ongelmallinen pariskunta..

lintujaan rakastava

minulla on 2 neitokakadua, melko varmasti naaras ja koiras.
ogelmani on ollut jo pitkään kesytys! linnut ovat olleet minulla jo melkein vuoden ja nuoria olivat kun ostin.
seurustelen lintujeni kanssa lähes päivittäin ja ne luottavat minuun melkoisesti ja tulevat syömään kädelle(tosin usein vasta pitkän maanittelun jälkeen..) ja semmoista..
kuitenkaan en ole saanut niistä semmoisia kavereita kuten olin toivonut!
ja tiedän kyllä miksi, koska niitä on kaksi! ja se harmittaa mua kovasti, vaikka tavallaan niin on parempi..
luulin että pystyisin kesyttämään ne mutta olen tajunnut että ne eivät tarvitse minua koska niillä on toisensa.

rakastan lintujani kovasti ja niiden olot on niin hyvät kuin olen saanut järjestettyä(iso häkki, oikea ruokinta, päivittäiset lentämiset jne.), mutta silti se minuun kohdistuva hellyys linnuilta puuttuu..:(

tiedän kuinka kesyjä ne voivat olla ja olen kade teille joilla on ihana kesy neitsikka tai muu lintu!!

olenkin miettinyt että olisiko minulla vielä mahdollista saada niistä rapsuteltavia tai edes olkapäällä istujia?

jos ei niin olen kiinnostunut kyyhkyistä, tuleeko niistä läheisiä ja kesyjä? entä voiko niitä hankkia saman katon alle neitokakadujen kanssa?

tai auttaako jos hankin "kolmannen pyörän" neitsikoilleni ja kesytän sen?

olen miettinyt myös neitojeni lisääntymistä, voiko poikasista kesyttää mulle ystävän?

pois en lintujani myy, mutta olen miettinyt että jätän ne äidilleni kun olen ehkä muuttamassa kesällä.. tuntuu pahalta sanoa tuo, mutta tiedän että äitini pystyy hoitamaan ja rakastamaan niitä kuten minä.. yhdessä me ne ostettiinkin!

auttaakaa tai edes ehdottakaa jotain!!
kiitos..

4

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Kolmas pyörä on aina kolmas pyörä, ja vaikka se saattaisi sinua kohtaan olla kesympi niin voi tulla ongelmia sitten sen pariskunnan kanssa. Jos rähinöitä tulee niin yksinäinen lintu on tarvittaessa kyettävä majoittamaan omaan häkkiin. Linnut katsovat toki mallia toisistaan ja huomattavan kesy lintu voi houkutella arempiakin ottamaan kontaktia, mutta toisaalta yhtä hyvin voi uusi lintu ottaa mallia vanhoista ja villiintyä sekin jos et tee töitä sen kanssa kontaktin ylläpitämiseksi.

      Kyllä pariskunnastakin rapsutuskesyn voi saada, mutta se tosiaan vaatii enemmän työtä ja aktiivista harjoitusta kuin yksittäisen linnun kanssa. Tärkeintä olisi löytää joku tekijä jolla linnut saa sinusta kiinnostumaan ja ottamaan kontaktia, yleensä toimivin on ruoka... Alussa voit myös halutessasi harjoittaa lintuja yksi kerrallaan, esim laske toinen lentelemään mutta jätä toinen häkkiin ja harjoittele sen kanssa. Kovin toisiinsa sitoutunut pari voi kyllä hätääntyä kaverista erottamisesta niin ettei koulinnasta tule mitään, eli pitää vähän katsoa miten linnut parhaiten rauhassa pysyvät.

      Eli mieti pari-kolme herkkua jotka linnuille parhaiten mastuvat, esim hirssi, juusto, omena tms. Näitä aineksia ei sitten enää lintujen kuppiin laitetaa, vaan ne syötetään aina vain kädestä. Harjoittele sitten namupalojen antoa niin, että se sujuu innokkaasti ja linnut tulevat epäröimättä ne hakemaan. Etenkin alussa voi auttaa jos poistat kaikki muut ruokakipot saatavilta pariksi tunniksi ennen harjoittelua tai muuten ajoitat harjoituksen niin ettei lintu ole juuri syönyt, pikkuinen nälkä rohkaisee kädestä syömistä kummasti... Mitä useammin saa harjoitusta päivän aikana toistettua, sen parempi. Vietä ylipäätään mahdollisimman paljon aikaa lintujen kanssa, juttele niille, lue vaikka sanomalehteä ääneen, koita innostaa niitä leikkimään kanssasi vaikka pikkuisilla paperipalloilla tms.

      Sitten vaan asetat jotain hyvin pienin askelin eteneviä tavoitteita, joita lintujen on tehtävä ennen kuin namua tulee, esim että voit viedä käden lähelle tai hiukan koskea lintua ilman että se väistää tai menee karkuun, ja kun tämä sujuu voit viedä kättä vielä lähemmäksi, koittaa koskea hieman kauemman aikaa, pikkuisen rapsuttaa tai houkutella sormelle tms. Naksutinkoulutus toimii linnuilla hyvin, eli sitäkin kannattaa apuvälineeksi harkita.

      Tärkeintä on että sinnikkäästi jatkat yksittäistä harjoitusta niin kauan että jonkinlainen "hyvä" suoritus saadaan aikaan, vaikka välillä joutuisi pakittamaan paljonkin omassa vaatimustasossa. Kun lopetat harjoituksen aina kehuun ja palkkaukseen jää molemmille osapuolille hyvä mieli ja seuraava kerta on taas hiukan helpompi. Jos tuntuu että sinnikkyys ei moiseen riitä, niin toki mahdolista on se että vaan hyväksyt sen tosiasian että sinun lintusi ovat lähinnä katseltavia lintuja.

      Kyyhkytkin voivat varsin kesyjä ja seurallisia olla, mutta toki niidenkin kanssa se kesyys tulee harjoitella pienestä pitäen. Mitä enemmän jo kasvattaja on lintuja poikasena käsitellyt, sitä helpompi seuraavan omistajan on lintuun suhdetta muodostaa. Kaikkein kesyimmät papukaijat saa ns käsinruokituista poikasista, jotka ovat kokonaan tai osittain ihmisten ruokkimia poikasena, eivätkä välttämättä ole ikinä oikeita emojaan nähneet.

      • lintujaan rakastava

        olisiko se poikasten teettäminen järkevää? saisiko poikasista kesyjä jos niiden vanhemmat eivät ole?
        no jatkan vielä kesytystä vaikka luulen että ei se oikein vaikuta, kiitos kuitenkin neuvoista!

        tulin siihen tulokseen että en hanki kolmatta neitsikkaa, en ainakaan samaan häkkiin, enkä ainakaan vielä.

        mitkä lemmikki linnut olisi kaikkein "ihmisrakkaimpia"? eli mitä muita lajeja voisin harkita?
        kyyhkynen olisi ihana.. täytyy alkaa miettimään sitä.

        niin ja vielä siitä käsikasvatuksesta, kuinka yleistä se on? eli onko vaikea löytää käsin kasvatettu lintu(vaikka se kyyhky)?


      • -M-
        lintujaan rakastava kirjoitti:

        olisiko se poikasten teettäminen järkevää? saisiko poikasista kesyjä jos niiden vanhemmat eivät ole?
        no jatkan vielä kesytystä vaikka luulen että ei se oikein vaikuta, kiitos kuitenkin neuvoista!

        tulin siihen tulokseen että en hanki kolmatta neitsikkaa, en ainakaan samaan häkkiin, enkä ainakaan vielä.

        mitkä lemmikki linnut olisi kaikkein "ihmisrakkaimpia"? eli mitä muita lajeja voisin harkita?
        kyyhkynen olisi ihana.. täytyy alkaa miettimään sitä.

        niin ja vielä siitä käsikasvatuksesta, kuinka yleistä se on? eli onko vaikea löytää käsin kasvatettu lintu(vaikka se kyyhky)?

        Poikasista saa kesyjä vaikka vanhemmat eivät kesyjä ole, mutta se vaatii että niitä käsitellään ja totutetaan ihmiseen paljon heti pienestä pitäen.
        Kyllähän ne neitsikat siitä "ihmisrakkaimmasta" päästä lintuja ovat, niin kuin papukaijalinnut ylipäätään, eli tuskin lajia vahtamalla se tilanne oleellisesti muuttuu jos edelleenkin hankit aran yksilön etkä sen kanssa ole valmis tarpeeksi töitä tekemään.
        Kyyhkyjä harvemmin käsinruokitaan, mutta neitsikoita voi käsinruoittuina tai ainakin muuten käsiteltyinä ja kesyinä löytää suht hyvin suoraan kasvattajilta kasvattajilta (kasvattajarekisterin löydät täältä: http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=SPYkasrek )
        Useimmiten käsinkasvatusta käytetään isommilla papukaijoilla, jotka eivät välttämättä muuten kesyynny ihan niin helposti kuin vaikkapa juuri neitokakadu.


      • a''
        -M- kirjoitti:

        Poikasista saa kesyjä vaikka vanhemmat eivät kesyjä ole, mutta se vaatii että niitä käsitellään ja totutetaan ihmiseen paljon heti pienestä pitäen.
        Kyllähän ne neitsikat siitä "ihmisrakkaimmasta" päästä lintuja ovat, niin kuin papukaijalinnut ylipäätään, eli tuskin lajia vahtamalla se tilanne oleellisesti muuttuu jos edelleenkin hankit aran yksilön etkä sen kanssa ole valmis tarpeeksi töitä tekemään.
        Kyyhkyjä harvemmin käsinruokitaan, mutta neitsikoita voi käsinruoittuina tai ainakin muuten käsiteltyinä ja kesyinä löytää suht hyvin suoraan kasvattajilta kasvattajilta (kasvattajarekisterin löydät täältä: http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=SPYkasrek )
        Useimmiten käsinkasvatusta käytetään isommilla papukaijoilla, jotka eivät välttämättä muuten kesyynny ihan niin helposti kuin vaikkapa juuri neitokakadu.

        Valitsit oikein tuon lintulajin, neitokakadut (ennen sanottiin nymfipapukaijat) ovat todella empaattisimpia papukaijoista. Jos jotakin ikävää sinulle sattuu, ne tulevat kyllä lohduttamaan sinua, omalla tavallaan. - Vuosi ei ole kovin pitkä aika lintujen, ja varsinkaan kahden neitokakadun kesyttämisessä. Jos laskee 10 kk linnun kesyttämisajaksi, niin 2 tarvitsee kolminkertaisen ajan, ja juuri tuon - jo mainitun - pitkäjännitteisyyden ja määrätietoisuuden. Neitisikat elävät hyvinkin kauan, ja aikaahan sinulla on. Kannattaisi ottaa ne mukaan uuteen kotiin, koska ne luottavat juuri sinuun eniten.
        Kannattaa myös lukea ja kysellä mainitulla sivustolla, vaikka saitkin jo parhaimman vastauksen. :)
        - Olisit ehkä tarvinnut koiranpennun tuohon rakkaudensaamistarkoitukseen. Linnut ovat aina hieman etäisiä, koska ne käyttäytyvät eri tavalla. Niitä oppii tulkitsemaan myös paremmin ajan kanssa. Ja niitä ei saa päästää pomottelemaan itseään. Muista olla aina parvesi pomo.
        Kyllä ne kesyyntyvät vaikka kaikki yksilöt eivät anna rapsutella. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5899
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      514
      3690
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      184
      3512
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2714
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 276
      2116
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1563
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe