Kalliokiilat

Anonyymi-ap

Monta vuotta on ihmetyttänyt veneilyssä käytettävien kalliokiilojen olematon kehitys. Samoja galvanoituja ja ankkuriboksissa ruostuvia lattarautoja myydään kaikkialla halpaan hintaan. Pito on välillä vähän tuurista kiinni. Naputellaan vasaralla kallionkoloon, mutta kun vene on muutaman tunnin sitä nykinyt niin kiila nousee raosta ilman mitään vastusta.

Tälle kaudelle päätin testata kiipeilyvarusteita, kiiloja ja camuja. Murtolujuutta 12-14kN, riittää omalle veneelle vallan hyvin. Varsinkin nuo camut osoittautuivat tosi näppäriksi vaikka ne hieman maksavat ja vaatii hieman huoltoa. Tarttuu jopa kallionrakoon joka avautuu vedon suuntaan. Pikkukiilatkin on helpompia asettaa kuin lattaraudan pätkät, ja niitä kulkee nippu hoppilandin taskussa. Kertaakaan ei kiinnitys pettänyt ja kiilan sai kuitenkin pienellä vaivalla irti.

Onko muilla kokemuksia vaihtoehtoisista kiinnitystavoista puuttomilla kalliorannoilla?

16

638

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Metallimiehet tekee ne itse,saa sellaiset kuin haluaa

• Anonyymi

Pitää olla vaatimaton tai todella osaava metallimies. Haluaisin halvat, kevyet, kestävät, kompaktit, monipuoliset, helppokäyttöiset ja luotettavat, kaikki yhdessä. Ei vaan oma ammattitaito riitä.

• Anonyymi

Ja porari tuo kallioporan tullessaan.

• Anonyymi

Itse olen hionnut joitakin ohuemmiksi ja terävämmiksi, usein yritän löytää reilumman halkeaman joihi on helppo kiilata useammalla kiilalla ja on varmempi, kuin yhdellä kiilalla lyötynä.

Useammalla kiilalla kiilattu, ei löysty tai irtoa, kun lyömällä sivusuunnassa keskimmäistä kiilaa ...

• Anonyymi

Eli asetat pari kiilaa rakoon ja lyöt kolmannen niiden väliin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli asetat pari kiilaa rakoon ja lyöt kolmannen niiden väliin?

Just noin, lisäksi on muutamia paksumpia metalli palasia leveämpiin railoihin.

• Anonyymi

Nuo kiipeilykiilat ei oikein toimi. Oletkohan itse edes kokeillut niitä? Veneen köysissä on jatkuva vetojännitys ja nykiminen. Camu lähtee aika pian irti. Tavallinen kiila vuorostaan kiilautuu niin lujaa koloon, ettei sitä saa vaijerista repimällä enää pois.

• Anonyymi

Nimenomaan ne toimii yhden kauden kokemuksella. Oletko itse kokeillut?

• Anonyymi

Jos sinne rantaan on pakko päästä, muutamalla satasella saa kumiveneen tms ja ongelmasi on historiaa.

• Anonyymi

Paljon mukavampi saada veneen keula rantaan. Kumijolla löytyy mutta ei pidetä enää veneessä kun ei ole tullut vuosiin käytettyä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

DMM Dragon 2.0 on aikalailla saman näköinen laitos, eikä yhden kauden jälkeen vielä näy korroosiota. Mahdollisimman kuivassa (meri-ilmastossa) niitä olen säilyttänyt enkä ankkuriboksissa, mutta pitääkin nyt kauden päätteeksi muistaa vähän suihkauttaa suojaöljyä päälle.

• Anonyymi

Mulla on Hiltin akkuiskupora ja sillä tehtyyn kallion reikään kiinnitän siistin kalliolenkin kemiallisella ankkurimassalla. Saa sitten seuraavakin käyttää samaa lenkkiä. Lenkit laitan hieman piiloon ettei pilaa maisemaa.

• Anonyymi

Mites se seuraava sen sitten löytää kun olet unissas sen piilottanut?

• Anonyymi

Itse jeesusteippaan köydet suoraan kallioon. Jätän aina loput rullasta paikalle hieman piiloon, ettei pilaa maisemaa ja saa seuraavakin sitten käyttää.

• Anonyymi

Käytä ennemmin hetipitiliimaa ja heitä köydet maihin kun lähdet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe