ongelmallinen pariskunta..

lintujaan rakastava

minulla on 2 neitokakadua, melko varmasti naaras ja koiras.
ogelmani on se kesytys! linnut ovat olleet minulla jo melkein vuoden ja nuoria olivat kun ostin.
seurustelen lintujeni kanssa lähes päivittäin ja ne luottavat minuun melkoisesti ja tulevat syömään kädelle(tosin usein vasta pitkän maanittelun jälkeen..) ja semmoista..
kuitenkaan en ole saanut niistä semmoisia kavereita kuten olin toivonut!
ja tiedän kyllä miksi, koska niitä on kaksi! ja se harmittaa mua kovasti, vaikka tavallaan niin on parempi..
luulin että pystyisin kesyttämään ne mutta olen tajunnut että ne eivät tarvitse minua koska niillä on toisensa.

rakastan lintujani kovasti ja niiden olot on niin hyvät kuin olen saanut järjestettyä(iso häkki, oikea ruokinta, päivittäiset lentämiset jne.), mutta silti se minuun kohdistuva hellyys linnuilta puuttuu..:(

tiedän kuinka kesyjä ne voivat olla ja olen kade teille joilla on ihana kesy neitsikka tai muu lintu!!

olenkin miettinyt että olisiko minulla vielä mahdollista saada niistä rapsuteltavia tai edes olkapäällä istujia?

jos ei niin olen kiinnostunut kyyhkyistä, tuleeko niistä läheisiä ja kesyjä? entä voiko niitä hankkia saman katon alle neitokakadujen kanssa?

tai auttaako jos hankin "kolmannen pyörän" neitsikoilleni ja kesytän sen?

olen miettinyt myös neitojeni lisääntymistä, voiko poikasista kesyttää mulle ystävän?

pois en lintujani myy, mutta olen miettinyt että jätän ne äidilleni kun olen ehkä muuttamassa kesällä.. tuntuu pahalta sanoa tuo, mutta tiedän että äitini pystyy hoitamaan ja rakastamaan niitä kuten minä.. yhdessä me ne ostettiinkin!

auttaakaa tai edes ehdottakaa jotain!!
kiitos..

7

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttu

      Jos haluat jonkun rapsuteltavan, niin osta koira tai kissa. Linnut ja herpit ei ole mitään syli elukoita.

    • kanaset

      Kyyhkyista on pikkasen kokemusta ja lukenutkin olen että eivät myöskään kesyynny niin hyvin parina eli yksinäinen lintu kesyyntyy paremmin. Ongelma tuskin niillä ratkeaa. Eikä ole oikein jättää lintuja äidille ja ostaa uusia tilalle.

    • alitar

      itselläni on kanssa neitokakadu pariskunta.tiedän,ettei kesyynny enää ainakaan käsikesyiksi.mutta niiden pesintä vietti on kova. on myös onnistuneesti saanut kaksi poikasta kuoriutumaan munasta ja ne on kesympiä,kuin itse pariskunta.jos neitsikkasi on viehtynyt toisiinsa yritä pesittää niitä, ja jos tuuri käy niin voit ainakin yhden poikasen kesyttää täysin kesyksi käsin ruokinnalla. lisää tietoa saat sivulta www.suomen papukaijayhdistys.fi sivulta.

      • lintujaan rakastava

        voiko käsinruokinnan tehdä vaikka lintu vanhemmat huolehtisivatkin poikasistaan? otetaanko silloin poikanen pois vanhemmiltaan ilman mitään järkevää syytä? kuulostaa julmalta mutta toimivalta..

        on lintuni tehneetkin pari munaa jonkus aikaa sitten, mutta hetin ne pois kun hautominen ruokakupissa ei ole kovin järkevää..:D
        että viettiä niiltäkin löytyy!

        vielä semmonen homma että onko pesittäminen vaikeaa? tai siis niinku poikasten hoito yms.? entä käsinruokinta? entä vaikuttaako lintujeni "vähäkesyys" mitään?
        kokemuksia olisi kiva kuulla!


      • neitsikka
        lintujaan rakastava kirjoitti:

        voiko käsinruokinnan tehdä vaikka lintu vanhemmat huolehtisivatkin poikasistaan? otetaanko silloin poikanen pois vanhemmiltaan ilman mitään järkevää syytä? kuulostaa julmalta mutta toimivalta..

        on lintuni tehneetkin pari munaa jonkus aikaa sitten, mutta hetin ne pois kun hautominen ruokakupissa ei ole kovin järkevää..:D
        että viettiä niiltäkin löytyy!

        vielä semmonen homma että onko pesittäminen vaikeaa? tai siis niinku poikasten hoito yms.? entä käsinruokinta? entä vaikuttaako lintujeni "vähäkesyys" mitään?
        kokemuksia olisi kiva kuulla!

        voi ruokkia.mutta täytyy emojenkin antaa ruokkia.vaikka omasi ei ole kesyjä,voit saafda kesyn poikasen.ja emot kyllä tietää ettei vaaraa ole kun ruokit.omani on arkoja,mutta seurallisia.ruokin itse viime kesänä kahta poikasta,kun omani oli pesineet.toinen emoistani jopa uskalsi tulla kädestäni sängyn päälle ruokkimaan jälkeläistään.pesittäminen ei ole vaikeaa,jos lintusi munivat taas voit muutaman kerran päivässä suihkuttaa pesään sumutepullolla kosteutta,vaikka silloin kun emot on syomässä.jo parin viikon päästä voi fikkarilla katsoa onko munassa mitään.jos siellä on alkio ,niin siellä pitäisi näkyä varjo.poikaset kuoriutuvat päivän-kahden välein ja ennen sitä munastaa saattaa kuulua parin päivän aikana piipitystä.jos on kysyttävää,niin kysy lisää.


      • -N-
        lintujaan rakastava kirjoitti:

        voiko käsinruokinnan tehdä vaikka lintu vanhemmat huolehtisivatkin poikasistaan? otetaanko silloin poikanen pois vanhemmiltaan ilman mitään järkevää syytä? kuulostaa julmalta mutta toimivalta..

        on lintuni tehneetkin pari munaa jonkus aikaa sitten, mutta hetin ne pois kun hautominen ruokakupissa ei ole kovin järkevää..:D
        että viettiä niiltäkin löytyy!

        vielä semmonen homma että onko pesittäminen vaikeaa? tai siis niinku poikasten hoito yms.? entä käsinruokinta? entä vaikuttaako lintujeni "vähäkesyys" mitään?
        kokemuksia olisi kiva kuulla!

        Käsinruokintaa ei kannata tehdä, ellei vanhemmat hylkää/ei osaa hoitaa tai jotain muita ongelmia ilmenee. Pesittäminen ei sinäsä ole vaikeaa, mutta ennen sitä tulisi opiskella pesittämisestä kaikki perusasiat, kuten ravinto yms.

        Käsinruokinta on vaikeaa ja riskeeraavaa hommaa, jossa saa helposti tapettua poikaset liian kuumalla/kylmällä/väärällä ruoalla, tai jopa väärältä puolelta nokkaa. Käsinruokinnasta voi opiskella vaikkapa täältä http://www.neitokakadu.net/kati/ - pesitys - käsinruokinta. Ennen kuin ite koittaa, niin kannattaa pyytää joltain kokeneemmalta, voisiko se näyttää mallia miten se tapahtuu. Linnuista tulee kyllä käsiteltyinä ilman käsinruokintaakin kesyjä ja luottavaisia, ja omasta mielestäni käsinruokkimattomat poikaset ovat mukavampia kuin käsinruokitut, koska käsinruokittu roikkuu kokoajan ihmisessä kiinni, kaipaa rapsutuksia, eikä lähes ollenkaan leiki sille ostetuilla leluilla. Kaikki eivät ole tällaisia, mutta esim. minun käsinkasvatettu Nellini ei tee oikein mitään , jos omistaja ei tee sitä sen kanssa. Ja ne ovat monesti turhan riippuvaisia ihmisistä, ja niiden pesitys on vaikeaa kun ne ovat kiinnostuneita vain ihmisistä.

        -että siinä vähän miinuksia käsinruokitulle.


    • vastauksen...

      Niin, meillä on ollut ensin 1 neitsikka, joka oli uros, ei ollut käsikesy, puriki aika paljon, muttamyöhemmin tuli naaraslintu taloon, ja se oli käsikesy!!! Meidän ensimmäinen lintumme, kesyyntyi uudemman linnun veroiseksi (ainakin melkein)... Vanhempi lintumme, alkoi syödä lisäksi kaikenlaisia eri "ihmisruokia", koska se uudempikin oli tottunut syömään, ja jos SINÄ haluat kolmannen linnun, voit toki ottaa, mutta ne on hyvin ihmisrakkaita, ja nauttivat ihmisten kanssa olemisesta, jos ne on käsinruokittu, sillä silloin, lintu pitää ihmistä "äitinään" :D Kaksi toista lintuasi tietysti sitten oppia käytöstapoja siltä toiselta, mutta itsehän käsinruokintaa ei tarvitse tehdä, jos aiot ostaa esim. joltakin kasvattajalta ja se on linnun itse käsinruokkinut, nin me ainaskin teimme! :) tosin, nyt ei enää lintuja ole, kun typerä ja niljakas inhottava! pikkusiskoni OLI "allerginen!!!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe