Kannen liimaus

Anonyymi-ap

Otin 80-luvun lasikuituveneestä kannen irti. Mitä tavaraa tuonne kannen ja rungon saumaan kannattaisi laittaa? Sikaa vai jotain muuta?

18

145

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sehän riippuu mitä funktiota varten sitä "tavaraa" sinne laitetaan.
      Jos tavoite on yksinomaan vesitiiviys, niin elastiset polyuretaanimassat ovat parhaita, olipa merkki sitten SIKA tai jokin muu.
      Mikäli veneesi on pieni, ja liitos on kiinnitetty tieästi läpi menevillä pulteilla, ei muuta funktiota varmaankaan tarvita.
      Isossa veneessä, jossa pulttausta ei joko ole tai ainakin se on todella harvassa, on tarpeen muukin kiinnitys. Eli joko sauma ylilaminoidaan sisäpuolelta, taikka massan lisäksi/sijasta käytetään lujempaa valmistetta.
      Lisäksi paljon riippuu siitäkin, vaihteleeko saumattavien osien välinen rako kooltaan paikasta toiseen satunnaisesti ja kuinka paljon. Tai vahteleeko paksuus säännönmukaisesti siten että ulkopuolen vieressä on tilaa paksulle vesitiiviille uretaanimassalle, mutta sisäpuoli on kauttaaltaan lähes kiinni, ja tarkoitettu liimattavaksi.
      Jos tarvitaan lujuutta ja paksuus vaihtelee, voi olla parempi pelkän liiman sijasta käyttää tuoretta hartsia ja lasikuitua välissä. Kun pulttaa kiinni pursuaa ylimääräinen hartsi välistä pois, ja kun on teippi valumisen rajoitteena, niin ei jää rakojakaan, mutta kovettuneet valumat saa helposti pois teipin mukana.

    • Anonyymi

      Miten se oli kiinni alunperin, massalla vai laminoitu, pultein?

      • Anonyymi

        Jotain kovaa massaa siellä oli välissä, varmaankin hartsia jollakin lisäaineella paksunnettuna tai vastaavaa valmistuotetta. Popniiteillä tätä oli aikaisemmin sidottu mutta pultit voisi olla helpommat jatkossa. Laittaa vaikka sen verran pitkät et saa massan siististi väliin ennen lopullista puristusta ja lopuksi ylimääräinen mitta pois pulteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain kovaa massaa siellä oli välissä, varmaankin hartsia jollakin lisäaineella paksunnettuna tai vastaavaa valmistuotetta. Popniiteillä tätä oli aikaisemmin sidottu mutta pultit voisi olla helpommat jatkossa. Laittaa vaikka sen verran pitkät et saa massan siististi väliin ennen lopullista puristusta ja lopuksi ylimääräinen mitta pois pulteista.

        Millaisesta veneestä on kyse? Ei tule montaa mieleen, jossa olisi popniiteillä kiinni. Yhden sellaisen olen rakentanut. Se oli vajaat 4 m kilpavene. Polyesterihartsia laitettiin saumaan ennen popniittejä. Hyvin kesti reilut 20 v kunnes hajosi muualta. Sekin korjattiin, mutta jäänyt metsään mätänemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisesta veneestä on kyse? Ei tule montaa mieleen, jossa olisi popniiteillä kiinni. Yhden sellaisen olen rakentanut. Se oli vajaat 4 m kilpavene. Polyesterihartsia laitettiin saumaan ennen popniittejä. Hyvin kesti reilut 20 v kunnes hajosi muualta. Sekin korjattiin, mutta jäänyt metsään mätänemään.

        Toi on Castello 430. Immosen videolla Marino Mustang oli kanssa popniiteillä kasattu, mutta pahaksi onneksi sarjasta puuttui kasausvideot, niin piti tulla tänne kyselemään tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on Castello 430. Immosen videolla Marino Mustang oli kanssa popniiteillä kasattu, mutta pahaksi onneksi sarjasta puuttui kasausvideot, niin piti tulla tänne kyselemään tyhmiä.

        N. 40 v oli kansi ollut kiinni. Miten lähti irti? Riittikö popniittien poraus vai pitikö sauma leikatakin?

        Ei kai ole mitään tarvetta laittaa sen paremmin kuin oli. Sika tai hartsi popniitit toimii varmasti. Lähinnä vesitiiveys on noiden tehtävä tuossa. 2000-luvun veneissä voi sitten olla mietitty rakenteellista lujuutta liimasaumallekin.


    • Anonyymi

      Minkä menit tekemään!

    • Anonyymi

      Hyvin yleinen kiinnitystapa : Talkkipakkeli seos ja pop-niiteillä kasaan.
      Nopea ja edullinen.

    • Anonyymi

      Jos, se on ollut myös laminoitu, niin silloin kansi on toiminut yhdessä rungon jäykisteenä, joten pelkkä liimamassa/sika massa voi olla turvallisuus riski, kun paukutat aallokossa.

      Pulttaa ja laminoi, niin runko ja kansi pysyy jäykkänä ja kestävöt ryskytystä...

      • Anonyymi

        No varmasti ei ollut laminoitu. Paljon työtä viimeistellä, jos laminoidaan ulkopuolelta ja sisäpuolelta todella vaikea laminoida ahtaassa tilassa.

        Hyvä liima kestää saman kuin laminaatti, jos pinnat on puhdistettu. Tuossa on valtavasti pinta-alaa, joten heikompikin riittää.

        Jos pinnat eivät mene tiiviisti toisiaan vasten, pitää käyttää paksua tavaraa, kuten Sikaflex tai mikropalloilla paksunnettu hartsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmasti ei ollut laminoitu. Paljon työtä viimeistellä, jos laminoidaan ulkopuolelta ja sisäpuolelta todella vaikea laminoida ahtaassa tilassa.

        Hyvä liima kestää saman kuin laminaatti, jos pinnat on puhdistettu. Tuossa on valtavasti pinta-alaa, joten heikompikin riittää.

        Jos pinnat eivät mene tiiviisti toisiaan vasten, pitää käyttää paksua tavaraa, kuten Sikaflex tai mikropalloilla paksunnettu hartsi.

        Hyväkään liimaus ei kestä yhtä suurta kuormaa kuin hyvin laminoimalla tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväkään liimaus ei kestä yhtä suurta kuormaa kuin hyvin laminoimalla tehty.

        Hyvä laminointi edellyttäisi pyöristystä ja laajaa aluetta, jotta veto tulisi kuituihin eikä vain toimisi liimana. Tuollainen popniittiliitos törmäyslistan alla tarkoittaisi 180 asteen mutkaa ohuen reunan yli ulkopuolelta ja sisäpuolelle ei mahdu työskentelemään.

        Miten luja tarvitaan? Jo hyvin huonolla liimauksella saavutetaan 1 MPa vetolujuus eli 1 m 1 cm leveää saumaa kestää 1000 kg. Tuollainen sauma lienee 3-4 cm leveä, joten 1000 kg tulee jo 30 cm matkalla. Tuollainen vene painaa murto-osan tuosta eikä tule hajoamaan tuosta saumasta.

        Epoksiliimalla päästään polyesterilaminaatin lujuutta suurempiin arvoihin eli repäistäessä liimaus väkisin irti lähtee laminaattia mukaan. 10 MPa luokassa ollaan tuolloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä laminointi edellyttäisi pyöristystä ja laajaa aluetta, jotta veto tulisi kuituihin eikä vain toimisi liimana. Tuollainen popniittiliitos törmäyslistan alla tarkoittaisi 180 asteen mutkaa ohuen reunan yli ulkopuolelta ja sisäpuolelle ei mahdu työskentelemään.

        Miten luja tarvitaan? Jo hyvin huonolla liimauksella saavutetaan 1 MPa vetolujuus eli 1 m 1 cm leveää saumaa kestää 1000 kg. Tuollainen sauma lienee 3-4 cm leveä, joten 1000 kg tulee jo 30 cm matkalla. Tuollainen vene painaa murto-osan tuosta eikä tule hajoamaan tuosta saumasta.

        Epoksiliimalla päästään polyesterilaminaatin lujuutta suurempiin arvoihin eli repäistäessä liimaus väkisin irti lähtee laminaattia mukaan. 10 MPa luokassa ollaan tuolloin.

        Epoksi ei jousta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epoksi ei jousta.

        Mitä sitten? Ohut lasikuitu tuon sauman lähellä joustaa sen minkä tarvitsee. On myös joustoepoksia, jonka venymämurtuma on suurempi kuin tavallisen. Sitä yleensä käytetään, kun köli asennetaan purjeveneeseen, jotta kölisaumaan ei tule murtumia.

        Kyllä köleissä käytetään myös Sikaflexin tapaisia rakenneliimoja. Köliä irrotettaessa ei ole yleensä helppoa saada tuota saumaa irti. Siis pultit auki ja 2 tn köli roikkuu liimasaumasta, joka pitää jotenkin murjoa tai leikata auki.


    • Anonyymi

      Omassa veneessä on laminoitu vahvasti ja laminointi piloitettu kumiprofiilin alle...

    • Anonyymi

      Kai nyt sentään päällystit kaikki avonaiset pinnat topcoatilla? Ettei vaan jäisi ylimääräisiä avoimia kohtia josta vesi pääsisi tekemään jäätyessään harmeja, meinaan vaan, että jos haluat, että vene pysyy hengissä ainakin seuraavat 100 vuotta. Isältä pojanpojan pojalle?

      • Anonyymi

        Lisäys ed: tietysti sellanen 10-15 mm vahvuinen epoksi pinnoite antaisi paremman kestävyyden aikaa vastaan.


      • Anonyymi

        Kohta joku sanoo että top coat ei ole vesitiivistä vaan pitää käyttää 2 komponenttimaalia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3759
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1393
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1247
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1044
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      13
      861
    6. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      58
      847
    7. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      840
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      829
    9. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      821
    10. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      817
    Aihe