Narsisti ei siedä uhrinsa saamia Ns. älykkyyspisteitä

Anonyymi-ap

ja reagoi niihin, että nooh, vaikka toi nyt on tollee niin on ne muut fiksumpia. Sitten narsisti vielä mitätöi kohteensa saamat älykehut asioista niin että sekin tai nekin oli muiden ansiota että hän tiesi ja tajusi asian tai asiat. Ei hän itse niitä oivaltanut.

119

1591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinhan se menee. Mutta tuollaisesta mitätöinnistä ei kannata välittää, tuli se sitten narsistilta tai joltakulta muuten tyhmältä kadehtijalta.

      Todelliseen narsistiin on paras aina pitää välimatkaa! Maailmassa on mukaviakin ihmisiä.

      • Anonyymi

        Kaikki narsistit tuntuu toistensa peilikuvilta. Heistä jokainen lukee Aku Ankkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki narsistit tuntuu toistensa peilikuvilta. Heistä jokainen lukee Aku Ankkaa.

        Aku Ankka, suosittu lehti lasten ja kolmekymppisten miesten keskuudessa.


      • Anonyymi

        En voisi kuvitelle olevani missään tekemisissä niin kieroon kasvaneen hirvityksen kanssa kuin mitä narsisti on. Toivon ettei kukaan anna sellaisen paskakasan pilata elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki narsistit tuntuu toistensa peilikuvilta. Heistä jokainen lukee Aku Ankkaa.

        Höpöä että aku ankalla oli mitään tekemistä tuon kanssa. Meillä oli lukiossa opettaja joka oli yli keski ikäinen mies ja luki aku ankkaa. Oli oikein mukava.

        Ymmärrättekö edes kuinka älytön väite Aku Ankka on tässä yhteydessä?


      • Anonyymi

        Näitä on paljon jotka väheksyvät toisen ominaisuuksia


      • Anonyymi

        Heikkoja ihmisiä vaan ärsyttää jos jokunen todistettu älykkäämmäksi kuten he ovat.
        Normaalisti sitä kehutaan ihmistä jos hän on saavuttanut jotain . Kateus ei ole koskaan oikea muoto eikä sellaista voi pitää ystävänään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikkoja ihmisiä vaan ärsyttää jos jokunen todistettu älykkäämmäksi kuten he ovat.
        Normaalisti sitä kehutaan ihmistä jos hän on saavuttanut jotain . Kateus ei ole koskaan oikea muoto eikä sellaista voi pitää ystävänään

        No se narsisti hypettää varmasti yliverstaista älyään joka käänteessä. Älyä joka ylittää historian suuret nerotkin.


    • Anonyymi

      Muistan kun sain töissä projektin vetäjältä kehuja. Työkaveri sanoi, että se anto niitä sulle että häntä ärsyttäisi. Et oikeasti ole hyvä.

      • Anonyymi

        Äly, kauneus, lahjakkuus, tieto, taito..... oli asia mikä tahansa, narsistin on oltava parempi. Tai sitten asia jossa toinen on "parempi" mitätöidään.

        Tuo on muuten normi tapa narsistilla toimia, alentaa toista ylentämällä toista, ei aina vain itseään. Jos narsisti tietää että sinua harmittaa ohuet hiuksesi, hän kehuu sinun kuulleen isoon ääneen vieressäsi seisovan henkilön paksuja hiuksia. Kehujen vastaanottaja luulee kehuja vilpittömäksi ja ilahtuu, pitää narsistia oikein mukavana ja kohteliaana ihmisenä, Sinä tiedät totuuden, mutta eihän sellaista voi ääneen sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äly, kauneus, lahjakkuus, tieto, taito..... oli asia mikä tahansa, narsistin on oltava parempi. Tai sitten asia jossa toinen on "parempi" mitätöidään.

        Tuo on muuten normi tapa narsistilla toimia, alentaa toista ylentämällä toista, ei aina vain itseään. Jos narsisti tietää että sinua harmittaa ohuet hiuksesi, hän kehuu sinun kuulleen isoon ääneen vieressäsi seisovan henkilön paksuja hiuksia. Kehujen vastaanottaja luulee kehuja vilpittömäksi ja ilahtuu, pitää narsistia oikein mukavana ja kohteliaana ihmisenä, Sinä tiedät totuuden, mutta eihän sellaista voi ääneen sanoa.

        On väärin sanoa kateutta yleistäen kaikkien ihmisten omaisuudeksi.
        Se on henkisesti kehittymättömien ominaisuus,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On väärin sanoa kateutta yleistäen kaikkien ihmisten omaisuudeksi.
        Se on henkisesti kehittymättömien ominaisuus,

        Kateus on inhimillinen tunne, joka löytyy kaikilta tuntevilta, mutta sitä voi olla vaikea tunnistaa. Se on sitten itsestä kiinni miten sitä tunnetta käyttää. Antaako sen vain tulla ja mennä, tuntee sen vai tekeekö jotakin kateuksissaan kateutensa kohteelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äly, kauneus, lahjakkuus, tieto, taito..... oli asia mikä tahansa, narsistin on oltava parempi. Tai sitten asia jossa toinen on "parempi" mitätöidään.

        Tuo on muuten normi tapa narsistilla toimia, alentaa toista ylentämällä toista, ei aina vain itseään. Jos narsisti tietää että sinua harmittaa ohuet hiuksesi, hän kehuu sinun kuulleen isoon ääneen vieressäsi seisovan henkilön paksuja hiuksia. Kehujen vastaanottaja luulee kehuja vilpittömäksi ja ilahtuu, pitää narsistia oikein mukavana ja kohteliaana ihmisenä, Sinä tiedät totuuden, mutta eihän sellaista voi ääneen sanoa.

        Miten joku voi tietää, että mikä ketäkin harmittaa. Eihän se ole sen ohut hiuksisen alentamista jos paksu hiuksisen hiuksia kehutaan. Mutta ei se toki kovin sensitiivistäkään ole. Eihän sitten kukaan voisi kehua koskaan ketään jos pitäisi pelätä, että se ärsyttää jotakin. Ymmärrän kyllä pointtia tuossa. En kuitenkaan itse menisi mitätöimään ja tekemään tyhjäksi toisen saamia kehuja. Sitten kyllä jos joku nostettaisiin aina jalustalle ja toista moittien. Kyllä sillä paksuhiuksisella on kuitenkin oikeus nauttia niistä hiuksistaan. Samoin kuin kovan työn tehneelle on oikeus nauttia kehumista onnistumisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on inhimillinen tunne, joka löytyy kaikilta tuntevilta, mutta sitä voi olla vaikea tunnistaa. Se on sitten itsestä kiinni miten sitä tunnetta käyttää. Antaako sen vain tulla ja mennä, tuntee sen vai tekeekö jotakin kateuksissaan kateutensa kohteelle.

        Ei sitä löydy kaikilta tuntevilta. Ei sitä tunne jos ajattelee järjellä kateuden typeräksi
        ja tarpeettomaksi. Onhan aivan idioottia surra sitä, että joku toinen on kaunis, viisas, menestyvä jne. Sehän on vain hyvä asia jos hän on. En kovin järkevä tunteva ihminen kadehdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä löydy kaikilta tuntevilta. Ei sitä tunne jos ajattelee järjellä kateuden typeräksi
        ja tarpeettomaksi. Onhan aivan idioottia surra sitä, että joku toinen on kaunis, viisas, menestyvä jne. Sehän on vain hyvä asia jos hän on. En kovin järkevä tunteva ihminen kadehdi.

        siis ei järkevä tunteva ihminen kadehdi. Todella tunteva ihminen nauttii toisen hyvästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis ei järkevä tunteva ihminen kadehdi. Todella tunteva ihminen nauttii toisen hyvästä.

        Mitä haittaa siitä on jos toinen on sinua kauniimpi?

        Sehän on vain hyvä jos hän on kaunis. Miksi sitä surra pitäisi? Aivan älytöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis ei järkevä tunteva ihminen kadehdi. Todella tunteva ihminen nauttii toisen hyvästä.

        eli jos parhaan kaverisi vanhemmat ostavat hänelle joululahjaksi uudenkarhean auton ja sä saat vanhemmiltasi villasukat, niin ei saa kadehtia vaan laittaa sukat jalkaan tai muuten olet narsisti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä löydy kaikilta tuntevilta. Ei sitä tunne jos ajattelee järjellä kateuden typeräksi
        ja tarpeettomaksi. Onhan aivan idioottia surra sitä, että joku toinen on kaunis, viisas, menestyvä jne. Sehän on vain hyvä asia jos hän on. En kovin järkevä tunteva ihminen kadehdi.

        Minäkään en kadehdi ja osaan olla onnellinen ja iloinen toisten puolesta, mutta sen verran täytyy olla kykyä itsereflektoida, että pystyy näkemään sen olevan mahdollista. Tunteen kielto, onko se nyt sitä defenssiä sitten. Luultavasti täällä enimmäkseen ihan random ihmiset puhuu muutenkin, että et voi koskaan tietää edes kenelle puhut. Tämä onkin lähinnä pohdinta paikka. Mä en usko, että se on mahdollista ettei ikinä koskaan milloinkaan ole ollut mitenkään kateellinen. Enemmän silloin ei välttämättä tunnista sitä tunnetta. Mut sitä voi varmaan harjoitella ja pohtia mikä tunne nyt on. Kyllä mulla ainakin oli käytävä myös kateuden tunne läpi kun tajusin miten narsistiset ihmiset minua käyttää, koska se tunne tulee siitä miten hukkasi niin paljon omia vuosia ja elämää ihmiseen joka ei juuri antanut takaisin tai syyllisti siitä. Se kateus sitä kohtaan joka säästyy narsistin kohteena ololta ja saa elää unelmaa. Mutta sitä ei vaan näytä päälle. Eikä kiltti välttämättä edes kosta mitenkään joten ne vaikeat tunteet voi nousta pintaan vasta kymmenenkin vuoden päästä. Kun olet ottanut kaiken narsun vihan osaksesi ja ollut jumissa. Kääntyy viha itseen vaikka viha ja häpeä kuuluu narstille ja hänen hovilleen. Sitten kun nuo tunteet käy läpi. Saa vapauden tunteen. Sitten on aika työstää omaa läheisriippivuutta ettei taas haksahda narsistiin. Tai anna kontrolloivan ihmisen pompottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis ei järkevä tunteva ihminen kadehdi. Todella tunteva ihminen nauttii toisen hyvästä.

        Asia on täysin toinen jos joku nimenomaan pyrkii tekemään toisen kateelliseksi, ja leuhottaa asialla jossa on onnistunut ja jossa toinen olisi myös halunnut kovasti onnistua, muttei onnistunut.

        Esimerkki. Herra X on rahavaikeuksissa ja muutenkin menee huonosti. Sitten herra B soittaa että haluatko lähtä käymään ulkona syömässä ja X suostuu. Heti kyytiin noustessa herra B sanoo että sainpa juuri ison palkankorotuksen ja kehuu sitä vuolaasti ja sanoo tarkkaan paljonko tienaa. Sitten kehuskelee paljonko tienaa vuodessa (tietäen ettei herra X:n alalla pääse kuin puoleen siitä vuositienestistä parhaimmillaankaan). Sitten Herra X ihmettelee tätä leuhotusta ja miettii mihin herra B pyrkii. Tulevina kuukausina herra B muistuttaa yli kymmenen kertaa herra B:tä siitä kuinka hyvä palkka hänellä nyt on.

        Herra X:lle tulee tästä synkkä mieli ja moni voisi tulkita sitä kateudeksi, ja että herra X on lapsellinen ja tyhmä, kun on kateellinen kaverilleen. Vaikka todennäköisesti herra B virnistelee salaa tyytyväisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten joku voi tietää, että mikä ketäkin harmittaa. Eihän se ole sen ohut hiuksisen alentamista jos paksu hiuksisen hiuksia kehutaan. Mutta ei se toki kovin sensitiivistäkään ole. Eihän sitten kukaan voisi kehua koskaan ketään jos pitäisi pelätä, että se ärsyttää jotakin. Ymmärrän kyllä pointtia tuossa. En kuitenkaan itse menisi mitätöimään ja tekemään tyhjäksi toisen saamia kehuja. Sitten kyllä jos joku nostettaisiin aina jalustalle ja toista moittien. Kyllä sillä paksuhiuksisella on kuitenkin oikeus nauttia niistä hiuksistaan. Samoin kuin kovan työn tehneelle on oikeus nauttia kehumista onnistumisista.

        Ei narsistikaan tiedä mikä ketäkin oikeasti harmittaa, hän vain olettaa. Narsistia itseään harmittaa kaikki mikä ei ylennä häntä itseään, ja niin hän olettaa muidenkin ajattelevan.

        Narsistin syvintä olemusta on tuottaa harmitusta muille, se on yksi keino ylentää itseään. Narsisti voimaannuttaa itseään sillä, että saa vaikutettua toisen tunteisiin. Koska narsisti on kade ja ilkeä ihminen, hän usein haluaa vaikuttaa juuri negatiiviseen suuntaan. Voi narsisti myös kehua ja sitten mielessään nauraa toiselle kun tämä on niin tollo että ottaa kehut tosissaan. Oikeasti, syvällä sisimmässään narsisti ei ikinä kykene myöntämään mitään hyvää kenessäkään. Tuon esimerkin paksuhiuksisen narsisti aivan varmasti mielessään haukkuu ja tod. näk. tekee tälle itselleen selväksi jossakin yhteydessä että paksuista hiuksista huolimattaan tämä ei ole yhtään mitään.

        Narsisti voi kehua myös peittääkseen kateutensa, silloin hän ehkä huijaa eniten itseään. Olen itse ollut todistamassa näitä tilanteita niin usein että ne kyllä tunnistaa. Minua narsisti on kehunut, mutta aina muistanut myös mitätöidä kehunsa myöhemmin. Joskus kehu on ollut niin ylitsevuotavaa että se on alkanut kuulostaa enemmän vit...lta, mitä se on ollutkin.

        Narsistia on vaikea tunnistaa ellei tämän kanssa joudu tekemisiin pidempiaikaisesti ja ellei ole ns. terveitä ihmissuhteita joihin peilata. Narsistin perheenjäsenillä, varsinkin lapsilla, ei useinkaan ole kokemusta "normaalista", joten he eivät hahmota kuinka sairasta narsistin tapa toimia on. Moni narsistin tuttavakin sulkee pitkään silmänsä outouksilta ja tarttuu niihin hetkiin jolloin narsisti on mukava ja huomioiva.

        Narsistit voivat olla hyvin valovoimaisia persoonia joihin jotkut sokeasti ihastuu. Tällaisesta ääriesimerkki on Trump, joka itsekin sanoo että hän voi vaikka ampua jonkun keskellä katua ja silti hänen uskolliset kannattajansa pysyy. Tuo tuntuu sairaalta ajatukselta, mutta sellaista sokeutumista tapahtuu. Monet eivät myöskään uskalla nähdä totuutta. Omassa lähipiirissä on ihmisiä jotka antavat narsisti pyörittää ja hyväksikäyttää heitä vuodesta toiseen. Välillä he myöntävät että narsisti toiminta on törkeää, silti he antavat sen jatkua eivätkä sano narsistille mitään, jopa puolustavat monessa tilanteessa. Sanomisesta toki seuraisi kosto, joka pelottaa.

        Kuten sanottu, ei narsisti tiedä loukkaantuuko ohuthiuksinen vai ei, mutta narsisti yrittää kuitenkin, ja mielellään niin ettei häntä voi siitä syyttää. Narsisti itse loukkaantuisi ja siihen hän toimintansa peilaa. Hyvin usein huomaa vasta jälkikäteen että narsisti yritti taas loukata/saada minut häpeämään, mutta enpä tajunnut niin tehdä koska minulla on parempi itsetunto kuin narsistilla, jolla ei ole itsetuntoa oikein ollenkaan.

        Narsistihan on itse suorastaan vainoharhainen. Narsisti näkee muiden tekemisissä ja sanomisissa yritystä loukata ja halventaa häntä, jolloin hän katsoo että hyökkäys on paras puolustus. Hän pyrkii loukkaamaan ja halventamaan ensin ja enemmän. Jos tätä ei tajua, voi olla, että menee narsistin ansaan ja alkaa varoa ja väistellä. Kun narsisti tarjoaa loukkausten väliin välillä suurta ystävällisyyttä ja huomiota, ei enää ymmärrä mikä on pielessä. Sitä kulkee kuin munankuorilla mutta kuitenkin ajattelee vian olevan vain ja ainoastaan itsessään kun narsistin ystävällisyys vaihtuu välillä ilkeilyksi.

        Kun narsisti törmää ihmiseen joka ei lähde mukaan, joka ei ota kantaakseen sitä häpeää ja syyllisyyttä mitä narsisti tarjoilee, narsisti nostaa kierroksia ja unohtaa yhä useammin ottaa naamion käyttöön. Näissä tilanteissa narsisti voi ajaa itsensä umpikujaan niin, että joutuu vaihtamaan vaikka paikkakuntaa, vähintään kaveripiiriä. Tämä on se syy miksi narsistilla on harvoin pidempiaikaisia ystävyyksiä tai työsuhteita. Narsisti itsekin kerran ihmetteli kuinka hän törmää jatkuvasti ilkeisiin ihmisiin ja konflikteihin, selvästi useammin kuin muut. Mutta tuohan johtuu hänen erinomaisuudestaan ja ihmisten kateudesta. Ne joilla ei ole elämä jatkuvaa konfliktia ovat surkimuksia joita kukaan ei kadehdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei narsistikaan tiedä mikä ketäkin oikeasti harmittaa, hän vain olettaa. Narsistia itseään harmittaa kaikki mikä ei ylennä häntä itseään, ja niin hän olettaa muidenkin ajattelevan.

        Narsistin syvintä olemusta on tuottaa harmitusta muille, se on yksi keino ylentää itseään. Narsisti voimaannuttaa itseään sillä, että saa vaikutettua toisen tunteisiin. Koska narsisti on kade ja ilkeä ihminen, hän usein haluaa vaikuttaa juuri negatiiviseen suuntaan. Voi narsisti myös kehua ja sitten mielessään nauraa toiselle kun tämä on niin tollo että ottaa kehut tosissaan. Oikeasti, syvällä sisimmässään narsisti ei ikinä kykene myöntämään mitään hyvää kenessäkään. Tuon esimerkin paksuhiuksisen narsisti aivan varmasti mielessään haukkuu ja tod. näk. tekee tälle itselleen selväksi jossakin yhteydessä että paksuista hiuksista huolimattaan tämä ei ole yhtään mitään.

        Narsisti voi kehua myös peittääkseen kateutensa, silloin hän ehkä huijaa eniten itseään. Olen itse ollut todistamassa näitä tilanteita niin usein että ne kyllä tunnistaa. Minua narsisti on kehunut, mutta aina muistanut myös mitätöidä kehunsa myöhemmin. Joskus kehu on ollut niin ylitsevuotavaa että se on alkanut kuulostaa enemmän vit...lta, mitä se on ollutkin.

        Narsistia on vaikea tunnistaa ellei tämän kanssa joudu tekemisiin pidempiaikaisesti ja ellei ole ns. terveitä ihmissuhteita joihin peilata. Narsistin perheenjäsenillä, varsinkin lapsilla, ei useinkaan ole kokemusta "normaalista", joten he eivät hahmota kuinka sairasta narsistin tapa toimia on. Moni narsistin tuttavakin sulkee pitkään silmänsä outouksilta ja tarttuu niihin hetkiin jolloin narsisti on mukava ja huomioiva.

        Narsistit voivat olla hyvin valovoimaisia persoonia joihin jotkut sokeasti ihastuu. Tällaisesta ääriesimerkki on Trump, joka itsekin sanoo että hän voi vaikka ampua jonkun keskellä katua ja silti hänen uskolliset kannattajansa pysyy. Tuo tuntuu sairaalta ajatukselta, mutta sellaista sokeutumista tapahtuu. Monet eivät myöskään uskalla nähdä totuutta. Omassa lähipiirissä on ihmisiä jotka antavat narsisti pyörittää ja hyväksikäyttää heitä vuodesta toiseen. Välillä he myöntävät että narsisti toiminta on törkeää, silti he antavat sen jatkua eivätkä sano narsistille mitään, jopa puolustavat monessa tilanteessa. Sanomisesta toki seuraisi kosto, joka pelottaa.

        Kuten sanottu, ei narsisti tiedä loukkaantuuko ohuthiuksinen vai ei, mutta narsisti yrittää kuitenkin, ja mielellään niin ettei häntä voi siitä syyttää. Narsisti itse loukkaantuisi ja siihen hän toimintansa peilaa. Hyvin usein huomaa vasta jälkikäteen että narsisti yritti taas loukata/saada minut häpeämään, mutta enpä tajunnut niin tehdä koska minulla on parempi itsetunto kuin narsistilla, jolla ei ole itsetuntoa oikein ollenkaan.

        Narsistihan on itse suorastaan vainoharhainen. Narsisti näkee muiden tekemisissä ja sanomisissa yritystä loukata ja halventaa häntä, jolloin hän katsoo että hyökkäys on paras puolustus. Hän pyrkii loukkaamaan ja halventamaan ensin ja enemmän. Jos tätä ei tajua, voi olla, että menee narsistin ansaan ja alkaa varoa ja väistellä. Kun narsisti tarjoaa loukkausten väliin välillä suurta ystävällisyyttä ja huomiota, ei enää ymmärrä mikä on pielessä. Sitä kulkee kuin munankuorilla mutta kuitenkin ajattelee vian olevan vain ja ainoastaan itsessään kun narsistin ystävällisyys vaihtuu välillä ilkeilyksi.

        Kun narsisti törmää ihmiseen joka ei lähde mukaan, joka ei ota kantaakseen sitä häpeää ja syyllisyyttä mitä narsisti tarjoilee, narsisti nostaa kierroksia ja unohtaa yhä useammin ottaa naamion käyttöön. Näissä tilanteissa narsisti voi ajaa itsensä umpikujaan niin, että joutuu vaihtamaan vaikka paikkakuntaa, vähintään kaveripiiriä. Tämä on se syy miksi narsistilla on harvoin pidempiaikaisia ystävyyksiä tai työsuhteita. Narsisti itsekin kerran ihmetteli kuinka hän törmää jatkuvasti ilkeisiin ihmisiin ja konflikteihin, selvästi useammin kuin muut. Mutta tuohan johtuu hänen erinomaisuudestaan ja ihmisten kateudesta. Ne joilla ei ole elämä jatkuvaa konfliktia ovat surkimuksia joita kukaan ei kadehdi.

        Hei,

        minulla on mennyt jokin aika siihen, että olen tajunnut, mikä on jutun nimi. Aloin joitakin vuosia sitten saada varsinkin sähköposteja, joissa minut on systemaattisesti haukuttu lyttyyn ja syyllistetty. Ensin hirveä haukkumaryöppy ja sitten lopuksi sanotaan "olet minulle rakas" jne.

        Ihmettelin monesti, miten ihminen, jolla on minua kohti niin paljon vihaa, kaunaa ja kateutta lopettaa viestinsä aina vetoamalla rakkauteen. Olen katsellut Dr. Ramanin youtube-videoita ja sitten mulla klikkas. Nämä ovat niin sanottuja "sandwich"-viestejä. Kolmeosainen viesti: 1. aloitus 2. haukkuminen 3. muka kaiken korjaava rakkauden- tai kiintymyksen osoitus.

        Olen parhaillani vetäytymässä taka-alalle, koska en halua olla jatkuvana vihan ja projisoinnin kohteena. En enää edes viitsi vastata syytöksiin, jotka ovat täysin perättömiä. Olen viettänyt unettomia öitä ja sydän on hakannut, kun on taas saanut uuden viestin.

        Olen tehnyt sen virheen, että olen myöntänyt, että olen tätä henkilöä saanut pelätä. Olen sittemmin kuullut, että juuri tätä ei saa piinaajalle sanoa. Sehän vaan pönkittää piinaajan asemaa.

        Vaikeaa on välillä ollut, mutta olen valmis laittamaan välit kokonaan poikki, jotta vapautuisin tästä kuristavasta suhteesta. Olen välillä jopa kirjoittanut kiusaajalleni, että jos olen niin huono ihminen kuten kuvailet, pysy minusta erossa. Mutta eihän hän voi luopua roskaämpäristään ja vihanpurkukohteestaan.

        Luulen, että muilla on samanlaisia kokemuksia.


      • Anonyymi

        Näillä konsteilla ne menee, löytävät joka asiaan uuden selvityksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on inhimillinen tunne, joka löytyy kaikilta tuntevilta, mutta sitä voi olla vaikea tunnistaa. Se on sitten itsestä kiinni miten sitä tunnetta käyttää. Antaako sen vain tulla ja mennä, tuntee sen vai tekeekö jotakin kateuksissaan kateutensa kohteelle.

        Minulta otettiin kateus poistoja kuusi vuotiaana , kun selitettiin että kaikki mitä toisessa kadehdit voit itse saavuttaa, ja sen jälkeen en ole ollut kateellinen kellekään .
        Vaan iloinen jos kavereilla menee hyvin. Sekin on taito mikä pitää opetella.
        Kun työkaveri voitti pari miljoonaa lotossa vuosia sitten niin olin aidosti iloinen hänen puolestaan , joten miksi olisin kadehtinut! Enhän edes lotonnut itse .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä löydy kaikilta tuntevilta. Ei sitä tunne jos ajattelee järjellä kateuden typeräksi
        ja tarpeettomaksi. Onhan aivan idioottia surra sitä, että joku toinen on kaunis, viisas, menestyvä jne. Sehän on vain hyvä asia jos hän on. En kovin järkevä tunteva ihminen kadehdi.

        Ihan totta ihminen joka on sinut itseensä kanssa ei kadehdimketään. Turha sanoa että se on luonnollista kadehtia , se on mielestäni hyvinkin epäluonnollista.
        Ostin kerran vuosia sitten auton ja kuulin jälkeenpäin että paras ystävätär oli kadehtinut sitä kauppaa ja kunnolla. Välit viileni vielä tänään on tämä ihminen hyvin kateellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli jos parhaan kaverisi vanhemmat ostavat hänelle joululahjaksi uudenkarhean auton ja sä saat vanhemmiltasi villasukat, niin ei saa kadehtia vaan laittaa sukat jalkaan tai muuten olet narsisti

        Auttaako se sitten jotenkin jos kadehtii, jollain on ehkä paremmat olosuhteet ja voivat ostaa tavaroita, mutta silloin laitetaan ne sukat jalkaan ja ajatellaan että joskus tulevaisuudessa on itselläkin auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä löydy kaikilta tuntevilta. Ei sitä tunne jos ajattelee järjellä kateuden typeräksi
        ja tarpeettomaksi. Onhan aivan idioottia surra sitä, että joku toinen on kaunis, viisas, menestyvä jne. Sehän on vain hyvä asia jos hän on. En kovin järkevä tunteva ihminen kadehdi.

        En tarkoita tuota. Siis tottakai kateuden tunteet voi järkeistää. Mutta jos sen tunteen kieltää täysin kokonaan niin silloin sitä ei välttämättä tunnista. Onko meillä Suomessa negatiiviset tunteet jotenkin niin tabuja ja kiellettyjä että ne täytyy joko kieltää tai järkeistää? Oma kateutesi saattaa saada yllättävänkin muodon mitä et itse edes huomaa. Kyllä myös ne ikävät tunteet kuuluu tuntea ja ovat inhimillisiä ja normaaleja. Jos on hyvä yhteys omiin tunteisiin niin niitä voi säädellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei narsistikaan tiedä mikä ketäkin oikeasti harmittaa, hän vain olettaa. Narsistia itseään harmittaa kaikki mikä ei ylennä häntä itseään, ja niin hän olettaa muidenkin ajattelevan.

        Narsistin syvintä olemusta on tuottaa harmitusta muille, se on yksi keino ylentää itseään. Narsisti voimaannuttaa itseään sillä, että saa vaikutettua toisen tunteisiin. Koska narsisti on kade ja ilkeä ihminen, hän usein haluaa vaikuttaa juuri negatiiviseen suuntaan. Voi narsisti myös kehua ja sitten mielessään nauraa toiselle kun tämä on niin tollo että ottaa kehut tosissaan. Oikeasti, syvällä sisimmässään narsisti ei ikinä kykene myöntämään mitään hyvää kenessäkään. Tuon esimerkin paksuhiuksisen narsisti aivan varmasti mielessään haukkuu ja tod. näk. tekee tälle itselleen selväksi jossakin yhteydessä että paksuista hiuksista huolimattaan tämä ei ole yhtään mitään.

        Narsisti voi kehua myös peittääkseen kateutensa, silloin hän ehkä huijaa eniten itseään. Olen itse ollut todistamassa näitä tilanteita niin usein että ne kyllä tunnistaa. Minua narsisti on kehunut, mutta aina muistanut myös mitätöidä kehunsa myöhemmin. Joskus kehu on ollut niin ylitsevuotavaa että se on alkanut kuulostaa enemmän vit...lta, mitä se on ollutkin.

        Narsistia on vaikea tunnistaa ellei tämän kanssa joudu tekemisiin pidempiaikaisesti ja ellei ole ns. terveitä ihmissuhteita joihin peilata. Narsistin perheenjäsenillä, varsinkin lapsilla, ei useinkaan ole kokemusta "normaalista", joten he eivät hahmota kuinka sairasta narsistin tapa toimia on. Moni narsistin tuttavakin sulkee pitkään silmänsä outouksilta ja tarttuu niihin hetkiin jolloin narsisti on mukava ja huomioiva.

        Narsistit voivat olla hyvin valovoimaisia persoonia joihin jotkut sokeasti ihastuu. Tällaisesta ääriesimerkki on Trump, joka itsekin sanoo että hän voi vaikka ampua jonkun keskellä katua ja silti hänen uskolliset kannattajansa pysyy. Tuo tuntuu sairaalta ajatukselta, mutta sellaista sokeutumista tapahtuu. Monet eivät myöskään uskalla nähdä totuutta. Omassa lähipiirissä on ihmisiä jotka antavat narsisti pyörittää ja hyväksikäyttää heitä vuodesta toiseen. Välillä he myöntävät että narsisti toiminta on törkeää, silti he antavat sen jatkua eivätkä sano narsistille mitään, jopa puolustavat monessa tilanteessa. Sanomisesta toki seuraisi kosto, joka pelottaa.

        Kuten sanottu, ei narsisti tiedä loukkaantuuko ohuthiuksinen vai ei, mutta narsisti yrittää kuitenkin, ja mielellään niin ettei häntä voi siitä syyttää. Narsisti itse loukkaantuisi ja siihen hän toimintansa peilaa. Hyvin usein huomaa vasta jälkikäteen että narsisti yritti taas loukata/saada minut häpeämään, mutta enpä tajunnut niin tehdä koska minulla on parempi itsetunto kuin narsistilla, jolla ei ole itsetuntoa oikein ollenkaan.

        Narsistihan on itse suorastaan vainoharhainen. Narsisti näkee muiden tekemisissä ja sanomisissa yritystä loukata ja halventaa häntä, jolloin hän katsoo että hyökkäys on paras puolustus. Hän pyrkii loukkaamaan ja halventamaan ensin ja enemmän. Jos tätä ei tajua, voi olla, että menee narsistin ansaan ja alkaa varoa ja väistellä. Kun narsisti tarjoaa loukkausten väliin välillä suurta ystävällisyyttä ja huomiota, ei enää ymmärrä mikä on pielessä. Sitä kulkee kuin munankuorilla mutta kuitenkin ajattelee vian olevan vain ja ainoastaan itsessään kun narsistin ystävällisyys vaihtuu välillä ilkeilyksi.

        Kun narsisti törmää ihmiseen joka ei lähde mukaan, joka ei ota kantaakseen sitä häpeää ja syyllisyyttä mitä narsisti tarjoilee, narsisti nostaa kierroksia ja unohtaa yhä useammin ottaa naamion käyttöön. Näissä tilanteissa narsisti voi ajaa itsensä umpikujaan niin, että joutuu vaihtamaan vaikka paikkakuntaa, vähintään kaveripiiriä. Tämä on se syy miksi narsistilla on harvoin pidempiaikaisia ystävyyksiä tai työsuhteita. Narsisti itsekin kerran ihmetteli kuinka hän törmää jatkuvasti ilkeisiin ihmisiin ja konflikteihin, selvästi useammin kuin muut. Mutta tuohan johtuu hänen erinomaisuudestaan ja ihmisten kateudesta. Ne joilla ei ole elämä jatkuvaa konfliktia ovat surkimuksia joita kukaan ei kadehdi.

        Joo kyllä, se ylitsevuotava kehuminen jossakin asiassa että tekisit narsun mieleen asioita niin tuo on kyllä lopulta helppo tunnistaa. Mutta kaikki kehut eivät ole Narsismia. Meillä kuitenkin Suomessa ollaan kehujen suhteen hillittyjä vaikka toisten kehuminen tekisi ihan hyvää välillä. Ja myös omasta itsestään jokaisella on oikeus nähdä jotakin hyvää eikä vain haukkua itseään jotta joku toinen ei ärsyyntyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei narsistikaan tiedä mikä ketäkin oikeasti harmittaa, hän vain olettaa. Narsistia itseään harmittaa kaikki mikä ei ylennä häntä itseään, ja niin hän olettaa muidenkin ajattelevan.

        Narsistin syvintä olemusta on tuottaa harmitusta muille, se on yksi keino ylentää itseään. Narsisti voimaannuttaa itseään sillä, että saa vaikutettua toisen tunteisiin. Koska narsisti on kade ja ilkeä ihminen, hän usein haluaa vaikuttaa juuri negatiiviseen suuntaan. Voi narsisti myös kehua ja sitten mielessään nauraa toiselle kun tämä on niin tollo että ottaa kehut tosissaan. Oikeasti, syvällä sisimmässään narsisti ei ikinä kykene myöntämään mitään hyvää kenessäkään. Tuon esimerkin paksuhiuksisen narsisti aivan varmasti mielessään haukkuu ja tod. näk. tekee tälle itselleen selväksi jossakin yhteydessä että paksuista hiuksista huolimattaan tämä ei ole yhtään mitään.

        Narsisti voi kehua myös peittääkseen kateutensa, silloin hän ehkä huijaa eniten itseään. Olen itse ollut todistamassa näitä tilanteita niin usein että ne kyllä tunnistaa. Minua narsisti on kehunut, mutta aina muistanut myös mitätöidä kehunsa myöhemmin. Joskus kehu on ollut niin ylitsevuotavaa että se on alkanut kuulostaa enemmän vit...lta, mitä se on ollutkin.

        Narsistia on vaikea tunnistaa ellei tämän kanssa joudu tekemisiin pidempiaikaisesti ja ellei ole ns. terveitä ihmissuhteita joihin peilata. Narsistin perheenjäsenillä, varsinkin lapsilla, ei useinkaan ole kokemusta "normaalista", joten he eivät hahmota kuinka sairasta narsistin tapa toimia on. Moni narsistin tuttavakin sulkee pitkään silmänsä outouksilta ja tarttuu niihin hetkiin jolloin narsisti on mukava ja huomioiva.

        Narsistit voivat olla hyvin valovoimaisia persoonia joihin jotkut sokeasti ihastuu. Tällaisesta ääriesimerkki on Trump, joka itsekin sanoo että hän voi vaikka ampua jonkun keskellä katua ja silti hänen uskolliset kannattajansa pysyy. Tuo tuntuu sairaalta ajatukselta, mutta sellaista sokeutumista tapahtuu. Monet eivät myöskään uskalla nähdä totuutta. Omassa lähipiirissä on ihmisiä jotka antavat narsisti pyörittää ja hyväksikäyttää heitä vuodesta toiseen. Välillä he myöntävät että narsisti toiminta on törkeää, silti he antavat sen jatkua eivätkä sano narsistille mitään, jopa puolustavat monessa tilanteessa. Sanomisesta toki seuraisi kosto, joka pelottaa.

        Kuten sanottu, ei narsisti tiedä loukkaantuuko ohuthiuksinen vai ei, mutta narsisti yrittää kuitenkin, ja mielellään niin ettei häntä voi siitä syyttää. Narsisti itse loukkaantuisi ja siihen hän toimintansa peilaa. Hyvin usein huomaa vasta jälkikäteen että narsisti yritti taas loukata/saada minut häpeämään, mutta enpä tajunnut niin tehdä koska minulla on parempi itsetunto kuin narsistilla, jolla ei ole itsetuntoa oikein ollenkaan.

        Narsistihan on itse suorastaan vainoharhainen. Narsisti näkee muiden tekemisissä ja sanomisissa yritystä loukata ja halventaa häntä, jolloin hän katsoo että hyökkäys on paras puolustus. Hän pyrkii loukkaamaan ja halventamaan ensin ja enemmän. Jos tätä ei tajua, voi olla, että menee narsistin ansaan ja alkaa varoa ja väistellä. Kun narsisti tarjoaa loukkausten väliin välillä suurta ystävällisyyttä ja huomiota, ei enää ymmärrä mikä on pielessä. Sitä kulkee kuin munankuorilla mutta kuitenkin ajattelee vian olevan vain ja ainoastaan itsessään kun narsistin ystävällisyys vaihtuu välillä ilkeilyksi.

        Kun narsisti törmää ihmiseen joka ei lähde mukaan, joka ei ota kantaakseen sitä häpeää ja syyllisyyttä mitä narsisti tarjoilee, narsisti nostaa kierroksia ja unohtaa yhä useammin ottaa naamion käyttöön. Näissä tilanteissa narsisti voi ajaa itsensä umpikujaan niin, että joutuu vaihtamaan vaikka paikkakuntaa, vähintään kaveripiiriä. Tämä on se syy miksi narsistilla on harvoin pidempiaikaisia ystävyyksiä tai työsuhteita. Narsisti itsekin kerran ihmetteli kuinka hän törmää jatkuvasti ilkeisiin ihmisiin ja konflikteihin, selvästi useammin kuin muut. Mutta tuohan johtuu hänen erinomaisuudestaan ja ihmisten kateudesta. Ne joilla ei ole elämä jatkuvaa konfliktia ovat surkimuksia joita kukaan ei kadehdi.

        Miksi jotkut todella ikävästi käyttäytyvät ihmiset kokevat, että heidän täytyy kävellä munan kuorilla jos totuus on, että he itse tiuskivat ja puhuvat tylysti kohteelleen? Joskus nähnyt hyvinkin ilkeästi sanovien ihmisten väittävän, että se ketä hän komentelee ja ketä hän arvostelee olisi muka sellainen kenen lähellä täytyy kävellä munan kuorilla. Mieti miten itse puhut jos toinen loukkaantui. Ehkä tosiaan hän ei ole siinä se Narsisti vaan tykkäät tökkiä häntä ja hän oikeutetusti vetää rajoja sille mitä ei suvaitse sinulta. Oletko sitten jotenkin rajaton jos koet sen niin, että muiden tunteiden huomiointi on varomista? Paikkakunnan vaihto on yleistä ja normaalia eikä liity välttämättä juuri sinuun mitenkään. Kaveripiirin voi vaihtaa monesta syystä myös. Yksi voi olla ihan elämäntilanteen ja tapojen muutokset jolloin valitettavasti saattaa joutua jättämään kavereita, jotka eivät ole tukena vaan lähinnä jopa saattavat jotenkin sabotoida kateudellaan sitä toisen elämässä eteenpäin pääsyä kohti parempaa. Jumiin jääminen huonoihin työpaikkoihin ja kaveriporukoihin missä juoruillaan tai on huono ilmapiiri ei välttämättä tahdo jäädä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        minulla on mennyt jokin aika siihen, että olen tajunnut, mikä on jutun nimi. Aloin joitakin vuosia sitten saada varsinkin sähköposteja, joissa minut on systemaattisesti haukuttu lyttyyn ja syyllistetty. Ensin hirveä haukkumaryöppy ja sitten lopuksi sanotaan "olet minulle rakas" jne.

        Ihmettelin monesti, miten ihminen, jolla on minua kohti niin paljon vihaa, kaunaa ja kateutta lopettaa viestinsä aina vetoamalla rakkauteen. Olen katsellut Dr. Ramanin youtube-videoita ja sitten mulla klikkas. Nämä ovat niin sanottuja "sandwich"-viestejä. Kolmeosainen viesti: 1. aloitus 2. haukkuminen 3. muka kaiken korjaava rakkauden- tai kiintymyksen osoitus.

        Olen parhaillani vetäytymässä taka-alalle, koska en halua olla jatkuvana vihan ja projisoinnin kohteena. En enää edes viitsi vastata syytöksiin, jotka ovat täysin perättömiä. Olen viettänyt unettomia öitä ja sydän on hakannut, kun on taas saanut uuden viestin.

        Olen tehnyt sen virheen, että olen myöntänyt, että olen tätä henkilöä saanut pelätä. Olen sittemmin kuullut, että juuri tätä ei saa piinaajalle sanoa. Sehän vaan pönkittää piinaajan asemaa.

        Vaikeaa on välillä ollut, mutta olen valmis laittamaan välit kokonaan poikki, jotta vapautuisin tästä kuristavasta suhteesta. Olen välillä jopa kirjoittanut kiusaajalleni, että jos olen niin huono ihminen kuten kuvailet, pysy minusta erossa. Mutta eihän hän voi luopua roskaämpäristään ja vihanpurkukohteestaan.

        Luulen, että muilla on samanlaisia kokemuksia.

        Narsisti ristiriitaisuudelle yrittää löytää loogisia selityksiä, ja usein luonnostaa etsii ensin vikaa itsestään. Palaset eivät vain mene kohdalleen ja helposti vaipuu syvemmälle itsesyytöksiin, mitä narsisti tietysti toivoo ja ruokkii. Tarvitaan melkoinen herääminen ja asioiden pyörittely omassa mielessään, ennen kuin alkaa tajuta että kaiken taustalla on kyllä logiikka, mutta narsistin logiikka, ja se onkin sitten ihan oma kummallinen maailmansa.

        Omalla kohdalla herätystä auttoi, että olin lukenut narsismista joskus jo vuosia aiemmin. Jouduttuani narsistin kanssa tekemisiin, kävin läpi nuo itsesyytökset yms. kunnes muistin sopukoista nousi kuvauksia narsismista. Siitä alkoi oikeastaan vuosia kestänyt tiedon kerääminen ja työstäminen ja lopulta narsistin logiikka alkoi olla siinä määrin selkeä että osasi jo arvata tämän seuraavat peliliikkeet. Kun narsisti ei enää päässyt yllättämään, hän ei myöskään saanut irti niitä tunnereaktioita joilla itseään voimaannuttaa. Saatoin kääntää tilanteen välillä niin, että minä manipuloin narsistia. Minä ohjasin hänen tunteitaan.

        Manipuloimalla narsistia pidän tämän "kurissa" silloin kun on pakko olla tekemisissä. Narsisti luulee itsestään liikoja ja elää aika lailla tunteella. Näistä yhdistelmistä syntyy tilanteita ja tekoja joissa hän nolaa itsensä. Koska ihmiset yleensä varovat narsistia, nämä eivät tuo ilmi kuinka nolo narsisti on vaikka sen huomaisivat. Osa taas uskoo sokeasti narsistia. Minä en usko enkä pysy aina hiljaa kun narsisti suoltaa sitä itseään. En mitenkään ilkeilemällä, vaan vain tyynesti totean että narsisti on väärässä. Kun vielä pystyn perustelemaan miksi narsisti on väärässä, hänelle jää vaihtoehdoksi olla hiljaa tai nolata lisää itseään inttämällä. En lähde väittelyyn vaikka narsisti yrittäisi sitä.

        Joskus hiljaa oleminenkin on keino horjuttaa narsistia. Hän tajuaa hiljaisesta olemuksestani että pidän hänen juttujaan niin typerinä etten viitsi edes kommentoida, jos nyt viitsin edes kuunnella. Olen ylimielinen pa..nen narsistia kohtaan, mutta jos en olisi, narsisti olisi. Minä tai hän.

        Itsenä nolaaminen on narsistille hyvin arka paikka, joten hän mieluummin välttelee kuin vaivaantuu seurassani. Välttely sopii minulle oikein hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jotkut todella ikävästi käyttäytyvät ihmiset kokevat, että heidän täytyy kävellä munan kuorilla jos totuus on, että he itse tiuskivat ja puhuvat tylysti kohteelleen? Joskus nähnyt hyvinkin ilkeästi sanovien ihmisten väittävän, että se ketä hän komentelee ja ketä hän arvostelee olisi muka sellainen kenen lähellä täytyy kävellä munan kuorilla. Mieti miten itse puhut jos toinen loukkaantui. Ehkä tosiaan hän ei ole siinä se Narsisti vaan tykkäät tökkiä häntä ja hän oikeutetusti vetää rajoja sille mitä ei suvaitse sinulta. Oletko sitten jotenkin rajaton jos koet sen niin, että muiden tunteiden huomiointi on varomista? Paikkakunnan vaihto on yleistä ja normaalia eikä liity välttämättä juuri sinuun mitenkään. Kaveripiirin voi vaihtaa monesta syystä myös. Yksi voi olla ihan elämäntilanteen ja tapojen muutokset jolloin valitettavasti saattaa joutua jättämään kavereita, jotka eivät ole tukena vaan lähinnä jopa saattavat jotenkin sabotoida kateudellaan sitä toisen elämässä eteenpäin pääsyä kohti parempaa. Jumiin jääminen huonoihin työpaikkoihin ja kaveriporukoihin missä juoruillaan tai on huono ilmapiiri ei välttämättä tahdo jäädä.

        Sanoa on eri asia kuin kokea. Koska tämä palsta on narsisteista, puhutaan narsisteista.

        Jokainen vähän elämää enemmän nähnyt on huomannut kuinka joidenkin ihmisten seurassa tuntuu olevan hirveän paljon kiellettyjä puheenaiheita ja koko ajan pitää miettiä, mitä voi sanoa ettei loukkaa. Narsistit ovat juuri tällaisia. Heikkoitsetuntoisia ja vainoharhaisia joiden elämä on täynnä kaikenlaista noloa ja hävettävää mistä he eivät halua puhua eivätkä kuulla. Suuttuvat jos joku nostaa esiin asioita jotka haluaa lakaista maton alle.

        Narsisti on haka syyllistämään ja hyvin ikävä ihminen suuttuessaan, sellaisen yleensä vaistoaa jo ennen kuin tiedostaa tilanteen. Sitä lähtee varomaan sanomisiaan ja tekemisisään eli kulkee kuin munankuorilla. Koska narsistin elämä on täynnä valehtelua ja salaisuuksia, siihen päälle vielä narsistin vainoharhainen mieli, on myös hirvittävän paljon näitä kiellettyjä asioita ja aiheita. Siinä saa tosissaan olla kieli keskellä suuta jos aikoo olla suututtamatta narsistia ja ihan varmasti silti suututtaa.

        Narsistia on mahdoton olla suututtamatta koska hän loukkaantuu jo siitä että olet olemassa. Narsisti suuttuu sinulle koska aurinko meni pilveen tai hän löi varpaansa kiveen tai naapurilla on hienompi auto. Muut ihmiset ovat narsistille pahan olon likasankoja ja sitä pahaa oloa narsistissa kyllä riittää. Jos joku erehtyy sanomaan narsistille tämän kohtuuttomasta käytöksestä, sieltä voi hyvinkin tulla valitusta kuinka herkkähipiäinen olet. Että seurassasi ei saa sanoa mitään, pitää koko ajan varoa. Eihän narsisti koskaan eikä missään tilanteessa voi myöntää virhettään tai väärässä oloa, ennemmin hän suuttuu ja uhriutuu.

        Oman elämäni narsisti on sössinyt ja söheltänyt elämässään siinä missä muutkin, osin enemmänkin, mutta ero normaaliin on siinä että se kaikki pitää salata ja valehdella musta valkoiseksi. Ei tietysti kukaan mielellään muistele mokiaan, mutta narsistin seurassa ei saa edes tietää enempää, osata enempää, olla enemmän mitään. Ei saa olla sairaampi koska sairas saa huomiota joka kuuluu narsistille. Ei saa olla väsyneempi koska narsistin kuuluu olla väsynein ja saada eniten tuke. Narsisti on myös tervein ja reippain, sinä et todellakaan voi olla. Yritä siinä sitten sanoa oikeita asioita ja olla loukkaamatta, EI ONNISTU.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        minulla on mennyt jokin aika siihen, että olen tajunnut, mikä on jutun nimi. Aloin joitakin vuosia sitten saada varsinkin sähköposteja, joissa minut on systemaattisesti haukuttu lyttyyn ja syyllistetty. Ensin hirveä haukkumaryöppy ja sitten lopuksi sanotaan "olet minulle rakas" jne.

        Ihmettelin monesti, miten ihminen, jolla on minua kohti niin paljon vihaa, kaunaa ja kateutta lopettaa viestinsä aina vetoamalla rakkauteen. Olen katsellut Dr. Ramanin youtube-videoita ja sitten mulla klikkas. Nämä ovat niin sanottuja "sandwich"-viestejä. Kolmeosainen viesti: 1. aloitus 2. haukkuminen 3. muka kaiken korjaava rakkauden- tai kiintymyksen osoitus.

        Olen parhaillani vetäytymässä taka-alalle, koska en halua olla jatkuvana vihan ja projisoinnin kohteena. En enää edes viitsi vastata syytöksiin, jotka ovat täysin perättömiä. Olen viettänyt unettomia öitä ja sydän on hakannut, kun on taas saanut uuden viestin.

        Olen tehnyt sen virheen, että olen myöntänyt, että olen tätä henkilöä saanut pelätä. Olen sittemmin kuullut, että juuri tätä ei saa piinaajalle sanoa. Sehän vaan pönkittää piinaajan asemaa.

        Vaikeaa on välillä ollut, mutta olen valmis laittamaan välit kokonaan poikki, jotta vapautuisin tästä kuristavasta suhteesta. Olen välillä jopa kirjoittanut kiusaajalleni, että jos olen niin huono ihminen kuten kuvailet, pysy minusta erossa. Mutta eihän hän voi luopua roskaämpäristään ja vihanpurkukohteestaan.

        Luulen, että muilla on samanlaisia kokemuksia.

        Kurjinta on kun tämä kiusaaja on läheinen perheenjäsen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli jos parhaan kaverisi vanhemmat ostavat hänelle joululahjaksi uudenkarhean auton ja sä saat vanhemmiltasi villasukat, niin ei saa kadehtia vaan laittaa sukat jalkaan tai muuten olet narsisti

        Voit jäädä ilmankin sukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on inhimillinen tunne, joka löytyy kaikilta tuntevilta, mutta sitä voi olla vaikea tunnistaa. Se on sitten itsestä kiinni miten sitä tunnetta käyttää. Antaako sen vain tulla ja mennä, tuntee sen vai tekeekö jotakin kateuksissaan kateutensa kohteelle.

        Siis jos joku saa paremman työn kun minä , koska hänellä on hyvät todistukset, niin pitäisikö minun olla hänelle kateellinen siitä, koska tiedän miten kovasti hän on opiskellut että pääsee hyville palkoille . Itse laiskempi, joten huonompi todistus.
        Jos on rehellinen itselleen ei kadehdi ketään vaan tietää aina miksi jollain on paremmin kun itsellä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä löydy kaikilta tuntevilta. Ei sitä tunne jos ajattelee järjellä kateuden typeräksi
        ja tarpeettomaksi. Onhan aivan idioottia surra sitä, että joku toinen on kaunis, viisas, menestyvä jne. Sehän on vain hyvä asia jos hän on. En kovin järkevä tunteva ihminen kadehdi.

        Ihan niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsisti ristiriitaisuudelle yrittää löytää loogisia selityksiä, ja usein luonnostaa etsii ensin vikaa itsestään. Palaset eivät vain mene kohdalleen ja helposti vaipuu syvemmälle itsesyytöksiin, mitä narsisti tietysti toivoo ja ruokkii. Tarvitaan melkoinen herääminen ja asioiden pyörittely omassa mielessään, ennen kuin alkaa tajuta että kaiken taustalla on kyllä logiikka, mutta narsistin logiikka, ja se onkin sitten ihan oma kummallinen maailmansa.

        Omalla kohdalla herätystä auttoi, että olin lukenut narsismista joskus jo vuosia aiemmin. Jouduttuani narsistin kanssa tekemisiin, kävin läpi nuo itsesyytökset yms. kunnes muistin sopukoista nousi kuvauksia narsismista. Siitä alkoi oikeastaan vuosia kestänyt tiedon kerääminen ja työstäminen ja lopulta narsistin logiikka alkoi olla siinä määrin selkeä että osasi jo arvata tämän seuraavat peliliikkeet. Kun narsisti ei enää päässyt yllättämään, hän ei myöskään saanut irti niitä tunnereaktioita joilla itseään voimaannuttaa. Saatoin kääntää tilanteen välillä niin, että minä manipuloin narsistia. Minä ohjasin hänen tunteitaan.

        Manipuloimalla narsistia pidän tämän "kurissa" silloin kun on pakko olla tekemisissä. Narsisti luulee itsestään liikoja ja elää aika lailla tunteella. Näistä yhdistelmistä syntyy tilanteita ja tekoja joissa hän nolaa itsensä. Koska ihmiset yleensä varovat narsistia, nämä eivät tuo ilmi kuinka nolo narsisti on vaikka sen huomaisivat. Osa taas uskoo sokeasti narsistia. Minä en usko enkä pysy aina hiljaa kun narsisti suoltaa sitä itseään. En mitenkään ilkeilemällä, vaan vain tyynesti totean että narsisti on väärässä. Kun vielä pystyn perustelemaan miksi narsisti on väärässä, hänelle jää vaihtoehdoksi olla hiljaa tai nolata lisää itseään inttämällä. En lähde väittelyyn vaikka narsisti yrittäisi sitä.

        Joskus hiljaa oleminenkin on keino horjuttaa narsistia. Hän tajuaa hiljaisesta olemuksestani että pidän hänen juttujaan niin typerinä etten viitsi edes kommentoida, jos nyt viitsin edes kuunnella. Olen ylimielinen pa..nen narsistia kohtaan, mutta jos en olisi, narsisti olisi. Minä tai hän.

        Itsenä nolaaminen on narsistille hyvin arka paikka, joten hän mieluummin välttelee kuin vaivaantuu seurassani. Välttely sopii minulle oikein hyvin.

        Kuulostaa kyllä todella erikoiselta, että jaksat nähdä kaiken tuon vaivan. Mitähän tuo tunteella eläminen tarkoittaa. On normaalia tuntea. Tunnekylmyys taas ei ole normaalia. Se tunteella elo tarkoittaa inhimillisiä reaktioita. Mulla kokemus narsusta joka oli ainoa joka niitä tunteita sai meillä näyttää. Eikä hän koskaan ole mistään vastuussa eikä muista mitään...muut "tunteilevat ja elävät tunteella". Kerran hän hieman kadehti ja pohti että olisiko elämä sittenkin antoisampaa jos eläisi tunteella. Sama ihminen yrittää vieläkin kontrolloida kaikkea päätöksen tekoani. Mikä ei mene hänen mielen mukaansa on "tunteella tehty päätös". Osaa johdatella ja kehottaa "vielä miettimään". Mulla opinto suunnitelmia niin tietysti hän torppaa kaikki unelmani "kun ei hänkään ole tiennyt unelma työtään vasta kuin vanhalla iällä". Joten minunkin täytyy elää kuin hän. Ei ymmärrä etten ole hän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoa on eri asia kuin kokea. Koska tämä palsta on narsisteista, puhutaan narsisteista.

        Jokainen vähän elämää enemmän nähnyt on huomannut kuinka joidenkin ihmisten seurassa tuntuu olevan hirveän paljon kiellettyjä puheenaiheita ja koko ajan pitää miettiä, mitä voi sanoa ettei loukkaa. Narsistit ovat juuri tällaisia. Heikkoitsetuntoisia ja vainoharhaisia joiden elämä on täynnä kaikenlaista noloa ja hävettävää mistä he eivät halua puhua eivätkä kuulla. Suuttuvat jos joku nostaa esiin asioita jotka haluaa lakaista maton alle.

        Narsisti on haka syyllistämään ja hyvin ikävä ihminen suuttuessaan, sellaisen yleensä vaistoaa jo ennen kuin tiedostaa tilanteen. Sitä lähtee varomaan sanomisiaan ja tekemisisään eli kulkee kuin munankuorilla. Koska narsistin elämä on täynnä valehtelua ja salaisuuksia, siihen päälle vielä narsistin vainoharhainen mieli, on myös hirvittävän paljon näitä kiellettyjä asioita ja aiheita. Siinä saa tosissaan olla kieli keskellä suuta jos aikoo olla suututtamatta narsistia ja ihan varmasti silti suututtaa.

        Narsistia on mahdoton olla suututtamatta koska hän loukkaantuu jo siitä että olet olemassa. Narsisti suuttuu sinulle koska aurinko meni pilveen tai hän löi varpaansa kiveen tai naapurilla on hienompi auto. Muut ihmiset ovat narsistille pahan olon likasankoja ja sitä pahaa oloa narsistissa kyllä riittää. Jos joku erehtyy sanomaan narsistille tämän kohtuuttomasta käytöksestä, sieltä voi hyvinkin tulla valitusta kuinka herkkähipiäinen olet. Että seurassasi ei saa sanoa mitään, pitää koko ajan varoa. Eihän narsisti koskaan eikä missään tilanteessa voi myöntää virhettään tai väärässä oloa, ennemmin hän suuttuu ja uhriutuu.

        Oman elämäni narsisti on sössinyt ja söheltänyt elämässään siinä missä muutkin, osin enemmänkin, mutta ero normaaliin on siinä että se kaikki pitää salata ja valehdella musta valkoiseksi. Ei tietysti kukaan mielellään muistele mokiaan, mutta narsistin seurassa ei saa edes tietää enempää, osata enempää, olla enemmän mitään. Ei saa olla sairaampi koska sairas saa huomiota joka kuuluu narsistille. Ei saa olla väsyneempi koska narsistin kuuluu olla väsynein ja saada eniten tuke. Narsisti on myös tervein ja reippain, sinä et todellakaan voi olla. Yritä siinä sitten sanoa oikeita asioita ja olla loukkaamatta, EI ONNISTU.

        Mun kokemus on taas se, että narsisti kokee saavansa sanoa ihan mitä tahansa toiselle henkilöön menevää vaikka jonkun toisen hautajaisissa. Tilannetaju puuttuu kokonaan ja jos kohde huomauttaa, että nyt ei ole oikea aika ryhtyä ripittämään ketään niin se Narsu alkaa väittää ja valehdella että täytyy olla varovainen. Todellisuudessa hän ei itse kestä sitä kun rajoitetaan mistä on sopivaa puhua milloinkin. Nämä ihmiset eivät ota vastaava käytöstä vastaan omalle kohdalleen. Se on sitä projektiota. Heille et voi sanoa, että Jouluna nautit rauhasta etkä silloin jaksa kuunnella heidän arvosteluaan minkä he haluavat yksipuolisesti voittaa. Sulla ei mitään omaa mielipidettä saa olla itsestäsi kun sanelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos joku saa paremman työn kun minä , koska hänellä on hyvät todistukset, niin pitäisikö minun olla hänelle kateellinen siitä, koska tiedän miten kovasti hän on opiskellut että pääsee hyville palkoille . Itse laiskempi, joten huonompi todistus.
        Jos on rehellinen itselleen ei kadehdi ketään vaan tietää aina miksi jollain on paremmin kun itsellä .

        Ei. Kukaan ei ole sanonut että pitäisi olla kateellinen vaan jos kieltää kaikki negatiiviset tunteet niin sitä tunnetta tuskin voi säädellä positiiviseen jos ei edes tunnista sitä. Kateus voi näyttäytyä vaikka siten että kaveri aikoo hakea opinto paikkaa lääkäriksi ja sinä sanot että tuskin hänestä on siihen ammattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä todella erikoiselta, että jaksat nähdä kaiken tuon vaivan. Mitähän tuo tunteella eläminen tarkoittaa. On normaalia tuntea. Tunnekylmyys taas ei ole normaalia. Se tunteella elo tarkoittaa inhimillisiä reaktioita. Mulla kokemus narsusta joka oli ainoa joka niitä tunteita sai meillä näyttää. Eikä hän koskaan ole mistään vastuussa eikä muista mitään...muut "tunteilevat ja elävät tunteella". Kerran hän hieman kadehti ja pohti että olisiko elämä sittenkin antoisampaa jos eläisi tunteella. Sama ihminen yrittää vieläkin kontrolloida kaikkea päätöksen tekoani. Mikä ei mene hänen mielen mukaansa on "tunteella tehty päätös". Osaa johdatella ja kehottaa "vielä miettimään". Mulla opinto suunnitelmia niin tietysti hän torppaa kaikki unelmani "kun ei hänkään ole tiennyt unelma työtään vasta kuin vanhalla iällä". Joten minunkin täytyy elää kuin hän. Ei ymmärrä etten ole hän.

        Nyt en ymmärrä minkä vaivan näen. Kun ymmärtää narsistin logiikan, ei ole kovin iso vaiva ohjailla tätä ja selvitä vähemmällä niistä tilanteista joissa on pakko olla tekemisissä.

        Narsistin tunteella eläminen tarkoittaa sitä, että hän reagoi usein ensin ja ajattelee vasta sitten. Narsistin suurimmat tunteet ovat häpeän pelko ja kateus. Nuo tunteet ohjaavat narsistia enemmän kuin järki. Jokainen narsistin kanssa enemmän tekemisissä ollut on ollut tilanteissa joissa narsistin reaktio tuntuu älyttömältä, epäloogiselta, ylimitoitetulta. Kaikki tuo johtuu siitä, että narsistin reaktiota ohjaa hyvin vahva pelko ja/tai kateus.

        Kun ei ole itsetuntoa millä käsitellä häpeää, häpeänpelosta tulee lähes kuolemanpelon veroinen pelko. Narsistihan on äärimmäisen hauras ressukka. Narsisti on niin hauras, että hänen on pakko ylläpitää hyvin paksua kuorta ettei hajoaisi.

        Narsisti torppaa unelmasi koska hän kadehtii mahdollista menestymistäsi. Hänelle on myös suuri häpeä että joku läheinen menestyisi ja näin korostaisi sitä ettei hän ole menestynyt. Narsisti kadehtii myös muiden onnellisuutta, sellaista kun hän ei ikinä itse tule löytämään. Kyse on tunteista, häpeänpelosta ja kateudesta, kun hän ampuu alas unelmiasi.

        Lähipiirissä on narsisti äiti jonka lapset ovat aivan kauheassa tilanteessa. Narsistin lasten pitää olla menestyjiä koska erityisen ihmisen lasten kuuluu olla erityisiä. Äiti ei kuitenkaan ole oikeasti mikään menestyjä tai mitenkään erityinen. Ei ole koulutusta, ei työuraa, ei omaisuutta, ei kuuluisuutta, ei erityislahjoja, ei suurta älyä tai viisautta, ei onnellisuutta, ei yhtään mitään. Ihan tavallinen ylipainoinen ja keski-ikäinen nainen joka elää ihan tavallisessa kodissaan ihan tavallista elämää ilman mitään näkymää mistään sen kummemmasta. Edessä on vain lisää ryppyjä, kiloja, sairauksia, rahaongelmia ja ihmisiä jotka kääntävät selkänsä kun eivät jaksa itseriittoista valehtelua ja ilkeilyä.

        Fiksut ja ahkerat lapset peittoavat äidin mennen tullen kaikessa, ihan kaikessa. Tai peittoaisivat jos äiti ei laittaisi kapuloita rattaisiin. Ei liene yllätys että lasten vaikea tilanne on aiheuttanut heille jo somaattisia oireita. Tavallaan tuo on kai sitä mitä äiti haluaa. Sairaudet pitävät lapset sopivan voimattomina pyristelemään omilleen ja antavat selityksen miksi erityisen äidin erityiset lapset eivät kuitenkaan koskaan pääse elämään omaa erityistä elämäänsä. Äiti ei kestä kohdata sitä häpeää ja kateutta että oma lapsi lentää korkeammalle ja loistaa kirkkaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä minkä vaivan näen. Kun ymmärtää narsistin logiikan, ei ole kovin iso vaiva ohjailla tätä ja selvitä vähemmällä niistä tilanteista joissa on pakko olla tekemisissä.

        Narsistin tunteella eläminen tarkoittaa sitä, että hän reagoi usein ensin ja ajattelee vasta sitten. Narsistin suurimmat tunteet ovat häpeän pelko ja kateus. Nuo tunteet ohjaavat narsistia enemmän kuin järki. Jokainen narsistin kanssa enemmän tekemisissä ollut on ollut tilanteissa joissa narsistin reaktio tuntuu älyttömältä, epäloogiselta, ylimitoitetulta. Kaikki tuo johtuu siitä, että narsistin reaktiota ohjaa hyvin vahva pelko ja/tai kateus.

        Kun ei ole itsetuntoa millä käsitellä häpeää, häpeänpelosta tulee lähes kuolemanpelon veroinen pelko. Narsistihan on äärimmäisen hauras ressukka. Narsisti on niin hauras, että hänen on pakko ylläpitää hyvin paksua kuorta ettei hajoaisi.

        Narsisti torppaa unelmasi koska hän kadehtii mahdollista menestymistäsi. Hänelle on myös suuri häpeä että joku läheinen menestyisi ja näin korostaisi sitä ettei hän ole menestynyt. Narsisti kadehtii myös muiden onnellisuutta, sellaista kun hän ei ikinä itse tule löytämään. Kyse on tunteista, häpeänpelosta ja kateudesta, kun hän ampuu alas unelmiasi.

        Lähipiirissä on narsisti äiti jonka lapset ovat aivan kauheassa tilanteessa. Narsistin lasten pitää olla menestyjiä koska erityisen ihmisen lasten kuuluu olla erityisiä. Äiti ei kuitenkaan ole oikeasti mikään menestyjä tai mitenkään erityinen. Ei ole koulutusta, ei työuraa, ei omaisuutta, ei kuuluisuutta, ei erityislahjoja, ei suurta älyä tai viisautta, ei onnellisuutta, ei yhtään mitään. Ihan tavallinen ylipainoinen ja keski-ikäinen nainen joka elää ihan tavallisessa kodissaan ihan tavallista elämää ilman mitään näkymää mistään sen kummemmasta. Edessä on vain lisää ryppyjä, kiloja, sairauksia, rahaongelmia ja ihmisiä jotka kääntävät selkänsä kun eivät jaksa itseriittoista valehtelua ja ilkeilyä.

        Fiksut ja ahkerat lapset peittoavat äidin mennen tullen kaikessa, ihan kaikessa. Tai peittoaisivat jos äiti ei laittaisi kapuloita rattaisiin. Ei liene yllätys että lasten vaikea tilanne on aiheuttanut heille jo somaattisia oireita. Tavallaan tuo on kai sitä mitä äiti haluaa. Sairaudet pitävät lapset sopivan voimattomina pyristelemään omilleen ja antavat selityksen miksi erityisen äidin erityiset lapset eivät kuitenkaan koskaan pääse elämään omaa erityistä elämäänsä. Äiti ei kestä kohdata sitä häpeää ja kateutta että oma lapsi lentää korkeammalle ja loistaa kirkkaammin.

        Tällainen on äitini ollut ja on edelleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun kokemus on taas se, että narsisti kokee saavansa sanoa ihan mitä tahansa toiselle henkilöön menevää vaikka jonkun toisen hautajaisissa. Tilannetaju puuttuu kokonaan ja jos kohde huomauttaa, että nyt ei ole oikea aika ryhtyä ripittämään ketään niin se Narsu alkaa väittää ja valehdella että täytyy olla varovainen. Todellisuudessa hän ei itse kestä sitä kun rajoitetaan mistä on sopivaa puhua milloinkin. Nämä ihmiset eivät ota vastaava käytöstä vastaan omalle kohdalleen. Se on sitä projektiota. Heille et voi sanoa, että Jouluna nautit rauhasta etkä silloin jaksa kuunnella heidän arvosteluaan minkä he haluavat yksipuolisesti voittaa. Sulla ei mitään omaa mielipidettä saa olla itsestäsi kun sanelevat.

        Joo juuri tällaisia ovat kuin näissä kuvauksissa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurjinta on kun tämä kiusaaja on läheinen perheenjäsen

        On samanlaisia kokemuksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli jos parhaan kaverisi vanhemmat ostavat hänelle joululahjaksi uudenkarhean auton ja sä saat vanhemmiltasi villasukat, niin ei saa kadehtia vaan laittaa sukat jalkaan tai muuten olet narsisti

        Ei ole narsisti. Vaan siis ei siinä ole mielestäni järkeä kadehtia.
        Se on kiva kaverille, että hän sai hienon auton. Ei sillä ole merkitystä kuka sen sai,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli jos parhaan kaverisi vanhemmat ostavat hänelle joululahjaksi uudenkarhean auton ja sä saat vanhemmiltasi villasukat, niin ei saa kadehtia vaan laittaa sukat jalkaan tai muuten olet narsisti

        Niin moni maailmassa saa vanhemmiltaan hienon auton, että mitä järkeä miettiäö edes semmosta, Minä en saa. Mutta mitä se muiden auto haittaa,


      • Anonyymi

        Kun osotti niitä kehuja itselleen , ja käytöksellään osoitti että maailma pyörii hänen navan ympärillä .
        Näinhän niiden kanssa on, kateellisia ja vielä kateuksissaan yrittää ottaa pisteet itselleen .
        Tuttu juttu , meilläkin oli töissä ennen sellainen joka otti aina pisteet itselleeen vaikka ei mitään tehnytkään , kaikki häneen olivat kyllästyneitä . Ja kaikki tiesivät myös ettei mitään itua aloittaa keskustelua siitä hänen kanssaan.
        Näkeehän sen netissäkin , kun on niitä joiden on aina saatava viimeinen sana , ja jotka koko ajan ovat kyvyttömiä näkemään oman itsensä vaikutusta toisissa ihmisissä. Kukaan ei näistä pidä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äly, kauneus, lahjakkuus, tieto, taito..... oli asia mikä tahansa, narsistin on oltava parempi. Tai sitten asia jossa toinen on "parempi" mitätöidään.

        Tuo on muuten normi tapa narsistilla toimia, alentaa toista ylentämällä toista, ei aina vain itseään. Jos narsisti tietää että sinua harmittaa ohuet hiuksesi, hän kehuu sinun kuulleen isoon ääneen vieressäsi seisovan henkilön paksuja hiuksia. Kehujen vastaanottaja luulee kehuja vilpittömäksi ja ilahtuu, pitää narsistia oikein mukavana ja kohteliaana ihmisenä, Sinä tiedät totuuden, mutta eihän sellaista voi ääneen sanoa.

        Ihan niin kukaan ei saa ollamkauniimpi kun kitä tälläinen ihminen on , ei rikkaampi liioin saa olla kaikki mistä toiset kehuu jotain ihmistä kailottaa narsisisti kovalla äänellä oman mielipiteensä, joka on aina negatiivinen hyvin kateellisen ihmisen huutoa tyhjyyteen sillä kellään ei ole halua edes kuunnella narskua ja sen höpinöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä haittaa siitä on jos toinen on sinua kauniimpi?

        Sehän on vain hyvä jos hän on kaunis. Miksi sitä surra pitäisi? Aivan älytöntä.

        Narsistille se on uhka elämässä jos joku on häntä kauniimpi sillä hänen maailmansa on ihan vaan oman itsensä ympärillä eikä siihen mahdu kehut joita toinen ihminen saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoa on eri asia kuin kokea. Koska tämä palsta on narsisteista, puhutaan narsisteista.

        Jokainen vähän elämää enemmän nähnyt on huomannut kuinka joidenkin ihmisten seurassa tuntuu olevan hirveän paljon kiellettyjä puheenaiheita ja koko ajan pitää miettiä, mitä voi sanoa ettei loukkaa. Narsistit ovat juuri tällaisia. Heikkoitsetuntoisia ja vainoharhaisia joiden elämä on täynnä kaikenlaista noloa ja hävettävää mistä he eivät halua puhua eivätkä kuulla. Suuttuvat jos joku nostaa esiin asioita jotka haluaa lakaista maton alle.

        Narsisti on haka syyllistämään ja hyvin ikävä ihminen suuttuessaan, sellaisen yleensä vaistoaa jo ennen kuin tiedostaa tilanteen. Sitä lähtee varomaan sanomisiaan ja tekemisisään eli kulkee kuin munankuorilla. Koska narsistin elämä on täynnä valehtelua ja salaisuuksia, siihen päälle vielä narsistin vainoharhainen mieli, on myös hirvittävän paljon näitä kiellettyjä asioita ja aiheita. Siinä saa tosissaan olla kieli keskellä suuta jos aikoo olla suututtamatta narsistia ja ihan varmasti silti suututtaa.

        Narsistia on mahdoton olla suututtamatta koska hän loukkaantuu jo siitä että olet olemassa. Narsisti suuttuu sinulle koska aurinko meni pilveen tai hän löi varpaansa kiveen tai naapurilla on hienompi auto. Muut ihmiset ovat narsistille pahan olon likasankoja ja sitä pahaa oloa narsistissa kyllä riittää. Jos joku erehtyy sanomaan narsistille tämän kohtuuttomasta käytöksestä, sieltä voi hyvinkin tulla valitusta kuinka herkkähipiäinen olet. Että seurassasi ei saa sanoa mitään, pitää koko ajan varoa. Eihän narsisti koskaan eikä missään tilanteessa voi myöntää virhettään tai väärässä oloa, ennemmin hän suuttuu ja uhriutuu.

        Oman elämäni narsisti on sössinyt ja söheltänyt elämässään siinä missä muutkin, osin enemmänkin, mutta ero normaaliin on siinä että se kaikki pitää salata ja valehdella musta valkoiseksi. Ei tietysti kukaan mielellään muistele mokiaan, mutta narsistin seurassa ei saa edes tietää enempää, osata enempää, olla enemmän mitään. Ei saa olla sairaampi koska sairas saa huomiota joka kuuluu narsistille. Ei saa olla väsyneempi koska narsistin kuuluu olla väsynein ja saada eniten tuke. Narsisti on myös tervein ja reippain, sinä et todellakaan voi olla. Yritä siinä sitten sanoa oikeita asioita ja olla loukkaamatta, EI ONNISTU.

        Minä ainakin sanon narsistille että en pidä hänen tyylistään halveksia muita ihmisiä ja kiusata kaikenlaisilla olemattomilla asioilla .
        Silloin olen näyttänyt hänelle etten pidä toisten morkkaamisesta
        Normaali ihminen tajuaa jos hänelle huomautetaan jostain, mutta narsisti ei hyväksy että hänelle huomautetaan jostain asiasta ! Sillä ainut ihminen jota sellainen arvostaa on hän itse.
        Monta narsistia on jäänyt entisaikojen historiaan , monet pysyvien traumojen kanssa , toiset ehkä saaneet fyysisiäkin haavoja tältä olioita . Niin että kannattaa välttää narsisitia.



        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurjinta on kun tämä kiusaaja on läheinen perheenjäsen

        Niin on, se olisi paljon helpoimpaan jos olisi ventovieras . Ja kun narskun tunnistaa. Mikä hän on, niin ei tee kielimään olla missään kanssakäymisessä hänen kanssaan . Manipuloi valehtelee päin naamaa, ja pilaa monen perheen asiat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on inhimillinen tunne, joka löytyy kaikilta tuntevilta, mutta sitä voi olla vaikea tunnistaa. Se on sitten itsestä kiinni miten sitä tunnetta käyttää. Antaako sen vain tulla ja mennä, tuntee sen vai tekeekö jotakin kateuksissaan kateutensa kohteelle.

        Kateus ei ole minun mielestäni inhimillinen tunne mitenkään.
        Minulta se kiskottiin pois jo kuusi vuotiaana, ja selitettiin että jos jotain kadehtii ja haluaa sitä asiaa mitä kadehtii niin kaikilla on mahdollisuus saavuttaa se, Ja että kateus ei ole hyväksi ihmismielen rauhalle . Olin kadehtinut naapurin tytön nukenvaunuja. Joten sen jälkeen en ole kateutta sairastanut luojan kiitos .
        Kun se ei siis auta sitä ihmistä mitenkään kun ilmeissään kadehtii, eikä,sitä,jota kadehditaan . Ja vaikea oli aikuisena kohdata näitä kadehtijoita , enkä oikein älynnyt uskoa että se kuuluu aikuisen ihmisen ominaisuuksiin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli jos parhaan kaverisi vanhemmat ostavat hänelle joululahjaksi uudenkarhean auton ja sä saat vanhemmiltasi villasukat, niin ei saa kadehtia vaan laittaa sukat jalkaan tai muuten olet narsisti

        Ihan niin, raha kysymys jolle ei voi mitään kaikki eivät ole vauraita jotka voivat ostella mielin määärin.
        Muistan kun ostin urheilumallinen auton ja olin niin mielissäni siitä, niin sain kuulla jälkeen päin että minun ystävätär oli kadehtinut sitä ja puhunut hieman ilkeästi.
        Joten se ystävätär on tänään tuttu ainoastaan,
        sillä aitoa ystävä ei kadehdi ystäväänsä. Siis maku meni siihen ystävyyteen .
        Kun hän miten iloinen olin niin kadehtimaan alkoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on täysin toinen jos joku nimenomaan pyrkii tekemään toisen kateelliseksi, ja leuhottaa asialla jossa on onnistunut ja jossa toinen olisi myös halunnut kovasti onnistua, muttei onnistunut.

        Esimerkki. Herra X on rahavaikeuksissa ja muutenkin menee huonosti. Sitten herra B soittaa että haluatko lähtä käymään ulkona syömässä ja X suostuu. Heti kyytiin noustessa herra B sanoo että sainpa juuri ison palkankorotuksen ja kehuu sitä vuolaasti ja sanoo tarkkaan paljonko tienaa. Sitten kehuskelee paljonko tienaa vuodessa (tietäen ettei herra X:n alalla pääse kuin puoleen siitä vuositienestistä parhaimmillaankaan). Sitten Herra X ihmettelee tätä leuhotusta ja miettii mihin herra B pyrkii. Tulevina kuukausina herra B muistuttaa yli kymmenen kertaa herra B:tä siitä kuinka hyvä palkka hänellä nyt on.

        Herra X:lle tulee tästä synkkä mieli ja moni voisi tulkita sitä kateudeksi, ja että herra X on lapsellinen ja tyhmä, kun on kateellinen kaverilleen. Vaikka todennäköisesti herra B virnistelee salaa tyytyväisenä.

        Herra B alikehittynyt aikuinen, ja narsku sen lisäksi yrittäen tavallaan kertoa miten hyvin hänellä on asiat, mutta toisaalta sanotaan siitä puhe mistä puute , ja se pitää aina paikkansa


    • Anonyymi

      Minun mielestäni vain hyvin ilkeät ihmiset surevat toisen hyvää.
      Sehän on varsin julma piirre, jota ei varmastikaan ole kaikissa ihmisissä.

      • Anonyymi

        Kyllä minä vaan mieluummin suon toiselle sen hyvän, kuin ottaisin moisen ruman
        piirteen itseeni, eli kateuden.
        Parempi se toisen hyvä minulle on kuin kateus olisi itsessäni minua mädättämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä vaan mieluummin suon toiselle sen hyvän, kuin ottaisin moisen ruman
        piirteen itseeni, eli kateuden.
        Parempi se toisen hyvä minulle on kuin kateus olisi itsessäni minua mädättämässä.

        Oma valinta kuka haluaa moisen ruman ilkeän julman piirteen itseensä?
        Mun mielestä ei kovin älykäs valinta, kun voi olla ilmankin semmosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma valinta kuka haluaa moisen ruman ilkeän julman piirteen itseensä?
        Mun mielestä ei kovin älykäs valinta, kun voi olla ilmankin semmosta.

        Kateus ei ole piirre se on tunne. Onneksi en kateutta tunne juurikaan, mutta sen tunteen täysi kieltäminen taas ei lisää omaa tunneälyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus ei ole piirre se on tunne. Onneksi en kateutta tunne juurikaan, mutta sen tunteen täysi kieltäminen taas ei lisää omaa tunneälyä.

        Mutta jos ajattelee loogisesti syyn miksi pitäisimolla kateellinen, niin minä,ennainakaan osais sanoa mitään syytä.jos jollain menee paremmin koulussa kun minulla niin tiedostan syyt miksi hänellä menee hyvin, siis vaan siksi kunnoittaa vakavasti koulussa käynnin ja on sitä lukupäätäkin, missä olen aina kakkonen . Samoin tavaroiden kanssa toisilla on varaa ostella toisilla ei , joten sekin että pitäisikö kaverin olla ilman jotain tavaraa vain siksi etten minä tulisi kateelliseksi. Joten kaikilla on omanlaisensa elämä ja jokaisella,on myös suruja ja murheita , niin että kun ihmiset lopettaisivat kadehtimista ja laittaisivat senkin energian
        Tapeellisiin asioihin


    • Anonyymi

      Sellaisenkin joka on normaalisti iloinen toisten menestyksestä voi tehdä kateelliseksi tai ainakin pahantuuliseksi ja masentuneeksi, jos tietyllä tavalla ylitsevuotavasti kehuskelee menestyksellään, tai tarkoituksella pyrkii tekemään toisen kateelliseksi.

      • Anonyymi

        Mun mielestä aivan älytöntä.
        Munmielestä ihmiset saa ja on hyväkin kehuskella eikä siitä olen kenenkään syytä olla kateellinen. Voiko aikuinen ihminen olla niin lapsellinen olento, että tulee kateelliseksi jonkun kehuskelusta?
        He tarvii sitten kunnon siedätyshoitoa ja joukon kehuskelijoita ympärilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä aivan älytöntä.
        Munmielestä ihmiset saa ja on hyväkin kehuskella eikä siitä olen kenenkään syytä olla kateellinen. Voiko aikuinen ihminen olla niin lapsellinen olento, että tulee kateelliseksi jonkun kehuskelusta?
        He tarvii sitten kunnon siedätyshoitoa ja joukon kehuskelijoita ympärilleen.

        Ei voi mitään, mutta pid'n kateellisia aikuisia ihmisiä erittäin kehittymättöminä
        silloinkin jos tahallaan provosoidaan kateellisiksi, Se vaan on niin lapsellista aikuiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi mitään, mutta pid'n kateellisia aikuisia ihmisiä erittäin kehittymättöminä
        silloinkin jos tahallaan provosoidaan kateellisiksi, Se vaan on niin lapsellista aikuiselle.

        En nyt ajattelisi ihan noinkaan. On paljon asioita joista olen kateellinen ja myönnän sen. Eivät liity materiaan, vaan ominaisuuksiin ja luonteeseen ja kykyihin. Ihminen on onnellinen,kun on tyytyväinen ja onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ajattelisi ihan noinkaan. On paljon asioita joista olen kateellinen ja myönnän sen. Eivät liity materiaan, vaan ominaisuuksiin ja luonteeseen ja kykyihin. Ihminen on onnellinen,kun on tyytyväinen ja onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään.

        Kyllä se kateuden tunne on kaikilla, aivan kuten kaikki muutkin ns.tabu tunteet. Moni täällä näyttää ainakin järkeistävän sen tunteen ja suhtautuvan siihen tuomistevasti tai kieltäen. Se kuitenkaan ei ole kovin myötätuntoista. Semmoiset pyhimys ihmiset jotka eivät muka koskaan tunne mitään negatiivista valehtelevat itselleen, tai eivät tunnista niitä. Sellainen tunnistamaton kateus voi näyttäytyä juuri siten, että ei kestä sitä jos jotakuta toista kehutaan. Mutta toki silloin pitäisi kehua kaikkia eikä jättää ketään ulkopuolelle. Jokaisesta täytyy sanoa jotakin hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ajattelisi ihan noinkaan. On paljon asioita joista olen kateellinen ja myönnän sen. Eivät liity materiaan, vaan ominaisuuksiin ja luonteeseen ja kykyihin. Ihminen on onnellinen,kun on tyytyväinen ja onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään.

        Ja siis ehkä se Narsistin kateus on juuri sellaista pahanlaatuista mitä hän ei tiedosta ja tekee kateuttaan vahinkoa sille ketä kadehtii. Normaali ihminen sitten tunnistaa sen ja osaa säätää tai muuttaa sitä tunnetta, että no tämä nyt johtuu siitä kun pohjimmiltaan olen surullinen jostain tapahtumasta. Oikeasti on tosi iloinen toisen puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kateuden tunne on kaikilla, aivan kuten kaikki muutkin ns.tabu tunteet. Moni täällä näyttää ainakin järkeistävän sen tunteen ja suhtautuvan siihen tuomistevasti tai kieltäen. Se kuitenkaan ei ole kovin myötätuntoista. Semmoiset pyhimys ihmiset jotka eivät muka koskaan tunne mitään negatiivista valehtelevat itselleen, tai eivät tunnista niitä. Sellainen tunnistamaton kateus voi näyttäytyä juuri siten, että ei kestä sitä jos jotakuta toista kehutaan. Mutta toki silloin pitäisi kehua kaikkia eikä jättää ketään ulkopuolelle. Jokaisesta täytyy sanoa jotakin hyvää.

        Kyllä tiede vielä tulee tekemääm tutkimusta, että kaikki ihmiset eivät ole
        tunteellisesti samanlaisia. Kaikki eivät koe samoja tunteita, kuten on uskottu, siitä on jo
        orastavaa tutkimusta.
        Ja osa ihmisistä voi olla iän myötä jo niin emotionaalisesti kehittyneitä, että se kateus
        on tiedostettu ja prosessoitu viisasti jo teini-iässä, eikä sieltä sen kummemmin
        enää sitten nostele päätään mitään torjumattakaan, vaan tunne on ikäänkuin
        valmiiksi jo prosessoitu, eikä sitä koko aika tarvitse prosessoida uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiede vielä tulee tekemääm tutkimusta, että kaikki ihmiset eivät ole
        tunteellisesti samanlaisia. Kaikki eivät koe samoja tunteita, kuten on uskottu, siitä on jo
        orastavaa tutkimusta.
        Ja osa ihmisistä voi olla iän myötä jo niin emotionaalisesti kehittyneitä, että se kateus
        on tiedostettu ja prosessoitu viisasti jo teini-iässä, eikä sieltä sen kummemmin
        enää sitten nostele päätään mitään torjumattakaan, vaan tunne on ikäänkuin
        valmiiksi jo prosessoitu, eikä sitä koko aika tarvitse prosessoida uudestaan.

        ihminen siis oppiii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ajattelisi ihan noinkaan. On paljon asioita joista olen kateellinen ja myönnän sen. Eivät liity materiaan, vaan ominaisuuksiin ja luonteeseen ja kykyihin. Ihminen on onnellinen,kun on tyytyväinen ja onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään.

        Aivan kateellisella ihmisellä on syytäkin olla kateellisia ei -kateellisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kateellisella ihmisellä on syytäkin olla kateellisia ei -kateellisille.

        Siis kun se ei-kateellisen ominaisuus on kehittyneempi, Se ei ole sama asia kuin tiedostamaton kateus.
        Vaan kehityskaari menee tässä jätjestyksessä.

        1.tiedostamaton kateus
        2. tiedostettu kateus
        3. ei enää kateutta ollenkaan, kasvanut siitä ulos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ajattelisi ihan noinkaan. On paljon asioita joista olen kateellinen ja myönnän sen. Eivät liity materiaan, vaan ominaisuuksiin ja luonteeseen ja kykyihin. Ihminen on onnellinen,kun on tyytyväinen ja onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään.

        Myöskään viisaalla ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään edes kärsiessään-.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöskään viisaalla ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään edes kärsiessään-.

        Olet aivan oikeassa , ei lyötyä voi lyödä.
        Monelle se on normi, kun näkee että toisella on vaikeaa niin tehdään huomautuksella vielä vaikeammaksi .
        Itselläni on sellainen ystävä mutta en ole päässyt selville onko hän siitä oikein itse tietoinen vai niin tyhmä että möläyttelee ilman empatiaa asioita jotka koskevat ikävästi toiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa , ei lyötyä voi lyödä.
        Monelle se on normi, kun näkee että toisella on vaikeaa niin tehdään huomautuksella vielä vaikeammaksi .
        Itselläni on sellainen ystävä mutta en ole päässyt selville onko hän siitä oikein itse tietoinen vai niin tyhmä että möläyttelee ilman empatiaa asioita jotka koskevat ikävästi toiseen

        Joo siis kyllä. kun vammauduin ilman omaa syytäni. ihmiset kriisipuhelimessa olivat tuolloin hyvin ilkeitä puheineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis kyllä. kun vammauduin ilman omaa syytäni. ihmiset kriisipuhelimessa olivat tuolloin hyvin ilkeitä puheineen.

        Siis he samalla mitätöi minut kokonaan ihmisenä joukolla.
        Semmosta kriisiapua se oli tuolloin vuosia sitten.
        Vammautuminen ei ollut mielestään edes oikea kriisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis he samalla mitätöi minut kokonaan ihmisenä joukolla.
        Semmosta kriisiapua se oli tuolloin vuosia sitten.
        Vammautuminen ei ollut mielestään edes oikea kriisi.

        Nyt sitten olen kokenut uuden ilkeysryöpyn, koska yllättäen jossakin onnistuin odottattoman hyvin älyllisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sitten olen kokenut uuden ilkeysryöpyn, koska yllättäen jossakin onnistuin odottattoman hyvin älyllisesti.

        Sain älypisteitä, jonka jälkeen minulle oltiin vielä vakavammin ilkeitä kuin vammautumisen seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain älypisteitä, jonka jälkeen minulle oltiin vielä vakavammin ilkeitä kuin vammautumisen seurauksena.

        Ja nyt kammpailen oikeuteni puolesta kehittää älyäni edelleen, koska jotkut haluaisivat
        sen mahdollisuuden minulta pois mikä on mielestäni ihmisoikeusrikkomus.
        Haluan älyni hioa niin älykkääksi kuin kapasiteettia riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nyt kammpailen oikeuteni puolesta kehittää älyäni edelleen, koska jotkut haluaisivat
        sen mahdollisuuden minulta pois mikä on mielestäni ihmisoikeusrikkomus.
        Haluan älyni hioa niin älykkääksi kuin kapasiteettia riittää.

        Jotkut ei meinaa kestää sitä että kohotin älyllistä imagoani pohjalta huippua kohti yhdellä harppauksella. Kuinka sen tein? Älylläni tietenkin. Ja nyt he yrittää väittää minua hulluksi.
        Mutta onko muka nopeasti kohoava kognitiivinen kapasiteetti hulluutta? Huono perustelu.
        Kyllä hulluutta on laskeva kognitiivinen kapasiteetti, ellei se sitten ole aivovaurio tai iäkkyyttä ja fyysistä sairautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ei meinaa kestää sitä että kohotin älyllistä imagoani pohjalta huippua kohti yhdellä harppauksella. Kuinka sen tein? Älylläni tietenkin. Ja nyt he yrittää väittää minua hulluksi.
        Mutta onko muka nopeasti kohoava kognitiivinen kapasiteetti hulluutta? Huono perustelu.
        Kyllä hulluutta on laskeva kognitiivinen kapasiteetti, ellei se sitten ole aivovaurio tai iäkkyyttä ja fyysistä sairautta.

        Ja taas joku närkästyneenä sanoi minulle: "Minä en perustele mitään!".
        Ja minä taas en usko ihmisiä, joilta puuttuu perustelukyky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas joku närkästyneenä sanoi minulle: "Minä en perustele mitään!".
        Ja minä taas en usko ihmisiä, joilta puuttuu perustelukyky.

        Jotkut sanoo, että intuitio riittää ilman perustelukykyä.
        Kyllä olen myös sitä mieltä että perustelu ilman intuitiokykyä on myös puutteellinen.
        Oikeasti tarvitaan molemmat kyvyt samaan aikaan päästäksemme hyvään tulokseen.
        Toinen ei riitä. Ja perustelussa ei saa olla argumentointivirheitä, ei yhtäkään.
        Jos yksikin löytyy asia on pohdittava uudelleen. Ja huomautukset virheistä on otettava ilolla vastaan, koska se juurikin mahdollistaa kehityksen, kun pääsee korjaamaan virheitä.
        Huom pääsee. On epäreilua valittaa jostakusta, jos ei suostu kertomaan ja perustelemaan mikä on virheensä, jotta hän voi korjata sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut sanoo, että intuitio riittää ilman perustelukykyä.
        Kyllä olen myös sitä mieltä että perustelu ilman intuitiokykyä on myös puutteellinen.
        Oikeasti tarvitaan molemmat kyvyt samaan aikaan päästäksemme hyvään tulokseen.
        Toinen ei riitä. Ja perustelussa ei saa olla argumentointivirheitä, ei yhtäkään.
        Jos yksikin löytyy asia on pohdittava uudelleen. Ja huomautukset virheistä on otettava ilolla vastaan, koska se juurikin mahdollistaa kehityksen, kun pääsee korjaamaan virheitä.
        Huom pääsee. On epäreilua valittaa jostakusta, jos ei suostu kertomaan ja perustelemaan mikä on virheensä, jotta hän voi korjata sen.

        Todella kyllästyttävää kuunnella päivät pääksytysten perustelemattomia mielipiteitä,
        ilman hyvää ajattelumetodia kuten tieteellinen.
        Miten ajattelun lopputuloksesta on mitään takeita ilman kunnollista metodia?


      • Anonyymi

        Ei narsisti masennu mistään. Painaa vain menevään vahingoniloinen ilme naamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiede vielä tulee tekemääm tutkimusta, että kaikki ihmiset eivät ole
        tunteellisesti samanlaisia. Kaikki eivät koe samoja tunteita, kuten on uskottu, siitä on jo
        orastavaa tutkimusta.
        Ja osa ihmisistä voi olla iän myötä jo niin emotionaalisesti kehittyneitä, että se kateus
        on tiedostettu ja prosessoitu viisasti jo teini-iässä, eikä sieltä sen kummemmin
        enää sitten nostele päätään mitään torjumattakaan, vaan tunne on ikäänkuin
        valmiiksi jo prosessoitu, eikä sitä koko aika tarvitse prosessoida uudestaan.

        Tarkoitat varmaan tunteiden sääntelyä. Mutta joo totta tuokin. Mullakaan ei ole ollut kateuden tunnetta enää aikuisena juuri koskaan. Ehkä se johtuu kyvystä olla rehellinen itselleen. Jos joku on ansainnut jotakin hyvää niin en kadehdi. Kateutta ei tosin ole epäoikeidenmukaisuudesta huomautus. Kuten esim. Jos samalla työpaikalla muut saavat palkankorotukset ja yksi tai kaksi jätetään ulkopuolelle. Silloin ei ole kyseessä kateus vaan oikeudenmukaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kateellisella ihmisellä on syytäkin olla kateellisia ei -kateellisille.

        Sääliä jaetaan ja kateus ansaitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan tunteiden sääntelyä. Mutta joo totta tuokin. Mullakaan ei ole ollut kateuden tunnetta enää aikuisena juuri koskaan. Ehkä se johtuu kyvystä olla rehellinen itselleen. Jos joku on ansainnut jotakin hyvää niin en kadehdi. Kateutta ei tosin ole epäoikeidenmukaisuudesta huomautus. Kuten esim. Jos samalla työpaikalla muut saavat palkankorotukset ja yksi tai kaksi jätetään ulkopuolelle. Silloin ei ole kyseessä kateus vaan oikeudenmukaisuus.

        Joo totta, epäoikeudenmukaisuuskysymyksiin puuttuminen ei ole kateutta,
        Mutta ei ihminen sitäå mielestäni voi määritellä kuka mitäkin on ansainnut,
        Ei kukaan tiedä kenestäkään kaikkia seikkoja,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo totta, epäoikeudenmukaisuuskysymyksiin puuttuminen ei ole kateutta,
        Mutta ei ihminen sitäå mielestäni voi määritellä kuka mitäkin on ansainnut,
        Ei kukaan tiedä kenestäkään kaikkia seikkoja,.

        Joo olen keksinyt uudenlaisen tunteidensäätelymetodin.
        Ja että kuinka hyvin pitkälle voi valikoida tunteitaan.
        Se ei ole totta, että tunteilleen ei mahda mitään.
        Kannatan tutkijoita, jotka sanoo että ne itse tuotetaan, luodaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo olen keksinyt uudenlaisen tunteidensäätelymetodin.
        Ja että kuinka hyvin pitkälle voi valikoida tunteitaan.
        Se ei ole totta, että tunteilleen ei mahda mitään.
        Kannatan tutkijoita, jotka sanoo että ne itse tuotetaan, luodaan.

        Kyllä omia tunteitaan voi säädellä. Itse valitsen vihan tulessa aina rakkauden ja rauhan. Nytkin tunnen rauhaa.


      • Anonyymi

        Niin, silloinhan se joka tietoisesti yrittää onkia esiin toisen kateutta , , niin hän ei ole terve .
        Hän omistaa sen ongelman ihan itse .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ajattelisi ihan noinkaan. On paljon asioita joista olen kateellinen ja myönnän sen. Eivät liity materiaan, vaan ominaisuuksiin ja luonteeseen ja kykyihin. Ihminen on onnellinen,kun on tyytyväinen ja onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa ketään.

        Minulla ystävä joka osaa soittaa melkein kaikilla instrumenteilla , ja ihailen häntä ja en voi ymmärtää miten hän omaa sen taidon, sitten kun soitan itse ja jotenkin vaan en kuule bassopuolen väärää sointua , vaikka miten yritän , niin väärin menee .
        Joskus nuorena tunsin surua siitä kun en osaa soittaa hyvin, mutta en kertaakaan kateutta ystävääni kohtaan joka osaa ja on taitava.
        Niin että joitain asioita pitää vaan oppia hyväksymään itsessään juuri se ettei ehkä opi koskaan jotain asiaa jota niin hartaasti haluaisi oppia .mutta soitan joskus kun olen yksin ja oppinut olemaan tyytyväinen siihen mihin pystyn .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis he samalla mitätöi minut kokonaan ihmisenä joukolla.
        Semmosta kriisiapua se oli tuolloin vuosia sitten.
        Vammautuminen ei ollut mielestään edes oikea kriisi.

        Kyllä vammautuminen on jokaiselle kriisi , kukin kokee sen ihan omalla erityisellä tavallaan
        Enehän sanottiin tyylillä”. Kokoo ittes”niinkuin se olisi ollut joku apu. jollekin , sillä jokainen joka joutuu kriisiin yrittää todella koota itsensä , vaan aina se ei onnistu , autonominen hermosysteemi ei ole oman tahdon alla


    • Anonyymi

      Siksikö ne pyrkii postiluukusta sisätiloihinkin?

    • Anonyymi

      Miten kestää sitä, kun joku puhuu joko ärsyttääkseen tai tyhmyyttään ihan älyttömiä?
      Nyt hän selittää mulle, että Akateemisessa esseessä pitää olla lähdeviitteetkin ihan kuin en sitä tietäisi ? Sitten, kun ihmettelin miksi hän semmosta mulle selittää, sai ihmeen kiukuttelu tunteenpurkauksen.
      Ja minun tehtäväni on sitten peilata hänelle kuvaa että tosi älykästä juttua oli ?
      Turhauttaa samaa vuodesta toiseen.

      • Anonyymi

        Oisko joku jolla kova pätemisen tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko joku jolla kova pätemisen tarve.

        Taitaa olla.


    • Anonyymi

      Millä oikeudella kognitiivisesti kyvytöntä on loukkaavaa sellaiseksi nimittää, mutta
      kognitiivisesti kyvykästä voi rauhassa tulkita hulluksi eikä se sitten mukas ole sopimatonta ja loukkaavaa?

      • Anonyymi

        Hulluksi leimaaminen on kaasuvalotusta, jota nimenomaan narsismia ja psykopatiaa sairastavat käyttävät kohteestaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hulluksi leimaaminen on kaasuvalotusta, jota nimenomaan narsismia ja psykopatiaa sairastavat käyttävät kohteestaan

        sehän se on se juttu juurikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sehän se on se juttu juurikin.

        Minä en ymmärrä miksi kaikkia väärässä olijoita muka niin pitää paapoa että kehua viisaaksi vaikka olisi tyhjää pää täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä miksi kaikkia väärässä olijoita muka niin pitää paapoa että kehua viisaaksi vaikka olisi tyhjää pää täynnä.

        Sanoin eräälle henkilölle että joko hän on tyhmä tai psykopaatti, että muuta selitystä en jutuilleen keksi. Kumma kyllä juttu luisti vähän paremmin kanssaan sen jälkeen.


    • Anonyymi

      Mulle tehtiin psykologin toimesta älykkyystestejä, kielellistä, matemaattista ja loogista kyvykkyyttä mittaavat testit ja se psykologi alkoi noh vihaan tai mikä tunne siitä huokuikaan, kun sain aikas roimat pisteet siitä testistä. Tosin on oma älykkyys mitattu armeijan älykkyystesteissä ja myöhemmin mensassa niin ei sen psykologin testitulokset olleet mikään yllätys. aika kylmänkolea se testaajapsykologi muutenkin oli.

      • Anonyymi

        Joo nämä mielenterveyaiheen ympärillä pyörivät jotkut työntekijät ei vaikuta pitävän älykkäistä ihmisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo nämä mielenterveyaiheen ympärillä pyörivät jotkut työntekijät ei vaikuta pitävän älykkäistä ihmisistä.

        Kriisipuhelimessakin sanottiin napakasti: Tämä ei ole mikään filosofiapuhelin!
        Teoreettinen kysymys: Jos joku mensan jäsen päätyy vaikka auto-onnettomuuteen pitääkö hänen sen aikaa esittää tyhmää kunnes on parantunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kriisipuhelimessakin sanottiin napakasti: Tämä ei ole mikään filosofiapuhelin!
        Teoreettinen kysymys: Jos joku mensan jäsen päätyy vaikka auto-onnettomuuteen pitääkö hänen sen aikaa esittää tyhmää kunnes on parantunut?

        En usko että erikoissairaanhoidossa kartoitetaan potilaan henkisiä ominaisuuksia. Samalla tavalla kai useimmiten kohdellaan psykopaattia, typerystä ja älykästä. Pitää varmaan olla aika vaikeasti vajaa että konsultoidaan hoidosta jotain edunvalvojaa tai läheistä.


    • Anonyymi

      hahah olen kanssa kuullut muutamankin kerran mt-ammattilaisilta tai ehkäpä amatööreiltä takeissaan, kuinka olen liian filosofinen :D

      • Anonyymi

        Ookko? Mielenkiintoista etten ole ainoa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookko? Mielenkiintoista etten ole ainoa :)

        Mutta se on todella hämmentävää kuinka ihmisiä menee aivan kokonaan hämilleen maailman yksinkertaisimmistakin kysymyksistä, jos ne on filosofisen tyyppisiä, moni hermostuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se on todella hämmentävää kuinka ihmisiä menee aivan kokonaan hämilleen maailman yksinkertaisimmistakin kysymyksistä, jos ne on filosofisen tyyppisiä, moni hermostuu.

        Minusta uudet näkökulmat ovat jännittäviä. Harmi vaan ettei oikein mikään näytä korjaavan selvästi rikki mennyttä hermostoani. Täytyy kauheasti rajoittaa itseään ja elämäänsä. Eihän se kuitenkaan estä ajattelemasta.

        Olet varmaan se kaveri jonka kanssa kirjoittelin vuosia. Onko sinulle sattunut taas jotain kun palasit palstalle? Toivottavasti kaikki on hyvin ja olet toipunut vammoistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta uudet näkökulmat ovat jännittäviä. Harmi vaan ettei oikein mikään näytä korjaavan selvästi rikki mennyttä hermostoani. Täytyy kauheasti rajoittaa itseään ja elämäänsä. Eihän se kuitenkaan estä ajattelemasta.

        Olet varmaan se kaveri jonka kanssa kirjoittelin vuosia. Onko sinulle sattunut taas jotain kun palasit palstalle? Toivottavasti kaikki on hyvin ja olet toipunut vammoistasi.

        Hei,
        narsismistako keskustelimme menneinä vuosina?
        Vammoista ehdin suurimmaksi osin toipua, löytyi uudenlainen suuntakin elämään...
        ja samalla hetkellä olen päätynyt ennenkokemattoman mustamaalauksen kohteeksi, joka keskeytti suunnitelmani, ja nyt lähes täysipäiväisesti oion mustamaalauksen seurauksia, jotka ovat aiempia mustamaalauksia mittavammat ja vakavammat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookko? Mielenkiintoista etten ole ainoa :)

        Kriisipuhelinvastaaja myös sanoi, että jos asia liittyy narsismiin, se ei ole oikea paikka soittaa.
        Ihmettelen tätä juttua vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kriisipuhelinvastaaja myös sanoi, että jos asia liittyy narsismiin, se ei ole oikea paikka soittaa.
        Ihmettelen tätä juttua vähän.

        Kuulemma sitten AINAKAAN, se ei ole oikea paikka soittaa, jos asiaan liittyy narsismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma sitten AINAKAAN, se ei ole oikea paikka soittaa, jos asiaan liittyy narsismia.

        Aihe ei saa olla filosofinen, eikä liittyä narsismiin...jännää


    • Anonyymi

      soitin kerran kriisipuhelimeen ja toin esiin siellä tuskaisuutta liittyen silloiseen hoitokontaktiin ja siinä olevaan henkiseen väkivaltaan. tyyppi vaan kaasuvalotti ja sanoi, kuinka kuulostan vainoharhaiselta, kun halusin jollekin anonyymille keskustella hoitosuhteen ongelmista, jotka siis johtui sen hoitajan persoonasta ja kaippa sitten vihasta minua kohtaan?

      • Anonyymi

        Joo siis siellä on joukossa aivan kauheita kaasuvalottajia. Hirveä ilmiö.
        Kysyin yhdelta miksi kyseenalaistavat kaiken mitä sanoo.
        Vastaajan mukaanm ei ole oikeaa keskuastelua, jos ei kyseenalausta. Keslustelu muodostuu kuulemma vasya siitä kun kyseenalaistaa sanotun. Ja ihmettelen edelleen, koska minun käsitykseni on, että keskustelu on silloin vasta normaali kun on sen verran luottamusta, ettei tarvitse kyseenalaistaa mitä henkilö elästään kertoo. Sitten kysyin vasyaajalta, että kyseenlaistavatko he yleensä soittajien kertoman. Sitten vastaaja vastasikin ristiriitaisesti, että eivät, vaan he kuuntelevat asian kuten soittaja kertoo. jne. Tollasia veivareita siellä-


    • Anonyymi

      puolet nobelisteista on psykoosipotilaita ja puolet varmaan tulee puolipsykoosissa messissä. jotenkin ehkä sitten joillekin ihmisille on uhka tai kenties joku muu epämääräinen tunne, mikä sitten onkaan, kun kohtaavat älykkäämpiä ihmisiä, jotka tuovat analyyttisyyttä tai filosofisempaa otetta asioihin? onhan se psykiatriakin aikamoinen yhden totuuden oppi, jossa sitten ei kannata paljoa potilaan tuoda esiin mitään vaihtoehtoisia asioita vaan korkeintaan näytellä kuinka on ihanaa saada vuodesta toiseen samoja oireidenhallintakeinoja ainoa vaan, mikä muuttuu on niiden oireidenhallintakeinojen kertoja. eipä siellä tilaa anneta analyyttiseen otteeseen, kun harvoinpa sitä hoitajat siihen kykenevät itse.

    • Anonyymi

      Mutta siis nähdäkseni henkilö, jolla on tasokkaat hyvin toimivat kognitiiviset toiminnot, ei voi olla psykoosissa.

      • Anonyymi

        Ja monipuolinen ajattelu on ilman muuta hyväksi myös mielenterveydelle,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja monipuolinen ajattelu on ilman muuta hyväksi myös mielenterveydelle,

        Se kuka ei ole kykenevä abstraktiin analyyttiseen ajatteluun on todennäköisemmin se joka on psykoosissa. Ainakin tieteellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja monipuolinen ajattelu on ilman muuta hyväksi myös mielenterveydelle,

        Ne psykoosiset ei erota oikeaa väärästä.
        Ei hiotulla etiikan tajulla varustettu filosofi ole psykoosissa,


    • Anonyymi

      Ja alkuperäiseen aiheeseen palaan sen verran, että narsisti nyt ei siedä kohteessaan käytännössä yhtään mitään piirrettä. hyvät puolet, niistä ollaan kateellisia ja huonot piirteet, nähdään heikkouksina joihin aletaan melkein heti tai hetken päästä vetoamaan. ainoa, mitä narsisti sietää kohteessaan on se hyöty, jota kohteestaan saa irti.

    • Anonyymi

      ....katselet tarpeeksi YouTuben narsistikanavia niin et kykene tulemaan toimeen kenenkään kanssa. Kaikki ovat naristeja ja sinulta katoaa täysin ote todellisuuteen.

      Tuossa kriittinen näkemys ilmiöön
      https://www.youtube.com/watch?v=AtxX6qz0IcI

      • Anonyymi

        Siellä on monenlaisia kanavia, hyviä ja huonoja.
        Mutta kyllä ne ovat miltei ainoa pelastus, jota Suomessa ei ole saatavilla.
        Täällä en ole koskaan kuullut niin järkevää puhetta aiheesta kuin Youtuben joillakin kanavilla,
        Siellä on niitä moneen lähtöön. On sellaisiakin jotka vääntävät narsismiksi kaikkea, niitä en kannata. Mutta ne on hyviä, joilla on kokomusta vaikeammista psykopaateista,


    • Anonyymi

      Narsisti tosiaan ei siedä, uhrinsa saamia ÄÖ pisteitä se tuli huomattua viime projektissa.
      Voi veljet mikä ilme narskulla oli, sillä ilmeellä pärjätään vielä pitkään.
      Siellä sitä pelattiin peliä työnjohtajan kanssa, hyvin huomasi että kuka oli käynyt säätelemässä.

      Kokoajan härnätttiin ja jätettiin asioita kertomatta kun narsku oli asioita kertomassa, jos ei muuten niin sitten tuijotettiin toisten tekemisiä.

      Varmaan aika moni ihmetteli jälkeenpäin etten ottanut ketään FB kaveriksi, tein sen ihan tarkoituksella, ettei ainakaan narskutti nirskutti pääse vielä projektin jälkeenkään säätelemään tai utelemaan omia asioitani.

    • Anonyymi

      Oma kokemus on että niin kauan kun on samassa veneessä; hienoa, täydellistä. Mutta jos kurottelet ulos tai hyppäät veneestä; alkaa huvittuneet ilmeet. Ihme kyllä idiootti en oo vielä kuullut olevan.
      Mutta jos ohi seilaa toinen vene, josta tulee kritiikkiä miten huonosti venettä ohjaa osaltaan, he saattavat olla täysin idiootteja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe