Volvo penta ad31a tilalle isompaa konetta

Terve, mulla 7 metrisessä liukuvassa veneessä moottrina tällä hetkellä ad31a +280sp. Nyt kumminkin oon tullut siihen tulokseen että pitäisi saada enemmän tehoreserviä ja nopeutta tarvittaessa, joten koneen vaihdon suunnittelua edessä. Käytettynä joko kad 42 tai 43 olisi kiikarissa, miten menee moottorin kiinnikkeet 6 pyttysessä kadissa vs. 4 pyttysessä ad31a:ssa? Meneekö suoraan paikalleen vai joutuuko laminoimaan uudet moottorin kiinnikkeet? Konehuoneessa on tilaa reilu 20cm eli sen puolesta mahtuisi.. vai vaihtaisko vain dp vetolaitteen nykyisen tilalle ja ehkä uusisi turbon? Käyttötunteja on jo reilusti joten tehojakin jo hävinnyt. Tällähetkellä matkavauhti 20kn ja huiput 24kn. Kiitos jo etukäteen!

21

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Painoa tulee myös reilusti lisää, joten mieti sitä myös, maksaako vaivaa, on melkoinen operaatio kaikkinensa.

      Itse uusisin vanhaa konetta, kuten itse pidit vaihtoehtona. Tarkistuta suuttimet, pumppu ja turbo, sen voi vaihtaa pikkasen isompaan halutessa.

      • Joo kyllä sitä painoa tulee, mutta uusi turbo, pumppu ja suuttimien tarkastus/uusinta ei ole halpaa. Pelkästään turbolla hintaa 1000€ paikkeilla.. saisikohan vetolaitteen vaihdolla vähän nopeutta ja pitoa. Myös sen puolesta tuo dp kiinnostaisi kun 4-6solmua ajettaessa rantautuessa, ohjaus on todella holtiton ja keula menee minne sattuu..


      • Anonyymi
        Aleksivolvo kirjoitti:

        Joo kyllä sitä painoa tulee, mutta uusi turbo, pumppu ja suuttimien tarkastus/uusinta ei ole halpaa. Pelkästään turbolla hintaa 1000€ paikkeilla.. saisikohan vetolaitteen vaihdolla vähän nopeutta ja pitoa. Myös sen puolesta tuo dp kiinnostaisi kun 4-6solmua ajettaessa rantautuessa, ohjaus on todella holtiton ja keula menee minne sattuu..

        Jatkoa edelliseen.
        Unohdin tuossa kertoa, että DP ei poista kokonaan sitä vinkurointia pienellä nopeudella esim. nopeusrajoitusalueella.
        Omien tutkimusten mukaan juuri tuo nokka pystyssä oleminen on suurin syy siihen.
        Kokeilimme kaverin kanssa sitä siten, että hän meni keulalle painoksi tuossa 5 kts nopeudessa, jolloin suunta pysyi paremmin vakaana.

        En kylläkään omaa mitään kokemusta SP vetolaitteesta, mutta eräs alan tuntija sanoi minulle, että se vinkurointi on sillä vieläkin pahempaa.
        AD31


      • Anonyymi
        Aleksivolvo kirjoitti:

        Joo kyllä sitä painoa tulee, mutta uusi turbo, pumppu ja suuttimien tarkastus/uusinta ei ole halpaa. Pelkästään turbolla hintaa 1000€ paikkeilla.. saisikohan vetolaitteen vaihdolla vähän nopeutta ja pitoa. Myös sen puolesta tuo dp kiinnostaisi kun 4-6solmua ajettaessa rantautuessa, ohjaus on todella holtiton ja keula menee minne sattuu..

        Dp antaa kyllä huomattavasti enemmän pitoa ja rosteri potkureilla varsinkin voisi nopeutta saada hieman lisää.

        Jos turbossa ei mitään vikaa, niin ei sitä uusia kannata, noi ruisku suuttimet ja pumpun säädöt kyllä kannattaa tehdä, jos aikaa on vierähtänyt, voivat hävinneen hevoset löytyä niistä.

        Ei se kad koneen vaihtokaan halpaa ole, menee kaikki uusiksi ja voi olla koneessa vikoja, hyvänä niissä on kompressori joka antaa potkun heti liukkuun lähdössä ja jää pois, kun ahtopaineet turbossa riittävät. Eli kompura ahtaa minimissään n.1,7 barilla 1600-2700 kierrokseen ja turbo jatkaa 2700- max rmp saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dp antaa kyllä huomattavasti enemmän pitoa ja rosteri potkureilla varsinkin voisi nopeutta saada hieman lisää.

        Jos turbossa ei mitään vikaa, niin ei sitä uusia kannata, noi ruisku suuttimet ja pumpun säädöt kyllä kannattaa tehdä, jos aikaa on vierähtänyt, voivat hävinneen hevoset löytyä niistä.

        Ei se kad koneen vaihtokaan halpaa ole, menee kaikki uusiksi ja voi olla koneessa vikoja, hyvänä niissä on kompressori joka antaa potkun heti liukkuun lähdössä ja jää pois, kun ahtopaineet turbossa riittävät. Eli kompura ahtaa minimissään n.1,7 barilla 1600-2700 kierrokseen ja turbo jatkaa 2700- max rmp saakka.

        En usko vikuroinnin poistuvan vetolaite vaihdolla, se on v-pohjan ominaisuus, kun ei ole köliä ja peräsintä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dp antaa kyllä huomattavasti enemmän pitoa ja rosteri potkureilla varsinkin voisi nopeutta saada hieman lisää.

        Jos turbossa ei mitään vikaa, niin ei sitä uusia kannata, noi ruisku suuttimet ja pumpun säädöt kyllä kannattaa tehdä, jos aikaa on vierähtänyt, voivat hävinneen hevoset löytyä niistä.

        Ei se kad koneen vaihtokaan halpaa ole, menee kaikki uusiksi ja voi olla koneessa vikoja, hyvänä niissä on kompressori joka antaa potkun heti liukkuun lähdössä ja jää pois, kun ahtopaineet turbossa riittävät. Eli kompura ahtaa minimissään n.1,7 barilla 1600-2700 kierrokseen ja turbo jatkaa 2700- max rmp saakka.

        Lähteekö nuo suuttimet ihan vaan vetämällä irti? Ja mitäköhän niiden huolto maksaisi... Mites tuo pumppu säädätetään, vai viemällä koko vene ammattilaiselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähteekö nuo suuttimet ihan vaan vetämällä irti? Ja mitäköhän niiden huolto maksaisi... Mites tuo pumppu säädätetään, vai viemällä koko vene ammattilaiselle?

        Suuttimien irrotuksessa täytyy olla tarkkana, ettei kupariset holkit nouse niiden mukana ylös, sillä jäähdytysneste on niiden takana - karkaa siitä palotilaan.

        Kyllä sen ruiskupumpun voi itse irrottaa ja viedä dieselkorjaamoon, mutta ajoitusmerkit täytyy olla selvillä kun sen asentaa takaisin.
        Ilmauksen joutuu sitten tekemään pitkän kaavan mukaisesti.

        Jäi tuolla edellä mainitsematta, että minun 6,65m veneeni kulkee parilla hengellä vähän alle 30 kts.
        Nousee kuormattunakin heti liukuun - ilmeisesti tuon DP perän ansiosta.

        Parin hengen kuormalla ja runsaasti varusteltuna se menee 0,9 l/mpk.
        Nopeus on silloin 20 kts.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuttimien irrotuksessa täytyy olla tarkkana, ettei kupariset holkit nouse niiden mukana ylös, sillä jäähdytysneste on niiden takana - karkaa siitä palotilaan.

        Kyllä sen ruiskupumpun voi itse irrottaa ja viedä dieselkorjaamoon, mutta ajoitusmerkit täytyy olla selvillä kun sen asentaa takaisin.
        Ilmauksen joutuu sitten tekemään pitkän kaavan mukaisesti.

        Jäi tuolla edellä mainitsematta, että minun 6,65m veneeni kulkee parilla hengellä vähän alle 30 kts.
        Nousee kuormattunakin heti liukuun - ilmeisesti tuon DP perän ansiosta.

        Parin hengen kuormalla ja runsaasti varusteltuna se menee 0,9 l/mpk.
        Nopeus on silloin 20 kts.
        AD31

        Kiitos vinkeistä, täytyy tuota vetolaitteen vaihtoa suunnitella talven aikana, sekä suuttimien huoltoa. Kone kyllä lähtee nätisti käyntiin ilman minkäänlaista savuttamista eik ajon aikanakaan savuta lainkaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähteekö nuo suuttimet ihan vaan vetämällä irti? Ja mitäköhän niiden huolto maksaisi... Mites tuo pumppu säädätetään, vai viemällä koko vene ammattilaiselle?

        Yleensä ovat suuttimet kierteellä, noita huoltaa myös pumppuja diesel huollot, löydät googlaamalla tai muilla hakupalvelimilla.

        Vene ammattilaiset eivät osaa säätää niitä, se on diesel korjaamojen spessu, johon vene ammattilaiset ne kiikuttavat.

        Hinta varmasti vaihtelee paikasta ja paikkakunnasta riippuen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, täytyy tuota vetolaitteen vaihtoa suunnitella talven aikana, sekä suuttimien huoltoa. Kone kyllä lähtee nätisti käyntiin ilman minkäänlaista savuttamista eik ajon aikanakaan savuta lainkaan..

        Sitten vaikuttaisi suuttimet olevan kunnossa, pumpun säädöt taas vaikuttava tehoon ei savutukseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuttimien irrotuksessa täytyy olla tarkkana, ettei kupariset holkit nouse niiden mukana ylös, sillä jäähdytysneste on niiden takana - karkaa siitä palotilaan.

        Kyllä sen ruiskupumpun voi itse irrottaa ja viedä dieselkorjaamoon, mutta ajoitusmerkit täytyy olla selvillä kun sen asentaa takaisin.
        Ilmauksen joutuu sitten tekemään pitkän kaavan mukaisesti.

        Jäi tuolla edellä mainitsematta, että minun 6,65m veneeni kulkee parilla hengellä vähän alle 30 kts.
        Nousee kuormattunakin heti liukuun - ilmeisesti tuon DP perän ansiosta.

        Parin hengen kuormalla ja runsaasti varusteltuna se menee 0,9 l/mpk.
        Nopeus on silloin 20 kts.
        AD31

        Suuttimet eivät ole kiinnitettty kierteillä.
        Jäähdytysneste pitää poistaa ennen suuttimien irroitusta, kupariholkki saattaa irrota.
        Olen irroittanut A41 suuttimet ja ruiskutuspumpun ja tilasin paikalleen asennuksen huoltofirmalta.
        41'n ruiskutuspumppu on Bosch ja ennakko säädetään pumpunsisältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuttimien irrotuksessa täytyy olla tarkkana, ettei kupariset holkit nouse niiden mukana ylös, sillä jäähdytysneste on niiden takana - karkaa siitä palotilaan.

        Kyllä sen ruiskupumpun voi itse irrottaa ja viedä dieselkorjaamoon, mutta ajoitusmerkit täytyy olla selvillä kun sen asentaa takaisin.
        Ilmauksen joutuu sitten tekemään pitkän kaavan mukaisesti.

        Jäi tuolla edellä mainitsematta, että minun 6,65m veneeni kulkee parilla hengellä vähän alle 30 kts.
        Nousee kuormattunakin heti liukuun - ilmeisesti tuon DP perän ansiosta.

        Parin hengen kuormalla ja runsaasti varusteltuna se menee 0,9 l/mpk.
        Nopeus on silloin 20 kts.
        AD31

        Saako kysyä että mikä vene kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kysyä että mikä vene kyseessä?

        Veneeni on Jurmo Cabin.
        Olen ollut muuten sen käytökseen vesillä tyytyväinen, mutta tuo vingurtelu hitaassa nopeudessa on ärsyttävää.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneeni on Jurmo Cabin.
        Olen ollut muuten sen käytökseen vesillä tyytyväinen, mutta tuo vingurtelu hitaassa nopeudessa on ärsyttävää.
        AD31

        Juuri sama oaatti kun mulla 😅 Jurmo Cabin vm89. Paljonko sulla olikaan nopeutta eri kuormilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sama oaatti kun mulla 😅 Jurmo Cabin vm89. Paljonko sulla olikaan nopeutta eri kuormilla?

        En ole mitannut kuin yksin ja kahdella aikuisella.
        Nopeus ei juuri nouse yksin ajaessa.
        Pohjaa ei ole erityisesti ”hoidettu”. Huiput ovat olleet 29,7 kts.
        AD31


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole mitannut kuin yksin ja kahdella aikuisella.
        Nopeus ei juuri nouse yksin ajaessa.
        Pohjaa ei ole erityisesti ”hoidettu”. Huiput ovat olleet 29,7 kts.
        AD31

        Mitkä potkurit sulla on kiinni?


      • Anonyymi
        Aleksivolvo kirjoitti:

        Mitkä potkurit sulla on kiinni?

        En ole katsonut niiden numeroita, joten en tiedä nousua.
        DP 290 perä - siis kaksi potkuria.
        Maalit lähtee potkureiden etupinnoilta ja jopa alumiinia näkyy joissakin lavoissa.
        Kysyin kerran eräältä maalaamon omistajalta niiden maalausta, mutta hän sanoi, ettei kannata, sillä niissä ei kuulemma kestä mikään kiinni.
        Hänellä oli itsellään AD 41 DP perällä varustettuna.
        AD31


    • Anonyymi

      Minulla on 6.65m x 2,45m veneessä AD31 T . Se kelluu nokka pystyssä, joka tekee öljyn tarkastamisesta hankalaa.
      Öljyn vaihdossa täytyy nokalle etsiä painoa, että saa imettyä lisää öljyä koneesta.

      Tuo moottori painaa n.440 kg. Ilmeisesti vetolaite DP 290 kuuluu siihen mukaan.
      Perälaudassa olevat sadevesien poistoreijät ovat kuormattuna muutamia senttejä vedenpinnan yläpuolella ja kun iso kaveri menee perään, niin saattaa jopa ryypätä vettä sisään.
      Minä en ainakaan halua sinne yhtään enempää painoa, mutta sinullahan on isompi vene, joten tilanne voi olla toinen sen kanssa.

    • Anonyymi

      Eikö kad32 olisi riittävä, on lähes saman painoinen, kun 31, tehoa 170hp ja kompressori turbo ahdettu.

      Kad 43 on 100 kg painavampi tosi reilusti tehokkaapi ja vääntävämpi, mutta riittävätkö kantavuus ja veneen ominaisuudet tehokkaammalle koneelle, kun nyttenkin perse raahaa ja keula kurottaa taivaita?

      • Anonyymi

        Joo olisi tuo kad32 hyvä mutta niitä on harvoin markkinoilla tarjolla, varsinkaan n.10k hintaan. Puolestaan 42 olisi..


    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Jos löydät hyvän kad32 /dp paketin, on vaihtotyö selvästi helpompi ja sopii varmaan paremmin entisen tilalle. Silti siitäkin kannattaa suuttimet ja pumppu ym. tarkastuttaa sekä tietysti vetolaite, nivelet sekä kumit etenkin jos tunteja selvästi yli tuhat. Kad 43 on todennäköisesti liian tehokas ja selvästi painavampi paketti ad 31 tilalle. Veneen rakenne on kovilla ja turvalliset ajo-ominaisuudet loppuvat kesken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe