Nykyajan tärkein turvaväline on plotteri ja...

Anonyymi-ap

...sen käyttötaito ja ymmärrys. Sen jälkeen tulee varaplotteri ja sen jälkeen jonkinlainen paristoilla toimiva käsikäyttöinen GPS-laite.

Kartasta ja kompassista on hyvä ymmärtää sen verran, että osaa ottaa suunnan, mutta muuta ei tarvitse. Lisäksi on hyvä opetella suunnittelemaan reittinsä suurella kartalla, on se sitten näytöllä, näytöillä tai paperilla.

Kuljen erämaissa kesät talvet ja osaan suunnistaa myös paperikartalla ja kompassilla. Minulla ei kuitenkaan ole mukana kuin yksi käsi-gps.

Vesillä en kartan ja kompassin käyttöä ymmärrä, koska se on niin vaikeaa. Maastossa erottaa korkeudet ja maamerkit, mutta vesillä näkyy vain muotojen äärirajat ja melkein kaikki on matalaa.

Monelta onnettomuudelta säästyisi, kun turvallisuuspuhe keskittyisi enemmän koskemaan reittien suunnittelua, laitteiden käyttöä ja laitteiden rajoituksia.

Tervetuloa nykyaikaan. Ei autoakaan ajeta enää hevosmiestaidolla. Miksi veneessä pitäisi soveltaa 1800-luvun oppeja?

76

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta.
      Plotteri mahdollistaa tarkan paikannuksen nopeasti. Se on erityisen tärkeää silloin, kun olosuhteissa on haasteita. Jää paljon enemmän aikaa muuhun tärkeään.

      Plotterin suurin vaara on sen tilttaaminen. Niin on käynyt vuosia sitten, mutta laite hajosi niin, ettei lähtenyt käyntiin eli vaaraa ei aiheutunut.

      Kun kaikilla on kännykät, varalaitekin on käden ulottuvilla ja sillä pääsee aina turvallisesti rantaan.

    • Anonyymi

      Jos oikeasti tultaisiin nykypäivään niin ei puhuttaisi plotterista vaan navigaattorista. Plotteri tarkoittaa laitetta joka tulostaa kynällä jälkeä paperille. Kaikuluotaimetkin taisivat ennen toimia näin.

      • Anonyymi

        Navigaattori on se heppu joka sitä plotteria käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Navigaattori on se heppu joka sitä plotteria käyttää.

        Navigoija käyttää navigaattoria apuna navigoinnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Navigaattori on se heppu joka sitä plotteria käyttää.

        Wikipedia kertoo: "Piirturi tai plotteri (engl. plotter) on tulostuslaite, joka soveltuu viivapiirrosten tulostamiseen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia kertoo: "Piirturi tai plotteri (engl. plotter) on tulostuslaite, joka soveltuu viivapiirrosten tulostamiseen."

        Merriam-Webster ("hieman" Wikipediaa pätevämpi lähde) kertoo:


        Definition of navigator

        : one that navigates or is qualified to navigate


    • Anonyymi

      Ilmankos se on vaikeaa kun et ymmärrä. Taito ja ymmärrys on ne tärkeimmät välineet kaikkeen.

    • Anonyymi

      Sekstantti.

      • Anonyymi

        Se on se seksikäs daami joka ei välttämättä tiedä navigoinnista mitään, eikä tarvitsekaan tietää.


    • Anonyymi

      Näin... Viimeksi laskin veneessäni olevan seitsemän GPS-laitetta. Siltikin ehdottomasti paras navigointiväline on paperikartta - se on vaan niin pirun toimintavarma ja helppo. Yhdellä silmäyksellä näet seuraavat pari tuntia. Näin siis purjehdusnopeuksilla, plaanaavilla leluilla ymmärrän muita lähestymistapoja. Ostin ensimmäisen GPS-laitteen melkein 20v sitten, kun niitä rupesi tulemaan siviilimarkkinoille siedettävään hintaan - en siltikään ole sisäistänyt GPS-fanaatikkojen mesoamista.

      Vaihdan paperikartan (kolmanteen) plotteriin ja päänavigointimenetelmäksi heti, kun markkinoille tulee paperikartan kokoinen (samankokoinen näyttö) laite, joka ei jumita ja kestää heittelyä kuten paperikartta JA jossa akku kestää 12h tai on ainakin helposti vaihdettavissa. Niin joo, ja hinnan tulisi olla satasia, ei tonneja.

      Sitä odotellessa.

      • Anonyymi

        Niin no, plaanaavissa leluissa se plotterin hyöty tulee nimenomaan siitä, ettei näyttö ole lakanan kokoinen, mutta lähialue on suurennettuna ja "seuraava karttalehti" on välittömästi käytössä. Eikä koko roska tipahda lattialle kun ajetaan aaltoon. Sitten kun se kilahtaa siirrytään sokkeloisessa saaristossa purjehdusnopeuksiin ja paperibackuppiin. Kun se lelu maksaa vinon pinon tonneja niin hyvin siihen plotteriinkin tonnin tai kaiulla varustettuna toisenkin laittaa. Vähintään sen plotterin verran palaa polttoainetta yhdessä kaudessa niin halpahan se plotteri on, ja paperinen kaikuluotain on niin helkkarin huono.


      • Anonyymi

        Viime kesänä minullakin oli ainakin seitsemän navigointiin pystyvää laitetta veneessä mukana, mutta kuten sanoit plaanaavalla veneellä ei ehdi sitä karttakirjaa tarpeeksi katselemaan.
        Isoruutuinen navigaattorin näyttö on hyvä 20 kts nopeuksilla.
        Minulla on toinen näyttö antamassa yleiskuvaa. Siitä näkee tulevat risteykset, joten niihin on helppo valmistautua.

        Olen samaa mieltä, että paperikartta on ylivoimainen navigointiväline.
        Suosittelen jokaiselle uudelle veneilijälle hakeutumaan ainakin yhdelle veneilykursille, sillä sieltä saa hyvän alun navigointitaitojen opiskeluun.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat tässä yhteydessä fanaatikolla?
        Riittääkö se, että käyttää plotteria vai pitääkö kuulua johonkin lahkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kesänä minullakin oli ainakin seitsemän navigointiin pystyvää laitetta veneessä mukana, mutta kuten sanoit plaanaavalla veneellä ei ehdi sitä karttakirjaa tarpeeksi katselemaan.
        Isoruutuinen navigaattorin näyttö on hyvä 20 kts nopeuksilla.
        Minulla on toinen näyttö antamassa yleiskuvaa. Siitä näkee tulevat risteykset, joten niihin on helppo valmistautua.

        Olen samaa mieltä, että paperikartta on ylivoimainen navigointiväline.
        Suosittelen jokaiselle uudelle veneilijälle hakeutumaan ainakin yhdelle veneilykursille, sillä sieltä saa hyvän alun navigointitaitojen opiskeluun.

        En ymmärrä, miksi paperikartta ja plotreri olisivat toisilleen vaihtoehtoja. Minun käytössäni ne yäydentävät toisiaan ja jos joutuisin valitsemaan vain toisen, tulos on huonompi kuin molempien kanssa.

        Onhan lähes jokainen purjevenekin moottorivene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tässä yhteydessä fanaatikolla?
        Riittääkö se, että käyttää plotteria vai pitääkö kuulua johonkin lahkoon?

        Jos et tiedä, mikä on fanaatikko, olen pahoillani. Ehkä voisit löytää apua Ylen sinällään varsin mallikkaista "Suomea maahanmuuttajille" sivuista. https://yle.fi/aihe/oppiminen/suomen-kielen-alkeet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et tiedä, mikä on fanaatikko, olen pahoillani. Ehkä voisit löytää apua Ylen sinällään varsin mallikkaista "Suomea maahanmuuttajille" sivuista. https://yle.fi/aihe/oppiminen/suomen-kielen-alkeet

        Tiedän toki. En tarvitse sinun käyttämiä apukeinoja.
        Et kuitenkaan huonon kielen osaamisen takia ymmärtänyt kysymystäni.

        Mitkä tunnusmerkit erottava sinun masilmassasi plotterin käyttäjän ja fanastikon. Ihan luettelo riittää. Ei tarvita kokonaisia lauseita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän toki. En tarvitse sinun käyttämiä apukeinoja.
        Et kuitenkaan huonon kielen osaamisen takia ymmärtänyt kysymystäni.

        Mitkä tunnusmerkit erottava sinun masilmassasi plotterin käyttäjän ja fanastikon. Ihan luettelo riittää. Ei tarvita kokonaisia lauseita.

        Vastataksesi kysymykseesi, kuten niin ilmeikkäästi tämän esitit: "erottava sinun masilmassasi".

        * Lähes aggressiivinen suhtautuminen paperikartan käyttöön - se, että on löytänyt itselleen sopivan navigointimenetelmän (plotteri, paperikartta jne.) on hienoa. Se, että haukkuu muita/suhtautuu alentuvasti toisenlaisen navigointimenetelmän käyttöön on ainakin ikävää käytöstä, jollei sitten fanatismia;
        * Vakaa, lähes hurmoshenkinen usko oman navigointimenetelmän kaikkivoipaisuuteen ja erehtymättömyyteen. Aggressiivinen asenne, jos joku kehtaa huomauttaa plotterinkin voivan tiltata;
        * Aggressiivinen suhtautuminen useamman navigointimenetelmän samanaikaiseen käyttöön (esim. plotteri auki ja paperikartta siinä vierellä);

        Tässä nyt nämä yleisimmät, mitkä tulivat mieleen. Ihan mielenkiinnolla otan vastaan kilpailevia tulkintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastataksesi kysymykseesi, kuten niin ilmeikkäästi tämän esitit: "erottava sinun masilmassasi".

        * Lähes aggressiivinen suhtautuminen paperikartan käyttöön - se, että on löytänyt itselleen sopivan navigointimenetelmän (plotteri, paperikartta jne.) on hienoa. Se, että haukkuu muita/suhtautuu alentuvasti toisenlaisen navigointimenetelmän käyttöön on ainakin ikävää käytöstä, jollei sitten fanatismia;
        * Vakaa, lähes hurmoshenkinen usko oman navigointimenetelmän kaikkivoipaisuuteen ja erehtymättömyyteen. Aggressiivinen asenne, jos joku kehtaa huomauttaa plotterinkin voivan tiltata;
        * Aggressiivinen suhtautuminen useamman navigointimenetelmän samanaikaiseen käyttöön (esim. plotteri auki ja paperikartta siinä vierellä);

        Tässä nyt nämä yleisimmät, mitkä tulivat mieleen. Ihan mielenkiinnolla otan vastaan kilpailevia tulkintoja.

        Jaa.
        En ole törmännyt sitten yhteenkäön plotterifanaatikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa.
        En ole törmännyt sitten yhteenkäön plotterifanaatikkoon.

        Todennäköisesti et. Venesatamassa näkee yleensä pelkästään mukavia tyyppejä.

        Näihin fanaatikkoihin törmää pelkästään internetissä, ei niistä kukaan oikeasti veneile. Tämän ketjun aloittaja on ulosantinsa perusteella aika lähellä plotterifasistia - tosin diagnoosin antaminen yhden tekstin perusteella on ehkä vähän huteralla pohjalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi paperikartta ja plotreri olisivat toisilleen vaihtoehtoja. Minun käytössäni ne yäydentävät toisiaan ja jos joutuisin valitsemaan vain toisen, tulos on huonompi kuin molempien kanssa.

        Onhan lähes jokainen purjevenekin moottorivene.

        Mistä sait käsityksen, että olisin pitämässä plotteria tärkeämpänä apuna navigoinnissa.
        Nopealla veneellä en pysty irrottamaan toista kättä ratista, joten yhdellä kädellä karttakirjan luku ei onnistu.
        Se paperikartta on aina siinä penkillä valmiina, jos molemmat plotterit pimenisivät.
        Samalla vetäisin kaasuvipua selvästi taaksepäin.

        Olen sitä ikäluokka, joka ei 60- luvulla ollut edes Deccaa nähnyt livenä puhumattakaan käyttänyt sellaista.
        Navigointi opeteltiin samalla tavalla kuin oli tehty jo monta sataa vuotta sitten.
        Tosiasia nyt on kuitenkin se, että suuremmissa nopeuksissa plotterilla ajo on paljon, paljon helpompaa kuin pelkällä paperikartalla.

        Mainittakoon vielä se, että olen myös purjehtija ja senkin aloitin aikoinaan pelkällä paperikartalla, mutta nykyisin ohjaan sitäkin plotterin mukaan.
        Karttakirja on kyllä sielläkin aina käden ulottuvilla.


    • Anonyymi

      Paperikartasta näkee reitin, mutta ei sitä, missä on. Jos on väylän ulkopuolella ja reitti on sokkeloinen ja kivinen ja ennestään tuntematon, niin todellisuudessa hyvin harva siitä paperikartalla selviää muuten kuin tuurilla.

      • Anonyymi

        Selviäähän siitä paperikartalla helpostikin jos alkusijainti on tunnettu. Jos ensin pitää paikantaa itsensä niin vaikeammaksi menee mutta ei silloinkaan tuurin varassa.


    • Anonyymi

      Sinäkö siis teet sokkeloisella reitillä jotain aika- ja nopeuslaskuja vai miten saat selville sijaintisi?

      • Anonyymi

        Kun lähtöpaikka on tiedossa, seurataan kartasta maisemanavigoinnilla herkeämättä missä ollaan ja verrataan tilannetta karttaan. Aivan samalla tavalla kuin suunnistuksessa muutenkin.

        Kun maamerkit ovat näkyvissä, eivät aika- ja nopeuslaskut ole tarpeen.


      • Anonyymi

        No pitäähän sitä joku haju olla millä vesialueella ollaan ja sitten vaan etsitään maamerkkejä, tarvittaessa noustaan maihin. Ei sellaista tilannetta, ettei ole sinnepäinkään hajua missä ollaan, voi syntyäkään ellei ole sokkona ilman kokonaiskuvaa seurattu plotterin viivaa kunnes se tilttasi.


      • Anonyymi

        Minä olen mennyt maihin ja paikallisen kalastajan juttusille. Lyödään kossupullo pöytään ja aletaan tyhjentämään. Kyllä siinä jutustellessa tulee karit selväksi. Juodaan lopuksi vähän piimää, jotta ajatus selkiää ja ajetaan ohjeiden mukaan. Tässä mitään plotteria tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pitäähän sitä joku haju olla millä vesialueella ollaan ja sitten vaan etsitään maamerkkejä, tarvittaessa noustaan maihin. Ei sellaista tilannetta, ettei ole sinnepäinkään hajua missä ollaan, voi syntyäkään ellei ole sokkona ilman kokonaiskuvaa seurattu plotterin viivaa kunnes se tilttasi.

        Kuinka usein plotteri tilttaa?


      • Anonyymi

        Miten luulet veneiden selvinneen ennen mullistavaa elektronisiakarttoja merellä?

        Ihan hyvin ja karilleajoja ei olut enenpää, kuin nytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten luulet veneiden selvinneen ennen mullistavaa elektronisiakarttoja merellä?

        Ihan hyvin ja karilleajoja ei olut enenpää, kuin nytkään.

        Meri on täynnä hylkyjä ilman plotteria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meri on täynnä hylkyjä ilman plotteria.

        Voi voi pojua...nuo hylyt ovat aikakaudelta ilman karttoja, venäjä aloitti kartoittaa vesialueitamme ja niitä on sitten kartoitettu ja piirretty näihin päiviin saakka.

        Paperikarttojen tiedot antavat tiedot myös kaikkiin sähköisiinkarttoihin merkistä riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka usein plotteri tilttaa?

        Vähintään kerran kesässä tavalla tai toisella. Hukkaa satelliitit tai antaa väärän paikkatiedon (sitä ei välttämättä huomaa, ellei ole verrokkilaitetta tai tutut vedet).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meri on täynnä hylkyjä ilman plotteria.

        Näkyy sinne edelleen plotterillakin varustettuja mahtuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi pojua...nuo hylyt ovat aikakaudelta ilman karttoja, venäjä aloitti kartoittaa vesialueitamme ja niitä on sitten kartoitettu ja piirretty näihin päiviin saakka.

        Paperikarttojen tiedot antavat tiedot myös kaikkiin sähköisiinkarttoihin merkistä riippumatta.

        Kyllä se on päinvastoin nykyään. Paperikarttojen päivitykset tulee digiaineistosta ja samaa aineistoa käytetään plotterikarttoihin. Ei kukaan enää niitä paperikarttoja skannaile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähintään kerran kesässä tavalla tai toisella. Hukkaa satelliitit tai antaa väärän paikkatiedon (sitä ei välttämättä huomaa, ellei ole verrokkilaitetta tai tutut vedet).

        Huh huh!
        Itsekö asensit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh huh!
        Itsekö asensit?

        Muutaman kyllä, en kaikkia.


    • Anonyymi

      Plotteri on menneisyyttä. Nykynavigaattori navigoi kännykällä (iPhone) tai täppärillä (iPad). Korkeampi laskentateho tuottaa tarkemmat paikkatiedot.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan!

        Ja sekoilee tab ja kännyköidenkin karttaohjelmat aina välillä, onneksi lyhyitä aikoja kerrallaan, mutta ikävästi kyllä...


    • Anonyymi

      Hoh hojakka sanoi diginativi

      • Anonyymi

        Mees pentu aikaisemmin nukkumaan niin ei väsytä keskellä päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mees pentu aikaisemmin nukkumaan niin ei väsytä keskellä päivää.

        Joo, kiitos vinkistä.

        Miksiköhän karttaplotteridsa pitää aluksi kuitata, että on tajunta vastaanottanut valmistajan viestin, että plotteri on vaan apu johon ei pidä luottaa...

        Raymarinissa, en tiedä onko itse vempele vai kartta, kun tuon kuittauksen haluvaa.

        Nyt nukkumaan


        Diginatiivi veneilijä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kiitos vinkistä.

        Miksiköhän karttaplotteridsa pitää aluksi kuitata, että on tajunta vastaanottanut valmistajan viestin, että plotteri on vaan apu johon ei pidä luottaa...

        Raymarinissa, en tiedä onko itse vempele vai kartta, kun tuon kuittauksen haluvaa.

        Nyt nukkumaan


        Diginatiivi veneilijä

        Se johtuu siitä, ettei plotterin valmistaja halua joutua vastuuseen, jos vaikka gps-signaali loppuu tai kartassa on virhe.


    • Anonyymi

      Ei plotteri ole mikään turvallisuusväline vaan navigointiväline. Siinä kyllä hyvä. Paperikarttaa ei ole juuri tullut otettua esiin viime vuosina. Onnistuu toki navigointi yhä silläkin, mutta tottakai gps-pohjainen navigointi on monta kertaluokkaa tarkempaa.

      Edelleen jotkut jaksavat vaahdota siitä miten plotteri voi mennä pimeäksi. No voihan se, mutta mitä sitten? Tyypillisesti veneessä on varalaitteita vähintään yhtä monta kuin ihmisiä kyydissä, koska kaikkien kännykät ovat täysin päteviä navigointilaitteita. Ja ne paperikartatkin ovat lähes kaikilla mukana. Voi ne ottaa käyttöön sitten jos tarve tulee.

      Plotterin käyttö ei tietenkään ole poissulkeva vaihtoehto maisemanavigoinnille, vaan väkisinkin jatkuvasti myös vertaat katseellasi sitä plotterin näyttämää karttaa ja ympärillä näkyvää maisemaa merimerkkeineen ym.

      • Anonyymi

        Itse ajan paperikartalla ja plotteri varmistaa. Plotterissa on se huono puoli, että sen kanssa tulee helposti lähdettyä olosuhteisiin, joita ei hallitse. Mainiesemiasi kännyköitä en laskisi navigoitivälineiksi, sillä ne vaativat tukiasemakentän. Harvalla on kartat ajettuna kännyn muistiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajan paperikartalla ja plotteri varmistaa. Plotterissa on se huono puoli, että sen kanssa tulee helposti lähdettyä olosuhteisiin, joita ei hallitse. Mainiesemiasi kännyköitä en laskisi navigoitivälineiksi, sillä ne vaativat tukiasemakentän. Harvalla on kartat ajettuna kännyn muistiin.

        Kannattaa perehtyä kännyköihin. Niissä on kaikissa GPS, joka näyttää paikan muutaman metrin tarkkuudella.

        Sitten voikin katsoa paperikarttaa.

        Jos on oikein näppärä, menee lähemmäs rannikkoa ja lataa navigointisoftan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajan paperikartalla ja plotteri varmistaa. Plotterissa on se huono puoli, että sen kanssa tulee helposti lähdettyä olosuhteisiin, joita ei hallitse. Mainiesemiasi kännyköitä en laskisi navigoitivälineiksi, sillä ne vaativat tukiasemakentän. Harvalla on kartat ajettuna kännyn muistiin.

        Omassani toki on kartat ladattuna. Vierailla välttämättä ei, mutta paikkatiedon niistä toki saa silti, jolloin toimii yhdessä paperikartan kanssa. Enimmäkseen tulee kyllä liikuttua kännykkäverkon ulottuvissa tai sitten avomerellä, jossa riittävä navigointitarkkuus saavutetaan kompassillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassani toki on kartat ladattuna. Vierailla välttämättä ei, mutta paikkatiedon niistä toki saa silti, jolloin toimii yhdessä paperikartan kanssa. Enimmäkseen tulee kyllä liikuttua kännykkäverkon ulottuvissa tai sitten avomerellä, jossa riittävä navigointitarkkuus saavutetaan kompassillakin.

        Moniko osaa siirtää gps paikkatiedon paperikartalle? Uskallan väittää, ettei juuri kukaan, joka ajaa gepsillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko osaa siirtää gps paikkatiedon paperikartalle? Uskallan väittää, ettei juuri kukaan, joka ajaa gepsillä.

        Uskallan väittää, että olet väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa perehtyä kännyköihin. Niissä on kaikissa GPS, joka näyttää paikan muutaman metrin tarkkuudella.

        Sitten voikin katsoa paperikarttaa.

        Jos on oikein näppärä, menee lähemmäs rannikkoa ja lataa navigointisoftan.

        97% ihmisistä ei osaa saada kännykästä koordinaatteja.


    • Anonyymi

      Plotteri ei ole turvaväline. Sitä käytetään paikantamiseen ja suunnistamiseen.

      • Anonyymi

        Siksi kartta ja kompassikaan eivät ole turvavälineitä.


      • Anonyymi

        Aamen. Paikantaminen ja suunnistaminen ei lisää turvallisuutta, eli jos lähtee huviveneilemään ilman tiettyä määränpäätä, voi turvallisesti ajella ihan randomina ja katsoo sitten paluureitin vaikka plotterista jos haluaa säädyllisessä ajassa löytää kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen. Paikantaminen ja suunnistaminen ei lisää turvallisuutta, eli jos lähtee huviveneilemään ilman tiettyä määränpäätä, voi turvallisesti ajella ihan randomina ja katsoo sitten paluureitin vaikka plotterista jos haluaa säädyllisessä ajassa löytää kotiin.

        Eli voi huoletta mennä minne vaan ilman karttaa ja kun on aika palata, katsoo kartasta minkä kiven päällä on jumissa 😆


    • Anonyymi

      Typerää länkytystä siitä onko sama kuva erilainen paperilla ja ruudulla 😁

      • Anonyymi

        Harvemmin sitä samaa kuvaa molempiin saa, ellei itse printtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin sitä samaa kuvaa molempiin saa, ellei itse printtaa.

        Jep. Tosi oleellista ovatko juuri samat värit ym...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin sitä samaa kuvaa molempiin saa, ellei itse printtaa.

        Siihenkö sitten tartuit 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihenkö sitten tartuit 🤣

        No sitä typerää länkytystä joku peräänkuulutti.


    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja on aiinä mielessä oikeassa, että kaikkia laitteita on syytä opetella käyttämään kunnolla sekä teoriassa että käytännössä hyvän näkyvyyden vallitessa, ennen kuin niihin voi luottaa vaativammissa olosuhteissa.

      Plotteri, gps (tai yleisnimityksenä satelliittipaikannin) sähköisellä merikartalla on ehdottomasti hyödyllinen, ja oikein käytettynä lisää turvallisuutta. Mikään elektroninen laite ei kuitenkaan ole täysin luotettava. Toimintahäiriö voi olla myös itse satelliittisignaalissa, joko teknisen vian tai tahallisen häirinnän vuoksi. Laitteiden lukumäärä tai paristovarmennus ei tähän auta.

      Tästä syystä ainakin perusnavigointi paperisen kartan avulla on syytä hallita ja sitä on syytä myös harjoitella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että vain viralliset laivuri- tai kipparikurssit suorittanut voisi olla turvallinen veneilijä. Taidot voi hankkia monella eri tavalla, myös itsenäisesti.

      Myöskään kompassin käyttöä ei tule väheksyä. Plotterin suuntanäytössä on aina jonkin verran viivettä, koska harvemmissa veneissä on plotteriin yhdistetty erillistä suunta-anturia. Siksi varsinkin karikkoisilla, kapeilla reiteillä pimeässä kompassin käytön hallinta on hyödyllistä.

      Elektronisista apuvälineistä tutka on ainoa, joka on riippumaton ulkopuolisista järjestelmistä, ja sen avulla voi navigoida myös pimeässä tai huonolla näkyvyydellä. Plotterihan kertoo vain sen, missä olemme karttapohjaan nähden, mutta ei sitä, onko törmäyskurssilla toisia veneitä tai muita esteitä. Tutkan käyttö vaatii kuitenkin harjoittelua, ja tutkat ovat niin hinnakkaita, ettei sellaista tule hankittua ellei ole tarkoitus varta vasten liikkua vesillä säännöllisesti yöaikaan.

      Paras tapa navigoida on paperikartan ja elektronisten menetelmien yhdistelmä. Tällä tavalla navigoija tai ruorimies on joka hetki selvillä siitä, missä ollaan paperikartalla, vaikka käytetäänkin apuna elektroniikkaa.

      • Anonyymi

        "Mikään elektroninen laite ei kuitenkaan ole täysin luotettava."
        Ei olekaan. Mutta moninkerroin luotettavampi kuin paperikarttanavigointi. Siinä kun on inhimillisen virheen todennäköisyys varsin suuri.

        Paperikartan ei tarvitse olla esillä. Plotterissahan näkyy kartta koko ajan, joten tiedetään kyllä missä ollaan. Vasta kun plotteri pimenee, tulee tarve kaivaa paperia esiin, olettaen ettei varalaitteita ole matkassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikään elektroninen laite ei kuitenkaan ole täysin luotettava."
        Ei olekaan. Mutta moninkerroin luotettavampi kuin paperikarttanavigointi. Siinä kun on inhimillisen virheen todennäköisyys varsin suuri.

        Paperikartan ei tarvitse olla esillä. Plotterissahan näkyy kartta koko ajan, joten tiedetään kyllä missä ollaan. Vasta kun plotteri pimenee, tulee tarve kaivaa paperia esiin, olettaen ettei varalaitteita ole matkassa.

        Paperikartan ei todellakaan tarvitse olla esillä siinä vaiheessa kun kiville rysäytetään.


      • Anonyymi

        Olen kanssasi eri linjoilla. Kaikilla kartoilla verrataan näkymää kartan merkkeihin ei paperikartta ole poikkeus.

        Plotterilla huomaa hyvin nopeasti, jos maisema ei vastaa karttaa. Ajatus siitä, että joku ajsisi vain viivaa pitkin, on niiltä, jotka eivät käytä plotteria. Satua siis.

        Sen sijaan on niitä, jotka liikkuvat väylän keskiviivaa, mutta se ei johdu kartasta tai navigointivälineestä. Jotkut vain tekevät niin.


    • Anonyymi

      Käytännössä osaamattomuus paperikartan kanssa osoittaa välinpitämättömyyttä navigointiin, mikä tulee sitten esille jossain muussakin. Esim. ei osata pimeällä tulkita loistojen ja viittojen valomerkkejä oikein., tulkitaan plotterin karttapohjasta poikkeavat uudet viitoitukset väärin jne. Riskitasot kasvavat.

      • Anonyymi

        Samaa osoittaa tietenkin myös se, ettei osaa käyttää plotteria oikein. Sekään ei ole itsestäänselvyys, jos käyttää vain peperikarttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa osoittaa tietenkin myös se, ettei osaa käyttää plotteria oikein. Sekään ei ole itsestäänselvyys, jos käyttää vain peperikarttaa.

        Tottakai jokainen, joka osaa karttaa lukea, ymmärtää plotterissa näkemänsä. Toisin päin ei välttämättä niin ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai jokainen, joka osaa karttaa lukea, ymmärtää plotterissa näkemänsä. Toisin päin ei välttämättä niin ole.

        Juuri näin. Plotterin kanssa voi veneillä ymmärtämättä karttamerkinnöistä juuri mitään, mutta paperikartan kanssa ei. Ja kun ne karttamerkinnät ymmärtää, ymmärtää plotterinkin näytön, koska siinähän on hyvin samankaltaiset merkinnät.


    • Anonyymi

      Minulla on kotona vanha HP:n plotteri. Sillä on mukava tulostaa paperille karttoja ja muuta merenkulun kannalta ehdottoman tärkeää.

      • Anonyymi

        Ja sinä et ymmärrä, että sama sana voi tarkoittaa kahta asiaa. voi voi 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä et ymmärrä, että sama sana voi tarkoittaa kahta asiaa. voi voi 😁

        Hörhöpelle ei plottereista näköjään mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hörhöpelle ei plottereista näköjään mitään ymmärrä.

        Ei tunnu ymmärtävän.
        HP:n plotterin muistan kyllä minäkin. Se piirsi viivoja ja pisteitä yussilla ja vaihtoi väriäkin välillä.
        Hieno peli, muttei ihan tätä päivää.

        Navihointiplotterin nimi on samaa alkuperää eri graafisen kuvaajan piirtämistä. Plot ei siinä viittaa karttapohjaan vaan veneen kulkemaan reittiin koordinaatistossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tunnu ymmärtävän.
        HP:n plotterin muistan kyllä minäkin. Se piirsi viivoja ja pisteitä yussilla ja vaihtoi väriäkin välillä.
        Hieno peli, muttei ihan tätä päivää.

        Navihointiplotterin nimi on samaa alkuperää eri graafisen kuvaajan piirtämistä. Plot ei siinä viittaa karttapohjaan vaan veneen kulkemaan reittiin koordinaatistossa.

        Juuri näin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tunnu ymmärtävän.
        HP:n plotterin muistan kyllä minäkin. Se piirsi viivoja ja pisteitä yussilla ja vaihtoi väriäkin välillä.
        Hieno peli, muttei ihan tätä päivää.

        Navihointiplotterin nimi on samaa alkuperää eri graafisen kuvaajan piirtämistä. Plot ei siinä viittaa karttapohjaan vaan veneen kulkemaan reittiin koordinaatistossa.

        Plotteri on useissa kaikuluotaimissakin nykyään, mutta hörhöpellet ei tiedä edes sitä mikä on kaikuluotain kun pitää tuijottaa omaa plotteria vaikka ei mitään ymmärtäisikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plotteri on useissa kaikuluotaimissakin nykyään, mutta hörhöpellet ei tiedä edes sitä mikä on kaikuluotain kun pitää tuijottaa omaa plotteria vaikka ei mitään ymmärtäisikään.

        En ole koskaan tavannut ihmistä, joka ei tiedä, mikä kaikuluotain on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plotteri on useissa kaikuluotaimissakin nykyään, mutta hörhöpellet ei tiedä edes sitä mikä on kaikuluotain kun pitää tuijottaa omaa plotteria vaikka ei mitään ymmärtäisikään.

        Minun kaikuluotaimessani ei ole mitään väriä vaihtavia kyniä.


    • Anonyymi

      Vaan osaapa olla taas typerää keskustelu koko ketju. Hyvästi

    • Anonyymi

      Eiköhän se tärkein "turvaväline" ole osaava kippari.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe