Vieläkö Aleksis Kivi puhuttelee?

Anonyymi-ap

Tänään liputtetaan Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden kunniaksi.

9

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tänään on myös kansainvälinen maksalaatikkopäivä, telkkarissa mainostettiin. Erja Häkkinen siinä tarjoilee maksalaatikkoa ihastuneille ranskalaisille kulinaristeille.

      • Anonyymi

        Ihastuttava taito pysyä aiheessa ano 10:06. Olisitpa tehnyt oman aloituksen,
        niin olisi saattanut kehittyä kiinnostava keskustelu eri maiden ruokakulttuurista.


    • Anonyymi

      Aleksis Kiven merkitys on siinä, että hän kirjoitti ensimmäisen suomenkielisen merkittävän romaanin, Seitsemän veljestä.

      Sitten sanotaan:
      "Hänen teoksistaan tuli tärkeä esikuva suomenkieliselle kaunokirjallisuudelle".
      Onkohan tehty tutkimusta ketkä saivat vaikutteita Aleksi Kivestä ?
      Vaiko kaikki seuraavat kirjailijat, koska Aleksis Kiven Seitsemän veljestä oli lähes
      ainoa romaanin malli ?

    • Tänään on hyvä tilaisuus verestää Aleksis Kiven Seitsemää veljestä.
      Tulee kotimaisen elokuvan esityspaikalla tänään kello 13.15
      ja vielä sinä kunnon Efdvin Laineen ohjauksena.

    • Pari viikkoa sitten kajautimme kuorossa ”Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston” metsäalalta eläkkeelle jääneelle sukulaismiehelle. Itse siteeraan joskus laulua oravasta: ”taisteloa allans monta, havuoksan rauhanviiri päällänsä liepoittaa” , se on niin ajankohtainen asia nykymaailmassa. Kivi oli myös herkkä lyyrikko , monet runot tunnetaan sävellyksinä . Suomalainen teatteri oikeastaan alkoi hänen näytelmistään. Yhä esitetään Nummisuutareita, varsinkin kesäteattereissa, yhä siitä löytyy uusia tulkintoja ja myös yhtymäkohtia nykypäivään.

      🌲🌲🌲🐿🌲🌲🌲

      Tuo Edvin Laineen Seitsemän veljeksen versio on paras, ohjaaja itse näyttelee Juhania. Jokainen veljes on eriluonteinen, ja kyllä nykypäivänäkin löytyy vastineita näille miestyypeille. Jouko Turkan elokuvaversiossa räkä lensi ja väkivaltaa liioteltiin, ei vastannut lainkaan kirjan henkeä.

      Vastaan otsikon kysymykseen, että kyllä minua puhuttelee Kivi yhä, ja lippu liehuu pihalla tangossa.

      🇫🇮🇫🇮🇫🇮

    • Anonyymi

      Hullujen huoneelle joutui autisminen alkoholisti

      • Anonyymi

        Hyvä kun arvostat.


      • Anonyymi

        Nerous ja hulluus ovat joskus hyvin lähellä toisiaan. Myös esim Mika Waltari oli jonkin aikaa mielisairaalassa ja moni muu suuri taiteilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nerous ja hulluus ovat joskus hyvin lähellä toisiaan. Myös esim Mika Waltari oli jonkin aikaa mielisairaalassa ja moni muu suuri taiteilija.

        Moni ei-kirjailija juoppokin joutuu hoitoon. Neroja varmaan nekin ...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      167
      2074
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      345
      1637
    3. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1162
    4. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      26
      1013
    5. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      70
      972
    6. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      69
      839
    7. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      6
      790
    8. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      133
      735
    9. Nainen, tunnetko sen meidän yhteyden

      Tunnetko, kuinka rakkaus sinua koskettaa, kuinka eräs sinua suurella lämmöllä ajattelee? Mitä mietit niinä hetkinä? Onko
      Ikävä
      52
      710
    10. Olet suloisinta mitä tiedän

      Kun katsoit minua, en pystynyt katsomaan sinua takaisin koska pelkään että näet mitä sinua kohtaan tunnen. Ihastelen sin
      Ikävä
      20
      684
    Aihe