Mikä TALVIpyöräksi

Anonyymi-ap

126

1770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulee 20-luku mieleen, siis 1920 luku

    • Anonyymi

      Tuossa on ne kaikki ominaisuudet, jotka pyörältä vaaditaan ydintalven aikana.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.halpahalli.fi/nyx-se-27-5-maastopyora-24-v-runko-18-sininen.html tällaista kyllä itse suosittelisin leveiollä nastarenkailla varustettuna niin matkanteko on helpompaa kuin aloittajan pyörällä. Lumisateen jälkeen tulee yleensä suvi ja tiestä kuhmurainen jolla kapee rengas hakee.

        Mieluummin 29-tuumaisella renkaalla, rullaa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin 29-tuumaisella renkaalla, rullaa paremmin.

        Niin ja nastarengasvalikoima on parempi 29-koossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.halpahalli.fi/nyx-se-27-5-maastopyora-24-v-runko-18-sininen.html tällaista kyllä itse suosittelisin leveiollä nastarenkailla varustettuna niin matkanteko on helpompaa kuin aloittajan pyörällä. Lumisateen jälkeen tulee yleensä suvi ja tiestä kuhmurainen jolla kapee rengas hakee.

        Ketjuvaihteet jäässä ja loskakeillä selkämärkänä ilman lokasuojia. .Lyhyille talvimatkoille varma valinta aloittaja pappamalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja nastarengasvalikoima on parempi 29-koossa.

        Selaine jossa ei vaijerit ja nuppi jäädy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.halpahalli.fi/nyx-se-27-5-maastopyora-24-v-runko-18-sininen.html tällaista kyllä itse suosittelisin leveiollä nastarenkailla varustettuna niin matkanteko on helpompaa kuin aloittajan pyörällä. Lumisateen jälkeen tulee yleensä suvi ja tiestä kuhmurainen jolla kapee rengas hakee.

        tuossa ei ole tarakkaa, ostosten kuljetus repussa käy selän päälle ja ohjaustangossa laitonta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuossa ei ole tarakkaa, ostosten kuljetus repussa käy selän päälle ja ohjaustangossa laitonta

        Kyllä viis kilometriä menee heittäen reppu selässä, ite oon ajanut työmatkoja 12km sivu reppu selässä ja ei ongelmia. Ostoksen oon hakenut sitten lähikaupasta tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viis kilometriä menee heittäen reppu selässä, ite oon ajanut työmatkoja 12km sivu reppu selässä ja ei ongelmia. Ostoksen oon hakenut sitten lähikaupasta tarvittaessa.

        Itsekin olin reppumies useita vuosia mutta kyllä kunnon tilava sivulaukku/laukut päihittää repun mennen tullen, kunhan on laadukas Ortlieb. Sivulaukkuun saa isommatkin ostokset eikä paina persettä penkkiin tai keuhkoja kasaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.halpahalli.fi/nyx-se-27-5-maastopyora-24-v-runko-18-sininen.html tällaista kyllä itse suosittelisin leveiollä nastarenkailla varustettuna niin matkanteko on helpompaa kuin aloittajan pyörällä. Lumisateen jälkeen tulee yleensä suvi ja tiestä kuhmurainen jolla kapee rengas hakee.

        Tuo on hullun kapine. Toimii kesäaikaam, kun aurinko paistaa.
        Loskassa ja sateessa tuolla ei ajeta ilman sukelluspukua.
        Vaijerit jäätyy talvella, kun sää vaihtuu jne. Huolto kerran kuussa.


    • Talvipyörän rengaskokoon (tulee mahtua myös pyörimään rungossa...) pitää löytyä kunnollista (mieluiten nastoitettua) talvirengasta, sekä talvipyörässä pitää olla 2kpl tunnokkaita ja yllätyksettömästi toimivaa jarrua. Eli ainakaan jarrujen puolesta tuo linkattu pyörä ei kyllä ole mitenkään kauhean hyvä talvipyöräksi. Ja löytyykö kyseisessä koossa sopivaa rengasta, sitä en edes katsonut.

    • Anonyymi

      Sivulaukut vielä tuohon niin A Vot, se on siinä, talviajoneuvo.

    • Anonyymi

      Millainen 5km on talvella, hyvin hoidettu pyörätie tyyliin Oulu? Silloin ei ehkä tarvitse edes nastoja. Täytyykö joka päivä polkea säässä kuin säässä vai onko joku vaihtoehto huonoissa olosuhteissa? 5km ei ole kovin pitkä matka. Olen Hollannissa polkenut sikäläisillä pyörillä, sopii oikein hyvin leppoisaan menoon, yksinkertaisia mikä on talvella hyvä, hieman painavia kyllä mikä tuntuu jos on mäkiä. Rahalla tietysti saa ominaisuuksia. Itse tiedät lopulta parhaiten mikä on paras sinulle.

      • Anonyymi

        Tuttu oli traumalla töissä ja painotti nastojen tärkeyttä talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu oli traumalla töissä ja painotti nastojen tärkeyttä talvella.

        Trauma siitä tulee, kun kesättalvet polokee sammaa, son vetelän turistia vällee hyä polokasta.


    • Anonyymi

      Vaihteet voivat olla ongelma tarttuvassa lumessa ja kovilla pakkasilla. Yksinkertainen pyörä on paras rapaisiin ja 0n paikkeilla vaihteleviin keleihin.

      • Anonyymi

        Rataspakka menee todella harvoin tukkoon, ja silloinkin yleensä se viimeksi käytetty ratasyhdistelmä toimii. Talvella olosuhteet vaihtelevat erittäin paljon, ja samalla tarve eri välityksille on jopa suurempi kuin kesällä. En näe mitään järkeä ostaa yksivaihteista sen takia, että monivaihteinen joskus harvoin loskassa muuttuu yksivaihteiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rataspakka menee todella harvoin tukkoon, ja silloinkin yleensä se viimeksi käytetty ratasyhdistelmä toimii. Talvella olosuhteet vaihtelevat erittäin paljon, ja samalla tarve eri välityksille on jopa suurempi kuin kesällä. En näe mitään järkeä ostaa yksivaihteista sen takia, että monivaihteinen joskus harvoin loskassa muuttuu yksivaihteiseksi.

        Rataspakka menee harvoin tukkoon ,niipä mutta mites takavaihtaja toimii lumimöykyn sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rataspakka menee harvoin tukkoon ,niipä mutta mites takavaihtaja toimii lumimöykyn sisällä.

        Vannejarrut on ainoat jotka kerää lunta, levujarruihin eikä takavaihtajaan kerry lunta ensinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vannejarrut on ainoat jotka kerää lunta, levujarruihin eikä takavaihtajaan kerry lunta ensinkään.

        Oletko lumessa edes ajanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lumessa edes ajanut

        Varmaankin joka talvi sellaiset 1000km osa tosin asfaltilla ilman lunta.


    • Anonyymi

      1-vaihteisena toki toimintavarma mutta voi olla raskas polkea upottavassa lumessa. Näyttäisi tuo pyörä ihan mukavalta ajella talven epätasaisilla tienpinnoilla kun tärinää ei välity niin paljoa käsille verrattuna etunojamaisempaan pyörään, ohjaus ei myöskään hae tuollaisessa niin herkästi. Kapeat tiheänastaisetkin renkaat rullaavat hyvin tiukkaan pakkautuneella lumella, sohjokelit sitten hankalampia, ellei ole läskipyörää. Talvikelit ovat haastavia tienpinnan kunnon vaihtelun vuoksi. Hyvät nastarenkaat kuitenkin kannattaa olla alla.

      • Mutta koska kyseisellä pyörällä on vähän painoa eturenkaalla, niin siellä ei myöskään lähtökohtaisesti ole juurikaan myös pitoa.

        Ja kuka tosissaan ehdottaa talveen yhdellä jarrulla varustettua pyörää? Kyllä hyvään pysähtymiseen tarvitaan aina kahta jarrua.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta koska kyseisellä pyörällä on vähän painoa eturenkaalla, niin siellä ei myöskään lähtökohtaisesti ole juurikaan myös pitoa.

        Ja kuka tosissaan ehdottaa talveen yhdellä jarrulla varustettua pyörää? Kyllä hyvään pysähtymiseen tarvitaan aina kahta jarrua.

        Nuorena oli yksivaihteinen ja yksijarruinen ja sillä sitä ajettiin kesät ja talvet nuoren riskejäkin ottaen. Sitten vähän vanhempana 12 vaihteinen Peugeot, vannejarruilla tietenkin. Silläkin pärjättiin vaikka nykyään ei kukaan pärjää vannejarruilla ainakaan talvella. Ja talvet oli lumisia ja jäisiä. Oliko ne kuskit sitten ennen parempia vai miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena oli yksivaihteinen ja yksijarruinen ja sillä sitä ajettiin kesät ja talvet nuoren riskejäkin ottaen. Sitten vähän vanhempana 12 vaihteinen Peugeot, vannejarruilla tietenkin. Silläkin pärjättiin vaikka nykyään ei kukaan pärjää vannejarruilla ainakaan talvella. Ja talvet oli lumisia ja jäisiä. Oliko ne kuskit sitten ennen parempia vai miten?

        Eikä tietenkään mitään nastoja, olikohan moisia olemassakaan...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena oli yksivaihteinen ja yksijarruinen ja sillä sitä ajettiin kesät ja talvet nuoren riskejäkin ottaen. Sitten vähän vanhempana 12 vaihteinen Peugeot, vannejarruilla tietenkin. Silläkin pärjättiin vaikka nykyään ei kukaan pärjää vannejarruilla ainakaan talvella. Ja talvet oli lumisia ja jäisiä. Oliko ne kuskit sitten ennen parempia vai miten?

        Se että joskus kymmeniä vuosia sitten on auttavasti pystytty ajamaan talvella ”millä tahansa pyörällä”, ei muuta sitä tosiasiaa että nykypäivänä on paljon kyvykkäämpiä talvipyöriä saatavilla.
        Voidaan vaikka verrata jotain 1970-luvun takavetoista autoa sen aikaisilla renkailla. Kyllä
        Niilläkin on aikoinaan läpi talven ajettu.
        Mutta tuskin kukaan sellaista nykypäivänä talviautoksi olisi ehdottamassa, jos vaihtoehtona olisi nykyaikainen nelivetoinen auto nykyaikaisella tekniikalla ja nykyaikaisisilla renkailla.
        Kehitys nyt vain kehittyy eteenpäin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Se että joskus kymmeniä vuosia sitten on auttavasti pystytty ajamaan talvella ”millä tahansa pyörällä”, ei muuta sitä tosiasiaa että nykypäivänä on paljon kyvykkäämpiä talvipyöriä saatavilla.
        Voidaan vaikka verrata jotain 1970-luvun takavetoista autoa sen aikaisilla renkailla. Kyllä
        Niilläkin on aikoinaan läpi talven ajettu.
        Mutta tuskin kukaan sellaista nykypäivänä talviautoksi olisi ehdottamassa, jos vaihtoehtona olisi nykyaikainen nelivetoinen auto nykyaikaisella tekniikalla ja nykyaikaisisilla renkailla.
        Kehitys nyt vain kehittyy eteenpäin.

        Meillä on töissä pari vanhempaa Sprinteriä. Eihän ne mitään vallan loistavia autoja ole liukkailla talvikeleillä (joita muuten viime talvena riitti) mutta tuhansia kilometrejä kuukaudessa niillä ajetaan. Kaukana ne ajokelvottomista kuitenkin on, tyhjänäkin liukkaalla. Malttia ja ennakointia vain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on töissä pari vanhempaa Sprinteriä. Eihän ne mitään vallan loistavia autoja ole liukkailla talvikeleillä (joita muuten viime talvena riitti) mutta tuhansia kilometrejä kuukaudessa niillä ajetaan. Kaukana ne ajokelvottomista kuitenkin on, tyhjänäkin liukkaalla. Malttia ja ennakointia vain.

        Mutta jos joku olisi kysymässä neuvoa nimenomaan talvikäyttöä ajatellen olevan pakettiauton hankkimiseen, niin olisiko ostoneuvo tuollainen vanhempi Sprinter vaiko joku muu paketiauto?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta jos joku olisi kysymässä neuvoa nimenomaan talvikäyttöä ajatellen olevan pakettiauton hankkimiseen, niin olisiko ostoneuvo tuollainen vanhempi Sprinter vaiko joku muu paketiauto?

        Jos budjetti olisi 15 000 - 20 000 ja tarvetta valtavalle tavaratilalle niin miksei? Ja ajotkin sinänsä vähäisiä 100-200 km päivä. Kuten sanoin, maltilla ja ennakoinnilla se iso Sprinteri liikkuu liukkaalla vaikka telikärry perässään. Auto ei ole kelvoton missään nimessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on töissä pari vanhempaa Sprinteriä. Eihän ne mitään vallan loistavia autoja ole liukkailla talvikeleillä (joita muuten viime talvena riitti) mutta tuhansia kilometrejä kuukaudessa niillä ajetaan. Kaukana ne ajokelvottomista kuitenkin on, tyhjänäkin liukkaalla. Malttia ja ennakointia vain.

        Tämä on raibojennpalsts
        Ei saa kehua autoja vaan pitåä haukkua autoilijoita

        Ravo sukkahousu potku

        Ihmettelen kun kansa äänestää kokoomusta mutta samaan omaa ei kokoomus politiikka miellytä

        Äänestäkää kokomusta saatte ilmaista sähköä ja ruokaa ja bensaa
        Kauppiaat kokoomuslaisa ja nehän myy ilmaieksi kuten nytkin

        Oikeistohallitukset keksineet pörssi sähkön

        Kun kapitalisti teienaa ja rikstuu niin työläinen köyhtyy

        Jos et ole oikea rikas kokoomuslainen loinen miksi äänestä siten kokoomusta

        Jos omaisuutesi on alle miljoonan en näe syytä äänestää kokoomusta

        Äänestä sdp


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta koska kyseisellä pyörällä on vähän painoa eturenkaalla, niin siellä ei myöskään lähtökohtaisesti ole juurikaan myös pitoa.

        Ja kuka tosissaan ehdottaa talveen yhdellä jarrulla varustettua pyörää? Kyllä hyvään pysähtymiseen tarvitaan aina kahta jarrua.

        Aika paljon noita työmatkalaisia vaan näkyy kulkevan ihan peruspyörillä talvellakin. Jotkut kuskaa lapsensakin päiväkotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena oli yksivaihteinen ja yksijarruinen ja sillä sitä ajettiin kesät ja talvet nuoren riskejäkin ottaen. Sitten vähän vanhempana 12 vaihteinen Peugeot, vannejarruilla tietenkin. Silläkin pärjättiin vaikka nykyään ei kukaan pärjää vannejarruilla ainakaan talvella. Ja talvet oli lumisia ja jäisiä. Oliko ne kuskit sitten ennen parempia vai miten?

        Vannejarrullisella itsekin ajoin monet talvet, hyvin tarrasivat kunhan aloitti jarrutuksen hieman etuajassa eli tavallaan esilämmitti paloja vannetta vasten joka oli monesti jäinen tai lumen peittämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon noita työmatkalaisia vaan näkyy kulkevan ihan peruspyörillä talvellakin. Jotkut kuskaa lapsensakin päiväkotiin.

        Onhan heitä. Mutta he eivät ole oikeita pyöräilijöitä vaan jotain kummajaisia, kun kykenevät ihan tavallisella peruspyörällä liikkumaan talvellakin. Ajatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on raibojennpalsts
        Ei saa kehua autoja vaan pitåä haukkua autoilijoita

        Ravo sukkahousu potku

        Ihmettelen kun kansa äänestää kokoomusta mutta samaan omaa ei kokoomus politiikka miellytä

        Äänestäkää kokomusta saatte ilmaista sähköä ja ruokaa ja bensaa
        Kauppiaat kokoomuslaisa ja nehän myy ilmaieksi kuten nytkin

        Oikeistohallitukset keksineet pörssi sähkön

        Kun kapitalisti teienaa ja rikstuu niin työläinen köyhtyy

        Jos et ole oikea rikas kokoomuslainen loinen miksi äänestä siten kokoomusta

        Jos omaisuutesi on alle miljoonan en näe syytä äänestää kokoomusta

        Äänestä sdp

        Oli kyse vaan talvipolkupyöräilystä, nyt vähän polveilee jollain...


    • Anonyymi

      Etujarru pyöräyttää keulan alta.

      Talvipyöräily on aina varovaista ja hidasta ajoa.

      • Arvasin että kyseinen kommentti tulee…

        Tuohon pitää sitten vain todeta että et ole ajanut hyvällä talvipyöräillä (siis jossa tasapainoinen ajoasento joka jakaa ajajan painon kohtuullisen tasaisesti etu ja takarenkaalle, varustettu hyvillä/tunnolliselle jarruilla sekä hyvillä nimenomaan talvikäyttöön tarkoitetuilla renkailla).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Arvasin että kyseinen kommentti tulee…

        Tuohon pitää sitten vain todeta että et ole ajanut hyvällä talvipyöräillä (siis jossa tasapainoinen ajoasento joka jakaa ajajan painon kohtuullisen tasaisesti etu ja takarenkaalle, varustettu hyvillä/tunnolliselle jarruilla sekä hyvillä nimenomaan talvikäyttöön tarkoitetuilla renkailla).

        Kyllä santtu oikeassa on. Tietysti jos pelottaa aina ja joka paikassa niin sitten varmasti kaatukin suurella todennäköisyydellä. Itsekin päästellyt talvisilla maanteillä neljääkymppiä jäisiä rännejä alaspäin ja vieläpä lukkopolkimet kiinni saappaanpohjissa. Pystyssä pysyy kun ei pelkää, pysyy jäisissä urissa, ei jarruta eikä vatkaa ohjaustankoa. Alla tietysti hyvät nastarenkaat.


      • Anonyymi

        Ei muuten pyöräytä vaan pysähtyy kuin kesällä, jos on nastarengas edessä.


    • Anonyymi

      Talvella joutuu ajamaan pienillä välityksillä. Tuosta dokusta ei saa tolkkua välityksestä, tosin eturatas vaikuttaa pieneltä. Ketjusuoja on aivan must.

    • Anonyymi

      Parasta tuossa on halpa hinta eli mitäs se ViLenin tokaisikaan ?

      • Anonyymi

        Onneksi useimmat eivät ole samalla tavalla vähällä järjellä varustettuja, että pakko ostaa kun halvalla saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi useimmat eivät ole samalla tavalla vähällä järjellä varustettuja, että pakko ostaa kun halvalla saa.

        Halvassa pyörässä on parasta ,ettei kelpaa niin hyvin varkaille.Kalliista pyörästä tahtoo lähteä ainakin osat ,jolle koko pyörää viedä. Itellä on halppispyörä arkiajoon ja parempi lenkeille.
        Kalliin pyörän paras lisävaruste ön Yosemite-tarrat.


    • Anonyymi

      Opel Astra.

      • Anonyymi

        Ongelmatalven tuoja normaalina lumi- ja pakkastalvena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmatalven tuoja normaalina lumi- ja pakkastalvena.

        Opel = On pakkasta, en lähde.


      • Anonyymi

        Miten tämä ooppeli liittyi tähän ketjuun?


    • Anonyymi

      Työkaveri polkee samanlaisen 5 km työmatkan talvisin (ja kesäisin) sähköavusteisella hybridillä. Siis ihan perussähköpyörällä. Nastarenkaat siihen ilmestyi lumien tultua. Jos viitsisin talvella töihin polkea olisi oma valintani myös kyllä sähköpyörä.

    • Anonyymi

      joo, no onko noi fattipyörät sitte kevyitä ajaa kun tie on märkää raskasta lunta ja auraamaton, kerran näin yhden kevyehkön pojan sitä jo seisaalteen ajavan ylämäkeen, niinku viimesillä voimillaan

      • Anonyymi

        Sähkö auttaa miestä tai naista mäessä.


      • Anonyymi

        Pyörä kannattaa esiviilentää ulkoilmaa vastaavaan lämpötilaan niin ei lumi tarraa renkaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö auttaa miestä tai naista mäessä.

        Sähköä pitää nykymaailmassa säästää ja säännöstellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö auttaa miestä tai naista mäessä.

        ...kun on lihasheikkoutta tai muuta kremppaa.


    • Anonyymi

      Ratkaisu on se, että laitat itsesi talviteloille.

    • Anonyymi

      Moni kesäajan "vakava" pyöräilijä hyötyliikkuu talven Jopolla. Näyttää se onnistuvan silläkin, hienon vaivattomasti eikä tarvii Reiskaa polokee päättömästi.

      • Anonyymi

        Reiska ?

        Sanotaanko traineria nykyään Reiskaksi ?

        Ennen se oli Raineri.


    • Anonyymi

      Työntöhommiksi menee tuollaisella, talvella pitää olla hidas välitys käytettävissä.

    • Anonyymi

      Lada kalina

    • Anonyymi

      Ivalossa antoi jo lumen, nyt armeijanpyörä alle, suolaavatkin jo.

    • Anonyymi

      Kona Dew tai joku Dew malleista.

    • Anonyymi

      Tuleeko jonkun varuskunnan huutokauppaan armeijan polkupyöriä ?

      • Anonyymi

        Jostain niitä saa, koska taas pakkasaamuna tuli vastaan, ei tullut kyklöjä vastaan


    • Anonyymi

      Mites fatbike jolla voi ajaa vaikka hankikannolla? Isot kuviorenkaat eivät jäisistä urista ole moksiskaan.

      • Anonyymi

        Niinpä sitä luulis, vaan aja ja elä, helppoo ei oo.


      • Anonyymi

        Fatbiken nastarenkaat ovat julmetun kalliita. Ainakin työkaverini onnistui kaatumaan jäällä ilman, korjauskuluja tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fatbiken nastarenkaat ovat julmetun kalliita. Ainakin työkaverini onnistui kaatumaan jäällä ilman, korjauskuluja tuli.

        Liukkaalla jäällä ei oikein taida mikään muu kunnolla pitää kuin oikeasti kunnollinen nastarengas.
        Tai Fat:n renkaankan saa kyllä jäällä pitämään kohtuullisesti jos tiputtaa rengaspaineet oikeasti tarpeeksi alas, mutta silloin kyseisillä paineilla ei ”normaalissa” ajossa kyllä kukaan haluasi ajaa, kun rullaavuus menee aivan surkeaksi.

        Fat:n renkaan hyvä pito liukkaalla/maastossa ei perustu niinkään vain renkaan leveyteen, vaan siihen että renkailla on tarkoitus ajaa pienehköillä painella (ja renkaat on suunniteltu niin että niissä voi huoletta käyttää jopa tyyliin 0.5bar paineita ilman pelkoa renkaan vaurioitumisesta).


    • Anonyymi

      Oma valintani talvipyöräksi on vanha retki-Helkama muutettuna napavaihteiseksi ja suoralla tangolla. Edessä vannejarru, napadynamollinen nastarengas ja kunnon valot, takana vähän karkeampi rengas ilman nastoja, jalkajarrut, valo ja tavarateline laukkuineen.

      Olen ajanut tällä yhdistelmällä talviset 8 km työmatkani ja muut asioinnit jo monta vuotta. Kaatumisia alle yksi vuodessa, siirtymisiä toiseen kulkumuotoon sään, kelin tai pyörävian vuoksi vielä vähemmän.

      • Anonyymi

        Vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Itselläni 27 vaihteinen Rossanon hybridi, jossa edessä nasrarengas ja toimii talviajossa hyvin vaikka on vannejarruilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Itselläni 27 vaihteinen Rossanon hybridi, jossa edessä nasrarengas ja toimii talviajossa hyvin vaikka on vannejarruilla.

        Kiva kiva, vaan tiedätkö sinäkään mikä on ”napadynamollinen nastarengas”?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva kiva, vaan tiedätkö sinäkään mikä on ”napadynamollinen nastarengas”?

        Siitä puuttuu JA sana välistä


    • Anonyymi

      Ostin juuri itselleni käytetyn edullisen yosemite-sähkömaastopyörän. Ajattelin sillä kulkea 13 kilometrin työmatkaa talviaikaan. Onkohan kellään näistä 7-vaihteisista käyttäjäkokemuksia?

      • Anonyymi

        Tälläisella yosemitella olen pari vuotta kesät talvet ajellut ilman mitään ongelmia. Miksi näitä haukutaan vaikka hintaansa nähden ovat oivallisia polkupyöriä?


    • Anonyymi

      Tässäkin keskustelussa monet pitävät ulkovaihteita (eli ainakin takana rattaita monta) isona ongelmana talvella. Itse ajan läpi talven työmatkaa ja huviksenikin, ja vaihteet ovat aiheuttaneet äärimmäisen vähän ongelmia. Ajan etelärannikon "talvessa", jossa jokainen päivä voi olla mitä vain. Oma pakkasrajani on noin 20-22° C.

      Voitelen ketjun tippapullosta nuukasti ja pyyhin marinoitumisajan jälkeen turhat pois.

      Eli voiko suihkeöljyjen yletön käyttö edesauttaa ongelmia, eli loskan takertumista, ulkovaihteissa?

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että myös vaijerit voitelen nuukasti.


      • Anonyymi

        Kyllä varmasti voi, liiat öljyt pitäisi aina pyyhkiä rätillä ketjuista ja rattaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmasti voi, liiat öljyt pitäisi aina pyyhkiä rätillä ketjuista ja rattaista.

        Mitään öljyä kannata varsinkaan talvella käyttää. Vahaa se olla pitää. Pysyy ketjut puhtaana pitkään,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään öljyä kannata varsinkaan talvella käyttää. Vahaa se olla pitää. Pysyy ketjut puhtaana pitkään,

        Mistä tätä vahaa saa? Onko se jonkinlainen suihke vai miten käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tätä vahaa saa? Onko se jonkinlainen suihke vai miten käytetään.

        Kaupasta niitä saa. Merkkejä on mm Rex Domestique, ja talvikäyttöön Rex Arctic tai esimerkiksi Muc-Off -50* chain lube. Ketjut pitää olla täysin puhtaat ja kuivat ennen käsittelyä. Pulloa ravistellaan rajusti ja sen jälkeen pisara ainetta per ketjunivel.


    • Anonyymi

      Millog pitää puolustusvoimien huutokauppoja muutaman kerran vuodessa.

      Viimeksi oli Pansiossa, josta ostin pyörän ja hyvin on täällä Säkylässä palvellut, edullinen, ehjä ja pääsee minkä haluaa. Sähkärit ja vaipat ajelee ohi, ei haittaa, ei niitä juuri enää liikkeessä olekaan.

      • Anonyymi

        Jäätävissä sateissa ja kunnon pakkasissa ainut toimiva talvipyörä on juuri tuollainen, hangessasäilytettävä.


      • Anonyymi

        19.10.2022 Kalkun, Tampere, huutokaupassa, nuo vietiin käsistä. Jopa Keisari oli hämmästynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jäätävissä sateissa ja kunnon pakkasissa ainut toimiva talvipyörä on juuri tuollainen, hangessasäilytettävä.

        Jäätävä sade tekee katupinnat yleensä niin liukkaaksi että pyörällä pystyy siinä suhteellisen turvallisesti ajamaan vain jos pyörä on verustettu oikeasti kunnollisilla nastarenkailla (IceSpiker Pro, Piikisika, Wrathchild yms.) ja tasapainoisella ajoasennolla sekä tunnokkailla jarruilla.
        Viimetalvena taisi tuollainen "pääkallokeli" olla 1 tai 2 päivänä ja ei silloin montaa pyöräilijää liikkeellä näkynyt, itsellä taasen kaikki nuo vaatimukset täyttävä pyörä ja mitään vaikeutta ei ajossa ollut. Ei myöskään jäätyneet jarrut (pieni koejarrutus aina aika ajoin että varmistaa toiminnan), eikä vaihteisto (muistaa vaihdella suhteellisen aktiivisesti, niin ei jäädy),


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jäätävä sade tekee katupinnat yleensä niin liukkaaksi että pyörällä pystyy siinä suhteellisen turvallisesti ajamaan vain jos pyörä on verustettu oikeasti kunnollisilla nastarenkailla (IceSpiker Pro, Piikisika, Wrathchild yms.) ja tasapainoisella ajoasennolla sekä tunnokkailla jarruilla.
        Viimetalvena taisi tuollainen "pääkallokeli" olla 1 tai 2 päivänä ja ei silloin montaa pyöräilijää liikkeellä näkynyt, itsellä taasen kaikki nuo vaatimukset täyttävä pyörä ja mitään vaikeutta ei ajossa ollut. Ei myöskään jäätyneet jarrut (pieni koejarrutus aina aika ajoin että varmistaa toiminnan), eikä vaihteisto (muistaa vaihdella suhteellisen aktiivisesti, niin ei jäädy),

        Ei liukkaalla välttämättä mitään läskipiikkejä tarvita. Itsekin päästellyt menemään pääkallokelillä komiasti Suomi Tyres Routa- renkailla. Täysin luotettavat ja leveyttä vain 40 millimetriä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jäätävä sade tekee katupinnat yleensä niin liukkaaksi että pyörällä pystyy siinä suhteellisen turvallisesti ajamaan vain jos pyörä on verustettu oikeasti kunnollisilla nastarenkailla (IceSpiker Pro, Piikisika, Wrathchild yms.) ja tasapainoisella ajoasennolla sekä tunnokkailla jarruilla.
        Viimetalvena taisi tuollainen "pääkallokeli" olla 1 tai 2 päivänä ja ei silloin montaa pyöräilijää liikkeellä näkynyt, itsellä taasen kaikki nuo vaatimukset täyttävä pyörä ja mitään vaikeutta ei ajossa ollut. Ei myöskään jäätyneet jarrut (pieni koejarrutus aina aika ajoin että varmistaa toiminnan), eikä vaihteisto (muistaa vaihdella suhteellisen aktiivisesti, niin ei jäädy),

        2021 talvena tuollaisia "pääkallopäiviä" oli useita ainakin Turun seudulla. Melko normaalimäärä tuli lunta mutta edestakaisin sahaavat lämpötilat ja sateet aiheuttivat sen että peilijäätä oli monena päivänä eikä sepelinkylväjät enää lopulta viitsineetkään tehdä turhaa työtä kun edellinen kerros vajosi jään alle.


    • Anonyymi

      Oletko jalaton?

      • Anonyymi

        Miten niin oletko jalaton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin oletko jalaton?

        jalaton, hyljekin, sienellä on jalka


    • Anonyymi

      Sähköläski kuiturungolla/osilla on paras työmatkapyörä talveksi.

      • Anonyymi

        Ja todella lompakkoystävällinen, kelpaa jättää talon pyörävarastoon tai kirjaston eteen.


    • Anonyymi

      Lenin lausui:

      Kaikkien maiden työtä tekevät: YHTYKÄÄ !

      vai oliko se marski tai engelsi ?


      Jokatapauksessa, eivät pysyneet pyörällä pystyssä, hevon selässä osasivat.

    • Anonyymi

      Sähköläski ei sovellu koviin pakkasiin. Eivät vuokraamotkaan anna niitä hiihtokeskuksissa kovissa pakkasissa.

      • Kerrotko lisää näistä soveltumattomuusasioista, itselläni alkaa kohta neljäs talvi Sähköavsuteisten pyörien kanssa, niin olisi kiva kuulla noin itsevarmalta kommentoijalta että mitkä asiat sitten vaikka "sähköläskeissä" ei sovellu koviin pakkasiin (ja tietysti tuo kovan pakkasen määritelmä on jokaisella omansa, mutta itse ainakin olen luokkaa -20´C pakkasella sähköavusteisella pyörällä ollut liikkeellä, ja kuski "jäätyi" aikaisemmin kuin pyörä.
        Luonnollisesti sähköpyörien akuissa on sama asia kuin muissakin akuissa, niiden sähkövarauskapasiteetti laskee kylmässä, eli sähköavustuksen toimintamatka lyhenee kesäkeliin verrattuna useita kymmeniä prosentteja kovalla pakkasella. Muuten isompia ongelmia itselläni ei pakkasista huolimatta ole ollut.
        Tietysti yksi huomionarvoinen asia on, että akkua ei saa ladata kylmänä, vaan akku pitää ottaa ladatessa sisään lämpimään, vaikka pyörää muuten ulkona säilyttäisikin (akku kannattaa ottaa sisään vaikkei sitä silä kertaa lataisikaan).

        Oma talvikalustoni on GZR Dominanc-e 2.0 sähköfätti
        https://aijaa.com/7JlSMx

        Sekä kunnon nastarenkailla (Icespiker Pro) varustettu Ghostin Teru II jäykkäperä
        https://aijaa.com/AgEXIl


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko lisää näistä soveltumattomuusasioista, itselläni alkaa kohta neljäs talvi Sähköavsuteisten pyörien kanssa, niin olisi kiva kuulla noin itsevarmalta kommentoijalta että mitkä asiat sitten vaikka "sähköläskeissä" ei sovellu koviin pakkasiin (ja tietysti tuo kovan pakkasen määritelmä on jokaisella omansa, mutta itse ainakin olen luokkaa -20´C pakkasella sähköavusteisella pyörällä ollut liikkeellä, ja kuski "jäätyi" aikaisemmin kuin pyörä.
        Luonnollisesti sähköpyörien akuissa on sama asia kuin muissakin akuissa, niiden sähkövarauskapasiteetti laskee kylmässä, eli sähköavustuksen toimintamatka lyhenee kesäkeliin verrattuna useita kymmeniä prosentteja kovalla pakkasella. Muuten isompia ongelmia itselläni ei pakkasista huolimatta ole ollut.
        Tietysti yksi huomionarvoinen asia on, että akkua ei saa ladata kylmänä, vaan akku pitää ottaa ladatessa sisään lämpimään, vaikka pyörää muuten ulkona säilyttäisikin (akku kannattaa ottaa sisään vaikkei sitä silä kertaa lataisikaan).

        Oma talvikalustoni on GZR Dominanc-e 2.0 sähköfätti
        https://aijaa.com/7JlSMx

        Sekä kunnon nastarenkailla (Icespiker Pro) varustettu Ghostin Teru II jäykkäperä
        https://aijaa.com/AgEXIl

        Ompas tuossa ghostissa pieni eturatas. Luulisi että isoimmalla takarattaalla ole mitään käyttöä raskaassakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ompas tuossa ghostissa pieni eturatas. Luulisi että isoimmalla takarattaalla ole mitään käyttöä raskaassakaan.

        Tuo pieni eturatas (nyt taitaa olla kiinni 16-piikkinen) liittyy tuohon kyseisen moottorimallisarjan (Bosch Performance gen2. Vm.2014-2019) teknisen toteutuksen erityispiirteeseen, eli siihen että yhden kampikierroksen aikana tuo etuhammasratas pyöriikin 2.5kertas itsensä ympäri (eli poljinkammet ja eturatas eivät ole kiinteästi toisissaan kiinni, vaan poljinvoima ”kulkee” moottorin kautta jossa sitten yhdessä sähkömoottorin aputehon kautta kulkeutuu eturattaalle).
        16-piikkinen eturatas vastaa näinollen välityssuhteellisrsti 40-piikistä ”luomupyörän” eturatasta.
        Ja pitää huomioida että Bosch siirtyi uudemmissa moottoreissaan takaisin tuohon perinteiseen 1:1 suhteeseen kampikierroksen ja rattaan pyörimiseen suhteen.
        Muuten tuota asiaa (eli 1:2.5 suhdetta) ei ajaessa mitenkään havaitse, mutta rakenteesta johtuen kyseisellä moottorimallilla ilman avustusta ajaminen on todella raskasta.


    • Anonyymi

      Kysy vuokraamoista, heillä on tilastollista tietoa

    • Anonyymi

      Talvioloissa pyörän ei tarvitse olla nopea, vaan vakaa ja luotettava juhta.

    • Anonyymi

      Jos marraskuu on talvikuukausi, niin mikä tahansa lokasuojin ja levein renkain varustettu konkeli kelpaa liikkumiseen.

    • Anonyymi

      Maastopyörä ehkä sopisi talvipyöräksi, sillä maastopyörään saa kunnon nastarenkaan. Itse käytän nastoja vain edessä. Lisäksi maastopyörän ajoasento on matalampi kuin linkin pyörän. Kylmät tuulet puhaltavat vartaloon pystyssä ajoasennossa.

    • Anonyymi

      Mikä vaan, ominaisuudet kehittyy, kun niitä harjoitetaan.

      Happea sisään, niin kyllä se talvipyöräkin kulkee.

    • Anonyymi

      inttipyörä tai mummis kalevalainen mankeli

    • Anonyymi

      Nyt kun talvikin tuli tänne Kuopioon, niin ainoat pyöräilijät jokka kalakukko-torilla näkee, ajavat vanhoja teräsrunkoisia 70 -80 luvun malleja tai uudempia hybriideitä, halpoja. Kaikenmualiman säätäjät ovat talleissaan polokemassa Raineria. Mokomat Turhanpyöräilijät !

    • Anonyymi

      Akku auttaa, kunnes hyytyy, ja yllättävän nopeasti hyytyykin pakkasviimassa.

      • Ei se nyt mitenkään aivan yllättäen ja erityisen nopeasti hyydy.
        Akkuhan kannattaa säilyttää (ja ehdottomasti ladata) lämpimässä ja isoimmassa osassa pyöriä akku on kohtuullisen helposti irroitettavissa mukaan otettavaksi sisätiloihin.
        Oma kokemukseni noista sähköpyörän akuista kertoisi että -10’c pakkanen tiputtaisi akun antamaa varausta noin 20-25%:a verrattuna kesäkeliin (eli avustettu toimintmatka tippuisi 20-25%:a verrattuna kesällä ajettuun) Ja -20’c pakkanen tiputtaisi akun antamaa varausta jonkin 40%:a (eli avustus matka tippuisi noin 40%:a kesäkeliin verrattuna).
        Akkuihinhan on saatavilla mallikohtaisia neopreenisuojia jotka hidastavat akun kylmenemistä ja näin ollen auttavat akun käyttöä talviaikaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei se nyt mitenkään aivan yllättäen ja erityisen nopeasti hyydy.
        Akkuhan kannattaa säilyttää (ja ehdottomasti ladata) lämpimässä ja isoimmassa osassa pyöriä akku on kohtuullisen helposti irroitettavissa mukaan otettavaksi sisätiloihin.
        Oma kokemukseni noista sähköpyörän akuista kertoisi että -10’c pakkanen tiputtaisi akun antamaa varausta noin 20-25%:a verrattuna kesäkeliin (eli avustettu toimintmatka tippuisi 20-25%:a verrattuna kesällä ajettuun) Ja -20’c pakkanen tiputtaisi akun antamaa varausta jonkin 40%:a (eli avustus matka tippuisi noin 40%:a kesäkeliin verrattuna).
        Akkuihinhan on saatavilla mallikohtaisia neopreenisuojia jotka hidastavat akun kylmenemistä ja näin ollen auttavat akun käyttöä talviaikaan.

        Akulle voi hankia lämmitimen. Itse käytän ladattavaa kädenlämmitintä.


    • Anonyymi

      Eikös Hesarissa ollut joku juttu pohjanmaalaisesta palopäälliköstä, joka ajelee 140 km lenkkejä, kesät talvet, Jopolla. Keskari 24 km/h, saavuttanut jopa 44 km/h tuntinopeuden.

      • Anonyymi

        Jos tasaisella saavuttaa normivälityksillä olevalla Jopolla 44 km/h nopeuden, pitää olla harvinaisen nopeat jalat. Itse en saa edes 30 km/h tasolle nousemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tasaisella saavuttaa normivälityksillä olevalla Jopolla 44 km/h nopeuden, pitää olla harvinaisen nopeat jalat. Itse en saa edes 30 km/h tasolle nousemaan.

        Kyllä se myötätuuleen menee. Vastatuuleen tuskin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se myötätuuleen menee. Vastatuuleen tuskin.

        Pitää huomioida että jos "perinteinen" vaihteeton jopo, nin siinä taitaa vakiovälitys olla 47 eturatas ja 16 takaratas. Ja rengastus tuo isojopon 26", niin tuohon 44km/h nopeuteen pääseminen vaatii 120kierr/min pyöritysnopeuden, joka alkaa jopon ajoasennolla, ilman lukkopolkimia olla jo kohtuullisen haastava suoritus (ei mahdoton, mutta erittäin haastava).


    • Anonyymi

      Jopolla 44 km/h

      ettei tuossa vaan ole alamäki kyseessä ?

      Jopon tekniikkaa ei ole suunniteltu noin korkeisiin nopeuksiin.

    • Eilennä illasta kävin lumimyräkässä ja huonosti auratuilla pyöräteillä ajamassa sellaisen vajaan parikymmentä kilometriä, siellä sitten ohitin usemmankin näitä osan tällä palstalla kehuttuja "talvipyöriä" joita kuskit työnsivät kun eivät päässet tuppuraisessa lumessa eteenpäin taikka mutkittelivat laidasta etenemisen ollessa hyvin hidasta.
      Mutta pakkohan näiden pyörien olla hyviä talvipyöriä kun täällä niitä kehutaan.

      Itse ajoin sähköavusteisella maasturilla ja ajo onnistui ihan hyvin ilman isompia ongelmia.

      • Anonyymi

        Jos mennään aloittajan kysymykseen niin melkein mikä vain pyörä käy. 5km matkalle sähköpyörä on hätävarjelun liioittelua. Itse lähtisin kuitenkin ketjuvaihteisesta maastopyörästä tai hybridistä. Jos on tasamaata niin vaihteellista ei välttämättä tarvita. Tosin paksummassa lumessa kevyemmistä välityksistä on hyötyä. Valinnassa kannattaa huomioida myös mahdollinen muu käyttö.

        Rengasvalinta on varsinkin talvikeleillä aina kompromissi. Paljon riippuu paikallisesta olosuhteesta ja tienpidosta. Pyörätiellä paksussa lumessa kapeampi on kevyempi polkea mutta röpelöisellä ja uraisella polanteella leveämpi toimii vakaammin. Jos haluaa ajaa kaikilla keleillä niin nastallinen rengas on hyvä vaihtoehto varsinkin jos liukkaita kelejä on odotettavissa paljon.

        Jos joku pyörä nyt pitäisi sanoa niin trekin uusin ds3 voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei vain taida olla vielä saatavilla.

        https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyörät/hybridipyörät/polkupyörät-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-gen-5/p/36826/?colorCode=green


      • Anonyymi

        Umpihangessa ja kovilla pakkasilla menen vebaston valmiiksi lämmittämällä autolla. Jos talvikeli on hyvä, niin sitten pyörällä.


    • Anonyymi

      Minusta Jopo tms. (jos on runkokoon puolesta sopiva) on hyvä valinta. Varauksella vanha napavaihde (Shram/ Sachs Torpedo EI Shimano) ja harvapakka ketjuvaihde… Paras kuitenkin suora välitys, fiksi saattaisi olla kaikkein ideaalisin.

    • Anonyymi

      Auraamattomille väylille tarvitaan konevoimaa, jota ei tarvitse polkea, siis ei Jopo vaan MOPO !

      • Anonyymi

        Pyörän voi kustomoida konevoimalla liikkuvaksi. Konevoimaisella pyörällä liikuessa pystyy keskittymään olennaiseen eli pystyssä pysymiseen. Sähkömoottori eteen ja kaasu ja poljinsensorin voi unohtaa. Ebaysta saa Bafangin 350 wattisia moottoreita. Kaasun ja näytön ja controllerin ja piuhat voi tilata Amazon.de:stä. Pinnat vielä jostain. Netistä löytyy tietoa kiekon rakentamiseen. Moottori on kestää kunhan vain avaa moottorin kannen ja laittaa silikonitiivistettä.


    • Anonyymi

      Jopolla pääset perille kelissä kuin kelissä.

    • Ei näkynyt tuolla lumikinoksissa oman noin 16km. "iltalenkin" aikana "mummonpyöriä" eikä jopoja yhtään kappaletta, muutamat kepearenkaisen pyörän jäljet oli havaittavissa mutta niiden vieressä kulki tasatahtia pyörän taluttajan jalanjäjet, kun tietyssä kelissä/lumessa se pito loppuu niin se vain loppuu sileähköllä kumilla.

      Sähköfätti oli oikea valinta pyörävalikoimastana talvipyöräksi tälle kelille
      https://aijaa.com/SoVQqk
      https://aijaa.com/jthsXp

      • Anonyymi

        Nyt kun Hellsinskajassa on paikoin metri lunta pyöräteillä, moottorikelkka on ainut, joka siellä, ainakin aluksi, kulkee.

        Kerrankin tsädiläiset saavat kadehtia Lapin talviolosuhteita.


      • Anonyymi

        Myönnän auliisti että sähköstä saa kevennystä polkemiseen paksummassa lumessa. Ja olet oikeassa siinäkin että renkaalla on suuri merkitys pidon kannalta. Erilaisia renkaita on kuitenkin nykyään saatavilla eri leveyksillä ja kuvioinneilla sekä nastoilla jolloin talvipyöräily on mahdollista hyvinkin erilaisilla pyörillä. Jos kokeilet luomupyöriä niin huomaat että fätti ei ole paras vaihtoehto paksussa lumessa koska vastus kasvaa renkaan levenemisen myötä. Maastoajossa talvella renkaan kantavuudella on suuri merkitys jolloin leveämpi on usein parempi.

        Paikallisten pyöräteiden talvikunnossapidosta kannattaa olla yhteydessä vastuutahoon jos lunta on jatkuvasti tolkuttoman paljon ajoradalla. Pelkästään ääriolojen takia ei sähköpyörää kannata hankkia. Ja luomupyörä on aina ekologisempi ja pitkäikäisempi hankinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän auliisti että sähköstä saa kevennystä polkemiseen paksummassa lumessa. Ja olet oikeassa siinäkin että renkaalla on suuri merkitys pidon kannalta. Erilaisia renkaita on kuitenkin nykyään saatavilla eri leveyksillä ja kuvioinneilla sekä nastoilla jolloin talvipyöräily on mahdollista hyvinkin erilaisilla pyörillä. Jos kokeilet luomupyöriä niin huomaat että fätti ei ole paras vaihtoehto paksussa lumessa koska vastus kasvaa renkaan levenemisen myötä. Maastoajossa talvella renkaan kantavuudella on suuri merkitys jolloin leveämpi on usein parempi.

        Paikallisten pyöräteiden talvikunnossapidosta kannattaa olla yhteydessä vastuutahoon jos lunta on jatkuvasti tolkuttoman paljon ajoradalla. Pelkästään ääriolojen takia ei sähköpyörää kannata hankkia. Ja luomupyörä on aina ekologisempi ja pitkäikäisempi hankinta.

        Kyllä 47-622 nastarengas hakee tietyissä olosuhteissa, liiraa ja vetää mukaansa myös takarenkaan. Yleensä hgissä on osa pyöräteistä ok, varsinkin ne ykköspyörätiet.
        Näkyi alkuviikosta liikkeelä jonnin verran wolt kuskeja joillain fatit suurimmalla osalla ne sähkösccoterit vai mitä ne lienee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän auliisti että sähköstä saa kevennystä polkemiseen paksummassa lumessa. Ja olet oikeassa siinäkin että renkaalla on suuri merkitys pidon kannalta. Erilaisia renkaita on kuitenkin nykyään saatavilla eri leveyksillä ja kuvioinneilla sekä nastoilla jolloin talvipyöräily on mahdollista hyvinkin erilaisilla pyörillä. Jos kokeilet luomupyöriä niin huomaat että fätti ei ole paras vaihtoehto paksussa lumessa koska vastus kasvaa renkaan levenemisen myötä. Maastoajossa talvella renkaan kantavuudella on suuri merkitys jolloin leveämpi on usein parempi.

        Paikallisten pyöräteiden talvikunnossapidosta kannattaa olla yhteydessä vastuutahoon jos lunta on jatkuvasti tolkuttoman paljon ajoradalla. Pelkästään ääriolojen takia ei sähköpyörää kannata hankkia. Ja luomupyörä on aina ekologisempi ja pitkäikäisempi hankinta.

        "Paikallisten pyöräteiden talvikunnossapidosta kannattaa olla yhteydessä vastuutahoon jos lunta on jatkuvasti tolkuttoman paljon ajoradalla."

        Sehän on vain hyvä, jos lumet ovat ajoradalla, eikä sieltä pyörätielle aurattuna.


    • Anonyymi

      Tavan maasturilla mene ja hyvin kulkee kun on nastat. Sähköpyörä on kyllä hyvä liikuntarajoitteiselle polkijalle.

    • Anonyymi

      Näillä uraisilla pääkallokeleillä vain nelipyöräinen on turvallinen, jos mikään liikkumaväline on. Eipä vaan kaupoista löydy sellaista.

      • Anonyymi

        Löytyy nimellä hyrysysy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy nimellä hyrysysy

        Poljettava automobiili eli polkuauto, jossa on myös se hyrisevä moottori. Se on totta, sillä ei niin helposti liukastele.


    • Anonyymi

      Mene juosten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      94
      2011
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      418
      1561
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1303
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1106
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1052
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1015
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      989
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      249
      930
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe