Nuo aikuisten julkiset itkut kyllä ihmetyttää

Anonyymi-ap

BB:ssä on vuosien ajan ilmennyt outo nykyajan tapa reagoida pieniinkin vastoinkäymisiin: itkulla.

Itse en ole elämässäni tottunut itkemään. Vaikeuksia, erilaisia tragedioita on ollut tosi runsaasti, pikkulapsesta asti, mutta lähinnä kuivin silmin, "hammasta purren" olen ne kestänyt.

Jotkut herkät asiat tai syvälliset sanat voivat joskus saada itselläni silmäkulman hiukan kostumaan, mutta ei se yleensä varsinaiseen itkuun johda.

Julkinen itkeminen on kuin muiden syyttämistä, halpaa sympatian kerjäämistä. Jos itkettää, voi mennä vaikka yksin vessakomeroon purkamaan tunteitaan. Eikä sinne tarvitse muiden rymistää empatioimaan.

Tulee mieleen kuin kiukutteluun opetettu lapsi, joka on aina odottanut muiden ratkaisevan hänen ongelmansa, ei itse ole kasvattanut itseään ottamaan elämää taistellen vastaan, kestämään tuulta, tuiskua ja pyryä vasten kasvoja.

Tositragediassa, tai todella verisessä loukkauksessa, voi tietenkin osoittaa empatiansa toiselle, viisain sanoin ja jopa menemällä puolustamaan loukattua uhria, silti tekemättä asiasta näyttävää numeroa.

Talon asukkaat ovat itse hakeutuneet tosi-tv-ohjelmaan. Kukin on oma itsensä. Mutta myös toiset, häntä katselevat saavat olla omat itsensä. Kukaan ei voi odottaa saavansa erityiskohtelua. Ymmärrän, että esim. transsukupuolisilla on ollut ja on omat taistelunsa, mutta niin on muillakin. Ketkään eivät yksin ole joitain "maailman kaltoinkohtelemia". Toisten taustoja ei voi tuntea.

Pitäisikö BB:hen hankkia psykologi tarjoamaan "kriisiapua" aikuisille, jotka "niin pahoittavat mielensä", milloin mistäkin toisen sanasta tai teosta?

Mulla oli aikoinaan eräs tällainen tuttu. Hänellä alkoivat yhtäkkiä huulet väristä ja hän käveli suoraan naaman eteen vaatimaan, että joku peruisi (jotkut ihan tavalliset) sanansa, "joista hän niin pahoitti mielensä" ja jopa pyytämään häneltä anteeksi! Se rouva ei ollut koskaan opetellut kestämään elämän tosiasioita. Hän itse eli ja nöyryyttämällä muita, jalat maassa olevia, yritti näin vetää heitäkin maailmaansa, jota ei ole.

Tällaiseen ei muiden pidä suostua, vaikka saisivat sitten nähtäväkseen todellisen mielipahaoopperan, kolmine näytöksineen. Aiheettomasti tai liioitellusti mielensäpahoittajien uhreiksi ei pidä suostua.

Elämä on.

2

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvin kirjoitettu.

• Anonyymi

Nabaz aivan pelle, tekoitkua vääntää jatkuvasti :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1309
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1098
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      63
      1093
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      163
      1013
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1009
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      886
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      735
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      734
    Aihe