Jääpito on hyvä ja ajettavuus jäällä erinomainen. VikingContactilla ajaessa vauhdin kasvaessa pito mutkissa ei katoa yllättäen vaan rengas antaa anteeksi ja pitää luistossakin ja tekee nopeasta jäällä ajamisesta helppoa.
Näin sanoo Tekniikan Maailma.
Continental VikingContact 7 sai kehut erittäin hyvästä jääpidosta ja ajettavuudesta jäällä.
37
3368
Vastaukset
- Anonyymi
ja nyt hanaa sanon minä
- Anonyymi
Minulla on nuo kitkarenkaat ja hämmästys oli suuri, kun en etukäteen tiennyt miten paljon kitkarenkaat ovat kehittyneet 10 vuoden takaisesta. Hyvät renkaat, mahtava ajaa joka alustalla.
- Anonyymi
Mutta osa tuosta fiiliksestä on uuden renkaan uutuudenviehätystä. Uutta rengasta tulee tarkkailleeksi eri tavalla kuin vanhaa. "Tämä menee tästäkin", no niin taisi mennä vanhakin rengas, mutta siinä ei ollut eritystä JES!!!-fiilistä.
- Anonyymi
Jossakin radalla ja pohjoisen teilläkin on varmaan paljon jäätä ja lunta, mutta
täällä etelässä tiet tehdään pääasiassa asfaltista, mikä on paljaana talvellakin.
Joten kitka tuntuu olevan vahva vaihtoehto.- Anonyymi
Samaa mieltä täällä Ruovedellä pärjää hyvin kitkoilla ajelen paljon tampereen suntaan ja muuallakin ja ainakin 2002 vuodesta ajellut kitkoilla , nastoihin en näe mitään syytä palata.
- Anonyymi
en luota Tekniikan Maailman arvosteluihin sen jälkeen kun näin täysin virheellisen arvostelun jostain digiboxista joka oli itsellä sama laite ja valheita TM:n arvostelussa.
Kitkarengas peilijäällä jossa on 0,234mm vettä jään päällä, pitääköhän hyvin? - Anonyymi
Pitää liian hyvin niin tullee peppu contakt.👺
- Anonyymi
Tuulilasi antoi vuoden 2023 talvirengasvertailussa Continental VikingContact 7:lle täydet viisi tähteä jääpidosta. Hämmästelivät samaa ilmiötä eli VikingContact 7:n pito ja ohjattavuus säilyvät jäällä luistossakin. Muistakin osa-alueista VikingContact 7 sai hyvän arvosanan.
Tosiaan kitkarengas kyseessä, mutta nykyajan kitka.- Anonyymi
Mulla on ollut nastarenkaita ja ne on just sellaisia että kun ajat liian kovaa mutkaan tai jarrutat liian myöhään niin hupsista luiskahtaa kerrasta ja menee ojaan. Kamalimmat koskaan Michelinin nastarenkaat. Nastat teki jäähän miljoona naarmua, mutta ei kerta kaikkiaan mitään pitoa. Continental VikingContact7-tasoinen jääpito pelastaa noissa tilanteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on ollut nastarenkaita ja ne on just sellaisia että kun ajat liian kovaa mutkaan tai jarrutat liian myöhään niin hupsista luiskahtaa kerrasta ja menee ojaan. Kamalimmat koskaan Michelinin nastarenkaat. Nastat teki jäähän miljoona naarmua, mutta ei kerta kaikkiaan mitään pitoa. Continental VikingContact7-tasoinen jääpito pelastaa noissa tilanteissa.
Hoh hoh mitä satusetiä. Vain nastarengas on turvallinen liukkaalla jäällä. Pitää olla keskimääräistä parempi kuski, jos haluaa luistella kitkoilla. Kustannuksiakaan ei pidä unohtaa, sillä nastarenkailla ajaa hyvin sen 10 vuotta, kun taas kitkat taas menee uusiksi vähintään joka toinen vuosi. Hintaero muodostuu huimaksi. Ei siis koskaan kitkoja.
- Anonyymi
Vai noilla hyvä jääpito, itsellä on just noi Continentalin renkaat ja ei ikinä ole ollut kamalampia renkaita alla, ajettu niillä vasta parituhatta ja ei minkäänlaista pitoa jäisellä soratiellä, nopeutta 20-30 km/h, ja sai ajaa kieli keskellä suuta ja jännittää pysyyko tiellä, monta kertaa meinasi heittää poikittain. Ensi talveksi nastat,se on varma! Eikä ainakaan Continentaleja!
- Anonyymi
Juu, ei ne pidä märällä sileällä jäällä, mutta eipä nykyiset nastatkaan paljon auta, mutta vähän.
Jos ajelee paljon tuollaisilla teillä, niin minäkin ottaisin parhaat nastarenkaat, mutta kun ajelen pääosin taajamissa, ja hoidetuilla maanteillä jne... niin silloin Contin kitka on kyllä ylivoimainen rengas kokonaisuutena ottaen huomioon, että niitä liukkaita ei ole kuin ihan muutamana päivänä vuodessa ja silloin voi ottaa vauhtia pois hieman aikaisemmin ennen risteystä, muuta ei tarvita. - Anonyymi
Sama fiilis. Vettä jään pinnalla ja jarrut vaan nakuttaa ja auto ei pysähdy. Sama myös ohjattavuudessa. Auto on Kia ev6. Mesessä alla goodyear 2024 kitkat ja on ihan eri maailmasta. kääntyy ja pysähtyy.
- Anonyymi
En usko että on puoliksikaan yhtä hyvä kuin kormoraanit :D
- Anonyymi
Lapsi, olet surkea.
- Anonyymi
Ollut yhdessä autossa kormoran nastarenkaat ja synkät ennakkoluulot mutta jouduin pettymään kun olivat ihan kelpo renkaat aikuiselle miehelle. Nykyään olen lopettanut testien perässä juoksemisen. Rengas 1001 tullut tilailtua linglongia ja kuskissa on vika jos et pärjää ei renkaassa. Kitka rengas ei ole minun valinta mutta jollekkin toisiin olosuhteisiin varmaan riittävät.
- Anonyymi
Miksi samalla rahalla nastattomat kun saa laatu-nastalliset? Nokian Hakkis 10 on testatusti paras ja oma kokemus kertoo samaa. Mahtava pito peilijäisilläkin sivuteillä ja kaduilla. Tänä talvena peilijäätä on piisannut myös pääkaupunkiseudulla. Etuveto tai takaveto ei lähde mäkeen liikkeelle jääpinnalla tai tamppautuneella lumella kuin hyvillä nastarenkailla. Siis miksi ottaa nastattomat kun saa stressittömämmän ajamisen nastoilla? Nastakenkäkin estää kaatumisen, miksi lipsutella autollakaan?
- Anonyymi
No kun varastossa jo olevat nastarenkaat eivät auta, kun takatalvi yllättää. Se nähtiin eilen, kun nastarengasfanit olivat ojien pohjilla kesärenkaineen. Kitkoilla voi ajaa vielä keväälläkin ja miksei kesänkin, mutta fiksuinta säästää niitä talvikeleille.
- Anonyymi
Ei viitsi sitä rapinaa kuunnella.
- Anonyymi
Suoli24:n "tietäjille" on ihan sama, vaikka kotimaiset rengaslehdet vuodesta toiseen hehkuttavat, että nykyajan kärkikitkarenkaat pitävät karhealla jäällä, mustalla jäällä ja pakkasella sileälläkin jäällä paremmin kuin nastarengas.
Suoli24:n "tietäjät" vannovat edelleen niiden 25 vuotta vanhojen koviksi kovettuneiden ja nastansa pudottaneiden koppuroidensa jääpitoon. Heille jääkeli on niin hirmuliukas, että ihmettelevät miten joku voi selvitä kitkarenkailla. :D
Uusi nastarengas pitää märällä jäällä paremmin, mutta suurin osa kilometreistä ajetaankin kuluneilla nastoilla...- Anonyymi
Meinaatko ettei kitkarengas kulu, ei taida senkään pito olla enää uudenveroinen, kun kulutuspinnasta on lähtenyt 2-3 milliä. Myös lamellien särmien "terävyys" heikkenee kulumisen myötä.
- Anonyymi
Kuluneita kitkoja kehutaan siitä, että liukkaalla jäällä pito ei huonone niin nopeasti kuin kuluneilla nastoilla, mutta samaan hengenvetoon kerrotaan kuinka harvinainen liukas jää on.
Mutta ne kitkarenkaan ominaisuudet jotka myös ovat heikon ja vaarallisen rajamailla, huononevat sitä mukaa kuin millit kulutuspinnassa vähenevät. - Anonyymi
Juuri luin lehdestä, että jääpito on edelleenkin kitkojen heikkous. Toki voi aina jäädä kotiin, jos sattuu olemaan aamulla tiet peilijäässä.
Kyllä teillä satusedillä on vahva usko, kun se tekee sokeaksi.
- Anonyymi
Onko parempi kuin Nokian Hakkapeliitta R5-kitkarengas?
- Anonyymi
Jos kantti kestää niin rengas on korkeaprofiilinen: https://www.is.fi/autot/art-2000010922715.html
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kantti kestää niin rengas on korkeaprofiilinen: https://www.is.fi/autot/art-2000010922715.html
Renkaat kuluvat ja tiet kuluvat pilalle muutamassa vuodessa. Siitä ei huudella, koska usko sähköautoihin on vahva. Kyllä uusi asfaltti kesti ennen huomattavasti pidempään ennen sähköautojen ilmestymistä eikä ollut tietoakaan siitä mustasta mönjästä joka nykyään tarttuu autoon.
- Anonyymi
Uteliaisuuttani ostin ling long nastarenkaat.Muutenhyvät kulutus nousi puolella litralla verrattuna vanhoihin.Vanhat oli gislavedit.
- Anonyymi
Niin halpikset tekee järjestäen. Kulutus nousee ja äänitaso myös, lisäksi pääliskauppaan huono pito. Ja sitten se ikävä puoli...ne paljon polttoainetta kuluttavat, äänekkäät ja ääritilanteissa vaaralliset renkaat...ovat kestäviä, eli loppuun ajaminen kestää pitempään kuin hermot sallisiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin halpikset tekee järjestäen. Kulutus nousee ja äänitaso myös, lisäksi pääliskauppaan huono pito. Ja sitten se ikävä puoli...ne paljon polttoainetta kuluttavat, äänekkäät ja ääritilanteissa vaaralliset renkaat...ovat kestäviä, eli loppuun ajaminen kestää pitempään kuin hermot sallisiva.
6 vuotta maksimi käyttöikä talvirenkaille joka tapauksessa. Kulutuspintaa on vähän ajavien ihan turha mittailla itsekin olen uusinut melkein uutta vastaavat 10 vuotta vanhat talvirenkaat. Pito ei ole enää kuitenkaan läheskään uudenveroinen kumin kuivumisen takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
6 vuotta maksimi käyttöikä talvirenkaille joka tapauksessa. Kulutuspintaa on vähän ajavien ihan turha mittailla itsekin olen uusinut melkein uutta vastaavat 10 vuotta vanhat talvirenkaat. Pito ei ole enää kuitenkaan läheskään uudenveroinen kumin kuivumisen takia.
Sinä ja ehkä 5-10% muista autoilijoista. Muut uusivat renkaat kun sakkoraja lähestyy ja se lähestyy milleissä, eikä vuosissa.
- Anonyymi
Juu, Tekniikan maailma kehuu jääpitoa, mutta sitten kuitenkin...
https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE
Kaikkihan tuon tietävät, mutta ihan kaikilla ei ole kokemusta samaan aikaan kitkarenkailla ja nastarenkailla ajelusta. No ei nyt tietenkään kirjaimellisesti samaan aikaan kuten tuossa testissä, mutta läpi talven kuitenkin.
Itsellä on toisessa autossa Continentalin nastarenkaat ja toisessa Continentalin kitkarenkaat...eivät uudet vaan molemmissa alkuperäiset 2020 vuosimallia kuten autotkin. Tosiasia on se, että kitkarenkaat eivät tunnu missään olosuhteissa paremmilta pidoltaan kuin nastarenkaat, saattavat sitä olla lumella, mutta ero on pieni. Kaikilla jääpinnoilla nastarengas on selvästi pitävämpi ja ennalta arvattavampi. Oli sitten kyse kuuraisesta tienpinnasta, paikoittaisesta mustasta jäästä, sileästä jääpinnasta tai jääksi kovettuneesta lumesta. Osa nastarenkaan ylivoimasta tulee sen ennalta-arvattavuudesta. Pidon ääriraja kun lähestyy, muuttuu nastarenkaan ääni jo ennen kuin ajonvakautus puuttuu myös peliin. Kitkarenkaalla ensimmäinen varoitus on ajonvakautuksen merkkivalon kiivas vilkkuminen. Myös vesikelillä nastarengas on selvästi turvallisempi, kitkarenkaan vesiliirtoherkkyys on aika pelottavan huono.
Mutta vaikka nastarengas on ylivoimainen turvallisuudeltaan, mikäli on tarvetta ajaa lähellä renkaan suorituskyvyn äärirajaa, eli aina kun on aikataulun kanssa paineita... Niin siitä huolimatta valitsen tuohon toiseenkin kotteroon seuraavaksi kitkarenkaat, joilla on yksi ylivoimainen ominaisuus. Ne saa laittaa autoon alle koska haluaa ja niitä voi pitää keväällä alla juuri niin pitkään kuin haluaa. Ja se on myös niiden turvaominaisuus. Talvirenkaat voi silloin olla alla ensimmäisillä liukkailla, ehkä jo syyskuun lopulla täällä etelässä tai viimeisillä kevätliukkailla joskus huhtikuussa.- Anonyymi
"Tässä ei ole minkäänlaita ohjaustuntumaa", "Ei mitään pitoa sivuttaissuuntaan", "Ei käänny, ei vaikka mitä tekee", "Sekin (heikko nastarenga) on ihan valovuoden parempi kuin paras kitkarengas näissä olosuhteissa"
Aika vaatimattomia kehuja tässä tapauksessa.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tässä ei ole minkäänlaita ohjaustuntumaa", "Ei mitään pitoa sivuttaissuuntaan", "Ei käänny, ei vaikka mitä tekee", "Sekin (heikko nastarenga) on ihan valovuoden parempi kuin paras kitkarengas näissä olosuhteissa"
Aika vaatimattomia kehuja tässä tapauksessa....Eikä ollut edes vettä jään pinnalla. Olisi pitänyt olla ihan kehuja tuovat olosuhteet...mutta ei käänny, ei vaikka mitä tekee.
- Anonyymi
Ja kitkauskovaiset kommentoimassa, että ei oo perää. Toki se vahvistaa kovasti uskoa, kun pysyy kotona pääkallokeleillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kitkauskovaiset kommentoimassa, että ei oo perää. Toki se vahvistaa kovasti uskoa, kun pysyy kotona pääkallokeleillä.
Kiva rouhia tiet urille.
- Anonyymi
Eihän tuollaisia ääriolosuhteita ole kuin maaseudulla syrjäisillä teillä. Sivistyksessä tiet aurataan, hiekoitetaan ja suolataan ja kun liikennettä on paljon, niin äärimmäistä liukkautta ei ole kuin hiljaisimmissa kiertoliittymissä korkeintaan ja sen kun tietää, niin sinne ajetaan hyvin rauhallisesti.
Olen ajanut kitkarenkailla 15 vuotta, enkä ole kertaakaan ollut ongelmia renkaiden vuoksi ja ajan useimmiten reippaammin mitä muut tiellä olijat. - Anonyymi
Mutta onko se oikeasti sama autolehti joka ensin kehuu jääpitoa ja sitten kertoo, että sitä ei oikeasti ole lainkaan samassa kehutussa renkaassa. Aika subjektiivista arviointia vähintään. Siis ymmärtäisin johdonmukaisuuden jos rengas olisi saanut jääpidosta nolla pistettä ja erityismaininnan pidon puutteesta.
Omasta mielestä tässä johdonmukaisuus on hieman kakusessa, kun ensin:
"Jääpito on hyvä ja ajettavuus jäällä erinomainen.", "pitää luistossakin ja tekee nopeasta jäällä ajamisesta helppoa."
Ja sitten:
"Tässä ei ole minkäänlaita ohjaustuntumaa", "Ei mitään pitoa sivuttaissuuntaan", "Ei käänny, ei vaikka mitä tekee"
Siis TM, onko tuossa renkaassa hyvä jääpito vai paska jääpito?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544209
- 623686
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1993015- 1072854
- 442653
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212560- 232528
- 402421
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192136- 282021