Voi tätä pimeyttä!

Anonyymi-ap

Tähän aikaan ennenvanhaan oli jo kausivalot valaisemassa ja väriä antamassa. Nyt täytyy vaan säästää ja säästää! Säästää kaupassa, säästää sähkössä, säästää matkustamisessa jne.

No, sitten täytyy vaan säästää ja selvitä siitäkin!

16

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Säästäminen on usealla nyt uusi tilanne. Minulla ei juuri mikään ole muuttunut, kun on pitänyt kovasti säästää tähänkin mennessä, muuten ei rahat riittäisi. Tänä aamuna aion kuitenkin laittaa yhden pienen valoketjun tuohon pimeään ikkunaan, pidän sitä päällä sen aikaa kun olen tässä istumassa... Kyllä pienikin valo ilahduttaa, ei tarvitse koko pihaa panna loistamaan.

    • Anonyymi

      En halua "kausivaloja" eli siis jouluvaloja l o k a kuussa !!!
      Viikko ennen joulua riittää vaatimaton valaistus ja minun puolestani
      sitäkään tarvitaan, mutta kauppiaat ei saa muuten kiihotettua
      ihmisiä hassaamaan rahojaan.

      • Anonyymi

        en laita ulos mitään valoja tänä vuonna.


    • Anonyymi

      Minä en kärsi pimeydestä.
      Jos jotain ikävää pitää mainita, niin sade.
      Silmälasit huurustuu ja kastuu. Pyörällä ajoa hidastaa myös märät puiden/pensaiden lehdet.
      Muuten aivan ihanaa käpertyä kotiin nojatuoliin. Kesällä on jotenkin tekemisen pakkoa. Pitäisi nauttia lämmöstä, valosta, ihmisistä niin kauan kuin lyhyt kesä kestää.
      Näin on hyvä, levätä vain.

    • Anonyymi

      Täällä maaseudulla kun ei ole katu- ja mainosvaloja, niin kyllä kausivalot sen lisäksi että ovat kauniita, ovat myös hyödyllisiä. Muutama tosi vähän sähköä kuluttava led-valosarja ajastimella mahdollistaa turvallisen kulun postilaatikolle, koiran pissitykselle ja roskiksen viennille. Ei tarvitse isompia pihavaloja sytytellä. Myös mahdolliset ulkona pihalla kutsumattomat liikuskelijat havaitsee paremmin kun siellä on vähän valoa, joten pysyttelevät poissa. Sisälläkin pidän mielelläni koko pimeän kauden jotain ledvalosarjoja päällä, näkee kulkea sytyttelemättä valoja ja ne luo myös mukavan tunnelman. Muutamassa isossa lasimaljassa jo tuikkii :)

      • Anonyymi

        Omissa oloissan sisällä voi jotain vähän sähkö vievää kausivalonlähdettä.
        Pieni joulukynttelikkö tms. iltaisin ei varmaankaan paljon kuluta ?


    • Anonyymi

      tässä ollut jo koronat ja sodat ja nyt sitten sähkö ja mitä lie sitten ne seuraavat sähkölaskut !!
      tiukkaa on jo nyt pienituloiset eläkeläiset.

    • Anonyymi

      Joko sitä viikonlopulla vaihdetaan kellonaikaa talviajalle?

      • Normaaliajalle vaihdetaan nyt ensi viikonloppuna.


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa.Tällä yksin asuva vanha nainen Itä-Helsingistä.Pimeys ei minua haittaa ei pelota.Rakastan suomen vuoden aikoja,on aina odottaa jotain uuttaa.Vuoden ajat eivät petä ne tulevat aina.Syksy,Tavi ,Kevät,Kesä.En pelkää sadetta , Sillä minulla on joka säälle vaateteet kun jalkineetkin.Joten säät ei estä minua ulkoilemaan aamupäivällä 3h. Usein pitkälle iltapäivä, takaisin ulos 1-2h.Nytkin tuolla palaa katulamppu,Valaisee oivun oksat kuin sen takana kuusen oksat. On läpi vuoden ajat ilmainen maisema taluni kun katson ulos ikunastani.Näen nytkin pienestä asunnostani joka on vuokra asunto.Jos menen lähelle ikunaa voin nähdä tähti taivaan,kun tai auringon. Tai kun Helsinki vantaan lentokentälle lentokoneet menen läpi asutuksen.Pimeällä niiden valot.Jos pilviä ei ole.Pient jouluvalot ostin parveke ampeliin viime vuonna ,Toimivat paristolla.Eivät häiritse appelissa ympäristöä.Tuo vain minulle tunelmaa.Sitä iloinen olen työstäni eläkkellä 69v. Ei tarvitse aamu ruhkiin mennä metrolla ymm.Eläkeläni pärjään.Mutta en matkustele,en risteile,en käy kampaajat. Oneksi nivelrikko polveni viellä kantaa ja apuna kipugeelit,ymm.Kipunhan lääke liiku. Monta ihmistä kuoli 2 vuoden siällä se surulista toki kun notä oli 17kpl. 22vuotta kestänyt suhteeni,Kuin Sisko,Veli ja Ystävät. Niitä uusia ystäviä en lähiöni saa.Kun jokainen valitaa kivut säryt ikäiseni nuorematkin esin 58- 60v. Aina 75v,yksin asuvat naiset.Joten eivät ulkoile,yöhön valvovat ja ylösnousevat vasta joskus puolelta päivin vuoteistaan,Siiten haluaisivat kotiini tulla,juotaisin viiniä ja joskus paarin mennä kaljalle tai kesä terassille.. Mutta ei ole ne minun juttuja kun en juo alkoholia missään muotoon enkä tupakoi.Joten ystävyssuhteita ei synny.Oneksi tällä on metsää Kivikon Metsä jossa voi kävellä talvella hiitää.Hiihdän hitaasti hartaasti 30 vuotta vanhoilla suksilla yksin.Ohi kitäjät sempaa ja sanoo hyvät suksesi kun ei uudet. Kun ikää sanovat on uudet sukset ja monothuonot niveriko polville, vaikutaa tasapainoon ja juuri niverikoon.Sama asia käyn luistelemassa yksin ,vanhat on luistimetkin.Yksin voi tehdä mitä vaan,ei iästä kiinni.No tulipa höpistyä. Anteksi ketä häiritsee teksitini virheet olen lukihäiriöinen mummo Kontulasta Helsinki 94.

    • Anonyymi

      Pattereilla tomivia valoja

      • Anonyymi

        Ei tomivia vaan toimivia!


    • Anonyymi

      Ledi-valosarjat vie niin vähän sähköä että laitan tänäkin vuonna kuten ennenkin ulos . Sähkölaskuni on muutenkin niin pieni että ei pitäisi ketään häiritä jos valot laitan. Näkyy niitä jo olevan muillakin.

      • Anonyymi

        Niin laitan minäkin, on muuten niin ankean pimeää. Ennen pidin pimeästä, eikä haitannut sateet, eikä pakkaset ja hellettäkin kesti. Nykyisin on aivan toisin. Sain työelämäaikoina ihan tarpeekseni aikojen ja ilmojen vaihtelusta. Nyt ei enää jaksa!


    • Anonyymi

      Nyt on hämärä sateinen päivä.
      Teen "syntiä". Uunijuurekset ja tomaattisei ovat uunissa. Paistan vielä helpon kakun.
      Vajaa 1 1/2 tuntia uuni päällä.
      Puolustus, että syön tuosta kalasta 2-3 päivää. Kakkua viikon ainakin. Uunijuurekset menee tänään jo. Kalan kanssa sitten salaattia ja raasteita muina päivinä.
      "Syön syntisen pöydässä".

      Minulla on miniledvalosarja lasipurkissa. Illalla pärjään sillä tv:n valilla. Teen käsitöitä samalla, joten valoa tarvitsen siihen.

    • Anonyymi

      Täällä Ruotsissa uusi oikeistohallitus teki nyt mitä lupasi vaalikampanjassaan. Antaa helpotusta sähkönkuluttajille osaan Ruotsia. Noin 5 miljoonaa sähkönkuluttajaa tulee saamaan avustusta jälkikäteen sähkönkulutukseensa .
      Asukkaat sähkönjakelualueella SE1 SE2 (pohjoisRuotsi) eivät saa mitään tukea.
      Asukkaat jakelualueella SE3 tulevat saamaan tukea käyttämästään sähköstä 0,5 kruunua x kWh ajalta lokakuu 2021 - syyskuu 2022 (sähkön keskiarvohinta tältä ajalta 1,25kr/kWh)
      Asukkaat jakelualueella SE4 tulevat saamaan tukea käyttämästään sähköstä 0,79 kruunua x kWh ajalta lokakuu 2021 - syyskuu (sähkön keskiarvohinta tältä ajalta 1,54kr/kWh)
      SE1 alueella tuon ajan keskiarvohinta ollut 0,43kr/kWh ja SE2 alueella 0,46kr/kWh

      Tästä on noussut kamala älämö koska sitä avustusta annetaan näillä alueilla kaikille huolimatta minkälainen asunto, kesämökki, onko ollut sähkön säästäjä vai tuhlari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe