Muovisuojat keräävät hiekkaa

Anonyymi-ap

Toyotan alustassa on mustia muovisuojia, joiden tarkoitus on ilmeisesti suojata alustaa kiveniskemiltä. Muutama päivä sitten minulla oli tilaisuus kurkistaan Toyotan alustaan, ja tietysti vähän tutkin näitä muovisuojiakin. Havaitsin sen, että muovisuojien päälle oli kertynyt melkoisesti hiekkaa. Muovisuojat olisi helppo irrottaa hiekan poistamiseksi, sillä ne on kiinnitetty muovisilla kiinnikkeillä. En kuitenkaan vielä irrottanut suojia puhdistusta varten, vaan tiedustelen kokeneemmilta Toyotan omistajilta paria seikkaa.

Ensimmäinen kysymykseni koskee muovisuojien kiinikkeitä. Voiko nämä kiinnikkeet irrottaa niin, että ne säilyvät ehjinä ja ne voi käyttää sitten uudestaan vai pitääkö jokaisella puhdistuskerralla laittaa uudet kiinnikkeet? Onko näitä kiinnikkeitä Toyota-liikkeissä aina varastossa, jottei niitä tarvitse ennakkoon tilata?

22

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö Toyotaa olekaan tehty kokonaan pellistä?

    • Anonyymi

      Noilla muoveilla on yritetty suojata pahimpia paikkoja jotka joutuu alttiiksi kiveniskemille kun ruostesuojaus on jätetty kokonaan pois ja maalissakin säästetty. Suomessa nuo toimivat vain onnettomuudeksi, sillä niiden ja pellin väliin kertyy suolakurapaskaa ja siellä se pysyy kosteana pitkään ja hieroo ohuen maalin puhki ja ruostuminen on nopeaa. Jos niitä repii irti, niin kiinnikkeet hajoaa. Noissa on myös se harmittava puoli, että jos pohjaa kurkkii nostamatta autoa, niin niitä ruotevaurioita ei näe ja yllätys on valmis kun vie autonsa ensimmäiseen katsastukseen 4 vuotiaana ja autossa on jo reikiä.

      • Anonyymi

        Kauheeaa mitäs nyt tuijota kuskit🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀😍🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀


      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Olet siis sitä mieltä, että ennen homman aloittamista kannattaa ostaa kaikki uudet kiinnikkeet. Kiinnikkeet ovat muovia, joten tuskin ne ovat kovin kalliita.


    • Anonyymi

      Tiedän ettei automerkkini asiat kuulu tällä palstalle, mutta en malta olla kertomatta omasta kokemuksestani kun kerran palstalle eksyin.
      Avasin viime viikolla 12 vuotta vanhan farkku-Passatin pohjasuojan kuljettajan puolen reunalta kurkatakseni auton pohjaa. Ihmetykseni oli suuri kun kaikki näytti olevan kunnossa, eikä pohjamuovin päällä ollut muuta kuin hieman pölyä, vaikka autolla on ajettu ja ajetaan runsaasti sorateillä. Ruosteesta ei merkkiäkään. Laitoin tyytyväisenä muovin takaisin paikoilleen entisillä muovimuttereilla.
      Mainittakoon, että auto on ollut minulla uudesta saakka, joten tiedän ettei muovia ole aikaisemmin irroitettu. Autolla on nyt kilometrejä takana yli 300 000.

      • Anonyymi

        Toiset osaa tehdä muovisuojukset niin ettei ne kerää soraa ja ruostuta auton pohjaa. Toyota ei osaa! Tämä todettiin muutama vuosi sitten Tuulilasi-lehden tutkimuksessa uudehkoista autoista. Toyota Auris ja Avensis olivat alkavassa ruosteessa koteloiden ja ovien sisäpinnoilta jo muutaman kuukauden ikäisinä, sekä pohjamuovit mallia hiekankerääjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset osaa tehdä muovisuojukset niin ettei ne kerää soraa ja ruostuta auton pohjaa. Toyota ei osaa! Tämä todettiin muutama vuosi sitten Tuulilasi-lehden tutkimuksessa uudehkoista autoista. Toyota Auris ja Avensis olivat alkavassa ruosteessa koteloiden ja ovien sisäpinnoilta jo muutaman kuukauden ikäisinä, sekä pohjamuovit mallia hiekankerääjä.

        Muistan tuon tutkimuksen. Avensiksen pohjamuovien sanottiin päästävän hiekkaa ja pölyä sisäänsä, mutta Passatin ei vaikka on hyvin tuulettuva. Muutaman kuukauden ikäisen Avensiksen ovien ja koteloiden sisäpuolelta oli endoskooppitutkimuksessa havaittu jo alkavaa ruostumista pelkästään pohjamaalatuissa pinnoissa.
        Mahtaiskohan tuota tutkimusta löytyä vielä netistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan tuon tutkimuksen. Avensiksen pohjamuovien sanottiin päästävän hiekkaa ja pölyä sisäänsä, mutta Passatin ei vaikka on hyvin tuulettuva. Muutaman kuukauden ikäisen Avensiksen ovien ja koteloiden sisäpuolelta oli endoskooppitutkimuksessa havaittu jo alkavaa ruostumista pelkästään pohjamaalatuissa pinnoissa.
        Mahtaiskohan tuota tutkimusta löytyä vielä netistä?

        Tuossa videossa on vihjettä mistä on kysymys: https://youtu.be/dyAjs6WFczk
        Tuulilasin tutkimus mihin viittasin, on tehty aikaisemmin ja muistaakseni 18 autosta.


    • Anonyymi

      Älä vaan irroita niitä muovisuojia, ne on osa kantavia rakenteita. Auto voi nitkahtaa pahasti jos ne irroittaa.

    • Anonyymi

      Toyota on susipaska

      • Anonyymi

        "Toyota on susipaska"

        ******

        Ei se Tojota ihan susipaska auto ole. Minun edellisellä Tojotallani ajettiin jokapäiväistä ajoa peräti 28 vuotta, ja auto oli vieäkin lähes uudenveroisessa kunnossa. Katsastuksestakin se meni läpi ihan heittämällä. Takapyörissä jarruhihnatkin olivat vielä alkuperäiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toyota on susipaska"

        ******

        Ei se Tojota ihan susipaska auto ole. Minun edellisellä Tojotallani ajettiin jokapäiväistä ajoa peräti 28 vuotta, ja auto oli vieäkin lähes uudenveroisessa kunnossa. Katsastuksestakin se meni läpi ihan heittämällä. Takapyörissä jarruhihnatkin olivat vielä alkuperäiset.

        Hauska.


    • Anonyymi

      Niillä muovisuojilla peitellään huonoja peltejä

      • Anonyymi

        Toyotan ei tarvitse peitellä huonoja peltejä, sillä Toyotat eivät ruostu. Ne on vielä yli kaksikymppisinä täysin ruosteettomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan ei tarvitse peitellä huonoja peltejä, sillä Toyotat eivät ruostu. Ne on vielä yli kaksikymppisinä täysin ruosteettomia.

        Ne mitkä on ollut mummojen parkkihalleissa saattaa olla vielä käytössäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan ei tarvitse peitellä huonoja peltejä, sillä Toyotat eivät ruostu. Ne on vielä yli kaksikymppisinä täysin ruosteettomia.

        Kummasti kestotesteissä ne kuitenkin ehtivät ruostua parissa vuodessa pahaan kuntoon, tosin silloin niillä ajetaan reilummin, mutta onhan se noloa jos auto ei läpäise ensimmäistä katsastusta, kuten AutoBildin 100tkm testin jälkeen olisi käynyt kun jarrukilvissä oli jo reikiä. Hauskinta tuossa testissä oli kuitenkin, että löytyi yksi metallikuorinen liitin josta kuoret oli sulanut lähes kokonaan pois ja kaapelin johtimet pysyivät yhdessä vain korroosiomömmön avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti kestotesteissä ne kuitenkin ehtivät ruostua parissa vuodessa pahaan kuntoon, tosin silloin niillä ajetaan reilummin, mutta onhan se noloa jos auto ei läpäise ensimmäistä katsastusta, kuten AutoBildin 100tkm testin jälkeen olisi käynyt kun jarrukilvissä oli jo reikiä. Hauskinta tuossa testissä oli kuitenkin, että löytyi yksi metallikuorinen liitin josta kuoret oli sulanut lähes kokonaan pois ja kaapelin johtimet pysyivät yhdessä vain korroosiomömmön avulla.

        Eikös ruotsalaiset pidä jotain ruosterekisteriä missä on tutkittu autojen ruostesuojaus. Ei taida Tojotat hätyytellä kärkisijoja ruostesuojaksen paremmuuden puolesta.


    • Anonyymi

      Etupyörät heittää kokoajan hiekkaa ja kiviä.

      Joissakin autoissa pohjaan laitetut suojat suunniteltu huonosti eli etupäässä aukkoa josta hiekkaa menee päälle.

      Muovien päällä voi olla iso kasa hiekkaa myöhemmin.

      Kyllähän pohjan muovit on turhia ja aiheuttaa isot päästöt.

    • Anonyymi

      Tänään irrotin apukuskin puolelta alustan muovisuojat ja otin sieltä kaikki hiekat pois. Homma on hyvin helppo, eivätkä kiinnikkeetkään menneet rikki.

      Kaadoin hiekan muoviämpäriin ja punnitsin sitten sen keittiövaa'alla. Punnituksen mukaan hiekkaa oli kahden muovikaukalon alla yhteensä 2,4 kg. Jos kuskin puolella hiekkaa on suunnilleen saman verran, niin muovisuojien alla on yhteensa 4 - 5 kg hiekkaa. Ilmeisesti hiekat kannattaa poistaa parin vuoden välein, vaikka mitään hulto-ohjetta tästä ei olekaan.

      • Anonyymi

        Hiekka kannattaa poistaa talvella, kun piha on liukas. Muovisuojista saa silloin ilmaista hiekkaa liukkaudentorjuntaan. On se Toyota vaan hyvä auto.


      • Anonyymi

        Tyhjensin hiekan myös kuljettajan puolelta alustan muovisuojien alta. Kuljettajan puolella hiekkaa oli 2,6 kg. Puhdistuksen seurauksena auton paino pieneni siten 5 kg.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe