Ukkosmyrsky

Anonyymi-ap

Aikamoinen ukkosmyrsky pyyhkäisi ainakin Hangosta Espooseen juuri. Russarössä 39 m/s puuskat, Mäkiluodolla ja Harmajalla 32 m/s.

Onko veneet vesillä ja pressut maissa kunnossa?

19

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Päätös nostaa vene sunnuntaina auringonlaskun aikohin harmitti, mutta ei harmita enää. Tuuli puhaltaa selältä suoraan kotisatamaan. Pesemään tai peittämään en ehtinyt. Länsirannikolla tuulee sen verran haipakkaa puuskissa, että yli 1200kg vene huojui ja heilui trailerillakin (jäi ehkä vähän peräpainoiseksi). Vedin muutaman kuormaliinan ja 64kg betonia lisäpainoa aisalle varmistukseksi. Pienempi vene on jo katon alla.

    • Anonyymi

      Utön lukemat sopisi tännd hyvin mutta niiltä taisi mennä mittari tilttiin tuossa parhaassa puuskassa.

    • Anonyymi

      Pressu oli pressutallissa, ei pahasti lepattanut. Harvoin lokakuussa on noin kova ukkonen.

    • Anonyymi

      Espoo on trollejen Pesä

      • Anonyymi

        Taisi olla tyyny huonosti viime yönä?


    • Anonyymi

      Oli onneksi erittäin lyhyt puuska, joten tuskin ehti kovin hurjia vahinkoja tehdä. Toki huonosti kiinnitetyt pressut saattoivat lähteä, mutta ne olisivat joka tapauksessa lähteneet jossain vaiheessa. Kivempi niitä nyt alkusyksystä on korjailla kuin talvella.

      Oma vene vielä vesillä, niin ei paljon tuulet haittaa.

      • Anonyymi

        No olisin kyllä aika levottomasti nukkunut jos vene olisi vielä ollut poijussa... talokin nitisi ja ikkunalasit notkui. Keli oli aika kuoppainen jo alkuillasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olisin kyllä aika levottomasti nukkunut jos vene olisi vielä ollut poijussa... talokin nitisi ja ikkunalasit notkui. Keli oli aika kuoppainen jo alkuillasta.

        No varmaan jännittäisi, jos vene olisi jossain avoimella paikalla poijussa. Omani kuitenkin ihan tavallisen suojaisessa satamassa. Parempi sen siellä on kuin telakointikentällä pukkien päällä huojumassa.


    • Anonyymi

      Aaltopoiju.fi :n mukaan suurimmat puuskat olivat vajaat 25 m/s, ja keskituuli alle 20 m/s.
      Mistähän syystä sieltä ei löydy lähellekään sellaisia tuulen puuskalukemia mitä sosiaalisesta mediasta ja perinteisestäkin mediasta?

      • Anonyymi

        Eivät ole käyneet ilmatieteenlaitoksen rannikkoasemien mittauksia kopioimassa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ole käyneet ilmatieteenlaitoksen rannikkoasemien mittauksia kopioimassa.

        Meinaatko että aaltopoijulla olisi omat tuulianturit samoissa paikoissa kuin ilmatieteenlaitoksellakin, mutta niin lähellä maanpintaa että maastoesteet alentavat tuulennopeuksia?
        Sieltä kun löytyvät täsmälleen samat rannikkoasemat kuin ilmatieteenlaitoksen tiedotteistakin, ja muutama muu lisäksi.


      • Anonyymi

        Tuulikartta.info on paljon luotettavampi tuossa, muttei sielläkään näkynyt tuota 39,2-puuskaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulikartta.info on paljon luotettavampi tuossa, muttei sielläkään näkynyt tuota 39,2-puuskaa

        Kyllä näkyy. Laita ajaksi 16.10.2022 22:20 ja katso Hangon maksimipuuskaa.

        Kovin puuska oli varsin lyhyt, joten 10 min keskituulessa ei näy juuri yli 20 m/s tuulia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulikartta.info on paljon luotettavampi tuossa, muttei sielläkään näkynyt tuota 39,2-puuskaa

        Siis mitä luotettavampi on tämä Tuulikartta.info? Jos tuulen voimakkuuksia mittaa Ilmatieteenlaitos, niin miksi on luotettavampaa lukea tuulitiedot jostain muualta kuin Ilmatieteenlaitoksen sivuilta? Toki dataa voidaan esittää monella tapaa havainnollisemmin, mutta ei se luotettavuus ainakaan parane tiedon kulkiessa välikäsien kautta.


    • Anonyymi

      Kovia lukemia.
      Kerran Porton Leixoesin satamassa tuuli oli liki 60 kn ja kyllä tapahtumaa riitti. Oma veneeni kallisteli niin että ilmaan toistuvasti nousseen sormiponttoonin toinen kelluke irtosi ja hävisi. Lopulta sormiponttoonin toinen sarana repesi myös irti. Onneksi olin laittanut springin veneeni perästä tuulen puolelle itse päälaituriin. Ponttoonin asento korjattiin kuormaliinavedolla.
      Puolalaisen teräsveneen kylki painui sisään useamman sentin kun vene kallisteli laituria vasten ja lepuuttimet hajosivat. Eräästä naapuripurresta irtosi ensin kiinnitysknaapi kannesta. Laitoin köyden vinssille ja pian irtosi se vinssi vuorostaan kannesta.

      On vaikeaa antaa mitään yleispätevää neuvoa tällaiseen. Muutama juttu kuitenkin on. Keulaköydet kannattaa laittaa niin pitkiksi kuin ne saa, yksi vaikka omalta tuulenpuolelta yli laiturin naapurin suojanpuolen silmukkaan. Köyden pituusjousto säästää knaapeja ja laiturisilmukkaa. Teräsjousijoustin on hyvä, kuminen patukkajoustin ei tahdo köysisilmukoistaan kestää.
      Knaapikuormitusta kannattaa pyrkiä jakamaan. Eli laittaa tuplat keulaköydet ja niistä toinen tuulenpuoleinen kiinni suojanpuoleiseen keulaknaapiin. Klyyssin ja knaapin väliin kannattaa laittaa lepuutin köyden alle antamaan joustoa.
      Kiinnitysköysien on hyvä olla tarvittaessa vinssattavissa.
      Ariel 336.

      • Anonyymi

        Hyviä vinkkejä. Köyden pituus ja joustimet auttavat keventämään nykäyksiä. Vähintään yhtä tärkeää on miettiä köysien suunnat. Jos köysi tulee veneeseen nähden poikittain laiturilta (tai sormiponttoonilta) veneen knaapiin, on tiedossa kovia nykäyksiä. Viistosti edestä ja takaa tulevat köydet pitävät veneen pehmeämmin paikallaan. Staattinen kuorma köydessä on toki kovempi, jos sieltä laiturin puolelta tuulee, mutta nykäykset vaimenevat ja siten maksimikuorma jää alemmaksi.

        Ehkä tärkein vinkki on olla siellä veneellä paikanpäällä jo ennen kuin myrsky yltyy huippuunsa. Ehtii nähdä miten vene puuskissa käyttäytyy ja parannella kiinnitystä sen mukaan.


    • Anonyymi

      Tuo oli espoolaisille aivan oikein.

    • Anonyymi

      Oletko varma, että tämä on oikea paikka päästellä tuollaisia aivopieruja.

      ” Tuo oli espoolaisille aivan oikein.”

      Kysy ainakin ensin mielipide joltakin todistettavasti terveeltä kanssakulkijalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe