Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuollut jumalisuus, mitä se on?

Anonyymi-ap

Tästä olen seuroissa kuullut puhuttavan, onko kaikki muu kuin esikoislestadiolaisuus sitä? Voiko esikoislestadiolaisellakin olla kuollutta jumalisuutta?

Vaito, ei vaan voiko missään muualla kuin esikoislestadiolaisuudessa olla "asuvainen Pyhä Henki", josta paljon seuroisssa puhutaan?

62

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näethän sä tämän Raamatusta. Usko ilman töitä on kuollut. Esikoislestadiolaisilla tämä kuolleen uskon määritelmä on Jumalan sanan vastainen. Eli ne jotka eivät poraa syntejään puhujien kauloilla, eivätkä luota lapin vanhimpiin, luetaan kuollutuskoisiksi.

      Ihan tuollaista tekopyhyyttä rakentavien höpinöitä on paljon siinä liikkeessä. Kuoleman merkit on kuitenkin selkeät laajalti, eli tapakristillisyys, ilman yhteyttä maailmanlaajuiseen Kristuksen kirkkoon, huolettomuus synteihinsä hukkuvista ihmisistä, keskitytään vain rukoushuoneissa luettelemaan syntejä, eikä mennä kaduille ja kirkkoihin julistamaan Jumalan sanaa. Ikävä sanoa, mutta tämänkaltaista on usko ilman töitä.

      Armosta tässä olen itsekin pelastettu, töistä ei ole kerskaamista. Jumala antakoon kaikille tunnustaville kristityille voimaa ja viisautta etsiä sellaista keskinäistä yhteyttä, joka ilmenee kadotetuista ja epäuskoisista välittämisenä. Muista kristityistä eristäytyvä nurkkapatriotismi ei ole Jeesuksen käskyn mukaista toimintaa. ollenkaan.

      • Anonyymi

        Kirjoituksessasi oli paljon kritiikkiä esikoislestaisuutta kohtaan.

        Mutta siinä on kyllä hyvin ilmaistu käsityksesi "kuolleesta uskosta".
        Eihän se ihan samaa taida tarkoittaa kuin "kuollut jumalisuus", josta kyselin?

        Voiko siis tuo esikoislestadiolaisten opetus olla sitä itseään, eli "kuollutta jumalisuutta", jota he kuitenkin näkevät tai ainakin sanovat kokevansa ympärillään, siellä "oikealla puolella"? Vasemmallahan on "sielunvihollinen (perkele), maailma (epäuskoiset) ja oma liha (perisynnin vaikutuksen alla oleva minämme)", vai miten se menee?

        Puhuivatko tai kirjoittivatko Luther tai Laestadius tuosta oikealla olevasta vaarasta niin, että halusivat vain yhden maallisen yhdistyksen haltuun "taivaan valtakunnan avaimet"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksessasi oli paljon kritiikkiä esikoislestaisuutta kohtaan.

        Mutta siinä on kyllä hyvin ilmaistu käsityksesi "kuolleesta uskosta".
        Eihän se ihan samaa taida tarkoittaa kuin "kuollut jumalisuus", josta kyselin?

        Voiko siis tuo esikoislestadiolaisten opetus olla sitä itseään, eli "kuollutta jumalisuutta", jota he kuitenkin näkevät tai ainakin sanovat kokevansa ympärillään, siellä "oikealla puolella"? Vasemmallahan on "sielunvihollinen (perkele), maailma (epäuskoiset) ja oma liha (perisynnin vaikutuksen alla oleva minämme)", vai miten se menee?

        Puhuivatko tai kirjoittivatko Luther tai Laestadius tuosta oikealla olevasta vaarasta niin, että halusivat vain yhden maallisen yhdistyksen haltuun "taivaan valtakunnan avaimet"?

        Onko esikoislestadiolaisuus siis mielestäsi liike, joka ei tarvitse Jumalan sanaan perustuvaa kritiikkiä.

        Kerroin vain sen, mitä esikoislestadiolaisuudessa tarkoitetaan elävällä uskolla.

        Raamatussa kuollut usko on sellainen usko, joka ei johda ihmistä liikkeelle, voittamaan maailman kansoja elävään uskoon, siis kuuliaisiksi Kristukselle. Kuollutta (toimimatonta) jumalisuutta löytyy kaikista ihmisistä, minusta ja sinustakin, olemmehan me kaikki Jumalan tahdon täyttämisestä pois poikenneita. Esikoislestadiolaisuudesta löytyy myös oikeata opetusta, ja kehitys olikin ennen hajaannusta terveeseen evankeeliseen suuntaan menossa. Johto Ruotsissa säikähti ihmisille kuulumattoman asemansa menetystä kaikkitietävinä Jumalan sijaisina, veti kaikki jarrut päälle. Liikkeessä alkoi vaino evankeelisia saarnaajia vastaan. Sitä masinoi muutama sumalainen puhuja, jotka tykkäsivät itsestään aivan liikaa ja kadehtivat lahjakkaampia puhujia.

        Oikeaa evankeliumia siis kuului jo 1990 luvulla, lähetystyö käynnistyi. Oli masentavaa kun monet puhujat selittivät evankeluimin oikein, mutta lopuksi purkivat kaiken ihmisopeillaan ja ihmiskäskyillään. Evankeliumin pitää olla puhdasta,
        Yksin armosta
        Yksin uskosta
        Yksi Kristuksen tähden.

        Ihmisopit joita sotketaan osaksi evankeliumia ei kuulu kristinuskoon, eikä kaikenlaiset ihmiskäskyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko esikoislestadiolaisuus siis mielestäsi liike, joka ei tarvitse Jumalan sanaan perustuvaa kritiikkiä.

        Kerroin vain sen, mitä esikoislestadiolaisuudessa tarkoitetaan elävällä uskolla.

        Raamatussa kuollut usko on sellainen usko, joka ei johda ihmistä liikkeelle, voittamaan maailman kansoja elävään uskoon, siis kuuliaisiksi Kristukselle. Kuollutta (toimimatonta) jumalisuutta löytyy kaikista ihmisistä, minusta ja sinustakin, olemmehan me kaikki Jumalan tahdon täyttämisestä pois poikenneita. Esikoislestadiolaisuudesta löytyy myös oikeata opetusta, ja kehitys olikin ennen hajaannusta terveeseen evankeeliseen suuntaan menossa. Johto Ruotsissa säikähti ihmisille kuulumattoman asemansa menetystä kaikkitietävinä Jumalan sijaisina, veti kaikki jarrut päälle. Liikkeessä alkoi vaino evankeelisia saarnaajia vastaan. Sitä masinoi muutama sumalainen puhuja, jotka tykkäsivät itsestään aivan liikaa ja kadehtivat lahjakkaampia puhujia.

        Oikeaa evankeliumia siis kuului jo 1990 luvulla, lähetystyö käynnistyi. Oli masentavaa kun monet puhujat selittivät evankeluimin oikein, mutta lopuksi purkivat kaiken ihmisopeillaan ja ihmiskäskyillään. Evankeliumin pitää olla puhdasta,
        Yksin armosta
        Yksin uskosta
        Yksi Kristuksen tähden.

        Ihmisopit joita sotketaan osaksi evankeliumia ei kuulu kristinuskoon, eikä kaikenlaiset ihmiskäskyt.

        "Onko esikoislestadiolaisuus siis mielestäsi liike, joka ei tarvitse Jumalan sanaan perustuvaa kritiikkiä."

        Vaikka tuon virkkeessäsi lopussa ei ollut kysymysmerkkiä, oletan sen kysymykseksi ja vastaan, että mielestäni esikoislestadiolaisuus ei ole liike, joka ei tarvitse Jumalan sanaan perustuvaa kritiikkiä.

        Mielestäni se nimen omaan tarvitsisi sitä, mutta ei sitä kykene ottamaan vastaan, koska pitävät tai heidän on pidettävä itseään erehtymättöminä suhteessa liikkeen ulkopuolelta tulevaa kritiikkiä kohtaan.

        Se on toki ymmärrettävää, kun tiedämme heidän seurakuntaoppinsa, johon heidät on saatu pitkällisellä opetuksella saatu uskomaan. Kyseessähän on "aivopesun" tai ainakin "henkisen kontrollin" tunnusmerkistön mukainen toiminta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko esikoislestadiolaisuus siis mielestäsi liike, joka ei tarvitse Jumalan sanaan perustuvaa kritiikkiä.

        Kerroin vain sen, mitä esikoislestadiolaisuudessa tarkoitetaan elävällä uskolla.

        Raamatussa kuollut usko on sellainen usko, joka ei johda ihmistä liikkeelle, voittamaan maailman kansoja elävään uskoon, siis kuuliaisiksi Kristukselle. Kuollutta (toimimatonta) jumalisuutta löytyy kaikista ihmisistä, minusta ja sinustakin, olemmehan me kaikki Jumalan tahdon täyttämisestä pois poikenneita. Esikoislestadiolaisuudesta löytyy myös oikeata opetusta, ja kehitys olikin ennen hajaannusta terveeseen evankeeliseen suuntaan menossa. Johto Ruotsissa säikähti ihmisille kuulumattoman asemansa menetystä kaikkitietävinä Jumalan sijaisina, veti kaikki jarrut päälle. Liikkeessä alkoi vaino evankeelisia saarnaajia vastaan. Sitä masinoi muutama sumalainen puhuja, jotka tykkäsivät itsestään aivan liikaa ja kadehtivat lahjakkaampia puhujia.

        Oikeaa evankeliumia siis kuului jo 1990 luvulla, lähetystyö käynnistyi. Oli masentavaa kun monet puhujat selittivät evankeluimin oikein, mutta lopuksi purkivat kaiken ihmisopeillaan ja ihmiskäskyillään. Evankeliumin pitää olla puhdasta,
        Yksin armosta
        Yksin uskosta
        Yksi Kristuksen tähden.

        Ihmisopit joita sotketaan osaksi evankeliumia ei kuulu kristinuskoon, eikä kaikenlaiset ihmiskäskyt.

        "Esikoislestadiolaisuudesta löytyy myös oikeata opetusta, ja kehitys olikin ennen hajaannusta terveeseen evankeeliseen suuntaan menossa. Johto Ruotsissa säikähti ihmisille kuulumattoman asemansa menetystä kaikkitietävinä Jumalan sijaisina, veti kaikki jarrut päälle. Liikkeessä alkoi vaino evankeelisia saarnaajia vastaan. Sitä masinoi muutama sumalainen puhuja, jotka tykkäsivät itsestään aivan liikaa ja kadehtivat lahjakkaampia puhujia."

        Jos tuo on totta, voiko esikoislestadiolaisuudesta löytyä nyt vielä myös oikeaa opetusta, kuten ystävällisesti kyseistä "liikettä" kohtaan kirjoitit? Ja jos voi, niin miten sen voi erottaa väärästä opetuksesta siellä takapenkeissä istuessaan ja saarnaa kuunnellessaan tavallinen keskiverto sanankuulija?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoislestadiolaisuudesta löytyy myös oikeata opetusta, ja kehitys olikin ennen hajaannusta terveeseen evankeeliseen suuntaan menossa. Johto Ruotsissa säikähti ihmisille kuulumattoman asemansa menetystä kaikkitietävinä Jumalan sijaisina, veti kaikki jarrut päälle. Liikkeessä alkoi vaino evankeelisia saarnaajia vastaan. Sitä masinoi muutama sumalainen puhuja, jotka tykkäsivät itsestään aivan liikaa ja kadehtivat lahjakkaampia puhujia."

        Jos tuo on totta, voiko esikoislestadiolaisuudesta löytyä nyt vielä myös oikeaa opetusta, kuten ystävällisesti kyseistä "liikettä" kohtaan kirjoitit? Ja jos voi, niin miten sen voi erottaa väärästä opetuksesta siellä takapenkeissä istuessaan ja saarnaa kuunnellessaan tavallinen keskiverto sanankuulija?

        No oikean ja väärän eroittaa Pyhästä Hengestä!

        Nämä terveet evankelistat tuppasivat saarnaamaan omasta järjestä eli lihasta kun taas oikeat saarnaajat saarnaavat Pyhän Hengen ilmoituksen kautta!

        Ettei vaan kävisi niin ikävästi, että hän joka lihasta saarnaa, unohtaa lihan puuttuvaisuuden ja vajavaisuuden takia osan saarnaasta, kun on kirjoitettu että Kristillyys ei ole vain rakkautta, eikä vain totuutta, vaan totuus ja rakkaus pitää olla yhdessä!

        Mutta eivät he muista saarnata niin, koska he saarnaavat lihastansa eli järjestään ja siksi eivät muista kaikkea Jumalansanaa vaan ainoastaan osan siitä.

        Totuus ilmoittaa Jumalan vanhurskauden ja rakkaus armon Jeesuksen kautta!

        Eli Jeesus on armoväline Jumalan tykö! Mutta Jeesus ei kuitenkaan ole Jumala eli epäjumala vaan yksi on Jumala kaikkien Herra maan ja taivaan luoja ja kuningasten kuningas ja herrojen Herra!
        Ja ei ole toista hänen vertaistaan!
        Ei pidä siis tehdä kuolleesta lihasta epäjumalaa!

        Vaan tulee usko totuus sekä rakkaus että olisi Isä sekä Poika! Ja niistä lähtee Pyhä Henki joka on Kristuksen voima Isältä! Joka on myös kristityn voima!

        Siinä on heidän lankeemus että he lihaansa eli itseensä turvaavat ja niin myös farisealaiset tekevät, he uskovat Jumalaan, mutta eivät kuitenkaan noudata hänen teitään, mutta kuinka he voisivatkaan kun eivät he ole kuuliaisia hänen äänelleen vaan luottavat lihalliseen viisauteensa eli itseis voimaansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oikean ja väärän eroittaa Pyhästä Hengestä!

        Nämä terveet evankelistat tuppasivat saarnaamaan omasta järjestä eli lihasta kun taas oikeat saarnaajat saarnaavat Pyhän Hengen ilmoituksen kautta!

        Ettei vaan kävisi niin ikävästi, että hän joka lihasta saarnaa, unohtaa lihan puuttuvaisuuden ja vajavaisuuden takia osan saarnaasta, kun on kirjoitettu että Kristillyys ei ole vain rakkautta, eikä vain totuutta, vaan totuus ja rakkaus pitää olla yhdessä!

        Mutta eivät he muista saarnata niin, koska he saarnaavat lihastansa eli järjestään ja siksi eivät muista kaikkea Jumalansanaa vaan ainoastaan osan siitä.

        Totuus ilmoittaa Jumalan vanhurskauden ja rakkaus armon Jeesuksen kautta!

        Eli Jeesus on armoväline Jumalan tykö! Mutta Jeesus ei kuitenkaan ole Jumala eli epäjumala vaan yksi on Jumala kaikkien Herra maan ja taivaan luoja ja kuningasten kuningas ja herrojen Herra!
        Ja ei ole toista hänen vertaistaan!
        Ei pidä siis tehdä kuolleesta lihasta epäjumalaa!

        Vaan tulee usko totuus sekä rakkaus että olisi Isä sekä Poika! Ja niistä lähtee Pyhä Henki joka on Kristuksen voima Isältä! Joka on myös kristityn voima!

        Siinä on heidän lankeemus että he lihaansa eli itseensä turvaavat ja niin myös farisealaiset tekevät, he uskovat Jumalaan, mutta eivät kuitenkaan noudata hänen teitään, mutta kuinka he voisivatkaan kun eivät he ole kuuliaisia hänen äänelleen vaan luottavat lihalliseen viisauteensa eli itseis voimaansa!

        Olen minä tästä tosin nuhdellut muutamia nykyisiäkin saarnaajia. Mutta se on Jumalan kädessä, jos minä olin väärässä taikka he, mutta he aiheuttavat eriseuraa ja siksi en minä voi olla heistä varoittamatta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minä tästä tosin nuhdellut muutamia nykyisiäkin saarnaajia. Mutta se on Jumalan kädessä, jos minä olin väärässä taikka he, mutta he aiheuttavat eriseuraa ja siksi en minä voi olla heistä varoittamatta!

        Siis heistä jotka muististaan saarnaavat! He ovat elävän Jumalan kieltävät ja tekevät Kristuksen voiman tyhjäksi ja kieltävät itse hänen armotyönsä jotka on ilmoitettu voimassa! Mitä on se evankeliumi joka lihasta on siinnyt? Eli lihasta puhuttu? Eli järjen jälkeen aivoitettu? Eli ihmisten mielen jälkeen puhuttu?

        Niin minä sanon, ei se kelpaa mihinkään ei edes sioille ruoaksi!
        Vaan se sioiltakin tallataan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minä tästä tosin nuhdellut muutamia nykyisiäkin saarnaajia. Mutta se on Jumalan kädessä, jos minä olin väärässä taikka he, mutta he aiheuttavat eriseuraa ja siksi en minä voi olla heistä varoittamatta!

        Pitää katsoa Jeesukseenhttp://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen/Saarna 387.mp3


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis heistä jotka muististaan saarnaavat! He ovat elävän Jumalan kieltävät ja tekevät Kristuksen voiman tyhjäksi ja kieltävät itse hänen armotyönsä jotka on ilmoitettu voimassa! Mitä on se evankeliumi joka lihasta on siinnyt? Eli lihasta puhuttu? Eli järjen jälkeen aivoitettu? Eli ihmisten mielen jälkeen puhuttu?

        Niin minä sanon, ei se kelpaa mihinkään ei edes sioille ruoaksi!
        Vaan se sioiltakin tallataan!

        Jatkan hieman kun nyt tulee ajatusta puhua.

        Se on hyvä, että vika on aina kuulijassa, mutta koskaan ei ole vika saarnapöydän takana, niissä jotka järjestään, eli lihastaan eli muististaan rupesivat saarnaamaan! EI! EI VIKA OLE HEISSÄ! Vaan vika, vika on aina kuulijassa!

        Mutta minä sanon teille, niin kauan kun te saarnaatte eri Hengellä, toinen Pyhällä Hengellä ja toinen järjellä eli muistista eli ulkoon opeteltua, NIIN KAUAN ON OLEVA ERISEUROJA TEIDÄN SEURAKUNNASSANNE JOKA ON KRISTUS!
        Sillä ei ole Kristus lihallinen joka nyt on ylösnoussut vaan hengellinen, ja hänen voimansa on henki ja totuus, ja ne lähtevästä Isästä joka on Jumala vanhurskas totinen ja elävä Jumala!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan hieman kun nyt tulee ajatusta puhua.

        Se on hyvä, että vika on aina kuulijassa, mutta koskaan ei ole vika saarnapöydän takana, niissä jotka järjestään, eli lihastaan eli muististaan rupesivat saarnaamaan! EI! EI VIKA OLE HEISSÄ! Vaan vika, vika on aina kuulijassa!

        Mutta minä sanon teille, niin kauan kun te saarnaatte eri Hengellä, toinen Pyhällä Hengellä ja toinen järjellä eli muistista eli ulkoon opeteltua, NIIN KAUAN ON OLEVA ERISEUROJA TEIDÄN SEURAKUNNASSANNE JOKA ON KRISTUS!
        Sillä ei ole Kristus lihallinen joka nyt on ylösnoussut vaan hengellinen, ja hänen voimansa on henki ja totuus, ja ne lähtevästä Isästä joka on Jumala vanhurskas totinen ja elävä Jumala!

        Ja jos eivät he lakkaa siitä niin minä ilmoitan heidän nimensä täällä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos eivät he lakkaa siitä niin minä ilmoitan heidän nimensä täällä!

        No annahan tulla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oikean ja väärän eroittaa Pyhästä Hengestä!

        Nämä terveet evankelistat tuppasivat saarnaamaan omasta järjestä eli lihasta kun taas oikeat saarnaajat saarnaavat Pyhän Hengen ilmoituksen kautta!

        Ettei vaan kävisi niin ikävästi, että hän joka lihasta saarnaa, unohtaa lihan puuttuvaisuuden ja vajavaisuuden takia osan saarnaasta, kun on kirjoitettu että Kristillyys ei ole vain rakkautta, eikä vain totuutta, vaan totuus ja rakkaus pitää olla yhdessä!

        Mutta eivät he muista saarnata niin, koska he saarnaavat lihastansa eli järjestään ja siksi eivät muista kaikkea Jumalansanaa vaan ainoastaan osan siitä.

        Totuus ilmoittaa Jumalan vanhurskauden ja rakkaus armon Jeesuksen kautta!

        Eli Jeesus on armoväline Jumalan tykö! Mutta Jeesus ei kuitenkaan ole Jumala eli epäjumala vaan yksi on Jumala kaikkien Herra maan ja taivaan luoja ja kuningasten kuningas ja herrojen Herra!
        Ja ei ole toista hänen vertaistaan!
        Ei pidä siis tehdä kuolleesta lihasta epäjumalaa!

        Vaan tulee usko totuus sekä rakkaus että olisi Isä sekä Poika! Ja niistä lähtee Pyhä Henki joka on Kristuksen voima Isältä! Joka on myös kristityn voima!

        Siinä on heidän lankeemus että he lihaansa eli itseensä turvaavat ja niin myös farisealaiset tekevät, he uskovat Jumalaan, mutta eivät kuitenkaan noudata hänen teitään, mutta kuinka he voisivatkaan kun eivät he ole kuuliaisia hänen äänelleen vaan luottavat lihalliseen viisauteensa eli itseis voimaansa!

        Millä sinä, minä tai yleensä kukaan ihminen voi tietää tai erottaa sen, saarnaako saarnaaja omasta järjestä vai Pyhän Hengen ilmoituksen kautta?

        Kerro meille ystävä rakas jos vain tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan hieman kun nyt tulee ajatusta puhua.

        Se on hyvä, että vika on aina kuulijassa, mutta koskaan ei ole vika saarnapöydän takana, niissä jotka järjestään, eli lihastaan eli muististaan rupesivat saarnaamaan! EI! EI VIKA OLE HEISSÄ! Vaan vika, vika on aina kuulijassa!

        Mutta minä sanon teille, niin kauan kun te saarnaatte eri Hengellä, toinen Pyhällä Hengellä ja toinen järjellä eli muistista eli ulkoon opeteltua, NIIN KAUAN ON OLEVA ERISEUROJA TEIDÄN SEURAKUNNASSANNE JOKA ON KRISTUS!
        Sillä ei ole Kristus lihallinen joka nyt on ylösnoussut vaan hengellinen, ja hänen voimansa on henki ja totuus, ja ne lähtevästä Isästä joka on Jumala vanhurskas totinen ja elävä Jumala!

        Kaikki nykyiset esikoislestadiolaiset lähetysmiehet saarnaavat muistista ja järjellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki nykyiset esikoislestadiolaiset lähetysmiehet saarnaavat muistista ja järjellä?

        Miten voit sen todistaa, kerro esim.!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämä hurjistunut sekopää sekoilee täällä toistuvasti. Aina sama sanoma, - Kristus ei riitä. - Saatanallista toimintaa todella!!

    • Anonyymi

      Pyhä Henki ei ole vaikutus. Tunteisiin ja intuitioihin autuutensa perustava julistus puhuu Pyhästä Hengestä, mutta tarkoittaa ihmislihassa syntyviä fiiliksiä.

      Pyhä Henki on kaikkivaltias pyhä Jumala, joka on Sana. Eli Pyhä Henki puhuu - AINA - samaa kun Isä ja Poikakin.

      Ihmisiähän on helppo eksyttää, kun puhuu sellaista, mitä ihminen toivoo. "Tulet terveeksi, tulet menestyväksi, tulet tietäväksi ..." etc.

      Kun aletaan aitoa kristinuskoa julistamaan, "sinun on luovuttava kaikesta, mitä sinulla on omia kuviteltuja ansioita kertynyt, sinun on kuoltava tälle maailmalle yhdessä Kristuksen kanssa, sinun on kiellettävä itsesi, otettava ristisi, jotta voit seurata Jeesusta."

      Silloin ihmiset loukkaantuvat, vaihatavat seurakuntaa sellaiseen, joka lupaa sitä, mitä ihmisliha halajaa, sitä mikä viihdyttää lihaa mm. rytmimusiikilla.

      Ahtaalta portilta kääntyneet vaihtavat sellaiseen seurakuntaan, joka viihdyttää ja elää fiiliksillä. Kaikenlaisillaa harhaisten ihmisten mielikuvituksista tulleilla "taivasmatkoilla ja profetioilla".

      Sehän on superhessujen mieliruokaa, poweria joka elättää hyvin tällaisten ylpeiden ja suuruudenhullujen ihmisten mielikuvituksia.

      Jumalan valtakunnassa sen sijaan kasvetaan PIENIKSI syntinsä tunteviksi, Jumalan armosta kokonaan riippuviksi. Suostutaan Jumalan voimasta ristin häpeään, jonka tämä maailma tunnustavan kristityn päälle sälyttää. Tätä oma liha kammoksuu aivan luonnostaan.

      Matt. 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
      Matt. 7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

    • Anonyymi

      Pyhän Paavalin epitolasta tessalonikalaisille

      4 luvusta

      Ja 1 luvusta

      4. Että jokainen tietäis pitää astiansa pyhyydessä ja kunniassa,
      5. Ei himoin halauksissa niinkuin pakanat, jotka ei Jumalasta mitään tiedä,
      6. Ja ettei yksikään sortaisi eikä pettäisi veljeänsä jossakussa asiassa*; sillä Herra on kaikkein näiden kostaja, kuin me myös teille ennen sanoneet ja todistaneet olemme.
      7. Sillä ei Jumala ole meitä kutsunut saastaisuuteen, vaan pyhyyteen.
      8. Joka siis nämät katsoo ylön, ei hän katso ylön ihmistä, vaan Jumalan*, joka myös Pyhän Henkensä meihin antanut on.

      5. Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa*, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä§, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme.
      6. Ja te olette meitä ja Herraa seuraamaan ruvenneet* ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä§, ottaneet vastaan,

      En minä näitä siksi laita, että minä Paavalin kautta vannoisin, vaan hän sanoo sen saman minkä minä haluan sanoa, mutta koska en nyt jaksa kirjoittaa niin kopioin sitten suoraan raamatusta! Kun teille pitää kirjoittaa ja ette silti äkää, ja kirjoittaa uudestaan sama asia ja ette silti kuule. Niin sitten pitää välillä kopioida Raamattua kun en jaksa näpytellä sormilla tätä tekstiä.

      • Anonyymi

        Mutta jos jonkun sanan kuitenkin vielä kirjoitan niin kuin tulee ajatus ja en silleen jaksa miettiä yhtäkään sanaa. Mutta se oli ajatus ja puhe näistä eriseuraisista saarnamiehistä jotka eriseurat alkuun saatavat! He ovat niitä saarnaajia, jotka puhuvat ilman Pyhää Henkeä!

        Ja vaikka olisi itsessään totta, että usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa, niin silti se ei ole lihallinen evankeliumi vaan Pyhän Hengen kautta kirkastettu kunkin uskovaisen sydämeen joka elävän uskon käsittänyt on, niin Hengessä ja Pyhyydessä että se "Israelin Jumala" johon me uskomme, ei olisi hengetön ja vedetön lähde vaan elävä ja totinen!

        Ei lihallinen Kristus vaan elävä ja totinen!

        Ja siksi on suuri vaara ja ei vain vaara vaan myös vahinko jos Kristuksen evankeliumia aletaan saarnaamaan ilman Pyhän Hengem voimaa omasta muistista, koska se kuolettaa, ja mitä se kuolettaa?

        Se kuolettaa Hengen ja se kuolettaa elämän!

        Ja kuuletköstä nyt saarnaveli jos täällä joku sellainen minä tosin en sellainen ole, haluan vain sanoa sinulle, ETTÄ SE ON AIVAN SAMA, mitä sinä saarnaat jos sinä sen saarnaat Pyhän Hengem voimasta niin siinä ON elävä ja virvoittava VOIMA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos jonkun sanan kuitenkin vielä kirjoitan niin kuin tulee ajatus ja en silleen jaksa miettiä yhtäkään sanaa. Mutta se oli ajatus ja puhe näistä eriseuraisista saarnamiehistä jotka eriseurat alkuun saatavat! He ovat niitä saarnaajia, jotka puhuvat ilman Pyhää Henkeä!

        Ja vaikka olisi itsessään totta, että usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa, niin silti se ei ole lihallinen evankeliumi vaan Pyhän Hengen kautta kirkastettu kunkin uskovaisen sydämeen joka elävän uskon käsittänyt on, niin Hengessä ja Pyhyydessä että se "Israelin Jumala" johon me uskomme, ei olisi hengetön ja vedetön lähde vaan elävä ja totinen!

        Ei lihallinen Kristus vaan elävä ja totinen!

        Ja siksi on suuri vaara ja ei vain vaara vaan myös vahinko jos Kristuksen evankeliumia aletaan saarnaamaan ilman Pyhän Hengem voimaa omasta muistista, koska se kuolettaa, ja mitä se kuolettaa?

        Se kuolettaa Hengen ja se kuolettaa elämän!

        Ja kuuletköstä nyt saarnaveli jos täällä joku sellainen minä tosin en sellainen ole, haluan vain sanoa sinulle, ETTÄ SE ON AIVAN SAMA, mitä sinä saarnaat jos sinä sen saarnaat Pyhän Hengem voimasta niin siinä ON elävä ja virvoittava VOIMA!

        Vaikka saarnaisit Levin leskestä niin kuin arvid horn videolla 1 osassa mutta koska Pyhä Henki ilmoitti sen, silloin se on voimakas sana ja virvoittaa Hengen.

        Emme me vaella lihassa vaan hengessä!

        Kuuletkos sinä järkisaarnaaja minä toivon että sinä lukisit tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka saarnaisit Levin leskestä niin kuin arvid horn videolla 1 osassa mutta koska Pyhä Henki ilmoitti sen, silloin se on voimakas sana ja virvoittaa Hengen.

        Emme me vaella lihassa vaan hengessä!

        Kuuletkos sinä järkisaarnaaja minä toivon että sinä lukisit tämän.

        Mitä ajat takaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ajat takaa?

        Sitä että kirjain kuolettaa mutta Henki tekee eläväksi!

        Mitäs luulet että minua kiinnostaa kristillisyys omasta takaa eli järjestäni?

        Ei vaan minun mieltäni ja järkeäni kiinnostaa maailma, mutta minun sieluni ja minun henkeni on mielistynyt Herran Henkeen joka on suloinen Pyhä Henki!

        Ja ilman Pyhän Hengen voimaa, ei minua kiinnosta koko kristillisyys, minulla on parempaakin tekemistä elämälläni, kuin kuluttaa se jossain mikä ei anna mitään.

        Mutta ei elävä Jumala ole vedetön lähde, eli ettei hän mitään antaisi, vaan kyllä Hän antaa, HÄN on antanut Henkensä ja SE ON hänen opetuslapsillansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos jonkun sanan kuitenkin vielä kirjoitan niin kuin tulee ajatus ja en silleen jaksa miettiä yhtäkään sanaa. Mutta se oli ajatus ja puhe näistä eriseuraisista saarnamiehistä jotka eriseurat alkuun saatavat! He ovat niitä saarnaajia, jotka puhuvat ilman Pyhää Henkeä!

        Ja vaikka olisi itsessään totta, että usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa, niin silti se ei ole lihallinen evankeliumi vaan Pyhän Hengen kautta kirkastettu kunkin uskovaisen sydämeen joka elävän uskon käsittänyt on, niin Hengessä ja Pyhyydessä että se "Israelin Jumala" johon me uskomme, ei olisi hengetön ja vedetön lähde vaan elävä ja totinen!

        Ei lihallinen Kristus vaan elävä ja totinen!

        Ja siksi on suuri vaara ja ei vain vaara vaan myös vahinko jos Kristuksen evankeliumia aletaan saarnaamaan ilman Pyhän Hengem voimaa omasta muistista, koska se kuolettaa, ja mitä se kuolettaa?

        Se kuolettaa Hengen ja se kuolettaa elämän!

        Ja kuuletköstä nyt saarnaveli jos täällä joku sellainen minä tosin en sellainen ole, haluan vain sanoa sinulle, ETTÄ SE ON AIVAN SAMA, mitä sinä saarnaat jos sinä sen saarnaat Pyhän Hengem voimasta niin siinä ON elävä ja virvoittava VOIMA!

        Kaikki nykyiset esikoislestadiolaiset saarnamiehet puhuvat eriseuraan hengellä ja heillä ei ole Pyhän Hengen siunausta ja ohjausta saarnapuheissaan.
        Ne ovat ulkoa järjellä (monella aika pienellä) toteutettuja "lapin luottamusta" ylistäviä puheita, joilla ei kai ole mitään tekemistä PYHÄN HENGEN kanssa? Surkuteltavaa... vanhat saarnamiehet lähtivät "lapin kelkkaan". Miksi, kunnianhimo kai se on suurin syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ajat takaa?

        Kai hän sitä ajaa takaa, että joku nykyisistä järkisaarnaajista, joita ovat esikoislestadiolaiset saarnaajat, lukisivat tämän.


    • Anonyymi

      Sen ne unohtaa nämä uusiluterilaiset että Jumalan vanhurskauden takia me uskomme Jeesukseen, emme sen takia että Jeesus olisi jokin epäjumala! Vaan yksi on Jumala taivaan Isä maan ja taivaan luoja!

      Ja kun on puhe uskosta Jeesukseen, niin pitää muistaa aina että se puhe on sen takia koska meidän Isämme Herra Sebaot on vanhurskas ja totinen ja ei ole kevytmielinen! Vaan tuomitsee synnin ja vääryyden tiet! Ja kun se opetus on selkeä ja selvä niin vasta sitten voi kirkastaa opetusta veripunaisesta Karitsasta Jeesuksesta Kristuksesta!

      Että järjestys on oikea Isä ja Poika ja Pyhä Henki se ON se järjestys ja EI OLE muuta järjestystä!

      Ensin tulee Jumalan vanhurskaus ja sitten Kristuksen Jeesuksen armo ja vasta sitten Pyhä Henki! Ja jos se järjestys ei ole tämä, niin se EI OLE puhdas Jumalansana!

      Ja tämä on hyvin yksinkertainen armonjärjestys!

      • Anonyymi

        Että Jumalan ankaraa vanhurskautta joka tuomitsee synnin synnin kautta, ei ole myöskään Jeesuksen Kristuksen armoa eikä Pyhää Henkeä ilman TOTUUTTA EI ole myöskään rakkautta, ja ilman totuutta ja rakkautta ei ole myöskään Pyhää Henkeä!

        Ja EN minä enään kuuntele näitä penseitä. Tehkööt mitä tehkööt ja olkoot mitä ovat mutta minä en heitä kuule, en minä nimiä lue, lukekoot Jumala viimeisellä tuomiolla!

        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että Jumalan ankaraa vanhurskautta joka tuomitsee synnin synnin kautta, ei ole myöskään Jeesuksen Kristuksen armoa eikä Pyhää Henkeä ilman TOTUUTTA EI ole myöskään rakkautta, ja ilman totuutta ja rakkautta ei ole myöskään Pyhää Henkeä!

        Ja EN minä enään kuuntele näitä penseitä. Tehkööt mitä tehkööt ja olkoot mitä ovat mutta minä en heitä kuule, en minä nimiä lue, lukekoot Jumala viimeisellä tuomiolla!

        Aamen!

        Ilman* Jumalan ankaraa vanhurskautta ei ole myöskään oikeaa armoa kirkastettu Jeesuksen Kristuksen kautta joka EI ole Jumala vaan Jumalan Poika! Ja Hän ON armovälinen eli välikappale elävån Jumalan helmaan! Ja ilman Isää ja Ilman poikaa EI OLE myöskään Pyhää Henkeä!

        Ja sen takia! Tulee armonjärjestys olla hyvin selkeänä joka hetki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman* Jumalan ankaraa vanhurskautta ei ole myöskään oikeaa armoa kirkastettu Jeesuksen Kristuksen kautta joka EI ole Jumala vaan Jumalan Poika! Ja Hän ON armovälinen eli välikappale elävån Jumalan helmaan! Ja ilman Isää ja Ilman poikaa EI OLE myöskään Pyhää Henkeä!

        Ja sen takia! Tulee armonjärjestys olla hyvin selkeänä joka hetki!

        Ja se armonjärjestys minä sanoin sen jo se on Isä ja Poika ja Pyhä Henki siinä ON armonjärjestys kirkastettu hyvin selkeästi!

        Ensin tulee Jumalan ankaran vanhurskauden herättää ihmisen nukkuva omatunto ja vasta sitten tulee saarnata Golgatan ristillä riippuvasta VIATTOMASTA ja syyttömästä uhri lampaasta! Siinä seisoo Elävä ja totinen Kristillisyys joka on viinipuu Herrassa Jumalassa ja Jeesuksessa Kristuksessa totuudessa ja rakkaudessa ja Pyhän Hengen osallisuudessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se armonjärjestys minä sanoin sen jo se on Isä ja Poika ja Pyhä Henki siinä ON armonjärjestys kirkastettu hyvin selkeästi!

        Ensin tulee Jumalan ankaran vanhurskauden herättää ihmisen nukkuva omatunto ja vasta sitten tulee saarnata Golgatan ristillä riippuvasta VIATTOMASTA ja syyttömästä uhri lampaasta! Siinä seisoo Elävä ja totinen Kristillisyys joka on viinipuu Herrassa Jumalassa ja Jeesuksessa Kristuksessa totuudessa ja rakkaudessa ja Pyhän Hengen osallisuudessa!

        Ja siinä on syy miksi muutamat saarnaajat tahtovat herättää omantunnon koska he tahtovat sen jälkeen puhua vasta armosta että armonjärjestys on oikea!

        Mutta on muutamia kelvottomia työmiehiä jotka eivät tahdo omaatuntoa herättää synnin ja kuoleman unesta!

        Mutta minä huudan teille kelvottomille, ja en jätä rauhaan, tahdotteko te sitten nukuttaa?

        Te nukkuvat saarnamiehet?

        Kenet te tahdotte nukuttaa, minä kysyn teiltä, missä te luulette herätyksen olevan eli seisovan?

        Herättääkö kuollut kuolleen eli kuollut Kristus synnissä nukkuvan kuolleen ihmisen?

        Sen takia minä teille huudan Jumalasta että hän teitä nukkuvia herättäisi totisella vanhurskaudella synnin ja kuoleman unesta ja kun sellainen herännyt saa oikein katsella ristille ja ristinpuulle silloin hän vasta oikein näkee, että kunnian Herra Herra Jeesus Kristus hän on todella kuollut ja noussut ylös meidän syntiemme edestä!

        Ja siksi pitää saarnata väärää vanhurskautta vastaan, se tahtoo nukuttaa, mutta Elävä Sionin ja Israelin Jumala ei Hän tahdo nukuttaa vaan huutaa vieläkin synnissä nukkuville että kääntykää ja tehkää parannus ja palatkaa siihen ensimmäiseen opin kappaleseen! Palatkaa Isän tykö, ei ole Jeesus tullut tekemään työtä Isäänsä vastaan vaan hän todistaa Isästänsä. Hän on heränneille lohdutuksena jotka Jumalan ankaran vanhurskauden kautta heränneet ovat liiton sinetiksi ja iankaikkiseksi elämäksi!

        Mutta heräämättömille pitää saarnata vielä kääntykää ja tehkää parannus! Katsokaa Israelin Jumalaa ja herätkää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siinä on syy miksi muutamat saarnaajat tahtovat herättää omantunnon koska he tahtovat sen jälkeen puhua vasta armosta että armonjärjestys on oikea!

        Mutta on muutamia kelvottomia työmiehiä jotka eivät tahdo omaatuntoa herättää synnin ja kuoleman unesta!

        Mutta minä huudan teille kelvottomille, ja en jätä rauhaan, tahdotteko te sitten nukuttaa?

        Te nukkuvat saarnamiehet?

        Kenet te tahdotte nukuttaa, minä kysyn teiltä, missä te luulette herätyksen olevan eli seisovan?

        Herättääkö kuollut kuolleen eli kuollut Kristus synnissä nukkuvan kuolleen ihmisen?

        Sen takia minä teille huudan Jumalasta että hän teitä nukkuvia herättäisi totisella vanhurskaudella synnin ja kuoleman unesta ja kun sellainen herännyt saa oikein katsella ristille ja ristinpuulle silloin hän vasta oikein näkee, että kunnian Herra Herra Jeesus Kristus hän on todella kuollut ja noussut ylös meidän syntiemme edestä!

        Ja siksi pitää saarnata väärää vanhurskautta vastaan, se tahtoo nukuttaa, mutta Elävä Sionin ja Israelin Jumala ei Hän tahdo nukuttaa vaan huutaa vieläkin synnissä nukkuville että kääntykää ja tehkää parannus ja palatkaa siihen ensimmäiseen opin kappaleseen! Palatkaa Isän tykö, ei ole Jeesus tullut tekemään työtä Isäänsä vastaan vaan hän todistaa Isästänsä. Hän on heränneille lohdutuksena jotka Jumalan ankaran vanhurskauden kautta heränneet ovat liiton sinetiksi ja iankaikkiseksi elämäksi!

        Mutta heräämättömille pitää saarnata vielä kääntykää ja tehkää parannus! Katsokaa Israelin Jumalaa ja herätkää!

        Esikoislestadiolaisuus on sama kuin väärä vanhurskaus! Ymmärrä ensin se ja sitten ala opetella muuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siinä on syy miksi muutamat saarnaajat tahtovat herättää omantunnon koska he tahtovat sen jälkeen puhua vasta armosta että armonjärjestys on oikea!

        Mutta on muutamia kelvottomia työmiehiä jotka eivät tahdo omaatuntoa herättää synnin ja kuoleman unesta!

        Mutta minä huudan teille kelvottomille, ja en jätä rauhaan, tahdotteko te sitten nukuttaa?

        Te nukkuvat saarnamiehet?

        Kenet te tahdotte nukuttaa, minä kysyn teiltä, missä te luulette herätyksen olevan eli seisovan?

        Herättääkö kuollut kuolleen eli kuollut Kristus synnissä nukkuvan kuolleen ihmisen?

        Sen takia minä teille huudan Jumalasta että hän teitä nukkuvia herättäisi totisella vanhurskaudella synnin ja kuoleman unesta ja kun sellainen herännyt saa oikein katsella ristille ja ristinpuulle silloin hän vasta oikein näkee, että kunnian Herra Herra Jeesus Kristus hän on todella kuollut ja noussut ylös meidän syntiemme edestä!

        Ja siksi pitää saarnata väärää vanhurskautta vastaan, se tahtoo nukuttaa, mutta Elävä Sionin ja Israelin Jumala ei Hän tahdo nukuttaa vaan huutaa vieläkin synnissä nukkuville että kääntykää ja tehkää parannus ja palatkaa siihen ensimmäiseen opin kappaleseen! Palatkaa Isän tykö, ei ole Jeesus tullut tekemään työtä Isäänsä vastaan vaan hän todistaa Isästänsä. Hän on heränneille lohdutuksena jotka Jumalan ankaran vanhurskauden kautta heränneet ovat liiton sinetiksi ja iankaikkiseksi elämäksi!

        Mutta heräämättömille pitää saarnata vielä kääntykää ja tehkää parannus! Katsokaa Israelin Jumalaa ja herätkää!

        No missä on nukkuvia saarnamiehiä, kerro nyt meille?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että Jumalan ankaraa vanhurskautta joka tuomitsee synnin synnin kautta, ei ole myöskään Jeesuksen Kristuksen armoa eikä Pyhää Henkeä ilman TOTUUTTA EI ole myöskään rakkautta, ja ilman totuutta ja rakkautta ei ole myöskään Pyhää Henkeä!

        Ja EN minä enään kuuntele näitä penseitä. Tehkööt mitä tehkööt ja olkoot mitä ovat mutta minä en heitä kuule, en minä nimiä lue, lukekoot Jumala viimeisellä tuomiolla!

        Aamen!

        Hyvin kirjoitettu. Jumala lukee heidän nimensä kyllä viimeisellä tuomiolla, penseät vastaavat penseydestään silloin.


    • Anonyymi

      Pyhän Paavalin epistolasta galatalaisille

      1 luvusta

      3. Armo olkoon teille ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Herralta Jesukselta Kristukselta


      Aamen!

      • Anonyymi

        Samasta luvusta

        24. Ja kiittivät minun tähteni Jumalaa.

        Älkää hyljätkö Kristuksen takia Israelin Jumalaa!

        Se on toista evankeliumia.

        Ehkä sinä et lakia pidä, mutta Pidä Jumala tykönäs kuitenkin! Ettei kasvaisi sellainen Kristillisyys jossa Poika on Jumala ja Jumalan vanhurskaus on ylönkatsottu ja poljettu maahan. Niin kauan kuin kristitty elää tulee Jumalan nuhdella Kristittyä synnin kautta Kristukseen! Että Kristus eläisi ja ei olis kuollut.

        Ehkä olemme laista vapaat Kristuksen kautta, mutta onko Jumala nyt kuollut pois? Päin vastoin Jumala on nyt tullut eläväksi!

        Ja elävä Jumala nuhtelee synnistä joka hetki mutta ei tuomitakseen vaan kurittaakseen Kristukseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta luvusta

        24. Ja kiittivät minun tähteni Jumalaa.

        Älkää hyljätkö Kristuksen takia Israelin Jumalaa!

        Se on toista evankeliumia.

        Ehkä sinä et lakia pidä, mutta Pidä Jumala tykönäs kuitenkin! Ettei kasvaisi sellainen Kristillisyys jossa Poika on Jumala ja Jumalan vanhurskaus on ylönkatsottu ja poljettu maahan. Niin kauan kuin kristitty elää tulee Jumalan nuhdella Kristittyä synnin kautta Kristukseen! Että Kristus eläisi ja ei olis kuollut.

        Ehkä olemme laista vapaat Kristuksen kautta, mutta onko Jumala nyt kuollut pois? Päin vastoin Jumala on nyt tullut eläväksi!

        Ja elävä Jumala nuhtelee synnistä joka hetki mutta ei tuomitakseen vaan kurittaakseen Kristukseen!

        Laki ei ole siis kuollut pois itsessään vaan Kristuksen kautta, mutta joka ei Kristuksessa vaella ei myöskään ole laista vapaa!

        Mutta minä kysyn teiltä, kuinka te Kristuksessa vaellatte kun ette tule sinne missä Kristuksen opetuslapset kokoontuvat, ja kuinka te Kristusta palvelette kun ette tee hänen töitänsä eli pueta haavoittuneita hänen häävaatteisiinsa?

        Kuinka siis vaellat Kristuksessa ilman Kristuksen töitä eli hedelmää ja sanot olevasi laista vapaa, vaan et ole vapaa siihen asti että palajat takaperin takaisin sinne missä vuotaa elämän veden virta karitsan ja Jumalan istuimelta!

        Ja ei vain karitsan vaan myös Jumalan, että Jumala herättää omantunnon ja Karitsa puhdistaa sen lumivalkeaksi!

        Kuinka on, onko laki nyt hyödytön?

        Päinvastoin laki on kurittaja Kristukseen ja on hyödyllinen!

        Kuinkas sanot sinun Jumalaasi hyödyttömäksi taikka Jeesuksen Isää turhaksi, ettäs niin teet, niin turhaksi teet vain itsesi sinä pieni ja turha ihminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta luvusta

        24. Ja kiittivät minun tähteni Jumalaa.

        Älkää hyljätkö Kristuksen takia Israelin Jumalaa!

        Se on toista evankeliumia.

        Ehkä sinä et lakia pidä, mutta Pidä Jumala tykönäs kuitenkin! Ettei kasvaisi sellainen Kristillisyys jossa Poika on Jumala ja Jumalan vanhurskaus on ylönkatsottu ja poljettu maahan. Niin kauan kuin kristitty elää tulee Jumalan nuhdella Kristittyä synnin kautta Kristukseen! Että Kristus eläisi ja ei olis kuollut.

        Ehkä olemme laista vapaat Kristuksen kautta, mutta onko Jumala nyt kuollut pois? Päin vastoin Jumala on nyt tullut eläväksi!

        Ja elävä Jumala nuhtelee synnistä joka hetki mutta ei tuomitakseen vaan kurittaakseen Kristukseen!

        Elävä Jumala nuhtelee synnistä, se on totta, mutta esikoislestadiolaisuudessa keksitään syntejä ja sitten kerrotaan, että mehän pojat voidaankin siten vain ainoina antaa ne sinulle anteeksi!

        Miettikää nyt vähän kuinka heikolla pohjalla te liikutte, aivan millä mittarilla vaan mitattuna.
        Oma mielenterveys voi valehtelijalla olla koetuksella monella. Sananjulistajallakin. No eivät nuo eräät vanhat jäärät ehkä voi ymmärtää ennen kuin viimeisellä tuomiolla? Maailmankunnia on iso noin kymmenkunnalle vanhoilla ja sitten on tuplasti hännystelijöitä, hekin jo monet viisi- kuusikymppisiä ukkoja.


      • Anonyymi

        no just ja joo,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei ole siis kuollut pois itsessään vaan Kristuksen kautta, mutta joka ei Kristuksessa vaella ei myöskään ole laista vapaa!

        Mutta minä kysyn teiltä, kuinka te Kristuksessa vaellatte kun ette tule sinne missä Kristuksen opetuslapset kokoontuvat, ja kuinka te Kristusta palvelette kun ette tee hänen töitänsä eli pueta haavoittuneita hänen häävaatteisiinsa?

        Kuinka siis vaellat Kristuksessa ilman Kristuksen töitä eli hedelmää ja sanot olevasi laista vapaa, vaan et ole vapaa siihen asti että palajat takaperin takaisin sinne missä vuotaa elämän veden virta karitsan ja Jumalan istuimelta!

        Ja ei vain karitsan vaan myös Jumalan, että Jumala herättää omantunnon ja Karitsa puhdistaa sen lumivalkeaksi!

        Kuinka on, onko laki nyt hyödytön?

        Päinvastoin laki on kurittaja Kristukseen ja on hyödyllinen!

        Kuinkas sanot sinun Jumalaasi hyödyttömäksi taikka Jeesuksen Isää turhaksi, ettäs niin teet, niin turhaksi teet vain itsesi sinä pieni ja turha ihminen!

        Kyllä, siellä ollaan missä Kristusta julistetaan ilman mahtipontisia uhoja, ihmisopeja ja ihmiskäskyjä. Vähempi ei riitä, joka sekunti on oltava Kristuksessa lunastettu. Yhdistykset ei ketään pelasta, sellaista humpuukia on turha Jeesuksessa vanhurskaille enään kaupata. Joka on Kristuksessa iloon rauhaan ja vapauteen päässyt, ei omanvanhurskauden orjuuteen enään suostu.

        Kyllä ne on laihat evään mitä omavanhurskaus voi ihmiselle antaa, sekin on koettu kyllä. Ja pirun viha siitä on myös koettu, että on Kristuksessa lunastettu vapaaksi, saatanan ja hänen orjiensa vallasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elävä Jumala nuhtelee synnistä, se on totta, mutta esikoislestadiolaisuudessa keksitään syntejä ja sitten kerrotaan, että mehän pojat voidaankin siten vain ainoina antaa ne sinulle anteeksi!

        Miettikää nyt vähän kuinka heikolla pohjalla te liikutte, aivan millä mittarilla vaan mitattuna.
        Oma mielenterveys voi valehtelijalla olla koetuksella monella. Sananjulistajallakin. No eivät nuo eräät vanhat jäärät ehkä voi ymmärtää ennen kuin viimeisellä tuomiolla? Maailmankunnia on iso noin kymmenkunnalle vanhoilla ja sitten on tuplasti hännystelijöitä, hekin jo monet viisi- kuusikymppisiä ukkoja.

        Mitä ovat keksityt synnit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ovat keksityt synnit?

        Niitä on lestadiolaisuudessa vaikka kuinka paljon. Yli 2000 vuotta sitten vaikuttaneesta Gnostilaisuudesta ne on ihan alunperin lähtöisin. Eli kehoa pidetään halpa-avoisempana, kun henkeä (sielua). Tuohan on ihan päivittäistä kristinuskossa, kun puhutaan sielun pelastuksesta, se on gnostilaisuutta. Kristinuskossa uskotaan myös ruumiin ylösnousemukseen.

        Kehon halveksunta johtaa rigoristisiin ruumiin kurituksiin. Eli jos keho alkaa iloita ja nauttia kaikesta siitä, mitä Jumalan on luonut, kuten vaikkapa musiikista, niin gnostilainen kauhistuu. Kukista iloitseminen ja hoitaminen kodissa, sama juttu. Joulukuusi, sama juttu. Luettelo on loputon. Puhumattakaan näistä valheista joiden mukaan evankeliumi on jonkun pienen yhdistyksen yksinoikeus, nämä on pirullisia valehita, joita (kuplassa elävät) uhrit eivät tiedosta lainkaan synniksi. Samoin muiden ihmisten yläpuolelle korotetut liikkeiden johtajat, joiden opetuksia liikkeessä ei valvota. Näistä kasvaa paaveja joiden kunnoittamisesta ja fanittamisesta tulee kuvottavan laajamittaista touhua, liikkeen sisällä.


    • Anonyymi

      Kuolettakaa lihan himot Hengen kautta ja kirje Galatalaisille on hyvä lukea alusta loppuun.

      No haluan päättää tämän puheeni kuitenkin siihen että kaikki Henki ja hyvyys tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen!

      Mutta minä muistuta vielä, minä olen sen läheltä nähnyt niin itsestä kuin muista entisistä lapsuuden kristityistä!
      Ja siksi minä muistutan siitä puheesta joka koskee Jumalan ankaraa lakia ja vanhurskautta!
      Koska nyt on muutamia, joiden edestä on kyllä rukoiltu, ja joiden soisi jo käsittävän elävän kristillisyyden, mutta heitä ei juuri tällä hetkellä kiinnosta uskon asiat!
      Ja miksi heitä ei kiinnosta?
      Koska he eivät ole tietoisia Jumalan ankarasta vanhurskaudesta!
      Ja se on niin ankara, että siksi tarvitaan sovitus Kristuksessa Jeesuksessa!

      Sellainen "työ" ei kanna hyvää hedelmää, jossa puhutaan vain rakkaudesta mutta unohdetaan totuus!

      Ennen pitkää alkaa kuulijat nukkumaan tiellä ja väsymään ja tulee uni silmään, ja viimein unohtaa koko kristillisyyden!

      Siksi pitää järjestys olla aina tämä;
      Isä ja Poika ja Pyhä Henki!

      Silloin ei pääse uni silmään!

      Niin tulee siis kuitenkin kaikki vanhurskaus uskon kautta Jeesukseen Kristukseen!

      Mutta valvokaa, ja jotka nukutte, älkää unohtako meidän Herramme Sebaotin Israelin Jumalan ankaraa vanhurskautta joka jylisee Siinain vuorelta niin kuin basuuna, ja pysykää siksi hereillä, uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa!

      • Anonyymi

        Jatkan. Kyllä minä voin sen myöntää että olin minä hieman eksynyt lain alle, mutta ei se minun puheeni kuitenkaan turhaa ollut, myös siksi, etten minä silleen itsestäni puhu eli mieti puheitani, jos minä puhun sydämeni ajatuksia tai Pyhän Hengen voimasta, en minä tiedä, mutta en kuitenkaan järjestäni.
        Ja siksi puheeni ei turhaa ollut, että se herättää, että kuin varoitetaan synnistä ja Jumalan laista niin se herättää ja kurittaa Kristukseen!

        Mutta ei kuitenkaan niin että vanhurskaus tulisi sen kurituksen kautta, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen!

        Mutta unen takia, ja maailman rakkauden takia, pitää herättää välillä synnin unta nukkuvaa. Ja siksi tarvitaan myös herätys saarnaa. Että se kurittaa Kristukseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan. Kyllä minä voin sen myöntää että olin minä hieman eksynyt lain alle, mutta ei se minun puheeni kuitenkaan turhaa ollut, myös siksi, etten minä silleen itsestäni puhu eli mieti puheitani, jos minä puhun sydämeni ajatuksia tai Pyhän Hengen voimasta, en minä tiedä, mutta en kuitenkaan järjestäni.
        Ja siksi puheeni ei turhaa ollut, että se herättää, että kuin varoitetaan synnistä ja Jumalan laista niin se herättää ja kurittaa Kristukseen!

        Mutta ei kuitenkaan niin että vanhurskaus tulisi sen kurituksen kautta, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen!

        Mutta unen takia, ja maailman rakkauden takia, pitää herättää välillä synnin unta nukkuvaa. Ja siksi tarvitaan myös herätys saarnaa. Että se kurittaa Kristukseen!

        Jatkan tästäkin hieman, eli usko ei tarkoita järki uskoa vaan se on hengellistä!


    • Anonyymi

      Juuri ne, jotka luottavat omaan vanhurskauteensa uskovat mukamas kuolleeseen lihaansa kun pukki suuriin sarviinsa, tarvitsevat todella parannussaarnaa.

      Jumalan nimissä esiintyvinä he ovat hyvin vaarallisia eksyttäjiä, ja saavat monet eksymään lain tekojen vankeuteen, pois Jumalan armosta. Pois yksin Kristus uskoon perustuvasta vanhurskaudesta, jonka saamme lahjana Kristukselta.

      • Anonyymi

        Niin se pitää vain muistaa tämä järjestys Isä ja Poika ja Pyhä Henki!

        Isän vanhurskaus kurittaa Kristukseen!

        Kristus otetaan vastaan uskolla!

        Ja usko tulee eläväksi Pyhästä Hengestä!

        Ja Pyhä Henki kätten päälle-panemisen kautta!

        Kaikki tämä on kirjoitettua Jumalansanaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se pitää vain muistaa tämä järjestys Isä ja Poika ja Pyhä Henki!

        Isän vanhurskaus kurittaa Kristukseen!

        Kristus otetaan vastaan uskolla!

        Ja usko tulee eläväksi Pyhästä Hengestä!

        Ja Pyhä Henki kätten päälle-panemisen kautta!

        Kaikki tämä on kirjoitettua Jumalansanaa!

        Kun ei kuolleella uskolla oikein tee mitään. Samahan se on olla julkisuruton kuin kuolleessa uskossa kun kumpikin menevät helvettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se pitää vain muistaa tämä järjestys Isä ja Poika ja Pyhä Henki!

        Isän vanhurskaus kurittaa Kristukseen!

        Kristus otetaan vastaan uskolla!

        Ja usko tulee eläväksi Pyhästä Hengestä!

        Ja Pyhä Henki kätten päälle-panemisen kautta!

        Kaikki tämä on kirjoitettua Jumalansanaa!

        Kun vaito käski lukea Raamattua ja minä sitten olen lukenut, niin onko se nyt minun vika että raamatussa lukee tällaista?

        Että Kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki lasketaan ja että rakkaus ilman totuutta ei ole mitään, eikä usko ole ihmisviisaudessa vaan voimassa!

        Niin minunko vika se on että raamatussa lukee tällaista?

        Minäkö nyt raamatun kirjoitin?

        Täytyy muistaa että kuin Paavali puhuu uskosta, niin hän puhuu oikeasta uskosta, ei mistään luulo uskosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vaito käski lukea Raamattua ja minä sitten olen lukenut, niin onko se nyt minun vika että raamatussa lukee tällaista?

        Että Kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki lasketaan ja että rakkaus ilman totuutta ei ole mitään, eikä usko ole ihmisviisaudessa vaan voimassa!

        Niin minunko vika se on että raamatussa lukee tällaista?

        Minäkö nyt raamatun kirjoitin?

        Täytyy muistaa että kuin Paavali puhuu uskosta, niin hän puhuu oikeasta uskosta, ei mistään luulo uskosta.

        Paavali ei varmaan tiennyt että viimeisinä aikoina tulee ihmisiä jotka uskoo Jeesukseen omasta voimasta ilman Pyhää Henkeä!

        Hän varmaan oletti että se on itsestään selvää että joka uskoo on myös osallinen Pyhästä Hengestä!

        Näin ei kuitenkaan ole!

        Koska on myös järki uskoa joka yksinkertaisesti tarkoittaa uskoa ilman Pyhän Hengen voimaa!


    • Anonyymi

      Luulo ei ole tiedon väärti!

      Jos joku näistä uupuu Isä tai Poika tai Pyhä Henki niin ei teidän uskonne ole täydellinen!

      Isä tuomitsee synnin, Poika armahtaa häntä joka häneen uskoo, ja Pyhä Henki tekee kaiken eläväksi!

      Ilman Pyhää Henkeä uskonne on kuollut!

      Ja niin kuin kirjoitettu on että Pyhä Henki lasketaan kätten päälle-panemisen kautta niille jotka uskovat, niin se myös on!

      En tiedä jos joku on saanut Pyhän Hengen kasteesta tai sanan kuulon alla, mutta niin kuin se on kirjoitettu niin se on.

      Ja siihen ei tarvitse lisäillä omiansa.

    • Anonyymi

      On siis oikein sanoa yksin Uskosta jos vain se usko on elävää eli Pyhän Hengen jälkeen!

      Muussa tapauksessa se on pelkkää suun pieksentää!

    • Anonyymi

      "Millä sinä, minä tai yleensä kukaan ihminen voi tietää tai erottaa sen, saarnaako saarnaaja omasta järjestä vai Pyhän Hengen ilmoituksen kautta?

      Kerro meille ystävä rakas jos vain tiedät."
      -kysyi eräs ylempänä!

      En mä ihan tarkkaa tiedäkkään mutta se tän keskustelun tarkoitus onkin herättää yleistä hämmennystä!

      • Anonyymi

        Tai sanotaanko näin että sen haistaa ja maistaa ja parhaimmillaan tunteekin. Siis pointti jos ei tunne niin siitä voi olettaa 2 asiaa, joko olen armon ulkopuolella tai sitten saarnaaja saarnaa omasta järjestä!

        Mutta pidä tämä omana tietona, mä en haluaisi hirveästi levittää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sanotaanko näin että sen haistaa ja maistaa ja parhaimmillaan tunteekin. Siis pointti jos ei tunne niin siitä voi olettaa 2 asiaa, joko olen armon ulkopuolella tai sitten saarnaaja saarnaa omasta järjestä!

        Mutta pidä tämä omana tietona, mä en haluaisi hirveästi levittää!

        Funtsi tuota hetki vaikka huumorilla kirjoitettu niin pienen pieni totuuden siemen siinä saattaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Funtsi tuota hetki vaikka huumorilla kirjoitettu niin pienen pieni totuuden siemen siinä saattaa olla.

        Eikö sydän syty palamaan Pyhä Hengen tulessa hupsista keikkaa taisin vähän lipsauttaa. Luvatkaa ettette levitä...Ku en haluaisi hajoittaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sydän syty palamaan Pyhä Hengen tulessa hupsista keikkaa taisin vähän lipsauttaa. Luvatkaa ettette levitä...Ku en haluaisi hajoittaa...

        Kyllä, sain jotenkin kiinni paljonkin kirjoituksistasi. En toki aivan ole ehkä tasollasi suhteessa esikoislestadiolaisuuteen, mutta kiitos, annoit paljon sellaista, josta voi ajatusmaailmaasi ymmärtää, sama(i)stua siihen. Kiitos!


    • Anonyymi

      Toistetaan jälleen. Pyhä Henki ei ole eri, kun Jumalan Sana. Isä Poika ja Pyhä Henki on YKSI Jumala.

      Kun Jumalan sanan vastaisesti puhutaan, tai opetetaan, esiintyen Pyhän Hengen äänenä, niin se toiminta on saatanasta lähtevää.

      Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

      Ap. t. 13:39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

      1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

      Uskovana esiintyvän pirun orja tuntee heti siitä, kun hän yrittää mitätöidä Jeesuksen Kristuksen pelastustyön, lisäilemällä Jumalan sanaan omiaan, jotta voisi heittää kaikki muut Jumalan lapset helvettiin, jotka eivät kuulu hänen porukkaansa.

      Ainakin yksi mieleltään sairas yksilö tekee täällä tällaista työtä herkeämättä. Äärimmäisen häpeällistä itsensä pettämistä.

      Oikeat Jumalan lapset iloitsevat jokaisesta Jumalan apsesta, joka joka tämän valheessa elävän maailman edessä tunnustaa Jeesuksen Herrakeeen, kuolleista ylösnousseeksi Vapatajakseen.


      Room. 10:6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,

      Room. 10:7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.


      Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      Room. 10:9
      - Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi
      - ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt,
      - niin sinä pelastut;

      Room. 10:10
      - sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi
      - ja suun tunnustuksella pelastutaan.


      Room. 10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

      Room. 10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.


      Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

      Pelastava usko Kristukseen on äärimmäisen yksinkertainen ja se on JUmalan rakkauden lahja jonka syntiset saavat yskin armosta.

      Saatana ei tykkää, se on selvä, siksi se alkaa keksimään esteitä loputtomiin, miksi Jumalan sana ei olekkaan totta sellaisena kun se on kirjoitettu, vaan siihen on isättävä ihmisoppeja ja ihmiskäskyjä loputon määrä lisäksi. 😢 Moni raukka on mennyt tähän omanvanhurskauden ansaan, kenties pahimmillaan jopa loppuiäkseen, ellei ihmettä tapahdu koettelemusten alla, että kaikki oma loppuu.

      • Anonyymi

        No saitteko te Pyhän Hengen kun tulitte uskoon niin kysyy apostoli Paavali aina ns. uskovaisilta.

        Apt.19

        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte*? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No saitteko te Pyhän Hengen kun tulitte uskoon niin kysyy apostoli Paavali aina ns. uskovaisilta.

        Apt.19

        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte*? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.

        Mutta tämä vaito vanha antikristus hän puhuu tätä vastaan HÄN tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi mutta kieltää hänen voimansa joka ON Pyhä Henki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tämä vaito vanha antikristus hän puhuu tätä vastaan HÄN tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi mutta kieltää hänen voimansa joka ON Pyhä Henki!

        Sinä nyt ehkä näet joistakin syistä "vaitoa" oikealla ja vasemmalla puolellasi?

        Sinäkö ehkä luulet, että Esikoislestadiolaiset ry on se "Pyhä Henki"?

        Kerro ihmeessä, onko vain ja ainoastaan esikoislestadiolaisilla Pyhä Henki saarnoja johdattamassa! Ja jos noin oletat , luulet ja USKOT, kerro yksikin peruste uskollesi! Mitään tietoahan sinulla tai kenelläkään muullakaan ei asiasta voi olla. Vai saarnapuheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt ehkä näet joistakin syistä "vaitoa" oikealla ja vasemmalla puolellasi?

        Sinäkö ehkä luulet, että Esikoislestadiolaiset ry on se "Pyhä Henki"?

        Kerro ihmeessä, onko vain ja ainoastaan esikoislestadiolaisilla Pyhä Henki saarnoja johdattamassa! Ja jos noin oletat , luulet ja USKOT, kerro yksikin peruste uskollesi! Mitään tietoahan sinulla tai kenelläkään muullakaan ei asiasta voi olla. Vai saarnapuheita.

        Kuuleman mukaan tällaista vaitoa ei ole olemassakaan.
        (Kirjoitetaanko se isolla vai pienellä alkukirjaimella?)

        Taitaa olla ihan huhua koko "vaito" käsitteenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe