Humu sen sanoi ääneen, Itämeri on liian pieni

Anonyymi-ap

HumuMC:n Youtube-kanavalla mies jutteli viimeisimmässä videossaan siihen suuntaan, että Itämeri on turhan pieni, minkä vuoksi alkaa purjehdittava loppua.

Ymmärtääkseni mies on aloittanut purjehduksen vasta joitain vuosia sitten, ei ole ainakaan kymmeniä vuosia köliä uittanut.

Tämä lienee myös syy siihen, miksi veneily karavaanisoituu. Veneet ovat yleensä hitaita, kun taas nopeat veneet vievät kohtuuttoman määrän polttoainetta. Niinpä veneily on saman kiertämistä.

Kun olen katsellut noita suurempien matkailuautojen esittelyitä ja reissujen kuvauksia, on tullut monesti mieleen, että vaikka dieseli maksaa maltaita ja suuri matkailuauto kuluttaa 11-13 litraa sadalla, niin silti purjehdukseen kuluvalla rahalla saisi melkoisen auton ja maksaisi melko pitkiä oleskeluita Euroopassa.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLd-ed4gBRphp60DKEHmiRNcBqPIguvzos

Nämä nyt ovat tällaisia eläkesuunnitelmia. Jospa sitä siirtyisi katsomaan merta eteläisten maiden rannalta käsin.

Tuollaisella pienemmälläkin nimenomaan kahdelle hengelle tehdyllä autolla pärjäisi.

https://www.youtube.com/watch?v=KiGtAdIjF0U

16

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaisi välillä pysähtyä, ei vain purjehtia. On mahdottomuus koluta edes 10 vuodessa Saaristomeren ja Tukholman saariston luonnonsatamat. Vierassatamat ovat noita "karavaanari" karsinoita joissa en itse viihdy...

      • Anonyymi

        Se on juurikin näin. Tänäkin kesänä löytyi uusia paikkoja vaikka yli 30 vuotta on lähinnä vain Suomen saaristoa Porkkalasta Ahvenanmaalle koluttu hitailla ja nopeilla veneillä. Eri asia ehkä sitten jos joka päivä pitää päästä 70 mailia seuraavaan uuteen laituriin lähinnä nukkumaan ja mieluiten suoraviivaisesti väyliä pitkin.


      • Anonyymi

        Komppaan, olen kohta kolmekymmentä vuotta kolunnut Saaristomeren luonnonsatamia ja vaikka kuinka monta uutta on vielä listalla. Vierassatamissa käyn vain pakosta, kaupassa tai saunassa tms. Mutta, kukin tyylillään.


    • Anonyymi

      Tämä kaippari ei vissiin koe että " kun irroittaa köydet on jo perillä".
      Itämeren maissa on loputtomiin nähtävää ja vaikka purjetisi minkä kokoisella paatillla nii satamia kyllä riittää koluttavaksi, jo Suomessakin niitä on paljon.

      Toisaalta jos vaikka vaihtais pienempään ja tutustuis luonnonsatamiin?

    • Anonyymi

      HumuMc kanavan mies on matkapurjehtija, voin kuvitella että viihtyisi pidemmillä legeillä. Toki Itämeren alueella seikkailtavaa riittää lopuks ikää ja on hienoa saaristoa niin, että jos maailmalla tietäisivät niin enempi moni tulisi tänne seilaamaan. Mutta jos on viimeisenpäälle matkapurjehtija, niin vaikka viihtyy veneessä ja on perillä köysien irrottua, ja vaikka viihtyy uusissa satamissa ja myös luonnon sellaisissa, niin silti voi tulla fiilis että isommille vesille haluaa. Suuremmat olosuhteiden muutokset reissun edetessä sekä ilmaston, kulttuurin että sääsysteemien suhteen saattaa joitain vetää puoleensa ihan aidosti. Toi kyseinen kippari on muutamaan vuoteen ottanut hienosti hommaa haltuun ja vetelee meneen avoimin mielin ja ennakkoluulottomasti. Ihme on jos ei lähivuosina jo siirry edemmäksi.

    • Anonyymi

      Kahdelle hengelle riittävä purkkari on aika paljon edullisempi hankkia ja käyttää.

      • Anonyymi

        Mikä on "kahdelle riittävä"? Jonkun mielestä folkkari tai H riittää (isommallekin porukalle), jonkun mielestä tarvitaan vähintään 40-jalkainen. Omasta mielestäni oma 35-jalkaiseni on juuri sopiva yksin tai kaksin liikkuessa. Kolme on ihanneporukka satamamanöövereissa mutta muuten siinä melkein on jo yksi liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on "kahdelle riittävä"? Jonkun mielestä folkkari tai H riittää (isommallekin porukalle), jonkun mielestä tarvitaan vähintään 40-jalkainen. Omasta mielestäni oma 35-jalkaiseni on juuri sopiva yksin tai kaksin liikkuessa. Kolme on ihanneporukka satamamanöövereissa mutta muuten siinä melkein on jo yksi liikaa.

        Ota tuosta "kahdelle riittävästä" autosta vähän mittakaavaa.


    • Anonyymi

      Olin elokuussa pari yötä kaverin asuntoautossa. Kyllä se on aivan erilaista touhua kuin veneily. En itse vaivautuisi ajelemaan tuhansia kilometrejä minnekään, vaan lentäisin sinne, vuokraisin pikkuauton 40 euroa päivä ja olisin yötä hotellissa. Asuntoauto on ankea ja on vaivalloista löytää hyvä nukkumapaikka jostain kiireisestä kapungista. En näe siinä paljonkaan etuja.

    • Anonyymi

      Itämeressä on tällä hetkellä seilattavaa Haaparannasta Virolahden kautta Tanskan salmiin. Keskellä yli 60000 saaren käynti- ja luonnonsatamat. Itse en ole huolissani siitä, että eläkepäivilläni seilattava Itämerestä loppuisi. Ja jos loppuu, niin sitten salmesta ulos.
      Oleellista itselleni on, että lähellä on puolet vuodesta kiinni oleva saaristo, joka aina keväällä tuntuu hieman uudelta. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että nuorempana tuli käytyä riittävästi maailmalla, ja viiden vuoden päästä voi keskittyä mökiltä käsin Itämereen. Lähellä-monipuolinen-turvallinen-riittävän haastava. Täydellinen eläkeläisukon meri.

      Päivätyössä oleville kesälomien ja viikonloppujen aikaikkunat rajoittaa tietenkin reviiriä. Toisaalta, ei viikonlopussa matkailuautollakaan kovin pitkällä Euroopassa käydä. Mutta niille, joista on kivempaa istua siellä ruuhkissa, toivotan oikein hyvää matkaa. Se on aina yksi venepaikka enemmän vapaana yhdessä maailman hienoimmista saaristoista.

    • Anonyymi

      Itämeri on aika pieni, jos kaipaa monen päivän tai viikon mittaisia legeja maata näkemättä. Mutta aika iso normaalille matkapurjehtijalle, joka yöpyy tavallisesti laiturissa/rannassa kiinni tai ankkurissa. Vierassatamia on satoja, luonnonsatamia varmasti tuhansia ja paikkoja, joissa voi ankkuroitua rantaan menemättä vielä moninkertaisesti enemmän.

      • Anonyymi

        Jos et maata halua nähdä, niin 15nm rannikosta lähdet kierrät koko Itämeren, niin saat maileja Atlannin ylityksen verran.

        Ruffe näin tekikin youtubessa
        https://youtu.be/jYvOChgvSlA

        Että se siitä tosi avomeri fantasioinnista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et maata halua nähdä, niin 15nm rannikosta lähdet kierrät koko Itämeren, niin saat maileja Atlannin ylityksen verran.

        Ruffe näin tekikin youtubessa
        https://youtu.be/jYvOChgvSlA

        Että se siitä tosi avomeri fantasioinnista...

        Ruffe on tosiaan hyvä esimerkki, mitä purjehdus voi myös olla. Mutta kun "yli Atlantin" pesee verkkokalvojamme taas kerran , niin joku voi pitää sitä ainoana oikeana purjehduksen "mittarina" .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruffe on tosiaan hyvä esimerkki, mitä purjehdus voi myös olla. Mutta kun "yli Atlantin" pesee verkkokalvojamme taas kerran , niin joku voi pitää sitä ainoana oikeana purjehduksen "mittarina" .

        Esimerkki miten itämerellä saa useamman päivän avomeri fiiliksen..


    • Anonyymi

      Baltic on tosiaan pieni lampi. Itse tähyilen jo Marsin kanaville ...

    • Anonyymi

      Minkähän tähden se oma mielipide tai makuasia pitää esittää ikäänkuin yhtenä ja ainoana totuutena?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe