Vanne jumissa

Anonyymi-ap

Talvirenksitten vaihto oli taas yhtä työtä ja tuskaa. Kaikki pultit irti, mutta vanne ei lähde pois. Lekalla lähti mutta piti lyödä tosi lujaa. Tietty lankunpätkä välissä. Jossain oli ohje että Yritä täristää vannetta pulttipyssyllä. Mitäs tämä täristäminen tapahtuu???

38

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      vanteen tulee kiristää päätä. jätä nyt sosialisti se renkaanvaihto jollekkin joka sen osaa. tapat reppanu vielä jonkun

      • Anonyymi

        Mitä sosialismi tähän kuuluu, porvari?


      • Anonyymi

        Kirjoitustaito olisi sinulle eduksi.


      • Anonyymi

        Renkaat on vaihdettu. Etkö osaa lukea?????


      • Anonyymi

        Ei kaikki ole yhtä hölmöjä,kuin sinä.


    • Anonyymi

      Kannattaa puhdistaa vanne ja pyörän napa hyvin niiltä kodin mistä ne ottaa kiinnitoisiinsa ja varsinkin se keskireikä ja napa. Kunnolla jollain metalliharjalla ja sitten ohut silpaisu jotain sopivaa tahnaa väliin, niin seuraava kerta on helpompi.

    • Anonyymi

      Laita nyt CRC:tä väliin.

    • Anonyymi

      Pultit löysälle ja kovaa ajoa. Yleensä 100 metriä riittää.

      • Anonyymi

        Joojoojooo. Kiitti vastauksista. Renkaat on vaihdettu. Kysyin(vastaisuuden varalle) että miten tuo vanteen täristäminen pulttipyssyllä olisi tapahtunut ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joojoojooo. Kiitti vastauksista. Renkaat on vaihdettu. Kysyin(vastaisuuden varalle) että miten tuo vanteen täristäminen pulttipyssyllä olisi tapahtunut ???

        Eikö kuitenkin kannattaisi korjata itse ongelma?
        Vanteen keskireikä on hiukan liian pieni ja siksi hirttää kiinni pyörän napaan.
        Jos ei muuta välinettä ole, lainaa joltakin porakone ja osta siihen muutaman euron läpylaikka sellaista kokoa että se mahtuu vanteen keskireikään. Sitten vähän hiot reikää isommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kuitenkin kannattaisi korjata itse ongelma?
        Vanteen keskireikä on hiukan liian pieni ja siksi hirttää kiinni pyörän napaan.
        Jos ei muuta välinettä ole, lainaa joltakin porakone ja osta siihen muutaman euron läpylaikka sellaista kokoa että se mahtuu vanteen keskireikään. Sitten vähän hiot reikää isommaksi.

        Tuohan oli mitä typerin neuvo. Ei se reikä ole liian tiukka, mutta auton alla ollessaan vanne ja napa hapettuu kiinni toisiinsa ja siksi jokin jäykkä tahna joka on tarkoitettu juuri tuollaiseen käyttöön estää kiinni hapettumisen.
        esim:
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Ceramic-Paste-Keraaminen-tahna-100-g


    • Anonyymi

      Lankunpätkällä huitaisen renkaaseen sisäpuolelta niin helposti lähtee.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.

        Okei. Kiitos vastauksista. Hankin ko pastan kun vaihdan keväällä kesärenkaat. Ja porakoneella en ala reikiä isontelemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Kiitos vastauksista. Hankin ko pastan kun vaihdan keväällä kesärenkaat. Ja porakoneella en ala reikiä isontelemaan

        Kannattaa toki tutkia onko siinä vanteen keskiosassa kolhuja jotka olisi hyvä hioa tasaiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.

        Vai että vanne hölskyy, jos keskireikä ei tiukka vaikka kartiomuttereilla kiinni. Enpä ole huomannut. Se heppoinen muovinen soviterengasko on asian pelastus. Metalli muovi rauta. Mikä pettää jos vanne kerran voi hölskyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.

        Aika monissa autoissa pultit keskittävät vanteen , keskireijän ollessa väljä . Kaikki nuo " valtavat voimat " välittyvät pulttien kautta . Jos auton vanne on 5 pultilla kiinni ja pulttikoko on 12 mm , niin teoreettinen pulttien katkeamiseen tarvittava voima on n. 35 tonnia / rengas . Se siitä .


    • Anonyymi

      Niin se vanteen keskiöreikä voidellaan. Sillä ei ole mitään tekemistä kitkan kanssa. Sitä tasopintaa ei voidella mitä vasten vanne puristuu.
      Voi pyhä yksinkertaisuus. Mistä näitä tolloja aina riittää.

      • Anonyymi

        Mulla vielä renkaanvaihto edessä ja sama ongelma ollut joka kerta. Auttaako jos kuumentaa esim hiustenkuivaajalla vai onko liian pienet lämmöt ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla vielä renkaanvaihto edessä ja sama ongelma ollut joka kerta. Auttaako jos kuumentaa esim hiustenkuivaajalla vai onko liian pienet lämmöt ???

        Eikö se ole helpointa lyödä vasaralla johonkin hyvään kohtaan keskivannetta niin pitäisi irrota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole helpointa lyödä vasaralla johonkin hyvään kohtaan keskivannetta niin pitäisi irrota

        Niin teenkin mutta ei yleensä tahdo voimat riittää. Hirvittävää takomista ja viimeksi piti pyytää voimamies apuun ja ei irronnut silläkään helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin teenkin mutta ei yleensä tahdo voimat riittää. Hirvittävää takomista ja viimeksi piti pyytää voimamies apuun ja ei irronnut silläkään helposti.

        Kertokaa jos joku tietää, että onko mitään hyötyä lämmittää hiustenkuivaajalla???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa jos joku tietää, että onko mitään hyötyä lämmittää hiustenkuivaajalla???

        Sellaista "jääkylmäävää" sprayta on kyllä josko se auttaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista "jääkylmäävää" sprayta on kyllä josko se auttaisi

        Ei taida auttaa kylmät kun kyse on vanteen keskireiän jumittamisesta.


    • Anonyymi

      Painavalla vasaralla tai potkaisemalla renkaan sivuun ei ikinä vanteeseen ja kyllä lähtee.

      • Anonyymi

        Miksi ei vanteeseen?


      • Anonyymi

        Ei ainakaan vanteen reunaan kannata lyödä se keskisempi osa ei ole niin kriittinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan vanteen reunaan kannata lyödä se keskisempi osa ei ole niin kriittinen

        lankun pätkä väliin ja kunnolla lekaa, voi olla vannetta vasten kun on lankku välissä, harvoin pelkkää rengasta paukuttamalla irtoo jos on oikein tiukassa, rengas kun joustaa ja pehmentää iskun.


      • Anonyymi

        Ei aina potkiminen riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei vanteeseen?

        Tulee ikävä lommo...


    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, ettei tarvikevanne ole sopiva vaan tarvii sovituskappaleen väliin.

      • Anonyymi

        Liittyykö asiaan ,iten?


    • Anonyymi

      Minulla on isohko kumivasara, äsken vaihdoin renkaat ja muutama kerta iskua vanteen reunoihin, niin irtoaa. Kätevä myös laittaa pölykapseleita, ne kestää kumivasaraa hyvin

      • Anonyymi

        Joskun tuo riittää, mutta ei aina ja pelkällä kumivasarallakin voi saada vanteen reunan lommolle jos lyö huolimattomasti. Eikö nuo kapselit mene paikoilleen ihan kämmenellä lyömällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskun tuo riittää, mutta ei aina ja pelkällä kumivasarallakin voi saada vanteen reunan lommolle jos lyö huolimattomasti. Eikö nuo kapselit mene paikoilleen ihan kämmenellä lyömällä?

        Ja kunnolla kun takoo niin voi pyöränlaakerikin ottaa itseensä.

        Miksei niitä pultteja/muttereita voi kääntää kierroksen löysälle ja ajaa sillä autolla pienen matkan mutkitellen. Lähtee vanne ihan varmasti irti tuon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kunnolla kun takoo niin voi pyöränlaakerikin ottaa itseensä.

        Miksei niitä pultteja/muttereita voi kääntää kierroksen löysälle ja ajaa sillä autolla pienen matkan mutkitellen. Lähtee vanne ihan varmasti irti tuon jälkeen.

        Tulipa kerran eteen tapaus ettei tuokaan auttanut, vaan piti hakata pienellä lekalla renkaan takapuolelta ja tietenkin kakkosnelosen pätkä välissä ja sillä irtosi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe