Nuo aikuisten julkiset itkut kyllä ihmetyttää

Anonyymi-ap

BB:ssä on vuosien ajan ilmennyt outo nykyajan tapa reagoida pieniinkin vastoinkäymisiin: itkulla.

Itse en ole elämässäni tottunut itkemään. Vaikeuksia, erilaisia tragedioita on ollut tosi runsaasti, pikkulapsesta asti, mutta lähinnä kuivin silmin, "hammasta purren" olen ne kestänyt.

Jotkut herkät asiat tai syvälliset sanat voivat joskus saada itselläni silmäkulman hiukan kostumaan, mutta ei se yleensä varsinaiseen itkuun johda.

Julkinen itkeminen on kuin muiden syyttämistä, halpaa sympatian kerjäämistä. Jos itkettää, voi mennä vaikka yksin vessakomeroon purkamaan tunteitaan. Eikä sinne tarvitse muiden rymistää empatioimaan.

Tulee mieleen kuin kiukutteluun opetettu lapsi, joka on aina odottanut muiden ratkaisevan hänen ongelmansa, ei itse ole kasvattanut itseään ottamaan elämää taistellen vastaan, kestämään tuulta, tuiskua ja pyryä vasten kasvoja.

Tositragediassa, tai todella verisessä loukkauksessa, voi tietenkin osoittaa empatiansa toiselle, viisain sanoin ja jopa menemällä puolustamaan loukattua uhria, silti tekemättä asiasta näyttävää numeroa.

Talon asukkaat ovat itse hakeutuneet tosi-tv-ohjelmaan. Kukin on oma itsensä. Mutta myös toiset, häntä katselevat saavat olla omat itsensä. Kukaan ei voi odottaa saavansa erityiskohtelua. Ymmärrän, että esim. transsukupuolisilla on ollut ja on omat taistelunsa, mutta niin on muillakin. Ketkään eivät yksin ole joitain "maailman kaltoinkohtelemia". Toisten taustoja ei voi tuntea.

Pitäisikö BB:hen hankkia psykologi tarjoamaan "kriisiapua" aikuisille, jotka "niin pahoittavat mielensä", milloin mistäkin toisen sanasta tai teosta?

Mulla oli aikoinaan eräs tällainen tuttu. Hänellä alkoivat yhtäkkiä huulet väristä ja hän käveli suoraan naaman eteen vaatimaan, että joku peruisi (jotkut ihan tavalliset) sanansa, "joista hän niin pahoitti mielensä" ja jopa pyytämään häneltä anteeksi! Se rouva ei ollut koskaan opetellut kestämään elämän tosiasioita. Hän itse eli ja nöyryyttämällä muita, jalat maassa olevia, yritti näin vetää heitäkin maailmaansa, jota ei ole.

Tällaiseen ei muiden pidä suostua, vaikka saisivat sitten nähtäväkseen todellisen mielipahaoopperan, kolmine näytöksineen. Aiheettomasti tai liioitellusti mielensäpahoittajien uhreiksi ei pidä suostua.

Elämä on.

2

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvin kirjoitettu.

• Anonyymi

Nabaz aivan pelle, tekoitkua vääntää jatkuvasti :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6113
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3682
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3219
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      212
      2226
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1961
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1908
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1833
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1713
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      20