikat jo täynnä!

    • Anonyymi

      Kun googlettaa tuota Kiinan versiota, e:NS1, löytyy kaksi mielenkiintoisesti keskenään ristiriidassa olevaa artikkelia. Toinen, jossa moititaan akkujen olevan huonosti integroituina auton pohjan alle ja maavaran olevan 10 cm, toinen, jossa kehutaan kuinka hyvin kaikki on integroitu ja maavara on 17 cm.

      • Anonyymi

        Eikös se ole vain hyvä, että akut ovat mahdollisimman alhaalla auton painopisteen vuoksi. Käsittääkseni ne pohjassa on suurimmalla osalla valmistajia. Tosin ne on suojattava hyvin, jos ovat pohjan alapuolella ja asiaa lienee ajateltu. Lienevät sitten vaihdettavissa helpommin kuin sellaiset, jotka ovat pohjan päällä. Voi olla myös turvallisuus kysymys. Bensiiniautoissa tankki on pohjan alla myös sekä öljypohja on moottorissa helposti vaurioituva osa.

        Auton suunnittelu on kompromissien hakemista. Jos tuossa on magic seat:it, niin silloin akkujen sijoittelulle voi olla syynsä. Tilamuunneltavuus olisi silloin hyvä, kuten nykyisessä HR-V hybridissä. Omalla käytöllä tuolla ei ole merkitystä, kun tähän päivään mennessä en ole autoni pohjia kolhinut mihinkään. Hölmöhän se on, joka ei katso mihin ajaa.

        Jos tämän hinta olisi alle 40t€ Suomessa, niin kiinnostaisi kovasti. Tällä hetkellä sillä summalla ei saa mitään, missä olisi vastaavan kokoinen akku. Mutta turha kai toivoa. Olen itse huomannut, että tässä perusautojen kategoriassa ihmisiä kiinnostaa enemmän auton hinta kuin laatu ja ominaisuudet. Suoltaa vaan perussontaa, niin kauppa käy. Varmaan puree minuunkin.


      • Anonyymi

        Maavara on 19 cm. Se on paljon enemmän mitä tavallisessa henkilöautossa. CR-V:n III-korissa oli esim. 17cm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole vain hyvä, että akut ovat mahdollisimman alhaalla auton painopisteen vuoksi. Käsittääkseni ne pohjassa on suurimmalla osalla valmistajia. Tosin ne on suojattava hyvin, jos ovat pohjan alapuolella ja asiaa lienee ajateltu. Lienevät sitten vaihdettavissa helpommin kuin sellaiset, jotka ovat pohjan päällä. Voi olla myös turvallisuus kysymys. Bensiiniautoissa tankki on pohjan alla myös sekä öljypohja on moottorissa helposti vaurioituva osa.

        Auton suunnittelu on kompromissien hakemista. Jos tuossa on magic seat:it, niin silloin akkujen sijoittelulle voi olla syynsä. Tilamuunneltavuus olisi silloin hyvä, kuten nykyisessä HR-V hybridissä. Omalla käytöllä tuolla ei ole merkitystä, kun tähän päivään mennessä en ole autoni pohjia kolhinut mihinkään. Hölmöhän se on, joka ei katso mihin ajaa.

        Jos tämän hinta olisi alle 40t€ Suomessa, niin kiinnostaisi kovasti. Tällä hetkellä sillä summalla ei saa mitään, missä olisi vastaavan kokoinen akku. Mutta turha kai toivoa. Olen itse huomannut, että tässä perusautojen kategoriassa ihmisiä kiinnostaa enemmän auton hinta kuin laatu ja ominaisuudet. Suoltaa vaan perussontaa, niin kauppa käy. Varmaan puree minuunkin.

        Jos maavara on vainaiset 10 cm, niin varmasti jysähtää joskus hidastetöyssyyn. Mutta sinähän kierrät ne nurmikon tai jalkakäytävän kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos maavara on vainaiset 10 cm, niin varmasti jysähtää joskus hidastetöyssyyn. Mutta sinähän kierrät ne nurmikon tai jalkakäytävän kautta.

        YouTube:ssa on video, jossa mitataan 19 cm maavaraksi.

        Vakuutusyhtiöt eivät suosittele renkaanvaihtoa itse tehtävksi sähköautoihin. Minä kysyn vaan, että miksi? Onko niissä akut huonosti suojattu vai mikä on syynä? Eikö ne akut olekaan jossain muualla kuin pohjassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        YouTube:ssa on video, jossa mitataan 19 cm maavaraksi.

        Vakuutusyhtiöt eivät suosittele renkaanvaihtoa itse tehtävksi sähköautoihin. Minä kysyn vaan, että miksi? Onko niissä akut huonosti suojattu vai mikä on syynä? Eikö ne akut olekaan jossain muualla kuin pohjassa?

        Teslassa akku on pohjassa ja se irrotetaan alakautta. Sellainen koko akselien välin pituinen ja auton levyinen levy.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ihan hieno. Ja ensi viikolla 4. päivä esitellään myös ensimmäistä Sony-Honda Mobility autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hieno. Ja ensi viikolla 4. päivä esitellään myös ensimmäistä Sony-Honda Mobility autoa.

        Honda sähkö SUV on hienon näköinen. Sisätilat myös laadukkaat.

        https://www.youtube.com/watch?v=0aaMG4PTVr8


    • Anonyymi

      Kiinalaisessa e:NP1 -videossa (e:NY1 perustuu siis siihen) korostetaan kovin bensa-automaista ajettavuutta ja sitä, kuinka ei tule matkapahoinvointia nykivän menon vuoksi (onko se sähköautoissa yleistä, en ole kuullutkaan?). Auto valitsee kuljettajan toimien mukaan koko ajan 20 000 asetuksesta sopivimman, jotta meno on tasaista.

      • Anonyymi

        Tuntuisi, että vain ne nytkyttää missä on vaihdelaatikko. Harvassa sähköautossa sellaista on, kun ei Hondan hybridissäkään ole.


      • Anonyymi

        Paljonko vetoa että kaikki se vaiva, jonka Hondan insinöörit ovat nähneet tuon tasaisen ajokäytöksen ohjelmoimiseksi, kuitataan joissakin arvioissa sanomalla kuinka 'laiska' eNy1 on?


    • Anonyymi

      Muualla Euroopassa on alkanut tulla e:Ny1 hintoja. Alkaen jostakin 47 000 - 48 000 eurosta. Saa vaan miettiä, mitä se on sitten Suomessa! Ei tainnut tulla myyntitykkiä nyt...

      • Anonyymi

        Minkä maiden hinnoista puhut?

        Ruotsissa alkaen malli on hyvin vähän halvempi mitä Niro. Siellä ainakin hyppää varsin kilpailtuun segmenttiin mukaan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä maiden hinnoista puhut?

        Ruotsissa alkaen malli on hyvin vähän halvempi mitä Niro. Siellä ainakin hyppää varsin kilpailtuun segmenttiin mukaan hyvin.

        Niinkö? Alankomaissa 48 000 ja olikos Italia 47 000. Paljonkos se Ruotsissa sitten on?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli nykykurssilla 45 600 eur.

        Olisi ääliömäistä hinnoitella e:ny1 kalliimmaksi lähtöhinnaltaan kuin pahimmat kilpailijat Suomessa. Ruotsissa näyttää siltä, että autoa halutaan myydä. Hondalla olisi se etu, että Hondan Elegance on perinteisesti ollut paremmin varusteltu, mitä muiden merkkien hinnat alkaen mallit. Tietysti laadukkaampi sisusta ja infotainmentti tuo lisähintaa, mutta Suomessa kun ei arvosteta sitä, vaan hinta ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli nykykurssilla 45 600 eur.

        Eli Suomessa valitettavasti hätyytellään 50 k€. Huoh.


    • Anonyymi

      Nelivetoisen hinta pitää asettua tappiin varusteltuna 55ke kohdalle, muuten Tesla vie ja Honda vikisee.

      • Anonyymi

        Ei tule nelivetoa. Käsittääkseni kaksi varustelutasoa etuvetoisesta.

        Teslalla on omat heikkoutensa, joten se ei ole kaikille edes vaihtoehto.


      • Anonyymi

        Luulenpa, että Honda ei varsinaisesti vikise, jos e:Ny1 ei montaa yksilöä myy. Useamman vuoden on jo tiedetty, että Hondan e:architecturen piti tulla vasta 2026 (nyt sitä on aikaistettu vuodella 2025:een) joten nämä e:N architecture -autot ovat vähän kuin välivaiheita. Samoin USA:n markkinoille tuleva isompi sähkö SUV on jopa nimeltään 'prologi' eli esinäytös.
        Toisaalta, jos e:Ny1 pärjää Kiinan markkinoilla, voihan se olla ihan hyväkin.


    • Anonyymi

      Tanskassa aika tarkkaan 50 000 eur... huh

      • Anonyymi

        Muutaman tonnin halvempi kuin Volvo C40 vastaavalla akulla.


      • Anonyymi

        Honda 370000 kr ja Niro samoilla varusteilla 360000 kr. Eipä juuri eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda 370000 kr ja Niro samoilla varusteilla 360000 kr. Eipä juuri eroa.

        Tuossa pienten SUVien hinnat alkaen mallien hintoja, joita jollain tapaa voi verrata e:ny1:een. Akun koon puolesta myös.

        Niro 46000
        Kona 43000
        Megane E 49000
        EX30 43000

        Jokaisella on etunsa ja puutteensa. Eroja koossa, suorituskyvyssä, laadukkuudessa. Väittäisin, että Honda on noista sisustaltaan sekä infotainmentin osalta paras. Ulkoa tyylikäs myös, kun ei ole erikoisuuksia tavoiteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa pienten SUVien hinnat alkaen mallien hintoja, joita jollain tapaa voi verrata e:ny1:een. Akun koon puolesta myös.

        Niro 46000
        Kona 43000
        Megane E 49000
        EX30 43000

        Jokaisella on etunsa ja puutteensa. Eroja koossa, suorituskyvyssä, laadukkuudessa. Väittäisin, että Honda on noista sisustaltaan sekä infotainmentin osalta paras. Ulkoa tyylikäs myös, kun ei ole erikoisuuksia tavoiteltu.

        Jo on aikoihin eletty, kun premium Volvossa on huonompi sisusta kuin Hondassa. Volvossa yksi näyttö keskellä eikä oikein mitään muuta. Ja se näyttökin on pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on aikoihin eletty, kun premium Volvossa on huonompi sisusta kuin Hondassa. Volvossa yksi näyttö keskellä eikä oikein mitään muuta. Ja se näyttökin on pieni.

        Siitähän on tarkoituksella tehty halpuutusmalli, mutta oli se silti yllätys, kun jossakin iltapäivälehdessä oli kuvia sisältä. C40 on lähempänä tavallista autoa.


    • Anonyymi

      Honda on minusta tehnyt virheen kun ovat 'uhranneet' nopean 20-80% latausnopeuden saadakseen tasaisen latauskäyrän. Autoista kuitenkin ilmoitetaan usein tuo 20-80 väli ja se on nyt 15 min hitaampi kuin monilla muilla. Sitä lukua vaan tuijotetaan eikä niillä 0-20 ja 80-100 latausajoilla ole mainosarvoa.

      • Anonyymi

        Se on totta, että mainosarvoa ei ole tasaisella latauskäyrällä. Aina toki riippuu, että minkälaisella pikalatausasemalla lataa, onko miten paljon tehoa saatavilla. Isosta lataustehosta ei ole iloa, jos vain 100kw on saatavilla.

        Toinen mainosarvoa pudottava asia on "karvalakkimallien" hinnat. Hondalla ei sellaista ole tässäkään tarjolla, niin sitten jeesustellaan kun on niin kallis. Vastaavilla varusteilla maksaa muutkin, joka sitten jopa autotestaajilta jää huomioimatta jostain syystä. Volvon EX30:tä hehkutetaan kun on "halpa" hinnat alkaen malli. Mutta onhan se sisältä ja varsinkin kojelaudan osalta melko spartalainen kampe ja vielä pienempi joka suhteessa kuin e:ny1.

        Sitten vielä on Hondan tapa tehdä pienemmät SUVit. E:ny1 ja ZR-V korostaa samaa asiaa, eli takakontin pienuutta. Tilaa on uhrattu väljille tiloille edessä ja takana. Polvitilaa on ruhtinaallisesti takana molemmissa. Pieni takakontti muihin verrattuna tarkoittaa epäkäytännöllisyyttä. Tiedä häntä, enemmän itsellä on tarvetta väljille sisätiloille kuin isolle takakontille. Jollain toisella toisin päin.


    • Anonyymi

      Nonni: 51 000 ja 53 000 €. Ei ehkä mikään myyntitykki, mutta se ei taida olla tarkoituskaan.

      Sen sijaan varsinkin PHEV CR-V on kohtuullisen kilpailukykyinen 59000 €: lla.

      • Anonyymi

        E:Ny1 hinta on ainakin kilpailukykyinen. Niro ja Megane maksaa vastaavilla varusteilla saman verran. Hinnat alkaen mallia Hondalla ei ole, sitähän myydään muutenkin kaikkein vähiten joka merkillä.

        Mainittavaa jo elegancessa, eli tuossa 51 000€ maksavassa:
        -nahkapenkit sähkösäädöillä
        -10.2" ja 15.1" näytöt
        -tunnelmavalaistus
        -etutörmäysvaroitin
        -kaistavaroitin
        -kaistallapitoavustin
        -ruuhka-avustin
        -LED ajovalot
        yms.

        paremmassa sitten myös 360° kamera.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe