Muistakaa ei ole olemassa yhtäkään autoa tai testeriä joka kertoo skannauksen jälkeen siinä näytöllä että tämä on vika ja tämä sen aiheuttaa!
Itseäni nauttaa kun joku hokee " lue VCDS:llä vikakoodit tai käytä merkkihuollossa. Sitten teksin peruulla ilman oikeaa vianetsintää ja todennusta vaihtetaan osia turhaa. Mahdollisesti 1000-1500eur turha lasku
Vikoja ja häiriöitä ei voi todentaa testerin skannauksella, ne viat voi todentaa vain tekemällä oikeaa vianetsintää ja testausta johon kykenee murto osa. Siksi korjaamoiden ja automerkkien huolto täysin arpapeliä
" ei voida luvata tulevan kuntoon jne" tälläistä voi ne kertoa joilla ei ole ollenkaan perusasiat kunnossa jotka tekevät vain skannauksen ja lukevat tekstejä.
En koskaan itse vaihda yhtään osaa automerkin testerin tai VCDS:n skannauksen jälkeen koska ne eivät kerro mikä on vika ja mitä häriön aiheuttaa.
Muistakaa, mikään ohjelmisto, testeri ei kerro mikä on vikana, ei ole olemassa "vikakoodia"
11
206
Vastaukset
- Anonyymi
Entäs jos asiakkaalta kysytään.
Vikamuisti sanoi XXX, joten vaihdetaanko osa Y
Hinta työ 80€ ja osa 126€
Tai, että vikamuisti sanoi XXX, joten aletaanko tutkimaan.
Tuntiveloitus 120€/, siis 2€/min...
Jonka päälle tulee sitten se 80€ 126€
Kuinka moni omalla rahalla maksava valitsee jälkimmäisen vaihtoehdon...?
Merkkiliikkeen osumatarkkuutta parantaa kummasti huoltotekninen käsikirja, jossa on iso osa aiemmin etsittyjä vikoja, siis ympäri maailmaa, ei vain suomessa.
Kun löytyy vikakoodi, niin sitä verrataan HTK:n tietokantaa ja kas kummaa, usein sieltä löytyy tietoa, että tämän vikakoodin aiheuttama häiriö korjataan osalla Y.- Anonyymi
Tarkoittanet TSB:tä, Technical Service Bulletin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_Service_Bulletin
- Anonyymi
Kyllä se nyt kuitenkin jonkin verran tarkentaa tietoa, kun koodinlukija kertoo vaikka että "kolmospytyssä sytytyshäiriöitä". Ei se ihan suoraan sano, mikä ne häiriöt aiheuttaa, mutta parempi tieto kuitenkin kuin auton oma moottorivalo. Toki sitten pitää korjaajalla olla jokin ymmärrys, mikä voisi kyseisen vian aiheuttaa ja miten vikaa voisi paikallistaa tarkemmin.
- Anonyymi
Esim. seos liian laiha vikakoodi, olisi vaihdatettu summassa varmaan kaikki osat happitunnistimesta lähtien, ja asiakkaan rahaa poltettu savuna ilmaan satoja, ellei tuhansia euroja, auton arvon ollessa ehkä enintään 2000e.
Kuitenkin juurisyynä saattaa olla ihan vaan imuilmavuoto ilmamäärämittarin jälkeen, mittaamatonta ilmaa pääsee moottoriin, ja seokset menee sekaisin. Vika saattaa löytyä jos ruiskii vaikka jarrukliineriä moottorin käydessä epäilyksenalaisiin tiivistepintoihin vaikka imusarjassa, jos moottorin käyntinopeus kohoaa, siinä on vuoto.
Youtubessa on päteviä autonasentajia jotka tekevät videoita vikadiagnooseista ja kehoittavat välttämään juurikin tällaisen kyseenalaisen suomalaisen tavan summassa uusia osia ja toivoa että auto tulee kuntoon. Useinkaan se ei tule ja kukaan ei korvaa turhaan vaihdettuja osia.
Se on melkein sama jos autoon tulee vika niin laittaa kiertoon, sitä ei nykysuomessa kohtuullisilla kustannuksilla kuntoon saa ainakaan yksityishenkilö, joutuu vaan korjaamojen vedätettäväksi ja kynittäväksi, rahaa menee mutta auto sen sijaan ei tule kuntoon. - Anonyymi
Niin.
Kun asiakkaalta kysytään, että vaihdetaanko osa vai tutkitanko vika, niin...- Anonyymi
Minusta osa pitää todistaa jollain lailla vialliseksi ennenkuin sen voi tuomita vaihdettavaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta osa pitää todistaa jollain lailla vialliseksi ennenkuin sen voi tuomita vaihdettavaksi.
Kyllä ja asiakas maksaa sen vian tutkimisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja asiakas maksaa sen vian tutkimisen.
Voiko antaa korjaamolle määräyksen, että vikadiagnoosin tekemiseen käytetään vaikka 2 tuntia ja jos vika ei löydy, sitten keskeytetään?
- Anonyymi
Aina on mahdollista, että testauslaite itse on epäkunnossa ja antaa vääriä tuloksia. Siinäpä sitten jahdataan turhaan vikaa, jota ei ole olemassakaan!
- Anonyymi
Se todellinen vianetsintä on välillä aikaa vievää ja kallista. Jää siis usein tekemättä. Ostin pari vuotta sitten halvalla auton joka sammuili salaperäisesti eikä lähtenyt enää käyntiin. Korjamolla saivat aina kuntoon joksikin aikaa. Pitkä oli lista arvaamalla vaihdetuista osista. Jotkut jopa kahteen kertaan.
Löysin lopulta vian johtosarjasta. Polttoainepumpun releen liitin oli löystynyt. Erotttui selkeästi jo kuumentuneesta johdosta jonka eriste oli tummunut usean sentin matkalta. Vian etsintään aikaa meni sen verran että korjaamotyönä olisi ollut enemmän kuin auton arvo. Uusi liitin maksoi parikymmentä senttiä (ei Abiko).- Anonyymi
Monesti saattaa kaikesta hienosta tietokonepaskasta huolimatta vian juurisyy olla ihan perinteinen johdin tai liitinvika. Varmasti säästää paljon jos pystyy yhtään itse katselemaan tällaiset, edelleen yksinkertaiset perusasiat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En usko et meistä tulee jotain
Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel102910- 1152155
Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"
Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei431574- 2601398
- 711033
Olen J-mies
Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.47911Ei sitten, ei olla enää
Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na77890- 55884
- 44795
Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä
Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to93736