Päädyn aina ahmimaan

Anonyymi-ap

Mulla on valtava painonpudotus urakka menossa. Lähtöpaino 197kg, vuosien saatossa olen pudottanut aina 25kg, ylläpitänyt 1-2v ja sit taas 25kg jne.
(Ylläpito on muuten vaikeaa vs laihdutusvaihe)

Tällä hetkellä menossa 4. rupeama, paino nyt ~106kg ja tämän kertaisena tavoitteena päästä 95kiloon. Tosi hyvin sujunut hommat, aloitin loman jälkeen elokuussa eikä oo ollut erityisen vaikeaa.
Paitsi tää viikko. Aloitin sillä, että söin palan pannaria torstaina. Ja sit perjantaina sämpylän ja palan suklaata, vaahtokarkin, lauantaina lapsen pastan jämät ja illalla pullan ja lapsen jäätelön jämät. Sunnuntaina pullan ja pari palaa suklaata.

En kertakaikkiaan kykene pysymään kohtuudessa. Jos syön yhden herkun se vain avaa väylän seuraaville, joista kieltäytymistä en pysty tehdä. Ahdistaa tuleva ylläpito vaihe, kun tiedän miten helposti paino lähtee nousemaan jos syön herkkuja. Toisaalta miten vaikeaa on herkutta olla.

Suoraan sanottuna vituttaa kyllä toisinaan, miten vaikeeta voi olla syöminen ja syömättä jättäminen.

3

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse olen tiputtanut 2 x 30-40 kg. Toisella kerralla paino pysyi poissa ja on pysynyt 10 vuotta. Ekalla kerralla jojosin takaisin. Normaalipainossa ollaan. Ahmimistaustaa on.

Sinulla on hurja urakka kyllä meneillään.onnittele itseäsi tehdystä työstä!

Yksi ongelma on että kehon nälän säätely jotenkin sekoaa tiukkojen laihdutusten jälkimainingeissa. Keho kuin tuntuisi kuin yrittävän palata entiseen painoon. Nälkä laihdutuksen jälkeen tuntuu normaalia voimakkaammalta. Esimerkiksi ahmimishäiriöiselle ei varmaan laihdutuksia tämän vuoksi kovin helpolla suositella kun miinuskalorit ja rajoittaminen voi laukaista ahmimista. Jos yrität liikaa rajoittaa kaloreita se voi helposti lisätä herkkuhimoa.

Itse joudun noudattamaan itsekuria painon pitämisessä. Mietin välillä onko tämä edelleen jotenkin häiriöitynyttä käytöstä, kun on edelleen tarkka sapluuna syömiselle. Toisaalta en koe niin koska helposti muuten lähtisi lapasesta ja en pidä olosta mikä siitä tulee. En koe rajoittavani itseäni paljoa kun tämä on jo niin osa tapojani tämä tapa elää. Minulla on päivisin joka päivä sallittu yksi pieni herkkuhetki kahvin kanssa jossa syön etukäteen itselleni lupaaman määrän herkkuja. Tyyliin tummaa suklaata vähän, proteiinivanukas tai itse tehtyä leipomusta tai pari keksiä. Sen enempää en syö. Muu ruoka on kunnon ruokaa. Osaan arvostaa tätä pientä herkkua ja se on spesiaalihetki. Tunnen tarvitsevani tämän. Kerran viikossa minulla on viikonloppuherkkuhetki jolloin saatan syödä esimerkiksi jotain viikonloppumättöä. Toisinaan ei huvita mättää tosin. Juhlissa en rajoita syömistäni mutta palaan aina normaaliin syömisrutiiniin juhlan jälkeen.

Pidän huolen että saan riittävästi proteiinia ja rasvaa hiilareiden lisäksi ja pyrin lautasmalliin syömispohjana. Itselläni ahmituttaisi jos söisin paljon ns. höttöhiilaria tai ei olisi tarkkaa ruokarytmiä. Noudatan siis myös tiettyä ruokarytmiä. Jos joskus lipsun siitä saatan havaita että okei, tulipa syötyä normaalia enempi ja naposteltua. Yksi periaate on minulla se etten täytä koskaan herkuilla vatsaani vaan ne on aina kunnon ruoan vastapaino (proteiini, hiilari, rasva, paljon kasviksia!) ja kunnon ruoan ja herkkujen suhde on n.80/20.

Nuo herkkumääräsi ei kovin isoilta kuulosta. Ole itsellesi armollinen. Ehkä kroppasi tarvi nyt vähän enemmän energiaa. Ei kannata vetää liian tiukallekaan mitään laihdutuksia!

• Anonyymi

Hyvinhän paino on tipunut, Itse yritän samaa , 106sta 95een, yrittänyt parikymmentä vuotta.

• Anonyymi

Yksi hyvä keino on olla ostamatta roskaruokaa ja sokerisia ruokia lainkaan kotiin.

Helpottaa jo kun pakastinta avatessa ei ekaksi hyökkää jäätelöt silmille. Niitä ei kukaan kuitenkaan tarvitse - e i lapset ei aikuiset.

Karkit leivokset, pikkuleivät on parasta jättää sinne minne ne kuuluu - kaupan hyllylle.
      Ruokaostoksillasi, kierrä vain kaupan reunoja, siellä ne kaikki tarpeelliset : kasvikset, vihannekset , hedelmät ja maidot ovat. Kaikki nuo kilometejä pitkät keskikäytävät ovat täytetyt täydellisen keholle tarpeettomalla moskalla joista mainokset niiiiiin innokkaasti yrittävät saada uskomaan " osta tämä - se tekee sinut ja perheesi onnelliseksi".
      Tämän kun tajuat, loppu onkin paljon, paljon helpompaa!

Tietysti auttaa kun lisäät liikuntaa; esim. kävele lastesi kanssa koulumatkat, jne jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1453
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      751
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      720
    6. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe