205 lämmityslaitteen puhallin

Anonyymi-ap

Puhaltimen nopeudensäätö lakkasi toimimasta. On vain täysillä tai pois kokonaan. Väliasennossa pois ja ajoittain katkoo maksiminopeudellakin. Joskus rutisee niinkuin olisi huono liitos jossakin. Irrotin paneelin säätöpyörien alta ja mittasin vastuksen eli jännitteen siitä toiseksi oikeanpuolimmaisesta juotoksesta molempiin viereisiin eri potikan arvoilla. Toimii loogisesti, joten vastus on ehjä. Jos keskiliitoksesta menee ohjaus transistorille niinkuin kuvittelen, niin miksi vain maksimiasennossa ???
En ole vielä ehtinyt tutustua kaikkiin piirin omituisuuksiin, mutta ihmetyttää tuo toiminta. Äkkiä ajatellen ei ole mitenkään mahdollista, mutta näin se nyt vain toimii. Tuon säätöpotikkapaneelin irrotus on kohtuuton ja melko varmasti tarpeetonkin työ, mutta jos jollakulla olisi kokemusta asiasta niin suurkiitos vinkistä!

Vuosi sitten tinasin säätötransistorin kotelon piirilevyyn kiinni. Oli vain niittaamalla kiinni ja liitos hapettunut johtamattomaksi. Olipa muuten pottumaisessa paikassa: olisi tarvittu yksi nivel lisää asentajan oikean käden ranteen ja kyynärpään väliin tai lapsi asialle!
Joskus aiemmin puhallin lakkasi toimimasta, hiilet loppu. Marmoritiskiltä ei myydä hiiliä vaan koko moottori kovaan hintaan. Ostin parilla eurolla lähinnä sopivat tarvikeliikkeestä ja viilasin sopiviksi. Taas toimii siltä osin.

10

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etuvastuksesta todennäköisesti juotos irronnut, samaa vikaa kaikissa Pösöissä. Joissakin Pösöissä ainakin 307 se etuvastus oli repsikan puolen ilmakanavassa kojelaudan alapuolella. Puhallin toimii täysillä, kun silloin koko etuvastus on ohitettu.

    • Anonyymi

      Onkohan se etuvastus? Ettei olisi transistori? 205:ssa lämmityslaitteen alla keskellä ja aivan lähellä tulipeltiä johtonippujen takana.

      • Anonyymi

        Eikös ne ole samassa paketissa?


    • Anonyymi

      Vika korjattu - osittain. Se vastus on oikeasti tehotransistori ja nähtävästi sen kotelon sähköinen kytkentä niittauksen kautta piirilevyyn hapettunut. Tai sen yhden merkillisen liitännän jousen painaman metallipalan kautta sama juttu. Tinasin kaikki tinattavat kohteet ja putsasin sitä irtokappaletta ja sen kosketuspintoja ja nyt kaikki toimii. Opinpahan taas yhden omituisuuden transistorin toiminnasta eli perseestä on elektroniikka! Nyt vain pitää saada se piirilevy-jäähdytyslevy takaisin sinne ilmakanavaan kaikkien putkien, vipujen ja kaapelien taakse. Pitäisi olla lapsi asialle, olisi lyhyemmät kädet, niin onnistuisi paremmin...
      Kiitos vinkistä!

      • Anonyymi

        Transistori asennettu. Ja kun oikea asento löytyi, niin eihän se niin paha homma ollutkaan. Vaan ei pyöri puhallin. Sekin edellinen transistori oli tinattu, mennä vuonna itse tinasin. Sitten taisi se alkuperäinenkin vika löytyä: johtoliitintä liikuttamalla taas kaikki toimii. Eli vika olikin koko ajan olut hapettuneessa liittimessä...
        An oppia ikä vä kaikki...


      • Anonyymi

        Ei se tullutkaan kuntoon, -kele! Puhallin pyörii milloin sattuu. Ihan niinkuin olisi katkos jossakin. Olisipa mahtavan iso työ vetää kaikki johdot uusiksi ja tinata johdot kiinni komponentteihin. Kaikki vain on piilossa muovien, polkimien, ohjausakselin, johtonippujen takana.
        Tätä se on tämä elektroniikka - pelkkää kallista roskaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tullutkaan kuntoon, -kele! Puhallin pyörii milloin sattuu. Ihan niinkuin olisi katkos jossakin. Olisipa mahtavan iso työ vetää kaikki johdot uusiksi ja tinata johdot kiinni komponentteihin. Kaikki vain on piilossa muovien, polkimien, ohjausakselin, johtonippujen takana.
        Tätä se on tämä elektroniikka - pelkkää kallista roskaa!

        Ei auta CRC niinkuin ei ole koskaan ennenkään auttanut. Pakko rakentaa puhaltimelle uusi sähkönsyöttö suoraan ilman säätöjä ja pelkän katkaisijan kautta. Jos vielä iso etuvastus löytyisi ja kolmiasentoinen katkaisija, niin saisi kaksi nopeuttakin.
        Perseestä on turha elektroniikka kun se vain ei toimi kuin uutena ehkä vähän aikaa!
        Toivottavasti komponenttipula on tullut jäädäkseen ja aletaan tuottamaan autoja ilman haitallista elektroniikkaroskaa. Säästyisi siinä uusiutumattomia luonnonvarojakin asiakkaan rahojen lisäksi. Ja auto TOIMISI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auta CRC niinkuin ei ole koskaan ennenkään auttanut. Pakko rakentaa puhaltimelle uusi sähkönsyöttö suoraan ilman säätöjä ja pelkän katkaisijan kautta. Jos vielä iso etuvastus löytyisi ja kolmiasentoinen katkaisija, niin saisi kaksi nopeuttakin.
        Perseestä on turha elektroniikka kun se vain ei toimi kuin uutena ehkä vähän aikaa!
        Toivottavasti komponenttipula on tullut jäädäkseen ja aletaan tuottamaan autoja ilman haitallista elektroniikkaroskaa. Säästyisi siinä uusiutumattomia luonnonvarojakin asiakkaan rahojen lisäksi. Ja auto TOIMISI!

        Nyt on transistoripiirin säädin ohitettu. Eli lisätty piuha siitä puhaltimen moottorille tulevasta keltaisesta johdosta katkaisimen kautta maajohtoon, jonka vedin hanskahyllyn alla olevasta 6 mm kiinnitysruuvista. Pitää vain vielä rakentaa katkaisimelle johonkin kiinnityspaikka...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on transistoripiirin säädin ohitettu. Eli lisätty piuha siitä puhaltimen moottorille tulevasta keltaisesta johdosta katkaisimen kautta maajohtoon, jonka vedin hanskahyllyn alla olevasta 6 mm kiinnitysruuvista. Pitää vain vielä rakentaa katkaisimelle johonkin kiinnityspaikka...

        Teippasin sen katkaisimen vaihdetankoon maalarinteipillä.


    • Anonyymi

      Ranskalaiset ovat hyviä Hesburger liikkeessä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe