Aikamoinen ukkosmyrsky pyyhkäisi ainakin Hangosta Espooseen juuri. Russarössä 39 m/s puuskat, Mäkiluodolla ja Harmajalla 32 m/s.
Onko veneet vesillä ja pressut maissa kunnossa?
Ukkosmyrsky
19
274
Vastaukset
- Anonyymi
Päätös nostaa vene sunnuntaina auringonlaskun aikohin harmitti, mutta ei harmita enää. Tuuli puhaltaa selältä suoraan kotisatamaan. Pesemään tai peittämään en ehtinyt. Länsirannikolla tuulee sen verran haipakkaa puuskissa, että yli 1200kg vene huojui ja heilui trailerillakin (jäi ehkä vähän peräpainoiseksi). Vedin muutaman kuormaliinan ja 64kg betonia lisäpainoa aisalle varmistukseksi. Pienempi vene on jo katon alla.
- Anonyymi
Utön lukemat sopisi tännd hyvin mutta niiltä taisi mennä mittari tilttiin tuossa parhaassa puuskassa.
- Anonyymi
Pressu oli pressutallissa, ei pahasti lepattanut. Harvoin lokakuussa on noin kova ukkonen.
- Anonyymi
Espoo on trollejen Pesä
- Anonyymi
Taisi olla tyyny huonosti viime yönä?
- Anonyymi
Oli onneksi erittäin lyhyt puuska, joten tuskin ehti kovin hurjia vahinkoja tehdä. Toki huonosti kiinnitetyt pressut saattoivat lähteä, mutta ne olisivat joka tapauksessa lähteneet jossain vaiheessa. Kivempi niitä nyt alkusyksystä on korjailla kuin talvella.
Oma vene vielä vesillä, niin ei paljon tuulet haittaa.- Anonyymi
No olisin kyllä aika levottomasti nukkunut jos vene olisi vielä ollut poijussa... talokin nitisi ja ikkunalasit notkui. Keli oli aika kuoppainen jo alkuillasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No olisin kyllä aika levottomasti nukkunut jos vene olisi vielä ollut poijussa... talokin nitisi ja ikkunalasit notkui. Keli oli aika kuoppainen jo alkuillasta.
No varmaan jännittäisi, jos vene olisi jossain avoimella paikalla poijussa. Omani kuitenkin ihan tavallisen suojaisessa satamassa. Parempi sen siellä on kuin telakointikentällä pukkien päällä huojumassa.
- Anonyymi
Aaltopoiju.fi :n mukaan suurimmat puuskat olivat vajaat 25 m/s, ja keskituuli alle 20 m/s.
Mistähän syystä sieltä ei löydy lähellekään sellaisia tuulen puuskalukemia mitä sosiaalisesta mediasta ja perinteisestäkin mediasta?- Anonyymi
Eivät ole käyneet ilmatieteenlaitoksen rannikkoasemien mittauksia kopioimassa.
- Anonyymi
En tiedä minkä paikan lukemia kaipaat, mutta esim Hangossa on ilmatieteenlaitoksen mittauksen mukaan ollut 39.2 m/s2 puuska:
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/rannikkosaa?station=100932¶meter=wind - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole käyneet ilmatieteenlaitoksen rannikkoasemien mittauksia kopioimassa.
Meinaatko että aaltopoijulla olisi omat tuulianturit samoissa paikoissa kuin ilmatieteenlaitoksellakin, mutta niin lähellä maanpintaa että maastoesteet alentavat tuulennopeuksia?
Sieltä kun löytyvät täsmälleen samat rannikkoasemat kuin ilmatieteenlaitoksen tiedotteistakin, ja muutama muu lisäksi. - Anonyymi
Tuulikartta.info on paljon luotettavampi tuossa, muttei sielläkään näkynyt tuota 39,2-puuskaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuulikartta.info on paljon luotettavampi tuossa, muttei sielläkään näkynyt tuota 39,2-puuskaa
Kyllä näkyy. Laita ajaksi 16.10.2022 22:20 ja katso Hangon maksimipuuskaa.
Kovin puuska oli varsin lyhyt, joten 10 min keskituulessa ei näy juuri yli 20 m/s tuulia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis mitä luotettavampi on tämä Tuulikartta.info? Jos tuulen voimakkuuksia mittaa Ilmatieteenlaitos, niin miksi on luotettavampaa lukea tuulitiedot jostain muualta kuin Ilmatieteenlaitoksen sivuilta? Toki dataa voidaan esittää monella tapaa havainnollisemmin, mutta ei se luotettavuus ainakaan parane tiedon kulkiessa välikäsien kautta.
- Anonyymi
Kovia lukemia.
Kerran Porton Leixoesin satamassa tuuli oli liki 60 kn ja kyllä tapahtumaa riitti. Oma veneeni kallisteli niin että ilmaan toistuvasti nousseen sormiponttoonin toinen kelluke irtosi ja hävisi. Lopulta sormiponttoonin toinen sarana repesi myös irti. Onneksi olin laittanut springin veneeni perästä tuulen puolelle itse päälaituriin. Ponttoonin asento korjattiin kuormaliinavedolla.
Puolalaisen teräsveneen kylki painui sisään useamman sentin kun vene kallisteli laituria vasten ja lepuuttimet hajosivat. Eräästä naapuripurresta irtosi ensin kiinnitysknaapi kannesta. Laitoin köyden vinssille ja pian irtosi se vinssi vuorostaan kannesta.
On vaikeaa antaa mitään yleispätevää neuvoa tällaiseen. Muutama juttu kuitenkin on. Keulaköydet kannattaa laittaa niin pitkiksi kuin ne saa, yksi vaikka omalta tuulenpuolelta yli laiturin naapurin suojanpuolen silmukkaan. Köyden pituusjousto säästää knaapeja ja laiturisilmukkaa. Teräsjousijoustin on hyvä, kuminen patukkajoustin ei tahdo köysisilmukoistaan kestää.
Knaapikuormitusta kannattaa pyrkiä jakamaan. Eli laittaa tuplat keulaköydet ja niistä toinen tuulenpuoleinen kiinni suojanpuoleiseen keulaknaapiin. Klyyssin ja knaapin väliin kannattaa laittaa lepuutin köyden alle antamaan joustoa.
Kiinnitysköysien on hyvä olla tarvittaessa vinssattavissa.
Ariel 336.- Anonyymi
Hyviä vinkkejä. Köyden pituus ja joustimet auttavat keventämään nykäyksiä. Vähintään yhtä tärkeää on miettiä köysien suunnat. Jos köysi tulee veneeseen nähden poikittain laiturilta (tai sormiponttoonilta) veneen knaapiin, on tiedossa kovia nykäyksiä. Viistosti edestä ja takaa tulevat köydet pitävät veneen pehmeämmin paikallaan. Staattinen kuorma köydessä on toki kovempi, jos sieltä laiturin puolelta tuulee, mutta nykäykset vaimenevat ja siten maksimikuorma jää alemmaksi.
Ehkä tärkein vinkki on olla siellä veneellä paikanpäällä jo ennen kuin myrsky yltyy huippuunsa. Ehtii nähdä miten vene puuskissa käyttäytyy ja parannella kiinnitystä sen mukaan.
- Anonyymi
Tuo oli espoolaisille aivan oikein.
- Anonyymi
Oletko varma, että tämä on oikea paikka päästellä tuollaisia aivopieruja.
” Tuo oli espoolaisille aivan oikein.”
Kysy ainakin ensin mielipide joltakin todistettavasti terveeltä kanssakulkijalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391