Säästäväisesti ostoksilla

Anonyymi-ap

Hesarissa joku Sanni ylpeilee tänään sillä, että on kymppitonnin edestä säästänyt, kun jätti ostoskoristaan liiat pois. Ei ylimääräistä kosmetiikkaa, ei eineksiä, ei mehuja, talouspaperia ynnä muuta.
Olen koko elämäni elänyt ilman noita, paitsi se talouspaperi.
Kun pienten lasten kanssa piti elää muutamalla vanhalla markalla päivässä, opin jopa puolittamaan omenat.
Minu suututtaa tämän päivän "säästämiset", sillä nykyajan ihminen ei edes tiedä, mitä pienillä tuloilla eläminen on, kun mitään yhteiskunnan apua ei ole saatavissa, ja joka päivä pitää miettiä, mistä pöty pöytään saadaan.
Kun huomaa, ettei 7-vuotias lapsi ole kasvanut kuin sentin vuodessa.
Kun joulun vietto piti siirtää uudeksi vuodeksi, koska silloin oli tilipäivä.
Selvittiin ruikuttamatta, eikä tarvinnut keneltäkään apua pyytää.

Sillä sen saa minkä tilaa.

34

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulla oli kuitenkin töitä, koska oli tilipäivä. Olitko yksinhuoltaja? Ei meidän nuorina vanhempina ollessa enää nälässä tarvinnut lapsia pitää niin, että kasvukin pysähtyi. Lapsi olisi varmaan otettu huostaan siinä tapauksessa.

      • Anonyymi

        Pula-ajan lopuilla ei olisi ollut sen kummempaa paikkaa, vaikka lapset olisi otettu huostaan pienituloisilta perheiltä. Oli vain elettävä suu säkkiä myöten.
        Päivähoitoon ei lapsia saatu, heidät piti antaa kenelle tahansa naapurille millaiseen hoitoon tahansa. Jo alle kouluikäiset lapset olivat usein avainkaula-lapsia, joiden oli vaan selviydyttävä yksin kotona.
        Isommat sisarukset hoitivat pienempiä. Vastuuta oli kannettava pienestä pitäen.

        Upeaa tietenkin on, että tänä päivänä asiat ovat paremmin kaikilla, niin lapsilla kuin vanhuksillakin.
        Välillä vain ärsyttää. kun korostetaan sitä, että ei käytä eineksiä, eikä juo kaupan sokeroituja mehuja, vaan ihan itse tekee ruokansa ja juo vettä päälle. Ja sillä tavoin säästyy rahat muuhun tarpeelliseen.


    • Anonyymi

      missähän ajassa se kymppitonni on säästetty ???
      eihän nyt talouspaperi ja jotkut einekset voi loputtoman paljon viedä, eikä kukaan normaali ihminen jaksa syödä määräänsä enempää.

      tietysti jos käy jossakin pizzerioissa ja sieltä sitten jotain 10 e sämpylää ja siihen muuta lisäksi, joita ei meidän perheessä ole koskaan syöty, ja terveellinen ruoka se vasta maksaakin !

      • Anonyymi

        Terveellinen ruoka on edullista. Puurot, juurekset, itsekerätyt marjat, maustamaton jukurtti, silakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveellinen ruoka on edullista. Puurot, juurekset, itsekerätyt marjat, maustamaton jukurtti, silakka.

        kalaa pitäsi syödä 2-3 krt viikossa, sienet on melkoisen kalliita ja ovat todella terveellisiä, ei se ihan pelkästään porkkana ja peruna ja punajuuri riitä juureksiin, juurekset on laaja ryhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveellinen ruoka on edullista. Puurot, juurekset, itsekerätyt marjat, maustamaton jukurtti, silakka.

        Kiitos tiedosta ! Ihan uutta tämänikäisille.


    • Anonyymi

      Nuori ihminen, Sanni opettelee elämää ja elämään. Se on pelkästään positiivista.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Nuorena opitaan ne asenteet, jotka sitten säilyvät vanhuuteen asti. Tarkan markan talous kannattaa harjoitella nuorena. Oma asuminen ja selviytyminen on järjestettävä tulojen mukaan, ja tarkka taloudenpito kannattaa opetella. Rahojen käytöstä on nuorten sovittava, kun muuttavat yhteen. Usein nuorilla ei ole edes tietoa elämisen hinnasta, kun vanhemmat ovat maksaneet kaiken siihen asti.
        Pystymmekö me iso-isovanhemmat heitä neuvomaan, vaiko olemmeko fossiileja, joiden sanaa ei kannata kuunnella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Nuorena opitaan ne asenteet, jotka sitten säilyvät vanhuuteen asti. Tarkan markan talous kannattaa harjoitella nuorena. Oma asuminen ja selviytyminen on järjestettävä tulojen mukaan, ja tarkka taloudenpito kannattaa opetella. Rahojen käytöstä on nuorten sovittava, kun muuttavat yhteen. Usein nuorilla ei ole edes tietoa elämisen hinnasta, kun vanhemmat ovat maksaneet kaiken siihen asti.
        Pystymmekö me iso-isovanhemmat heitä neuvomaan, vaiko olemmeko fossiileja, joiden sanaa ei kannata kuunnella.

        Olen oppinut: Älä neuvo, jos ei kysytä.


    • Anonyymi

      Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään.

    • Anonyymi

      "Minua suututtaa tämän päivän "säästämiset", sillä nykyajan ihminen ei edes tiedä, mitä pienillä tuloilla eläminen on"

      Ai ei tiedä ? Köyhät lapsiperheet mukaanlukien lähes miljoona suomalaista
      elää köyhyysrajalla tai sen alapuolella, säästäen, niukkuudessa tai äärimmäisessä
      niukkuudessa. Sinä et ole ainoa "kokemusasiantuntija.

      • Anonyymi

        Tämän päivän käsitys köyhyydestä on aivan muuta kuin kymmeniä vuosia sitten.
        Nykyään se on enemmänkin vertaamista.
        Aikanaan kyse oli siitä mitä saa syödäkseen ja mitä vaatetta saa niskaansa.


      • Anonyymi

        Haha. Kyllä meilläkin nälkää nähdään. Älä ylpeile siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän päivän käsitys köyhyydestä on aivan muuta kuin kymmeniä vuosia sitten.
        Nykyään se on enemmänkin vertaamista.
        Aikanaan kyse oli siitä mitä saa syödäkseen ja mitä vaatetta saa niskaansa.

        Ei eilispäivän kärsijöitten kannata syytellä tämänpäivän kärsijöitä
        vai onko menossa joku kilpailu kuka on eniten kärsinyt ?


    • Anonyymi

      Minä säästän muun muassa jättämällä talouspaperin.

      • Anonyymi

        Minä säästän pesemällä wc ja talouspaperin, kuivaan ne narulla ja käytän uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä säästän pesemällä wc ja talouspaperin, kuivaan ne narulla ja käytän uudestaan.

        Minä lopetin syömisen kun kyllästyin kakkapaperin pesuun.
        Säästyy paljon tuhansia vuodessa ja elämä on tuli jännittävämmäksi.
        "Lokkeilen" torilla toriajan jälkeen ja dyykkailen roskiksille, joihin pääsee.


    • Anonyymi

      "Minu suututtaa tämän päivän "säästämiset".

      Älä suotta, aloittaja, ole suuttunut Sannalle. Ole kiitollinen siitä, että Sanna on löytänyt säästämisen ja omat tapansa säästää. Sanna tekee ympäristötekoa siinä samalla ja kasvattaa itseään pois turhamaisuuksista.

    • Anonyymi

      Säästäminen on helppoa , minäkin jätin sähköauton ostamatta niin säästin 40-50000 € .

    • Anonyymi

      Minä olen säästänyt 350000 jättäämällä omakotitalon ostamatta.

      • Anonyymi

        Minä sääsrin enemmän, koska täällä ok talot on melkein 1 miljoonan arvoisia!


    • Anonyymi

      Kannattaa syödä pelkkää silakkaa ja perunaa, joskus kaupan aöelaputettu leipä.
      Jää lapsille enemmän tuhlattavaa.

      • Anonyymi

        Silakka on kallista. Minä poimin sieniä ja suolaan ne. Maistuu pottujen särpimenä. Leivän saa leipäjonosta.


    • Anonyymi

      Huomio !

      "Sanni ei osta muutamia arkisia tuotteita, arvioi säästäneensä sillä kymppi­­tonnin
      k o l m e s s a vuodessa".
      Aloituksesta oli "unohtunut pois" 🤣

      • Anonyymi

        Huomio ! Aloitus on muutenkin täysin vääristelty !

        "MEHUT, limut, maidot, mehukeitot, einekset, maustetut jogurtit, juustolevitteet, ruokakermat, lihatuotteet, talouspaperi, aikakauslehdet, suihkusaippuat ja muu ylimääräinen kosmetiikka.
        Siinä on listaa asioista, joita ei löydy espoolaisen Sanni Lehtosen, 44, ostoskorista."

        "S u i h k u s a i p p u a ja muu ylimääräinen k o s m e t i i k k a on jäänyt pois."
        Jos suihkusaippua luokitellaan "turhaksi kosmetiikaksi" niin jo on ahdasmielistä !


      • Anonyymi

        Aloitus on HS:sta vääristelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomio ! Aloitus on muutenkin täysin vääristelty !

        "MEHUT, limut, maidot, mehukeitot, einekset, maustetut jogurtit, juustolevitteet, ruokakermat, lihatuotteet, talouspaperi, aikakauslehdet, suihkusaippuat ja muu ylimääräinen kosmetiikka.
        Siinä on listaa asioista, joita ei löydy espoolaisen Sanni Lehtosen, 44, ostoskorista."

        "S u i h k u s a i p p u a ja muu ylimääräinen k o s m e t i i k k a on jäänyt pois."
        Jos suihkusaippua luokitellaan "turhaksi kosmetiikaksi" niin jo on ahdasmielistä !

        Ehkä hän käyttää palasaippuaa, jonka tekee itse.


    • Anonyymi

      Valheella on lyhyet jäljet. Saa kirjoittaa lähes ihan mitä lystää, mutta totuuden
      vääristeleminen ei kannata pienissäkään asioissa. Joku saattaa olla lukenut saman jutun.
      Useat 80 henkilötkin lukevat vielä lehtiä ja seuraavat yleensäkin tapahtumia.

      • Anonyymi

        Mitä valhetta kirjoituksesta löytyy?


    • Anonyymi

      Eri sukupolvien tekemisiä arvostellaan aivan samoin kuin sata vuotta sitten.
      Niin se on ollut, on ja tulee olemaan. Onko muna viisaampi kuin kana?

    • Anonyymi

      Kyllä nykynuorten kelpaa, kun vertaa sodanjälkeiseen aikaan. Turhaa valitusta monet kermaperseitä.

    • Anonyymi

      En ole ikuna käynyt ruokajonossa, jossa on monensorttista porukkaa kassia noutamassa .

      • Anonyymi

        Bussilipun hinnalla jo saa sapuskaa k-kaupasta, joten hintoihinsa tulee ilmaiskassitkin. Ei niitä leipäjonoja ole kävelymatkan päässä.


    • Anonyymi

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍

      😍 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe