Mielenterveys menee! Kokemuksia tällaisesta hiustenlähdöstä?

Anonyymi-ap

Pakko purkautua tilanteessani, olen lukenut täällä keskustelu ja toivon saavani fakta tietoa ja kokemuksia. Asiallisia vastauksia.. Minulla on aina ollut ohut liukas tukka. Olen siitä asti kun kuukautiset alkoivat kärsinyt raudanpuutteesta luultavasti jatkuvasti. Myös hormonaaliset ongelmat olleet riesana. Joskus ultrassa todettu pco.

Viimeisen 4v aikana olen lopettanut värjäämisen ja panostanut sisäiseen ruokavalioon, vedenjuontiin ja rautaa olen tankannut. Viimeisen lapsen syntymästä 2v ja imetyksen lopetin vuosi sitten. Synnytyksestä asti hormonaalinen akne ollut riesana ja söin talvella Oricycliniä siihen pari kuuria.

Hiukseni tilanne oli hyvä viime toukokuuhun asti. Olin tammikuussa aloittanut uudessa työpaikassa joka stressasi ja jännitti. Valitettavasti työilmapiiri paikassa paljastui huonoksi ja joka päivä ahdisti ja jännitti mennä töihin. Huomasin pientä harventumista ja ajattelin jos se johtuisi stressistä.

Sitten toukokuussa ensin sairastin rajun noron ja Koronan heti perään ja nyt tilanne se, että kesästä tähän asti mulla on lähtenyt varmaan puolet hiuksista. Lääkärissä otettiin toukokuussa laajat verikokeet ja menen nyt uudestaan, kun epäiltiin koronan vaikuttavan arvoihin.

Hiuksia on siis lähtenyt rajusti hiusrajoista, myös niskasta ja korvien takaa & yläpuolelta. Niskasta hiusraja myös ylempänä ja otsalta paistaa päänähtävyys, sekä harventumisen näkee myös pyörteestä. Mun pahin pelko on, että tää on perinnöllistä ja menetän jo hiukset alle 30 vuotiaana..

Voiko perinnöllinen hiustenlähtö siis alkaa nopeasti ja rajuna, et tyyliin 4kk paistaa päänahka edestä ja sivuilta sekä poninhännän paksuudesta varmaan mennyt kohta puolet.. kun aloin stressata asiasta alkoi myös pään polttelu ja kutina, joita tuntuu silloin tällöin. Jakaus mulla ei ole lähtenyt kevenemään, voin siis tehdä esim keskijakauksen. Hiukset on ohentuneet ihan joka puolelta.. :(

Koko päätä kokeillessa joka paikassa tuntuu siilitukkaa, myös niskassa. Olen ymmärtänyt, että perinnöllisestä ei pitäisi kasvaa enää uusia tilalle? Sekä sen tapahtuvan ns hiljakseen, ettei sitä huomaa tai varsinaista hiustenlähtöä ole? Mulla siis muutenkin ohut tukka, joten harjassa ja viemärissä ei mtn nyrkin kokoisia tuppoja ole, mutta nyt harjassa on parin päivän jäljiltä kuin ennen kuukauden ja suihkuun jälkeen pieniä tuppo, millaisia normaalisti ennen ole ollut! Myöskin hiuksia on vaatteissa, sängyssä ja tyyliin autokin on niitä täynnä.

Molempien vanhempien puolelta suvussa etenkin miehet ilmeisesti kaljuuntuneet ainakin jonkun verran. Naisilla sitten vanhana tai äitini mukaan lääkkeistä ja sairauksista ohentunut tukka. Hänen mielestään suvussamme ei kulje perinnöllinen kaljuuntuminen naisilla..

Entiedä mitä ajatella. Kävin kuitenkin yksityisellä joka pyynnöstäni määräsi spironolactonea jota olen syönyt 2kk.. tuntui, että saan mielenrauhaa jos edes jotain yritän tehdä asian hyväksi.

Haluisin kuulla kokemuksianne ja ajatuksianne, olisiko tämä stressiperäistä, sairastelusta johtuvaa tai se mun pelko et naistyyppinen kaljuuntuminen. Tää on niin hirveää, etten tahtoisi poistua kotoa ja muuta enää meinaa jaksaa ja pystyä ajatella. Voikun osaisikin ajatella, että on vaan hiukset ja pahempaa voisi olla. Mutta kun en osaa, tuntuu vaan ettei millään ole enää väliä. Jopa vanhemmilla työkavereilla tukka paksumpi kun minulla. Kiitos jos jaksoit lukea.. 💔

10

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyttäessäni 40 vuotta, minulta alkoi lähteä hiuksia.
      Tosin loppuivat kuukautisetkin kokonaan kuin seinään, oli laihtumista, yöhikoilua, virtsaamisen kanssa tuli ongelmia, ruumiinlämpö heitteli, ym.

      Pari vuotta kun oli mennyt, hiuksista oli lähtenyt lähes kaikki. Kyllästyin ja ajoin loputkin pienet kohdat pois, joihin jotakin yritti vielä kasvaa.

      Nyt olen ollut jo vuosia kaljuna, eikä minua haittaa, onneksi.
      Olen aina ollut luonteeltani sellainen, etten ole oikein välittänyt, jos ulkokuoressa on jotakin vikaa tai puutteita.
      Kysymyksiä tosin on tullut jos vaikka minkälaisia, enimmäkseen ehkä liittyen syöpiin, mutta ei minua sekään haittaa, mielelläni vastaan, jos joku jotain kysyy.

      Yksi lääkäri väitti minulle alkuun, että johtui stressistä, mutta ehei, elin silloin oikeastaan aikuiselämäni onnellisinta aikaa.
      Minulla johtuu kenties jonkinlaisista imeytymishäiriöistä, leikkausten takia.
      Vähän kyllä päänahassa näyttää kuin olisi punajäkälää. Sekin on ajoittain runsaampaa, ja ajoittain ei ole lähes lainkaan.

      Vuosia on jo mennyt, eikä yhden ainoaa hiusta ole takaisin kasvanut, ja pienet alueet joihin kasvaa, ovat nekin harvenneet.
      Saattaa olla, että lopputulos tulee olemaan, ettei kasva mitään. Saa nähdä, aika näyttää.

      Olen kuullut, että olisi mahdollista saada lääkäriltä todistus, että saisi hankittua peruukin. Itse en ole vielä harkinnut sellaista.
      Onneksi on kaikenlaisia, eri mallisiakin huiveja olemassa

      Eli omalla kohdallani en tiedä, mistä hiustenlähtö on johtunut. Ei sitä kyllä ole yritetty selvittääkään.

    • Anonyymi

      Sama täällä! Hiuslaatu ohentunut valtavasti. Tietenkin mulla oli tuurikkaampi lähtötilanne, epätyypillinen hiuslaatu ja yks joka tiesi hiuksista paljon, koska oli käynyt kampaamo teoria tunteja sanoi että mulla olo ulkomaalainen hiuslaatu. Myös jokainen kampaaja huomautti että on kyllä tosi paksu hiuslaatu. Nää oli kuulemma jopa erittäin harvinaisen paksut hiukset. Nyt ohentunut niin niin paljon, että on vain normaali hiuslaatu. Eli entiseen nähden kyllä on aivan todella iso ero. Harmittaa kovasti kun ohentuneet paljo. Niitä on yhä paljon. Tiedän että mulla parempi tilanne mutta samaa tilanteessa on valtavasti ohentunut hius, eihän sitä lähtötilannetta kannata verrata muihin vaan just omaan lähtötilanteeseen. Eli kärsin silti samasta ongelmasta kuin sinä, kun hiukseni on ohentuneet laadullisesti todella paljon.

      Minulla myös valtavasti tressiä. Siviilissä ja työelämä myös tressaa.Ahdistaa. Traumoja menneisyydestä joita en oo käsitellyt. Ruokavalio retuperällä. Osaisin syödä terveellisesti, kyse ei ole tiedosta,mutta tressin takia en jaksa syödä tarpeeksi salaattia, hedelmiä aina. Joskus vaikee jaksaa kokata. Makeisia menee about puolet päivän kaloreista, ei ole kehuttavaa eli lähentelee 1000 kaloria. Joka päivä niin paljon herkkua.

      Eli en muuta osaa vastata et kampaaja sano mulle tressi ohentaa hiuksia ja väärä ruokavalio jos on ollut vuosia se voi näkyä hitaasti.
      Toivon et saadaan hiukset takaisin entiseksi, pidän peukkuja sulle. No mikä on tuurikasta olen 23 v ja nainen, mahdollisuus on saada takaisin hiukset.

      • Anonyymi

        Sori muutama kirjoitus virhe. Kännykän ennakoiva joskus korjaa väärin, enkä huomaa.


      • Anonyymi

        Myös painoa noussut lisää mutta on laskussa kun yritän parantaa elintapoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori muutama kirjoitus virhe. Kännykän ennakoiva joskus korjaa väärin, enkä huomaa.

        Voihan sen kännykkätekstin oikolukea ja korjata ennen kuin lähettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös painoa noussut lisää mutta on laskussa kun yritän parantaa elintapoja.

        Kilpirauhanen.


    • Anonyymi

      Vielä yks juttu, olen numero 3. Minulle julkinen lääkäri myös sanoi ei tutki syitä valtavasti ohentuneelle tukalle paitsi kilpparot jotka oli kunnossa. 😭😭 ei ole rahaa yksityiselle

    • Anonyymi

      Onko sinulta otettu kilpirauhasesta koe usein juuri sairas kilpirauhanen aiheuttaa hiusten lähtöä , itselläni 19 vuotiaan oli paha hiustenlähtö , meni muutamassa kuukaudessa ja myöskin raudanpuute vaivasi mutta sitten huomattiin vika kilpirauhasessa ja kun sain lääkkeet mitä joudun syömään koko elämän niin hiusten kunto tuli normaaliksi vaikka kanssa aina värjännyt niitä

    • Anonyymi

      Puutokset korjaantuvat paremmin,kun syö esim raudan luonnollisemmassa muodossa. Mustikkaa! Mustikasta rauta kuin muukin,imeytyy paremmin.
      Itsellä on vielä vaihdevuosien jälkeenkin jees tukka muutoin,hiukan harventunut,sekä lievä onteloakne ja mustapääakne,jotka alkoi vaihdevuosien lähestyessä.
      Mutta syön: metsäsieniä. Mustikkaa,jne. Ja yksi mitä voi hiuspohjalle käyttää,on rosmariinikeite,on kuuriluonteisena hyvä!
      Eikun ostat rosmariinipuskan,ja leikkelet oksat kattilaan. Kuumennat,et keitä,jätät kannen alle puoli tuntia. Valmis- vaikka shampoon sekaan,tai päänahan hierontaan.
      Tulehdukset harventavat tukkaa. Noro ja korona: molemmat voi olla syypäitä.

    • Anonyymi

      Sisälsikö laaja verenkuva kilpirauhastoiminnan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe