Yksi sanoo, että etelässä ei tarvi nastoja, koska tiet ovat lähes aina sulat. Toinen taas väittää, että nimenomaan etelässä pitää olla nastat, koska on märkää jäätä ja pikkupakkasia ja pohjoisessa aina kylmää ja kuivaa lunta.
Kolmas taas sanoo, että pohjoisessa pitää olla nasta, koska siellä on aina pakkasta ja lumipolanne. Neljäs sanoo tähän, että lumipolanteella pitää kesärengaskin eikä nasta saa lumipolanteesta sellaista pitoa kuin jäästä ja nykykitkat purevat polanteeseen kuin tauti.
Tekniikan Maailman vertailu joitakin vuosia sitten sanoi, että kulunut kitkarengas pitää jäälläkin paremmin kuin kulunut nastarengas. Tekniikan Maailma testasi asian jarrutus- ja väistökokeilla. Tästäkös rengasväki suuttui, koska talvirenkaat on kuitenkin tarkoitettu testattavaksi uusina, vaikka 90% kilometreistä ajetaan kuluneilla.
Itse sanon, että ostakaa ne renkaat mitkä haluatte ja se siitä.
Hauskoja nämä kitkat vs nastat -väittelyt. :) Kertovat enemmän keskustelijoista kuin itse renkaista.
46
831
Vastaukset
- Anonyymi
Olet asian ytimessä. Vänkäämiset kertoo vänkääjistä eivät asioista.
Kitkat-nastat
eniten myyvä valmistaja - eniten myvä merkki
etuveto - takaveto
automaatti - manuaali
Valio - Arla - Juustoportti
Atria - HK
Kaikki ihan yhtä järkeviä kinaamiskohteita.
Nuo kaksi jälkimmäistä on listalla jotta aivorajoitteinenkin ymmärtäisi kuika merkityksetömistä kinaamisaiheista on kyse. - Anonyymi
> Tekniikan Maailman vertailu joitakin vuosia sitten sanoi, että kulunut kitkarengas pitää jäälläkin paremmin kuin kulunut nastarengas.
Tuo on varmasti kaikkia perusteluja vaille totta - siis avauksen tekijän omaa mielikuvitusta!- Anonyymi
ei ole mielikuvitusta. luin itsekin tuon vertailun silloin kun se oli tm:ssä. kitkarengas tosiaan pitää jäällä nastarengasta paremmin, kun renkailla on takana kilometrejä. oma kokemus puhuu just samaa (toisessa autossa nokian nasta ja toisessa continentalin kitkat).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei ole mielikuvitusta. luin itsekin tuon vertailun silloin kun se oli tm:ssä. kitkarengas tosiaan pitää jäällä nastarengasta paremmin, kun renkailla on takana kilometrejä. oma kokemus puhuu just samaa (toisessa autossa nokian nasta ja toisessa continentalin kitkat).
Minäkin luin. Siinä verrattiin yhtä kuluneita renkaita ja valittiin siten muistaakseni 4 vuotta vanhat kitkat vs 6 vuotta vanhat nastat. Näin siksi, että kitkat kuluvat nastoja nopeammin pehmeämmän rakenteensa vuoksi. Siinä ei huomioitu siis muuta kuin pintakuvion kuluminen. Ei renkaan ikääntymisen tuomia vaikutuksia. Kaikkihan tiedämme, että ikä heikentää rengasta ja nimenomaan useinmiten raja kulkee tuossa 5-vuoden nurkilla.
Testistäkin muistan kyllä, että nastarengas tuossa testissä oli menettänyt ylivoimaisuutensa liukkaan kelin osalta. Sitä sen sijaan en muista, että kitka olisi pitokyvyltään ollut parempi, ei vaan molemmat olivat jo heikentyneet merkittävästi uusien renkaiden ominaisuuksista.
Minusta fiksumpi ja kuluttajan kannalta oleellisempi vertailu olisi ollut ottaa samanikäiset renkaat ja vertailla niitä. Kuluttajahan ostaa renkaat lähes poikkeuksetta uutena ja käyttää niitä aikansa ja on tietysti tyytyväinen ominaisuuksien pitkäikäisyydestäkin.
Kuluneiden renkaiden vertailu on muutenkin ongelmallista, koska tarkan vertailukelpoisuushan edellyttäisi renkaan käyttöhistorian yhdenmukaisuutta ja se lienee käytännössä mahdotonta.
Minun oma kokemus on kyllä se, että kitkat kuluvat nopeammin selkaiseen kuntoon, että vaihto tulee ajankohtaiseksi. Tämä kokemus on niinikään perheen kahden auton perusteella, jossa toisessa kitkat ja toisessa nastat. Nastarenkailla ajamme kyllä huomattavasti enemmän kuin kakkosautolla, jossa kitkat. Kakkosauto liikkuu pääosin kaupungissa ja lyhyitä matkoja hyvin suolatuilla teillä.
- Anonyymi
Olin ennen nastamies, mutta nyt ehdottomasti ja lopullisasti kitkamies. Kitkat ovat kehittyneet niin hyviksi ja myös autojen ominaisuudet, ettei nastoille löydy järkevää perustetta itselleni. Ymmärrän toki niitä jotka haluavat nastat ja se on ihan ok.
- Anonyymi
Samoin. Olin vannoutunut nastamies. Yhdessä hankkimassani esittelyautossa oli kitkat valmiina. Tuon jälkeen olen aina hommannut kitkat eikä nastoihin ole ollut palaaminen.
Kyllähän fysiikan lait ovat voimassa ajoi sitten millä tahansa. Ajotapa sopeutettava kelin ja renkaiden mukaan. Näin olen aina tehnyt eikä ongelmia ole ollut.
Mutta jokaine ajakoon niillä millä haluaa. Turha kinastelu pois. - Anonyymi
Minä en ole vannoutunut nasta- tai kitkakuljettaja.
Nyt ajan kitkoilla enkä ensimmäistä kertaa. Olen vaihtanut kitkoista nastoihin ja päinvastoin hyvinkin usein autoissani.
Kokemukseni mukaan kitkoilla kyllä pärjää varsinkin kaupunkioloissa täällä eteläisessä Suomessa. Tiet on lähes poikkeuksetta niin hyvin suolattuja, että käytänmössä täällä voi liikkua aina jäättömillä ja ei-liukkailla teillä. Hyvin harvoja poikkeuksia on talven aikana, kun suolausta ei ole ehditty tehdä, kun itse liikun.
Toinen kokemukseni on, että liukkaalla tienpinnalla nasta on täysin ylivoimainen. Toisaalta niinhän tulokset aina kaikissa talvirengastesteissäkin osoittavat.
- Anonyymi
Tekniikan maailman lukijana EN löytänyt sellaista kirjoitusta, jossa väitettäisiin kuluneen kitkarenkaan olevan parempi kui n kulunut nastarengas. Jatkan vielä vanhojen lehtien penkomista, mutta sillä välin kuittaisin tuollaisen lausunnon kitkapellen trollauksena.
- Anonyymi
En tiedä onko ihan noin suoraan kommentoitu, mutta ainakin 17/2010 numerosta löytyy vertailu jossa oli mukana uusien renkaiden lisäksi kulutuspinnaltaan 3 mm ja 6 mm kitkat ja nastat.
Mittaustuloksia kun katsoo niin esimerkiksi jarrutusmatka jäällä oli kitkoilla lyhyempi kummassakin tapauksessa, eli sekä 3 mm että 6 mm kulutuspinnalla olevissa renkaissa. Uusissa renkaissa taas nastoilla jarrutusmatkat olivat selvästi kitkoja lyhyemmät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä onko ihan noin suoraan kommentoitu, mutta ainakin 17/2010 numerosta löytyy vertailu jossa oli mukana uusien renkaiden lisäksi kulutuspinnaltaan 3 mm ja 6 mm kitkat ja nastat.
Mittaustuloksia kun katsoo niin esimerkiksi jarrutusmatka jäällä oli kitkoilla lyhyempi kummassakin tapauksessa, eli sekä 3 mm että 6 mm kulutuspinnalla olevissa renkaissa. Uusissa renkaissa taas nastoilla jarrutusmatkat olivat selvästi kitkoja lyhyemmät.Muutaman vuoden kokeilu kitkoilla riitti itsellä. Muuten olisi pärjännyt, mutta kitkat kuluu aivan liian nopeasti huonoiksi. Kun ei viitsi pois heittää niin sitten pitää ajaa ne kesällä loppuun ja tulee kalliiksi ostaa koko ajan uusia.
8 autoa ollut 40 vuoden aikana ja vain pari kertaa tarvinnut ostaa uudet talvi- ja kesärenkaat, kitkarenkaat piti ostaa 2 vuoden jälkeen uudet vetäviin pyöriin. Halvimpia ei kannata muitakaan ostaa, yhdet halvat tralvirenkaat kului nopeasti ja piti hirveää meteliä.
Parhaat itse ostamat kesärenkaat oli GoodYearit, nyt mukaan tulleet Nokiat hyviä kesä- ja talvirenkaissa, Kumhot halvemmista parhaita.
- Anonyymi
Sitaatti TM:n talvirengastestistä vuodelta 2018.
"Huonolla nastarenkaalla ei ole mitään jakoa huippuluokan kitkarengasta vastaan, ei edes liukkalla jäällä. Hyvällä kitkarenkaalla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti.
Kolikon toinen puoli on se, että vaikka kitkarenkaalla pärjääkin hyvin, SEN TURVALLISUUS EI OLE MISSÄÄN OLOSUHTEISSA NASTARENGASTA PAREMPI. Sama se voi olla, mutta joskus huonompi. Ainoa ominaisuus, jossa kitkarengas lähes poikkeuksetta voittaa nastarenkaan, on melu. Mutta jos kitkarenkaiden jääpito on vuosien mittaan parantunut, myös nastarenkaiden melu on vaimentunut."
Tuskin renkaiden ominaisuudet älyttömästi ovat muuttuneet kolmessa-neljässä vuodessa. - Anonyymi
Jokatapauksessa kitkarengas on parempi ainoastaan veneen kyljessä. Koska nastarenkaassa voi vahingossa raapaista ihon rikki. Muualla kitkarengas on aina huonompi kun nastarengas.
- Anonyymi
Ajotaidottoman ja pelkäävän kommenttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajotaidottoman ja pelkäävän kommenttia.
Mitä sinä venehommista tiedät? Rengas asioita et ainakaan tiedä yhtään mitään.
- Anonyymi
Laitappa kaulaan ja hyppää mereen bingo bango.
- Anonyymi
Minulle ei ajamisen kannalta ole väliä, onko alla kitkat vai nastat. Molemmilla pärjää aivan yhtä hyvin. Viimeiset noin 30 vuotta on mennyt kitkoilla. Olen ajanut kitkoilla sen vuoksi, että ne voi laittaa alle syksyllä hyvällä säällä, ja keväällä pois kun aurinko paistaa ja keli on keväinen. En ole ikinä jättänyt vaihtoa siihen ensimmäiseen lumisateeseen aamuun.
- Anonyymi
Pitäisköhän ajatella mitä kirjoittaa. Eilen aamulla oli niin liukasta, että ei mitään asiaa kitkoilla liikenteeseen. Onneksi täällä päin ymmärretään, että renkaat laitetaan kelin vuoksi eikä ajamisen vuoksi.
- Anonyymi
Valitettavasti vaan kitkat kuluu todella nopeasti, mutta nastarenkaat säilyy pitkään hyvässä kunossa ellei sudittele sulalla.
- Anonyymi
Mielestäni ei kulu ja ainakaan se ei vaikuta yhtä paljon kuin nastarenkaissa.
Toisaalta sillä ei ole merkitystä, vaan mukavuudella ja pidolla varsinkin loppu aikana. - Anonyymi
Eleensähän nastaero on se syy, jonka vuoksi nastarenkaat menevät vaihtoon. Pintaa olisi, mutta ei kelpaa enää katsastuksessa. Siinä ei auta, vaikka olisi kaksi kelpaavaa rengasta ja kaksi vähemmillä nastoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eleensähän nastaero on se syy, jonka vuoksi nastarenkaat menevät vaihtoon. Pintaa olisi, mutta ei kelpaa enää katsastuksessa. Siinä ei auta, vaikka olisi kaksi kelpaavaa rengasta ja kaksi vähemmillä nastoilla.
Et siis osaa ajaa, minulla ei ole koskaan nastojen irtoaminen eikä kuluminen olleet ongelma. Yleensä kestänyt samat nastarenkaat auton iän mitkä olleet ostaessa, yhteen autoon joutui kerran ostamaan kun pidin sitä lähes 20 vuotta. Kitkarenkaat kesti vain kaksi vuotta kun joskus kokeilin.
- Anonyymi
Nastarenkaalla et voi lähteä valoista tai risteyksen yli ruuhkan väliin rajulla lähdöllä, kitkoilla voit. Nastat kaatuu ja irtoaa jos lähdet äkäisesti. Siksi aina kitkat.
- Anonyymi
Höpö höpö. On tietenkin selvää, että ellei nastoja ole jäljellä, rengas ei enää pidä kuin uusi. Ei kuitenkaan pidä verrata keskenään leipää ja maitoa.
TM:n tarina vanha nasta vs. vanha kitka on pelkkää satua.- Anonyymi
1980-luvulla ajoin nastarenkailla, joissa ei ollut enää nastoja. Kumi oli kovettunut. Ne oli huonot renkaat, pito oli huono.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1980-luvulla ajoin nastarenkailla, joissa ei ollut enää nastoja. Kumi oli kovettunut. Ne oli huonot renkaat, pito oli huono.
Juu, 60-luvulla tekivät aika huonoja ja kun auto seisonut pitkään renkaat tyhjinä niin voi olla vähän kovettuneet. Yhdessä vanhassa autossa oli kesärenkaat paistuneet auringossa, pullistelivat ja melkoinen jyske kun ajoi vähänkin kovempaa.
- Anonyymi
Pääasia että oli mukavaa ennen kuin elämä loppui kitkoilla :)
- Anonyymi
Jos sinulla on autoilu vaikeaa kitkoilla, niin minulla ei.
Veikkaan kuitenkin, että minun autoni kitkarenkaat pitävät paremmin siinä vaiheessa kuin sinun kuluneet nastarenkaat alkaa olla lopussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on autoilu vaikeaa kitkoilla, niin minulla ei.
Veikkaan kuitenkin, että minun autoni kitkarenkaat pitävät paremmin siinä vaiheessa kuin sinun kuluneet nastarenkaat alkaa olla lopussa.Silloin kun kitkojesi pinta - siis lamellit - on alle 8mm olet jo vaarallinen kitkoinesi. Ja tämä on testattu asia siihen ei sinun pikku ajojen kokemuksilla ole mitään merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on autoilu vaikeaa kitkoilla, niin minulla ei.
Veikkaan kuitenkin, että minun autoni kitkarenkaat pitävät paremmin siinä vaiheessa kuin sinun kuluneet nastarenkaat alkaa olla lopussa.Joudut ostamaan monet kitkat sinä aikana kuin yhdet nastarenkaat alkaa kulua huonoiksi.
- Anonyymi
Ei ole väliä turvallisuuden kannalta kummat on alla.
- Anonyymi
Uudet ja vähän ajetut renkaat ovat ihan parhaat!
- Anonyymi
eikös testaajat vieläkin kerro että kitkat on tapporengas jäällä?
- Anonyymi
Testit tehdään silotellulla ja puhdistetulla jäällä, sellaista olosuhdetta ei ole tosielämässä koskaan, mutta se on kuitenkin ainoa vertailukelpoinen olosuhde. Hankala sitä olisi tehdä aina samalaiset karhennukset ja paljaat kohdat jne...
- Anonyymi
Nastarengas toimii kuten vakuutus. Niinä harvoina talvipäivinä kun kitkoilla ei pysy tiellä, nasta senkin porskuttaa.
- Anonyymi
Eipä hyvillä kitkoilla ole ollut minkäänlaisia ongelmia pysyä tiellä. Kuitenkin ajelen yleensä reippaammin kuin suurin osa muista. Kitkoilla ajavan pitää vain osata ja ymmärtää autonsa rajat ja kelin tuomat olosuhteet.
Vakuutukset on tietenkin voimassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä hyvillä kitkoilla ole ollut minkäänlaisia ongelmia pysyä tiellä. Kuitenkin ajelen yleensä reippaammin kuin suurin osa muista. Kitkoilla ajavan pitää vain osata ja ymmärtää autonsa rajat ja kelin tuomat olosuhteet.
Vakuutukset on tietenkin voimassa.Olipa tuossa typerä kommentti.
- Anonyymi
Jäisellä tiellä ajon jälkeen teholla muistat kitkarengaskaupat juu...
- Anonyymi
Takseilla ajetaan paljon, läpi vuorokauden, läpi lumen ja tuiskun ja jään. Kaupungissa, maantiellä ja moottoritiellä. Kummasti niissä on kitkat alla. Taksikuski sanoi mulle, että nastat eivät kestä alla kuin hetken ja muttuvat nopeasti liukkauksi heidän kilometreillä.
- Anonyymi
Et varmaan ole käynytkään kehäteiden pohjoispuolella. Mitkähän renkaat niissä takseissa siellä onkaan. Siellä helsingin rautaieaseman jonon ja laivaterminaalien välillä on aivan sama millä renkailla siellä parkkeerataan.
- Anonyymi
Päinvastoin, taksit testaa erikoisluvalla nastarenkaita kesälläkin. Toki jos tulee nastakieltoalueita niin joutuvat vaihtamaan kitkoihin tai jättämään asiakkaat kauemmaksi :)
- Anonyymi
Öötota, eihän täällä edes ollut mitään väittelyä ennen kuin muistutit, että väittely on tyhmää, josta porukka sitten innostui väittelemään...
- Anonyymi
Kulunut onkin eri asia, kuin kuiva ja kovettunut.
- Anonyymi
Kyllä on teidän kommentit vähäarvoisia. Kannattaa ottaa sisärengas siitä renkaasta jos on, tehdä viilto ja nykäistä se päähän. Huom. Hyvästele maailma, me kiitämme.
- Anonyymi
Nastarenkaathan ovat vaaralliset, se on ihan tutkittu.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kiinnostava-havainto-kitkarenkailla-ajetaan-paljon-vahemman-kuolonkolareita-kuin-voisi-kuvitella-tassako-selitys/8555458#gs.kqja5x - Anonyymi
Ei kitka jäällä pidä
Ja säätyyppi muuttuu juurikin jääkeleihin suomessa
Sanoo yle uutiset - Anonyymi
saahan sitä väitellä. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839