Tappavat jyrsimet

Anonyymi-ap

19

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhaa tietoa nastarenkaista: Mökkireissut talvisella erittäin liukkaalla mökkitiellä onnistuvat ilman ongelmia. Kitkarenkailla ei mökille pääsisi ja 5 km matka talvella jalkaisin kantamuksien kanssa ei houkuttele.

    • Anonyymi

      Ei sulla olisi vanhempia juttuja ja linkkejä?

    • Anonyymi

      Tutkimus ja tilasto ja emävale, vai miten se menikään. Onnettomuustietoinstituutti (hahah mikä sana) esittääkin, että kuolemaan johtaneet onnettomuudet analysoitaisiin tapauskohtaisesti.
      "Siinä on epävarmuustekijä, jos katsellaan pelkästään tilastollisesti. Sieltä jää selkeitä huomioita tekemättä".

    • Anonyymi

      Tuohan on jo vanha juttu. Ja moneen kertaan täälläkin kommentoitu ja spekuloitu.

      Jo silloin jäi vähän tutkimatta, miksi näin on. Tuossakin tutkimuksessahan tuli kyllä selväksi, että nastarenkaat ovat ylivoimaiset pidon osalta liukkailla kelillä.

      Syyksi arveltiin mm että kitkoilla ajavat kokeneemmat kuljettajat ja paremmissa olosuhteissa.
      Ja varmasti myös se selvästi ’keskimääräistä taitavampi kuljettaja’, joiksi n 80% suomalaisista itsensä mieltää, ymmärtää sekin, ettei vähäinen liukkaankelin kokemus muutu paremmaksi, jos vaihtaisi alle kitkarenkaat. Tai että taitavan kuskin taidot katoaisivat, jos vaihtaa pidoltaan ylivoimaisiin nastarenkaisiin. Toisin sanoen renkaat ei vaikuta kuljettajan ajotaitoon.
      Ymmärtäähän?

    • Anonyymi

      Olen kerran ajanut ojaan ja silloin oli nastarenkaat ja jäinen polanne. Puski risteyksestä pehmeään hankeen ja sudittelemalla irti. Siis yhtäkkiä ei pitänytkään ja heti ojassa.

      Nykykitkarenkailla tuntuma on parempi eikä tule yllätyksiä ja varsinkin vauhdikkaassa ajossa nautinto.

      • Anonyymi

        Eihän mitkään renkaat estä ojaan ajamista. Kyllä syypää löytyy ratin takaa.
        Nastat vain ovat liukkaalla pitokyvyltään ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, mutta ei nekään pysty estämään kuljettajan mokia.


    • Anonyymi

      Ehkä kitkoilla ajajat ajelevat varovaisemmin ja nastafiilit vetää kesänopeuksilla mutkaan?

      • Anonyymi

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.

        Eurokitkat ovat käytännössä sadekelin renkaat. Toimivat hyvin sulalla ja märällä tiellä….
        Liukkailla jäisillä teillä niistä ei ole mihinkään talvirengaskitkoihin verrattuna, saati nastarenkaisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.

        Kuljettaja säätää vauhdin, ei renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.

        Tuo on sitä nuoruuden uhmaa ja tyhmyyttä, kyllä se varmasti kolahtaa ja toivottavasti järki palaa päähän.


    • Anonyymi

      Kitkarenkailla ajaa keskimäärin paremmat ja kokeneet kuskit.

      • Anonyymi

        Johtuiskohan siitä että kitkoillla ajetaan enemmän taajamissa eikä lähdetä huonolla kelillä maantielle.


      • Anonyymi

        Näin varmaankin. Uskotaan omiin kykyihin selvitä heikommillakin talvirenkailla. Hyvä huomata sekin, ettei ’paremmuus ja kokemus häviä, jos siirtyy parempiin talvitenkaisiin,

        Mitäpä luulet tapahtuvan, jos ne vähemmän taitavat, epävarmemmat ja kokemattomammat siirtyvät nadtoista kitkoihin, tulisiko heistä sitten ’parempis ja kokeneempia’ kuljettajia?


      • Anonyymi

        Suomalaisistahan yli 80% katsoo kuuluvansa noihin keskimääräistä parempiin kuljettajiin. Silti nastoilla tiettävästi ajaa n 80% kuljettajista.
        Jokin ei väitteessäsi nyt täsmää…


    • Anonyymi

      Kitkarenkaita on vähän ja pitäisikö vertailu tehdä hieman laajemmin esim asioihin vaikuttaa paljon miten ,missä, ajetaanko renkaat loppuun mm määrät ja monta muuta asiaa vaikuttaa lopputulokseen. Muuttumaton tieto on edelleen että märkään jäähän tunkeutuva piikki pitää ja jään päällä liukuva kitkarengas on liukas. Ei sille saa millään tilastolla mitään! Jäisillä vuorilla kiipeilevillä on pitkäpiikkiset kengät eikä kitkapohjia ja miksihän? Tuo vertaus toimii myös autonrenkaisiin. Vuorikiipeiliällä on pitkät piikit että lumi joka jää kengän ja pohjan väliin vaatii pitkät piikit. Autoissa ei tarvita pitkiä piikkejä kun tiet aurataan ja vuorten rinteitä ei aurata. Kovalla pakkas lumitiellä kitkarengas uutena toimii hyvin aivan kuin nastarengaskin. Etelän kehä kolme sisällä se alue joka on elinkelvotonta vapaudesta ja rauhasta pitävälle ihmiselle sinne suolan sekaan voi kitka toimia ihan kelvosti. Turhia kitkaspede julkaisuja kun tulee autottomilta vihreiltä liian usein.

      • Anonyymi

        Nyt on peräkammarinpoika päästänyt suustaan totuuden. Arvostakaamme sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on peräkammarinpoika päästänyt suustaan totuuden. Arvostakaamme sitä.

        No Helsingissä ei taida peräkammareita asunnoissa olla, kun hintataso on sellainen, ettei ylimääräisiä huoneita ole varaa hankkia. Ei 60 neliön isossa perheasunnoissa moiseen ylellisyyteen ole varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Helsingissä ei taida peräkammareita asunnoissa olla, kun hintataso on sellainen, ettei ylimääräisiä huoneita ole varaa hankkia. Ei 60 neliön isossa perheasunnoissa moiseen ylellisyyteen ole varaa.

        Helsingissä peräkammaripojat asuu asuntoloissa eikä heillä varmastikaan ole autoja, joten tämä iänikuinen nasta-kitkakeskustelu ei heitä liikauta mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1516
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1166
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1146
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      251
      975
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      959
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      930
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      913
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      859
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      767
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      31
      743
    Aihe