Vanne jumissa

Anonyymi-ap

Talvirenksitten vaihto oli taas yhtä työtä ja tuskaa. Kaikki pultit irti, mutta vanne ei lähde pois. Lekalla lähti mutta piti lyödä tosi lujaa. Tietty lankunpätkä välissä. Jossain oli ohje että Yritä täristää vannetta pulttipyssyllä. Mitäs tämä täristäminen tapahtuu???

38

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      vanteen tulee kiristää päätä. jätä nyt sosialisti se renkaanvaihto jollekkin joka sen osaa. tapat reppanu vielä jonkun

      • Anonyymi

        Mitä sosialismi tähän kuuluu, porvari?


      • Anonyymi

        Kirjoitustaito olisi sinulle eduksi.


      • Anonyymi

        Renkaat on vaihdettu. Etkö osaa lukea?????


      • Anonyymi

        Ei kaikki ole yhtä hölmöjä,kuin sinä.


    • Anonyymi

      Kannattaa puhdistaa vanne ja pyörän napa hyvin niiltä kodin mistä ne ottaa kiinnitoisiinsa ja varsinkin se keskireikä ja napa. Kunnolla jollain metalliharjalla ja sitten ohut silpaisu jotain sopivaa tahnaa väliin, niin seuraava kerta on helpompi.

    • Anonyymi

      Laita nyt CRC:tä väliin.

    • Anonyymi

      Pultit löysälle ja kovaa ajoa. Yleensä 100 metriä riittää.

      • Anonyymi

        Joojoojooo. Kiitti vastauksista. Renkaat on vaihdettu. Kysyin(vastaisuuden varalle) että miten tuo vanteen täristäminen pulttipyssyllä olisi tapahtunut ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joojoojooo. Kiitti vastauksista. Renkaat on vaihdettu. Kysyin(vastaisuuden varalle) että miten tuo vanteen täristäminen pulttipyssyllä olisi tapahtunut ???

        Eikö kuitenkin kannattaisi korjata itse ongelma?
        Vanteen keskireikä on hiukan liian pieni ja siksi hirttää kiinni pyörän napaan.
        Jos ei muuta välinettä ole, lainaa joltakin porakone ja osta siihen muutaman euron läpylaikka sellaista kokoa että se mahtuu vanteen keskireikään. Sitten vähän hiot reikää isommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kuitenkin kannattaisi korjata itse ongelma?
        Vanteen keskireikä on hiukan liian pieni ja siksi hirttää kiinni pyörän napaan.
        Jos ei muuta välinettä ole, lainaa joltakin porakone ja osta siihen muutaman euron läpylaikka sellaista kokoa että se mahtuu vanteen keskireikään. Sitten vähän hiot reikää isommaksi.

        Tuohan oli mitä typerin neuvo. Ei se reikä ole liian tiukka, mutta auton alla ollessaan vanne ja napa hapettuu kiinni toisiinsa ja siksi jokin jäykkä tahna joka on tarkoitettu juuri tuollaiseen käyttöön estää kiinni hapettumisen.
        esim:
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Ceramic-Paste-Keraaminen-tahna-100-g


    • Anonyymi

      Lankunpätkällä huitaisen renkaaseen sisäpuolelta niin helposti lähtee.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.

        Okei. Kiitos vastauksista. Hankin ko pastan kun vaihdan keväällä kesärenkaat. Ja porakoneella en ala reikiä isontelemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Kiitos vastauksista. Hankin ko pastan kun vaihdan keväällä kesärenkaat. Ja porakoneella en ala reikiä isontelemaan

        Kannattaa toki tutkia onko siinä vanteen keskiosassa kolhuja jotka olisi hyvä hioa tasaiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.

        Vai että vanne hölskyy, jos keskireikä ei tiukka vaikka kartiomuttereilla kiinni. Enpä ole huomannut. Se heppoinen muovinen soviterengasko on asian pelastus. Metalli muovi rauta. Mikä pettää jos vanne kerran voi hölskyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.

        Aika monissa autoissa pultit keskittävät vanteen , keskireijän ollessa väljä . Kaikki nuo " valtavat voimat " välittyvät pulttien kautta . Jos auton vanne on 5 pultilla kiinni ja pulttikoko on 12 mm , niin teoreettinen pulttien katkeamiseen tarvittava voima on n. 35 tonnia / rengas . Se siitä .


    • Anonyymi

      Niin se vanteen keskiöreikä voidellaan. Sillä ei ole mitään tekemistä kitkan kanssa. Sitä tasopintaa ei voidella mitä vasten vanne puristuu.
      Voi pyhä yksinkertaisuus. Mistä näitä tolloja aina riittää.

      • Anonyymi

        Mulla vielä renkaanvaihto edessä ja sama ongelma ollut joka kerta. Auttaako jos kuumentaa esim hiustenkuivaajalla vai onko liian pienet lämmöt ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla vielä renkaanvaihto edessä ja sama ongelma ollut joka kerta. Auttaako jos kuumentaa esim hiustenkuivaajalla vai onko liian pienet lämmöt ???

        Eikö se ole helpointa lyödä vasaralla johonkin hyvään kohtaan keskivannetta niin pitäisi irrota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole helpointa lyödä vasaralla johonkin hyvään kohtaan keskivannetta niin pitäisi irrota

        Niin teenkin mutta ei yleensä tahdo voimat riittää. Hirvittävää takomista ja viimeksi piti pyytää voimamies apuun ja ei irronnut silläkään helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin teenkin mutta ei yleensä tahdo voimat riittää. Hirvittävää takomista ja viimeksi piti pyytää voimamies apuun ja ei irronnut silläkään helposti.

        Kertokaa jos joku tietää, että onko mitään hyötyä lämmittää hiustenkuivaajalla???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa jos joku tietää, että onko mitään hyötyä lämmittää hiustenkuivaajalla???

        Sellaista "jääkylmäävää" sprayta on kyllä josko se auttaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista "jääkylmäävää" sprayta on kyllä josko se auttaisi

        Ei taida auttaa kylmät kun kyse on vanteen keskireiän jumittamisesta.


    • Anonyymi

      Painavalla vasaralla tai potkaisemalla renkaan sivuun ei ikinä vanteeseen ja kyllä lähtee.

      • Anonyymi

        Miksi ei vanteeseen?


      • Anonyymi

        Ei ainakaan vanteen reunaan kannata lyödä se keskisempi osa ei ole niin kriittinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan vanteen reunaan kannata lyödä se keskisempi osa ei ole niin kriittinen

        lankun pätkä väliin ja kunnolla lekaa, voi olla vannetta vasten kun on lankku välissä, harvoin pelkkää rengasta paukuttamalla irtoo jos on oikein tiukassa, rengas kun joustaa ja pehmentää iskun.


      • Anonyymi

        Ei aina potkiminen riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei vanteeseen?

        Tulee ikävä lommo...


    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, ettei tarvikevanne ole sopiva vaan tarvii sovituskappaleen väliin.

      • Anonyymi

        Liittyykö asiaan ,iten?


    • Anonyymi

      Minulla on isohko kumivasara, äsken vaihdoin renkaat ja muutama kerta iskua vanteen reunoihin, niin irtoaa. Kätevä myös laittaa pölykapseleita, ne kestää kumivasaraa hyvin

      • Anonyymi

        Joskun tuo riittää, mutta ei aina ja pelkällä kumivasarallakin voi saada vanteen reunan lommolle jos lyö huolimattomasti. Eikö nuo kapselit mene paikoilleen ihan kämmenellä lyömällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskun tuo riittää, mutta ei aina ja pelkällä kumivasarallakin voi saada vanteen reunan lommolle jos lyö huolimattomasti. Eikö nuo kapselit mene paikoilleen ihan kämmenellä lyömällä?

        Ja kunnolla kun takoo niin voi pyöränlaakerikin ottaa itseensä.

        Miksei niitä pultteja/muttereita voi kääntää kierroksen löysälle ja ajaa sillä autolla pienen matkan mutkitellen. Lähtee vanne ihan varmasti irti tuon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kunnolla kun takoo niin voi pyöränlaakerikin ottaa itseensä.

        Miksei niitä pultteja/muttereita voi kääntää kierroksen löysälle ja ajaa sillä autolla pienen matkan mutkitellen. Lähtee vanne ihan varmasti irti tuon jälkeen.

        Tulipa kerran eteen tapaus ettei tuokaan auttanut, vaan piti hakata pienellä lekalla renkaan takapuolelta ja tietenkin kakkosnelosen pätkä välissä ja sillä irtosi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe