Wanhat purjeveneet?

Anonyymi

Moi,

löytyykö plussia/miinuksia/kokemuksia muutaman tonnin vanhemmista purjeveneistä?
Pistin oman 2000-luvun paattini kiertoon ja ajattelin hommata 1970-luvun rakkineen vikoineen kaikkineen.
Halpaa ja yksinkertaista tavoittelen.

Kiinnostaisi kokemukset ainakin seuraavista:
-NF30
-Albin Express
-H323
-IF Marieholm

Toiveena jonkinlainen keittomahdollisuus ja se, ettei isoa tarvitse nostaa mastolta käsin.
Pistopunkka toivottava, yksinpurjehdus tavoitteena. Pitkäkölisyys ei haittaisi joskaan ei välttämättömyys - sillä kun pääsee vastatuuleen ja kivillä käyminen ei välttämättä aiheuta isompaa tuhoa....
Kone voi olla sisäkone tai perämoottori, purjehtia aion, en ajaa koneella muuten kuin välttämättömän.

Jos jollain on muistoja noista vehkeistä, olisi kiva kuulla.
Hyvää syksyä, seilorit!

3

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun puhutaan noin vanhoista veneistä, keittomahdollisuudet ja heloitus (esim nostatko ison mastolta vai istumakaukalosta) ovat täysin yksilökohtaisia. On ehtinyt olla monta omistajaa, jotka kukin ovat laittaneet makunsa mukaan. Ja äkkiäkös itsekin muokkaat haluamaksesi.

      "Pitkäkölisyys ei haittaisi joskaan ei välttämättömyys - sillä kun pääsee vastatuuleen ja kivillä käyminen ei välttämättä aiheuta isompaa tuhoa...."

      Pitkäkölisyys on kolistelun kannalta hyvä, mutta kyllä sinne vastatuuleen pääsee paremmin eväkölillä. Siksihän niihin eväköleihin on siirrytty, että ne ovat tehokkaampia.

      "Kone voi olla sisäkone tai perämoottori, purjehtia aion, en ajaa koneella muuten kuin välttämättömän."
      Perämoottori on huoleton - kun menee rikki, niin vaihdat edullisesti uuteen. Toisaalta jos sisäkone on makeavesijäähdytteinen, niin se on ikuinen. Minulla on ollut molemmat ja äänestäisin kyllä sisäkoneen puolesta. Pääsyyt: 1. Toimii tarvittaessa generaattorina. 2. Luo turvaa. Jos vaikkapa tulee masto alas, niin kovemmassa kelissä perämoottorin kanssa joudut turvautumaan ulkopuoliseen apuun. Sisäkoneella keräät kamat merestä tai dumppaat sinne, ja ajat moottorilla kotiin. 3. Jos sitten kuitenkin joskus pitäisi päästä tiettyyn kohteeseen, mutta tuulta ei olekaan, niin sillä sisäkoneella on aika paljon mukavampaa.

      Jos perämoottori on varmasti ok, niin noista vaihtoehdoista ota Albin Express. Se on kiva vene purjehtia. Vähän kuin iso jolla. Se on pieni ja hauska. Nuo muut ovat vain pieniä.

    • Anonyymi

      IF:ssä saa yhtä aikaa sisäkoneen ja perämoottorin. Ainakin siinä yksilössä jolla olen seilannut, oli perämoottorikaivo.

    • Anonyymi

      IF ehdottomasti, sillä kiertää vaikka minkä maailman meren.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe