RANilaiset aikovat rakentaa 50-jalkaisen rimaepoksiveneen. Työtunneiksi arvioivat 10 000 ja veneen valmistumisajaksi maksimissaan kuusi vuotta. Rakentavat venettä täysipäiväisesti.
Rungon syntymiseen uskon, mutta en siitä eteenpäin. Tuo tuntimäärä on aivan liian vähän.
https://youtu.be/v1o1CxIuhAg
Ruotsalaiset pimahtivat
36
664
Vastaukset
- Anonyymi
Jep, ei riitä suunniteltu tuntimäärä.
- Anonyymi
Huh huh, mikä projekti, ei järjen häivää tuhlata lyhyestä elämästä moiseen näpertelyyn 6 vuotta.
Pariskunnalla jo ikää jonkin verran ja 6 vuotta pois aktiivisesta elämästä on prosenttuaalisesti aika paljon.- Anonyymi
On iso projekti joo.
Pariskunnalla on jo sen verran ikää, että venettä rakentaessa ehtivät pyöräyyttää lapsen tai kaksi nykyisen lisäksi ja samalla voivat ohessa tuottaa videoita veneen rakennuksesta, jottei tulorahoitus ihan tyrehdy. Sitten venettä varustellaan ja testataan vuosi tai kaksi ja on jo aika laittaa kaikki lapset kouluun. Lopulta päätyvät tekemään normaaleja lomareissuja tavallista isommalla itsetehdyllä veneellä. Lasten kouut sitovat heidät tukevasti kotipitäjään jatkossa
Näin ne ruuhkavuodet meitä ja heitäkin kuluttavat.
Pertti Dunker aikanaan muisti sanoa, ettei veneen rakentaminen kannata koskaan...! Tosin YouTubea tai Patreonia ei silloin ollut vielä keksitty...? - Anonyymi
Entä jos tuo on juuri sitä aktiivista elämää?
- Anonyymi
Ei kaikki ole peukalo keskellä kämmentä. Jotkut pyöräyttää tuollaisen parissa vuodessa. Kipparissa oli juttu kiireisestä yrittäjästä, joka teki kymmenmetrisen kopion XO-veneestä. Se syntyi vuodessa ja materiaali oli alumiini. Vene hitsattiin pihalle pystytetyssä pressuhallissa talvella. Kaikki asennukset ja rakentamiset hän teki yksin, mutta pojat auttelivat pintakäsittelyhommissa.
- Anonyymi
Sy Panthera on 37 jalkainen ristiinlaminoitu rima-epoksi paatti Suomesta, joka oli Karibialla parinvuoden reissun. Siitä on sivusto, sekä reissusta että valmistuksesta. Todella osaava ja ahkera tekijämies joka teki kaiken itse. Tunnit ehkä jäi 7000?en muista tarkkaan. Mutta sieltä sivustolta näkee että työmäärät sekä ajallisesti että vaivalloisuudeltaan todella hurjaa luokkaa.
Toi kannattais toteuttaa niin että myisi siitä ulos tietyt työvaiheet, ettei yrittäisi kaikkea tehdä itse. Sais sitä myötä sellasta vauhtia ja meininkiä, kun joku tiimi painais työvaiheita nopeasti ja ne kuvattas jne ja tulopuoli kasvaisi kun näkyvyys lisääntyisi. Muuten siitä tulee sellanen tuskaisen erämaataipaleen selviytymistaistelun seuranta, johon väkisten heijastuu ahdistusta, pelkoa, väsymystä, epätoivoa, masennusta. Mitä näitä nyt on veneen rakentajalle tuttuja oloja. Ei oo kiva katsojien jännittää tuleeko alkoholismi, fyysinen sairaus, aviokriisi/ero, burnout jne. Hyvää toivon ja en usko että tulee noin huonoja lopputulemia, mutta ongelmiin ja syviin vesiin ja liian tiukoille vie tollanen projekti jos se Minä Itse meiningillä toteutetaan. - Anonyymi
Kyllähän siitä ainakin runko näyttää syntyvän. Nopeasti on edennyt.
https://youtu.be/xm79DgWA00A - Anonyymi
Suomessa meneillä vähän vastaava projekti mitä olen seurannut.
https://youtu.be/eqnyaGJOvHU- Anonyymi
Noissa on se ero, että ruotsalaisten valmistuu, mutta kotimainen ei. Aika näyttää, olenko oikeassa.
Johan rakentaa venettä täysipäiväisesti ja Malö auttaa minkä lapsenhoidoltaan ehtii. Tämä ajankäytöllinen resurssi on jotain ihan muuta, kuin puuhailla yksin leipätyön sivussa veneen rakennusta. Sattumalta veneen rakennuksen ensimmäiset jaksot julkaistiin kutakuinkin samaan aikaan. Ruotsissa on rungon rimoitus jo reilusti yli puolivälin, kun täällä ei ole vielä edes kaaria pystyssä. CNC:n käyttö ihan hyvä idea, mutta kaarien kasaaminen vie aikaa tolkuttomasti. Tuleeko veneestä täysin laipioton, vai mihin noita jyhkeitä muotokaaria oikein tarvitaan? Runin rimasydän molemmin puolin laminoituna ja laipioin tuettuna on rakenteena nykyaikainen, kevyt ja vahva konstruktio tuohon jäykillä kaarilla olevaan ristiinlaminoituun roveeseen verrattuna.
Onko 10000 tuntia realistista? Jos sisustuksen täytyy näyttää halparassilta tai baltticilta, niin ei. 10000 tunnissa pätevä rakentaja rakentaa kolme sataneliöistä omakotitaloa. Mutta veneen sisustaminen on ihan jotain muuta kuin täysien kipsilevyjen lätkimistä koolattuun seinään. Jos veneen suunittelija on aikansa tasalla, niin sieltä saa riittävällä tarkkuudella tiedostot levyjen ajamiseen jyrsimellä, mutta se ei vähennä pintakäsittelyyn kuluvaa aikaa yhtään. Venetekniikan suunittelu, haaliminen, ja asentaminen noin isoon veneeseen on valtava työmäärä. Johanin osaaminen riittää, en sitä epäile. Mutta työmäärän harva sisäistää ennen kuin sen työn on tehnyt.
Kaikenkaikkiaan minulla on ongelmia sisäistää kummankaan projektin mielekkyyttä. Puhutaan omistajiensa unelmaveneistä, mutta mikä estää noita toteuttamasta unelmaansa olemassa olevaan veneeseen? En näe kummassakaan hankkeessa mitään niin mullistavaa, että ne sen takia pitäisi rakentaa alusta loppuun itse. Mutta aikuiset ihmiset saavat tehdä mitä haluavat. Nämä haluaa jotain mitä minä en ymmärrä, mutta ongelma voikin olla se, että en vain ymmärrä.
Jos haluaisin rimarungon, niin oma valintani olisi tuo:
https://www.yachtworld.fi/jahti/1992-tripp-55-7982126/
Tuota voisi modata sitten siihen unelmaansa suht vapaasti. Enkä millään usko, että uusi runko on vedessä yhtään halvemmalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noissa on se ero, että ruotsalaisten valmistuu, mutta kotimainen ei. Aika näyttää, olenko oikeassa.
Johan rakentaa venettä täysipäiväisesti ja Malö auttaa minkä lapsenhoidoltaan ehtii. Tämä ajankäytöllinen resurssi on jotain ihan muuta, kuin puuhailla yksin leipätyön sivussa veneen rakennusta. Sattumalta veneen rakennuksen ensimmäiset jaksot julkaistiin kutakuinkin samaan aikaan. Ruotsissa on rungon rimoitus jo reilusti yli puolivälin, kun täällä ei ole vielä edes kaaria pystyssä. CNC:n käyttö ihan hyvä idea, mutta kaarien kasaaminen vie aikaa tolkuttomasti. Tuleeko veneestä täysin laipioton, vai mihin noita jyhkeitä muotokaaria oikein tarvitaan? Runin rimasydän molemmin puolin laminoituna ja laipioin tuettuna on rakenteena nykyaikainen, kevyt ja vahva konstruktio tuohon jäykillä kaarilla olevaan ristiinlaminoituun roveeseen verrattuna.
Onko 10000 tuntia realistista? Jos sisustuksen täytyy näyttää halparassilta tai baltticilta, niin ei. 10000 tunnissa pätevä rakentaja rakentaa kolme sataneliöistä omakotitaloa. Mutta veneen sisustaminen on ihan jotain muuta kuin täysien kipsilevyjen lätkimistä koolattuun seinään. Jos veneen suunittelija on aikansa tasalla, niin sieltä saa riittävällä tarkkuudella tiedostot levyjen ajamiseen jyrsimellä, mutta se ei vähennä pintakäsittelyyn kuluvaa aikaa yhtään. Venetekniikan suunittelu, haaliminen, ja asentaminen noin isoon veneeseen on valtava työmäärä. Johanin osaaminen riittää, en sitä epäile. Mutta työmäärän harva sisäistää ennen kuin sen työn on tehnyt.
Kaikenkaikkiaan minulla on ongelmia sisäistää kummankaan projektin mielekkyyttä. Puhutaan omistajiensa unelmaveneistä, mutta mikä estää noita toteuttamasta unelmaansa olemassa olevaan veneeseen? En näe kummassakaan hankkeessa mitään niin mullistavaa, että ne sen takia pitäisi rakentaa alusta loppuun itse. Mutta aikuiset ihmiset saavat tehdä mitä haluavat. Nämä haluaa jotain mitä minä en ymmärrä, mutta ongelma voikin olla se, että en vain ymmärrä.
Jos haluaisin rimarungon, niin oma valintani olisi tuo:
https://www.yachtworld.fi/jahti/1992-tripp-55-7982126/
Tuota voisi modata sitten siihen unelmaansa suht vapaasti. Enkä millään usko, että uusi runko on vedessä yhtään halvemmalla.No eihän tuossa suomalaisprojektissa selvästikään ole tarkoitus päästä vaan äkkiä vesille. Siinä tapauksessa valintana ei olisi itsetehdyt kääntyvät hiilikuitumastot ja ei olisi suunniteltu epätyypilliseen tapaan koko venettä itse ilman kokemusta. Siinä on varmaankin tarkoitus kehitellä ajan kanssa rakennustapoja.
- Anonyymi
Rakentakoot kukin veneensä mistä haluaa.
Itse en kahden talon ja muutaman museoauton rakentelun jälkeen halua rakentaa enää yhtään mitään.
Ehkä ostan peltoa ja istuttelen sinne jalopuita, luonto aikanaan tekee siitä metsän.
Veneen rakentaminen voi jollekin olla mieluisa harrastus, jollekin pakkomielteinen tapa yrittää pysyä järjissään.
Luulen että ainakin omalla kohdalla joku rimaepoksipaatti johtaisi täydelliseen mielenterveyden menetykseen.
Rahasta ei ole kyse vaan siitä, onko moisessa yhtään mitään järkeä - käyttää tuhansia tunteja johonkin, missä lopputulos on vähintäänkin kyseenalainen. - Anonyymi
Tämän projektin ostossa ja loppuun saattamisessa ihan kivasti myös hommaa. Kyse siis tuliterästä veneestä joka vaiheessa, mutta tehty hyvin, ei ole mikään sotkuinen epätoivoinen unhola.
https://www.nettivene.com/purjevene/colin-archer/917748- Anonyymi
Kone on alimitoitettu muuhun, kun tyvenellä liikkumiseen...
- Anonyymi
Hinta on todella kova, kun ei varusteetkaan kuulu hintaan. Ilmeisesti lopullisen veneen hinnaksi tulisi jotain 70te, ja tarvittaisiin vielä tuhansia tunteja työtä. Kuitenkin valmiin veneen arvo ei olisi kuin jotain 60-70te.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone on alimitoitettu muuhun, kun tyvenellä liikkumiseen...
Millä perusteella? Mielestäni on täysin riittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta on todella kova, kun ei varusteetkaan kuulu hintaan. Ilmeisesti lopullisen veneen hinnaksi tulisi jotain 70te, ja tarvittaisiin vielä tuhansia tunteja työtä. Kuitenkin valmiin veneen arvo ei olisi kuin jotain 60-70te.
Ei tuollaiseen hommaan ryhtyvä ehkä ajattele valmiin veneen arvoa rahassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuollaiseen hommaan ryhtyvä ehkä ajattele valmiin veneen arvoa rahassa.
Projektia myyvän täytyy hyväksyä se, ettei projektit ole kauhean arvokkaita. Ei niistä voi pyytää purjehduskuntoisen veneen hintaa. Jos vastaavan veneen saa purjehdusvalmiina 70-90 te:lla, niin miksi kukaan maksaisi sitä hintaa puolivalmiista? Jos joku haluaa rakentaa itse, hän taas halunnee aloittaa halvalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella? Mielestäni on täysin riittävä.
18000 kg ja iso märkäpinta vaatisi vähintään 120 -160hv, tuolla konella kun joudut vastavirtaan, aallokkoon ja kovaan tuuleen taitaa kulkea takaperin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18000 kg ja iso märkäpinta vaatisi vähintään 120 -160hv, tuolla konella kun joudut vastavirtaan, aallokkoon ja kovaan tuuleen taitaa kulkea takaperin...
Juuri perjantaina ajoin 9000kg veneellä 5 solmua metriseen vasta-aallokkoon ja 12m/s vastatuuleen. Koneen teho on 29 hv. Tietty jos vastavirta on 10 solmua ja aallokko 5m, ei edes 300hv riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri perjantaina ajoin 9000kg veneellä 5 solmua metriseen vasta-aallokkoon ja 12m/s vastatuuleen. Koneen teho on 29 hv. Tietty jos vastavirta on 10 solmua ja aallokko 5m, ei edes 300hv riitä.
O ho. Itsellä tyhjäkäynnillä 42 heppaa ja kulkee tyvenellä 3,2 solmua, painoa noin 13000kg ja vesilinja 37 jalkaa jos olis vastaista tuulta, niin ei vauhti kyllä nouse, epäilen että ei kulkisi eteen päin ollenkaan ja jos vastaista virtausta, niin huonosti kävisi.
73 hp liikun noin 5 solmua tyvenessä.
300 hp liikun varsin sukkelaan, vaikka virtaus olisi 10 solmua ja vasta-aalto 5 metriä, joutuisin ennemminkin hidastamaan menoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
O ho. Itsellä tyhjäkäynnillä 42 heppaa ja kulkee tyvenellä 3,2 solmua, painoa noin 13000kg ja vesilinja 37 jalkaa jos olis vastaista tuulta, niin ei vauhti kyllä nouse, epäilen että ei kulkisi eteen päin ollenkaan ja jos vastaista virtausta, niin huonosti kävisi.
73 hp liikun noin 5 solmua tyvenessä.
300 hp liikun varsin sukkelaan, vaikka virtaus olisi 10 solmua ja vasta-aalto 5 metriä, joutuisin ennemminkin hidastamaan menoa.Tyhjäkäynti tarkoittaa kuormittamatonta käyntiä, jolloin moottori tekee työtä vain sisäisten häviöidensä aiheuttaman kuorman verran. Jos liikut 13t veneelläsi 3.2kn, niin ymmärtänet ettei moottori käy tyhjäkäynnillä.
Ja vaikka käyttämäsi pyörimisnopeus mainitsemallasi 3.2 kn nopeudella sattuu olemaan sama kun moottorin tyhjäkäyntikierrokset, ei tarkoita että ajat tyhjäkäynnillä.
Dieselmoottorissa kaasulla pyydetään lähinnä kierroksia, eli kaasupoljin tai kaasukahva ei ole suoranaisesti tehonsäädiin, vaan pyörimisnopeussäädin. Polttoaineensyöttölaitteisto sitten toteuttaa tehonsäädön mahdollisuuksiensa mukaan, jolla pyydetty pyörimsnopeus saavutetaan, jos saavutetaan. Voi olla vaikka väärin kuormitettu dieselmoottori joka ei kaasukahvan, eli pyörimisnopeussäätimen pyynnöstä huolimatta saavuta tyhjäkäyntikierroksia suurempaa pyörimisnopeutta. Silloinkaan ei puhuta tyhjäkäynnistä, vaan moottori tekee ko. pyörimisnopeudella niin paljon työtä kun kykenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhjäkäynti tarkoittaa kuormittamatonta käyntiä, jolloin moottori tekee työtä vain sisäisten häviöidensä aiheuttaman kuorman verran. Jos liikut 13t veneelläsi 3.2kn, niin ymmärtänet ettei moottori käy tyhjäkäynnillä.
Ja vaikka käyttämäsi pyörimisnopeus mainitsemallasi 3.2 kn nopeudella sattuu olemaan sama kun moottorin tyhjäkäyntikierrokset, ei tarkoita että ajat tyhjäkäynnillä.
Dieselmoottorissa kaasulla pyydetään lähinnä kierroksia, eli kaasupoljin tai kaasukahva ei ole suoranaisesti tehonsäädiin, vaan pyörimisnopeussäädin. Polttoaineensyöttölaitteisto sitten toteuttaa tehonsäädön mahdollisuuksiensa mukaan, jolla pyydetty pyörimsnopeus saavutetaan, jos saavutetaan. Voi olla vaikka väärin kuormitettu dieselmoottori joka ei kaasukahvan, eli pyörimisnopeussäätimen pyynnöstä huolimatta saavuta tyhjäkäyntikierroksia suurempaa pyörimisnopeutta. Silloinkaan ei puhuta tyhjäkäynnistä, vaan moottori tekee ko. pyörimisnopeudella niin paljon työtä kun kykenee.Helpottiko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
O ho. Itsellä tyhjäkäynnillä 42 heppaa ja kulkee tyvenellä 3,2 solmua, painoa noin 13000kg ja vesilinja 37 jalkaa jos olis vastaista tuulta, niin ei vauhti kyllä nouse, epäilen että ei kulkisi eteen päin ollenkaan ja jos vastaista virtausta, niin huonosti kävisi.
73 hp liikun noin 5 solmua tyvenessä.
300 hp liikun varsin sukkelaan, vaikka virtaus olisi 10 solmua ja vasta-aalto 5 metriä, joutuisin ennemminkin hidastamaan menoa.Niin, jos olisi kova vastatuuli, kannattaisi nostaa kierroksia pois tyhjäkäyntinopeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhjäkäynti tarkoittaa kuormittamatonta käyntiä, jolloin moottori tekee työtä vain sisäisten häviöidensä aiheuttaman kuorman verran. Jos liikut 13t veneelläsi 3.2kn, niin ymmärtänet ettei moottori käy tyhjäkäynnillä.
Ja vaikka käyttämäsi pyörimisnopeus mainitsemallasi 3.2 kn nopeudella sattuu olemaan sama kun moottorin tyhjäkäyntikierrokset, ei tarkoita että ajat tyhjäkäynnillä.
Dieselmoottorissa kaasulla pyydetään lähinnä kierroksia, eli kaasupoljin tai kaasukahva ei ole suoranaisesti tehonsäädiin, vaan pyörimisnopeussäädin. Polttoaineensyöttölaitteisto sitten toteuttaa tehonsäädön mahdollisuuksiensa mukaan, jolla pyydetty pyörimsnopeus saavutetaan, jos saavutetaan. Voi olla vaikka väärin kuormitettu dieselmoottori joka ei kaasukahvan, eli pyörimisnopeussäätimen pyynnöstä huolimatta saavuta tyhjäkäyntikierroksia suurempaa pyörimisnopeutta. Silloinkaan ei puhuta tyhjäkäynnistä, vaan moottori tekee ko. pyörimisnopeudella niin paljon työtä kun kykenee.No jopas on taas .............. !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jopas on taas .............. !
Joo, näin on nykyään....ihme juttuja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
O ho. Itsellä tyhjäkäynnillä 42 heppaa ja kulkee tyvenellä 3,2 solmua, painoa noin 13000kg ja vesilinja 37 jalkaa jos olis vastaista tuulta, niin ei vauhti kyllä nouse, epäilen että ei kulkisi eteen päin ollenkaan ja jos vastaista virtausta, niin huonosti kävisi.
73 hp liikun noin 5 solmua tyvenessä.
300 hp liikun varsin sukkelaan, vaikka virtaus olisi 10 solmua ja vasta-aalto 5 metriä, joutuisin ennemminkin hidastamaan menoa.Siinä kun vain on sellainen juttu, että vastavirrassa ei lisätehosta ole lainkaan apua.
- Anonyymi
Miksi RAN kaksikko päätti rakentaa 50 jalkaisen veneen? Käytännössä pitää jo olla sähkövinssit ja hinta kasvaa eksponentiaalisesti rummun koon mukaan.
- Anonyymi
No jos ne halusi sen kokoisen ja rahaa löytyy?
- Anonyymi
Kannattaako tuota oikeasti täältä kysyä?
- Anonyymi
Nähdäkseni vaativinta tuossa on tuo rahoituspuoli, joka toimii ns. "mainosrahoilla". Nyt kun RANin viimeinen puolisen vuotta on ollut kokolailla maalin kuivumisen seurailua.
Itse olen seurannut heitä ekan alumiiniveneen ja toisen Najadin varustelun ja matkaan pääsyn verran enkä oikein millään jaksa seurata kauriiden pomppimista pellolla tai kasvavan lapsen edesottamuksia saatika satunnaisia saaristoretkiä lohdutuspalkinnoksi ostetulla romuveneellä. Johanin tarkka ja määrätietoinen rakennustaito on toki hienoa katseltavaa, mutta homma vaan ei etene viikottain niin, että olisi jotain olennaista sisältöä, josta haluaisi maksaa muuten kun säälistä. Paljon jää sen varaan, että tuollaisia oman veneen rakentamisesta unelmoivia maksavia katsojia riittää kuudeksi vuodeksi.
Alussa oli puhetta, että RANin rakennuksessa käytettäisiin Göteborgin alueen venerakennusosaamista, mutta sitä ei oikein suunnittelijaa lukuunottamatta ole vielä ilmaantunut. Tiedä sitten tulisiko jotain CNC-apuja sisustuksen yhteydessä, joskin Johanin oma jyrsin taitaa siinäkin olla hitaampi mutta halvempi vaihtoehto. Rikit, purjeet yms. varusteet toivottavasti ostavat jostain valmiina ja onhan niissäkin one-off-mielessä oma suunnittelemisensa.
Tally Ho on vastaava megahomma, mutta sävyltään erilainen ja vanhan arvoveneen vuodesta toiseen jatkuvan entisöinnin seuraaminen on jotenkin mielekkäämpää kun tuon kokolailla silmää rasittavan unelman toteutuminen. Tuo luotsiveneen ja purkkarin sekoitus on aikamoinen haaste sille tanskalaissuunnittelijalle, mutta maksajan laulujahan tuossa pitää laulella.
- Anonyymi
Jos olen ymmärtänyt oikein, myös ne vanhat jaksot youtubessa tuottavat rahaa. Kuudessa vuodessa syntyy valtava videoarkisto veneenrakennuksesta. Ehkäpä se tuottaa sitten lisää. Uusimmassa jaksossaan promoavat Patreoniinsa maksavia katsojia. Nämä sitten pääsevät kesällä käymään tuolla verstaalla, ja varmaan tulevinakin vuosina järjestävät ohjelmaa heille.
- Anonyymi
Tuolta voi kurkkia lisätietoja:
https://socialblade.com/youtube/c/ransailing
https://graphtreon.com/creator/ransailing
Tuon statistiikka on piilotettu 17.6.22 eteenpäin.
- Anonyymi
Tuolla ei kyllä 50 jalkaista projektia rahoiteta.
- Anonyymi
Olen aina ollut huono matikassa mutta jos patroneita on esim reilut 700 ja jos ne olisivat kaikki (eivät ole) vain noita kolme euroa per video - hemppoja, tulisihan siitäkin ennen veroja kahdeksan ja puoli tonnia kuussa?
- Anonyymi
Kuka milläkin tavalla haluaa terveytensä menettää.
- Anonyymi
On paljon ihmisiä, joille jokapäiväinen töihin meneminen ei ole elämän suurin onni. Päinvastoin se saattaa olla suoranaista pakkopullaa.
Jos jollekin tarjoutuu mahdollisuus elää muuten kuin tekemällä palkkatyötä, niin miksi ei edes yrittäisi? Viisaammat väittävät, että kuolinvuoteellaan katuu tekemättä jättämistä eikä tehtyä.
Paljonko lienee valmiina tuollaisen itse tehdyn veneen hinta todellisuudessa, siis myytynä? Millaisen palkan saa työtunnille, jos niitä on 10 000? Saako edes paria euroa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1404361- 892089
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152061Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi691819Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541512Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1411498VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 751286
- 981231
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201099