Simon johtaa jo 90 maililla, tosiasiallisesti enemmänkin. Tapio otti takkiinsa kokeilemalla koukkausta rannikon kautta. Pläkään ovat joutuneet myös Abhilash ja Pat. Itse asiassa kaikki muutkin, viimeisinä purjehtivia lukuunottamatta.
Pari päivää tässä taitaa mennä heikoissa tuulissa. Simonilla taitaa olla kuitenkin selvästi muita parempi tilanne.
GGR vko 38
38
1406
Vastaukset
- Anonyymi
Minkälaiset lienee Tapion ja Simonin maatiimit sään ennustamisen kannalta? Mahdollisimman luotettavat sääennusteet ainakin päivittäin 2-3 vuorokautta eteenpäin auttaisivat siinä, että näitä pläkiä osaisi paremmin kiertää.
Pitäisi ehkä seurata useamman säälaitoksen ennusteita, ja yrittää niiden avulla löytää vähäriskisin reitti?
Simonilla näyttäisi menneen aika nappiin tämän kertaisen pläkän kierto, ainakin tähän asti.
Kielhalen- Anonyymi
Mitkä ihmeen maatiimit? Tällä kertaa ei radioamatööriyhteyksiäkään ole, joten kilpailijat ovat nyt julkisten ennusteiden varassa. Siis kuten me aikanaan merenkulkijoiden sään kanssa, vain valtameren mittakaavassa. Tiedonkulku on kovin yhdensuuntaista, kilpailijat voivat lähettää päivittäin sadan merkin tviitin ja satelliittipuhelinyhteys kilpailunjärjestäjään kerran viikossa.
GGR-aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä ihmeen maatiimit? Tällä kertaa ei radioamatööriyhteyksiäkään ole, joten kilpailijat ovat nyt julkisten ennusteiden varassa. Siis kuten me aikanaan merenkulkijoiden sään kanssa, vain valtameren mittakaavassa. Tiedonkulku on kovin yhdensuuntaista, kilpailijat voivat lähettää päivittäin sadan merkin tviitin ja satelliittipuhelinyhteys kilpailunjärjestäjään kerran viikossa.
GGR-aloittajaTämä muutos oli jäänyt mulla huomaamatta.
Kielhalen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä ihmeen maatiimit? Tällä kertaa ei radioamatööriyhteyksiäkään ole, joten kilpailijat ovat nyt julkisten ennusteiden varassa. Siis kuten me aikanaan merenkulkijoiden sään kanssa, vain valtameren mittakaavassa. Tiedonkulku on kovin yhdensuuntaista, kilpailijat voivat lähettää päivittäin sadan merkin tviitin ja satelliittipuhelinyhteys kilpailunjärjestäjään kerran viikossa.
GGR-aloittajaSääntöjen mukaan ovat, mutta ovatko kaikki oikeasti? Olihan viimeksikin reititys kielletty ja navigoida piti sekstantilla. Oikeasti maatiimit antoi reititystä ja kertoi veneiden sijainnit. Vasta loppupuolella tämä saatiin (ehkä) lopetettua.
Nytkin Tapio on tiennyt sijoituksensa kisassa eli jotain kautta on saanut sellaisen tiedon. Simon on ainakin väittänyt, ettei tiedä mistään mitään. Siis ei kisa tilannetta eikä säätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä ihmeen maatiimit? Tällä kertaa ei radioamatööriyhteyksiäkään ole, joten kilpailijat ovat nyt julkisten ennusteiden varassa. Siis kuten me aikanaan merenkulkijoiden sään kanssa, vain valtameren mittakaavassa. Tiedonkulku on kovin yhdensuuntaista, kilpailijat voivat lähettää päivittäin sadan merkin tviitin ja satelliittipuhelinyhteys kilpailunjärjestäjään kerran viikossa.
GGR-aloittajaKilpailijat saavat myös ottaa vastaan sääfaxeja, mikä jossakin määrin helpottanee ja lisännee ennusteiden tarkkuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä ihmeen maatiimit? Tällä kertaa ei radioamatööriyhteyksiäkään ole, joten kilpailijat ovat nyt julkisten ennusteiden varassa. Siis kuten me aikanaan merenkulkijoiden sään kanssa, vain valtameren mittakaavassa. Tiedonkulku on kovin yhdensuuntaista, kilpailijat voivat lähettää päivittäin sadan merkin tviitin ja satelliittipuhelinyhteys kilpailunjärjestäjään kerran viikossa.
GGR-aloittajaHS:n mukaan radioamatööriyhteydet jatkuvat.
"Suomalaisten radioamatöörien yhteydenpidossa Lehtinen kertoi nauttivansa purjehduksesta, mutta ihmetteli, minne pasaatituulet olivat kadonneet"
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009077740.html?share=7f2ec6f0a4023e3a3621a5246a446b1c
Kielhalen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HS:n mukaan radioamatööriyhteydet jatkuvat.
"Suomalaisten radioamatöörien yhteydenpidossa Lehtinen kertoi nauttivansa purjehduksesta, mutta ihmetteli, minne pasaatituulet olivat kadonneet"
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009077740.html?share=7f2ec6f0a4023e3a3621a5246a446b1c
KielhalenMuistaakseni radioyhteydet muihin aluksiin on sallittu --> Tapio voi viestiä suomalaisten laivojen kanssa eivätkä kieltä ymmärtämättömät pääse tarkastamaan ettei sääreititystä tapahdu.(viitsivä tarkastaa GGR:n NOR - tekstit)
Herrasmiehenä vetää varmasti tältä osin puhtaasti, mutta mielestäni tarkempia sääennusteita tai kisatilannetta saa kyllä jakaa keskusteluissa muiden merenkävijöiden kanssa - maa-asemat on siis suljettu pois.
ex-Santtu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni radioyhteydet muihin aluksiin on sallittu --> Tapio voi viestiä suomalaisten laivojen kanssa eivätkä kieltä ymmärtämättömät pääse tarkastamaan ettei sääreititystä tapahdu.(viitsivä tarkastaa GGR:n NOR - tekstit)
Herrasmiehenä vetää varmasti tältä osin puhtaasti, mutta mielestäni tarkempia sääennusteita tai kisatilannetta saa kyllä jakaa keskusteluissa muiden merenkävijöiden kanssa - maa-asemat on siis suljettu pois.
ex-SanttuHesarin jutusta voisi päätellä, että laiva toimii radioliikenteen välittäjänä.
Olisi mielenkiintoista tietää, ketä Lehtisen maatiimiin kuuluu?
"Radioamatöörit saavat olla Lehtiseen yhteydessä vain meriasemien kautta. Yhteyttä pidetään Travemünden edustalla ankkurissa olevan suomalaisen Finnpulp-aluksen välityksellä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesarin jutusta voisi päätellä, että laiva toimii radioliikenteen välittäjänä.
Olisi mielenkiintoista tietää, ketä Lehtisen maatiimiin kuuluu?
"Radioamatöörit saavat olla Lehtiseen yhteydessä vain meriasemien kautta. Yhteyttä pidetään Travemünden edustalla ankkurissa olevan suomalaisen Finnpulp-aluksen välityksellä."Ei kuullosta hyvältä! Notice of Race:
" Entrants are allowed to freely discuss
weather and courses between themselves or with other “Non-associated” mariners
at sea who may provide information from any freely available public source"
Aika mahdoton väittää tuon olevan "Non-assioiciated", jos on sovittu yhteydenpidosta sen kautta Suomeen.
Härski etu Tapiolla, jos pitää paikkansa, että Simon ei saa yhtään mitään tietoa muuten kuin VHF:llä Tapiolta jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuullosta hyvältä! Notice of Race:
" Entrants are allowed to freely discuss
weather and courses between themselves or with other “Non-associated” mariners
at sea who may provide information from any freely available public source"
Aika mahdoton väittää tuon olevan "Non-assioiciated", jos on sovittu yhteydenpidosta sen kautta Suomeen.
Härski etu Tapiolla, jos pitää paikkansa, että Simon ei saa yhtään mitään tietoa muuten kuin VHF:llä Tapiolta jne.Kannattaa myös lukea Admin vastaus täältä. Lienee Don.
https://goldengloberace.proboards.com/thread/15/information-gained-vhf
Siis ei saa olla sovittuja yhteyksiä laivoihin.
- Anonyymi
Simon vaikuttaa haastattelujen - ja tähän astisen reitinkin - perusteella vetävän aika huolettomasti laput silmillä suorinta tietä. Voi olla keskimäärin paras tapa, koska vajaalla informaatiolla harha-askelia vääjäämättä tulee, mutta samoin pitenee myös matka.
Siimajalka - Anonyymi
Lyhin reitti on siinä mielessä varmin, että pläkät ja vastatuulet muuttuvat noilla alkumatkan leveysasteilla hyvin nopeasti sivu- ja myötätuuliksi. Matalapaineet liikkuvat niin nopeasti, että muutamassa tunnissa olet yleensä jo keskuksen toisella puolella, vaikka itse pysyisit paikallaan. Turhaa hommaa niitä yrittää kierrellä noin hitailla veneillä, matkassa häviää liikaa aikaa. Eri asia on sitten hepoasteet ja Etelämeri, niissä on paikkoja, joihin ei kannata mennä vaikka olisi lyhin matka.
- Anonyymi
Pahimmista myrskyistä tulee varoitus puhelimella. Ja voihan säätä koittaa arvioida silmillä mulkoilemalla.
- Anonyymi
Nyt näyttä Simoninkin vauhti tyystin hiipuneen, eli toivoa vielä on.
- Anonyymi
Hyvinhän Tapsa seilaa. Jos vene vaan kestää niin kärkeen sijoittuu, koska päänsä kyllä kestää.
Vanha Ohlson- Anonyymi
Simon taitaa valitettavasti päästä ensimmäisenä uuteen tuuleen. Nyt ero Tapioon 99 mpk.
Yhdellä veneellä keula jo osoittaa tulosuuntaan. Tuuliperäsin ei oikein toimi ihan kevyessä tuulessa.
Kielhalen
- Anonyymi
Eroa kärkeen noin sata mailia, takaa tukevat ovat jo lähempnä: Pat 37 mailin ja Abilash 53 mailin päässä. Tasaista siis on.
- Anonyymi
Guy:n paatti saatiin irti rannasta:
https://mobile.twitter.com/sauveteursenmer/status/1571877381106696193- Anonyymi
Mitä sitten tapahtui? Peräsin ainakin näytti olevan irti. Pysyykö pinnalla? Eikö tuonne saanut maakalustoa hakemaan pois?
- Anonyymi
Eipä ollutkaan, vaan joku ihan eri vene.
- Anonyymi
Tarpeeksi voimaa, niin kyllä lähtee
- Anonyymi
Tulevien päivien säästä, googlen kääntämänä:
Eurooppalaiset säämallit odottavat perjantaina Mauritanian ja Senegalin rannikoille kehittyvää Kap Verden hurrikaania ja ylittää laivaston tien viikonloppuna, kun taas amerikkalainen malli GFS ja Hurrikaani Weather Research and For Ecast ennustavat paljon matalampia tuulia ja erilaista lentorataa.
Kielhalen - Anonyymi
Ymmärtääkseni vene on ylimpään merialueluokkaan Suomessa Katsastettu. Ainakin perässä oli startissa Seuralippu. Noin kauas ei millään busterileimalla edes saisi mennä. Silloin siinä veneessä on, ja on oltava, tietty perusvarustus, eikä sitä mikään kisasäännöstö voi ollenkaan kieltää. SeuraKatsastuksen varustemääräykset ovat käskeviä ja niitä on valtamerilläkin pakko noudattaa.
Itseäni hiukan jännittää tässä se, ehtiikö vene ajoissa takaisin Suomeen sammutinleimalle. Viimeksi ei tietääkseni ehtinyt. Jossain Utössä voi tulla sanktiota ja sanomista.
Totisesti toivon että pursilipun käyttöoikeuden myöntänyt Katsastaja on asiat kipparille tarkoin selvittänyt. Olisi aivan kamalaa jos veneestä puuttuisi vaikka septisäiliö. Silloin koko maailmanympäripurjehdus mitätöitäisiin.- Anonyymi
melkein menin lankaan, men då hokade jag att du bara skoijar.
- Anonyymi
Käsittääkseni Australian filmidropissa on mukana veneseuran katsastaja ja kumivasaralla varustautunut valtuutettu sammutinmies. On varustauduttu myös snorkkelilla, jos Tapiolla menee runkokatsastus umpeen, tästä oli epäselvyyttä, kun katsastuspapereita selvitettiin ennen lähtöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni Australian filmidropissa on mukana veneseuran katsastaja ja kumivasaralla varustautunut valtuutettu sammutinmies. On varustauduttu myös snorkkelilla, jos Tapiolla menee runkokatsastus umpeen, tästä oli epäselvyyttä, kun katsastuspapereita selvitettiin ennen lähtöä.
Australiassa ei vielä tarvitse vuosikatsastaa, mutta uskoisin seuran katsastajan menevän Ranskaan maaliin venettä vastaan. Aina on mahdollista sekin että kipparilla itsellään on seurakatsastajan pätevyys. Uskoisin ettei ainakaan venetuntemuksen osalta tälle olisi esteitä olemassa.
Pursilipun käyttöoikeus lakkaa kun tulee täyteen vuosi edellisestä katsastuksesta sitten keväällä. 2023. Tässä tapauksessa maailiintulo tulee tietenkin tapahtumaan Suomen kauppalipun alla ja mahdollisesti seuraviiri saalingin alla. MK -lippuakaan ei ilmeisesti saa olla ylhäällä jos katsastus ei ole voimassa.
Katsastusaspektin esiintuonti muutoin niin toisarvoisessa kisatilanneseurannassa oli hyvä huomio!
- Anonyymi
Simon ja muutkin kärkiveneet näyttävät ottavan läntistä reittiä, jotta pääsisivät ajamaan Cap Verden tienoilla kehittyvän matalapaineen tuulia ainakin osittain myötäisiin. Tämä lienee se matalapaine, jonka voimakkuudesta on ollut erilaisia ennusteita. Windyn ennusteita itse katselen.
Kielhalen - Anonyymi
Kirsten etenee vauhdilla, 170 mpk / vrk. Hänellä näyttää olevan yritystä, ja päässee kisassa hyville sijoille jos pelit ja pensselit kestävät.
- Anonyymi
Viime viikolla aprikoitiin, josko Damien ottaisi 500 mailin eron nopeastikin kiiinni. Nyt ero on jo yli 1250 mailia, eli ei taida moista tapahtua.
Parin viikon pläkä on tietysti mahdollinen päiväntasaajan tienoilla, ja toisaalta ylettömän hyvällä tsägällä tilanne voisi olla suotuisampi Damienin kohdalla. Siinä ne mahdollisuudet taitavat olla.
Toisaalta joukon häntäpään Damien tavoitti ja ohitti helpost ja on nyt Lanzarotella.
Kärki purjehtii nyt samaa tahtia, Simonin ja Tapion ero on reilut sata mailia, josta se ei näytä sen enempää kasvavan kuin pienenevänkään. Pat on pikkuhiljaa ajanut lähemmäs, ero on enää 10 mailia Tapioon, mutta itäisempi reitti taitaa pian kostautua. Matalapaine kierrättää Patille kovaa vastataita, lännempänä Tapio ja Simon saavat reipasta myötäistä.
Siimajalka- Anonyymi
Mistä tulee 1 250 mpk? Trackerin mukaan reilut 600 mpk Simoniin. Muita on saanut hieman kiinni, vaikka koko uuden lähdön jälkeinen matka on ollut todella kevyttuulinen Damienille eli huonoa tuuria toistaiseksi hänellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tulee 1 250 mpk? Trackerin mukaan reilut 600 mpk Simoniin. Muita on saanut hieman kiinni, vaikka koko uuden lähdön jälkeinen matka on ollut todella kevyttuulinen Damienille eli huonoa tuuria toistaiseksi hänellä.
Laskin epäilemättä vääriin, mitä tuolloin yritin oli Damienin matka maaliin miinus Simonin matka maaliin.
- Anonyymi
Hyvältä näyttää nyt Simonin ja Tapion kannalta, läntinen reitti tuonee merkittävän edun lähipäivinä.
- Anonyymi
Matalapaineen jälkeen iso päätös näillä kahdella sitten on, ajetaanko Cap Verden saaret itä- vai länsipuolelta. Eli pysytäänkö Afrikan rannikolla vielä jonkun aikaa vai mennäänkö keskemmälle Atlanttia jo saman tien.
Kielhalen
- Anonyymi
Simon näyttää ajavan Cap Verden Porto Novo saarta kohden. Liekö ajatuksena, että hän voi tarvittaessa hakea sen takaa suojaa, jos matalapaine nostaa voimakkaan tuulen. Simon ja Tapio taitavat kyllä jäädä riittävän kauaksi matalapaineen kovimmista tuulista. Windyn mukaan tuulet noussevat paikoitellen kovimmillaan myrskylukemiin. Sijoilla 3-5 olevat veneet alkavat jo olla reippaissa tuulissa. Matalapaine on pieni kooltaan ja menee aika nopeasti veneiden yli.
- Anonyymi
Nyt venehtävät erot. Tapio ja Simon pääsevät ajamaan kevyeen myötätuuleen, ja muu joukko joutuu luovimaan kevenevässä vastatuulessa. Perinteinen tuuliperäsin ajaa melkoisen epätarkasti luovia, etenkin kevyessä tuulessa, joten Tapio ja Simon vetänevät kunnon kaulan, jos eivät ihan pläkään joudu.
Kielhalen - Anonyymi
Kun katsoo muita sääkarttoja kuin mitä GGR trackeri antaa ja lisäksi veneiden kursseja. Tähän kun lisää vielä kilpailijoiden twitteripäivitykset, matalan keskus taitaa olla jonkin verran etelämpänä ja lähempänä rantaa. Merkittävästä erosta ei ole kyse, mutta vaikuttaa tänään laivueen etenemään.
- Anonyymi
Tapio ja Simon vetelevät nyt kuutta, seuraavat alle kahta solmua. Ainakin vuprokausi ellei kaksimkin mene tällä edulla. 80 mailia vuorokaudessa luvassa hyvää tässä suhteessa. Sitten taitaa tilanne muuttua takaa-ajajien eduksi.
- Anonyymi
Joo mutta Tomy aikoo ottaa käyttöön tuulipankin :)
Kielhalen
71: #AbhilashTomy (India) - Rustler 36 “Bayanat”: going to set up a wind bank. deposit excess wind when its windy. withdraw in lulls
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606664- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262750- 212428
- 271953
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251670
- 321518
- 491492
- 111472