Maksuhäiriömerkintä päättyneestä perinnästä?

Anonyymi-ap

Minulla ei ole mitään aktiivisessa ulosotossa, passiivisessa on 4 ja muut ovat päättyneitä. Kuitenkin maksuhäiriömerkintä näkyy yhteensä 21 kpl. Eikö siinä pitäisi olla vain 4, sillä muut ovat jo päättyneitä?

Tiedän että passiiviset perinnät muuttuvat aktiivisiksi kun alan taas tienata (olin pitkään sairaana), mutta lasketaanko velan vanheneminen mistä päivämäärästä lähtien? Alkuperäisen velan ottamisesta, oikeuden päätöksestä, vai siitä kun se siirretään taas aktiiviseksi? Ne ovat siirtyneet passiivisiksi tänä vuonna. Kun nämä passiivisetkin on maksettu, kauanko menee että tiedot ovat taas puhtaat?

9

702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Siirto passiiviseen ja sieltä pois ei vaikuta merkintöihin, merkinnät on tulleet joko velkojan ilmoittamalla tai kun velka on käynyt käräjillä, voi toki myös tulla varattomuusmerkintänmutta tällöin velka palautetaan velkojalle. Näin siis yleisimmissä merkinnöissä..

      Velka vanhenee lopullisesti 15-20v, oikeuden tuomiosta tai eräpäivästä, kumpi vaan tulee ensin.

      Ja joulukuun alusta merkinät poistetaan JOS sillä on asiakastiedolla maksettu eli REF -merkintä

      • Anonyymi

        Pysyykö myös varattomuusmerkintä tuon saman 15 vuotta, vaikka ulosotto on niiden osalta päättynyt? Vaikka kaikki ulosotossa olisi maksettu, onko minulla edelleen maksuhäiriömerkintä sen vuoksi kunnes ne velat ovat lopullisesti vanhentuneet? Kun nyt nuo päättyneet näkyvät maksuhäiriömerkintöjen määrässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyykö myös varattomuusmerkintä tuon saman 15 vuotta, vaikka ulosotto on niiden osalta päättynyt? Vaikka kaikki ulosotossa olisi maksettu, onko minulla edelleen maksuhäiriömerkintä sen vuoksi kunnes ne velat ovat lopullisesti vanhentuneet? Kun nyt nuo päättyneet näkyvät maksuhäiriömerkintöjen määrässä.

        ÖöööÖ...eihän merkinnät säily 15v vaan velka, velka siis vanhenee 15-20v eli ulosottoperuste päättyy. Maksuhäiriöt säilyy tyypistä riippuen 3-4v ja mm. UMS tyyppinen poistuu heti kun velka on maksettu eli kun siitä löytyy ref-merkintä ja nyt joulukuusta lähtien uuden lain tultua viimein voimaan, kaikki merkintätyypit poistuu jos niissä on REF. Uuden lain myötä jos saat minkä tahansa merkinnän ja maksat sen pois niin se poistuu kk kuluessa asiakastiedolta

        Et kerro tuossa minkä tyyppisistä merkinnöistä on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ÖöööÖ...eihän merkinnät säily 15v vaan velka, velka siis vanhenee 15-20v eli ulosottoperuste päättyy. Maksuhäiriöt säilyy tyypistä riippuen 3-4v ja mm. UMS tyyppinen poistuu heti kun velka on maksettu eli kun siitä löytyy ref-merkintä ja nyt joulukuusta lähtien uuden lain tultua viimein voimaan, kaikki merkintätyypit poistuu jos niissä on REF. Uuden lain myötä jos saat minkä tahansa merkinnän ja maksat sen pois niin se poistuu kk kuluessa asiakastiedolta

        Et kerro tuossa minkä tyyppisistä merkinnöistä on kyse.

        Eikun joo, mainitset varattomuusmerkinnän, olisiko noista kaikista poistuneista veloista on tullut sitten UMV, voihan se olla niinkin. Mutta joo, kun maksat kaikki pois niin joulukuussa tietosi on puhtaat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikun joo, mainitset varattomuusmerkinnän, olisiko noista kaikista poistuneista veloista on tullut sitten UMV, voihan se olla niinkin. Mutta joo, kun maksat kaikki pois niin joulukuussa tietosi on puhtaat

        Eli tuo UMV-merkintä ikäänkuin poistuu myös silloin kun olen maksanut kaiken mikä on passiivisessa perinnässä? Toisin sanoen kun passiivisessa perinnässä olevat on maksettu, kuukauden kuluttua mulla on puhtaat luottotiedot, eikä nuo päättyneet UMV-merkinnät jää sinne enää kummittelemaan ja hankaloittamaan elämää? Olisi aivan ihanaa jos näin olisi, sitten kesään mennessä olisi kaikki lopultakin kunnossa tältä osin.

        Osassa on siis UMV, ja osa on maksettu kokonaan. Myös nuo UMV olivat myös suurimmalta osin maksettu, mutta eivät kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuo UMV-merkintä ikäänkuin poistuu myös silloin kun olen maksanut kaiken mikä on passiivisessa perinnässä? Toisin sanoen kun passiivisessa perinnässä olevat on maksettu, kuukauden kuluttua mulla on puhtaat luottotiedot, eikä nuo päättyneet UMV-merkinnät jää sinne enää kummittelemaan ja hankaloittamaan elämää? Olisi aivan ihanaa jos näin olisi, sitten kesään mennessä olisi kaikki lopultakin kunnossa tältä osin.

        Osassa on siis UMV, ja osa on maksettu kokonaan. Myös nuo UMV olivat myös suurimmalta osin maksettu, mutta eivät kokonaan.

        Juu juuri noin, olet siis uuden lain hyötyjissä


    • Anonyymi

      Entäs vanhentuneet velat? Jos esim. 1.12. 2022 Vanhenee velka niin että tuomiosta tuli 15 vuotta täyteen niin onko tällaisessakin tapauksessa em. velasta päällä ollut merkintä poissa 1.1. 2023?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      25
      3803
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      70
      3182
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      97
      2630
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      41
      2617
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      153
      2015
    6. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      109
      1826
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      150
      1608
    8. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1540
    9. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      572
      1534
    10. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1274
    Aihe