Miksi nastarenkaat ovat yliedustettuina talviajan onnettomuuksissa? Taas tutkimus varmisti asian.

Anonyymi-ap

Nastarenkailijat kolaroivat talvisin suhteessa enemmän kuin kitkarenkailijat. Mistähän se johtuu, sillä nastarenkaitahan pidetään turvallisempina?

https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/yll%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4-ero-nasta-ja-kitkarenkaiden-turvallisuudessa/ar-AA13jgrP?ocid=entnewsntp&cvid=64f1a59c8d564573a283d03891c66fa8

24

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen lisäksi missä tilanteessa kitkoilla oltaisiin menty jo ulos tieltä ja vastaavassa tilanteessa nastoilla, kuin juna taas kiskoilla niin nastarenkailla ajetaankin talvella muutenkin enemmän, kuin kitkarenkailla, joten kitkoilla sekä nastoilla ajavien määrät pitäisi olla ensin 50/50, jotta ne olisivat vertailukelpoisia keskenään.

      • Anonyymi

        Olisiko nastahemmo juonut nyt liikaa. Eihän tuossa selityksessä ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko nastahemmo juonut nyt liikaa. Eihän tuossa selityksessä ole mitään järkeä.

        Tietysti niillä millä ajetaan eniten sattuu ja tapahtuu myös suhteessa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti niillä millä ajetaan eniten sattuu ja tapahtuu myös suhteessa enemmän.

        Eläpä juo enempää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläpä juo enempää...

        Olen ihan selvä ollutkin alkoholista. Ja en kitkoilla tapa mitään enkä ketään, koska ne jäävät multa ostamatta.


    • Anonyymi

      Kulunut nastarengas on surkea ja nastarenkailla ajaa se heikoin ja vaatimattomilla taidoilla suhaava kuski.

      • Anonyymi

        Kaikki eivät ole tuollaisia persaukisia vanhoilla renkailla tai autoilla ajelevia.


    • Anonyymi

      Nastapellet vain on törppöjä ja kuolevat usein!

      • Anonyymi

        En ole vieläkään kuollut, mutta kitkoilla se on ollutkin jo kaikkein lähinpänä.


    • Anonyymi

      Entä kun olen autoillut molemmilla renkailla, molemmat hyviä kunhan hyvä rengas valittuna alle. Tärkeintä et kelin mukaan ajetaan :)

    • Anonyymi

      Rengastestit tehdään mm karhennetulla jäällä, jolloin kitkarenkaalla on vielä kohtalainen pito. Miksei tehdä peilijäällä nollakelissä, niin nähtäisiin mikä pysähtyy/kiihtyy ja mikä ei.

      • Anonyymi

        Huonosti pitävä rengaskin voi olla ennakoivan ajotavan kuskin autossa turvallinen. Oikea asenne on aina turvallisempi kuin 200 nastaa renkaassa.


    • Anonyymi

      Tekniikan Maailman vertailussa joku vuosi sitten kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas. Osa varmaan muistaa tuon vertailun mikä nosti tunteita rengasalalla. Siitä tuli aikamoinen kohu ja sen jälkeen Tekniikan Maailmakin on vertaillut vain uudenkarheita tuliteriä talvirenkaita.

      • Anonyymi

        Kulunut rengas on eri asia, kuin kuiva ja kovettunut rengas. Urasyvyys pelkällä jäänpinnalla ei ratkaise vielä mitään vaan se miten kuiva tai kovettunut se/ne renkaat on. Eli jos on jo nastat kuluneet pois niin tietysti kitkat pitää silloin paremmin.


      • Anonyymi

        Kyllä muistan hyvin tuon vertailun. Sehän on jo yli kymmenen vuotta vanha. Siinä verrattiin 6 milliin kuluneita kitkoja ja nastoja keskenään. Eli kuusi vuotta vanhoja nastoja verrattiin neljä vuotta vanhoihin kitkoihin, näin koska kitkarengas kuluu nopeammin kuin nastarengas.
        Jäi siis kokonaan huomioimatta renkaan iän vaikutus ja tiedossahan on yleisesti, että noin 5 vuoden välein olisi talvirenkaat vaihdettava jo pelkästään vanhenemisen vuoksi.

        Ja lopputuloshan ei ollut se, että kitka olisi pitänyt jäällä nastaa paremmin. Ei, vaan siinä lopputulokseksi tuli, että nastarengas oli kuudessa vuodessa menettänyt pitokykyään enemmän kuin kitkarengas neljässä vuodessa ja ero pidossa oli nastojen ylivoiman osalta kadonnut. Pitokyvyssä ei juurikaan eroja enää ollut.

        Kohua en muista kuin ehkä kitkojen puolustajien suuret otsikot, jossa tulkittiin tulosta kuten sinäkin eli huomioimatta mitä itseasiassa vertailtiin ja mikä tosiasiassa olikaan lopputulos. . Kritiikkiä sen sijaan tuli siitä, että vertailun lähtökohdat eivät olleet asialliset eikä tasapuoliset kuluttajan näkökulmasta ajateltuna.
        Kuluttajahan ostaa renkaat uutena ja käyttää niitä aikansa ja sitten vaihtaa uusiin, kun katsoo sen olevan tarpeellista. Sillä on merkitystä kuinka paljon renkaat kuluu ja muuttuu heikoiksi tietyssä ajassa. Eli ostaako renkaat esim 4 vuoden jälkeen vai 6 vuoden jälkeen. Se on myös kustannuskysymys.
        Toisin sanoen kuluttajan kannalta oleellisempi olisi ollut tuolloinkin vertailu, jossa renkaat olisivat olleet samanikäisiä.

        Yleisemminkin voi sanoa käytettyjen renkaiden testaaminen on vähän niin ja näin. Renkaiden käyttöhän on melkoisen ratkaisevaa ja miten löydetään vertailtavat renkaat, joiden käyttöhistoria on vertailukelpoinen?

        Uusien renkaiden testaaminen on helppoa, koska ne ovat uusia ja ajamattomia, jolloin lähtötilanne on kaikilla sama.
        Ja lisäksihän kuluttajatkin ostavat uusia renkaita, jolloin tietyy verrataan, jos ylipäänsä verrataan, niiden ominaisuuksia valintatilanteessa.


    • Anonyymi

      Viime talvena kolari oli kitkoilla pari kertaa aika lähellä. Toinen peräänajo ja toinen peilijäisessä ajamäessä, kun ei vaan pysähtynyt punaisiin liikennevaloihin. Onneksi jakeluautokuski tajusi tilanteen ja osasi jarruttaa. Kiitos hänelle.

    • Anonyymi

      Osittain varmaan sekin että nastarenkaita pidetään turvallisina, ja kitkarenkailla ajaessa varaudutaan huonompaan pitoon.

      • Anonyymi

        Noin se mitä todennäköisemmin juuri on. Kitkoilla ajetaan erityisesti liukkailla keleillä varovaisemmin, koska tiedetään niiden huonompi pitokyky liukkaalla kelillä. Se on tietysti fiksua ja osoittaa kuljettajan kokemusta ja ajotaitoa.

        Sen sijaan se ei ole osoitus renkaiden paremmuudesta. Mikäänhän ei estä yhtä varovaiseen ajamiseen myös nastarenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se mitä todennäköisemmin juuri on. Kitkoilla ajetaan erityisesti liukkailla keleillä varovaisemmin, koska tiedetään niiden huonompi pitokyky liukkaalla kelillä. Se on tietysti fiksua ja osoittaa kuljettajan kokemusta ja ajotaitoa.

        Sen sijaan se ei ole osoitus renkaiden paremmuudesta. Mikäänhän ei estä yhtä varovaiseen ajamiseen myös nastarenkailla.

        Nastarenkailla ei vaan tarvitse ajaa niin varovasti, kuin kitkoilla, mutta millä renkaalla raja ei tulis jossain kohtaa vastaan niin sellaista rengasta ei normaali käytössä ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkailla ei vaan tarvitse ajaa niin varovasti, kuin kitkoilla, mutta millä renkaalla raja ei tulis jossain kohtaa vastaan niin sellaista rengasta ei normaali käytössä ole olemassakaan.

        Tuokaan ei pidä paikkaansa. En ajele kitkoilla yhtään sen varovaisemmin kuin mitä ajoin nastarenkailla, mutta kokeneena kuskin tiedän ja huomaan paikat joissa on ajettava maltilla.


      • Anonyymi

        No jaa, nykyajan huippukitkat esimerkiksi Contitentalin VikingContact 7 pitää jäälläkin siihen malliin, että tällainen vanhemman sukupolven ukko ihan ihmettelee huuli pyöreänä. Ja se pito on sellaista että sillä on helppo ajaa aktiivisesti tai siis kovaa ja hallitussa luisussa. Siis pitää luistossakin, kilparenkaan tunnusmerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa, nykyajan huippukitkat esimerkiksi Contitentalin VikingContact 7 pitää jäälläkin siihen malliin, että tällainen vanhemman sukupolven ukko ihan ihmettelee huuli pyöreänä. Ja se pito on sellaista että sillä on helppo ajaa aktiivisesti tai siis kovaa ja hallitussa luisussa. Siis pitää luistossakin, kilparenkaan tunnusmerkki.

        Niin ihan uutena vähän niin, kuin nämä lyhyet autotestitkin ei kerro koko totuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokaan ei pidä paikkaansa. En ajele kitkoilla yhtään sen varovaisemmin kuin mitä ajoin nastarenkailla, mutta kokeneena kuskin tiedän ja huomaan paikat joissa on ajettava maltilla.

        Ja maltillisemmin on ajettava kitkoilla.


    • Anonyymi

      Kunpa ihmiset tietäisivät ja ymmärtäisisivät tietoa.

      Totuus on, että liukkaus ei tapa, vaan suhteellinen liukkauden muutos on se vaara. Tutkimusten mukaan pidon vähentyessä nopeasti 70% tulee aina suuria vaikeuksia, niin kävellessä, kuin autollakin ajaessa. Tämä pätee oli sitten kesäkeli, oli sitten sadekeli, oli sitten peilijää, oli sitten mitkä renkaat alla tahansa, tai vaikkapa kengät.

      Tämän johdosta ihminenkään ei kaadu kävellessään peilikirkkaalla järvenjäällä, vaan hän kaatuu hiekoitetulla jalkakäytävällä, kun kantapää osuu liukkaaseen kohtaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe