Oon koittanut etsiä netistä kokemuksia aiheesta mistä ei näköjään ole kovin paljoa tietoa oikein missään, eli nelitahtisen mopon sylinterinkannen madalluksesta ja sen vaikutuksesta. Olen parin kesän ajan rakennellut huvikseni tuollaista romukuntoisena hankittua kiinanskootteria, Solifer 50r eli Bt49qt-20b kone. Alunperin tuo kulki ehkä 40 alamäkeen ja oli pirun laiska, huonosti pidetty paska. Tähän mennessä oon vaihtanut aika paljon osia, rakennellut variaattorin, koneen laakereineen, kaasarin, sähköt + perävälityksen rattaat ja laakerit uusiksi ja paljon muuta, eli tehnyt kaatopaikkakuntoisesta paskasta toimivan. 72cc sylinteri+mäntä tuli laiteltua ja sen päälle 50cc kansi, ihan ok yhdistelmä. Variaattoriin testaillut monia erilaisia rullia + vastapainejousia ja niillä kikkailun todennut aika turhaksi tällasessa nelitahtisessa.
Tuolla 72cc koneella on toiminut ihan hyvin, mittariin vauhtia 70 eli oikeaa nopeutta +60 kmh.
Pitkillä välityksillä kiihtyvyys ja mäkivääntö on huono, ja toisinpäin huippunopeus tippuu, oon kokeillut erilaisilla variaattorin hiluilla, perävälityksen rattailla ja eri profiilisella takarenkaalla ym, teho ei vaan riitä. Nyt aloin huvikseen kokeilemaan saisko kantta madaltamalla tehoa tällaiseen koneeseen, tein kanteen merkit millin kohdalle ja hiomakoneen kanssa madaltamaan mikä tietysti meni hiukan pieleen eli ei tullut tarpeeksi tasainen, reunoista meni pyöreäksi. Oli otettava käsipelillä tasoa vasten vähän enemmän pois että sai omaan silmään riittävän tasaisen pinnan, eli kannesta lähti noin 1,3 milliä pois. Varmuuden vuoksi hioin venttiililautasten reunoihin pienen viisteen ettei ottaisi mäntään, mutta näköjään näissä riittää pelivaraa hyvin.
Lopputulos on parempi kuin odotin. (Odotin ihan paskaa).
Tyhjäkäynti nousi about 500rpm korkeammaksi samoilla kaasarin säädöillä ja käyntiäänestäkin kuuli että jotain on tapahtunut. Liikkeelle lähtiessä alkaa vetämään ihan eri tavalla ja kiihtyvyys + vääntö on paljon parempi kuin ennen. Huippunopeutta tuli ehkä 5kmh lisää eli ei juuri mitään, tuntuu että teho loppuu korkeilla kierroksilla, mutta normi ajossa ero on todella iso ja varsinkin taajama vauhdeissa on kiva vääntää kaasu pohjaan kun mopo kiihtyy ihan eri tavalla.
4tahti kannen madallus, toimii
Anonyymi-ap
0
429
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782