Mineraaliöljyllä ajettu vuosia ja nyt synteettistä jatkoon

Anonyymi-ap

Vanhempi jenkki. Edellinen omistaja vaihdellut kyllä muutama tuhannen välein joten ei ehkä hirveässä pikikerroksessa sisältä vai onko kuitenkin? 10w-30 ollut mineraalina. Kone käy kauniisti ja pölläyttelemättä. Mutta jatkossa laittaisin 5w-30 täyssynteettiset. Mutta jos kone on likainen ja esim öljypohja tervainen lietekerros ja kannen päällinen samassa tervapiessä niin täyssynteettinen pesevä öljy irrottaa ja tukkii imusihdin kanavia ja aiheuttaa täystuhon. Mikähän on avaamatta konetta mitenkään paras keino suorittaa turvallinen ”sisäpesu”varmuudella? Varminta tietysti jatkaa mineraalilla mutta vaihdan nykyaikaiseen öljyyn kuitenkin.

7

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ne moottorin sisäpesuaineet käytettynä ohjeen mukaan. Jonkin verran kertoo moottorin likaisuuudesta kun avaat venttiilikopan.

      Kuinkas vanha toi jenkki mahtaa olla? Jos 80-luvulta tai vanhempi niin en menisi 5W-30:llä enkä edes 10W-30:llä ajelemaan. Parempi olisi 10W-40 tai 5W-40 jos ajat talvellakin.

      • Anonyymi

        Oldsmobilen kone 307. Jostain 60 luvulla suunniteltu ja on nyt 80 luvun autossa valmistus ajankohdaltaan. Liekkö jotain matkan varrella tehdas muuttanut hyvin se ainakin käy. Juuttuahan on että sen aikakauden koneet toimi silloin mineraaliöljyillä ja niillä pitäisi ajaa mutta uudet täyssynteettiset pesevyydellään yms ominaisuuksillaan kyllä minua on vakuuttanut muissa koneissani ja niitä on tarkoitus tässäkin koneessa käyttää.
        Onko joku hyväksi havaittu moottorin sisäpesuaine minkä nimistä?
        Pitää kurkkia sisälle e-villen endoskoopilla jonka laadusta en ihan ole vakuuttunut n80€.
        Vain kesäkäyttö on tarkoitus ja ehkä se 10W-30 mutta olisiko suositella jotain hyvää pesevää öljyä kellään? Täyssynteetinen vai vain semisyntteetinen?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ohessa hyviä täyssynteettisiä API-luokituksilla normaaliin ajoon. Lisäksi ZDDP-pitoisuudet tallessa mikä monista öljyistä tänä päivänä puuttuu. Eikä tarvitse kausikäytössä olevaa konetta turhaan käynnistellä seisonnan aikana. Esteriöljyt pysyvät siellä missä pitääkin.

      https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/fuchs_titan_race_pro_s_5w_40_5l_4x5l-p-611186-0

      https://www.janicolracing.fi/product/1038/nanodrive-cfs-5w40-nt-moottorioljy-5-litraa

      https://www.motonet.fi/fi/tuote/592052/Motul-300V-Power-5W-40-EsterSynt-2-l-moottorioljy

      https://www.motonet.fi/fi/tuote/590080/Red-Line-10W-40-tayssynt-esteripohj-946-ml-moottorioljy

    • Anonyymi

      Pesu- ja dispergointiaineet toimivat moottoriöljyssä seuraavasti. Pesu- ja dispergointilisäaineita käytetään pitämään moottorin metallipinnat puhtaina, estämään saostumien muodostumista sekä neutraloimaan diesel- ja bensiinipolttoaineiden palaessa syntyvien syövyttävien happojen haitallisia vaikutuksia. Kaikki moottoriöljyt, jotka heikkenevät joko hapettumisen tai likaantumisen seurauksena, muodostavat liukenematonta lietettä ja lakkoja ja hartseja, jotka voivat kertyä moottorin pinnoille. Kerättyään nämä lietteet, lakat ja hartsit voivat tukkia öljylinjat ja öljykanavat aiheuttaen moottoriöljyn virtauksen pääsemästä voideltaviin osiin. Näiden kerrostumien, lietteiden ja hartsien muodostumisen estämiseksi on tärkeää, että moottoriöljy sisältää tehokkaan pesu-/dispergointilisäjärjestelmän. Pesuaineet ovat öljyliukoisia emäksiä, jotka on johdettu orgaanisista saippuoista tai kalsiumin, magnesiumin tai natriumin tai bariumin suoloista. Nykyään ne ovat ensisijaisesti kalsium- tai magnesiumpohjaisia. Näitä materiaaleja kutsutaan usein organometalliyhdisteiksi ja ne ovat luonteeltaan polaarisia, mikä mahdollistaa niiden tarttumisen hiukkasten pintoihin. Pesuaineilla on kaksi päätehtävää. Ensin ne nostavat mahdolliset kerrostumat pinnoilta moottorin pinnoilta, joihin ne tarttuvat, ja sitten yhdistyvät kemiallisesti muodostaen sulkukalvon, joka estää saostumia pääsemästä ulos suspensiosta ja koaguloitumasta. Pesuaineet muodostavat kahdenlaisia ​​sulkukalvoja. Pienille hiukkasille (yleensä alle 0,02 mikronia kooltaan) pesuaineet muodostavat imeytyneen kalvon, joka hidastaa hiukkasten koaguloitumista. Paljon suurempien hiukkasten (koko vaihtelee välillä 0,5-1,5 mikronia) pesuaineet saavat hiukkasten pinnat hankkimaan samanmerkkisen sähkövarauksen, jotta ne hylkivät toisiaan. Pesuaineiden polaarisilla metallisilla päillä on suuri affiniteetti toisiinsa. Nämä molekyylit vetävät toisiaan puoleensa kuin magneetit ja muodostavat klustereita, joita kutsutaan "miselleiksi". Öljyyn liukenemattomilla kerrostumien esiasteilla on suurempi affiniteetti pesuainemolekyyliin kuin öljymolekyyleillä. Pesuainemisellit houkuttelevat niitä (ihan tapaan kuin rautatäytteet vedetään magneetin puoleen) ja jäävät niiden sisään. Siten ne pysyvät liuoksessa moottoriöljyssä eivätkä voi laskeutua muodostaen saostumia moottoriin. Miselliin mahtuvien hiukkasten määrä on rajoitettu. Kun hiukkasten määrä ylittää käytetyn pesuainekemian kapasiteetin, voi muodostua kerrostumia. Siksi moottoriöljy on tyhjennettävä ennen kuin tämä tapahtuu, jotta moottorin puhtaus halutaan ylläpitää. Toiseksi pesuaineet neutraloivat polttoaineen palaessa syntyneet hapot reagoimalla kemiallisesti happojen kanssa, jolloin muodostuu vaarattomia neutraloituja kemikaaleja. Dispergointiaineet ovat polaarisia lisäaineita, joita käytetään lietteen ja nokihiukkasten hajottamiseen agglomeroitumisen, laskeutumisen ja kerrostumien estämiseksi. Dispergointiaine peittää hiukkaset ja pitää ne hienojakoisina. Dispergointiaineet ovat polymeerisiä ja tuhkattomia yhdisteitä. Nämä yhdisteet perustuvat pitkäketjuisiin hiilivetyihin, jotka tehdään happamaksi ja neutraloidaan sitten emäksistä typpeä sisältävällä yhdisteellä. Hiilivetyosa tarjoaa öljyliukoisuuden, kun taas typpiosa tarjoaa aktiivisen kohdan, joka houkuttelee ja pitää sisällään mahdollisia kerrostumia muodostavia materiaaleja pitääkseen ne suspendoituneena moottoriöljyssä. Tässä tilassa hapot ja kerrostumat eivät näe moottorin metallipintoja. Kuten aiemmin mainittiin tässä pesu- ja dispergointiainekeskustelussa, yksi niiden tehtävistä on auttaa neutraloimaan polttoaineen palaessa muodostuvia happoja. Jokainen näistä lisäaineista edistää näiden happojen neutralointia osoittamalla moottoriöljyn kokonaisemäsluvun (TBN). TBN mittaa moottoriöljyn kykyä neutraloida palaessa muodostuvia happoja. Niin kauan kuin moottoriöljyn TBN pysyy käytön aikana tietyn rajan yläpuolella (yleensä ½ alkuperäisestä TBN-luvusta), moottoriöljy on käytön aikana edelleen käyttökelpoista. Moottoriöljyn on kyettävä säilyttämään TBN-reservi (emäksisyysreservi), joka muodostuu sekä pesu- että dispergointiaineista koko öljynvaihtovälin ajan. Näistä kahdesta lisäaineesta juuri pesuaineet tarjoavat parhaan alkalisuusreservin. Vaikka dispergointiaineet ovat välttämätön lisäaine moottoriöljyjen formuloinnissa, ja moottoriöljyn kokonais-TBN, joka saadaan käyttämällä runsaasti dispergoivaa kemiaa, ei tarjoa riittävää suojaa, jota moottori tarvitsee happamien palamisen sivutuotteiden syövyttävää vaikutusta vastaan. dispergointiaineet kuluvat nopeammin kuin pesuaineet. Toisaalta pesuaineet, koska ne reagoivat kemiallisesti moottoriöljyssä olevien happojen ja muiden hiukkasmaisten epäpuhtauksien kanssa, pystyvät säilyttämään TBN-reservinsä pidempiä aikoja ja tarjoavat siten TBN:lle suojaavamman muodon.

      • Anonyymi

        Aha.


    • Anonyymi

      Ja lässyn lässyn.
      Moottoriöljyt ovat olleet ns peseviä jo ainakin 60 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      128
      2177
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1811
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      38
      1488
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      29
      1295
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1163
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1133
    7. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      26
      926
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      867
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      810
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      722
    Aihe