Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

allergia??

Nina

olen 19-vuotias tyttö, allergia testeissä kävin noin 8-vuotiaana, mitään ei kuitenkaan löytynyt. nyt parin vuoden ajan olen kärsinyt kesällä/keväällä silmätulehduksista, (silmät turpoaa, kutisee, rähmii tosi pahasti). lääkäri määrännyt niihin aina antibioottisilmätippoja. auttaa, mutta tulehdus uusiutuu pian. nyt nenä on ihan tukossa, ja poskiontelontulehdus, lääkärin määräämä antibiootti ei tunnu auttavan. voisiko tämä olla allergiaa? vai vaan jokin flunssa tms.? voiko allergia kehittyä elämän varrella, vaikkei sitä lapsena ole todettukaan?

6

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirja83

      Hmmm...En kyllä mikään lääkäri ole mutta luulisin että allergia voi puhjeta myöhemmälläkin iällä, ts. koska allergiat yleensä sitten puhkeaa? Olen itse ainakin tullut vasta myöhemmin hieman allergiseksi joillekin ruoka-aineille. Itselläni ei ole kyllä ikinä ollut noin pahoja oireita allergiasta kuin sinulla mutta kannattaa tarkistaa! Mulla siitepölyallergia ja eläinallergiat puhkesi kun olin n. 2-vuotias, silloin tehtiin allergiatestit. Voisit kai soittaa lääkärille ja pyytää noita allergiatestejä? Kysy vaan lisää jos on kysyttävää, en osaa oikein muuta kertoa :)

    • Heikki

      Voihan se paheta tai lievetä iän myötä. Koivuallergiaan ainakin itselleni nuorempana eli alle 20 vuotiaana liittyi voimakas ruoka-allergia. Ei voinut ajatellakaan pähkinöiden, eräiden juuresten ja hedelmien syömistä, vaan etenkin siitepölykautena seurauksena saattoi olla raju allergiakohtaus. Kuulostaa sinun kohdaltasi kyllä allergialta, itselläni koivu aiheuttaa silmien kutinaa, aivastuttaa jne. mutta toisaalta silmätulehdukset voivat olla kroonisiakin ja uusiutuvat kovin helposti, esim. silmäluomen tulehdus.

    • peku33

      mun on viime vuonna allergiat pahentunut kauheasti. viime kesä oli järkky, poskiontelot turposi ja nokka tukossa. simät ei tulehtunut. kyllä allergiat voi alkaa vanhempana myös. mulla otettiin allergiatestit verikokeista ja löytyi koivu- ja heinäallergia. sen kanssa on vain opittava elämään ja löytää hyvä lääkitys. duact auttaa poskionteloturvotukseen mut on reseptilääke. ja kortisoninenäsuihke on ehdoton.

    • Allergia

      Miksi lääkärisi ei ole määrännyt sinua allergiatesteihin? Pyydäpä ensi kerralla...

      Minulla on vasta aikuisena otettu allergiatestit (lapsena 10 v. oli vain kerran paha ihottuma polvitaipeissa ja oireita sain paljosta huonepölystä), koska oireitakaan ei ollut aiemmin. Olin jatkuvasti nuhassa ja oli ehkä tuuria, kun pääsin pian testeihin. Silloin otettiin verikokeet ruis- ja vehnäjauhoista sekä heinistä ja joistakin eläimistä. Testit näyttivät silloin (v. -97), että olen keskikesän heinille allerginen (timotei pahin). Jauhoja niissä ei näkynyt eikä puiden siitepölyjä muistaakseni ei edes muita eläimiä kuin kissa.

      Menin töihin v. -98 noin puoli vuotta allergiatesteistä ja talven -99-00 söin 8 antibiootti-kuuria keuhkoputken ja poskionteloiden tulehduksiin ja oli muutama silmätulehduskin siinä samalla. Joka kerta eri lääke. Olo oli hyvä aina, kun kuuri oli päällä ja pari päivää sen jälkeen, mutta sitten alkoi oireet taas. Jatkuva yskäkin oli. Sitten lääkäri keksi, että otettaisiin PEF-puhallukset ja seurataan niiden muutosta eli onko kyseessä astma. Ei tullut niistä selvyyttä ja sain lähetteen sairaalaan tutkimuksiin. Kävin kolmella eri polilla (keuhko-, ihotauti- ja korva) , koska oireita oli monia. Astmaa ei "saatu kiinni" eli ei voitu tehdä diagnoosia vaikka kaikki oireet olikin. Välillä en voinut nukkua, ennenkuin olin ottanut keuhkoa avaavaa astmalääkettä. Korvapolilla sentään todettiin vehnäjauhoallergia (laitettiin vehnäjauho uutetta sieraimeen ja odotettiin n. 15 min. oireita), joka todettiin ammattitaudiksi, koska olin kokkina. Ihotautipolilla otettiin vaikka mitä testejä (prick eli ihon pistotesti, jolla tutkitaan välittömiä allergian oireita ja epikutaani eli lapputesti, jolla todetaan kosketusallergia)ja siellä kävi ilmi vehnä, ohra, ruis, monet eläimet, nikkeli ja joku hajuste ja säilöntäaine (jota on joissakin shampoissa ja saippuoissa). Muistaakseni siitepölyt eivät näkyneet, vaikka on oireita.

      Suosittelen hakeutumaan testeihin, niin toivottavasti oireesi selviävät.

      • peku33

        mä pyysin viime syksynä allergiatestit ja verikokeina ne otettiin. koivu ja heinä(timotei)allergia löydettiin.koira, kissa ei allergisoinut.se auttoi paljon kun nää jo löytyi ja selvisi miksi olo oli niin järkyttävä koko viime vuoden. allergialääke ja nenäsuihke helpottaneet oloa huomattavasti. siis säännöllisesti käyttettynä.


    • Tigerlilyth

      Minulla on nyt vanhampana alkanut monikin allergia. Olen itse allrginen kaikille pölyille joten minulla on ympäri vuotinen nuha mutta ei sen pahempaa. Minulla on auttanut apteekista saatavat nenäsuihkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe