Uuslestadiolaisuus ei ole herätysliike

Anonyymi-ap

Moni luulee erheellisesti, että uuslestadiolaisuus olisi jokin herätysliike tai lestadiolaisuuden haara. Tämä ei pidä paikkaansa.
Uuslestadiolainen on yksittäinen lestadiolainen, joka on liberaalimpi kuin hänen liikkeensä yleisesti. Usein uuslestadiolaiset joko lähtevät omille teilleen, tai heidät hiillostetaan ulos. Muodostavatko nämä uuslestadiolaiset oman joukkonsa?
Eivät. He usein vain ajautuvat kirkon liberaalisiipeen. Osa pitää itseään tämänkin jälkeen lestadiolaisena, osa ei, mutta kantaa silti mukana lestadiolaista perintöä. Uuslestadiolaisuus onkin aika hajanainen käsite. Kaikki uuslestadiolaiset kun eivät välttämättä usko enää lainkaan lestadiolaisittain. He vain haluavat jotain omasta herätysliikkeestään. Kuka kaipaa siioninlaulujen sävelmiä haluten kuitenkin sovittaa niitä nykyaikaisemmiksi, kuka taas yhteisöllisyyttä jne. Nykyään nämä lestadiolaisuudesta erkaantuneet vapaamielisemmät muodostavatkin aika tiiviin kollektiivin, vaikkei sitä herätysliikkeeksi edelleenkään voii kutsua. Tähän kollektiiviin kuuluu niin kokonaan uskonsa jättäneitä, kuin uudella tavalla uskoviakin. Heitä yhdistää vain yhteinen herätysliiketausta. Voisi sanoa, että nämä ovat uuslestadiolaisia, vaikkei tällaista herätysliikettä edelleenäkän ole olemassa, eikä ehkä ole sellaista syntymässäkään. Itsekin tunnen itseni enemmän uuslestadiolaiseksi, joten olen omasta halusta eronnut paikallisesta Rauhanyhdistyksestä. Käyn säännöllisen epäsäännöllisesti kotikirkon tapahtumissa. Niin jumalanpalveluksissa, kuin erinäisissä konserteissakin.

4

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri näin. Uuslestadiolaisuustermiä ei liiemmin edes käytetä, vaikka osa haluaakin profiloitua juurikin uuslestadiolaisena. Vanhoillislestadiolaisuuskaan ei varsinaisesti ole herätysliike, vaikka sen niminen herätysliike onkin olemassa. Vanhoillislestadiolaisuus on konservatiivista lestadiolaisuutta näin yleisesti. Konservatiivisissakin piireissä on luonnollisesti näkemyseroja, kun vanhoillisuus ei itsessään ole mikään oppi sinänsä. Se on vanhassa pitäytymistä ja jossa ei mielellään tehdä suuria uudistuksia. Kaikki ryhmät ja ryhmittymät kuitenkin muuttuvat ajan saatossa. Vanhoillisia lestadiolaissuuntia Suomessa on erityisesti esikoislestadiolaisuus ja SRK-lestadiolaisuus (vanhoillislestadiolaisuus). Tämän lisäksi vanhoillislestadiolaisia on myös rauhansanalaisuuden piirissä. Liberaalilestadiolaiset yleensä ajautuu yleiskirkollisuuteen, tai löytävät paikkansa Rauhansanalaisuuden liberaalisiivestä. Rauhansanalaisuus onkin ns. sekaseura, jossa eri siipiä ei lähdetä hoitotoimenpitein irrottamaan, vaan annetaan tavallaan kaikkien kukkien kukkia. Sellaista herätysliikettä ei liene olemassa, jonka alla olisi vain uuslestadiolaisia. Eikä sellaista liene muotoutumassakaan, koska uuslestadiolaiset ovat yhteistyökykyisiä ja toimivat saumattomasti muiden kanssa ilman mitään raja-aitoja ja ryhmittymiä.

    • Anonyymi

      Uuslestadiolaisuus...? 😂 Jo lestadiolaisuus itsessään on ihmisten keksimää lahkolaisuutta. ja nyt sitten on keksitty vanhoillisten lisäksi vielä uuslestadiolaisuuskin.

      Kannattaisiko palata ihan vaan kristityksi, kuten Raamattu opettaa.

    • Anonyymi

      Tainnu suomi24.fi keksiä ite. Niin kauan tämä lestadiolaisuus palsta ollu tässä kuin koko suomi24.fi nettisivu

      • Anonyymi

        Ei Suomi24 ole tätä keksinyt. Uuslestadiolaisuus ei ole herätysliike, mutta useat liberaalimmin ajattelevat lestadiolaiset eri suuntauksista kokee olevansa uuslestadiolaisia.
        Täällä Suomi24:sella ei ole, kuin yksi lestadiolaisuuden suunta sen virallisella nimellä, eli vanhoillislestadiolaisuus. Pelkän lestadiolaisuuspalstan alla keskustelevat pääosin esikoislestadiolaiset, joka on vain yksi lestadiolaisuuden suunta.
        Mielestäni esikoislestadiolaisille pitäisi olla myös oma palstansa. Lestadiolaisuuden alla voisi sitten kirjoittaa kaikkea lestadiolaisuudesta. Ja täällä uuslestadiolaisuuden alla ne, jotka eivät koe kuuluvansa mihinkään näistä yleisimmistä haaroista, joita ovat siis esikoisuus, vanhoillisuus, rauhansanalaisuus ja uusheräys. Rauhansanalle ja uusheräykselle ei ole tarvetta tehdä omia palstoja, koska ne ovat itsessään niin pieniä liikkeitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!

      Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä
      Maailman menoa
      434
      5734
    2. Sofian hieno auto

      Seiskassa on juttua Sofian instassa olleesta kalliista ökyautosta. Jutussa kerrotaan Sofian ajavan autoaan, siis : onko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2557
    3. Kaivatulla on asiaa

      kirjoita asiasi kaivatulle tähän ketjuun
      Ikävä
      163
      2019
    4. Eihän asia minulle kuulu...mutta

      Ketä sinä mies odotat?
      Ikävä
      84
      1585
    5. Hannu Karpo

      Kiitos sinulle kun lausuit lopuksi vielä painavaa asiaa terveydenhuollosta. Tästä me kärsimme joka päivä. Kipuja on mutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1372
    6. Lapsiporno sallittava sanoo persuehdokas

      Kyllä, luit oikein. Vaaleissa ehdolla oleva persu haluaa sallia lapsipornoa: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/932
      Perussuomalaiset
      175
      1101
    7. Se vaan on faktaa että kepun ehdokas Sami Mäkinen poistettiin riparilta isosena

      Miksi yritettiin vaieta? Tapauksesta jo ainakin kaksi tai kolme viikkoa. Sami Mäkinen on kuntavaaliehdokas ja tällainen
      Haapavesi
      31
      1092
    8. Keksitkö mies

      mistä biisistä tulee sä ja mä mieleen?
      Ikävä
      97
      1027
    9. Ihanaa aurinkoista

      Huomenta päivää tiistaina. 🌞☺️ Kesän kukkasia odotellessa 💛🌱
      Ikävä
      313
      984
    10. Suomessa miesten työttömyys on korkeinta koko EU:ssa. Hienoa Orpo-Purra

      Työttömyys lisääntyi helmikuussa – Suomen miesten tilanne synkin EU:ssa Tilastokeskuksen mukaan työttömiä 15–74-vuotiai
      Maailman menoa
      146
      954
    Aihe