Kysymys: sopiva kaliiperi

Anonyymi

Tässä mietin ensimmäisen aseen ostoa. Kertokaas kokeneemmat, mikä on sopiva kaliiperi mopsille 200-300 metrin päästä? Kantaako 223, vai riittääkö jopa 222?

Hahmotan asiaa siten, että jos kaliiperi ei potkaise kovaa niin aloittelijankin on helpompi osua. Kunnon optiikka tietenkin tarvitaan.

45

1693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      222 tai 223 ei niillä niin suurta eroa ole, molemmat sopii hyvin supijahtiin, oletan siis "mopsin" sitä tarkoittavan.. Avautuva ns. puolivaippainen luoti soveliain ja saa sitä otusta lähempääkin ampua, osuukin paremmin.

      • Anonyymi

        223 Hornady V-maks varmint luoti,ei kimmokeita. 223 kannattaa hankkia,toimii tulevaisuudessa näillä kupariluodeila varmasti.222vakautuminen voi olla niin tai näin.😼😼😼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        223 Hornady V-maks varmint luoti,ei kimmokeita. 223 kannattaa hankkia,toimii tulevaisuudessa näillä kupariluodeila varmasti.222vakautuminen voi olla niin tai näin.😼😼😼

        Mikä se mopsi onkaan ,siihen voi käyttää valo vahvistin kiikaria🤔🤔🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        223 Hornady V-maks varmint luoti,ei kimmokeita. 223 kannattaa hankkia,toimii tulevaisuudessa näillä kupariluodeila varmasti.222vakautuminen voi olla niin tai näin.😼😼😼

        Ahaa, miksi 222 ei vakautuisi? Minua jostain syystä kiehtoo 222. Toki järkisyistä kannattaisi varmaan valita 223 kun siihen on enemmän erilaisia paukkuja tarjolla ja mahdollisesti vielä edullisempia.

        Jos katsotaan Tikka T3X valikoimaa niin vaihtoehdot ovat 222 kierteellä 1:14, 223 kierteellä 1:12 ja 223 kierteellä 1:8.

        Eipä ole tosiaan itsellä mitään kokemusta kupariluodeista, ainoastaan armeijan ajan 7,62x39.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, miksi 222 ei vakautuisi? Minua jostain syystä kiehtoo 222. Toki järkisyistä kannattaisi varmaan valita 223 kun siihen on enemmän erilaisia paukkuja tarjolla ja mahdollisesti vielä edullisempia.

        Jos katsotaan Tikka T3X valikoimaa niin vaihtoehdot ovat 222 kierteellä 1:14, 223 kierteellä 1:12 ja 223 kierteellä 1:8.

        Eipä ole tosiaan itsellä mitään kokemusta kupariluodeista, ainoastaan armeijan ajan 7,62x39.

        Kirjoittaja netin hakuun.Kupariluotien vakautuminen metsästys aseissa,saat vastauksia.🤔🤔🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        223 Hornady V-maks varmint luoti,ei kimmokeita. 223 kannattaa hankkia,toimii tulevaisuudessa näillä kupariluodeila varmasti.222vakautuminen voi olla niin tai näin.😼😼😼

        Miksi luodin lyijysydäntä ei voisi korvata volframilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi luodin lyijysydäntä ei voisi korvata volframilla?

        No kun nämä perkeleen vihreät vastustavat kaivoskuopia.Ukrainasa ammutaan höökivaunuja.On kallista..Näin ei ollut Kekkosen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun nämä perkeleen vihreät vastustavat kaivoskuopia.Ukrainasa ammutaan höökivaunuja.On kallista..Näin ei ollut Kekkosen aikana.

        Ei volframia suomesta kaiveta, vaan kiinasta joten vaikka vihreät kaiken etenkin metsästyksessä pyrkii kieltämään ei he tuohon voi vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei volframia suomesta kaiveta, vaan kiinasta joten vaikka vihreät kaiken etenkin metsästyksessä pyrkii kieltämään ei he tuohon voi vaikuttaa.

        Geologisen tutkimuskeskuksen mukaan Suomessa on 2300 esintymää.😁😁😁


    • Anonyymi

      Toinen laji mistä olen kiinnostunut on punatulkku, ja 223 varmaan toimii mutta halvempiakin vaihtoehtoja on varmaan tarjolla. 17 Mach 2 saattaisi olla siihen hommaan sopiva.

      • Anonyymi

        17ilmanmuuta ,223 rikkoo rintalihat.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        17ilmanmuuta ,223 rikkoo rintalihat.😁😁😁

        308 voisi käydä punatulkulle jos tähtää päähän.


    • Anonyymi

      Pitäisikö kuulua "klik" kun varmistin poistetaan?

      • Anonyymi

        Ei missään tapauksessa.Herkkä riista karkaa.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa.Herkkä riista karkaa.😁😁😁

        Miksi kukaan mielensä pahoitaja ei ole vielä reagoinut.😫😫😫


    • Anonyymi

      Löysin tietoa kupariluodeista. Ihan varteenotettava seikka.

      Mikäänhän ei estä ostamasta Tikka T3x ja siihen kierre 1:8. Sitten menee varmaan NATO-luoditkin tarpeen vaatiessa (olen googlannut sitäkin asiaa ja joku amerikkalainen sanoi että 5,56 NATO menee hänen Tikassaan ihan hyvin). Kiväärin (Tikka T3x) hinnassa ei ole mitään eroa riippumatta siitä onko kaliiperi 222 vai 223.

      Toisaalta jos Lapuan Naturalis kerran toimii kaliiperissa 222, niin riittäisikö se sitten ja voisi unohtaa sitä painavammat lyijyluodit? Tässä artikkeli joka kertoo asiasta:

      https://metsastajalehti.fi/metsastys/linnusta-kauriiseen/

    • Anonyymi

      Ammu kuitenkin pahvitauluun 300 m , ennenkuin alat ampuun elävää riistaa , se ei ole poikasten hommaa kun aletaan ampuun pitkille matkoille

      • Anonyymi

        Minun suunnitelmani on harjoitella ensin isompien maalien kanssa. Eli ensin lehmä, sitten lammas, lopuksi vasta kauris. Vastaavasti ensin labradori, sitten vasta mopsi jne.


    • Anonyymi

      Kannattaa unohtaa nämä .22x kaliiperit, koska kun lyijyluodit kielletään, näillä ei ole mitään virkaa. Ei edes koristeena, koska aseita täytyy säilyttää asekaapissa. Osta 6,5 creedmore tai .308. Näillä ampuu riistan linnuista hirveen ja kaiken siltä väliltä.

      • Anonyymi

        Ahaa... tämä olikin uutta tietoa minulle.

        Minkälaista luotia sitten tullaan käyttämään radalla? Ja eikö se sama luoti kumminkin käy linnustukseen?


      • Anonyymi

        Eikö noissa 6,5 CM tai 308 sitten lyijyluotia käytetä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö noissa 6,5 CM tai 308 sitten lyijyluotia käytetä ?

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja. Koska olen aloittelija, en tiedä paljoa mutta pikku hiljaa opin lisää.

        6,5 Creedmoor ja 308 käytetään paljolti lyijyluodeilla nykyään. Samaten 222, 223 ja mikä vaan kaliiperi.

        Pienemmät kaliiperit ovat osittain siksi suosittuja että paukut niihin ovat aina halvempia. Kaikkein halvin on pienoiskivääri eli .22.

        Nyt siis EU suunnittelee lyijyluotien kieltoa. Tämä osa oli minulle uutta. Tilalle tulisivat kupariluodit.

        Minun on vaikea hahmottaa, mitkä vanhat aseet olisivat turhia kupariluodeilla. Esim. 222 ei vakauta kupariluotia yhtä hyvin, koska siinä on kierre 1:14 ja kupariluoti tarvitsee tiukemman kierteen.

        Kumminkin esimerkiksi Lapuan Naturalis näyttäisi toimivan kaliiperissa 222 tyydyttävästi. Jos se riittää, niin sitten tilanne voi olla ihan OK.

        223 saa paljon tiukemmilla kierteillä, koska USA:ssa ko. kaliiperi on sotilaskäytössä ja siellä on jo kauan harrastettu painavampia luoteja. Jos siis aloittelija ostaa Tikka T3x:n jossa on kierteenä 1:8 eikä 1:12, pitäisi sen aseen olla aika varma tulevaisuutta ajatellen.

        Ongelma pienemmissä kaliipereissa lienee lähinnä se, että ammukset kallistuvat. Enää ei voi käydä radalla niin paljon kuin aikaisemmin. Mutta voisiko käydä niinkin, että kupariluodit muuttuvat edullisemmiksi kun niitä tehdään enemmän? Tai sitten ehkä EU:n säädöksistä ei tehdäkään niin tiukkoja kuin nyt pelätään.

        Tämä on siis täydellisen aloittelijan analyysi aiheesta. Kokemuksena taustalla pelkästään armeija-ajan RK.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja. Koska olen aloittelija, en tiedä paljoa mutta pikku hiljaa opin lisää.

        6,5 Creedmoor ja 308 käytetään paljolti lyijyluodeilla nykyään. Samaten 222, 223 ja mikä vaan kaliiperi.

        Pienemmät kaliiperit ovat osittain siksi suosittuja että paukut niihin ovat aina halvempia. Kaikkein halvin on pienoiskivääri eli .22.

        Nyt siis EU suunnittelee lyijyluotien kieltoa. Tämä osa oli minulle uutta. Tilalle tulisivat kupariluodit.

        Minun on vaikea hahmottaa, mitkä vanhat aseet olisivat turhia kupariluodeilla. Esim. 222 ei vakauta kupariluotia yhtä hyvin, koska siinä on kierre 1:14 ja kupariluoti tarvitsee tiukemman kierteen.

        Kumminkin esimerkiksi Lapuan Naturalis näyttäisi toimivan kaliiperissa 222 tyydyttävästi. Jos se riittää, niin sitten tilanne voi olla ihan OK.

        223 saa paljon tiukemmilla kierteillä, koska USA:ssa ko. kaliiperi on sotilaskäytössä ja siellä on jo kauan harrastettu painavampia luoteja. Jos siis aloittelija ostaa Tikka T3x:n jossa on kierteenä 1:8 eikä 1:12, pitäisi sen aseen olla aika varma tulevaisuutta ajatellen.

        Ongelma pienemmissä kaliipereissa lienee lähinnä se, että ammukset kallistuvat. Enää ei voi käydä radalla niin paljon kuin aikaisemmin. Mutta voisiko käydä niinkin, että kupariluodit muuttuvat edullisemmiksi kun niitä tehdään enemmän? Tai sitten ehkä EU:n säädöksistä ei tehdäkään niin tiukkoja kuin nyt pelätään.

        Tämä on siis täydellisen aloittelijan analyysi aiheesta. Kokemuksena taustalla pelkästään armeija-ajan RK.

        Eiköhän ne kuparluoditkin kielletä seuraavaksi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja. Koska olen aloittelija, en tiedä paljoa mutta pikku hiljaa opin lisää.

        6,5 Creedmoor ja 308 käytetään paljolti lyijyluodeilla nykyään. Samaten 222, 223 ja mikä vaan kaliiperi.

        Pienemmät kaliiperit ovat osittain siksi suosittuja että paukut niihin ovat aina halvempia. Kaikkein halvin on pienoiskivääri eli .22.

        Nyt siis EU suunnittelee lyijyluotien kieltoa. Tämä osa oli minulle uutta. Tilalle tulisivat kupariluodit.

        Minun on vaikea hahmottaa, mitkä vanhat aseet olisivat turhia kupariluodeilla. Esim. 222 ei vakauta kupariluotia yhtä hyvin, koska siinä on kierre 1:14 ja kupariluoti tarvitsee tiukemman kierteen.

        Kumminkin esimerkiksi Lapuan Naturalis näyttäisi toimivan kaliiperissa 222 tyydyttävästi. Jos se riittää, niin sitten tilanne voi olla ihan OK.

        223 saa paljon tiukemmilla kierteillä, koska USA:ssa ko. kaliiperi on sotilaskäytössä ja siellä on jo kauan harrastettu painavampia luoteja. Jos siis aloittelija ostaa Tikka T3x:n jossa on kierteenä 1:8 eikä 1:12, pitäisi sen aseen olla aika varma tulevaisuutta ajatellen.

        Ongelma pienemmissä kaliipereissa lienee lähinnä se, että ammukset kallistuvat. Enää ei voi käydä radalla niin paljon kuin aikaisemmin. Mutta voisiko käydä niinkin, että kupariluodit muuttuvat edullisemmiksi kun niitä tehdään enemmän? Tai sitten ehkä EU:n säädöksistä ei tehdäkään niin tiukkoja kuin nyt pelätään.

        Tämä on siis täydellisen aloittelijan analyysi aiheesta. Kokemuksena taustalla pelkästään armeija-ajan RK.

        Kierre,Oikea nimitys rihlannousu.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja. Koska olen aloittelija, en tiedä paljoa mutta pikku hiljaa opin lisää.

        6,5 Creedmoor ja 308 käytetään paljolti lyijyluodeilla nykyään. Samaten 222, 223 ja mikä vaan kaliiperi.

        Pienemmät kaliiperit ovat osittain siksi suosittuja että paukut niihin ovat aina halvempia. Kaikkein halvin on pienoiskivääri eli .22.

        Nyt siis EU suunnittelee lyijyluotien kieltoa. Tämä osa oli minulle uutta. Tilalle tulisivat kupariluodit.

        Minun on vaikea hahmottaa, mitkä vanhat aseet olisivat turhia kupariluodeilla. Esim. 222 ei vakauta kupariluotia yhtä hyvin, koska siinä on kierre 1:14 ja kupariluoti tarvitsee tiukemman kierteen.

        Kumminkin esimerkiksi Lapuan Naturalis näyttäisi toimivan kaliiperissa 222 tyydyttävästi. Jos se riittää, niin sitten tilanne voi olla ihan OK.

        223 saa paljon tiukemmilla kierteillä, koska USA:ssa ko. kaliiperi on sotilaskäytössä ja siellä on jo kauan harrastettu painavampia luoteja. Jos siis aloittelija ostaa Tikka T3x:n jossa on kierteenä 1:8 eikä 1:12, pitäisi sen aseen olla aika varma tulevaisuutta ajatellen.

        Ongelma pienemmissä kaliipereissa lienee lähinnä se, että ammukset kallistuvat. Enää ei voi käydä radalla niin paljon kuin aikaisemmin. Mutta voisiko käydä niinkin, että kupariluodit muuttuvat edullisemmiksi kun niitä tehdään enemmän? Tai sitten ehkä EU:n säädöksistä ei tehdäkään niin tiukkoja kuin nyt pelätään.

        Tämä on siis täydellisen aloittelijan analyysi aiheesta. Kokemuksena taustalla pelkästään armeija-ajan RK.

        Nykyään valtaosa käyttää kupariluoteja mm. hirven, peuran ja kauriin metsästyksessä. Vanhat jäärät käyttävät hammerhedejään ja megojaan., mutta se heille suotakoon.

        Syy miksi lyijyluoteja ollaan kieltämässä, on yksinkertaisesti se että lyijy on ihmiselle epäterveellistä. Lyijyluodista irtoaa paloja ja lyijypölyä eläimeen. Kupariluodit sienettyy vastaavasti, mutta kupariluodista ei yleensä irtoa kappaleita, vaan luodin painohävikki on 0%.

        Mitä tulee lyijyllisten luotien ja kupariluotien hinnan eroon, niin hintaero on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä. Esim. .308 panokset maksavat lyijyllisenä megana noin 2,30€/kpl ja Lapua Naturalis noin 3,00 euroa. Jos siis ammut 10 laukausta, ero on huimat 7 euroa.

        Nykyään valikoimassa on enemmän kuparisia kuin lyijyllisiä metsästyspatruunoja ja syy on se että sitä myydään mitä asiakkaat haluavat ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja. Koska olen aloittelija, en tiedä paljoa mutta pikku hiljaa opin lisää.

        6,5 Creedmoor ja 308 käytetään paljolti lyijyluodeilla nykyään. Samaten 222, 223 ja mikä vaan kaliiperi.

        Pienemmät kaliiperit ovat osittain siksi suosittuja että paukut niihin ovat aina halvempia. Kaikkein halvin on pienoiskivääri eli .22.

        Nyt siis EU suunnittelee lyijyluotien kieltoa. Tämä osa oli minulle uutta. Tilalle tulisivat kupariluodit.

        Minun on vaikea hahmottaa, mitkä vanhat aseet olisivat turhia kupariluodeilla. Esim. 222 ei vakauta kupariluotia yhtä hyvin, koska siinä on kierre 1:14 ja kupariluoti tarvitsee tiukemman kierteen.

        Kumminkin esimerkiksi Lapuan Naturalis näyttäisi toimivan kaliiperissa 222 tyydyttävästi. Jos se riittää, niin sitten tilanne voi olla ihan OK.

        223 saa paljon tiukemmilla kierteillä, koska USA:ssa ko. kaliiperi on sotilaskäytössä ja siellä on jo kauan harrastettu painavampia luoteja. Jos siis aloittelija ostaa Tikka T3x:n jossa on kierteenä 1:8 eikä 1:12, pitäisi sen aseen olla aika varma tulevaisuutta ajatellen.

        Ongelma pienemmissä kaliipereissa lienee lähinnä se, että ammukset kallistuvat. Enää ei voi käydä radalla niin paljon kuin aikaisemmin. Mutta voisiko käydä niinkin, että kupariluodit muuttuvat edullisemmiksi kun niitä tehdään enemmän? Tai sitten ehkä EU:n säädöksistä ei tehdäkään niin tiukkoja kuin nyt pelätään.

        Tämä on siis täydellisen aloittelijan analyysi aiheesta. Kokemuksena taustalla pelkästään armeija-ajan RK.

        Jos/kun lyijyluodit kielletään, niin näiden. 22 alkuisten kaliipirien luoti on niin pieni ettei sitä voi korvata kuparilla, koska luoti jää liian kevyeksi. Voi olla että lyijy korvataan volframilla, mutta silloin panosten hinta nousee, koska volframi on paljon kalliimpa kuin lyijy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja. Koska olen aloittelija, en tiedä paljoa mutta pikku hiljaa opin lisää.

        6,5 Creedmoor ja 308 käytetään paljolti lyijyluodeilla nykyään. Samaten 222, 223 ja mikä vaan kaliiperi.

        Pienemmät kaliiperit ovat osittain siksi suosittuja että paukut niihin ovat aina halvempia. Kaikkein halvin on pienoiskivääri eli .22.

        Nyt siis EU suunnittelee lyijyluotien kieltoa. Tämä osa oli minulle uutta. Tilalle tulisivat kupariluodit.

        Minun on vaikea hahmottaa, mitkä vanhat aseet olisivat turhia kupariluodeilla. Esim. 222 ei vakauta kupariluotia yhtä hyvin, koska siinä on kierre 1:14 ja kupariluoti tarvitsee tiukemman kierteen.

        Kumminkin esimerkiksi Lapuan Naturalis näyttäisi toimivan kaliiperissa 222 tyydyttävästi. Jos se riittää, niin sitten tilanne voi olla ihan OK.

        223 saa paljon tiukemmilla kierteillä, koska USA:ssa ko. kaliiperi on sotilaskäytössä ja siellä on jo kauan harrastettu painavampia luoteja. Jos siis aloittelija ostaa Tikka T3x:n jossa on kierteenä 1:8 eikä 1:12, pitäisi sen aseen olla aika varma tulevaisuutta ajatellen.

        Ongelma pienemmissä kaliipereissa lienee lähinnä se, että ammukset kallistuvat. Enää ei voi käydä radalla niin paljon kuin aikaisemmin. Mutta voisiko käydä niinkin, että kupariluodit muuttuvat edullisemmiksi kun niitä tehdään enemmän? Tai sitten ehkä EU:n säädöksistä ei tehdäkään niin tiukkoja kuin nyt pelätään.

        Tämä on siis täydellisen aloittelijan analyysi aiheesta. Kokemuksena taustalla pelkästään armeija-ajan RK.

        Syy ei todellakaan ole olemattomien lyijyluotien "myrkyllisyys", vaan eu.n tietoinen ase ja metsästys harrastusten asteittainen alasajo. Lyijyn myrkyllisyydestä paasaaminen näinkin pienessä mittakaavassa on sama kuin suomalaisten autoilijoiden syyllistäminen maapallon ilmaston tuhoamisesta.
        Kun saadaan patruunoista kalliimpia se tietää, että paljon nuoria saadaan heti harrastuksesta pois joka on voitto eu.n viherideologisessa vallankumouksessa.
        Oletetaan tilanne, että korvaavat saataisiin yhtä tehokkaiksi ja halvoiksi kuin lyijy, niin sitten viherglobalistit keksivät muut syyt patruunoiden saatavuuden rajoittamiseen ja hintojen nostoon. Vähemmän patruunoita, vähemmän harjoittelua, vähemmän aseita ja vähemmän metsästettyjä eläimiä. Tässä se aate.
        Olen blogiini kerännyt aineistoa kymmeniltä vuosilta mitä keinoja vastustajat ovat käyttäneet ja käyttää harrastuksemme alasajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syy ei todellakaan ole olemattomien lyijyluotien "myrkyllisyys", vaan eu.n tietoinen ase ja metsästys harrastusten asteittainen alasajo. Lyijyn myrkyllisyydestä paasaaminen näinkin pienessä mittakaavassa on sama kuin suomalaisten autoilijoiden syyllistäminen maapallon ilmaston tuhoamisesta.
        Kun saadaan patruunoista kalliimpia se tietää, että paljon nuoria saadaan heti harrastuksesta pois joka on voitto eu.n viherideologisessa vallankumouksessa.
        Oletetaan tilanne, että korvaavat saataisiin yhtä tehokkaiksi ja halvoiksi kuin lyijy, niin sitten viherglobalistit keksivät muut syyt patruunoiden saatavuuden rajoittamiseen ja hintojen nostoon. Vähemmän patruunoita, vähemmän harjoittelua, vähemmän aseita ja vähemmän metsästettyjä eläimiä. Tässä se aate.
        Olen blogiini kerännyt aineistoa kymmeniltä vuosilta mitä keinoja vastustajat ovat käyttäneet ja käyttää harrastuksemme alasajoon.

        Lyijymyrkytystä nimenomaan tarvitsee idästä tuleva kaksijalkainen vieraslaji, ja ehkäpä EU.ssakin on herätty tähän faktaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyijymyrkytystä nimenomaan tarvitsee idästä tuleva kaksijalkainen vieraslaji, ja ehkäpä EU.ssakin on herätty tähän faktaan?

        EU tämän kaksijalkaisen vieraslajin kannattajat ovat hyvinedustetut,yli puoluerajojen, vaikkapa S Pietikäinen kok. 😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään valtaosa käyttää kupariluoteja mm. hirven, peuran ja kauriin metsästyksessä. Vanhat jäärät käyttävät hammerhedejään ja megojaan., mutta se heille suotakoon.

        Syy miksi lyijyluoteja ollaan kieltämässä, on yksinkertaisesti se että lyijy on ihmiselle epäterveellistä. Lyijyluodista irtoaa paloja ja lyijypölyä eläimeen. Kupariluodit sienettyy vastaavasti, mutta kupariluodista ei yleensä irtoa kappaleita, vaan luodin painohävikki on 0%.

        Mitä tulee lyijyllisten luotien ja kupariluotien hinnan eroon, niin hintaero on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä. Esim. .308 panokset maksavat lyijyllisenä megana noin 2,30€/kpl ja Lapua Naturalis noin 3,00 euroa. Jos siis ammut 10 laukausta, ero on huimat 7 euroa.

        Nykyään valikoimassa on enemmän kuparisia kuin lyijyllisiä metsästyspatruunoja ja syy on se että sitä myydään mitä asiakkaat haluavat ostaa.

        "Nykyään valtaosa käyttää kuparia.." Oikeasti nykyään korkeintaan puolet käyttää kupariluoteja on sitten "vanha jäärä" tai ei.
        "Nykyään valikoimassa on enemmän kuparisia kuin lyijyllisiä metsästyspatruunoja..." Kupari luoteja mainostetaan kyllä PALJON, se mikä on oikeasti valikoima on toinen asia, totta kai järkevä sinut tunteva kauppias tyrkyttää sinulle kupariluoteja sinä kun paasaat niistä hänellekin , sinut saa siten nopeimmin liikkeestä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään valtaosa käyttää kupariluoteja mm. hirven, peuran ja kauriin metsästyksessä. Vanhat jäärät käyttävät hammerhedejään ja megojaan., mutta se heille suotakoon.

        Syy miksi lyijyluoteja ollaan kieltämässä, on yksinkertaisesti se että lyijy on ihmiselle epäterveellistä. Lyijyluodista irtoaa paloja ja lyijypölyä eläimeen. Kupariluodit sienettyy vastaavasti, mutta kupariluodista ei yleensä irtoa kappaleita, vaan luodin painohävikki on 0%.

        Mitä tulee lyijyllisten luotien ja kupariluotien hinnan eroon, niin hintaero on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä. Esim. .308 panokset maksavat lyijyllisenä megana noin 2,30€/kpl ja Lapua Naturalis noin 3,00 euroa. Jos siis ammut 10 laukausta, ero on huimat 7 euroa.

        Nykyään valikoimassa on enemmän kuparisia kuin lyijyllisiä metsästyspatruunoja ja syy on se että sitä myydään mitä asiakkaat haluavat ostaa.

        No ainakin meidän seurassa yksi kaveri ampui aikansa hirviä ja peuroja kuparilla. Valitteli niiden käyntiä ja osuman "räjähtämistä" ja vaihtoi tälle kaudelle halvempiin ja paremmin toimiviin hammerheadeihin. Ei tarvi olla vanha eikä jäärä, kun oppii mikä toimii ja mikä ei.
        Toiset lyö vaikka päätään seinään, jos se tukee omaa ideologiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin meidän seurassa yksi kaveri ampui aikansa hirviä ja peuroja kuparilla. Valitteli niiden käyntiä ja osuman "räjähtämistä" ja vaihtoi tälle kaudelle halvempiin ja paremmin toimiviin hammerheadeihin. Ei tarvi olla vanha eikä jäärä, kun oppii mikä toimii ja mikä ei.
        Toiset lyö vaikka päätään seinään, jos se tukee omaa ideologiaa.

        Kupariluodit eivät räjähdä, vaan nimenomaan säilyttävät painonsa, koska eivät sirpaloidu kuten lyijyluodit, vaan sienettyvät siististi. Huono käynti johtuu siitä liipaisimen painajasta, ei kupariluodista.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijymyrkytys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kupariluodit eivät räjähdä, vaan nimenomaan säilyttävät painonsa, koska eivät sirpaloidu kuten lyijyluodit, vaan sienettyvät siististi. Huono käynti johtuu siitä liipaisimen painajasta, ei kupariluodista.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijymyrkytys

        Voi hyvä tavaton noita sinun juttujasi... Kupariluodin voi saada käymään tarkasti jos vaihdattaa piipun juuri niille sopivaksi, osuuko sillä sitten tarkasti enää muilla luodeilla on "tuurissa". Kupariluoti sienettyy hienosti (tai ei juuri ollenkaan, jolloin luoti menee läpi FMJ tapaan, seurauksena usein "ylitöitä" koiralle).
        Ballistiikka korvikeluodeissa on myös sitä ja tätä, yli 150 m ampumiset voi/kannattaa unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kupariluodit eivät räjähdä, vaan nimenomaan säilyttävät painonsa, koska eivät sirpaloidu kuten lyijyluodit, vaan sienettyvät siististi. Huono käynti johtuu siitä liipaisimen painajasta, ei kupariluodista.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijymyrkytys

        Hah xD
        Liipasimen painajasta ei todellakaan johdu, koska hän kilpailee kivääriammunnoissa lähes vuoden ympäri.
        Ennemmin luotan henkilöön joka ampuu tuhansia laukauksia vuodessa kuin johonkin keskustelupalstan provoilijaan jonka ainoa tietämys asiasta on korkeintaan wikipedia. xD
        Ja olen itsekin ollut toteamassa niitä verimoskia mitä kupari on saanut aikaan. Ja nätisti löytyy sienimäisesti muovautuneena poikkeuksetta lyijykärkinen hirven toiselta puolen nahasta hirveä nylkiessä.
        Itselläni kaikista aikuisista hirvistä mitä olen ampunut otettuna talteen luoti muistoksi ja ei ainoatakaan sirpaloitumista ole tapahtunut. Vasasta kyllä huokasee läpi, joten ei jää luoteja kerättäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah xD
        Liipasimen painajasta ei todellakaan johdu, koska hän kilpailee kivääriammunnoissa lähes vuoden ympäri.
        Ennemmin luotan henkilöön joka ampuu tuhansia laukauksia vuodessa kuin johonkin keskustelupalstan provoilijaan jonka ainoa tietämys asiasta on korkeintaan wikipedia. xD
        Ja olen itsekin ollut toteamassa niitä verimoskia mitä kupari on saanut aikaan. Ja nätisti löytyy sienimäisesti muovautuneena poikkeuksetta lyijykärkinen hirven toiselta puolen nahasta hirveä nylkiessä.
        Itselläni kaikista aikuisista hirvistä mitä olen ampunut otettuna talteen luoti muistoksi ja ei ainoatakaan sirpaloitumista ole tapahtunut. Vasasta kyllä huokasee läpi, joten ei jää luoteja kerättäväksi.

        Kuten sanoin, vanhat jäärät, eli jääräpäät ampuvat lyijyllä ja se heille suotakoot niin pitkään kuin lyijy on sallittu. Itse en lyijyllä lihoja pilaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15459410/lyjy-vai-lyijyton-tietoa-lyijyn-haitoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin, vanhat jäärät, eli jääräpäät ampuvat lyijyllä ja se heille suotakoot niin pitkään kuin lyijy on sallittu. Itse en lyijyllä lihoja pilaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15459410/lyjy-vai-lyijyton-tietoa-lyijyn-haitoista

        Kuten sanoin henkilön ei tarvi olla edes vanha jäärä oppiakseen mikä luotityyppi on paras. Nuoret ampujatkin oppivat tämän, kun eivät ole ideologian sokaisemia ja laukausmäärätkin ovat tuhansissa.


    • Anonyymi

      Jos lehmää metsästetään teeäshauleilla, niin minkä kokoiset haulit ovat optimaaliset?

      • Anonyymi

        ”Teräshauleilla” piti olla


      • Anonyymi

        Olisiko noin 6 mm "forttuunankuula" tai jonkun ison laakerin kuula passeli.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Osta .308 se toimii kaikelle Suomessa esiintyvälle riistalle.

      • Anonyymi

        No kertokaas aloittelijalle, onko FMJ-lyijyluoti vaarallinen? Jos sillä ampuu vaikkapa fasaania, niin irtoaako lyijyä lihaan? Onko ehkä mahdollista että saamme sellaisen EU-lain että FMJ-lyijyluodit jäävät, mutta laajenevat luodit on oltava kuparia tai jotain muuta harmitonta metallia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kertokaas aloittelijalle, onko FMJ-lyijyluoti vaarallinen? Jos sillä ampuu vaikkapa fasaania, niin irtoaako lyijyä lihaan? Onko ehkä mahdollista että saamme sellaisen EU-lain että FMJ-lyijyluodit jäävät, mutta laajenevat luodit on oltava kuparia tai jotain muuta harmitonta metallia?

        Ei irtoa lyijyä fasaaniin, eikä muuhunkaan riistaan, syyt kielloille/rajoituksille on kerrottu tässä ketjussa jo 19.9.2022 klo 8:14


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kertokaas aloittelijalle, onko FMJ-lyijyluoti vaarallinen? Jos sillä ampuu vaikkapa fasaania, niin irtoaako lyijyä lihaan? Onko ehkä mahdollista että saamme sellaisen EU-lain että FMJ-lyijyluodit jäävät, mutta laajenevat luodit on oltava kuparia tai jotain muuta harmitonta metallia?

        En usko että fasaanin luut saavat FMJ luotia hajoamaan, vaan se luoti sujahtaa siitä linnusta läpi, jolloin ei lyijyä lihaan irtoa.

        Voihan se olla että lyijyluodit kielletään vain metsästyksessä.


    • Anonyymi

      Lyijyhaulien käyttö metsästyksessä käytännössä loppuu ensivuonna 15.2. koska sana kosteikko on määritely hyvin laajaksi. EU:n uusimmassa esityksessä ollaan kieltämässä lyijyllisisä kalastuspainoja ja lyijyluoteja. Kielto voi olla kuitenkin vielä monen vuoden päässä. Ennemmin on kielletty jo esim. lyijyä sisältävät uudenvuoden tinat, juotostinat yms.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe