Lamictal

sussu

Hei vaan!
Mitenkäs teillä, jotka olette käyttäneet lamictalia lääkityksenä,onko lääke sopinut ja oletteko saaneet siitä millaisia sivuoireita? Minulla on vasta vaihdettu deprakine tähän,joten on vielä epavarma tunne,passaako se minulle ja mitä on odotettavissa.

83

46562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sopinut

      Minulle on sopinut. Sivuoirista en osaa varmuudella sanoa kun en tiedä millaista olisi ihan ilman lääkkeitä. Ei ainakaan väsytä kuten muiden lääkkeiden kanssa. Lamictalilla on kai hieman piristävä vaikutus, voi aiheuttaa joillekin nukahtamisvaikeuksia. kohtauksetkin on pysyneet pois.

      • missä nukkumatti

        nukahtamisongelmat on ne pahimmat sivuoireet ja kyllä laittaa v***tamaan kun katselee kelloa vielä neljän aikaan ja kuudelta pitäisi herätä töihin :(


    • tiitu

      Olen syönyt lamictalia 3 vuotta ja mulle se on sopinut todella hyvin. Lamictalin rinnalla mulla on Absenor. Minkäänlaisia sivuoireita ei ole ollut, ja kohtauksetkin ovat pysyneet poissa.

      • ninni

        minä syön kans lamictalia ja absenoria onko sulla lapsia kun oot syöny noita lääkkeitä


      • Tiitu
        ninni kirjoitti:

        minä syön kans lamictalia ja absenoria onko sulla lapsia kun oot syöny noita lääkkeitä

        Ei ole lapsia vielä, tarkoitus olisi kyllä hankkia sit kun saan opiskelut opiskeltua. Saas nähdä koska :) Lääkäri sanoi mulle että sit kun lasten aika tulee niin hyvissä ajoin mennä keskustelemaan lääkärin kanssa, mahdollisesta lääkityksen muuttamisesta yms.


      • rimma1

        kokeilin tätä p..kaa noin 2 viikkoa ja kohtauksia kaksi tällä ajalla. vaihdettiin takas trileptaliin ja nyt ei kohtauksia ole ollut.


    • -Tarja-

      Sopii hyvin. Ainoa lääke, mikä sopii minulle. Ei kohtauksia. Ei edes oireita. En siis pudottele astioita yms.

    • lippo

      Minulla on myös vaihdettu debrakine lamictaliin, tai oikeastaan ne oli pitkään päällekkäin, nyt debrakine poistetaan kokonaan. Lamictal ollut hyvä, ei mitään sivuoireita, vähän hirvittää vain jättää debrakine noin vain pois!

      • ELT

        Hyviä kokemuksia Lamictalista. Kun epilepsiani alkoi aivoverenvuodon jälkeen, niin sitä yritettiin saada aluksi aisoihin Debrakinen avulla pitoisuuksia nostamalla, ei toiminut. Otimme asteittain käyttöön Lamictalin ja Absenorin "coctailin". Siirtymävaiheessa minulla kolmea eri käytössä. Lamictal on ainakin toiminut minulla hyvin, mutta en kuitenkaan uskalla käyttää sitä ilman Absenoria.


    • daisyfield

      Lamictal on hyvä ja toimiva lääke

      • Paroni Von Münhausen

        Lamictal aiheutti minulle kauheat iho-oireet, kutinaa ja punaisia läiskiä. Psykiatrini kertoi minun kuuluvan siihen 2 henkilöön tuhannesta, joille Lamictal aiheuttaa ihoireita.

        Sain kutinaan avuksi Diapamia, jolla se ajettiin alas. Harmi, Lamictal olisi ollut minulle Debrakinea paljon parempi lääke, muttei soveltunut ihottuman vuoksi. Kai ne muut 998 hlöä voi turvallisesti käyttää Lamictalia.

        Debrakinea 500 mg saan 4 tablettia illalla mielialaa tasaamaan, joka on kokoni vuoksi tarkkaan määritelty. Lisäksi käytin Zyprexaa, jonka käytön lopetin, vaikkei se aiheuttanut suurta painonnousua, koska olen onnistunut pudottamaan painoa vuoden aikana 28 kiloa. Mutta pidemmän päälle se voisi hidastaa laihduttamista.

        Tosin jo vuonna 2002 diagnoosikseni tehtiin kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka psykiatri kai lopulla kypsyttyäni muutti Münchausenin synndroomaksi, joten meni usko psykiatriaan, mutta lääkkeitä pitäisi edelleen käyttää.

        Olenkin ajatellut lopettaa kaiken lääkityksen, joten pystyn huomaamaan palaako maniani jälleen!


      • kuvis
        Paroni Von Münhausen kirjoitti:

        Lamictal aiheutti minulle kauheat iho-oireet, kutinaa ja punaisia läiskiä. Psykiatrini kertoi minun kuuluvan siihen 2 henkilöön tuhannesta, joille Lamictal aiheuttaa ihoireita.

        Sain kutinaan avuksi Diapamia, jolla se ajettiin alas. Harmi, Lamictal olisi ollut minulle Debrakinea paljon parempi lääke, muttei soveltunut ihottuman vuoksi. Kai ne muut 998 hlöä voi turvallisesti käyttää Lamictalia.

        Debrakinea 500 mg saan 4 tablettia illalla mielialaa tasaamaan, joka on kokoni vuoksi tarkkaan määritelty. Lisäksi käytin Zyprexaa, jonka käytön lopetin, vaikkei se aiheuttanut suurta painonnousua, koska olen onnistunut pudottamaan painoa vuoden aikana 28 kiloa. Mutta pidemmän päälle se voisi hidastaa laihduttamista.

        Tosin jo vuonna 2002 diagnoosikseni tehtiin kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka psykiatri kai lopulla kypsyttyäni muutti Münchausenin synndroomaksi, joten meni usko psykiatriaan, mutta lääkkeitä pitäisi edelleen käyttää.

        Olenkin ajatellut lopettaa kaiken lääkityksen, joten pystyn huomaamaan palaako maniani jälleen!

        moikka! jos ja kun teet kokeiluja lääkkeillä koita jaksaa olla pitkäjänteinen.paria maniapiikkiä ei kannata pelästyä. kun on syönyt pitkään niin koko keho käy lääkkeiden ehdoilla, ei siis vain pää. itse olen sairastanut maniaa vuodesta -89. alusta asti peruspillerit on olleet LITO. lisäksi syön seroquelia, lamictalia ja masennukseen cipramilia. oon ollut sairaseläkkeellä vuodesta -95 eikä tää maailma oo mikskään muuttunut, mitä nyt vähän harmaita hiuksia tullut. t: ari


      • Saara

        Olen syönyt Lamictalia ja kärsinyt unettomuudesta,mutta olen epätietoinen voiko se myös vaikuttaa painonnousuun? Tietoa kaivattais!


      • minni*
        Saara kirjoitti:

        Olen syönyt Lamictalia ja kärsinyt unettomuudesta,mutta olen epätietoinen voiko se myös vaikuttaa painonnousuun? Tietoa kaivattais!

        MInulla myös uniongelmia =( ja paino on noussut 10kiloa. Lekurin mukaan painon ei pitäisi nousta tästä ??


      • KVL
        Paroni Von Münhausen kirjoitti:

        Lamictal aiheutti minulle kauheat iho-oireet, kutinaa ja punaisia läiskiä. Psykiatrini kertoi minun kuuluvan siihen 2 henkilöön tuhannesta, joille Lamictal aiheuttaa ihoireita.

        Sain kutinaan avuksi Diapamia, jolla se ajettiin alas. Harmi, Lamictal olisi ollut minulle Debrakinea paljon parempi lääke, muttei soveltunut ihottuman vuoksi. Kai ne muut 998 hlöä voi turvallisesti käyttää Lamictalia.

        Debrakinea 500 mg saan 4 tablettia illalla mielialaa tasaamaan, joka on kokoni vuoksi tarkkaan määritelty. Lisäksi käytin Zyprexaa, jonka käytön lopetin, vaikkei se aiheuttanut suurta painonnousua, koska olen onnistunut pudottamaan painoa vuoden aikana 28 kiloa. Mutta pidemmän päälle se voisi hidastaa laihduttamista.

        Tosin jo vuonna 2002 diagnoosikseni tehtiin kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka psykiatri kai lopulla kypsyttyäni muutti Münchausenin synndroomaksi, joten meni usko psykiatriaan, mutta lääkkeitä pitäisi edelleen käyttää.

        Olenkin ajatellut lopettaa kaiken lääkityksen, joten pystyn huomaamaan palaako maniani jälleen!

        Lääkärisi muutti siis kaksisuuntaisen mielialahäiriön valediagnoosiin (Münchausenin syndrooma), ymmärsinkö oikein?

        http://www.hankalapotilas.net/2012/11/valesairaiden-valheiden-verkko/


    • sauvatar

      Lamictal ei sopinut. Tuli huimausta,vapinaa, paniikkihäiriö oireita ym.. Portaita en voinut kävellä alaspäin eli vaikutti tasapainoon ja siitä jäi tämä tasapainohäiriö. Lopetus tehtiin nopeasti, kun kuntoni romahti täysin. Onnea sinulle.

      • Hugo.

        Minullakaan ei alasmenogeenejä. Johtuikohan lääkkeestä?


    • nebula

      minulle lamictal aloitettiin trileptalin rinnalle huonon kohtaustilanteen vuoksi.
      Ei oikein ollut kovin toimivaa vaikutusta, ja sitten sain siitä sellaista pientä kutisevan punaista ihottumaa rintakehään ja kaulalle. Sitä ihottumaa kannaattaa muuten tarkkailla, että jos tulee vähänkin jotain sellaista ni se on merkki lääkeallergiasta.
      Sit tuli unettomuutta, eli kun en saanut nukuttua ni tuli taas lisää kohtauksia. Mutta eihän se kaikilla näin mene, sekun on niin yksilöllistä. eli onnea, toivotaan että sulla toimii oikein: )!

    • mäpä

      mulle määrättiin depressioon lamictalia. alkuannoksilla ei mitään oireita, mutta kun annosta nostettiin jopas alko tulemaan selkäkipuja,nivelkipuja,pahoinvointia,päässäkiertää/huimaa ja tuollain eli ei sovi mulle mutta eipä ole kymmenen aikaisempaa lääkettäkään sopinut.

    • Jos se niin yksilöllistä on?

      Voisiko siihen kuolla, jos käyttää kyseistä sepressiolääkettä ilman reseptiä tai lääkärin määräystä? Jos ei ole edes masentunut tai epilepsiaa? Jos vaikka olisi käyttänyt sellaista jo 5 kuukautta?

      • jos ei masenna?

        Niin, miksi ihmeessä joku käyttäisi kuukausi tolkulla masennuslääkettä, jos ei edes masenna??? Mitä järkeä moisessa on?


    • sanna-maijjjjjja

      kirjoitus virhe edellisessä viestissä.

      • Täh täh...

        Miksi käyttää depressiolääkettä, jos ei ole edes depressoitunut? Ja mistä sä sitä oikein edes saat, se on reseptilääke?! Järki käteen, haloo. Ja lääkkeeseen kuollaan varmaankin harvoin, mutta jos sattuis tulemaan esim. anafylaktinen sokki (erittäin kova allerginen reaktio), niin tietty sekin mahdollisuus on periaatteessa olemassa.


      • totalcontrol89
        Täh täh... kirjoitti:

        Miksi käyttää depressiolääkettä, jos ei ole edes depressoitunut? Ja mistä sä sitä oikein edes saat, se on reseptilääke?! Järki käteen, haloo. Ja lääkkeeseen kuollaan varmaankin harvoin, mutta jos sattuis tulemaan esim. anafylaktinen sokki (erittäin kova allerginen reaktio), niin tietty sekin mahdollisuus on periaatteessa olemassa.

        Jos depressiota ole, lääkkeet saattavat vaikuttaa piristävästi. Ja niitä saa vaikka mistä, ihmisiltä joille on määrätty tällaiset lääkkeet. Että ystäväpiirissä on ilmennyt kyseistä asiaa...
        Allergiselle reaktiolle voi altistua, mutta enemmänkin ihmettelen kuolemista siihen..?
        Tuskin siihen kuolla voi, mutta omapahan on kutinansa ketkä sellaisia sitten käyttävätkin...


      • outzzis****
        totalcontrol89 kirjoitti:

        Jos depressiota ole, lääkkeet saattavat vaikuttaa piristävästi. Ja niitä saa vaikka mistä, ihmisiltä joille on määrätty tällaiset lääkkeet. Että ystäväpiirissä on ilmennyt kyseistä asiaa...
        Allergiselle reaktiolle voi altistua, mutta enemmänkin ihmettelen kuolemista siihen..?
        Tuskin siihen kuolla voi, mutta omapahan on kutinansa ketkä sellaisia sitten käyttävätkin...

        sanot ettei voi?Tajuttomuuskeikka teholla ja kesti kaksi vuorokautta tajuttomuus.Syvä sellainen,että ei mikään pikku juttu.Hyvä kun kävelen täällä vielä.


      • pidempäänkin maataan
        outzzis**** kirjoitti:

        sanot ettei voi?Tajuttomuuskeikka teholla ja kesti kaksi vuorokautta tajuttomuus.Syvä sellainen,että ei mikään pikku juttu.Hyvä kun kävelen täällä vielä.

        Kaksi vuorokautta tajuttomana teholla on vielä pieni aika.


    • geetta

      Mulla aloitetiin tänään tänään lamotrigan lääke. Olen kärsinyt masennuksesta 15 vuotta ja erilaisia lääkkeitä on kokeiltu. Tällä hetkellä menee Efexor 225mg, Risperdal 25mg x 3, illalla Ketipinor 100-200mg ja Primperan tarvittaessa. Millaisia kokemuksia teillä on Lamotriganin käytöstä masennukseen ja epävakaan persoonallisuuden hoidossa.

      • lääke

        nosto. uusia kokemuksia haluttaisiin nimenomaaan masennukseen tehosta, millä annoksella ja kauan vei aikaa. itse olen syönyt kolme vkoa, nyt viikon annoksella 100 mg, ei mitään tehoa!!


      • dhjd
        lääke kirjoitti:

        nosto. uusia kokemuksia haluttaisiin nimenomaaan masennukseen tehosta, millä annoksella ja kauan vei aikaa. itse olen syönyt kolme vkoa, nyt viikon annoksella 100 mg, ei mitään tehoa!!

        Luulin että ei se auta minullekkaan, mutta puolenvuoden päästä huomsin että en hermoilekkaan ollenkaan, eikä jalat tärise kuin vispilät. tai siis juuri ollenkaan.. mikäli mitään et vielä huomaa, niin lääke saattaakin juuri olla se oikea.. tärinä ja vapinat siis poistui kokonaan ajan kanssa... sekä auttoi myös mielialaan. mutta aikaa se vei.


      • hyviä kokemuksia
        dhjd kirjoitti:

        Luulin että ei se auta minullekkaan, mutta puolenvuoden päästä huomsin että en hermoilekkaan ollenkaan, eikä jalat tärise kuin vispilät. tai siis juuri ollenkaan.. mikäli mitään et vielä huomaa, niin lääke saattaakin juuri olla se oikea.. tärinä ja vapinat siis poistui kokonaan ajan kanssa... sekä auttoi myös mielialaan. mutta aikaa se vei.

        Olen syönyt Lamictalia 3 vuotta kaksisuuntaisen mielialahäiriöön. Vaikutus alkoi vasta useamman kuukauden perästä, mutta masennusjaksot harvenivat huomattavasti ja tulivat helpommiksi. Sivuoireet olleet mitättömiä. Tiedän, ettei auta kaikille masentuneille.


      • alkoi tehota
        lääke kirjoitti:

        nosto. uusia kokemuksia haluttaisiin nimenomaaan masennukseen tehosta, millä annoksella ja kauan vei aikaa. itse olen syönyt kolme vkoa, nyt viikon annoksella 100 mg, ei mitään tehoa!!

        Pikku hiljaahan sitä kuuluu nostaa. Itsellä alkoi selvästi poistaa masennusta jo kun päästiin 75 milligrammaan. Nyt ollaan tavoiteannoksessa, eli 200mg/vrk ja alan olla oma itseni.


    • ööö-ö

      mä käytän lamictalia(100mg) 1 2(ennen 2 1)oon käyttäny jo monta vuotta ja mua on auttanu.ei oo kohtauksia tullu varmaan kohta 4-5vuoteen.ennen käytin samanaikasesti myös trileptania,mut se lopetettiin kun en enää tarvinnut.sairaalassa kerran vuodessa ja kaikki on aina ollut hyvin.

    • käyttänyt kaksi vuotta

      on hyvä lääke, näppylöitä on tullut mutta sillä
      ei ole väliä. Lisäksi mielestäni vähentää alkoholin
      käyttöä.

      • samaa mieltä

        patteja on myös tullut, mutta selvästi vähentänyt alkoholin käyttöä.


    • nitoja

      Onko kellään kokemuksia Lamictal lääkeestä?

      • ddddrrrrtttt

        Iho meni raapimisesta verille ja arvet jäi.Siinä se pilleri.


      • epileptikko
        ddddrrrrtttt kirjoitti:

        Iho meni raapimisesta verille ja arvet jäi.Siinä se pilleri.

        Kyseistä yhdistelmää olen syönyt jo 4v. Auttaa kunhan ottaa lääkkeen joka päivä samaan aikaan. Joskus nukahtanu alkuillasta ja puolen yön aikaan puskee kohtausta.

        Alussa oli pelkkä trileptal, mut "häiriö" sijatsee otsalohkossa ja takaraivossa, joten yhdistelmälääkitys.

        Muuten ei mitään oireita Lamictaalista ole ollut.


      • Ann-85

        Millaista tietoa kaipaat? Minulla on kokemusta reilun kolmen vuoden ajalta..Ja syön sitä Epiin. Ennen käytin Trileptalia.. Voin yrittää vastata taitoni mukaan..


      • kyseinen henkilö
        Ann-85 kirjoitti:

        Millaista tietoa kaipaat? Minulla on kokemusta reilun kolmen vuoden ajalta..Ja syön sitä Epiin. Ennen käytin Trileptalia.. Voin yrittää vastata taitoni mukaan..

        Mutta minäkin haluan tietoa! Kaikki kelpaa :)
        Eli kerro mitä mieleen tulee, ja mitä täällä ei muut ole jo kertoneet.


        Mulla täl hetkel Keppra ja oon niin pirttihirmu että! Kaikki asiat ärsyttää, kaikki ihmiset on väärässä paikassa väärään aikaa(eli minun "tielläni") yms. aivan kauheeta! Siis koko ajan pinna kireellä, hermotun ihan pikku asioita, huudan ja räyhään läheisilleni. Ja tää ei ole mulle normaalia!

        Mielenkiinnosta odotan, että luokitellaanko Keppra noin 20vuoden päästä todella vaaralliseksi tai jopa huumaavaksi aineeksi. Näinhän on käynyt mm. amfetamiinin suhteen, aluksi sitä on käytetty mm. yskänlääkkeenä, voitteko kuvitella?! Ja tänä päivänä hyvin vaarallinen huumausaine. Näin miten Keppra mulle vaikuttaa, ni en yhtään ihmettelis vaik se vedettäs pois markkinoilta jossain välis ku saadaan lisätietoa lääkkeestä.

        Eli kohta alkaa lääke vaihdos siis Kepprasta Lamictaliin, toivon niin kovasti et se toimis mullaki yhtä hyvin ku teillä monella muulla :) Eli et kohtaukset pysyis pois eikä sivuvaikutukset ois pahoja.


      • Katse tulevaisuuteen
        kyseinen henkilö kirjoitti:

        Mutta minäkin haluan tietoa! Kaikki kelpaa :)
        Eli kerro mitä mieleen tulee, ja mitä täällä ei muut ole jo kertoneet.


        Mulla täl hetkel Keppra ja oon niin pirttihirmu että! Kaikki asiat ärsyttää, kaikki ihmiset on väärässä paikassa väärään aikaa(eli minun "tielläni") yms. aivan kauheeta! Siis koko ajan pinna kireellä, hermotun ihan pikku asioita, huudan ja räyhään läheisilleni. Ja tää ei ole mulle normaalia!

        Mielenkiinnosta odotan, että luokitellaanko Keppra noin 20vuoden päästä todella vaaralliseksi tai jopa huumaavaksi aineeksi. Näinhän on käynyt mm. amfetamiinin suhteen, aluksi sitä on käytetty mm. yskänlääkkeenä, voitteko kuvitella?! Ja tänä päivänä hyvin vaarallinen huumausaine. Näin miten Keppra mulle vaikuttaa, ni en yhtään ihmettelis vaik se vedettäs pois markkinoilta jossain välis ku saadaan lisätietoa lääkkeestä.

        Eli kohta alkaa lääke vaihdos siis Kepprasta Lamictaliin, toivon niin kovasti et se toimis mullaki yhtä hyvin ku teillä monella muulla :) Eli et kohtaukset pysyis pois eikä sivuvaikutukset ois pahoja.

        Aloitin Lamictalin 4 viikkoa sitte. Aiemmin söin Kepinoria nukkumiseen ja muuten Sertraliniä. Lmictalia 2 vkoa 25 mg ja sitten 50 mg, nyt 100 mg. Olin 3 viikkoa täysin sietämätön kaikille. Purskahdin itkuun syyttä suotta etc. Nyt on vasen poski täynnä punaisia "finnin" oloisia näppylöitä. Mutta katson nyt tämän lääkkeen sopivuutta. Mieliala on tasaantunut, paino pysynyt samana ja olo ei ole niin flegu kuin aiemmin. Illalla otan Ataraxia nukahtamiseen, mutta pyrin pääsemään siitä irti.

        En voi vielä suositella, mutta on mahtavaa kun maailma on jotenkin niin selvä kun aiemmin oli niin utuinen olo eikä mikään kiinnostanut. Nyt katson jo tulevaisuuteen.


      • Ann-85
        kyseinen henkilö kirjoitti:

        Mutta minäkin haluan tietoa! Kaikki kelpaa :)
        Eli kerro mitä mieleen tulee, ja mitä täällä ei muut ole jo kertoneet.


        Mulla täl hetkel Keppra ja oon niin pirttihirmu että! Kaikki asiat ärsyttää, kaikki ihmiset on väärässä paikassa väärään aikaa(eli minun "tielläni") yms. aivan kauheeta! Siis koko ajan pinna kireellä, hermotun ihan pikku asioita, huudan ja räyhään läheisilleni. Ja tää ei ole mulle normaalia!

        Mielenkiinnosta odotan, että luokitellaanko Keppra noin 20vuoden päästä todella vaaralliseksi tai jopa huumaavaksi aineeksi. Näinhän on käynyt mm. amfetamiinin suhteen, aluksi sitä on käytetty mm. yskänlääkkeenä, voitteko kuvitella?! Ja tänä päivänä hyvin vaarallinen huumausaine. Näin miten Keppra mulle vaikuttaa, ni en yhtään ihmettelis vaik se vedettäs pois markkinoilta jossain välis ku saadaan lisätietoa lääkkeestä.

        Eli kohta alkaa lääke vaihdos siis Kepprasta Lamictaliin, toivon niin kovasti et se toimis mullaki yhtä hyvin ku teillä monella muulla :) Eli et kohtaukset pysyis pois eikä sivuvaikutukset ois pahoja.

        Minulle vaihdettiin Trileptalin tilalle Lamictal n.3,5 vuotta sitten. Natrium-arvot laskivat niin alas, ettei kestänyt/jaksanut tehä juuri mitään. Väsytti myös hirveesti. Elin jossain sumussa. Ja lääkkeet sekoitti päätä! (Väsymys ja pään sekoilu hankaloitti opiskelua).

        Vaihto kesti vajaa puoli vuotta, ensin otettiin Lami Trileptalin rinnalle ja sitten Trileptal purettiin pois. Vaihdon aikana väsytti! Nukuin ja otin rauhallisesti..Sivuvaikutuksena oli ihon kutina..jota ei kestänyt kauan. Jotain muutakin, mutta aika on jo kullannut muistot.. :) Ei siis mitään vakavaa. En luovuttanut pienten sivuvaikutusten takia, koska halusin paremman lääkkeen. Olen ollut melko tyytyväinen..Ei väsytä niin paljon ja jaksan paljon paremmin. Keväisen lääke noston jälkeen on hiukan muistihuonontunut, mutta olen silti opiskellut ja pinnistellyt! (Kaikki arvosanat erinomaisia). Ennen olin hyvä muistinen, mutta enää ei tartu mieleen niin helposti.. kunto on mielestäni hiukan huonontunut.. Hiukan on aloitekyvyn puutetta.

        Mutta mikä tärkeintä olo on päivittäin aika hyvä! (Paljon parempi, kun Trileptalin aikana)!!! Varsinkin kun nukkuu ja syö säännöllisesti. Ja muutenkin elämän tavat on raittiit! Mielestäni on enemmän plussaa, kuin miinusta..
        Kohtaukset on pysynyt kummallakin lääkkeellä aikalailla samoissa lukemissa.. Tulee harvoin, ja niissäkin on silloin ollut "aloittavana" tekijänä jokin muu.. Esim. Stressi, liika paine/kiire, yrjö-tauti...

        Väliin ärsyttää nuo sivuvaikutukset, mutta mielestäni pystyn elämään niitten kanssa. JOS tietäisin, että on olemassa jokin lääke, joka pitäis kohtaukset ja sivuvaikutukset kokonaan poissa, niin vaihtaisin! Se kun ei olekaan niin yksinkertaista..vaihto ja kokeilu ei oo mitään herkkua.

        Olen tällä hetkellä tyytyväinen ja elän normaalia elämää. (epin elämän tavat kun on rutiinia). Kun hyvin menee, niin eihän sitä muista koko "sairautta".. :)

        Toivon suuresti, että Lamictal sopisi teille! Ja hyötyä olisi enemmän, kuin sivuvaikutuksia.. Elkää heti hermostuko.. :) Minullakin alun sivuvaikutukset hävisi kokonaan! En enää niitä kerta meinaa muistaa edes.. :) Tunnustelkaa oloa ja pitäkää tuntosarvet ylhäällä.. :)

        Kirjoitelkaa kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen vaihdosta! Onko teillä epi? Tämän ketjun kirjoittajat, kun syövät sitä "mieliala juttuihin"..


      • kyseinen henkilö
        Ann-85 kirjoitti:

        Minulle vaihdettiin Trileptalin tilalle Lamictal n.3,5 vuotta sitten. Natrium-arvot laskivat niin alas, ettei kestänyt/jaksanut tehä juuri mitään. Väsytti myös hirveesti. Elin jossain sumussa. Ja lääkkeet sekoitti päätä! (Väsymys ja pään sekoilu hankaloitti opiskelua).

        Vaihto kesti vajaa puoli vuotta, ensin otettiin Lami Trileptalin rinnalle ja sitten Trileptal purettiin pois. Vaihdon aikana väsytti! Nukuin ja otin rauhallisesti..Sivuvaikutuksena oli ihon kutina..jota ei kestänyt kauan. Jotain muutakin, mutta aika on jo kullannut muistot.. :) Ei siis mitään vakavaa. En luovuttanut pienten sivuvaikutusten takia, koska halusin paremman lääkkeen. Olen ollut melko tyytyväinen..Ei väsytä niin paljon ja jaksan paljon paremmin. Keväisen lääke noston jälkeen on hiukan muistihuonontunut, mutta olen silti opiskellut ja pinnistellyt! (Kaikki arvosanat erinomaisia). Ennen olin hyvä muistinen, mutta enää ei tartu mieleen niin helposti.. kunto on mielestäni hiukan huonontunut.. Hiukan on aloitekyvyn puutetta.

        Mutta mikä tärkeintä olo on päivittäin aika hyvä! (Paljon parempi, kun Trileptalin aikana)!!! Varsinkin kun nukkuu ja syö säännöllisesti. Ja muutenkin elämän tavat on raittiit! Mielestäni on enemmän plussaa, kuin miinusta..
        Kohtaukset on pysynyt kummallakin lääkkeellä aikalailla samoissa lukemissa.. Tulee harvoin, ja niissäkin on silloin ollut "aloittavana" tekijänä jokin muu.. Esim. Stressi, liika paine/kiire, yrjö-tauti...

        Väliin ärsyttää nuo sivuvaikutukset, mutta mielestäni pystyn elämään niitten kanssa. JOS tietäisin, että on olemassa jokin lääke, joka pitäis kohtaukset ja sivuvaikutukset kokonaan poissa, niin vaihtaisin! Se kun ei olekaan niin yksinkertaista..vaihto ja kokeilu ei oo mitään herkkua.

        Olen tällä hetkellä tyytyväinen ja elän normaalia elämää. (epin elämän tavat kun on rutiinia). Kun hyvin menee, niin eihän sitä muista koko "sairautta".. :)

        Toivon suuresti, että Lamictal sopisi teille! Ja hyötyä olisi enemmän, kuin sivuvaikutuksia.. Elkää heti hermostuko.. :) Minullakin alun sivuvaikutukset hävisi kokonaan! En enää niitä kerta meinaa muistaa edes.. :) Tunnustelkaa oloa ja pitäkää tuntosarvet ylhäällä.. :)

        Kirjoitelkaa kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen vaihdosta! Onko teillä epi? Tämän ketjun kirjoittajat, kun syövät sitä "mieliala juttuihin"..

        "Mielestäni on enemmän plussaa, kuin miinusta.."

        Hyvä homma! Kaikista lääkkeistä tulee jonkinlaisia sivuvaikutuksia aikalailla, joten hyvä jos näet enemmä plussaa ku miinusta!

        Itse söin kans trileptalia jonkin aikaa, lääkkee teho laski ja auroja alko tuleen, ei kuitenkaa varsinaista kohtausta. Joten lääke vaihettii keppraan. Olin TODELLA väsynyt kun molemmat olivat yhtä aikaa jonkin hetken täysannoksella, aiva tokkurassa mut onneks helpotti ku trileptalia alettii laskee.
        Keppra on ehkä liianki "tehokas" lääke. Eli en ole saanu minkäälaisia auroja edes keppran aikana, mutta muut vaikutukset vaikuttavat arkielämään aivan liikaa. Oikeastaan voi sanoa, etten ole pitkään aikaan "muistanut" tai miettinyt itse epilepsiaa, koska nämä haittavaikutukset ovat enemmänki huolen aiheena!
        Harmi homma, mut lääkärin kans tultii tuloksee et parempi vaihtaa lamictalii nyt jo eli minulla on nyt alkanu lääkevaihto.

        Tällä hetkellä keppra 500 ja 500 plus 25mg lamictalia. Hm. Ainakaan vielä en ole huomannu mitään, mut tuo on kyllä pieni määrä. Et saap nähä ku se nousee jos sitte tulee jotain(en todellkaa toivo et tulee mut...).

        Tai no semmosen olevan havainnut et eri päivänä eri kohdassa käsivarsia tuntuu "viiltävä" kipu ku sitä aluetta sivelee/hivelee/kokeilee, miten sen nyt sanois :D ja kuumotusta. Ei ole kuitenkaa punoittanut eikä kutittanut. Ei ole siis kestänyt kuin muutamia tunteja. Voi tietenki johtua jostai muustakin.

        Mulle jäi hieman auki tämä ihottuma homma et voiko se tulla "jokski aikaa" lääkevaihdon aikana ja sit hävitä, vai onko se nii et jos se tulee ni se ei lähe pois ku lääkkee lopettamisella?

        Olen hieman päälle 20v., opiskelen ja käyn töissä. Siksi lääkevaihdot arvelluttavat, koskaan ei tiedä mitä uus lääke tuo tullessaan. En voi siis vain jäädä kotia "makaamaan" viikoiksi, niinkuin olen täältä foorumista lukenut monen tekevän(en tarkoita tätä pahalla).
        Itsellä jotenki sen verran "ylpeyttä" etten halua vähän väliä selittää töihin tai kouluun et "en pääse moneen viikkoo ku oon TAAS saikulla" yms. Mut onneks olen pärjännyt suht hyvin eikä ole siis saikkua tarvinnu hakee.

        Niin ja pelkkää epilepsiaan näitä lääkkeitä olen syönyt, en "mieliala juttuihin" :)

        Mistä päin suomee oot Ann-85? Kuulutko siihen liittoon/järjestöön? Oletko hankkinut sitä korua?


      • Ann-85
        kyseinen henkilö kirjoitti:

        "Mielestäni on enemmän plussaa, kuin miinusta.."

        Hyvä homma! Kaikista lääkkeistä tulee jonkinlaisia sivuvaikutuksia aikalailla, joten hyvä jos näet enemmä plussaa ku miinusta!

        Itse söin kans trileptalia jonkin aikaa, lääkkee teho laski ja auroja alko tuleen, ei kuitenkaa varsinaista kohtausta. Joten lääke vaihettii keppraan. Olin TODELLA väsynyt kun molemmat olivat yhtä aikaa jonkin hetken täysannoksella, aiva tokkurassa mut onneks helpotti ku trileptalia alettii laskee.
        Keppra on ehkä liianki "tehokas" lääke. Eli en ole saanu minkäälaisia auroja edes keppran aikana, mutta muut vaikutukset vaikuttavat arkielämään aivan liikaa. Oikeastaan voi sanoa, etten ole pitkään aikaan "muistanut" tai miettinyt itse epilepsiaa, koska nämä haittavaikutukset ovat enemmänki huolen aiheena!
        Harmi homma, mut lääkärin kans tultii tuloksee et parempi vaihtaa lamictalii nyt jo eli minulla on nyt alkanu lääkevaihto.

        Tällä hetkellä keppra 500 ja 500 plus 25mg lamictalia. Hm. Ainakaan vielä en ole huomannu mitään, mut tuo on kyllä pieni määrä. Et saap nähä ku se nousee jos sitte tulee jotain(en todellkaa toivo et tulee mut...).

        Tai no semmosen olevan havainnut et eri päivänä eri kohdassa käsivarsia tuntuu "viiltävä" kipu ku sitä aluetta sivelee/hivelee/kokeilee, miten sen nyt sanois :D ja kuumotusta. Ei ole kuitenkaa punoittanut eikä kutittanut. Ei ole siis kestänyt kuin muutamia tunteja. Voi tietenki johtua jostai muustakin.

        Mulle jäi hieman auki tämä ihottuma homma et voiko se tulla "jokski aikaa" lääkevaihdon aikana ja sit hävitä, vai onko se nii et jos se tulee ni se ei lähe pois ku lääkkee lopettamisella?

        Olen hieman päälle 20v., opiskelen ja käyn töissä. Siksi lääkevaihdot arvelluttavat, koskaan ei tiedä mitä uus lääke tuo tullessaan. En voi siis vain jäädä kotia "makaamaan" viikoiksi, niinkuin olen täältä foorumista lukenut monen tekevän(en tarkoita tätä pahalla).
        Itsellä jotenki sen verran "ylpeyttä" etten halua vähän väliä selittää töihin tai kouluun et "en pääse moneen viikkoo ku oon TAAS saikulla" yms. Mut onneks olen pärjännyt suht hyvin eikä ole siis saikkua tarvinnu hakee.

        Niin ja pelkkää epilepsiaan näitä lääkkeitä olen syönyt, en "mieliala juttuihin" :)

        Mistä päin suomee oot Ann-85? Kuulutko siihen liittoon/järjestöön? Oletko hankkinut sitä korua?

        Moikka. Juu, mulla tuli ihottuma..ehkä vähän punotti..Oli kuiva ja raavitti ihan sikana. Se kesti 1-2vkoa ja meni sitten ohi! Eikä oo vaivannut sen koommin! Onneksi!

        Olikohan mulla sivuvaikutuksena silloin alussa myös lihas särkyä. Semmosia alun ohimeneviä.

        En mäkään oo paljoa saikulla ollut epin takia.. Tai voisko sanoa, ettei oo tarvinut olla.. Eikä oo oikiastaan ollut mahollista jäähä murehtiin sängyn pohjalle. Koulu tai työ on kutsunut.. Tottakai sitä pitää saikulla olla, jos menee huonosti..

        Kerronpa viime keväästä (tammikuusta), kun säkin opiskelet ja käyt töissä ja sulla on tuo lääkevaihtokin menossa, että ota rauhallisesti!
        Mä opiskelin ja kävin töissä..tein opinnäytetyötä. (jota oli kestänyt edellisestä keväästä). Sisko oli sit perheineen käymässä..ne tuli yrjö-tautiin..ja se varmaan sit laukaisi mullekin kohtaukset päälle! Kolme isoa kohtausta ja keikka lanssilla sairaalaan.. Oli pakko nousta ja aloittaa "uus elämä".. Aloitin rauhallisesti(töitä ei sit onneksi ollut ja muutkin ylimääräiset jutut jätin väliin) ja keskityin kouluun ja opinnäytetyöhön, jotta saan paperit aikataulussa!
        Varmaan stressaava elämäntilanne antoi kohtauksille vauhtia! Harmin paikka, kun olis just ollut opintomatka ja mä makasin sairaalassa! Olin neljä päivää poissa koulusta..opintomatkan verran. "Siittäkin suosta noustiin sisulla!" Ja sain toisen ammatin! :) Joten otahan rauhallisesti, ettei käy samoin! Ja se lääkevaihto varmasti väsyttää! Jaksamisia!

        Kuulun epiliittoon. Mulla oli joskus se riipus korussa..mutta nykyään mulla on se ranneke! "Tuo turvallisuutta" kun kuljen yksin..milloin milläkin (pyörällä, autolla, junalla, lentokoneella..). Jos sattuu joskus jotain (vaikkei mulla kyllä ihan yhtäkkiä oo koskaan isoja kohtauksia tullut), niin hyvähän se on olla varalta.

        Oon Oulunläänistä.. Entäs sinä?
        Hei onko sulla muuten ajokorttia? (Ja ajokieltoja?) Millon sulla on todettu epi? (En muista olitko kirjoittanut sitä aikasempaan..)


      • kyseinen henkilö
        Ann-85 kirjoitti:

        Moikka. Juu, mulla tuli ihottuma..ehkä vähän punotti..Oli kuiva ja raavitti ihan sikana. Se kesti 1-2vkoa ja meni sitten ohi! Eikä oo vaivannut sen koommin! Onneksi!

        Olikohan mulla sivuvaikutuksena silloin alussa myös lihas särkyä. Semmosia alun ohimeneviä.

        En mäkään oo paljoa saikulla ollut epin takia.. Tai voisko sanoa, ettei oo tarvinut olla.. Eikä oo oikiastaan ollut mahollista jäähä murehtiin sängyn pohjalle. Koulu tai työ on kutsunut.. Tottakai sitä pitää saikulla olla, jos menee huonosti..

        Kerronpa viime keväästä (tammikuusta), kun säkin opiskelet ja käyt töissä ja sulla on tuo lääkevaihtokin menossa, että ota rauhallisesti!
        Mä opiskelin ja kävin töissä..tein opinnäytetyötä. (jota oli kestänyt edellisestä keväästä). Sisko oli sit perheineen käymässä..ne tuli yrjö-tautiin..ja se varmaan sit laukaisi mullekin kohtaukset päälle! Kolme isoa kohtausta ja keikka lanssilla sairaalaan.. Oli pakko nousta ja aloittaa "uus elämä".. Aloitin rauhallisesti(töitä ei sit onneksi ollut ja muutkin ylimääräiset jutut jätin väliin) ja keskityin kouluun ja opinnäytetyöhön, jotta saan paperit aikataulussa!
        Varmaan stressaava elämäntilanne antoi kohtauksille vauhtia! Harmin paikka, kun olis just ollut opintomatka ja mä makasin sairaalassa! Olin neljä päivää poissa koulusta..opintomatkan verran. "Siittäkin suosta noustiin sisulla!" Ja sain toisen ammatin! :) Joten otahan rauhallisesti, ettei käy samoin! Ja se lääkevaihto varmasti väsyttää! Jaksamisia!

        Kuulun epiliittoon. Mulla oli joskus se riipus korussa..mutta nykyään mulla on se ranneke! "Tuo turvallisuutta" kun kuljen yksin..milloin milläkin (pyörällä, autolla, junalla, lentokoneella..). Jos sattuu joskus jotain (vaikkei mulla kyllä ihan yhtäkkiä oo koskaan isoja kohtauksia tullut), niin hyvähän se on olla varalta.

        Oon Oulunläänistä.. Entäs sinä?
        Hei onko sulla muuten ajokorttia? (Ja ajokieltoja?) Millon sulla on todettu epi? (En muista olitko kirjoittanut sitä aikasempaan..)

        Asumme samalla suunnalla, minä Oulunläänin "pääkaupungissa" ;)

        Opiskelitko 2.lla vai 3.lla asteella?

        Sanotaanko näin, että elän täysin "normaalia" nuoren aikuisen elämää. Opiskelen, käyn töissä, ajan autolla joskus, minulla on poikaystävä, käyn kavereiden kanssa baareissa maistelemassa alkoholia disco valoista huolimatta, kuuntelen musiikkia niin lujalla kuin haluan, katson elokuvia/tv:tä niin paljon kuin haluan jne. Eli epilepsia ei estä minua tekemästä samoja asioita kuin "terveetkin" nuoret tekevät.

        Ainoastaan ongelmanani ovat sillon tällön mieleen tulevat ajatukset et mitä jos saan nyt kohtauksen... Ja sit iskee paniikki. :( Oikeaa epi-kohtausta en kuitenkaan ole saanut hyvin pitkään aikaan. Tätä ei ole luokiteltu minulla paniikkihäiriöksi, neurologi tuumannu et syy voi olla itse lääkkeessä(Keppra, vakavina sivuvaikutuksina lueteltu juuri psyykkiset häiriöt), siksi itse asiassa minulla nyt lääkevaihto menossa. Ja toivon niin paljon, että kyse todellakin on vain lääkkeestä! Koska jos saisin tämän sillon tällön tulevain "paniikkikohtauksen" pois, kaikki olisi vielä paremmin!

        Mutta suoraan sanottuna, nyt kun vaihto on menossa olen alkanut saamaan vielä enemmän näitä "paniikkikohtauksia". Toivo elää, et jotenki alitajunnassa ajattelen tyyliin "mitä jos saan nyt kohtauksen..." jne. Eli toivo elää et kun saan tuon Keppran pois ja Lamictalin kokonaan käyttöön ja vielä et ne kohtaukset pysyy lamilla aisoissa ni jospa "paniikkikohtauksetkin" loppus siihen! Voi siis olla et paniikki johtuu ainoastaan itse epi-kohtauksen pelosta. Eli jos lääkitys saadaan hyvin tasapainoon niin ehkä paniikkikin häviää :)

        Eli tämä vaatii vaan aikaa ja hermoja :D Vaikeissakin tilanteissa/ aikoina on hyvä elää paremman tulavaisuuden valossa, se auttaa jaksamaan ja kestämään hetkittäiset inhottavat ajatukset.


      • Ann-85
        kyseinen henkilö kirjoitti:

        Asumme samalla suunnalla, minä Oulunläänin "pääkaupungissa" ;)

        Opiskelitko 2.lla vai 3.lla asteella?

        Sanotaanko näin, että elän täysin "normaalia" nuoren aikuisen elämää. Opiskelen, käyn töissä, ajan autolla joskus, minulla on poikaystävä, käyn kavereiden kanssa baareissa maistelemassa alkoholia disco valoista huolimatta, kuuntelen musiikkia niin lujalla kuin haluan, katson elokuvia/tv:tä niin paljon kuin haluan jne. Eli epilepsia ei estä minua tekemästä samoja asioita kuin "terveetkin" nuoret tekevät.

        Ainoastaan ongelmanani ovat sillon tällön mieleen tulevat ajatukset et mitä jos saan nyt kohtauksen... Ja sit iskee paniikki. :( Oikeaa epi-kohtausta en kuitenkaan ole saanut hyvin pitkään aikaan. Tätä ei ole luokiteltu minulla paniikkihäiriöksi, neurologi tuumannu et syy voi olla itse lääkkeessä(Keppra, vakavina sivuvaikutuksina lueteltu juuri psyykkiset häiriöt), siksi itse asiassa minulla nyt lääkevaihto menossa. Ja toivon niin paljon, että kyse todellakin on vain lääkkeestä! Koska jos saisin tämän sillon tällön tulevain "paniikkikohtauksen" pois, kaikki olisi vielä paremmin!

        Mutta suoraan sanottuna, nyt kun vaihto on menossa olen alkanut saamaan vielä enemmän näitä "paniikkikohtauksia". Toivo elää, et jotenki alitajunnassa ajattelen tyyliin "mitä jos saan nyt kohtauksen..." jne. Eli toivo elää et kun saan tuon Keppran pois ja Lamictalin kokonaan käyttöön ja vielä et ne kohtaukset pysyy lamilla aisoissa ni jospa "paniikkikohtauksetkin" loppus siihen! Voi siis olla et paniikki johtuu ainoastaan itse epi-kohtauksen pelosta. Eli jos lääkitys saadaan hyvin tasapainoon niin ehkä paniikkikin häviää :)

        Eli tämä vaatii vaan aikaa ja hermoja :D Vaikeissakin tilanteissa/ aikoina on hyvä elää paremman tulavaisuuden valossa, se auttaa jaksamaan ja kestämään hetkittäiset inhottavat ajatukset.

        Moikka. "kyseinen henkilö". Miten on mennyt Lamictalin kanssa? Onko vaihto "kuinka pitkällä"?
        Kävin reissussa, niin on vähän jäänyt surffailut täällä väliin..
        Mäkin asuin siellä "pääkaupungissa"..keskustassa 2,5vuotta. Mutta muutin pois nyt toukokuun lopussa, kun valmistuin. Nyt on siis reilut 20km Ouluun.. Opiskelin toisella asteella..toisen kerran. :)
        Hei muuten, kuka sulla on lääkärinä/neurologina Oys:ssa? Remes ja Pylvänen on mukavia ja tietää epistä ja lääkkeistä. Jälkimmäinen on muistaakseni alan erikoislääki. Mutta viimeksi oli jonoja purkamassa Krökki (Virolainen tai Venäläinen), joka ei kyllä tiennyt mielestäni juuta, eikä jaata!! :( (Ihmetteli mm. että mihin mä reseptiä tarvin.. :/ ) Puhelimessa viimeksi oli joku "uus"..en muista nimeä.

        Mulla on jotenkin nyt ollut voimat vähissä. Ei yhtään jaksa ajatellakaan, että pitäs nyt käyä töissä. Väsyttää joka päivä! Ja masentaakin toisaalta, kun ei oo tiiossa mitään! Ja musta vähän tuntuu, että lääkeannos on turhan iso. Kun ei kuluta (niin paljon, kun opiskellessa ja töissä) niin paljon. Voiko elimistö "polttaa" nyt siis vähemmän lääkettä, että se sitten väsyttäs!?


      • kyseinen henkilö
        Ann-85 kirjoitti:

        Moikka. "kyseinen henkilö". Miten on mennyt Lamictalin kanssa? Onko vaihto "kuinka pitkällä"?
        Kävin reissussa, niin on vähän jäänyt surffailut täällä väliin..
        Mäkin asuin siellä "pääkaupungissa"..keskustassa 2,5vuotta. Mutta muutin pois nyt toukokuun lopussa, kun valmistuin. Nyt on siis reilut 20km Ouluun.. Opiskelin toisella asteella..toisen kerran. :)
        Hei muuten, kuka sulla on lääkärinä/neurologina Oys:ssa? Remes ja Pylvänen on mukavia ja tietää epistä ja lääkkeistä. Jälkimmäinen on muistaakseni alan erikoislääki. Mutta viimeksi oli jonoja purkamassa Krökki (Virolainen tai Venäläinen), joka ei kyllä tiennyt mielestäni juuta, eikä jaata!! :( (Ihmetteli mm. että mihin mä reseptiä tarvin.. :/ ) Puhelimessa viimeksi oli joku "uus"..en muista nimeä.

        Mulla on jotenkin nyt ollut voimat vähissä. Ei yhtään jaksa ajatellakaan, että pitäs nyt käyä töissä. Väsyttää joka päivä! Ja masentaakin toisaalta, kun ei oo tiiossa mitään! Ja musta vähän tuntuu, että lääkeannos on turhan iso. Kun ei kuluta (niin paljon, kun opiskellessa ja töissä) niin paljon. Voiko elimistö "polttaa" nyt siis vähemmän lääkettä, että se sitten väsyttäs!?

        Olipas kiva ku vastasit :) "Pelästyin" jo että oot unohtanu tän keskustelun :P

        Voi ei, siis meillä on iha hirveenä yhteistä! :D Ois kiva kuulla susta lisää, oisko sulla jotain "salaista" sähköpostia minkä voisit tänne pistää? Mulla on kaikki henk.kohtasia(eli nimi näkyy) niin en viitsi tänne niitä pistää. Mut jos sulta löytys semmonen sopiva osote niin pistä ihmeessä tänne se, niin voidaan jatkaa keskusteluja sähköpostin kautta, siis jos itse haluat =)
        Mulla ei ole ketään kavereita tai tuttuja, joilla ois epi niin näiden kavereiden kans en hirveenä asiasta keskustele. Jotenkin tuntuu et oon aika yksin tän asian suhteen, eivät ymmärrä mitä tarkoitan, jos kerron esim. tuntemuksista. Niin ois kiva vaihtaa kuulumisia, tuntemuksia ja kokemuksi jonku kans, joka ymmärtää mitä tarkoittaa ku kerron/puhutaan vaikka aurasta)!
        Vaikuttaa siltä et tästä keskustelusta on tullut meidän kahden keskustelu heh.

        Tiedän kaksi noista lääkäreistä keiden nimet laitoit, eli heidän kanssaan oon asioinut.
        Tiekkö uskon et sulla on sama ku mulla oli aikanaan kun kans valmistuin. Eli ku on hirvee kiire ja stressi siitä et kerkee tehä päättötyön ja suorittaa keske jääneet kurssit yms. ni sit ku oot saanu projektin loppuu ja seisot mahdollisesti lakki tai ainaki todistus kädessä, ihmettelet et mitäs tässä nyt. Itselle siis tuli semmoinen et yhtäkkiä kun stressi, kiire ym. katos valmistumisen johdosta, tuli tosiaan jotenki turhauttava olo ku oli tottunut kiireeseen ja tiukkaan aikatauluun. Kyllä se siitä helpottaa ajan kans. Uskon et tää on semmonen asia, minkä monet muutki "terveet" ihmiset kohtaa.

        Hyvin on mennyt vaihto, joka alkaa olla jo loppusuoralla. Mut todellisen merkityksen lamictalista näkee n. kahden kuukauden päästä kun keppra on lopetettu. Eli ku keppra loppuu, jos vähintää 2kk menee pelkällä lamilla hyvin ilman mitn kohtauksia niin sit on oikee lääke mulle. Mulla siis ainaki ennen tuli n. kerran 2kk:ssa kohtaus(trileptalin aikaan). Ei tuntus kivalta jos nyt lamictal pettäis mut :(

        Mut hei, pisteleppä sun sähköpostiosotettas tänne jos haluat porista lisää! =)


      • jousimies57
        Ann-85 kirjoitti:

        Moikka. "kyseinen henkilö". Miten on mennyt Lamictalin kanssa? Onko vaihto "kuinka pitkällä"?
        Kävin reissussa, niin on vähän jäänyt surffailut täällä väliin..
        Mäkin asuin siellä "pääkaupungissa"..keskustassa 2,5vuotta. Mutta muutin pois nyt toukokuun lopussa, kun valmistuin. Nyt on siis reilut 20km Ouluun.. Opiskelin toisella asteella..toisen kerran. :)
        Hei muuten, kuka sulla on lääkärinä/neurologina Oys:ssa? Remes ja Pylvänen on mukavia ja tietää epistä ja lääkkeistä. Jälkimmäinen on muistaakseni alan erikoislääki. Mutta viimeksi oli jonoja purkamassa Krökki (Virolainen tai Venäläinen), joka ei kyllä tiennyt mielestäni juuta, eikä jaata!! :( (Ihmetteli mm. että mihin mä reseptiä tarvin.. :/ ) Puhelimessa viimeksi oli joku "uus"..en muista nimeä.

        Mulla on jotenkin nyt ollut voimat vähissä. Ei yhtään jaksa ajatellakaan, että pitäs nyt käyä töissä. Väsyttää joka päivä! Ja masentaakin toisaalta, kun ei oo tiiossa mitään! Ja musta vähän tuntuu, että lääkeannos on turhan iso. Kun ei kuluta (niin paljon, kun opiskellessa ja töissä) niin paljon. Voiko elimistö "polttaa" nyt siis vähemmän lääkettä, että se sitten väsyttäs!?

        Mun lääkärinä on viimeksi ollut Mikko Kärppä, neurologian erikoislääkäri Oys:ssä.Onneksi sain hänelle ajan viimeksi, toivottavasti saan seuraavankin kontrollin hänelle.
        Muista lääkäreistä ei ole hyvää sanottavaa.

        Hänen kanssa voi keskustella kunnolla.


      • heitukka85
        jousimies57 kirjoitti:

        Mun lääkärinä on viimeksi ollut Mikko Kärppä, neurologian erikoislääkäri Oys:ssä.Onneksi sain hänelle ajan viimeksi, toivottavasti saan seuraavankin kontrollin hänelle.
        Muista lääkäreistä ei ole hyvää sanottavaa.

        Hänen kanssa voi keskustella kunnolla.

        Moi. Täällä myös yks oululainen 24-v. epiläinen.Minua ärsyttää tosi paljo nuo oysin lääkärit, ei ne kuuntele eikä paljo reagoi..Mulla alkanu kesän ja nyt syksyn aikana tulla yöllä kohtauksia, tosi "outoj oloja".Melkein joka yö kun olen nukkunut noin tunnin, herään kohtaukseen ja tuntuu niinkuin olis kuollut,vaikka silti koko ajan tietää,että on kohtaus menossa.On pakko puristaa silmät kiinni ja tuntuu niinkuin leijuis jossain ja pelottaa ihan hirveästi.Monesti hypähtelen ja vapisen ja tätä saattaa kestää tuntikausia,että välillä nukahdan ja taas herään..Tämä on niin hermoja raastavaa,että tuntuu ettei tätä enää jaksa!!Ja kun päivälläkin on kohtauksia, ettei ne yölliset oo ainoita.Ne on vain taas erilaisia valveilla. Stesolidia on pakko laittaa ja sitä on nyt ruvennutki menemään...Lääkkeinä mulla on lyrica,lamictal ja keppra.Olis kyllä kiva saada jutella jonkun kanssa näistä jutuista ja että millasia kohtauksia kenelläki on kun tuntuu että tämmöstä ei oo kellään!!Ja lääkärit vaan hymisee eikä ota kantaa juuri mihinkään,mitä niille sanoo..


      • Ann-85
        kyseinen henkilö kirjoitti:

        Olipas kiva ku vastasit :) "Pelästyin" jo että oot unohtanu tän keskustelun :P

        Voi ei, siis meillä on iha hirveenä yhteistä! :D Ois kiva kuulla susta lisää, oisko sulla jotain "salaista" sähköpostia minkä voisit tänne pistää? Mulla on kaikki henk.kohtasia(eli nimi näkyy) niin en viitsi tänne niitä pistää. Mut jos sulta löytys semmonen sopiva osote niin pistä ihmeessä tänne se, niin voidaan jatkaa keskusteluja sähköpostin kautta, siis jos itse haluat =)
        Mulla ei ole ketään kavereita tai tuttuja, joilla ois epi niin näiden kavereiden kans en hirveenä asiasta keskustele. Jotenkin tuntuu et oon aika yksin tän asian suhteen, eivät ymmärrä mitä tarkoitan, jos kerron esim. tuntemuksista. Niin ois kiva vaihtaa kuulumisia, tuntemuksia ja kokemuksi jonku kans, joka ymmärtää mitä tarkoittaa ku kerron/puhutaan vaikka aurasta)!
        Vaikuttaa siltä et tästä keskustelusta on tullut meidän kahden keskustelu heh.

        Tiedän kaksi noista lääkäreistä keiden nimet laitoit, eli heidän kanssaan oon asioinut.
        Tiekkö uskon et sulla on sama ku mulla oli aikanaan kun kans valmistuin. Eli ku on hirvee kiire ja stressi siitä et kerkee tehä päättötyön ja suorittaa keske jääneet kurssit yms. ni sit ku oot saanu projektin loppuu ja seisot mahdollisesti lakki tai ainaki todistus kädessä, ihmettelet et mitäs tässä nyt. Itselle siis tuli semmoinen et yhtäkkiä kun stressi, kiire ym. katos valmistumisen johdosta, tuli tosiaan jotenki turhauttava olo ku oli tottunut kiireeseen ja tiukkaan aikatauluun. Kyllä se siitä helpottaa ajan kans. Uskon et tää on semmonen asia, minkä monet muutki "terveet" ihmiset kohtaa.

        Hyvin on mennyt vaihto, joka alkaa olla jo loppusuoralla. Mut todellisen merkityksen lamictalista näkee n. kahden kuukauden päästä kun keppra on lopetettu. Eli ku keppra loppuu, jos vähintää 2kk menee pelkällä lamilla hyvin ilman mitn kohtauksia niin sit on oikee lääke mulle. Mulla siis ainaki ennen tuli n. kerran 2kk:ssa kohtaus(trileptalin aikaan). Ei tuntus kivalta jos nyt lamictal pettäis mut :(

        Mut hei, pisteleppä sun sähköpostiosotettas tänne jos haluat porista lisää! =)

        Moikka.
        Juu tässähän me kahden jutellaan.. :) Ois ehkä järkevämpi sähköpostilla jutustella. Mutta mitenhän me toisemme tavoitettas? Mullakin on koko nimi sähköpostissa..ei viitti tänne kaikille sitä laittaa..
        Ei mullakaan oo ketään kuka oikiasti ymmärtäis tuntemuksia tästä epistä. Nytkin elän jossain usvassa, että huh huh! Eilen illalla alkoi huono olo, ei oikein tiennyt onko pää ylös vai alas päin..! Tuli aivan yhtäkkiä ja oli pakko mennä nukkumaan..tai ainakin yrittää. Tuntu, että taju mennee, mutta hangissä heräsin vielä tänä aamuna. :) Nyt meinaa taas olla tollo olo! Eilen katoin muutaman ohjelman ja sen jälkeen tuli.. En tiiä oliko vaikutusta.. Nytkin pitäs hyppiä tästä koneelta pois..

        Nyt ei oikein juttu luista..! Mitenhän me saatais osoitteet..?


      • kyseinen henkilö
        Ann-85 kirjoitti:

        Moikka.
        Juu tässähän me kahden jutellaan.. :) Ois ehkä järkevämpi sähköpostilla jutustella. Mutta mitenhän me toisemme tavoitettas? Mullakin on koko nimi sähköpostissa..ei viitti tänne kaikille sitä laittaa..
        Ei mullakaan oo ketään kuka oikiasti ymmärtäis tuntemuksia tästä epistä. Nytkin elän jossain usvassa, että huh huh! Eilen illalla alkoi huono olo, ei oikein tiennyt onko pää ylös vai alas päin..! Tuli aivan yhtäkkiä ja oli pakko mennä nukkumaan..tai ainakin yrittää. Tuntu, että taju mennee, mutta hangissä heräsin vielä tänä aamuna. :) Nyt meinaa taas olla tollo olo! Eilen katoin muutaman ohjelman ja sen jälkeen tuli.. En tiiä oliko vaikutusta.. Nytkin pitäs hyppiä tästä koneelta pois..

        Nyt ei oikein juttu luista..! Mitenhän me saatais osoitteet..?

        Nostetaanpa tätä keskustelua! Vieläkö Ann-85 seikkailet täällä? Kevät alkaa jo pian koittaa ja syksyllä viimeksi kirjoteltu. Miten on mennyt? Itsellä hyvin, ei ole ollut mitään "ongelmia". Paitsi tällä viikolla on kaksi kertaa tullut dejavu, mut mennyt heti ohi(tuleehan niitä "terveillekin" ihmisille ;), ei ole siis tullut muita häiriöitä eikä itse kohtausta. Olen kyllä ollut n.6 tunnin yöunilla töissä et jospa ne ois väsymyksestä tullut! I hope so.

        Näistä OYS:n neurologeista, olen todella pettynyt! Vuoden ajan asioin Remeksen kanssa, hän on todella mahtava ja ymmärtäväinen! Mut viimeisen soittoajan hoiti joku muu nainen. Muistan kun Remes sanoi, että "hoitaa" minun lääkityksen kuntoon. Tarkoittaakohan tämä sitä, että Remes ei ole enää "minun" lääkärini? Tk puolelle tais tulla se et "oma lääkäri"-systeemi poistuu, koskeeko se myös OYS:a? Todella typerää! Ei jaksa joka kerta selittää samoja tarinoita uudelle lääkärille ja kaiken lisäksi kaikki eivät ole yhtä ymmärtäväisiä.


      • Mamma Arkadia-
        kyseinen henkilö kirjoitti:

        Mutta minäkin haluan tietoa! Kaikki kelpaa :)
        Eli kerro mitä mieleen tulee, ja mitä täällä ei muut ole jo kertoneet.


        Mulla täl hetkel Keppra ja oon niin pirttihirmu että! Kaikki asiat ärsyttää, kaikki ihmiset on väärässä paikassa väärään aikaa(eli minun "tielläni") yms. aivan kauheeta! Siis koko ajan pinna kireellä, hermotun ihan pikku asioita, huudan ja räyhään läheisilleni. Ja tää ei ole mulle normaalia!

        Mielenkiinnosta odotan, että luokitellaanko Keppra noin 20vuoden päästä todella vaaralliseksi tai jopa huumaavaksi aineeksi. Näinhän on käynyt mm. amfetamiinin suhteen, aluksi sitä on käytetty mm. yskänlääkkeenä, voitteko kuvitella?! Ja tänä päivänä hyvin vaarallinen huumausaine. Näin miten Keppra mulle vaikuttaa, ni en yhtään ihmettelis vaik se vedettäs pois markkinoilta jossain välis ku saadaan lisätietoa lääkkeestä.

        Eli kohta alkaa lääke vaihdos siis Kepprasta Lamictaliin, toivon niin kovasti et se toimis mullaki yhtä hyvin ku teillä monella muulla :) Eli et kohtaukset pysyis pois eikä sivuvaikutukset ois pahoja.

        olemme samassa tilantessa Keppran kanssa;kun annos nostettiin niin heti tuli kohtaus-tehoton lääkke,sen vuoksi vaihdetaan toiseen(kokeilaan Lamiktal).Eika Keppra tehoa miokloniohin niin kun pitää- .


    • j.v-77 (m)

      No minulla on ollut niin kauan kohtauksia etten oikein enään tiedä itsekään,koska tilann on hyvä.
      Mulla oli lapsen n.5vuotta Barbiphenyli joka piti kohtaukset poissa,mutta se lopetettiin.
      Sittemmin on kokeiltu lähes jokaista uutta markkinoille tullutta lääkettä....ja nehän maksaa ennen erityiskorvattavaksi tuloa "maltaita".
      Maksoin sen reilun 600e/vuosikkintiön kolmena vuonna ainakin Lamictalista,Kepprasta ja Neurontinista (n.250e/kk -"tuloilla").
      Ellen asuisi äidin luona niin mulla tuskin olisi sinä aikana ollut varaa ruokaan,saati kattoa pään päällä mistään vesistä ja sähköistä nyt puhumattakaan.
      "Vuosiansiot" oli siis alle 3000e/netto ja niistä meni viidennes LÄÄKKEISIIN.
      Ellei mulla olisi ollut lapsilisistä säästöjä niin ne lääkkeet olis jääneet hankimatta, tai ainakin otettua pienennettyinä annoksina,vaikka kyllä se silloinkin mielessä kävi.
      Lääkäri tai kukaan muukaan,kun ei viitsinyt vaivautua kertomaan,että sossu maksaa vähätuloisten lääkkeet,enkä itse asiasta tiennyt ennen,kuin joku 'vahingossa asiasta mainitsi joskus viime vuonna,kun lääkkeeni on jo erityiskorvattavien listalla!
      Ja tämä mun neurologini on käsittääkseni melko lailla "nimeä kerännyt" Suomessa.
      Oma lukunsa on ollutkin tavoittaa tätä ko.lääkäriä puhelimitse ja hänen sh-apurinsa on lähes yhtä mahdoton.
      Välillä tuntuu,ettei koko osastolla käy töissä,kuin siivooja ja sihteerit!

    • sekopääksi tuleva

      SUSSULLE

      Joudun käyttämään lamictal /lamotrigine????? 350 mg/vrkl. Epilepsiaan.

      Mustelmia ympäri kehoa, missä kohtaa milloinkin vaikka ei mitään iskuja ole saanutkaan. Tälläkin hetkellä rengasmainen mustelma reidessä! Deprakine ja citalopram lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa Masennukseen. Revi siitä! On vaikka toisille jaettavaksi. Tietäisivät, millainen riesa on tapella näiden sivuvaikutusten kanssa.

    • Tri.Sykerö(kö?)

      Mulla aloitettu Kepran rinnalle Lamictal. Nyt laskettiin Keppraa tohon 750mg per päivä ja lamictalia 150mg/pvä. Lamictal aiheuttanut kutinaa ja lihasten särkyä.
      Mielialoihin toimii pirun hyvin mutta vaatii aikansa. Ensiksi 25mg piristi muutaman päivän ja sitten alkoi mielialojen heittely. Annosta nostettu ja olo nyt tasainen. Keppran aiheuttamat omat mielialojen heittelyt nyt tutkinnan alla ja siksi annosta nyt vähennetty. Tarkoitus olisi mennä tohon 250mg X 2 Keppraa ja 200mg Lamictalia.
      Muistakaa olla tosi kärsivällisiä tuon Lamictalin suhteen. Se vie oman aikansa jotta tehoaa. Mulla nyt masis takana ja olo tasainen, silti pystyn iloitsemaan ja tunne-elämä on aika normina. Deprakinea aikoinaan käytin monoterapiana ja seurauksena liian tasainen tunne-elämä. Siinä meni osittain nuoruus piloille. Yhdistelmälääkitys on minusta se suositeltavin vaihtoehto, mikäli haluaa pitää lääkkeiden sivuvaikutukset kurissa. Tsemppiä kaikille!

    • Kaikkea kokeillut

      Olen syönyt Lamictalia jo monta vuotta aamulla 50 mg ja illalla 100 mg. Ainoa sivuoire on ollut käsien vapina, jos annostusta on yritetty nostaa. Lamictal on hyvä lääke, syö sitä vaan jatkossakin.

    • ds

      Absenor on lihottanut minua, auttaako jos vaihdan Lamictaliin ? Ajattelin vain jos painonnousu loppuisi.. Olen nimittäin lihonut 15kiloa Absenorin aikana..

    • onnea......

      lamikgtalia kokeilin tuli mieletön ihottuma jouduttiin lopettamaan se.

    • SE on Sappela

      itellä menee kans lamictal. 1 tabletti aamulla 2 viikon ajan, sitten 1 tabletti aamuin illoin, 2 viikon jälkeen 1 tabletti aamulla ja 2 tablettia illalla sen jälkeen 50mg aamuin illoin, tosin annokseni on nyt toi 25mg ja tuntuu piristävän aika kivasti ja luo työhön puhtia kun sairastan kaksisuuntasta mieliala häiriöö, mutta joskus ei kyllä tunnu vaikuttavan mitenkään mulla on dispergoituva tabletti elikkä suussa sulava joten vaikuttaa ina nopeammin, ainoo sivuvaikutus on et olut maistuu kakalle ja suu on aamulla tosi kuiva. tosin tuntuu olevan paras lääke mitä kokeiltu tällähetkellä, meni 7 vuotta et päästiin edes tähän lääkkeeseen joka tuntuu jo toimivan. sitä ennen kokeiltu 20 eri depressio lääkkeitä.

    • HH

      Kokeilin Lamictalia alle kaksi viikkoa. Aiheutti mulle pahoja psyykkisiä ongelmia. Hirveitä pelkotiloja, voimakasta ahdistuneisuutta ja hyvin voimakasta kuolemanpelkoa ja epätodellista oloa. Määrättiin siis epilepsiaan, ei masennukseen. Lääke purettiin välittömästi. Minulle kyllä kammottava lääke.

    • ääääpeli

      1400mg ja 14 olutta. Hengitylama sekä todella sekava olo käskin kaveria tappaa polkupyörän. Mikään ruumiinosa ei toimi. Älkää ottako liikaa ei varsinkaan alkoholin kanssa! Muuten toimii mulla ainakin hyvin tämä lääke.

      • sadwdsajiodj8h8

        1400! ei hittolainen.... mulla on 250 päivässä.


    • foobar

      Epilepsia 10-vuotiaasta asti. YTHS:n lekuri tajus. Syön nyt lamotrigiinia 250mg päivässä. Mulle hyvä lääke. Kokeilin trileptalia, kaksoiskuvat kauheita. Deprakine ja vapina ei myöskään toiminut. Ongelmani on vakava masennus.

    • Hugo.

      Itse olen käyttänyt Lamictalia, kun katsottiin, että se auttaisi depprakinen lisänä. En huomannut oikeastaan mitään vaikutusta ja lopulta Lamictal vähitellen purettiin, kuten ainakin sen lääkkeen kuten yleensäkin lääkkeiden purkaminen tapahtuu asteittain. Sivuoireluettelo oli hurja sokeutumisesta ja ihtottumasta lähtien. Mitää sivuoireita en itse saanut. Käsittääkseni en kyllä hyötyäkään, vaikka kai olisi pitänyt. Omat lääkkeeni ovat vähän arpapeliä, kun eihän deprakinenkaan vaikutusmekaninismia tunneta.

    • 3+10

      On kiva lukea miten Lamictal vaikuttaa epilepsiaa sairastavilla. Kyseessä sama lääkeaine, mutta TÄYSIN ERI käyttöindikaatio, niin anteeksi vain, mutta te jotka syötte ko lääkettä kaksuuntaseen tai muuhun mielenterveysongelmaan niin tiedätte varmaan, että täällä Suomi24.fi on teille ihan "oma osasto"...? Tämä on EPILEPSIA-palsta!!!

      • hälläväliä.

        Onko sillä mitään merkitystä, kun tosiaan kyseltiin sivuoireista. Samat sivuoireet ne varmaan muillekin Lamictalia syöville tulee? Ja vaikka ei tulisikaan, niin eipä se tätä keskustelua pilaa vaikka joku ei ole epileptikko.. rajoita hieman.


      • huhtii
        hälläväliä. kirjoitti:

        Onko sillä mitään merkitystä, kun tosiaan kyseltiin sivuoireista. Samat sivuoireet ne varmaan muillekin Lamictalia syöville tulee? Ja vaikka ei tulisikaan, niin eipä se tätä keskustelua pilaa vaikka joku ei ole epileptikko.. rajoita hieman.

        Olen käyttänyt Lamictala 200mg 1 1 tab. jo usean vuoden ajan.
        Ei onneksi minkäänlaisia sivuvaikutuksia, lääke on auttanut.


      • djsolkgjssj
        hälläväliä. kirjoitti:

        Onko sillä mitään merkitystä, kun tosiaan kyseltiin sivuoireista. Samat sivuoireet ne varmaan muillekin Lamictalia syöville tulee? Ja vaikka ei tulisikaan, niin eipä se tätä keskustelua pilaa vaikka joku ei ole epileptikko.. rajoita hieman.

        Ei välttämättä samat sivuoireet, kun eri sairaudet kuitenkin taustalla?


      • 3+10
        djsolkgjssj kirjoitti:

        Ei välttämättä samat sivuoireet, kun eri sairaudet kuitenkin taustalla?

        Nimenomaan!! Kun on erilaiset käyttötarkoitukset niin tietenkin lääkkeen vaikutus ja sivuoireet ovat ihan erilaiset. Vaikka onkin sama lääkeaine niin lääkkeen hyöty-haitta eroaa täysin toisistaan eri sairauksen välillä.

        Ei epileptikko voi sanoa auttaako masennukseen, jos ei siitä kärsi eikä mielenterveysongelmainen pysty sanomaan auttaako se epileptisiin oireisiin. HALOO!!! Näin se vain menee.


    • ...

      epi diagnosoitu 2010, lamitrogine-nimisella laakkeella yli vuoden verran. koko aika taysin kohtauksettomana, ei mitaan sivuoireita. nyt 6kk raskaana joten annosta korotettu 200mg paivassa, edelleen kohtaukseton & sivuoireeton, vauvakin ultraanten perusteella taysin terve. Sopii mulle ainakin tosi hyvin.

    • Absenor 500 mg 1 aamulla ja 2 illalla
      Lamictal 100 mg 1 aamulla ja yksi illalla

      Epilepsiasta (sairastuin -95) ei ole enää ollut pitkään aikaan tietoakaan ja sivuoireista en osaa sanoa kun havaittavia ei ole. Ylipainoinen olen kyllä, mutta sen kanssa eletään. Ennen Lamictalia oli Tegretol ja sitä ennen Neurotol Slow. Tuntuu tosin, että välillä käyn hitaalla, mutta kaipa se on korvien välissä ollut jo vuodesta -75 asti.

    • Auttaa

      Kokeiltu useita lääkkeitä joissa sivuvaikutuksia. Nyt vuosikaudet ollut lamictal. Ehdottomasti paras. Ei yhtään kohtausta. Ja nukkuminen on parempaa kun ei tarvitse pelätä kohtauksia. En tiedä mutta voi vaikuttaa mielialaanikin positiivisesti. Otan aamulla 200 mg ja illalla saman.

    • nnobbe

      Lamictal saatu käyttöön 3kk sitten Neurotol Slown lisäksi. Ei sivuoireita väsymyksen lisäksi. Lääke ei ole vähentänyt kohtauksia tippaakaan. Seuraava taitaa olla Deprakine.

    • harryx87

      keppra 1500mg*2, 2vk sitten aloitettu ihan hiljalleen lamictal rinnalle. näin pienellä annostuksella lamictalia (25mg/pv) olen huomannut jatkuvan ripulin, päänsäryn sekä itkuisuuden/kiukun. vielä pitäisi annostusta nostaa 4krt, innolla odotan! kohtaustilanne kyllä selvästi parantunut, jo viikon ilman poissaolokohtauksia, ennen vähintää 25krt/pv. kyllä perseestä kuseminen on kohtauksettomuuden arvoista!

    • 11

      Oon syöny lamictalia jo monta vuotta ongelmitta. Nyt parin viikon aikana on tullut lihassärkyä ympäri kehoa. Aluksi luulin et lihaksen rasituksesta, mutta nyt melkee viikon ajan särky vaihtaa paikkaa monta kertaa päivässä!!! :O On sormea, kyynärpäätä, varvasta, päkiää, nilkkaa, pohjetta, polvea ja reittä kolottanu.. Ja saattanu montaa paikkaa yhtäaikaakin. Kipu tuntuu ku lihasta/niveltä liikuttaa, ei häiritse unia, eikä ole tarvinnu särkylääkettä ottaa koska ei varsinaisesti ole kovin kivuliasta, mutta häiritsevää kyllä.

      Voiko kipu johtua tästä lääkkeestä? Kannattaako siis vielä odotella vai soittaa neuro pkl ja kysyä lääkäriltä soittoaikaa??? Vai mennä ihan tk:hon?

      • ei arv.

        Varaa soittoaika neurologille. Arvauskeskukseen ei kannata mennä.


    • toimii mulla

      Lamictal on ainoa, joka toimii ilman ilmeisiä sivuvaikutuksia. 400mg/vrk iltalääkkeenä Frisium 25mg. Näillä mennään monen lääketestikierroksen jälkeen.

    • näin meillä

      Söin Lamictalia Neurotol Slown lisäksi puolisen vuotta. Ei auttanut lainkaan. Iltaisin saattoi raajat puutua minuutiksi, ja väsymys oli kova, kuten monien lääkkeiden kanssa alussa. Minulle täysin turha lääke.
      Siskoni söi sitä myös, mutta hän sai todella pahat ihottumat jo pienestä määrästä, joten se lopetettiin saman tien.

    • tatura

      Mulla on 20-vuotiaasta asti ollu diagnoosina masennus ha ahdistuneisuus. Lääkkeinä on tällä hetkellä lamictal 100mgx1, citalopram 40mgx1 ja rivatril 2mg tarvittaessa. 16 vuotta oon taistellu näiden oireiden kans. On masennus jaksoja, sit taas yliaktiivisia jaksoja samaan aikaan masennuksen kanssa.. Nyt alettiin epäillä kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Näitten lääkkeiden lisäks määrättiin deprakine 200mgx1. En oo uskaltanu alottaa deprakineä ku luin siitä hirvei juttui. Mul on kaks lasta, 1.v ja 5v. Tää deprakine kuulemma väsyttää ja tekee pöön olon. 1vee poika valvottaa kaiket yöt ja nyt en tiiä uskallanko alottaa koko lääkitystä..

    • mulla toimii

      Lamictal on toiminut mulla melko hyvin jo useamman vuoden. Kohtauksia on tullut vain kuusi 7 vuoden aikana ja nekin ryypiskelyn, univajeen tai lääkkeiden unohtamisen aiheuttamina.

      • Viestejä, viestejä..

        Moi kaikki!

        "Jännää" tämä keskustelu. En nyt tarkoita kirjoittavia henkilöitä, vaan Suomi24:ää. Tämänkin aiheen keskusteluketju alkanut toukokuussa 2005. Viimeisin vastaus marraskuu 2013 ja kohta elämme vuotta 2014. Suomi24 voisi jotenkin arkistoida kesim. kahta vuotta vanhemmat keskustelut. Olisi myös toivottavaa, että aloittaisimme itse uuden viestiketjun haluamastamme aiheesta, jos viimeisin kirjoitus on kovin vanha. Tämä palsta on sellainen, joiden käyttäjillä on/on aina ollut epilääkitys. Lääketiede kehittyy ja siksi ei kauhean vanhoja juttuja kannata lukea. Vahingossa tulee välillä luettua ja sitten harmittaa.

        Mukavaa loppusyksyä kaikille!


      • Sitä vaan
        Viestejä, viestejä.. kirjoitti:

        Moi kaikki!

        "Jännää" tämä keskustelu. En nyt tarkoita kirjoittavia henkilöitä, vaan Suomi24:ää. Tämänkin aiheen keskusteluketju alkanut toukokuussa 2005. Viimeisin vastaus marraskuu 2013 ja kohta elämme vuotta 2014. Suomi24 voisi jotenkin arkistoida kesim. kahta vuotta vanhemmat keskustelut. Olisi myös toivottavaa, että aloittaisimme itse uuden viestiketjun haluamastamme aiheesta, jos viimeisin kirjoitus on kovin vanha. Tämä palsta on sellainen, joiden käyttäjillä on/on aina ollut epilääkitys. Lääketiede kehittyy ja siksi ei kauhean vanhoja juttuja kannata lukea. Vahingossa tulee välillä luettua ja sitten harmittaa.

        Mukavaa loppusyksyä kaikille!

        Jotkut niitä vanhoja viestiketjuja vaan ylös nostaa todellakin sais poistaa palvelimelta esim. 2 v vanhemmat viestit.


    • Anonyymi

      Heips. Täällä yks, joka kirjoitellut ketjuun aiemmin. Vuonna 2009 aloitin Lamictalin ja EDELLEEN se om ainoa lääkkeeni. Käytössä ollut 11v. eikä kohtauksia. Annostusta nostettu mm.raskauksien ajaksi. Eipämulla muuta, jatketaan ;)

      Ps.miksei vanhoja sais nostaa? Ei Lamictal ja sen sivuvaikutukset/oireet ole mihinkään kadonnut. Sama se aloittaako käytön nyt vai yli 10v sit.

    • Anonyymi

      Älä ala syödä sitä.Googlaa Sunbeam nenötyH anilE edeitekääl nenialaniik käännä sanat.

    Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe