Kuka voi tehdä piirustukset rakennuslupaa varten

NEC

Hei

Tarkoituksena on siis laajentaa vanhaa rinhamamiestaloa noin 6,5m2 ja rakentaa autotalli ja terassi. Voiko luvat hakea jälkikäteen? vai onko se lian monimutkaista ja kallista. Kyselisin että voiko esimerkiksi tavallinen insinööri tehdä tarvittavat piirustukset ja meneekö ne läpi rakennusvirastossa?

tai sitten tietääkö joku mistä voisi saada mahdollisimman halvalla piirustukset tehtyä

kiitos vastauksista etukäteen

16

14875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taskulaskin

kannattaa 6,5 m2 laajennus - ellei nyt sitten ole kyseessä kuisti.

Luvat pitää hakea etukäteen. Käy kunnan rakennusvalvonnassa selvittämässä, onko aikomasi rakentaminen mahdollista. Sieltä neuvovat myös asiassa eteenpäin.

Mahdollisimman halpoihin piirustuksiin käytetään mahdollisimman vähän aikaa ja ammattitaitoa. Piirustuksia tarvitset siihen, että rakentaminen sujuu virheettömästi ja järkevästi. Onkohan tuo nyt oikea paikka säästää?

• lupia

noin pienelle laajennukselle ja peressuautotallin voit ostaa rautakaupasta ja koota siihen teranssin eteen, joka sekään ei lupaa tarvitse.

• Jii

että lupia ei tarvitse?

• Zabadak

150 m2:n talon voi siis laajentaa 10 m2 paloissa vaikka tontin rajoille asti. Lupia ei tarvitse.
        Hommiin vaan.

• nec
        Zabadak kirjoitti:

150 m2:n talon voi siis laajentaa 10 m2 paloissa vaikka tontin rajoille asti. Lupia ei tarvitse.
        Hommiin vaan.

Onko totta että lupaa ei tarvitse näin pienelle laajennukselle? onko varma tieto?

• mutta
        nec kirjoitti:

Onko totta että lupaa ei tarvitse näin pienelle laajennukselle? onko varma tieto?

yleensä noin pieni laajennus tehdään ensin ja luvat haetaan sitten jos joku niitä tosisaan vaatii.

Tietysti jos rakennat puuporvooseen tai vanhaporiin niin kannatta ola tarkenpi lupien kanssa.

Jos haluat ihan varman tiedon niin sen saat kunnastasi, et muualta.

• nec
        mutta kirjoitti:

yleensä noin pieni laajennus tehdään ensin ja luvat haetaan sitten jos joku niitä tosisaan vaatii.

Tietysti jos rakennat puuporvooseen tai vanhaporiin niin kannatta ola tarkenpi lupien kanssa.

Jos haluat ihan varman tiedon niin sen saat kunnastasi, et muualta.

asun Helsingissä (Heikinlaakossa) mistä löytyisi kuntani tiedot?

• Ota selvää!
        nec kirjoitti:

asun Helsingissä (Heikinlaakossa) mistä löytyisi kuntani tiedot?

tarvitset rakennusluvan. Rakentamista säädellään valtavalla määrällä lakeja ja ohjeita. Lisäksi se, mitä ylipäätään saat rakentaa riippuu tonttisi kaavamääräyksistä. Kysy asiasta Helsingin Rakennusvalvontavirastolta (löytyy vaikka puhelinluettelosta) ja hanki ammattitaitoinen suunnittelija.
        Jos joku, vaikkapa naapuri häiriintyy luvattomista rakennelmistasi ja tekee asiasta ilmoituksen, niin siinähän sitten purat aikaansaannoksesi.

• rakennusvirasto

• Jaska
        Jii kirjoitti:

että lupia ei tarvitse?

No ainakin tuossa edellisessä viestissä sanotaan niin.

• ei ole stadissa
        rakennusvirasto kirjoitti:

ota yhteyttä rakennusvirastoon, täällä ohjeita
        http://www.rakvv.hel.fi/page.asp?_item_id=228

tekemistä rakennuslupahakemusten kanssa.
        Oikea osoite on rakennusvalvontavirasto.
        Siellä on mainio palvelu nimeltä neuvova rakennusmestari.

• vastaus

kuvien piirtämisen suhteen on;
      1) tee itse (jos et osaa, niin...)
      2) pyydä kaveria tekemään
      Noin pienessä kohteessa pystyy varmasti tekemään, jos vähääkään on rakennusasioiden kanssa ollut tekemisissä.
      Minä olen tehnyt itse kolmet eri rak.lupakuvat kahdessa eri paikassa. Kelvanneet ovat.

• Nec

voitko kertoa lisää miten olet tehnyt lupakuvat? onko Helsingissä kelvanneet? millä ohjelmalla teit, vai teitkö käsin? jos on mahdollista, voitko kertoa tarkasti miten teit ja mitä kaikkia kuvia tarvitsee luvan saamiseksi. kerro vaikka suoraan sähköpostilla [email protected]

• helsingissä
        Nec kirjoitti:

voitko kertoa lisää miten olet tehnyt lupakuvat? onko Helsingissä kelvanneet? millä ohjelmalla teit, vai teitkö käsin? jos on mahdollista, voitko kertoa tarkasti miten teit ja mitä kaikkia kuvia tarvitsee luvan saamiseksi. kerro vaikka suoraan sähköpostilla [email protected]

kyllä rakennulupakuvien tekijällä pitää olla vaadittu pätevyys eli vähintäin rakennusmestari.

• saunamökki
        helsingissä kirjoitti:

kyllä rakennulupakuvien tekijällä pitää olla vaadittu pätevyys eli vähintäin rakennusmestari.

päin ainakin saa piirtää itse jos on kysymys esim.saunamökistä tai muusta pienestä rakennuksesta,mutta sitten itse kesämökkiin tarvitaan viralliset paperit.jotenka vaihtelee paikkakunnittain.tarkemmat ohjeet saat vastaavalta rakennustarkastajalta vaikka soittamalla ja kertomalla mitä aioit rakentaa.tietenkin se edellyttää että osaat julkisivujen,pohjan lisäksi piirtää ymmärrettävästi myös leikkauskuvat ja rakennekuvat.onnea yritykselle.

• Zabadak
        Nec kirjoitti:

sitkeä sissi olet.
        Ylempänä on annettu selvät tiedot siitä, että itse ei kelpaa Helsingissä muut kuin ammattilaiset ja vielä selvät yhteystiedot sinne, missä neuvotaan virkatyönä verovaroilla.

Vielä vaan pitää kysellä, miten kelpaisi itse ja mitä tekisi.
        Oliskohan täällä joku, joka tulisi pitelemään sulle kynänvarresta kiinni? Jos ne kuvat sitten onnistuisivat ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      155
      7072
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2588
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      48
      1858
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1441
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1325
    6. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1129
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1127
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1093
    9. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1075
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      69
      1007
    Aihe