Puutavaran ajaminen maantiellä

Anonyymi-ap

Isä ajoi paljonkin puutavaaraa maantiellä tarktorilla 50-luvulta 90-luvun lopulle. Pääasiassa junaradan varteen pölliä. Toki traktorilla tehtiin muutakin, viljeltiin omat 10 ha, urakoitiin monissa peltotöissä, vedettiin ojaviskaa ja tielanaa, levitettiin kalkkia, tehtiin haketta ja aurattiin metsäteitä. Oli isä ollut joskus tietyömaallakin jyrää vetämässä. Turvesuolla ei isä koskaan ollut.

Monenlaista traktoria ehti olla ajossa. Fordson, Ford, Valmet, Zetor ja Fiat ainakin oli merkkeinä. Työt on aikoinaan aloitettu Zetor A25:lla. Ensimmäinen, jonka minä muistan niin oli Fordson SuperMajor vanerista tehdyllä kopilla. Viimeinen oli Valmet Mega 8100. Tämän Valmetin isä vaihtoi Fiat 70-90:seen jäädessään eläkkeelle. Pitääkin käydä vähän ajamassa Fiatilla ennen lumityökautta.

Minä kun sain T-kortin, niin pääsin ajamaan illalla Ford Countya, isä levitti Countylla kalkkia päivällä ja minä lähdin koulun jälkeen auraamaan sillä metsäautotietä. Kesätyöksi tein peltohommia Zetor Crystalilla.

Onneksi konekärpänen ei puraissut minua, vaan älysin opiskella sähköasentajaksi ja kodinkoneiden huoltajaksi.

Mutta puutavaran ajamisesti piti kysyä, että onko ollut kuinka yleistä traktorilla ajaa puuta pidempiä matkoja? Ja minkälaisela kalustolla urakkaa on tehty. Isällä ajomatkat olivat noin 50 km säteellä radan varresta.

5

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Enoni ajeli -60 ja vielä -70 luvullakin 800-satasella Volvolla ja kuorma-auton rungosta tehdyllä kärryillä tukkia sahalle. Ensiksi oli kait vaijerikuormain, sitten jokin Hiab tms. kuormain.
      Kannattavuus ei ollut hyvä koska konkurssi siitä tuli.

    • Anonyymi

      100 tonnin kuormat liikkuvat sujuvasti, 750 heppaisella Volvolla, jossei elektroniikka ala pätkimään!

    • Anonyymi

      Mun vaari ajoi ainakin 70-luvulla pöllejä radan varteen. Petteristä tehty kärri, hiiab ja Ford traktori. Numeroita en voortista muista, mutta oli kyllä mahtavaa, kun pääsin ajamaan vaarin sylistä pihatiellä. On jäänyt alle kouluikäisen pojan mieleen. Vaari kuoli 83 ja joku osti vehkeet pois pihasta. Mummo sitte osti 502 Valmetin tilalle.

    • Anonyymi

      Vuosituhannen vaihteessa näki vielä ainakin kasitiellä MB-tracin tukkikuorma perässä.
      Onko tuo sitten traktori vaiko kuorma-auto ?

    • Anonyymi

      Eräs naapuri ajoi 50-vuotta sitten pöllejä tonnisella Fiatilla. Myös Massey-Ferguson 188 :lla kuljetti joku urakoitsija tukkeja junanvaunuihin.
      -70-80 luvun taitteessa Valmet 1102 ja 1103 ajoivat puutavaraa lähikuljetuksena junalle. Edellä mainituissa traktoreissa vain Fiatissa oli vetävä etu-akseli !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe