Johnson 90 V4 VRO ja akun lataus?

Anonyymi-ap

Kyseessä on siis vuodelta -85 oleva 90-heppainen Johnsonin V4-moottori. Huomasin viime viikolla, että kone ei lähtenyt sähköstartilla käyntiin. Arvelin ensin starttimoottorin olevan lopussa, koska se pyöri, mutta ei nostanut bendixin ratasta vauhtipyörälle. Käsin rattaan nostamalla rattaan sai vauhtipyörälle, mutta se ei kuitenkaan jaksanut pyörittää moottoria. Hätäkäynnistynarulla nykäisemällä kone pörähti kuitenkin suht helposti käyntiin, kunhan oikea tekniikan ensin oppi.

Mittasin seuraavana päivänä akun jännitteen, ja se oli matala 12V, mutta startatessa jännite romahti. Syy olikin näköjään akussa, joka oli tyhjentynyt. Viime ajosta oli jo pari kuukautta aikaa. Mittasin akun jännitteen myös kone käynnissä ja se ei siitä noussut, vaikka annoin reilummin kaasua. Latasin akun myöhemmin kotona ja tänään kokeillessa kone starttasi taas normaalisti.

Etsin tietoa mahdollisesta vian aiheuttajasta ja yksi syy voisi olla viallinen tasasuuntaaja (engl. rectifier). Esim. tässä videossa näytetään sen testaus ja vaihto: https://youtu.be/Or9gSDhydA4

Olisin tänään testannut sen yleismittarilla, mutta en nähnyt vastaavan näköistä osaa omassa moottorissani kyseisessä kohtaa. Kuuluuko tässä olla sellainen, vai onko joku entinen omistaja ottanut sen pois? Voiko moottori toimia oikein ilman sitä?

15

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos! Osa nro. 26, mutta onpa mielenkiintoinen huomio: vain malleissa, joissa ei ole sähköistä trimmiä ja moottorin nostoa. Kai tuon voisi siihen silti laittaa? Vai mitenköhän ovat sen ajatelleet niin, että iso moottori, jota nostellaan ja lasketaan sähköllä, ei tarvitse itsestään latautuvat akkua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Osa nro. 26, mutta onpa mielenkiintoinen huomio: vain malleissa, joissa ei ole sähköistä trimmiä ja moottorin nostoa. Kai tuon voisi siihen silti laittaa? Vai mitenköhän ovat sen ajatelleet niin, että iso moottori, jota nostellaan ja lasketaan sähköllä, ei tarvitse itsestään latautuvat akkua?

        Ei kun hetkinen, siellähän on erikseen osa nro. 50 (rectifier & regulator), joka on sähkötrimmikoneille. Eli ei muuta kuin etsimään kyseistä osaa omasta moottorista. Mutta kiitos silti, nyt tiedän, mitä etsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun hetkinen, siellähän on erikseen osa nro. 50 (rectifier & regulator), joka on sähkötrimmikoneille. Eli ei muuta kuin etsimään kyseistä osaa omasta moottorista. Mutta kiitos silti, nyt tiedän, mitä etsiä.

        Mistä päin moottoria tuon tasasuuntaimen/jännitteensäätimen pitäisi löytyä? Olen googlettanut räjäytyskuvan mukaisen osan kuvia, mutta en mielestäni löydä sen näköistä osaa moottorin kyljestä. Koitin seurata myös kytkentärimasta lähteviä johtoja, joihin yksinkertaisemman osan johdot videon perusteella kytketään, mutta lähistöltä ei vastaavan näköistä osaa tullut vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päin moottoria tuon tasasuuntaimen/jännitteensäätimen pitäisi löytyä? Olen googlettanut räjäytyskuvan mukaisen osan kuvia, mutta en mielestäni löydä sen näköistä osaa moottorin kyljestä. Koitin seurata myös kytkentärimasta lähteviä johtoja, joihin yksinkertaisemman osan johdot videon perusteella kytketään, mutta lähistöltä ei vastaavan näköistä osaa tullut vastaan.

        Jospa se on poistettu? Eihän se kone vissiin ladannutkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa se on poistettu? Eihän se kone vissiin ladannutkaan?

        Niin, jos näin on, niin missä sen kuuluisi sitten olla? Tietäisin, että puuttuuko se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos näin on, niin missä sen kuuluisi sitten olla? Tietäisin, että puuttuuko se.

        No nyt taisi selvitä. Se ei olekaan irrallinen osa, vaan kiinni koneen rungossa vauhtipyörän alla.

        Kohdassa 11:46 näkyy irrotus: https://youtu.be/7UvTeXC4Hho

        Voiko tuota testata mitenkään, vai onko suosiolla vaan hankittava uusi(käytetty) osa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt taisi selvitä. Se ei olekaan irrallinen osa, vaan kiinni koneen rungossa vauhtipyörän alla.

        Kohdassa 11:46 näkyy irrotus: https://youtu.be/7UvTeXC4Hho

        Voiko tuota testata mitenkään, vai onko suosiolla vaan hankittava uusi(käytetty) osa?

        Aloittaja tällä taas. Testailin netistä löytyvien ohjeiden mukaan tasasuuntaajan diodit ja se vaikutti olevan niiltä osin rikki. Sain alkukesästä hankittua käytetyn alkuperäistä vastaavan tasasuuntaajan, jossa dioditesti ainakin antoi oikeita lukemia, ja vaihdoin sen. Samalla vaihdoin staattorin, kun entinen oli paikoitellen jotenkin sulaneen näköinen.

        Näköjään akku ei kuitenkaan lataudu vieläkään kunnolla. Esim. viime viikonloppuna startatessa virta alkoi loppua ja kone piti nykäistä narusta käyntiin. Jo aiemmin kesällä testailin yleismittarilla, että akulta saatava jännite on käytännössä sama koneen käydessä tai ollessa sammuneena.

        Mahtaako käytetty tasauuntaaja olla sekin viallinen vai mistä lähden etsimään vikaa seuraavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja tällä taas. Testailin netistä löytyvien ohjeiden mukaan tasasuuntaajan diodit ja se vaikutti olevan niiltä osin rikki. Sain alkukesästä hankittua käytetyn alkuperäistä vastaavan tasasuuntaajan, jossa dioditesti ainakin antoi oikeita lukemia, ja vaihdoin sen. Samalla vaihdoin staattorin, kun entinen oli paikoitellen jotenkin sulaneen näköinen.

        Näköjään akku ei kuitenkaan lataudu vieläkään kunnolla. Esim. viime viikonloppuna startatessa virta alkoi loppua ja kone piti nykäistä narusta käyntiin. Jo aiemmin kesällä testailin yleismittarilla, että akulta saatava jännite on käytännössä sama koneen käydessä tai ollessa sammuneena.

        Mahtaako käytetty tasauuntaaja olla sekin viallinen vai mistä lähden etsimään vikaa seuraavaksi?

        Mittaa tasasuuntajalle tuleva vaihtojännite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaa tasasuuntajalle tuleva vaihtojännite.

        Mistä tämä olisi paras tehdä? Staattorilta tulevista johdoista vai kytkentärimasta, johon tasasuuntajan johdot tulevat? Tasasuuntaajalta tulee kytkentärimaan kaksi paksua keltaista (toisessa harmaa raita), harmaa ja violetti johto. Starttisolenoidille lähtee punainen johto. Maadoituksen tasasuuntaaja ottaa moottorin rungosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tämä olisi paras tehdä? Staattorilta tulevista johdoista vai kytkentärimasta, johon tasasuuntajan johdot tulevat? Tasasuuntaajalta tulee kytkentärimaan kaksi paksua keltaista (toisessa harmaa raita), harmaa ja violetti johto. Starttisolenoidille lähtee punainen johto. Maadoituksen tasasuuntaaja ottaa moottorin rungosta.

        En tunne konetta.
        Tasasuuntajalle syötetään vaihtojännite, tuleeko se suoraan staattorilta?
        Jos ei ole avoliittimiä, niin ohuen johdon pätkän voisi laitta liittimen väliin mittausta varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne konetta.
        Tasasuuntajalle syötetään vaihtojännite, tuleeko se suoraan staattorilta?
        Jos ei ole avoliittimiä, niin ohuen johdon pätkän voisi laitta liittimen väliin mittausta varten.

        No niin, akku meni vaihtoon, kun oli taas tyhjentynyt ja hävitti virrat latauksen jälkeen alle vuorokaudessa. Nyt samalla kun vaihdoin akun, sain mitattua vaihtojännitteen. Tasasuuntaajalle menee kaksi keltaista paksua johtoa ja niiden välillä koneen käydessä reilulla käsikaasulla oli n. 60 Volttia. Testailin muutenkin jännitteitä ja alan taipua siihen uskoon, että käytettynä ostettu tasasuuntaaja on viallinen.


    • Anonyymi

      Nähdäkseni lataus toimii jos laitat kaikki tasurin liittimet nippuun ja leikkaat sivareilla koko nipun irti ja työnnät sen perssieeseesi

      -vm41

    • Anonyymi

      Aloittaja tässä taas. Ongelma ratkaistu. Ostin aivan uuden tasasuuntajan (tarvikeosa, kun alkuperäistä oli hankala löytää varsinkaan järkevään hintaan) ja nyt taas lataa. Joko aiemmin ostamani käytetty osa oli viallinen tai se rikkoutui asennuksen jälkeisessä koekäytössä.

      • Anonyymi

        Hienoa kun tulit tänne kertomaan kuinka tilanne eteni.
        Näin saamme mahdollisimman paljon irti näistä veneilysivuista.
        T. Juunnsonni fani


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe