Johnson 90 V4 VRO ja akun lataus?

Anonyymi-ap

Kyseessä on siis vuodelta -85 oleva 90-heppainen Johnsonin V4-moottori. Huomasin viime viikolla, että kone ei lähtenyt sähköstartilla käyntiin. Arvelin ensin starttimoottorin olevan lopussa, koska se pyöri, mutta ei nostanut bendixin ratasta vauhtipyörälle. Käsin rattaan nostamalla rattaan sai vauhtipyörälle, mutta se ei kuitenkaan jaksanut pyörittää moottoria. Hätäkäynnistynarulla nykäisemällä kone pörähti kuitenkin suht helposti käyntiin, kunhan oikea tekniikan ensin oppi.

Mittasin seuraavana päivänä akun jännitteen, ja se oli matala 12V, mutta startatessa jännite romahti. Syy olikin näköjään akussa, joka oli tyhjentynyt. Viime ajosta oli jo pari kuukautta aikaa. Mittasin akun jännitteen myös kone käynnissä ja se ei siitä noussut, vaikka annoin reilummin kaasua. Latasin akun myöhemmin kotona ja tänään kokeillessa kone starttasi taas normaalisti.

Etsin tietoa mahdollisesta vian aiheuttajasta ja yksi syy voisi olla viallinen tasasuuntaaja (engl. rectifier). Esim. tässä videossa näytetään sen testaus ja vaihto: https://youtu.be/Or9gSDhydA4

Olisin tänään testannut sen yleismittarilla, mutta en nähnyt vastaavan näköistä osaa omassa moottorissani kyseisessä kohtaa. Kuuluuko tässä olla sellainen, vai onko joku entinen omistaja ottanut sen pois? Voiko moottori toimia oikein ilman sitä?

15

1317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos! Osa nro. 26, mutta onpa mielenkiintoinen huomio: vain malleissa, joissa ei ole sähköistä trimmiä ja moottorin nostoa. Kai tuon voisi siihen silti laittaa? Vai mitenköhän ovat sen ajatelleet niin, että iso moottori, jota nostellaan ja lasketaan sähköllä, ei tarvitse itsestään latautuvat akkua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Osa nro. 26, mutta onpa mielenkiintoinen huomio: vain malleissa, joissa ei ole sähköistä trimmiä ja moottorin nostoa. Kai tuon voisi siihen silti laittaa? Vai mitenköhän ovat sen ajatelleet niin, että iso moottori, jota nostellaan ja lasketaan sähköllä, ei tarvitse itsestään latautuvat akkua?

        Ei kun hetkinen, siellähän on erikseen osa nro. 50 (rectifier & regulator), joka on sähkötrimmikoneille. Eli ei muuta kuin etsimään kyseistä osaa omasta moottorista. Mutta kiitos silti, nyt tiedän, mitä etsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun hetkinen, siellähän on erikseen osa nro. 50 (rectifier & regulator), joka on sähkötrimmikoneille. Eli ei muuta kuin etsimään kyseistä osaa omasta moottorista. Mutta kiitos silti, nyt tiedän, mitä etsiä.

        Mistä päin moottoria tuon tasasuuntaimen/jännitteensäätimen pitäisi löytyä? Olen googlettanut räjäytyskuvan mukaisen osan kuvia, mutta en mielestäni löydä sen näköistä osaa moottorin kyljestä. Koitin seurata myös kytkentärimasta lähteviä johtoja, joihin yksinkertaisemman osan johdot videon perusteella kytketään, mutta lähistöltä ei vastaavan näköistä osaa tullut vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päin moottoria tuon tasasuuntaimen/jännitteensäätimen pitäisi löytyä? Olen googlettanut räjäytyskuvan mukaisen osan kuvia, mutta en mielestäni löydä sen näköistä osaa moottorin kyljestä. Koitin seurata myös kytkentärimasta lähteviä johtoja, joihin yksinkertaisemman osan johdot videon perusteella kytketään, mutta lähistöltä ei vastaavan näköistä osaa tullut vastaan.

        Jospa se on poistettu? Eihän se kone vissiin ladannutkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa se on poistettu? Eihän se kone vissiin ladannutkaan?

        Niin, jos näin on, niin missä sen kuuluisi sitten olla? Tietäisin, että puuttuuko se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos näin on, niin missä sen kuuluisi sitten olla? Tietäisin, että puuttuuko se.

        No nyt taisi selvitä. Se ei olekaan irrallinen osa, vaan kiinni koneen rungossa vauhtipyörän alla.

        Kohdassa 11:46 näkyy irrotus: https://youtu.be/7UvTeXC4Hho

        Voiko tuota testata mitenkään, vai onko suosiolla vaan hankittava uusi(käytetty) osa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt taisi selvitä. Se ei olekaan irrallinen osa, vaan kiinni koneen rungossa vauhtipyörän alla.

        Kohdassa 11:46 näkyy irrotus: https://youtu.be/7UvTeXC4Hho

        Voiko tuota testata mitenkään, vai onko suosiolla vaan hankittava uusi(käytetty) osa?

        Aloittaja tällä taas. Testailin netistä löytyvien ohjeiden mukaan tasasuuntaajan diodit ja se vaikutti olevan niiltä osin rikki. Sain alkukesästä hankittua käytetyn alkuperäistä vastaavan tasasuuntaajan, jossa dioditesti ainakin antoi oikeita lukemia, ja vaihdoin sen. Samalla vaihdoin staattorin, kun entinen oli paikoitellen jotenkin sulaneen näköinen.

        Näköjään akku ei kuitenkaan lataudu vieläkään kunnolla. Esim. viime viikonloppuna startatessa virta alkoi loppua ja kone piti nykäistä narusta käyntiin. Jo aiemmin kesällä testailin yleismittarilla, että akulta saatava jännite on käytännössä sama koneen käydessä tai ollessa sammuneena.

        Mahtaako käytetty tasauuntaaja olla sekin viallinen vai mistä lähden etsimään vikaa seuraavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja tällä taas. Testailin netistä löytyvien ohjeiden mukaan tasasuuntaajan diodit ja se vaikutti olevan niiltä osin rikki. Sain alkukesästä hankittua käytetyn alkuperäistä vastaavan tasasuuntaajan, jossa dioditesti ainakin antoi oikeita lukemia, ja vaihdoin sen. Samalla vaihdoin staattorin, kun entinen oli paikoitellen jotenkin sulaneen näköinen.

        Näköjään akku ei kuitenkaan lataudu vieläkään kunnolla. Esim. viime viikonloppuna startatessa virta alkoi loppua ja kone piti nykäistä narusta käyntiin. Jo aiemmin kesällä testailin yleismittarilla, että akulta saatava jännite on käytännössä sama koneen käydessä tai ollessa sammuneena.

        Mahtaako käytetty tasauuntaaja olla sekin viallinen vai mistä lähden etsimään vikaa seuraavaksi?

        Mittaa tasasuuntajalle tuleva vaihtojännite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaa tasasuuntajalle tuleva vaihtojännite.

        Mistä tämä olisi paras tehdä? Staattorilta tulevista johdoista vai kytkentärimasta, johon tasasuuntajan johdot tulevat? Tasasuuntaajalta tulee kytkentärimaan kaksi paksua keltaista (toisessa harmaa raita), harmaa ja violetti johto. Starttisolenoidille lähtee punainen johto. Maadoituksen tasasuuntaaja ottaa moottorin rungosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tämä olisi paras tehdä? Staattorilta tulevista johdoista vai kytkentärimasta, johon tasasuuntajan johdot tulevat? Tasasuuntaajalta tulee kytkentärimaan kaksi paksua keltaista (toisessa harmaa raita), harmaa ja violetti johto. Starttisolenoidille lähtee punainen johto. Maadoituksen tasasuuntaaja ottaa moottorin rungosta.

        En tunne konetta.
        Tasasuuntajalle syötetään vaihtojännite, tuleeko se suoraan staattorilta?
        Jos ei ole avoliittimiä, niin ohuen johdon pätkän voisi laitta liittimen väliin mittausta varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne konetta.
        Tasasuuntajalle syötetään vaihtojännite, tuleeko se suoraan staattorilta?
        Jos ei ole avoliittimiä, niin ohuen johdon pätkän voisi laitta liittimen väliin mittausta varten.

        No niin, akku meni vaihtoon, kun oli taas tyhjentynyt ja hävitti virrat latauksen jälkeen alle vuorokaudessa. Nyt samalla kun vaihdoin akun, sain mitattua vaihtojännitteen. Tasasuuntaajalle menee kaksi keltaista paksua johtoa ja niiden välillä koneen käydessä reilulla käsikaasulla oli n. 60 Volttia. Testailin muutenkin jännitteitä ja alan taipua siihen uskoon, että käytettynä ostettu tasasuuntaaja on viallinen.


    • Anonyymi

      Nähdäkseni lataus toimii jos laitat kaikki tasurin liittimet nippuun ja leikkaat sivareilla koko nipun irti ja työnnät sen perssieeseesi

      -vm41

    • Anonyymi

      Aloittaja tässä taas. Ongelma ratkaistu. Ostin aivan uuden tasasuuntajan (tarvikeosa, kun alkuperäistä oli hankala löytää varsinkaan järkevään hintaan) ja nyt taas lataa. Joko aiemmin ostamani käytetty osa oli viallinen tai se rikkoutui asennuksen jälkeisessä koekäytössä.

      • Anonyymi

        Hienoa kun tulit tänne kertomaan kuinka tilanne eteni.
        Näin saamme mahdollisimman paljon irti näistä veneilysivuista.
        T. Juunnsonni fani


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      125
      4071
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2962
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2504
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2071
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      249
      1669
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      45
      1603
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1557
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1406
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1390
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1201
    Aihe